Sosiaalinen paine kirkkoon liittymiseen

MitäTästäOpimme

Kirkon lehdestä bongattua:
"Eetulle oli itsestään selvää mennä rippikouluun, koska ujo ihminen ei halua olla poikkeava ja siihen aikaan rippikoulu kuului asiaan.
– En myöskään tiedä, mitä vanhempani olisivat sanoneet, jos olisin sanonut, etten käy rippikoulua.
– Nykyisin moni 15-vuotias suhtautuu kielteisesti kirkkoon ja rippikouluun, eivätkä käy rippikoulua. Siinä iässä ei voi tietää, mitä lopulta haluaa. Minäkään en vielä tiedä, mihin uskon. Rippikouluun kannattaa kuitenkin mennä avoimin mielin."

See more at: http://www.valomerkki.fi/aiheet/kaupunki/rippikoulu-jannitti-eeddspeaks-eetua#sthash.ef5AN1yE.dpuf

Otsikkoon kai voi sanoa, että painetta on, mutta se on vähenemässä.. Miten voimme edistää vähenemistä?

16

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eiköhän tuo väheneminen tapahdu ihan automaattisesti. Paitsi Protua tukemalla tietysti voi erityisesti vaikuttaa rippikouluihin.

      Tietysti lukuja on hyvä pitää esillä. Paljonko on "lähes kaikki"? Kun miettii miten moni vaikkapa ei käy rippikoulua, ei tulos enää kuulostakaan siltä, että "kaikki" sinne menevät.

    • ProProtu

      Rippikoulun vaan jättää käymättä paljon useampi kuin käy Protu-leireillä.
      Mutta jees, protun toimintaa on hyvä saada laajemmaksi. Vaikka on muitakin leirejä kesäisin.

    • Epistä

      Rippikoulun jälkeen on tarjolla vielä "konfirmaatio" ikään kuin pakolllisena kuviona. Siellähän ääneen vahvistetaan (confirm) usko uskontunnustukseen viimeistä tuomiota ja "Jeesuksen ylösnousemusruumista" myöten.

      Kauhea ryhmäpaine ja vanhmpien ja isovanhemien taholta tuleva kiristys plus lahjonta. Sillä lailla sitä sitten alkaa eettinen ja moraalinen elämä, valehtelemalla...

      • TuliMieleen

        Lähivuosina "rippikouluikäisten" ikäluokassa kirkkoon kuuluvuus on vielä melko suurta, mutta kymmenen vuoden päästä se alkaa olla selvästi nykyistä alempi.

        Ei silti jäädä ottaamaan...

        Tämän "suuren ikäluokan" kanssakin on mahdollista saavuttaa muutosta ja haastaa tuota massasieluisuutta. Onhan?


      • TuliMieleen kirjoitti:

        Lähivuosina "rippikouluikäisten" ikäluokassa kirkkoon kuuluvuus on vielä melko suurta, mutta kymmenen vuoden päästä se alkaa olla selvästi nykyistä alempi.

        Ei silti jäädä ottaamaan...

        Tämän "suuren ikäluokan" kanssakin on mahdollista saavuttaa muutosta ja haastaa tuota massasieluisuutta. Onhan?

        Mikä lienee tilanne paikkakunnittain? Entä millainen on rippikoulun käyvien osuus kirkkoon kuuluvista 15-vuotiaista? Käsittääkseni yli 100%, mutta onko se vakaa, sitä en tiedä.


      • TuliMieleen
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Mikä lienee tilanne paikkakunnittain? Entä millainen on rippikoulun käyvien osuus kirkkoon kuuluvista 15-vuotiaista? Käsittääkseni yli 100%, mutta onko se vakaa, sitä en tiedä.

        Tämä lukema - yli 100 % kirkon jäsenistä rippikoulussa - kertoo että kirkolla on vielä, koulun avustuksella, vahva ote, keinotekoinen "vetovoima" varhaisnuoriin. Kirkkoon myös suorastan liitetään enemmän 10-14-vuotiaita kuin mitä siitä erotetaan. Tämä kertoo, että maillä on vielä mahdollisuuksia tosi suuriin saavutuksiin.


      • Hyhhyhuijaaa
        TuliMieleen kirjoitti:

        Tämä lukema - yli 100 % kirkon jäsenistä rippikoulussa - kertoo että kirkolla on vielä, koulun avustuksella, vahva ote, keinotekoinen "vetovoima" varhaisnuoriin. Kirkkoon myös suorastan liitetään enemmän 10-14-vuotiaita kuin mitä siitä erotetaan. Tämä kertoo, että maillä on vielä mahdollisuuksia tosi suuriin saavutuksiin.

        Ilmeisesti nuoret pelkäävät kiusaamista, jos eroaisivat. Ja jopa siitä, jos eivät lähde mukaan rippikouluun... Koulun uskononopettaja mukana painostusvyyhdissä... On siinä meillä ihmisoikeuskasvattajia.


      • TuliMieleen kirjoitti:

        Tämä lukema - yli 100 % kirkon jäsenistä rippikoulussa - kertoo että kirkolla on vielä, koulun avustuksella, vahva ote, keinotekoinen "vetovoima" varhaisnuoriin. Kirkkoon myös suorastan liitetään enemmän 10-14-vuotiaita kuin mitä siitä erotetaan. Tämä kertoo, että maillä on vielä mahdollisuuksia tosi suuriin saavutuksiin.

        Pienelät osin varmaan tuotakin. Toisaalta onhan suurella enemmistölle nuorista kivaa rippikoulussa.

        Yleisesti enemmistöllä nuorista on kivaa keskenään. Jeesus-jutut korkeintaan vähän haittaavat.

        Mutta pitäisi katsoa paikkakuntakohtaisia tilastoja. Jos tässä tapahtuu olennaista muutosta, sen olettaisi tapahtuvan ensin suurilla paikkakunnilla.


      • noinhan.se.on
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Pienelät osin varmaan tuotakin. Toisaalta onhan suurella enemmistölle nuorista kivaa rippikoulussa.

        Yleisesti enemmistöllä nuorista on kivaa keskenään. Jeesus-jutut korkeintaan vähän haittaavat.

        Mutta pitäisi katsoa paikkakuntakohtaisia tilastoja. Jos tässä tapahtuu olennaista muutosta, sen olettaisi tapahtuvan ensin suurilla paikkakunnilla.

        Antiateistinakin Jorin kanssa samaa mieltä: uskonnottomuudesta tuskin kovin paljon kiusataan paitsi jossain erittäin uskonnollisella seudulla.

        Ripareilla harrastetaan seksiä ja toisinaan jatkoripareilla vedetään päihtetäkin jonkin verran, näin ainakin ennen. Sitä samaa mitä nuoret tekee muuallakin porukoissaan, ripareilla silti meno siistimpää. Nämä tietysti vain omia muistikuviani muutaman kymmenen vuoden takaa. Eroja eri paikkojen välillä voi tässäkin olla.

        Riparilla on aina muutama, jolle uskontokin kolahtaa, mutta heilläkään se harvemmin haittaa synnin harjoittamista. Jos haittaa, niin saattavat joutua kiusatuiksi. Teinit ovat tunnetusti niin avarakatseista väkeä, ja ikiteinit sitäkin enemmän.


    • nainkin.lienee

      Kirkon nuoriso- ja lapsityö tarjoavat nimenomaan sosiaalista yhdessäoloa (en nyt tässä viitsi kutsua sitä eläimellisen laumavietin tyydyttämiseksi, en varsinkaan sillä masturboimiseksi) tavalla, johon pienemmillä paikkakunnilla muut eivät pysty. Uskonnollista sanomaa on osassa toimintaa jonkin verran mukana ja muutama saattaa sitä omaksua. Kuinka moni sitten omaksuu sellaista arvo- ja ajatusmaailmaa, jota ateistien ärsyttämiseksi kutsutaan kristilliseksi, on vaikea arvioida. Sitä kun tulee niin monesta muustakin suunnasta, normaaleissa perheissä eniten kotoa. Epänormaaleimmissa muut annostelutavat voivat olla merkityksellisempiä, vaikea sanoa kuinka moni on jättänyt kasvamatta ei-kunnon-kansalaiseksi kirkon nuorisotyön vaikutuksesta.

      Kyllä moni vanhempi kokee saavansa vastinetta kirkollisveroilleen juuri siinä, että on tarjota lapselleen järkevää yhdessäoloa muiden kanssa. Uskonnollinen indoktirnaatio ei heitä liikuta, koska se ei ole heihin itseensäkään sen kummemmin vaikuttanut. Ihan järkeviä ihmisiä siis, kunhan vain vielä osaisivat olla äänestämättä Kokoomusta tai ainakin äänestäisivät sellaisia kokoomukselaisia, joilla on päässään muutakin kuin sänkitukka (mikä alkaa suuren kommunismin vastaisen taistelun nykyisessä vaiheessa olla jo aika vaikeaa).

    • TuliMieleen

      Kiitos, mielenkiintoista pohdintaa. Sosiaalinen paine on olemassa mutta samalla sen painostaa kirkkoa naamioimaan sanomaansa.. Että ei muka niin uskonnollista..

    • VapareitaVatsaan

      Pois tämä tämmöinen.

    • YhdestoistaPykälä

      Rakenteellisen väkivallan ja sosiaalisen paineen välinen raja on kapea... Kun esim. opettajat mukana, kyse voi olla myös molemmista päällekkäin..

      • KuudesPykälä

        Kun julkinen valta syrjii, se on ikävänpi juttu.


    • SyytäPohtia

      Tämä ketju ja tuo toinen kristinoppiin uskomisen romahtamisesta ovat jännässä yhteydessä - ja ristiriidassakin

      • NuorisoTutkijoille

        Tämä ristiriita on todellakin historiallista luokkaa! Siinä sitä olisi mys tutkijoilla, kuten nuorisotutkijoilla tutkimista! Ovat vältelleet aihetta. Nuorisobarometrissa toki edes hieman perusfaktaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3422
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3242
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      3068
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      50
      2663
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1983
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1880
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1555
    9. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      40
      1445
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1350
    Aihe