MTV: Uskonnon pakko-opetus tyrmistyttää

Yleishaitallinen_aine

Lukiokokeilu tyrmistyttää: Historian voi jättää pois, mutta uskonto on pakollinen

Ensi syksynä alkava lukiokokeilu lisää oppilaiden valinnanvapautta niin, että osassa kouluja oppilas voi halutessaan jättää historian tai yhteiskuntaopin kokonaan pois.

MTV:n Huomenta Suomessa vieraillut lukion opettaja Arno Kotro näkee uudistuksessa vain yhden hyvän puolen.

– Koskaan aikaisemmin kansan syvät rivit eivät ole keskustelleet näin paljon lukion tehtävästä.

Viisikymmentä lukiota valitaan mukaan kaksivuotiseen lukiokokeiluun, jossa oppilas pääsee entistä enemmän valitsemaan opiskeltavia oppiaineita.

– Uudistuksia tarvitaan, mutta uudistamisen ei pitäisi olla itseisarvo. Se on pöhkö ajatus, että yleissivistävän lukion läpi menisi ihmisiä, jotka eivät ole lukeneet riviäkään historiaa tai yhteiskuntaoppia, sanoo Kotro.

Kaiken valinnaisuuden keskellä kaksi ainetta säilyisi kaikille pakollisena: uskonto ja terveystieto.

– Ne on lailla turvattu. Voi miettiä pitäisikö lukiolaki avata tämän asian osalta, mutta tässä aikataulussa sitä ei olisi ehditty tehdä, sanoo opettajien ammattijärjestö OAJ:n koulutusjohtaja Heljä Misukka.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/lukiokokeilu-tyrmistyttaa-historian-voi-jattaa-pois-mutta-uskonto-on-pakollinen/5820640

Jos on kastanut lapsensa eli liitättänyt tämän kirkon jäseneksi, lapsi pakotetaan koulussa uskonnontunneille. Kirkkoon kuulumattomat opiskelevat yleishyödyllistä elämänkatsomustietoa, vaikka saavat toki myös valita uskonnon, jos jostain syystä niin itse tahtovat. Alaikäisen lapsensa voi erottaa kirkosta osoitteessa http://www.eroakirkosta.fi/

4

110

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7685

Aika älyvapaata, että se miten reaalimaailma pyörii (yhteiskuntaoppi) on vapaavalintainen oppiaine ja se miten mielikuvitumaailma pyörii (uskonto) on pakollinen oppiaine.

• Meingott

Miten paljon rahaa säästyisi ja antaisi tilaa muulle opetukselle, jos uskontoja ei opetettaisi laisinkaan?

• no-niinpä

Päättäjissä on liikaa hihhuleita, jotka haluavat vetää kotiinpäin.

• Epäjumalienkieltäjä

Ns. "oman uskonnon" opetus pitäisi lopettaa yhteiskunnan ylläpitämissä kouluissa. Lukion tulisi olla yleissivistävä eikä yleissivistystä ole ilman perustietoja historiasta, yhteiskunnasta ja luonnontieteistä.

Kokoomus on joskus profiloitunut sivistyspuolueeksi, mutta nykyinen opetusministeri on sivistysvihamielisin opetusministeri mitä Suomessa on koskaan ollut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      2012
    2. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      155
      1923
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      25
      1546
    4. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      951
    5. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      85
      919
    6. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      23
      849
    7. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      7
      847
    8. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      112
      791
    9. Minä tunnen sinut

Ja mitä enemmän sinua opin tuntemaan, niin sitä enemmän sinusta pidän. Aivan kaikessa näen hyvän. Upean, vahvan, täydell
      Rakkaus ja rakastaminen
      45
      740
    10. Mihin olet kadonnut kaivattuni?

Mulla on niin ikävä sua että järki lähtee😔 Pakoilit, pakoilet vieläkin ja nyt susta ei näy merkkiäkään. Tätä päivää oon
      Ikävä
      32
      735
    Aihe