Luomiskertomus ja dinosaurukset

Tyrannosaurusrex

Mitä helluntaiseurakunta opettaa Jumalan luomista dinosauruksista?

92

3750

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastaan nyt vain omasta puolestani.
      Behemot tarkoittaa valtavan suurta eläintä.
      Jobin kirjassa on kuvaus tästä eläimestä,
      jonka Jumala sanoo olevan luomistöidensä esikoinen.

"Katso Behemotia, jonka minä loin niinkuin sinutkin;
      se syö ruohoa niinkuin raavas.
      Katso, sen voima on lanteissa, sen väkevyys vatsalihaksissa.
      Se ojentaa jäykäksi häntänsä kuin setripuun,
      sen reisijänteet ovat lujiksi punotut.
      Sen luut ovat niinkuin vaskiputket,
      sen nikamat niinkuin raudasta taotut.
      Se on Jumalan töiden esikoinen;
      sen luoja ojentaa sille miekan.
      Sille kantavat satonsa vuoret,
      joilla kaikki metsän eläimet leikitsevät."

Bəhēmôth on monikkomuoto eläintä tarkoittavasta sanasta bəhēmāh.
      Monikollinen ilmaisu kuvaa eläimen valtavuutta.

Jumalan antama tarkka kuvaus tuosta eläimestä osoittaa,
      että se on sellainen eläin,
      kuin tiedämme dinosaurustenkin olleen.

Erityisen tarkka yksityiskohta on maininta punotuista jänteistä.
      Alkutekstin ilmaisu p̄aḥăḏāw
      on käännetty erilaisilla käännösvastineilla.
      Esimerkiksi thighs, stones, haunches.
      Suomennoksissa puhutaan reisijänteistä.
      Mutta alkutekstin ilmaisu voidaan kääntää
      lantion seudussa oleviksi jänteiksi.

Eräillä dinosauruksilla oli lanteenseudusta alkaen
      erikoisrakenteisten selkänikamien yläosassa
      luisia ristikkäin olevia jänteitä
      ulottuen lannerangan molemmin puolin jonkin matkaa.
      Tämä erikoisrakenne mahdollisti
      valtavan painavan ja pitkän hännän liikuttelun.

Raamatussa oleva maininta setripuumaisesta hännästä,
      ja heti sen perässä oleva maininta punotuista jänteistä
      liittyvät siis yhteen.

Tämän kuvauksen Jumala antaa Jobille tilanteessa,
      jossa Jumala itse heittää skreenille
      Jobin silmien eteen hetket maailman luomisesta alkaen.

Tuossa vaiheessa, josta Jumala kertoo
      puhuen tuosta valtavan suuresta eläimestä
      ja myös muista leikitsevistä eläimistä,
      olemme Raamatun ensimmäisen jakeen loppupisteessä.

Kaikki metsän eläimet söivät ruohoa, eivätkä toisiansa.
      Ei ollut pelkoa, ei kauhua.
      Rauha rakkaus ja sopusointu täytti taivaat ja maan.

Tuo luomakunta kuitenkin koki tuhon sen seurauksena,
      mitä tapahtui taivaassa.
      Luciferista, Valon kantajasta, Aamuruskon pojasta
      oli tullut pimeyden ruhtinas.
      Ja niin maa oli autio ja tyhjä.
      Ja syvyyden kuilut täytti Pimeys.

Mutta silloin Valkeus astui näyttämälle,
      ja kuusi päivää myöhemmin kaikki oli toisin.

http://kalamos.keskustelu.info/viewtopic.php?f=333&t=17

• LeevilaattaJaPöhömaha

Juutalaisuus (ja kristinusko) eivät ole poikkeuksia vaan myös muissa usko noissa esiintyy kertomuksiajoissa kerrotaan ennen hmiskunnan syntyä eläneistä alkuhirviöistä jota jumala tai jumalat ovat voittaneet ja hävittäneet maanpäältä. Juutaaisuudessa leviathan ja behemoth ovat juurikin täälläisiä alkuhirviöitä, joten on erikoista että Jumala näyttäiso Jobille hirviöitä jotka on jo tuhonnut kaun menneisyydessä luomisen alkuaikoina.

• LeevilaattaJaPöhömaha kirjoitti:

Juutalaisuus (ja kristinusko) eivät ole poikkeuksia vaan myös muissa usko noissa esiintyy kertomuksiajoissa kerrotaan ennen hmiskunnan syntyä eläneistä alkuhirviöistä jota jumala tai jumalat ovat voittaneet ja hävittäneet maanpäältä. Juutaaisuudessa leviathan ja behemoth ovat juurikin täälläisiä alkuhirviöitä, joten on erikoista että Jumala näyttäiso Jobille hirviöitä jotka on jo tuhonnut kaun menneisyydessä luomisen alkuaikoina.

Ei Jumala mitään hirviöitä näytä,
        kun heittää skreenille
        Jobin silmien eteen hetket maailman luomisesta alkaen.
        Behemot syö ruohoa.

• syntiä-EI_SÄÄSTETÄ

Luoja ei luonut hirmuliskoja, siksi Hän hävitti ne vedenpaisumuksessa, kuten myös syntiset ihmiset. Mutta Luoja ei hukuta ihmisiä toista kertaa, vaan kärventää Kuluttavassa Tulessa; syntiä ei säästetä, kapinalliset teloitetaan.

LAINATTU: satanan_PERKELE 31.7.2016 18:15: "Totuuden, Jumalan Sanan vastustaja, SATAN'A, on valehtelija, PERKELE, joka on toimissaan ahkera tälläkin palstalla, ANTIKRISTUKSEN pitkien perinteiden mukaan. :LOPPUU.

Palstalta kummasti häviää asiallisia kommentteja ja jopa koko keskusteluketjuja, vaikuttaa täysin mielivaltaiselta ja järjettömältä toiminnalta. Mentaaliongelmia?

http://keskustelu.suomi24.fi/t/14129743/kehitysluulon-perusta-on-olematon-2-0

COPY: #Odotamme.JA_joudutamme 30.7.2016 14:38: LAINAISU: "Paavin kommentit eivät yllätä minua, koska RKK:n opetuksista suuri osa ei perustu Jumalan Sanaan eli Totuuteen. Paavin kommentit alkuräjähdyksestä sekä evoluutiosta ovat vastoin Raamatun opetusta." :LOPPUU.

Roomalaiskirje 8:19 Sillä luomakunnan harras ikävöitseminen odottaa ( Israelin )Jumalan( Herra JHVH ) lasten ilmestymistä( NÄKYVIIN; PLEROOMA, TÄYTEYS ).

http://www.kotipetripaavola.com/tempaus7.html Pakanoiden( MUUTKANSAT, EPÄJUMALIENPALVOJAT, GOJIM ) täyteys( SANAA USKOVAT ) ja Israelin pelastus

2.Timoteuksen kirje 4:8 Tästedes on minulle talletettuna vanhurskauden seppele, jonka HerraJHVH( JESHUA ) Vanhurskas( OIKEAMIELINEN; OIKEUS, LAKI, VT ) Tuomari, on antava minulle Sinä( HERRAN TUOMIO)Päivänä, eikä ainoastaan minulle, vaan myös kaikille jotka Hänen Ilmestymistään( PARUSIA ) rakastavat.

Jumalan Pyhän Hengen Sana Raamatussa Opettaa Helluntaiseurakunnalle

Luojan luomista dinosauruksista, että satan'a vääristi ja pilasi ne kuten ihmisenkin, ja

satan'an vääristämät ja pilaamat hirmuliskot hukutettiin vedenpaisumuksessa,

kuten myös satan'an vääristämät ja pilaamat ihmisetkin. Ja "apinaihmis"fossiilit ovat satan'an pilaamien ja vääristämien mutanttien jäännöksiä, kuten myös ne

hirmuliskojen fossiilit, jotka todistavat miten äkkiä Luoja tuhoaa satan'an teot.

1.Johanneksen kirje 3:8 se on perkeleestä, Joka syntiä tekee, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti.

Sitä varten Jumalan Poika( JESHUA )ilmestyi, että Hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.

Tiituksen kirje 2:13 Odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä, ja Suuren Jumalan ja Vapahtajamme Jeshua Messiaan Kirkkauden( SHEKINAH, JUMALAN PYHÄN HENGEN LÄSNÄOLO )Ilmestymistä( NÄKYVÄ; TULEMUS, PARUSIA ),

• syntiä-EI_SÄÄSTETÄ kirjoitti:

Luoja ei luonut hirmuliskoja, siksi Hän hävitti ne vedenpaisumuksessa, kuten myös syntiset ihmiset. Mutta Luoja ei hukuta ihmisiä toista kertaa, vaan kärventää Kuluttavassa Tulessa; syntiä ei säästetä, kapinalliset teloitetaan.

LAINATTU: satanan_PERKELE 31.7.2016 18:15: "Totuuden, Jumalan Sanan vastustaja, SATAN'A, on valehtelija, PERKELE, joka on toimissaan ahkera tälläkin palstalla, ANTIKRISTUKSEN pitkien perinteiden mukaan. :LOPPUU.

Palstalta kummasti häviää asiallisia kommentteja ja jopa koko keskusteluketjuja, vaikuttaa täysin mielivaltaiselta ja järjettömältä toiminnalta. Mentaaliongelmia?

COPY: #Odotamme.JA_joudutamme 30.7.2016 14:38: LAINAISU: "Paavin kommentit eivät yllätä minua, koska RKK:n opetuksista suuri osa ei perustu Jumalan Sanaan eli Totuuteen. Paavin kommentit alkuräjähdyksestä sekä evoluutiosta ovat vastoin Raamatun opetusta." :LOPPUU.

Roomalaiskirje 8:19 Sillä luomakunnan harras ikävöitseminen odottaa ( Israelin )Jumalan( Herra JHVH ) lasten ilmestymistä( NÄKYVIIN; PLEROOMA, TÄYTEYS ).

http://www.kotipetripaavola.com/tempaus7.html Pakanoiden( MUUTKANSAT, EPÄJUMALIENPALVOJAT, GOJIM ) täyteys( SANAA USKOVAT ) ja Israelin pelastus

2.Timoteuksen kirje 4:8 Tästedes on minulle talletettuna vanhurskauden seppele, jonka HerraJHVH( JESHUA ) Vanhurskas( OIKEAMIELINEN; OIKEUS, LAKI, VT ) Tuomari, on antava minulle Sinä( HERRAN TUOMIO)Päivänä, eikä ainoastaan minulle, vaan myös kaikille jotka Hänen Ilmestymistään( PARUSIA ) rakastavat.

Luojan luomista dinosauruksista, että satan'a vääristi ja pilasi ne kuten ihmisenkin, ja

kuten myös satan'an vääristämät ja pilaamat ihmisetkin. Ja "apinaihmis"fossiilit ovat satan'an pilaamien ja vääristämien mutanttien jäännöksiä, kuten myös ne

hirmuliskojen fossiilit, jotka todistavat miten äkkiä Luoja tuhoaa satan'an teot.

1.Johanneksen kirje 3:8 se on perkeleestä, Joka syntiä tekee, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti.

Sitä varten Jumalan Poika( JESHUA )ilmestyi, että Hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.

Tiituksen kirje 2:13 Odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä, ja Suuren Jumalan ja Vapahtajamme Jeshua Messiaan Kirkkauden( SHEKINAH, JUMALAN PYHÄN HENGEN LÄSNÄOLO )Ilmestymistä( NÄKYVÄ; TULEMUS, PARUSIA ),

Jumala sanoo Jobille nimenomaan itse luoneensa behemotin.
        "Katso Behemotia, jonka Minä loin niinkuin sinutkin"
        Jumala jatkaa vielä täsmennyksellä:
        "Se on Jumalan töiden esikoinen; sen luoja ojentaa sille miekan."

Mistä päättelet, että Jumala olisi tuhonnut hirmuliskot?

• Raamatunhistoriaa
        kalamos kirjoitti:

Jumala sanoo Jobille nimenomaan itse luoneensa behemotin.
        "Katso Behemotia, jonka Minä loin niinkuin sinutkin"
        Jumala jatkaa vielä täsmennyksellä:
        "Se on Jumalan töiden esikoinen; sen luoja ojentaa sille miekan."

Mistä päättelet, että Jumala olisi tuhonnut hirmuliskot?

Luoja loi ihmisen, mutta Jumala ei luonut syntistä ihmistä, vaan hävitti heidät vedenpaisumuksessa, Raamatun mukaan, eikö Totta?

Luoja loi matelijoita, liskoja, mutta Jumala ei luonut esim. tyrannosaurusta, vaan hävitti hirmuliskot vedenpaisumuksessa, Raamatun mukaa, eikö Totta?

Mistä päättelet, että Jumala ei olisi tuhonnut hirmuliskoja, joita ei enää ole, vai onko? Fossiilit todistavat, että niitä on joskus ollut. Näetkö sinä hirmuliskoja jossain? Psykoosiin liittyy harha-aistimuksia. Raamattu on enimmäkseen historiaa.

• hahahahahahaha
        Raamatunhistoriaa kirjoitti:

Luoja loi ihmisen, mutta Jumala ei luonut syntistä ihmistä, vaan hävitti heidät vedenpaisumuksessa, Raamatun mukaan, eikö Totta?

Luoja loi matelijoita, liskoja, mutta Jumala ei luonut esim. tyrannosaurusta, vaan hävitti hirmuliskot vedenpaisumuksessa, Raamatun mukaa, eikö Totta?

Mistä päättelet, että Jumala ei olisi tuhonnut hirmuliskoja, joita ei enää ole, vai onko? Fossiilit todistavat, että niitä on joskus ollut. Näetkö sinä hirmuliskoja jossain? Psykoosiin liittyy harha-aistimuksia. Raamattu on enimmäkseen historiaa.

Jumala loi :-D

• Raamatunhistoriaa kirjoitti:

Dinot kokivat kyllä tuhon,
        mutta mistä päättelet, että Jumala ne tuhosi?

• syntiä-EI_SÄÄSTETÄ kirjoitti:

Tämöstä ihmesössötystä siitä seuraa kun pitää paeta todellisuutta mytologisiin tarinoihin. Ansiokasta parodiaa siitä mitä tapahtuu kun uskonnollisia teoksia yritetään epätoivoisesti käyttää luonnontieteen oppikirjana.

Eikä dinosaurukset mihinkää kadonnu, linnut ovat kehittyeet dinosauruksista.

Onko sitä elämän puhaltamista maan tomuun koitettu toistaa? Millasia lopputuloksia? Syntyykö saveen elämää ku aikans puhkuu ja puhaltaa ja manaa kaikki mahdolliset loitsut?

• Moikkamoi2i

Lukeeko Raamatussa, että ne ovat dinosauruksia? :/

• Moikkamoi2i kirjoitti:

Lukeeko Raamatussa, että ne ovat dinosauruksia? :/

Joo. kyllä sanotaan.
        Huomioithan, että kirjoitin:
        "Erityisen tarkka yksityiskohta on maininta punotuista jänteistä.
        Alkutekstin ilmaisu p̄aḥăḏāw
        on käännetty erilaisilla käännösvastineilla.
        Esimerkiksi thighs, stones, haunches.
        Suomennoksissa puhutaan reisijänteistä.
        Mutta alkutekstin ilmaisu voidaan kääntää
        lantion seudussa oleviksi jänteiksi."

Tällaisia jänteitä ei ole millään muulla eläimellä.

• helluntailainen

Tiede väittää että dinot elivät 65 miljoonaa vuotta sitten. Ja kuitenkin jättivainajien luista on löydetty kudosta, joka ei ole mitenkään voinut säilyä niin pitkään niin siinä muodossa. Olen lukenut uutisen joskus jossain tiedejulkaisussa ja asiasta mainitsi yski tyyppi äsken puhuessaan.

• Minä ymmärrän Jumalan Sanasta
        ja myös luomakunnasta luettavan ilmoituksen niin,
        että hirmuliskot ja lentoliskot ym
        elivät vielä noin reilu 6000 vuotta sitten.

Eli Raamatun ilmoitus alun tapahtumista paljastaa,
        että Maan ikä on enemmän kuin 6000 vuotta.
        Ja toisaalta Maan ikä on vähemmän kuin esimerkiksi enkelien ikä,
        eikä lankeemusta enkelikunnassa ollut vielä tapahtunut,
        kun Jumala perusti Maan.

Ihmiskunnan ja myöskin ihmisen hallintaan annetun eläinkunnan ikä
        on sitten jo tarkemmin määriteltävissä Raamatusta,
        ja se on noin 6000 vuotta.
        Mutta dinosaurukset, lentoliskot ja muut sellaiset
        eivät kuuluneet siihen.

• kysyn.vain

Onko tämä palsta tarkoitettu kaltaisillesi valehtelijoille?

• K.Immonen

• sairasta.touhua
        kalamos kirjoitti:

Minä ymmärrän Jumalan Sanasta
        ja myös luomakunnasta luettavan ilmoituksen niin,
        että hirmuliskot ja lentoliskot ym
        elivät vielä noin reilu 6000 vuotta sitten.

Eli Raamatun ilmoitus alun tapahtumista paljastaa,
        että Maan ikä on enemmän kuin 6000 vuotta.
        Ja toisaalta Maan ikä on vähemmän kuin esimerkiksi enkelien ikä,
        eikä lankeemusta enkelikunnassa ollut vielä tapahtunut,
        kun Jumala perusti Maan.

on sitten jo tarkemmin määriteltävissä Raamatusta,
        eivät kuuluneet siihen.

Et kai tosissasi väitä, että dinosaurukset elivät vain 6000 vuotta sitten?

Jos sellaista tosissasi väität, niin olet vakavasti mielisairas ja nopean hoidon tarpeessa.

• näinsemenee

Jokseenkin sama mun uskonnon kannalta milloin dinot elivät. Tiede antaa asioista parhaan arvionsa ja on valmis muuttamaan sitä, jos tulee uutta tietoa.

• capiche
        näinsemenee kirjoitti:

Jokseenkin sama mun uskonnon kannalta milloin dinot elivät. Tiede antaa asioista parhaan arvionsa ja on valmis muuttamaan sitä, jos tulee uutta tietoa.

Mitä tulee aikaan, niin Raamattu opettaa, että Jumalan maailmassa tuhat vuotta on kuin yksi päivä ja yksi päivä kuin tuhat vuotta.

Tätä ei pidä ottaa kirjaimellisesti niin, että ajattelee maailman olevan 6000 vuotta vanha. Lauseen ydinviesti nimittäin on, että Jumalan ajanlasku on täysin erilainen kuin ihmisten.

Ja siksi uskovaisten on turhaa väitellä näistä. Vikaan se menee kuitenkin. Antaa biologien tutkia Jumalan maailmaa. Kyllä he siitä aiheesta enemmän tietävät, kuin keskiverto uskovainen, joka on nukkunut biologian tunnilla.

• suggestopedi

Kristinuskokin edustaa vain taikauskoista hölynpölyä, jolla ei ole minkäänlaista totuuspohjaa. Siihen uskovat ihmiset ovat todella säälittäviä ressukoita, joita minun käy usein kovasti sääliksi. He lukevat Raamattua ja kokoontuvat suggestiotilaisuuksiin, joissa heidän mieltään manipuloidaan uskomaan tuohon potaskaan.

• sairasta.touhua kirjoitti:

Jos sellaista tosissasi väität, niin olet vakavasti mielisairas ja nopean hoidon tarpeessa.

En. Raamatun ilmoituksen perusteella ymmärrän niin,
        että hirmuliskot elivät yli 6000 vuotta sitten.
        on määriteltävissä Raamatusta,
        eivät kuuluneet siihen.
        Nämä olennot siis elivät ennen sitä siihen asti,
        että Maa tuli autioksi ja tyhjäksi.
        Eli hirmuliskot, lentoliskot kokivat tuhon yli 6000 vuotta sitten.

• kauheanviisaalle
        suggestopedi kirjoitti:

Kristinuskokin edustaa vain taikauskoista hölynpölyä, jolla ei ole minkäänlaista totuuspohjaa. Siihen uskovat ihmiset ovat todella säälittäviä ressukoita, joita minun käy usein kovasti sääliksi. He lukevat Raamattua ja kokoontuvat suggestiotilaisuuksiin, joissa heidän mieltään manipuloidaan uskomaan tuohon potaskaan.

Niin ja sitten korkkasit uuden kaljan ja olit viisaan tuntuinen mielestäsi, eikö niin!
        tajuatko kuinka yksinkertainen olet noilla mielikuvillasi yritä miettiä ainakin selvinä hetkinäsi.

• Kreationismia

Tämä kudosasia on käsitelty lukemattomia kertoja, ja kuten aina, on ilmennyt, että nuoren Maan kreationistit vääristelevät ja valehtelevat:

http://www.talkorigins.org/faqs/dinosaur/blood.html

Tarkastakaapa samalla myös mitä uskovainen paleontologi, kudoslöydön tehnyt tutkija Mary Schweitzer itse on mieltä nuoren Maa kreationistien toiminnasta:

"One thing that does bother me, though, is that young earth creationists take my research and use it for their own message, and I think they are misleading people about it. Pastors and evangelists, who are in a position of leadership, are doubly responsible for checking facts and getting things right, but they have misquoted me and misrepresented the data."

http://biologos.org/blogs/archive/not-so-dry-bones-an-interview-with-mary-schweitzer

• kaukodiaknosoijalle
        sairasta.touhua kirjoitti:

opettele ensin lukemaan ja sitten vasta luikittele muita mieliairaiksim, sopisiko sellainen!

kukaan ei ole puhunut mitään väitteittesi mukaan, huomasitko sitä, no et toki!

• kokeilemaistaa
        K.Immonen kirjoitti:

Kudosten säilymiselle yli 65 miljoonan vuoden ajan on läydetty selitys.

http://www.nature.com/news/2011/110614/full/news.2011.369.html

Tätä tietoa erilaiset kaupalliset uskonnolliset järjestöt eivät tuo esille.

Niin eli siinä on yksi kiistanalainen hölynpöly esillä ei mitään muuta.

mikään ei säily miljoonia vuosia paitsi ehkä todella kylmässä jäässä ilman sulajaksoja.

onko jääkaapissasi miten monen tuhannen vuoden vanhaa voita?

• Diagnoosia_sulle
        kaukodiaknosoijalle kirjoitti:

opettele ensin lukemaan ja sitten vasta luikittele muita mieliairaiksim, sopisiko sellainen!

kukaan ei ole puhunut mitään väitteittesi mukaan, huomasitko sitä, no et toki!

Itse asiassa on foorumikeskustelun perusteella hyvin yleistä, että lahkoissa uskotaan nimenomaan nuoren Maan kreationismiin, jossa uskotaan Maan olevan vain n. 6000 vuotta vanha. Tätä samaa asiaa on jankattu näillä foorumeilla iät ja ajat, ja tullaan varmasti jankkaamaan jatkossakin.

On siis aivan luonnollista ihan vain olettaa, että ihmiset, jotka luulevat ihmisten eläneen joskus samaan aikaan dinosaurusten kanssa, nimenomaan luulevat Maan olevan vain 6000 vuotta vanha sen sijaan, että he luulisivat ihmisiä eläneen yli 65 miljoonaa vuotta sitten! On tietysti toinen asia konsanaan, että onko syytä pitää moisia huuhaauskomuksia mielisairautena, syvänä perusoppineisuuden puutteena vai ihan vain typeränä vastahakoisuutena hyväksyä tieteellisiä tosiasioita.

• Kreationismi_naurattaa
        kokeilemaistaa kirjoitti:

Niin eli siinä on yksi kiistanalainen hölynpöly esillä ei mitään muuta.

mikään ei säily miljoonia vuosia paitsi ehkä todella kylmässä jäässä ilman sulajaksoja.

onko jääkaapissasi miten monen tuhannen vuoden vanhaa voita?

Nuoren Maan kreationistit eivät ole tähän päivään mennessä tutkineet asiaa, laatineet kirjallista artikkelia ja julkaisseet sitä vertaisarvioidussa tiedelehdessä. Näillä kretuilla ei siis ole yhtään mitään materiaalia. Heillä ei siis ole mitään rahkeita tulla selittämään, että jonkun muun tekemiset ovat vain "yksi kiistanalainen hölynpöly", kun ovat ylipäätään tämänkin keissin saaneet oikeiden tutkijoiden tuloksia vääristelemällä aikaan, kuitenkin siis täysin ilman mitään omaa tieteellistä evidenssiä!

• Kyllä_juu
        capiche kirjoitti:

Mitä tulee aikaan, niin Raamattu opettaa, että Jumalan maailmassa tuhat vuotta on kuin yksi päivä ja yksi päivä kuin tuhat vuotta.

Tätä ei pidä ottaa kirjaimellisesti niin, että ajattelee maailman olevan 6000 vuotta vanha. Lauseen ydinviesti nimittäin on, että Jumalan ajanlasku on täysin erilainen kuin ihmisten.

Ja siksi uskovaisten on turhaa väitellä näistä. Vikaan se menee kuitenkin. Antaa biologien tutkia Jumalan maailmaa. Kyllä he siitä aiheesta enemmän tietävät, kuin keskiverto uskovainen, joka on nukkunut biologian tunnilla.

"Mitä tulee aikaan, niin Raamattu opettaa, että Jumalan maailmassa tuhat vuotta on kuin yksi päivä ja yksi päivä kuin tuhat vuotta.

Tätä ei pidä ottaa kirjaimellisesti niin, että ajattelee maailman olevan 6000 vuotta vanha. Lauseen ydinviesti nimittäin on, että Jumalan ajanlasku on täysin erilainen kuin ihmisten."

Käsittääkseni noin ei yleisesti tehdäkään. Sen sijaan käsitys 6000 vuoden iästä perustuu James Ussherin tekemiin sukuluettelolaskelmiin, eikä kuuteen luomispäivään jumalalliseen ajan suhteellisuuteen (päivät kuin tuhannet vuodet). Luonnollisesti jotkin sukuluettelot eivät ole mitenkään pätevä tapa mitata maapallon ikää, vaan luonnontieteellisin menetelmin asia hoidetaan oikein.

"Ja siksi uskovaisten on turhaa väitellä näistä. Vikaan se menee kuitenkin. Antaa biologien tutkia Jumalan maailmaa. Kyllä he siitä aiheesta enemmän tietävät, kuin keskiverto uskovainen, joka on nukkunut biologian tunnilla."

Tuo on ihan arvostettava näkökulma. Ihminen voi ja saa USKOA, että Jumala on luonut maailman, koska asiaahan ei voida puolesta tai vastoin todistakaakaan. Sen sijaan tämä lähinnä kristillisen uskontokunnan sisäpoliittinen pyrkimys eli nuoren Maan kreationismin liikehdintä on omiaan vain vieraannuttamaan järkeviä uskovia uskonnostaan.

Nuoren Maan kreationismihan on selkeästi tarkoitettu pitämään ainakin edes hard core -uskovaiset liikkeessä mukana, että eivät tieteellisiin syihin vedoten epäilisi uskontoaan, johon joidenkin mielestä on aivan pakko lukeutua juuri kirjaimellinen Genesiksen tulkinta. Tämähän on aivan typerää, sillä ei tiede ota mitään kantaa uskonnollisiin uskomuksiin, vaikka väkevästi ja kirjaimellisesti uskovat niin luulevat ja tahtovat muidenkin luulevan.

• Diagnoosia_sulle kirjoitti:

Itse asiassa on foorumikeskustelun perusteella hyvin yleistä, että lahkoissa uskotaan nimenomaan nuoren Maan kreationismiin, jossa uskotaan Maan olevan vain n. 6000 vuotta vanha. Tätä samaa asiaa on jankattu näillä foorumeilla iät ja ajat, ja tullaan varmasti jankkaamaan jatkossakin.

On siis aivan luonnollista ihan vain olettaa, että ihmiset, jotka luulevat ihmisten eläneen joskus samaan aikaan dinosaurusten kanssa, nimenomaan luulevat Maan olevan vain 6000 vuotta vanha sen sijaan, että he luulisivat ihmisiä eläneen yli 65 miljoonaa vuotta sitten! On tietysti toinen asia konsanaan, että onko syytä pitää moisia huuhaauskomuksia mielisairautena, syvänä perusoppineisuuden puutteena vai ihan vain typeränä vastahakoisuutena hyväksyä tieteellisiä tosiasioita.

Minä siis uskon Raamatun ilmoituksen olevan Jumalan Sanaa.
        Uskon, että se on sitä kirjain kirjaimelta.

Raamatun ilmoituksen perusteella minä uskon,
        että Maa on huomattavasti vanhempi kuin 6000 vuotta.

Samoin hirmuliskot, joista tässä ketjussa keskustellaan ovat huomattavasti kaukaisemmalta ajalta kuin 6000 vuoden takaa.
        Silloin niitä ei enää ollut.

Mutta ihmiskunnan ja ihmisen hallintaan annetun eläinkunnan ikä
        on Raamatun mukaan noin 6000 vuotta.

http://kalamos.keskustelu.info/viewtopic.php?f=295&t=51

• palava.pensas
        kalamos kirjoitti:

Samoin hirmuliskot, joista tässä ketjussa keskustellaan ovat huomattavasti kaukaisemmalta ajalta kuin 6000 vuoden takaa.

Onko usko mielestäsi luotettava menetelmä selvittää mikä on totta ja mikä ei?
        Jos on, niin osaatko kertoa miksi ihmiset tulevat niin erilaisiin lopputuloksiin, kun käyttävät uskoa?

• Kalamoskaa
        kalamos kirjoitti:

Joo no minä ymmärrän, että uskot noin. Olen tyytyväinen, että vastoin aiempaa otaksumaani, on ainakin yksi nuoren Maan kreationisti vähemmän olemassa. Mutta tämä ihmiskunnan jne. elinikä -juttu ei ole OK. Se ei ole tieteellisten havaintojen mukainen sitten millään. Minä katson, että tiede on paras tapa hankkia tietoa. Vaikka se ei täydellinen menetelmä olekaan, vaan vain kokoajan paremmaksi kehittyvä, eikä se juuri anna absoluuttisia totuuksia.

Tiede on selitysvoimansa ja sovellettavuutensa perusteella kuitenkin paikkansa niin selkeästi lunastanut, ja sen rinnalla on automaattisen selvää, että uskonnolliset tekstit sivuutetaan täysin, jos ne ovat tieteen kanssa auttamattomassa ristiriidassa. Meillä on fylogeneettistä evidenssiä ihmisen evoluutiosta, jonka mukaan 6000 v -uskomuksesi on perusteeton. Tällaisiin yksittäisiin seikkoihin tiede toki voi ottaa kantaa vaikka se ei toistaiseksi voi todistaa jumalia puolesta tai vastaan eikä sitä yritäkään.

• palava.pensas kirjoitti:

Jos on, niin osaatko kertoa miksi ihmiset tulevat niin erilaisiin lopputuloksiin, kun käyttävät uskoa?

No, jos esimerkiksi haluamme selvittää
        tämän ketjun aiheeseen liittyen
        milloin dinot kuolivat,
        niin silloin meillä käytettävissämme paitsi Jumalan Sanan ilmoitus
        myös luomakunnasta luettava ilmoitus.
        Ja nämä pitävät yhtä.

• palava.pensas
        kalamos kirjoitti:

No, jos esimerkiksi haluamme selvittää
        tämän ketjun aiheeseen liittyen
        milloin dinot kuolivat,
        niin silloin meillä käytettävissämme paitsi Jumalan Sanan ilmoitus
        myös luomakunnasta luettava ilmoitus.
        Ja nämä pitävät yhtä.

Voisitko vielä vastata mun kysymykseen:

No, ihmiset uskovat mitä ihmeellisimpiin asioihin.
        Oleellista on se,
        uskommeko muuttuviin teorioihin vai horjumattomiin tosiasioihin.

• palava.pensas
        kalamos kirjoitti:

No, ihmiset uskovat mitä ihmeellisimpiin asioihin.
        Oleellista on se,
        uskommeko muuttuviin teorioihin vai horjumattomiin tosiasioihin.

Annan pienen vinkin. Vastaus on Kyllä tai Ei.

Annan pienen vinkin. Vastaus on Kyllä tai Ei.

Jokainen uskoo johonkin.
        Oleellista on se, mihin me uskomme.

• näin.on
        K.Immonen kirjoitti:

Kudosten säilymiselle yli 65 miljoonan vuoden ajan on läydetty selitys.

http://www.nature.com/news/2011/110614/full/news.2011.369.html

Tätä tietoa erilaiset kaupalliset uskonnolliset järjestöt eivät tuo esille.

Tuo selitys ei kestä tieteellistä kritiikkiä. Kaikkea ei pidä tiedemiestenkään uskoa, vaikka Aku Ankka niin sanoisi. Kudokset eivät voi säilyä 65 miljoonaa vuotta mitenkään. Radiohiiliajoitus on saanut myös dinosaurusten luitten iäksi 4500 - 30000 vuotta. Evoluutioteoria on romuttunut.

• ei-sentään

" Evoluutioteoria on romuttunut."

Vain kreationistien haaveissa. Dinojen luiden iäksi saa tuollaisia lukemia, kun näyte on kontaminoitunut, ei muuten.
        Evoluutioteoria voi varsin hyvin ja tarkentuu jatkuvasti. Ammattibiologiella ei muutamaa harvaa uskovaista lukuunottamatta ole mitään epävarmuutta evoluutioteorian oikeellisuudesta. Se on todennettu useilla toisistaan rippumattomilla tavoilla.

• voihanvitsi

Heh heh. Helluntaiseurakunta opettaa evankeliumia eikä biologiaa. En ole koskaan kuullut helluntaiseurakunnan puhuvan dinosauruksista. Mutta itse luotan tieteen näkemykseen asiasta. Enkä sotke biologiaa uskontoon. Uskonnon ei tarvitse ottaa kantaa joka asiaan. Riittää että keskittyy pääasiaan.

• Tolkkua_touhuun

Tämä on mielestäni varsin hyvä lähestymistapa. Ihmiset saavat uskoa mitä lystäävät, ja kokoontua näin tekemään seurakuntiinsa. Mutta jos tämä touhu yrittää tunkea tieteen kentälle vääristelemään tieteen tuloksia ja hämmentämään yleisöä tällä tavalla, niin se tekee itsestään rationaalisen argumentoinnin maalitaulun. Siinä touhussa uskonto ei voi voittaa, vaan ainoastaan vetää maton altaan. Se menettää järkevämpiä jäseniään väkevöityen hullummista jäsenistään. Kenen etu se on?

• Tyrannosaurusrex

"riittää että keskittyy pääasiaan.." Joka siis olikaan mikä? Et sotke biologiaa uskontoon,mutta elät fyysisessä,materialistisessa maailmankaikkeudessa,alkaen mikro-organismeista..Ilmeisesti sairastuessasi otat vain annoksen Jumalan Erehtymätöntä Sanaa Ja Tuopillisen Verta,kuka niistä tiedehömpötyksistä,kuten lääkkeistä,välittäisi,pyh,mihin minä tietoa tai aivojani tarvitsen,aivothan ovat uskonnossa turhat :)

• dinoja

Dinosaurukset auttoivat egyptiläisiä pyramiidien rakentamisessa.
      Jaksoivat hyvin vetää raskaita kiviä.

• Jobinpostia

Job. 40:14. Se oli Jumalan töiden esikoinen... Kol.1:14. Ja hän oli näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa. Siis arpa ratkaisee, kumpi oli ensin.

• Ei tuossa mitään arpaa tarvita.
        Jumalan Poikaa ei ole tehty eikä luotu.
        Hän on ennen kaikkea luomakuntaa.

Koko luomakunta on luotu Hänen kauttaan ja Häntä varten.
        Siis Poika oli työtä tekevä elin, kun Behemot luotiin.

• Kirjakääröt

Job.40:12. Biblia (1776). Hänen häntänsä ojentuu niinkuin sedripuu, ja hänen salaisen kalunsa suonet ovat niinkuin puun oksat.

• Tiede_vs_kääröt

Mikään seikka tosin ei osoita, että tuossa puhuttaisiin nimenomaan dinosauruksista eikä sen sijaan jostain muista olevista tai kuvitelluista olennoista. On lähinnä nuoren Maan kreationistien ad hoc -hapatusta väittää, että tuo viittaa juuri dinosauruksiin. On tietysti ymmärrettävää, että jotain tuollaista helluntaiseurakuntakin asiasta opettaa, ollen tietysti täysin väärässä suhteessa tosiasioihin.

On nimittäin olemassa lukemattomia toisistaan riippumattomia menetelmiä, joiden perusteella voimme todeta Maan olevan hyvin paljon vanhempi kuin mitä nuoren Maan kreationistit väittävät sekä dinosaurusten (muiden kuin lintujen) eläneen hyvin kauan sitten ennen ihmisen ilmestymistä maapallolle:

http://rationalwiki.org/wiki/Evidence_against_a_recent_creation

http://rationalwiki.org/wiki/Branches_of_science_you_have_to_ignore_to_believe_in_Young_Earth_Creationism

• Jumalan kuvaus behemotista on kyllä niin yksityiskohtaisen tarkka,
        ettei se jätä epäilyksen häivääkään siitä,
        etteikö kysymyksessä olisi dinosaurus.

Muutoin Raamattu ilmoittaa saman, minkä sinäkin viestissäsi.
        Voimme siis todeta Maan olevan hyvin paljon vanhempi kuin
        6000 vuotta sekä dinosaurusten (muiden kuin lintujen) eläneen hyvin kauan sitten ennen ihmisen ilmestymistä maapallolle.

• KalaMossad
        kalamos kirjoitti:

Jumalan kuvaus behemotista on kyllä niin yksityiskohtaisen tarkka,
        ettei se jätä epäilyksen häivääkään siitä,
        etteikö kysymyksessä olisi dinosaurus.

Muutoin Raamattu ilmoittaa saman, minkä sinäkin viestissäsi.
        Voimme siis todeta Maan olevan hyvin paljon vanhempi kuin
        6000 vuotta sekä dinosaurusten (muiden kuin lintujen) eläneen hyvin kauan sitten ennen ihmisen ilmestymistä maapallolle.

No ei se kyllä tasan varmasti ole yhtään tarkka. Muutama maininta, että juu on siellä rautaiset ruodot joo ja se on kuin puupölkky tuo kohta tuossa ja tämmöisen kokoinenkin se on jne. Ihan hölynpölyä!

Kerropa dinosaurusten klaadista nyt ihan vapaasti, mutta seikoittain kuitenkin eksaktisti, ihan omin sanoin. Linkkispammille ei kiitos, vaan haluaisin nähdä mitä sinä tiedät tästä asiasta ihan itse. Katsotaan mikä käsityksesi tästä eliöryhmästä oikein on. Sitten verrataan sitä tieteelliseen käsitykseen, ja verrataan näitä käsityksiä taas tähän ympäripyörään setripuueläimeen, joka tosiaan voi olla ihan mikä tahansa kuviteltukin olio.

• KalaMossad kirjoitti:

No ei se kyllä tasan varmasti ole yhtään tarkka. Muutama maininta, että juu on siellä rautaiset ruodot joo ja se on kuin puupölkky tuo kohta tuossa ja tämmöisen kokoinenkin se on jne. Ihan hölynpölyä!

Kerropa dinosaurusten klaadista nyt ihan vapaasti, mutta seikoittain kuitenkin eksaktisti, ihan omin sanoin. Linkkispammille ei kiitos, vaan haluaisin nähdä mitä sinä tiedät tästä asiasta ihan itse. Katsotaan mikä käsityksesi tästä eliöryhmästä oikein on. Sitten verrataan sitä tieteelliseen käsitykseen, ja verrataan näitä käsityksiä taas tähän ympäripyörään setripuueläimeen, joka tosiaan voi olla ihan mikä tahansa kuviteltukin olio.

Luepa ensimmäinen viestini hiukan tarkemmin.

• KalaMossad
        kalamos kirjoitti:

Luepa ensimmäinen viestini hiukan tarkemmin.

Vai että tuollainen väistö tällä kertaa :)

• Hys hys, kyselet asioista mistä pitää vaieta...

• Miksi pitäisi vaieta?
        Raamattuun uskovan ei koskaan tarvitse hävetä sitä,
        mitä Raamatussa sanotaan.
        Kaikki on edelleen juuri niinkuin Sanassa sanotaan.
        Eläimet lisääntyvät lajiensa mukaan jne.

• Krearea

No onhan se nyt hieman hankalaa, myytin mukaan maa on 6000 vuotta vanha, ja todellisuudessa ei ole ainuttakaan toditetta mistä asian voisi todentaa. Lisäksi opus nostaa ihmisen kaiken yläpuolelle vaikla ihminen lajina onkin osa ihmeellistä ja monimuotoista alati muutoksessa olevaa kokonaisuutta, laji mikä on yhtälailla kehittynyt toisista lajeista. Homo suvun erityispiirre lienee se että muita samaan sukuun kuuluvia lajeja ei ole tällähetkellä olemassa. Sitä ei liene kukaan enää kiistävän että homo suku ja pan suku eriytyivät noin 5 miljoonaa vuotta sitten yhteisestä kantaluodosta...

Lajinsa mukaan... hmm.. tiedämmä jääkarhu ja harmaakarhu ovat keskenään lisääntymiskykyisiä, ja kyseinen asia ei ole mitenkään poikkeava että sukulaislajit ovat keskenään lisätymiskykyisiä. Muuli, korpimetso, ahvenkuha, liikeri, ja monia muita.. onhan nykyihmisellä perimässään jäljet geenien vaihdosta neaderthalin ihmisen kanssa...

Tiätyisti tämä on hyvin hankalaa ja kiusallista niille jotka yrittävät epätoivoisesti puhea kulttuurille ja filosofialle luonnontieteen viittaa....

• Krearea kirjoitti:

No onhan se nyt hieman hankalaa, myytin mukaan maa on 6000 vuotta vanha, ja todellisuudessa ei ole ainuttakaan toditetta mistä asian voisi todentaa. Lisäksi opus nostaa ihmisen kaiken yläpuolelle vaikla ihminen lajina onkin osa ihmeellistä ja monimuotoista alati muutoksessa olevaa kokonaisuutta, laji mikä on yhtälailla kehittynyt toisista lajeista. Homo suvun erityispiirre lienee se että muita samaan sukuun kuuluvia lajeja ei ole tällähetkellä olemassa. Sitä ei liene kukaan enää kiistävän että homo suku ja pan suku eriytyivät noin 5 miljoonaa vuotta sitten yhteisestä kantaluodosta...

Lajinsa mukaan... hmm.. tiedämmä jääkarhu ja harmaakarhu ovat keskenään lisääntymiskykyisiä, ja kyseinen asia ei ole mitenkään poikkeava että sukulaislajit ovat keskenään lisätymiskykyisiä. Muuli, korpimetso, ahvenkuha, liikeri, ja monia muita.. onhan nykyihmisellä perimässään jäljet geenien vaihdosta neaderthalin ihmisen kanssa...

Tiätyisti tämä on hyvin hankalaa ja kiusallista niille jotka yrittävät epätoivoisesti puhea kulttuurille ja filosofialle luonnontieteen viittaa....

Ei se mikään myytti ole, vaan horjumaton Jumalan Sana.
        Raamattuun sisältyy tarkka sukuluettelo,
        jossa muun muassa käy ilmi ensimmäisestä ihmisestä alkaen,
        kuinka kauan tämä eli, missä iässä sai jälkeläisen,
        ja kuinka kauan tämä eli.
        Meillä on siis todella tarkka dokumentti ihmiskunnan iästä.

• miettikääsitä

mitä sitten jos vaikka maa olisikin miljardi vuotta vanha?

tällä menolla se on kuitenkin tyhjä piakkoin.

ja Jumala istuu edelleen valtaistuimellaan ja noutaa omansa kotiin ajallaan!

• Mietitään_juu

Millä menolla? Jos viittaat vallitsevaan epäjärjestykseen ja sotimiseen, niin kuitenkin tilastollisesti katsoen ihmisten maailmassa ainakin menee paljon paljon paremmin, kuin koskaan ennen. Luku-ja kirjoitustaidottomuutta sekä absoluuttista köyhyyttä on eräistä tuloeroasetteluista huolimatta aina vain vähemmän. Sodissa kuolee suhteellisesti vähemmän jengiä jne. Paikallisia pitkittyneitä konflikteja on, samoin on ympäristöongelmia. Nämä joko ovat tai eivät ole tieteellisesti ratkaistavissa, mutta ei tässä kuitenkaan nähtävästi millään aivan vääjäämättömän tuhon tiellä olla.

Vaikka ihminen sitä paitsi tekisi mitä, niin ei tämä Maa siitä tyhjene. On selvää, että edes räjäyttämällä kaikki ydinasearsenaalinsa pitkin palloa, jäisi tänne elämää; myös ihminen voisi säilyä. Kannattaa mielummin katsoa fysikaalisesti tarkasteltavia faktoja eskatologisen paatoksen sijaan ihan siltikin, että ollaan hellaripalstalla. Samat realiteetithan koskevat kuitenkin kaikkia ihmisiä, haluttiin niitä sitten todeta ja ymmärtää tai ei.

• von_bulke

Sinänsä mielenkiintoinen (tosin pelkässä provo-mielessä) tehty aloitus.

Vastaus kysymykseesi on hyvin yksinkertainen, selvä ja se pätee muihinkin raamattuun ja Jumalan sanaan seurakuntiin tunnustuskuntarajoista riippumatta.

Seurakunnan (ainoa) tehtävä on julistaa evankeliumia, ilosanomaa Jeesuksesta Kristuksesta.

Kaikki muu on toisarvoista sen rinnalla.

Raamattu on yksinomaan sitä varten, että ihminen voisi pelastua Jeesuksessa Kristuksessa. Kaikki raamatussa on kohdistettu yksinomaan tähän - Jumalan pelastussuunnitelmaan Hänen Pojassaan.

"Mene, laiska, muurahaisen tykö, katso sen menoja ja viisastu." Näin sanoo Raamattu muurahaisesta sananlaskujen kirjassa (6:6). Siinä on joka tapauksessa hyvä neuvo aloittajallekin.

• Tyrannosaurusrex

Olen lukenut raamattua toistakymmentä vuotta,kiitos vain. Kysymykseni ei ollut tarkoitettu provokatiiviseksi,vaan ihan todella olen kiinnostunut siitä,opettaako KUKAAN mitään dinosauruksista,neandertalin-ihmisistä tms. kuten esim.floresin ihminen tai muusta sellaisesta,mikä ihan todella liittyy ihmisten historiaan tällä planeetalla,vai kielletäänkö kaikkialla yhtälailla omien aivojen käyttö ja kriittinen katsantokanta? Se,että kysyn asioita,"joista pitäisi vaieta,hyshys" :) johtuu siitä,että seurakunnissahan opetetaan myös näennäis-psykologiaa,siellä harjoitetaan mielenhallintaa,ollaan erittäin taloustietoisia ja kerrotaan kuka saa nähdä Jumalan ja pääsee taivaaseen ja kuka ei ja miksi! Eihän nyt yhdestä lisko-lajista keskustelu voi kenekään uskoa raamatun täydellisyyteen ja erehtymättömyyteen voi horjuttaa,eihän? Olikos niitä (v)aatteita sillä keisarilla vai ei,hmm...

• Kirjakääröt

Sananl.6:6. Biblia. Mene laiska myyriäisen tykö, katso hänen menoansa ja opi.

• todella.noloa

Hassua, että helluntailaiset uskovat satuihin ja suuttuvat jos heille kertoo tämän.
      Tunnen syvää myötähäpeää joka kerta kun helluntailainen avaa suunsa.

• puupääeihuku

Sinäkö se luulet olevasi jokin joka määrittelee jonkin asian saduksi ja toisen ei häh pölkkypää?
        tuskin olet peruskoulusta päässyt läpi, se ei tietenkään haittaa mitään kun on niin valtavasti sitä tietoa, luitko kirjastossa kerran tiedelehden mitä?

• Puupääpä_lahoaa
        puupääeihuku kirjoitti:

Sinäkö se luulet olevasi jokin joka määrittelee jonkin asian saduksi ja toisen ei häh pölkkypää?
        tuskin olet peruskoulusta päässyt läpi, se ei tietenkään haittaa mitään kun on niin valtavasti sitä tietoa, luitko kirjastossa kerran tiedelehden mitä?

No eihän tuo ainakaan sanonut olevansa itse se, joka ne määrittelee. Itseasiassa muuten monet vasta peruskoulua käyvät ovatkin joiltain aihealueilta oppineempia kuin monet peruskoulunsa jo kauan sitten käyneet ja sittemmin oppeja vältelleet. Tämä on näille jälkimmäisille varmasti kiusallista, kun tenavat käyvät hyppimään silmille. Näin kuitenkin vain on, että tarkka, oppimishaluinen ja asioista kiinnostunut peruskoululainen voi yllättää tietämyksellään ja fiksuudellaan siitä huolimatta, että asia lähinnä raivostuttaa jotain vanhaa änkyrää, joka on oman mahdollisuutensa missannut.

• todella.noloa
        puupääeihuku kirjoitti:

Ymmärrän, että sinua harmittaa.
        Hassua että otat puheeksi koulutustason. Kerro missä koulussa opetetaan Raamatun saduista sellaista versiota mihin helluntailaiset uskovat.
        Raamattu täyttää kaikki satukirjan kriteerit. Jos olet eri mieltä, niin lopeta kiukuteleminen ja laita pöytään objektiiviset faktat. Ei siis mitään teologista puutaheinää, vaan faktoja.

• satusetälle
        Puupääpä_lahoaa kirjoitti:

No eihän tuo ainakaan sanonut olevansa itse se, joka ne määrittelee. Itseasiassa muuten monet vasta peruskoulua käyvät ovatkin joiltain aihealueilta oppineempia kuin monet peruskoulunsa jo kauan sitten käyneet ja sittemmin oppeja vältelleet. Tämä on näille jälkimmäisille varmasti kiusallista, kun tenavat käyvät hyppimään silmille. Näin kuitenkin vain on, että tarkka, oppimishaluinen ja asioista kiinnostunut peruskoululainen voi yllättää tietämyksellään ja fiksuudellaan siitä huolimatta, että asia lähinnä raivostuttaa jotain vanhaa änkyrää, joka on oman mahdollisuutensa missannut.

Raamattu on kirja jonka tasolle ei yllä mikään toinen teos tässä mailmassa!

Se joka sanoo sitä satukirjaksi osoittaa suuren luokan pöljyyden ja yksinkertaisuuden jonka kanssa ei ole minkäänlaista tarvetta minkäänlaiseen depatiiin siitä voit jatkaa kyselykauttasi.

mene äitis jääkaapille josko sieltä löytäisit illan vanukkaan sitten voit keskittyä pokemoneihisi ja muihin satuihin.

• Ei_satusetä
        satusetälle kirjoitti:

Se joka sanoo sitä satukirjaksi osoittaa suuren luokan pöljyyden ja yksinkertaisuuden jonka kanssa ei ole minkäänlaista tarvetta minkäänlaiseen depatiiin siitä voit jatkaa kyselykauttasi.

mene äitis jääkaapille josko sieltä löytäisit illan vanukkaan sitten voit keskittyä pokemoneihisi ja muihin satuihin.

"Raamattu on kirja jonka tasolle ei yllä mikään toinen teos tässä mailmassa!"

No mistä vaan asiasta voi sanoa noin, kun vain asettaa asteikon mielivaltaisesti. Tuo ei siis tarkoita oikeastaan yhtään mitään.

"Se joka sanoo sitä satukirjaksi osoittaa suuren luokan pöljyyden ja yksinkertaisuuden jonka kanssa ei ole minkäänlaista tarvetta minkäänlaiseen depatiiin siitä voit jatkaa kyselykauttasi."

No ei se nyt ihan noinkaan ole. Minullahan ei muuten mitään kyselykautta täällä ole, vaan olen ennemminkin vastailemassa muille. Sekoitat minut luultavasti tuohon toiseen kirjoittajaan. Sellaista tietysti sattuu itse kullekin.

"mene äitis jääkaapille josko sieltä löytäisit illan vanukkaan sitten voit keskittyä pokemoneihisi ja muihin satuihin."

Mutta nyt kun kuitenkin ehdoin tahdoin kettuilet minulle, niin voinhan minä ladata takaisinkin. Haluaisitko lukea vaikka jotain tällaista, että mene sinä itse kaatumaseurasi lattialle sätkien "kielillä puhumaan" eli spontaanisti ryhmäpaineen alla sekoilemaan ja esittämään, että olet mukana jutussa jne.

Haluatko, että alan arvostelemaan koulutustasoasi tai sinua ikäsi perusteella, kuten itse aloitit perusteetta vihjaillen tekemään tuon toisen kirjoittajan ja nyt minun kohdalla? Tulet tuolla käytöksellä kertomaan muille yksinkertaisuuksista. Ei mennyt ihan vahvasti sinulla nyt.

• todella.noloa
        satusetälle kirjoitti:

>Raamattu on kirja jonka tasolle ei yllä mikään toinen teos tässä mailmassa!<

Olet oikeassa. Ei tule tosiaankaan mieleen toista kirjaa joka olisi niin täynnä ristiriitoja, väkivaltaa, seksismiä ja puhtaita valheita. Raamattu on todellakin täysin omallla tasolla.

• titityytyytyyy
        todella.noloa kirjoitti:

>Raamattu on kirja jonka tasolle ei yllä mikään toinen teos tässä mailmassa!<

Olet oikeassa. Ei tule tosiaankaan mieleen toista kirjaa joka olisi niin täynnä ristiriitoja, väkivaltaa, seksismiä ja puhtaita valheita. Raamattu on todellakin täysin omallla tasolla.

Älä puhu asioista joista et ymmärrä mitään!

Kerro ennemmin vaikkapa montako talitintin kuvaa on albuumissasi!

• todella.noloa
        titityytyytyyy kirjoitti:

Älä puhu asioista joista et ymmärrä mitään!

Kerro ennemmin vaikkapa montako talitintin kuvaa on albuumissasi!

Talitinttikin tietää että Raamattu on satukirja.

• Puhuva-aasi

Tässä pikkuisen Raamatun satuja. Tuom.9:8-15. Puut ja pensaat puhuu. Job.12:7-9. Meren kalatkin kertovat sinulle.

• pokemonipuhuu

Taaskaan et ymmärrä mitään lukemastasi!

Miksi selität asioita joista et tiedä mitään, kerro mikä sellaiseen haastaa.

• palava.pensas
        pokemonipuhuu kirjoitti:

Taaskaan et ymmärrä mitään lukemastasi!

Miksi selität asioita joista et tiedä mitään, kerro mikä sellaiseen haastaa.

Ei, vaan nimenomaan ymmärretään juuri sitä mitä siinä lukee.

• pikkupropleema
        palava.pensas kirjoitti:

Ei, vaan nimenomaan ymmärretään juuri sitä mitä siinä lukee.

Sinulla ei ole hajuakaan siitä mitä siinä lukee ja miksi lukee!

• palava.pensas
        pikkupropleema kirjoitti:

Sinulla ei ole hajuakaan siitä mitä siinä lukee ja miksi lukee!

Näin halutaan usein sanoa, kun Raamatun sadut ovat ristiriidassa faktojen kanssa.
        Silloin pitää "tulkita" :-D Olette te tavallaan niin suloisia kun puolustatte tota satukirjaa. Pusuja sinulle.

• näinsemenee

Raamattu on edelleenkin mailman luetuin kirja ja pitää olal joko täysi tomppeli tai kolmannen polven ateistikommari joka sitä sanoo satukirjaksi.

ja tietenkään tällä marginaaliporukalla ei ole kykyä asettaa omaa arviotaan kyseenalaiseksi, sehän osoittaisi jo melkoista ajattelua.

• palava.pensas

Jos lukijoiden määrä ratkaisee sen, onko kyseessä satu vai ei, niin arvaa mitä.
        Horoskooppeihin uskotaan vielä enemmän kuin Jeesukseen maailmassa. Horoskoopit ylittävät kaikki uskontorajat.
        Horoskoopit ovat siis täyttä faktaa, jos mittari on se, kuinka moni niihin uskoo.

• Todellakinnnnnn

"Raamattu on edelleenkin mailman luetuin kirja ja pitää olal joko täysi tomppeli tai kolmannen polven ateistikommari joka sitä sanoo satukirjaksi."

Kas tässä ihmiset, yllä katsokaa. Siinä on lause joka on vastaus kysymykseen "Miksi uskovia solvataan?" Minun mielestäni toki kaikkia uskovia ei tulisi solvata, sillä eiväthän kaikki uskovat ole noin tyhmiä ja täten ansaitse ivaa. Mutta kuten näette omin silmin, niin jotkut tosiaan ovat.

• satanan_PERKELE

Totuuden, Jumalan Sanan vastustaja, SATAN'A, on valehtelija, PERKELE, joka on toimissaan ahkera tälläkin palstalla, ANTIKRISTUKSEN pitkien perinteiden mukaan.

• von_bulke

Ihmettelen, että uskovaisena itseään pitävät rupeavat väittelemään raamatusta ja raamatuista jumalattoman eli uskosta osattoman kanssa.

"Mutta vältä tyhmiä ja taitamattomia väittelyjä, sillä tiedäthän, että ne synnyttävät riitoja." Näinhän apostoli Timoteustakin ohjeisti ja opetti.

Ei "maailman ihmisten" kanssa pidä uskovan missään nimessä alkaa väitellä Jumalan sanasta. Jumalatomalle tulee julistaa evankeliumia, eikä opettaa tätä. Eihän "kuollutta" voi eikä pidä opettaa.

Perkeleen lapselle täytyy ensin julistaa evankeliumi, jotta hän tulisi herätetyksi ja kääntyisi ja tulisi eloon.

Vasta sitten häntä voi opettaa.

Älkää siis TE (uskovat) osoittako tyhmyyttänne ja ruvetko hedelmättömiin väittelyihin jumalattomain kanssa.

• tfvvft

Uskosta osattoman, eli järkeä käyttävän kanssa?
        On kyllä hyvä antaa tämä varoitus, koska 100% varmuudella hihhuli häviää jokaisen väittelyn.

• tuhooajat

Nää "uskiksethan"ovat juuri niitä perkeleen lapsia,kuolleita,henkisesti vajaita,saastaisia,repivät rikki rikkoutuneen.Eivätkä herää omassa ylpeydessään.Hyi saastat!Kokemusta on "jumalattomat"ovat enempi ihmisiä.

• mikäsininentaivas

Aivan niin noin se on ja hyvä siinä on pysyä, ei sokeille kannata maisemista kertoa.
        Näön palattamisesta ennemminkin.

• ex-hellari

Helluntaiseurakunnissa ei ole minkäänlaista virallista oppia dinosauruksista. Joku ajattelee niistä jotain, joku jotain toista.

• Tyrannosaurusrex

Eikö kukaan koskaan ihmettele,miksei? Sinä ehkä ihmettelit,nimimerkistäsi päätellen,onnittelut siitä :)

• ex-hellari

En ihmetellyt. Ei se mikään paleontologien ja biologien kerho ollut. Siellä keskityttiin hengellisiin asioihin. Tosin yksittäisillä saarnaajilla saattoi olla mielipiteitä asiasta, mutta ne olivat offtopic-juttuja mielestäni. Mitään virallista oppia siellä ei asiasta ole, eikä pidä ollakaan. Uskonnossa keskitytään uskonnollisiin asioihin.

• Tyrannosaurusrex
        ex-hellari kirjoitti:

En ihmetellyt. Ei se mikään paleontologien ja biologien kerho ollut. Siellä keskityttiin hengellisiin asioihin. Tosin yksittäisillä saarnaajilla saattoi olla mielipiteitä asiasta, mutta ne olivat offtopic-juttuja mielestäni. Mitään virallista oppia siellä ei asiasta ole, eikä pidä ollakaan. Uskonnossa keskitytään uskonnollisiin asioihin.

Olet ex-hellari,kai sinä seurakunnan toiminnassa/opissa jotain ihmettelyn aihetta näit tai kenties vaihoit vain lahkosta lohkoon? Tätä ketjussa toistuvaa irrationaalista ajatusta minä en voi ymmärtää: "uskonnossa keskitytään uskonnollisiin asioihin"!!! Jos sinun uskomuksesi ovat sinun olemuksesi ydintä ja sinun uskomuksesi ohjailevat sinun käyttäytymistäsi ja mielenkiinnonkohteitasi sekä sitä,millä tavoin kohtaamiasi tilanteita ja tapahtumia elämäsi varrella suodatat.miten mitäkin ilmiötä tulkitset/selität,miten se voisi olla kaikesta muusta irrallaan olevaa? Aivan hämmästyttävää päättelyä...Diogeneskin eli kuulemma tynnyrissään,mutta että mikä on helluntailaisen tai muun uskonnollisen ryhmittymän tekosyy sellaiseen,ei ole minulle kyllä auennut.

• ex-hellari

No mene sitten sinne hellarien kokouksiin kuuntelemaan, mitä siellä oppetetaan, jos et kerran usko. Mutta se nyt vaan on niin, että tasan kerran muistan kuulleeni saarnapöntöstä dinosauruksista, kun vierailevana puhujana oli Pekka Reinikainen, joka on kirjoittanut kirjan evoluutiosta. Helluntaiseurakunta ei opeta mitään dinosauruksista. Tosin monet helluntailaiset lukevat näitä kreationistien kirjoja ja ajattelevat esihistorialliseen maailmaan liittyvistä asioista kuten nämä, mutta helluntaiseurakunnan oppia se ei ole.

Kyllä siinä seurakunnassa ihmettelyn aiheita näin, mutta omalla kohdallani ihmettelyn aiheet ja pois lähtemisen syyt eivät liittyneet dinosauruksiin.

• HihiiHahaa
        ex-hellari kirjoitti:

No mene sitten sinne hellarien kokouksiin kuuntelemaan, mitä siellä oppetetaan, jos et kerran usko. Mutta se nyt vaan on niin, että tasan kerran muistan kuulleeni saarnapöntöstä dinosauruksista, kun vierailevana puhujana oli Pekka Reinikainen, joka on kirjoittanut kirjan evoluutiosta. Helluntaiseurakunta ei opeta mitään dinosauruksista. Tosin monet helluntailaiset lukevat näitä kreationistien kirjoja ja ajattelevat esihistorialliseen maailmaan liittyvistä asioista kuten nämä, mutta helluntaiseurakunnan oppia se ei ole.

Kyllä siinä seurakunnassa ihmettelyn aiheita näin, mutta omalla kohdallani ihmettelyn aiheet ja pois lähtemisen syyt eivät liittyneet dinosauruksiin.

"Pekka Reinikainen, joka on kirjoittanut kirjan evoluutiosta"

Toi on vähän sama kuin sanoisi että Adolf Hitler on kirjoittanut kirjan lähimmäisenrakkaudesta.

• ÄlkääMenköLaukalle

Näiltä osin hellareiden oppi vaihtelee, eikä ole mitään ns virallista oppia. Maailma on tod.näk. niin vanha kuin tiede sen kertoo olevan. Tieteen saavutuksiin luottaa ainakin minun tuntemistani hellareista suurin osa.

Keskustelunaiheena ihan ok. Asiana ei kuulu kuitenkaan niihin tärkeimpiin.

• Tyrannosaurusrex

Jos tiedemiesten arviot maailman iästä osuvat läheskkään oikeaan,eikö se jotenkin murenna raamatun uskottavuutta Jumalan sanana? En itse voi ottaa sitä enää täysin kyselemättä "onko näin" lukiessani vastaan,mutta monille se ei näytä olevan ongelma.. :O

• Tyrannosaurusrex kirjoitti:

Jos tiedemiesten arviot maailman iästä osuvat läheskkään oikeaan,eikö se jotenkin murenna raamatun uskottavuutta Jumalan sanana? En itse voi ottaa sitä enää täysin kyselemättä "onko näin" lukiessani vastaan,mutta monille se ei näytä olevan ongelma.. :O

Minä en päälle kaksikymppiseksi edes tiennyt evoluutiosta mitään.
        En muista että siitä olis opetettu edes peruskoulussa minulle.

Sisareni oli lukeneena mimminä minulle kun olin uskossa että"luomisjärjestys menee samassa järjestyksessä kuin evoluutio."

Hänelle, eikä samalla minulle ollut epäselvää etteikö molemmat olleet oikeassa: hän sekä minä.

Lukiossa tänään, aikuisopiskelijana, luen juuri nyt evoluutiosta.

Ymmärrän että nämä pekkareinikaisen kannattajat, taikka kalamokset eivät pääse ylioppilaaksi.

• eimurenna
        Tyrannosaurusrex kirjoitti:

Ei murenna. Raamatussa ei puhuta ollenkaan maailman iästä. Korostan vielä, että Raamatussa ei puhuta yhtään mitään maailman iästä. Mistä sinä sellaista olet saanut päähäsi?

• näin.ollen

Hupaisaa lukea kalamoksen kirjoituksia taitaa olla humoristinen kuje mielessä, no evoluutiota opetetaan nykyää jo peruskouluissa ja uskontokin elämänkatsomusoppia eikä sitä että jumala olisi kaiken takana.

• Voi kuinka ilahduttavaa saada joskuskin positiivista palautetta.
        Löydät runsain määrin kirjoituksiani päiviesi iloksi foorumilta
        http://kalamos.keskustelu.info
        Tervetuloa lukemaan ja kirjoittamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      67
      6010
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      131
      5333
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      447
      3226
    4. Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?

Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s
      Nettideittailu
      102
      1629
    5. Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.

Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved
      Maailman menoa
      369
      1229
    6. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      30
      1059
    7. Et ilmeisesti aio enää ikinä olla tekemisissä

Että näinkö se menee
      Ikävä
      67
      1031
    8. Sydämeni on sinun luona

Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun
      Ikävä
      46
      936
    9. Trump ja Venäjä

Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja
      Maailman menoa
      109
      894
    10. Jatkuva stressitila

On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan
      Ikävä
      52
      869
    Aihe