Vapaa-ajattelija luo elämänkatsomustaan

LukijanKommentti

Toisessa ketjussa liiton edesmenneen ex-puheenjohtajan Väinö Voipion veljenpoika kertoo setänsä todenneen, että "vapaa-ajattelija on henkilö, joka luodessaan elämänkatsomustaan pyrkii pysyvästi tarkistamaan ajattelunsa perusteita antamatta auktoriteettiuskon sanella käsityksiään, pitäymyksiään ja ohjeitaan".

Tämä idea sopåii myös nykypäivän vapaa-ajattelijoille.

Humanistiseen etiikkaan kuuluu se, että henkilö luo maailmankuvaansa ja moraaliaan itse eikä kopio sitä mekaanisesti jostain "kymmenestä käskystä" tai muista muuttumattomista "ikiaikaisista totuuksista" taikka uskonnollolisen instituution "opetuksesta".

Kohlbergin mukaan rangaistuksen pelossa toimiva ei oikeastaan toimi moraalisesti, vaan - rangaistukssen pelossaa tai palkkion toivossa.

21

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LukijanKOmmentti

      Parjausketjussa nimimerkki VaparienMoraalittomuus kirjoittaa 30.8.2016 16:28:
      "Eli jokainen vapari pitää kunnia-asianaan aloittaa moraalisesta nollapisteestä."

      Rakentamisessa voi käyttää rakennustarvikkeita ja tylökaluja, ehkä jopa valitsemiaan piirustuksia. Taitaa siellä takana olla lainsäädännön tiettyjä rakennusmääräyksiäkin mm. ihmisoikeuksista. Olennaita on kuitenkin antidogmaattisuus, joka eroaa uskonnolllisten "pyhien kirjojen" noin "kymmenestä käskystä" tai kirkon "opetuksista".

    • Lukijan.kiitos

      Hieno vastaveto antivaparin parjauskampanjalle.

      • Huhhahheijaaa

        Antivapari ihmetteli jossain viestissä, että ihan itsekö pitää rakentaa oma elämänkatsomus... Että eikö asia pitäisi hoitua uskonnon opetuksella..
        Itsepä itse. Se on voi voi. Eikun hyvä niin.


    • Sekulaaristi

      Helvetin pelossa ja taivapaikan toivossa toimiva ei ole aidosti moraalinen (Kohlberg), sen sijaan sekulaarin moraalin itselleen kasvattanut ja omaksunut on ettinen ja moraallinen ihminen.

      Hyvin sanottu: "Vapaa-ajattelija on henkilö, joka luodessaan elämänkatsomustaan pyrkii pysyvästi tarkistamaan ajattelunsa perusteita antamatta auktoriteettiuskon sanella käsityksiään, pitäymyksiään ja ohjeitaan".

      • UpUp

        Tämä ilmaisu kannattaa ilman muuta nostaa esiin,ylös. Sopii hyvän tämänkin päivän vapaa-ajatteluun.


      • jori.mantysalo

        Muistan itse lapsena miettineeni hapuillen jotain samantapaista, ja sitten luin saman paremmin sanottuna. Vaan mistä?

        Hymy-lehdestä, jos oikein muistan, Veikko Ennalan pakinasta.

        Kuka tietää, ehkä se oli joku niistä siemenistä jonka johdosta olen va-aktiivi nykyään.


      • hda
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Muistan itse lapsena miettineeni hapuillen jotain samantapaista, ja sitten luin saman paremmin sanottuna. Vaan mistä?

        Hymy-lehdestä, jos oikein muistan, Veikko Ennalan pakinasta.

        Kuka tietää, ehkä se oli joku niistä siemenistä jonka johdosta olen va-aktiivi nykyään.

        Luit vain Väinö Voipion kuuluisan tokaisun: " Vapaa-ajattelu on mitä suuremmissa määrin kommunismia" ja erehdyit väärälle polulle.

        Esimerkiksi Voipion seuraaja Jussi K. Niemelä ymmärsi tämän nopeasti ja nosti kytkintä vapaa-ajattelijoiden johdosta.


    • Sekulaarissti

      Toisessa ketjussa antivapari väittää valheellisesti näin: "edesmenneen ex-puheenjohtajan Väinö Voipion veljenpoika kertoo setänsä todenneen, että vapaa-ajattelu on "mitä suuremmissa määrin kommunismia".
      Näin jutussa ei kuitenkaan kirjoiteta, vaikka veljenpopika onkin ensimmöisetä työpaikastaan alkaen ollut kirkkohallitukssen palveluksessa.

      • TukeaVapareille

        Valehtelu ja vääristely on antivaparin metodi. Väinö Voipio tuomitsisi.


      • Sanonpa.vaan

        Antivapari valehtelee ruokottomasti.


      • hda

        Antivaparin "moraaliin" istuu valehtelu ihan ongelmitta. On varmasti oikein ylpeä itsestään.


    • Lukijan.lisäys

      Kohlberg on tunnettu moraalifilosofi-tiedemies.

    • KylläHarmittaa

      Antivapria harmittaa, kun välillisesti esiin kaivamansa Väinö Voipion kannanotto on hieno luonnehdinta ja tuki vapaa-ajatelulle tänäkin päivänä.

    • HyväIdea

      Hyvä että tämä yksilöllisyys ja omaehtoisuus verrattuna ylhäältä annettuun "pyhän kirjan" dogmaattiseen opinkappaleoppiin asettuu vertailuun.

      • Mitkä ovat 2000-luvun dogmeja?


      • TuleeMieleen

        Tämä "luovuus" on muuten tosiaan yx hyvä juttu viime viikolta.

        Olisko 2000-luvun dogmeja "taloudellinen kilpailukyky" ja se, että "meillä ei ole vaihtoehtoa"? Mutta tämä mennee vapaa-ajattelelijain agendan ulkopuolelle.

        Entä "suvaitsevaisuus" dogmina niin että se on suvaitsevaisuutta myös suvaitsemattomuutta ja syrjintää kohtaan?


      • TuleeMieleen kirjoitti:

        Tämä "luovuus" on muuten tosiaan yx hyvä juttu viime viikolta.

        Olisko 2000-luvun dogmeja "taloudellinen kilpailukyky" ja se, että "meillä ei ole vaihtoehtoa"? Mutta tämä mennee vapaa-ajattelelijain agendan ulkopuolelle.

        Entä "suvaitsevaisuus" dogmina niin että se on suvaitsevaisuutta myös suvaitsemattomuutta ja syrjintää kohtaan?

        Tuo menee tietysti perinteisen vapaa-ajattelun ulkopuolelle.

        Mutta jos ajatellaan ihan sanaa 'vapaa-ajattelu', niin taustalla on Katolisen kirkon dogmeista vapautuminen. Ei niiden vastakohta tai pitäminen vääränä, vaan pitäminen avoimena ja mahdollisesti vääränä, tutkittavana. Ainakaan katolista kirkkoa ei Suomessa enää kovin vahvana ole.


    • LukijanKommentti

      Vapaa-ajattelijoita ei jaeta päätösvaltaisiin A-jäseniin ja ei-päätösvaltaisiin B-jäseniin. Kaikilla on samat jäsenoikeudet. Toisin kuin eräässä pienessä, täällä keinotekoisesti esiin nostetussa järjestössä.

      • Ei jaeta ei, mutta en minä tuota oikeastaan näe ongelmaksi ko. järjestössä. Jäseneksi liittyvä kuitenkin tietää liittyvänsä äänivallattomana, ja toisaalta suurin osa Tampereen va:n jäsenistäkin on kannatusjäseniä jotka "äänestävät" liittymällä ja eroamalla.


    • Luovuuden.huomioita

      Luovuus
      Luovu
      Luo uus

    • Sekulaaristi

      Antivapari suri että uskonnollisesta kasvatuksesta vapaa lapsi joutuu "aloittamaan nollasta".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8186
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1163
    Aihe