"- - puutteita on uskontoon ja omantunnon vapauteen liittyvän itsemääräämisoikeuden toteutumisessa. Itsemääräämisoikeuden kannalta uskonnon harjoittaminen kouluissa ja päiväkodeissa on ongelmallista, koska uskonnon ja omantunnon vapauteen kuuluu myös oikeus olla tuomatta esille omaa vakaumustaan. Esimerkkinä on mainittu myös jumalanpalvelukset viranomaisten muun toiminnan yhteydessä."
http://oikeusministerio.fi/fi/index/julkaisut/julkaisuarkisto/1487078098840.html
Konkreettisia korjausehdotuksia ongelmaan ei raportissa ole.
Perus- ja ihmisoikeustoimintaohjelma 2017-2019
40
302
Vastaukset
- EsaYlikoskelta
Tämän ongelman myöntäminen on iso asia!
- Lukija.huom
Tässä taustaa Vaparien vaikuttamistyöstä: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14524538/omlle-huomioita-uskonnottomien-syrjinnasta
Näin. Taas kerran pikkuruinen askel kohti parempaa ja maallisempaa Suomea.
Näitä pitäisi kerätä www-sivulle jotenkin niin, että näkisi selvästi yhteyden toimintamme ja tuloksen välillä, silloin kun selkeä yhteys näkyy.
- Lukija.huom
Sivulla 66-70 on itsemääräämisoiketta koskeva Tilannekuva, josta avauksen lainauskin löytyy (s. 70).
- Kiittäen
Pienenillä asekelilla tässsäkin mennäään, mutta kuitenkin oikeaan suuntaan.
- TätMielt
Kiittäen kirjoitti:
Pienenillä asekelilla tässsäkin mennäään, mutta kuitenkin oikeaan suuntaan.
Kun "dekkareissa" tai poliisirikoskirjallisuudesa on useita "tutkintalinoja" (tai huono jos ei ole), yhteiskunnallisessa toiminnassa on (olisi hyvä olla) useita toimintalinjoja.
Tämä lainsäädännöllinen vaikuttaminen ja pienein askelin eteneminen on yksi toimintalinja.
Sen lisäksi tarvitaan perustyötä isojen murtumien ja rysäysten valmisteluun. Koko kirkon julkisoikeudellinen erityisasema on kohteena.
Kyse on myös asennemuutoksista institutionaalista uskonrakennelmaa kohtaan..
- Lukija.huom
Ohjelmassa oleva ihmisoikeuskasvatuksen ja -koulutuksen painotus sisältää luonnollisesti paljon potentiaalia myös uskonnottomien oikeuksien tematisointiin kasvatuksessa ja koulutuksessa sekä koulutuksessa ja aineistoissa niitä varten.
- Täytäntöön
Toukokuussa on seminaari ohjelman täytäntöön panosta.
- Lukija.lis
Hyvä ajatus, tuo täytäntöön pano.
- Lukija.lis
Ihmisoikeuskeskuksen järjestämä seminaari. Vaparien kannattaa osallistua.
- Vapaa-ajattelijalllt
Lukija.lis kirjoitti:
Ihmisoikeuskeskuksen järjestämä seminaari. Vaparien kannattaa osallistua.
Tarkoitus on osallistua!
- Kiittäen
Vapaa-ajattelijalllt kirjoitti:
Tarkoitus on osallistua!
Hyvä. Pitäää vaan jatkaa vaikuttamista. Toiminta kirkon ja valtion erottamiseksi jatkuu pala palalta.
- Sanoinp
Kriittisiin huomioihin pitäää puuttua käytännön teoissa.
- Vapaa-ajattelijallt
Ohjelman vieminen käytäntöön on esillä toukokuussa 22.5. pidettävässä seminaarissa.
- TerveisiäTsta
Hyvä että ollaan valveilla.
- Kiittäen
TerveisiäTsta kirjoitti:
Hyvä että ollaan valveilla.
Tuki vapareiile.
Hetkonen... Eikö tähän samaan ohjelmaan yrittänyt myös Ekumeeninen neuvosto antaa omia evästyksiään? Se paperi, jossa puhuttiin "aggressiivisesta ateismista" tjsp?
Ja niitä kommentteja ohjelmaan EI päätynyt.- Humanistisest
Taisi liittyä myös Suomen kannanottoon YK:n ihmisoikeusneuvoston määräaikaistarkasteluun.
- Sanonp
Humanistisest kirjoitti:
Taisi liittyä myös Suomen kannanottoon YK:n ihmisoikeusneuvoston määräaikaistarkasteluun.
Kas tässä: file:///C:/Users/Esa Ylikoski/Downloads/UPR_3rd National Report_Finland (1).pdf
- Sanonp
Humanistisest kirjoitti:
Taisi liittyä myös Suomen kannanottoon YK:n ihmisoikeusneuvoston määräaikaistarkasteluun.
Tässä ministeriön sivuilta http://formin.finland.fi/Public/default.aspx?nodeid=50036&contentlan=1&culture=fi-FI
- virnistelee
Sanonp kirjoitti:
Kas tässä: file:///C:/Users/Esa Ylikoski/Downloads/UPR_3rd National Report_Finland (1).pdf
No ainakin näemme tässä, ettei nimimerkki Sanonp alias Ylikoski ole ole tietotekniikan jättiläisiä.
- eiparaslaji
virnistelee kirjoitti:
No ainakin näemme tässä, ettei nimimerkki Sanonp alias Ylikoski ole ole tietotekniikan jättiläisiä.
Esan lahjakkuudet ovat muilla saroilla. Nörttejä meiltä löytyy ilman häntäkin vähintään tarpeeksi
- Sanonp
virnistelee kirjoitti:
No ainakin näemme tässä, ettei nimimerkki Sanonp alias Ylikoski ole ole tietotekniikan jättiläisiä.
Mikä vikana linkin kanssa?
- Lukija.huom
Hyvä että ollaa vaikuttamassa tähän asiaan. Tsemppiä.
- Lukuje.nousu
Esimerkiksi vala-asian uudistamisen puolinaisuus esiin.
- Sanonp.jopa
Eteenpäin, sanoi mummo lumes.
Kyllä välillä kahlaamiselta tuntuu.
Eteenpäin kuitekin..- JuhannukseenPäin
Toukokuussaa pitäis jo lumien vähentyä.
- Vapaa-ajattelijallt
Tästä voit laittaa terveisiä eli evästyksiä vietäväksi tilaisuuteen.
- SillläSipuli
Julkisen vallan neutraalisuusperiaate kunniaan.
- LaulunSanoin
SillläSipuli kirjoitti:
Julkisen vallan neutraalisuusperiaate kunniaan.
Ei nää vaieta nyt voi.
- KuudesJaYhdestoista
Asiapohjaista ja asiallista positiivista yhteiskuntavaikuttamista pidetään vapaa-ajattelijain keskuudessa tärkeänä.
- Kiittäen
Tsemppiä.
- Lukija.huom
Ohjelmaa koskeva seminaari ma 22.5. eduskunnanan Pikkuparlamentin auditoriossa.
- EsaYlikoskelta
Olin seminaarissa Vapaa-ajattelijain liiton (http://vapaa-ajattelijat.fi/) edustajana. Osallistuin myös jo toimintaohjelman valmisteluvaiheen kuulemiseen, ja mahdollisesti osaksi siltä pohjalta ohjelmassa lukee seuraavaa:
"Lisäksi kansalaisjärjestöjen puutteita on uskontoon ja omantunnon vapauteen liittyvän itsemääräämisoikeuden toteutumisessa. Itsemääräämisoikeuden kannalta uskonnon harjoittaminen kouluissa ja päiväkodeissa on ongelmallista, koska uskonnon ja omantunnon vapauteen kuuluu myös oikeus olla tuomatta esille omaa vakaumustaan. Esimerkkinä on mainittu myös jumalanpalvelukset viranomaisten muun toiminnan yhteydessä." (sivu 70,
http://oikeusministerio.fi/fi/index/julkaisut/julkaisuarkisto/1487078098840.html)
Tuota toista virkettä oli seminaarissa paikallaan täsmentää, koska oikeastaan uskonnon omaehtoinen harjoittaminen ei ole ongelmallista, vaan ongelmallista on, jos koulu tai päiväkoti julkisena instituutiona järjestää ja liittää toimintaansa uskonnonharjoitustilaisuuksia (kuten jumalanpalvelus, hartaus tai ruokarakoiluttaminen). Jos lapsi päiväkodissa tai koulussa itsekseen tekee mielessään ruokarukouksen, se ei ole ongelma, mutta jos tarhatäti tai -setä tai alakoulun opettaja ennen koululounasta sanoo, että nyt rukoillaan, se on ongelma. Tai jos pienten koululaisten iltapäiväkerhossa on johdettu ruokarukoiluttaminen ennen välipalaa, se on ongelmallista. Myös rehtorin koulun lukuvuoteen ja koulupäivän ohjelmaan ymppäämät Evankelis-luterilaisen kirkon jumalanpalvelukset ovat ongelmia yhdenvertaisuuden, uskonnonvapauden ja yksityisyyden suojan näkökulmasta.- EsaYlikoskelta
Eduskunta on poistanut oikeusistunnon todistajan velvollisuuden valita uskonnollisen valan ja uskontoneutraalin vakuutuksen väliltä. Enää käytössä on vuodesta 2016 alkaen yhteinen neutraali vakuutus kaikille. Ja vuodesta 2017 alkaen myös tuomarin vala poistui ja siirryttiin yhteiseen vakuutukseen (jota tosin valtioneuvoston kanslia ei olut huomannut, kun uudet ministerit vielä vannoivatkin tuomarin valan, joka ei ole enää lain mukaan käytössä). Todistajan valintatilanteen poistamista perusteltiin seuraavasti:
”Euroopan ihmisoikeustuomioistuin ei ole pitänyt hyväksyttävänä, että henkilö joutuu tekemään selkoa uskonnollisesta vakaumuksestaan valaa annettaessa (Dimitras ym. v. Kreikka 3.6.2010). Ylipäätään henkilöllä ei ole velvollisuutta toimia niin, että toiminnasta voitaisiin tehdä päätelmiä hänen vakaumuksestaan (Alexandridis v. Kreikka 21.2.2008). Uskonnollista vakaumusta koskevat tiedot ovat henkilötietolain (523/1999) 11 §:n mukaan ns. arkaluonteisia tietoja. Tällaiset tiedot kuuluvat myös Euroopan neuvoston tietosuojasopimuksen mukaan erityisen suojan piiriin (L 35/1992; SopS 36/1992). Valtion on myös toimittava neutraalisti ja puolueettomasti suhteissaan eri uskonnollisiin yhdyskuntiin ja käyttäessään niitä koskevaa sääntelyvaltaa (esim. Metropolitan Church of Bessarabia ym. v. Moldova 13.12.2001).”
Koulua ajatellen tuossa on olennaisinta, että henkilöllä – ja siten oppilaan perheellä - ei ole velvollisuutta toimia niin, että toiminnasta voitaisiin tehdä päätelmiä hänen – perheen – vakaumuksesta. Kun jumalanpalveluksia kuitenkin on, siitä että oppilas jää pois enemmistöuskonnon jumalalanpalveluksesta, voidaan tehdä päätelmiä oppilaan perheen uskonnollisesta tai uskonnottomasta vakaumuksesta. Olisi parempi, että koulun ja päiväkodin viralliseen ohjelmaan ei sisältyisi minkään uskonnon uskonnonharjoitustilaisuuksien järjestämistä ja tarjoamista.
Tämä on tärkeää myös maahanmuuttajien oikeuksien, katsomusvapauden ja yksityisyyden suojan näkökulmasta. Hyvän kotoutujan kriteerinä ei todellakaan voi olla perheen lapsen osallistuminen luterilaisiin jumalanpalveluksiin. Moni perhe voi kuitenkin kokea koulun järjestämän jumalanpalveluksen tai hartaustilaisuuden tarjoamisen uskonnollisena painostuksena, josta on kuitenkin vaikea kieltäytyä, koska pois jäännin pelätään aiheuttavan hankaluuksia lapselle. Samanlaisia pelkoja on kantasuomalaisilla perheillä monin paikoin maata ja monissa kouluissa. - EsaYlikoskelta
EsaYlikoskelta kirjoitti:
Eduskunta on poistanut oikeusistunnon todistajan velvollisuuden valita uskonnollisen valan ja uskontoneutraalin vakuutuksen väliltä. Enää käytössä on vuodesta 2016 alkaen yhteinen neutraali vakuutus kaikille. Ja vuodesta 2017 alkaen myös tuomarin vala poistui ja siirryttiin yhteiseen vakuutukseen (jota tosin valtioneuvoston kanslia ei olut huomannut, kun uudet ministerit vielä vannoivatkin tuomarin valan, joka ei ole enää lain mukaan käytössä). Todistajan valintatilanteen poistamista perusteltiin seuraavasti:
”Euroopan ihmisoikeustuomioistuin ei ole pitänyt hyväksyttävänä, että henkilö joutuu tekemään selkoa uskonnollisesta vakaumuksestaan valaa annettaessa (Dimitras ym. v. Kreikka 3.6.2010). Ylipäätään henkilöllä ei ole velvollisuutta toimia niin, että toiminnasta voitaisiin tehdä päätelmiä hänen vakaumuksestaan (Alexandridis v. Kreikka 21.2.2008). Uskonnollista vakaumusta koskevat tiedot ovat henkilötietolain (523/1999) 11 §:n mukaan ns. arkaluonteisia tietoja. Tällaiset tiedot kuuluvat myös Euroopan neuvoston tietosuojasopimuksen mukaan erityisen suojan piiriin (L 35/1992; SopS 36/1992). Valtion on myös toimittava neutraalisti ja puolueettomasti suhteissaan eri uskonnollisiin yhdyskuntiin ja käyttäessään niitä koskevaa sääntelyvaltaa (esim. Metropolitan Church of Bessarabia ym. v. Moldova 13.12.2001).”
Koulua ajatellen tuossa on olennaisinta, että henkilöllä – ja siten oppilaan perheellä - ei ole velvollisuutta toimia niin, että toiminnasta voitaisiin tehdä päätelmiä hänen – perheen – vakaumuksesta. Kun jumalanpalveluksia kuitenkin on, siitä että oppilas jää pois enemmistöuskonnon jumalalanpalveluksesta, voidaan tehdä päätelmiä oppilaan perheen uskonnollisesta tai uskonnottomasta vakaumuksesta. Olisi parempi, että koulun ja päiväkodin viralliseen ohjelmaan ei sisältyisi minkään uskonnon uskonnonharjoitustilaisuuksien järjestämistä ja tarjoamista.
Tämä on tärkeää myös maahanmuuttajien oikeuksien, katsomusvapauden ja yksityisyyden suojan näkökulmasta. Hyvän kotoutujan kriteerinä ei todellakaan voi olla perheen lapsen osallistuminen luterilaisiin jumalanpalveluksiin. Moni perhe voi kuitenkin kokea koulun järjestämän jumalanpalveluksen tai hartaustilaisuuden tarjoamisen uskonnollisena painostuksena, josta on kuitenkin vaikea kieltäytyä, koska pois jäännin pelätään aiheuttavan hankaluuksia lapselle. Samanlaisia pelkoja on kantasuomalaisilla perheillä monin paikoin maata ja monissa kouluissa.Tältä pohjalta kestävä ratkaisu uskonnonharjoitustilaisuuksien järjestämisen ja tarjoamisen aiheuttamaan ongelmaan ei ole hyvienkään vaihtoehtoisten tilaisuuksien järjestäminen uskonnonharjoitustilaisuuksille, siis kahden rinnakkaisen ohjelman, uskonnollisen ja uskontoneutraalin, tarjoaminen. Kestävä ratkaisu on, että koulut ja päiväkodit luopuvat uskonnonharjoitustilaisuuksien sisällyttämisestä toimintaansa. Tähän rohkaisee monien Euroopan maiden esimerkki. Islannissa Reykjavikin kaupunki on antanut kouluille seuraavan ohjeen:
”Reykjavikin kaupungin säännöt yhteistyöstä uskonnollisten ja katsomuksellisten yhdistysten kanssa kouluissa, tarhoissa ja kerhoissa. (Alla puhuttaessa materiaaleista tarkoitetaan painettua tekstiä, kuvia ja elokuvia.)
1. Koulun tehtävä on opettaa uskonnoista ja katsomuksista opetussuunnitelmien ja oppikirjojen mukaan
2. Uskonnolliset ja katsomuksellisten yhdistysten eivät saa harjoittaa toimintaansa koulu- ja työaikana. Tämä koskee kaikkia käyntejä ja materiaalin jakamista.
3. Opettajat ja ohjaajat voivat pyytää kouluihin uskonnollisia ja katsomuksellisia järjestöjä osana opetusta. Se tulee olla opettaja/ohjaajavetoista ja opetussuunnitelman mukaista.
4. Tutustumis- ja muut käynnit kirkoissa ja vastaavissa tulevat olla opettaja/ohjaajavetoisia ja opetussuunnitelman mukaisesti.
5. Oppilaat voivat seurata mutta ei osallistua rituaalisiin seremonioihin eikä saa olla kyse indoktrinaatioista tai materiaalin jakamisesta.
6. Uskonnolliset ja katsomukselliset järjestöt eivät saa järjestää konfirmaatioita ja siihen liittyvää opetusta kouluaikana, ettei se häiritse koulutyötä.
7. Koulujen tulee sopia vanhempien kanssa mitä kriisipalveluja voidaan käyttää. Lähiympäristössä voi olla kyse asiantuntijoista, uskonnollisten ja katsomuksellisten yhdistysten edustajista tai muita ammattiryhmiä. Jumalanpalvelukset ja rukoilut järjestetään kouluajan ulkopuolella.
8. Perinnelaulut ja tiettyihin vuodenaikoihin kuuluvat virret ja kuvaelmat katsotaan kuuluvan yleissivistykseen ja perinteisiin.
Näillä säännöillä halutaan varmistaa, että kaikkiin uskonto- ja katsomuskuntiin kuuluvat voivat osallistua koulutyöhön. Kristinuskosta ja maailmanuskonnoista, filosofiasta, filosofeista, etiikasta ja islantislaisesta kulttuurista opettaminen on kaikkien kaupungin koulujen tärkeä tehtävä. Indoktrinointi ja vain jostakin yhdestä uskonnosta opettaminen ei kuulu julkisen koulun tehtäviin. Vanhempien tehtävänä on opettaa omaa uskontoaan ja filosofiaansa. Reykjavikin kaupungin henkilökunnan kuuluu toimia Islannin hyväksymien ihmisoikeussopimusten ja konventioiden mukaan.
Jos näiden sääntöjen tulkinnasta tulee erimielisyyttä, ne käsitellään Koulu- ja kerhoneuvostoissa. Koulu- ja kerhoneuvostoissa tulee valita komitea joka arvio kokemuksia vuoden päästä tämän sopimuksen alkamisesta ja käydä läpi ongelmat. Tässä komiteassa tulee olla jäseniä ihmisoikeusneuvostosta (sellainen on osana kaupungin organisaatiota), koulusta, vanhemmista, akateemikoista, uskonnollisista ja katsomuksellisista yhdistyksistä.”
Itse asiassa varhaiskasvatuslaki, peruskoululaki ja lukiolaki eivät sisällytä koulun tehtäviin uskonnonharjoituksen järjestämistä. Ja varhaiskasvatussuunnitelmien sekä opetussuunnitelmien valtakunnallisissa perusteissa säädetään, että ”opetuksen tulee olla poliittisesti ja uskonnollisesti sitouttamatonta”.
- OppilasOppilaalta
Toukokuu hyvä aika ilmoittaa peruskoulun oppilas uskonnosta elämänkatsomustietoon.
- Sanonp
Kesäkin käy, samoin heinäkuu.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod224024- 183056
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3892179Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391919- 271871
- 311747
- 321629
- 141387
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai681240- 121201