Hyvä oik. gradu uskonnosta suomalaisissa kouluissa

Lukija.huom

Julkaisun nimi: Religion in Finnish Schools: A Human Rights Perspective
Tekijä: Merenmies, Matilda
Muu tekijä: Helsingin yliopisto, Oikeustieteellinen tiedekunta
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/175458

Tiivistelmässä todetaan mm:

"Tutkielman tulos viittaa suomalaisen käytännön puutteellisuuteen ihmisoikeusvelvoitteiden osalta, erityisesti KP-komitean linjausten osalta. Kristitty uskonto läpäisee suomalaiset koulut tavalla, joka ei vastaa valtion neutraliteettivaatimusta."

Alla tiivistelmän kaksi viimeistä kappaletta:

"Suomi on virallisesti sekulaari valtio mutta evankelis-luterilaisella kirkolla on valtion toiminnan piirissä erikoisasema. Ev.lut. kirkolla on edelleen merkittävä rooli yhteiskunnassa, erityisesti kouluissa. Suurin osa kirkon ja ev.lut. uskonnon roolista kouluissa perustuu perinteeseen ja sitä perustellaan kulttuurisilla perusteilla. Julkisuudessa on käyty huomattavaa keskustelua uskonnollisesta sisällöstä koulujen toiminnassa, mutta suurin osa keskustelusta on keskittynyt suvivirteen ja koulujen kevätjuhlaan. Pääasia ja tämän tutkielman aihe on kuitenkin paljon laajempi. Tässä tutkielmassa tarkastellaan uskonnollista sisältöä peruskouluissa kattaen uskonnonopetuksen, aamunavaukset sekä muita uskonnollisia käytäntöjä, joita koulujen toiminnassa ilmenee, sekä arvioidaan näiden toimintojen yhteensopivuutta kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden ja näin ollen perustuslain kanssa. Suomessa uskonnonopetus on järjestetty niin, että eri uskontokuntiin kuuluvat ja uskonnottomat saavat opetusta lähtökohtaisesti eri oppiaineissa ja eri ryhmissä. Uskontokuntaan kuuluville oman uskonnon opetus on pakollista. Vaikka lain nojalla tämä opetus on tunnustuksetonta, käytännössä näin ei useinkaan ole. Näin ollen opetuksen pakollisuus on negatiivisen uskonnonvapauden kannalta ongelmallista. Suomen koulujen moninainen uskonnollinen sisältö ja tästä johtuvat, lisääntyneet poikkeusjärjestelyt ovat johtaneet tilanteeseen, jossa kaikkien oppilaiden uskonnonvapauden suojaaminen kouluissa käy käytännön syistä mahdottomaksi.

Tutkielman tulos viittaa suomalaisen käytännön puutteellisuuteen ihmisoikeusvelvoitteiden osalta, erityisesti KP-komitean linjausten osalta. Kristitty uskonto läpäisee suomalaiset koulut tavalla, joka ei vastaa valtion neutraliteettivaatimusta. Vaikuttaa tulosten perusteella siltä, että kotimaiset viranomaiset ja päättäjät ovat taipuvaisia luottamaan EIT:n laajaan harkintamarginaaliin uskonnonvapautta kouluissa koskevissa asioissa. KP-komitean päätöksille annetaan liian vähän painoarvoa, eikä sitä, että KP-sopimuksen soveltamista ei koske harkintamarginaali, juuri huomioida. Tähän tuntuu vaikuttavan se, ettei Suomea koskevia, juuri tätä asiaa koskevia valituksia, eikä spesifisti Suomen olosuhteita koskevia tapauksia ole viime aikoina ratkaistu. Perustuslakivaliokunta on taipuvainen suojaamaan nykytilaa ja perinteitä ja on haluton huomioimaan muutostarpeita huolimatta apulaisoikeuskanslerin viimeisimmistä suosituksista. Nykytilan säilyttämistä perustellaan perinteellä ja kulttuurilla kiinnittämättä juuri huomiota siihen, etteivät nämä ole perustuslain sallimia rajoitusperusteita. Erityishuomioita tulisi kohdentaa näihin ongelmakohtiin erityisesti siksi, että kyse on haavoittuvaisessa asemassa, pakollisen peruskoulun piirissä olevien lasten ihmisoikeuksien toteutumisesta."

39

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiittäen

      Erinomaista että hän kiinnittää huomiota myös uskonnonharjotuksen ymppäämiseen ja tuputtamiseen kouluissa.

    • Kai Helsingin VA muistaa häntä jotenkin? Kutsu esitelmöimään, joku palkinto, jotain?

      • Hevarilllt

        Hyvä idea. Yhdistys suunnitteleekin Helsigin sosiaalifoorumin yhteyteen tilaisuutta, jonne häntä voisi pyytääkin. Siis 1.4. ihan tosi.


      • Hevarilllt kirjoitti:

        Hyvä idea. Yhdistys suunnitteleekin Helsigin sosiaalifoorumin yhteyteen tilaisuutta, jonne häntä voisi pyytääkin. Siis 1.4. ihan tosi.

        Jos se teemaan sopii niin miksipä ei. En tiedä mikä tuo on.

        Ja kai tuota nyt Tampereellekin voisi joskus pyytää, eivät junaliput niin paljon maksa.


      • Matilda Merenmiehen haastattelu tai hänen itse kirjoittama juttu VA-lehteenkin voisi olla hyvä tapa tuoda julkisuutta asialle.


      • jori.mantysalo
        rainbowshy kirjoitti:

        Matilda Merenmiehen haastattelu tai hänen itse kirjoittama juttu VA-lehteenkin voisi olla hyvä tapa tuoda julkisuutta asialle.

        Hyvä pointti. Seuraava numero on juuri työn alla, eli menee 2/2017 -numeroon. Tosin asiat eivät mihinkään muutu.


      • Toimituksesta
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Hyvä pointti. Seuraava numero on juuri työn alla, eli menee 2/2017 -numeroon. Tosin asiat eivät mihinkään muutu.

        Seuraavaan numeroon tullee kouluista ja oppikirjoista muutakin.


      • Ennakkotieto
        Hevarilllt kirjoitti:

        Hyvä idea. Yhdistys suunnitteleekin Helsigin sosiaalifoorumin yhteyteen tilaisuutta, jonne häntä voisi pyytääkin. Siis 1.4. ihan tosi.

        Tulossa on!


      • Et-opelta
        Ennakkotieto kirjoitti:

        Tulossa on!

        Hyvä että kouluasiaa nostetaan keskusteluun Helsingissä.


    • Gradunaiheita

      Tämä alkaa lisääntyä vähitellen...

      Tietysti liittokin voisi tarjota aiheita - moniinkin eri oppiaineisiin.

      • HetiLemmes

        Tutkimusaiheista voi käydä myös julkista keskustelua.
        Jos sinulla just nyt on mielessä joku tutkimusaihe, pistä se tänne.


    • Lukija.huom

      Linkkiä tästä opinnäytetyöstä kannattaa jakaa.

    • HyväKloAika

      Lauantaina 1.4. klo 14.00

      • Ööh, oli mitä? Puuttuiko tästä linkki johonkin ketjuun?


      • Hevarilllt

        Matilda Merenmies on tulossa alustamaan Helsingin seudun vaparien ja Helsingin humanistiyhdistyksen tilaisuuteen Sosiaalifoorumin yhteydessä 1.4. klo 14 osoitteessa Neljäs linja 1.


      • Hevarilllt

        Tilaisuus on hyväksytty osaksi sosiaalifoorumin ohjelmaa.


    • RulettiRules

      Kirkko mellastaa kouluissa vielä miltei miten tahtoo. Erityisesti aamuhartaus- ja jumalanaplvelusruletti rules... Rehtoriteivät uskalla panna vasstaan.

    • Sanonp

      Hyvä merkki että nää asiat alkaa kiinnostaa opiskelijoita ja tutkijoita.

      • Kiittäen

        Hyvä veto Helsigin vapareilta ja humanisteilta. Yhteistyökin asiassa hyvä.


    • On omituista, että joudun puhumaan uskonnon opetusen puolesta. Teidän juttunne menevät kuitenkin niin typerälle tasolle, että niin on tehtävä.

      Jos pohditaan sitä, onko uskonnon opetus parempi pitää koulun vai fundamentalistien käsissä, peli on selvä.

      Jos taas pohdimme sitä, miten korkealla uskonnon opetuksen sijoitus on listattaessa Suomen koulujärjestelmän ongelmia, paapatuksenne on typerää. Sijoitus on ongelmalistalla ehkä noin 564 327. Todelliset ongelmat ovat kyllä aivan muut.

      En kykene ymmärtämään sitä, että vapaa-ajattelijat heittäytyvät mielipiteissään yhtä fundamentalistiselle linjalle kuin ääriuskovaiset.

      • MietipäViel

        Avaus kertoo oikeudellisen opinnäytetyön arviosta.
        Koulun uskonnonopetus ei pidennä koulupäivää niin, että fundamenalistit sen takia vähentäisivät omaa uskonnolisa opetustaan ja holhoustaan lapsiinsa ja koko perheeseen.
        Päin vastoin, se glorifioi uskonnon asemaa lapsen mielessä, että kun koulukin opettaa ja siten vielä perhe ja papit ja imaamit seuroissa ja rukouksissa, niin tottahan se...
        Mietipä kuitenkin, miten uskonnot aiheutavat kaikenlaisia ongelmia maailmassa joka päivä.
        Uskonnolliset dogmit ja rajjoitukset aiheuttavat myös mielenterveydellisiä ongelmia ja hyvinvointivajetta liittyen seurusteluun ja seksuaalisuuteen.


      • NäinSenNäin
        MietipäViel kirjoitti:

        Avaus kertoo oikeudellisen opinnäytetyön arviosta.
        Koulun uskonnonopetus ei pidennä koulupäivää niin, että fundamenalistit sen takia vähentäisivät omaa uskonnolisa opetustaan ja holhoustaan lapsiinsa ja koko perheeseen.
        Päin vastoin, se glorifioi uskonnon asemaa lapsen mielessä, että kun koulukin opettaa ja siten vielä perhe ja papit ja imaamit seuroissa ja rukouksissa, niin tottahan se...
        Mietipä kuitenkin, miten uskonnot aiheutavat kaikenlaisia ongelmia maailmassa joka päivä.
        Uskonnolliset dogmit ja rajjoitukset aiheuttavat myös mielenterveydellisiä ongelmia ja hyvinvointivajetta liittyen seurusteluun ja seksuaalisuuteen.

        Niin, fundamentalistit eivät pääsääntöisesti "luota" koulun uskonnonopetukseen, vaikka paikka paikoin esim lestadiolaisilla onkin "omat opet" ja rehtorit hommissa. Lapset siten ovat uskonnollisessa kotikasvatuksesa yhtä lailla nyt kun on uskonnonopetus kuin olisivat ilman sitä - tai jos elämänkatsomustieto ja etiikka olisi aineena.


      • Lukija.kommentt

        Mielenkiintoistahan on sekin, mitä tapahtuu varsinaisten oppituntien ulkopuolella. Jumalanpalvelukset ovat osaksi erillistä toimintaa, ei uskonnonopetuksen virallista osaa..


      • LainKiertämisestä
        Lukija.kommentt kirjoitti:

        Mielenkiintoistahan on sekin, mitä tapahtuu varsinaisten oppituntien ulkopuolella. Jumalanpalvelukset ovat osaksi erillistä toimintaa, ei uskonnonopetuksen virallista osaa..

        Kun opetuksen tulee olla "uskonnollisesti sitoutamatonta", sitä ei pitäisi voida kiertää siten, että "eihän jumalanpalvelus ole luokkahuoneessa". Opetusta on myös luokkahuoneen ulkopuolella. Ja mitä muuta koulun toiminta olisi?


      • Lukija.lis
        LainKiertämisestä kirjoitti:

        Kun opetuksen tulee olla "uskonnollisesti sitoutamatonta", sitä ei pitäisi voida kiertää siten, että "eihän jumalanpalvelus ole luokkahuoneessa". Opetusta on myös luokkahuoneen ulkopuolella. Ja mitä muuta koulun toiminta olisi?

        Kyllä, koulun koko toimint on opetussuunnitelman piirissä. Myös opintoretket ja koulun seinien ulkopuolinen toiminta.


    • Lukuje.lasku

      1 1/2 tunnissa alas..

      • UpUp

        Tilaisuus ei ole aprillia. Ylös.


    • Sanonp.vaaa

      Kokemuksia jumalanpalvelukselle vaihtoehtoisen toteuttamisesta on hyvä jakaa.

    • SinneSiis

      Ensi lauantaina näköjään ihan mielenkiintoinen tilaisuus. Helsingissä.
      Hyvä että englanninkielistä tutkimusa ja sen tuloksia avatan suomen kielellä.

    • Linjakasta

      Tilaisuus 1.4. klo 14. osoite 4. linja 1 (ei 1. linja 4)

      • Lauantaill

        Hyvä, että myös täällä foorumilla muistutetaan tästä mahdolisuudesta tietoon ja keskusteluun tästä tärkeästä aiheessta.


      • Sanonp

        Juuri nyt on perusteltua nostaa tätä keskustelunaihetta esiin.


    • Lukuje.huom
    • Lukuje.lasku

      Muitetaan tämä koulukeskustelussa.

    • Sanonp

      ET-opetuksen kielto tulisi saada kv arviointiin.

    • Lukija.huom

      Kauhavan Perussuomalaiset siis vaativat ruokarukouksia kouluihin - tarkoittaen opettajajohtoista ääneen lausuttavaa ryhmärukoiluttamista. Olisi kiinnostavaa tietää, vaativatko he myös työpaikkaruokailuun pomon johdolla suoritettavia ryhmärukoiluja.

      Semmoiset eivät vaan kuulu suomalaiseen kulttuuriin.

      Opetussuunnitelman mukaan koulun pitäisi toimia ”uskonnollisesti, katsomuksellisesti ja puoluepoliittisesti sitouttamattomasti”. Se tarkoittaa, että koulun ei pidä järjestää koulupäivään vain suurimman puolueen vaalitilaisuuksia tai valtakirkon uskonnonharjoitusta.

      Oppilaat tai opettajat voivat rukoilla omaehtoisesti itsekseen, muita häiritsemättä. Sen sijaan uskonnollisena johtajana toimiminen ei kuulu opettajan tai lähiesimiehen toimenkuvaan. Uskonto tai uskonnottomuus olkoon yksilön, perheen ja mahdollisen seurakunnan asia. Koulu keskittyköön opetukseen, lapset keskittyköön opiskeluun.

    • Hassua, että työ on jätetty oikeustieteelliseen.
      Veikkaan, että yliopiston suojissa luimuileva julamuustieteellinen ei olisi päässyt vastaaviin tuloksiin.

    • Juristeriaa

      Perinteet vastaan ihmisoikeudet -asetelma.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1515
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      170
      1213
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1060
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      875
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe