Uskollinen ja ymmärtäväinen orja ?

majatalon_menoa

Tämän palstan puitteissa hyvin tiedetään miten Vartiotorniseuran hallintoelin soveltaa alla olevaa orjaa / palvelijaa itseenä, mutta millaisia erilaisia tulkintoja ja sovelluksia siitä on laajemmin kristinuskovien piirissä?

Noissa jakeissa puhutaan yksikkömuodossa olevan palvelijan toimintatavoista jos-muodossa ja isännän luvataan palatessaan hakkaavan kuoliaaksi huonon palvelijan.

Ps. Vartiotorniseuran palvelija-hallintoelin on kyllä piessyt tovereitaan jopa kuolemaan saakka yli Raamatun menevillä vaatimuksillaan, aiemmat rokotus- ja elintensiitokiellot, nykyinen veriooppi, Malawi, sekä kattamisen seurauksen aajanut joitakin jopa itsemurhiin.

Mutta nyt liikaa keskittymättä Vt-seuraan koska se jo tiedetään, niin kertokaapa millaisia sovelluksia ja tulkintoja noista jakeista on laajemmin kristinuskovien piirissä vai onko tuo kuvaus sellainnen, joka usein skipatana ilman sen suurempaa merkitystä.

Kuka on isäntä, ketkä ovat palvelusväkeä ja kuka on palvelija?

#

Hyvä ja huono palvelija

Matt. 24:

45 "Kuka siis on uskollinen ja viisas palvelija, jonka talon isäntä asettaa palvelusväkensä esimieheksi katsomaan, että kaikki saavat ruokansa ajallaan?

46 Autuas se palvelija, jonka hänen herransa palatessaan tapaa näin tekemästä! 47 Totisesti: herra uskoo hänen hoitoonsa koko omaisuutensa.

.

48 "Mutta jos palvelija on kelvoton, hän ajattelee: 'Herrani ei tule vielä pitkään aikaan', 49 ja hän alkaa lyödä tovereitaan ja syö ja juo juoppojen seurassa.

50 Mutta päivänä, jota tuo palvelija ei arvaa, hetkenä, jota hän ei tiedä, hänen herransa tulee, 51 hakkaa hänet kuoliaaksi ja tuomitsee hänet samaan paikkaan, jossa teeskentelijät ovat. Siellä itketään ja kiristellään hampaita.

30

319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paipapum

      Ihan totta ; Ensinnäkin tuo -palvelija ; se on Rooman orjuushistoriassa eri toimija kuin orja , Palvelija oli vapaa palkkalainen , ja orjat eri asia , Tuossa Ymmärtäväinen ..jne lauseessa fiilistellään sillä , että muka järjestö on isäntäorja , joka valvoo talon muita orjia ,
      Tai siis että järjestö vertaa itseään sen aikakauden ns, orjataloihin , jota tämä luottoorja vahti kuin haukka ; Vanha Rooman laki sanoi, että jos yksi orja nousi isäntäänsä vastaan , niin koko talon orjakanta piti tappaa , Mm , Nero suistui vallasta juuri siksi , kun tapatti monta sataa jonkun patriisiperheen orjaa , Rooman kansa nousi kapinaan ; Eihän tämä ameriikkalainen adventistilahko Rooman lakeja ajanut, vaan Juuri ennen Russellin toimia päättynyt ameriikan orjasota oli sen pontimena .
      Valkoiset herrasmiehet perustivät näitä " Kirkkoja" pitääkseen sisällissodan vuoksi vapautuvat orjat Valkoisten köydessä; .
      Ja hyvin on pyyhkinyt ; vieläkin valkoiset ampuvat liudan mustia viikossa , ihan muistutuksen vuoksi, niinkuin uutisista näemme ,
      " ...51; -ja hakkaa hänet kuoliaaksi ja ... "
      Rooman lain mukaan tuossa tapauksessa koko orjajoukko olisi pitänyt tappaa, mm, kuuluisa tapaus Rooman historiasta kertoo , miten eräs Rooman rikkain patriisi heitätti koko taloutensa orjat , melkein parisataa henkeä , pihalleen sitä varten rakennuttamaansa meriankeriasaltaaseen ;
      keisarikin vain suvaitsi mainita , että yletön tuhlaus ei ole hyväksi jalolle roomalaiselle ,

      • Sunkumplum

        Arvoisa todistaja, on kysymys vartiotornin raamattuväärennöksestä, ei Rooman historiasta.

        Jeesus puhuu lopun ajoista ja odottelijoita, palvelijoita, on kahta lajia.

        Henkisestä ruoasta Jeesus on puhunut, mutta muualla, kirjoitukset, omat opetuksensa, Jeesus opetti rukoilemaan.
        Muistathan: Isä meidän joka olet taviaassa.... jossa pyhitetään Jumalan nimi. Eikä käytetä nimeä Jehova.
        Todistajat on opetettu sanomaan, että se on mallirukous. Sano heille, että malliksi siis asetettu, että nimeä Jehova ei tarvitse käyttää.


      • majatalon_menoa

        Nyt en peräänkuuluttanut eri aikakausien orjan oikeuksia tai niiden puutetta.

        On myös täysin turha hokea ja toistaa Vt-seuran kantaa ja ko. jakeuden sovellusta itseensä, koska se jo tunnetaan.

        Ihan kahteen kertaan tiedustelin sitä, että millaisia tulkintoja ko. lainatuista jakeista on muilla kristityillä. Niitäkin lienee useampia kuin yksi.

        Miksi näin yksinkerainen kysymyksenasettelu on niin kovin haastava?


      • paipapum
        Sunkumplum kirjoitti:

        Arvoisa todistaja, on kysymys vartiotornin raamattuväärennöksestä, ei Rooman historiasta.

        Jeesus puhuu lopun ajoista ja odottelijoita, palvelijoita, on kahta lajia.

        Henkisestä ruoasta Jeesus on puhunut, mutta muualla, kirjoitukset, omat opetuksensa, Jeesus opetti rukoilemaan.
        Muistathan: Isä meidän joka olet taviaassa.... jossa pyhitetään Jumalan nimi. Eikä käytetä nimeä Jehova.
        Todistajat on opetettu sanomaan, että se on mallirukous. Sano heille, että malliksi siis asetettu, että nimeä Jehova ei tarvitse käyttää.

        " ..Arvoisa ,- " -
        me olemme palstalla , jossa ei kukaan tiedä toisten todellista olemusta , ..siksi tuo ns, miekkailukeskustelu, sivuaskel väistö, -pisto tyyli ei pure , harrastan lavatanssia ja siinä on erään tanssin kilpatanssiaskelissa ns, Coup de Grace , armonpisto , jossa pari ottaa sisäpuolen kädet taakse ja nostaa kädet korkealle yli ja alas , siinä matkitaan härkätaistelun loppupistoa , kaksi sanaa ,_ arvoisa todistaja , on sellainen aloitus , jossa toinen jo tehdään vastapuolen henkilöksi ,
        ei minua kiinnosta ollenkaan se, mikä jonkun toisen osapuolen aikomus oli , vaan tosiasiat ;
        kun puhut Raamatusta , niin se valitettavasti kertoo juuri Rooman ajan tapahtumista , meillä on siitä paljon kaikenlaista , mutta ei alkuseurakunta ollut ns , kristittyjä , eikä meillä ole Sinisenkukertavaakaan tietoa , mitä rakennusmies jeshua oikeasti puhui, Perhehän heitti hänet mäkeen , kun hän alkoi puhumaan , ja Matteus esim , kirjoitti tekstinsä vasta vanhana miehenä , ja senkin , Papiaksen kertoman mukaan , vasta toisten vaatimuksesta ;
        Jeesuksen suuhun laitetut lauseet ovat kovin kirjanmakuisia , ei luonnollisen puheen tuotetta , jäykkää kirkkoslavoniaa , sanoisin , Kun Simeonista ja veljestään koetettiin tehdä Kreikkalaisia , on siellä hellenistin tekemänä sotkuna Simeon ; pietari eli Pethrus , mutta eipä Augustusta ole käännetty Aukustiksi tms, siis raamatunkäännökset ovat juuri kunkin kääntäjänsä peilikuva , Se on se tärkeempi tietää , mitä se ALUssa oli, Erasmus käänsi ekan UT; n ja ei hänkään osannut alunperin Arameaa , joka oli jeshuan ja kumpp, kotikieli , - siis länsi- Syyriaa , Siellähän ne netistä löytyy nykyään Novumit , joista voi joka sanaa Ut ; sta verrata toisiin käännöksiin nykyään ,


      • Roiminen

        Unohdit lauseen, että tunnet todistajia, ja he ovat fiksuja, hyväkäytöksisiä ja onnellisia ihmisiä. Minä puolestani en muista millä vartiotornin sivulla se taas tavataankaan julkaista.
        MTV.fi sivulle on kuvattu se todistajalasten pelkotila, mihin heidät saatetaan, juuri luin, heräilevät sängyn alle piiloon menneenä kaikkea sitä uhkaa ja pahaa millä siellä lahkossa tehostetaan kuuliaisuuden vaatimusta.


    • "Uskollinen ja ymmärtäväinen orja "
      Eikö olisi todenmukaisempaa sanoa: höynäytetty, ymmärtämätön ja ehtymätön rahanlähde.

    • Vertauksesta

      Yleisesti ajatellaan, että tuo on vertaus lukuisten Raamatun opettavaisten vertausten joukossa. Kuten useimmilla muillakaan Raamatun vertauksilla tälläkään ei ole mitään tiettyyn yksilöön tai tiettyyn organisatioon liittyvää erityistä täyttymystä. (Se ei ole suinkaan siis mikään profetia, jolla olisi täyttymys esim yhdessä tietyssä yksilössä tai yhdessä tietyssä organisaatiossa.)

      Uskollinen ja viisas palvelija viittaa kaikkiin kristillisinä aikoina eläneisiin ja eläviin Jumalan sanan opettajiin, kaikkiin yksilöihin, jotka ovat opetustehtävissään olleet ymmärtäväisiä ja uskollisia kutsumustehtävälleen. Tälläiset uskolliset ja viisaat Raamatun sanoman opettajat antavat kullakin aikakaudella sellaista opetusta mitä on tarpeen kristittyjen saada.

      Erityisesti sitten kun Jeesus saapuu, uskolliset palvelijat voivat iloita, kun Jeesus on heidän työhönsä tyytyväinen ja ilmaisee sen.

      Moni Jeesuksen uskollinen palvelija, Raamatun sanan opettaja, on ehtinyt tietenkin jo kuollakin ennen Jeesuksen tuloa. He saavat kuitenkin ylösnousemuksensa jälkeen viimeisellä tuomiolla myönteisen tuomion ja heitä kiitetään työstään ja heidänkin tulevaisuutensa tulee olemaan hieno Herran yhteydessä.

      On myös tuon vertauksen mukaan niitä, jotka opettavat Raamattua ja pitävät itseään Herran palvelijoina, mutta heidän toimintansa on kelvotonta tai muuttuu kelvottomaksi. Tällöin Jeesuksen saapuessa ja tuomion koettaessa heidät tuomitaan kelvottomiksi ja heidän osansa ja tulevaisuutensa tulee olemaan huono kuten vertauksesta ilmenee.

      Isäntä on Jeesus. Palvelusväki viittaa kristikansaan, joka saa opetusta. Kukin uskollisesti ja ymmärtäväisesti toimiva Raamatun sanan opettaja-yksilö on uskollinen ja viisas palvelija.

      Näin ymmärrän itse tuon vertauksen ja se on myös varsin yleinen tulkintatapa.

      • Vertauksesta

        Sen ymmärtämiseksi, että kyseessä on tuossa uskollinen ja viisas palvelija -vertauksessa tosiaankin vertaus eikä joku tiettyyn henkilöön tai organisaatioon kohdistuva profetia tai ennustus, auttaa kyseisten Raamatun kohtien tarkastelun laajentaminen muuhunkin tuon Jeesuksen Öljymäellä pitämän puheen sisältöön.

        Matteuksen 25.luvussa Jeesuksen puhe Öljymäellä jatkuu mm seuraavasti:

        (-aiheena siis palvelijoille uskotut rahat
        -Huomioidaan, että tässäkin vertauksessa puhutaan mm koko omaisuuden uskomisesta palvelijoitten hoitoon yms ja siltikin tämä on vertaus eikä mikään ennustus tms)

        "14 "Silloin on käyvä näin: Mies oli muuttamassa pois maasta. Hän kutsui puheilleen palvelijat ja uskoi koko omaisuutensa heidän hoitoonsa. 15 [i] Yhdelle hän antoi viisi talenttia* hopeaa, toiselle kaksi ja kolmannelle yhden, kullekin hänen kykyjensä mukaan. Sitten hän muutti maasta.
        16 "Se, joka oli saanut viisi talenttia, ryhtyi heti toimeen: hän kävi niillä kauppaa ja hankki voittoa toiset viisi talenttia. 17 Samoin se, joka oli saanut kaksi talenttia, voitti toiset kaksi. 18 Mutta se, joka oli saanut vain yhden talentin, kaivoi maahan kuopan ja kätki sinne isäntänsä rahan.

        19 "Pitkän ajan kuluttua isäntä palasi ja vaati palvelijoiltaan tilitykset. 20 Se, joka oli saanut viisi talenttia, toi toiset viisi niiden lisäksi ja sanoi: 'Herra, sinä annoit minulle viisi talenttia. Kuten näet, olen hankkinut voittoa toiset viisi.' 21 Isäntä sanoi hänelle: 'Hyvin tehty! Olet hyvä ja luotettava palvelija. Vähässä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Tule herrasi ilojuhlaan!'

        22 "Myös se, joka oli saanut kaksi talenttia, tuli ja sanoi: 'Herra, sinä annoit minulle kaksi talenttia. Kuten näet, olen hankkinut voittoa toiset kaksi.' 23 Isäntä sanoi hänelle: 'Hyvin tehty! Olet hyvä ja luotettava palvelija. Vähässä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Tule herrasi ilojuhlaan!'

        24 "Viimeksi tuli se palvelija, joka oli saanut vain yhden talentin, ja sanoi: 'Herra, minä tiesin, että sinä olet ankara mies. Sinä leikkaat sieltä, minne et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä, minne et ole siementä viskannut. 25 Minä pelkäsin ja kaivoin talenttisi maahan. Tässä on omasi.' 26 Isäntä vastasi hänelle: 'Sinä kelvoton ja laiska palvelija! Sinä tiesit, että minä leikkaan sieltä, minne en ole kylvänyt, ja kokoan sieltä, minne en ole siementä viskannut. 27 Silloinhan sinun olisi pitänyt viedä minun rahani pankkiin, niin että olisin palatessani saanut omani takaisin korkoineen. 28 -- Ottakaa pois hänen talenttinsa ja antakaa se sille, jolla on kymmenen talenttia. 29 Jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hän on saava yltäkyllin, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin mitä hänellä on. 30 Heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen. Siellä itketään ja kiristellään hampaita.'"

        Tässä Jeesuksen kertomassa talenttivertauksessakin puhutaan palvelijoista ja kuvaillaan heidän toimiaan. Vertauksen opetus koskee sitä miten Jeesuksen seuraajien tulee toimia ennen hänen tuloaan. Tässä vertauksessa Jeesus ei erittele seuraajiaan erityisiin Raamatun opettajiin ja erityiseen palvelusväkeen, joka on opetuksen kohde. Tässä Jeesuksen vertauksessa Jeesus nostaa esille sen asian, että vaikka kaikki eivät olekaan seurakunnissa erityisessä opetustehtävässä niin kaikki kristityt, jeesuksen seuraajat ovat myös hänen palvelijoitaan laajassa merkityksessä ja kaikilla Hänen seuraajillaan on talentteja, joitakin kykyjä, jotka tulisi laittaa käyttöön Herran työssä. (Jeesushan esim antoi lähetyskäskynsäkin kaikille seuraajilleen eli kaikkien tulisi evankelioida jollain tavoin , vaikkapa sitten vapaamuotoisesti.)

        Jeesus myös kertoo minkälainen toiminta hänen palvelijoillaan eli seuraajillaan on hyvää ja minkälainen huonoa. Tämä vertaus tietenkin kannustaa Jeesuksen seuraajia toimimaan uskollisesti ja käyttämään talenttejaan Herran työssä eikä olemaan vain passiivisia ja hedelmättömiä hengellisissä toimissaan.

        Niin, tämäkin Jeesuksen puheen osa eli talenttivertaus on tosiaankinvertaus eikä mikään profetia tai ennustus jostain tietystä ihmisestä tai organisaatiosta. Ihan samalla tavoin tuo tämän Jeesuksen Öljymäellä tapahtuneen puheen aiemman osan uskollinen ja viisas palvelija-kertomuskin oli vertaus.

        Kummatkin näistä vertauksista kertovat opettavaisesti siitä, miten Jeesuksen seuraajien tulisi toimia ja miten hyvin toimiville käy ja miten toisaalta kelvottomasti ja uskottomasti toimiville käy.

        Uskollinen ja viisas palvelija-vertaus kohdisti huomion erityisesti Raamatun opettamisen kutsumustyötä tekeville/johdon erilaisissa kristillisissä seurakunnissa ottaville.

        Talenttivertauksessa Jeesus laajensi vertauksen avulla huomionsa ja kannustuksensa kaikkiin hänen seuraajiinsa, joiden kaikkien tulisi laittaa vertauksen mukaan talenttinsa eli kykynsä, lahjansa ja mahdollisuutensa Herran työhön jollain tavoin tuottavasti eikä veltosti jättäytyä kaikesta ponnistelusta hyödyntämättä lainkaan lahjojaan Herran työssä.


      • majatalon_menoa

        Ramatun teeman pohjalta ajatellen ihan loogisia ajatelmia kokonaisuudessaan.

        Sitten tuossa alla on kuitenkin varsin kattava lupaus isännän paluun yhteydessä "koko omaisuuden" haltuun uskomisesta, joka taasen ei viittaa jaettuun "hoito-oikeuteen."

        Mutta eihän sekään ole poissuljettu, koska "se" palvelija voi takoittaa kaikkia hyviä palvelijoita. Kuten ilmaisu, "se" joka tekee xy-asian saa bonuksen tai päinvastoin "se" joka rikkoo tieliikkelakia saa x-sakot jne.

        "46 Autuas se palvelija, jonka hänen herransa palatessaan tapaa näin tekemästä! 47 Totisesti: herra uskoo hänen hoitoonsa koko omaisuutensa."

        Mahdoton toisaalta edes tietää miten ja millä ilmaisuilla / sanoilla nuo (-kin) tekstit on alkuperin kirjoitettu, sillä Raamatun tekstit ovat hyvin paljon muuttuneet kopioijien toimesta vuosisatojen kuluessa.


      • majatalon_menoa
        Vertauksesta kirjoitti:

        Sen ymmärtämiseksi, että kyseessä on tuossa uskollinen ja viisas palvelija -vertauksessa tosiaankin vertaus eikä joku tiettyyn henkilöön tai organisaatioon kohdistuva profetia tai ennustus, auttaa kyseisten Raamatun kohtien tarkastelun laajentaminen muuhunkin tuon Jeesuksen Öljymäellä pitämän puheen sisältöön.

        Matteuksen 25.luvussa Jeesuksen puhe Öljymäellä jatkuu mm seuraavasti:

        (-aiheena siis palvelijoille uskotut rahat
        -Huomioidaan, että tässäkin vertauksessa puhutaan mm koko omaisuuden uskomisesta palvelijoitten hoitoon yms ja siltikin tämä on vertaus eikä mikään ennustus tms)

        "14 "Silloin on käyvä näin: Mies oli muuttamassa pois maasta. Hän kutsui puheilleen palvelijat ja uskoi koko omaisuutensa heidän hoitoonsa. 15 [i] Yhdelle hän antoi viisi talenttia* hopeaa, toiselle kaksi ja kolmannelle yhden, kullekin hänen kykyjensä mukaan. Sitten hän muutti maasta.
        16 "Se, joka oli saanut viisi talenttia, ryhtyi heti toimeen: hän kävi niillä kauppaa ja hankki voittoa toiset viisi talenttia. 17 Samoin se, joka oli saanut kaksi talenttia, voitti toiset kaksi. 18 Mutta se, joka oli saanut vain yhden talentin, kaivoi maahan kuopan ja kätki sinne isäntänsä rahan.

        19 "Pitkän ajan kuluttua isäntä palasi ja vaati palvelijoiltaan tilitykset. 20 Se, joka oli saanut viisi talenttia, toi toiset viisi niiden lisäksi ja sanoi: 'Herra, sinä annoit minulle viisi talenttia. Kuten näet, olen hankkinut voittoa toiset viisi.' 21 Isäntä sanoi hänelle: 'Hyvin tehty! Olet hyvä ja luotettava palvelija. Vähässä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Tule herrasi ilojuhlaan!'

        22 "Myös se, joka oli saanut kaksi talenttia, tuli ja sanoi: 'Herra, sinä annoit minulle kaksi talenttia. Kuten näet, olen hankkinut voittoa toiset kaksi.' 23 Isäntä sanoi hänelle: 'Hyvin tehty! Olet hyvä ja luotettava palvelija. Vähässä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Tule herrasi ilojuhlaan!'

        24 "Viimeksi tuli se palvelija, joka oli saanut vain yhden talentin, ja sanoi: 'Herra, minä tiesin, että sinä olet ankara mies. Sinä leikkaat sieltä, minne et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä, minne et ole siementä viskannut. 25 Minä pelkäsin ja kaivoin talenttisi maahan. Tässä on omasi.' 26 Isäntä vastasi hänelle: 'Sinä kelvoton ja laiska palvelija! Sinä tiesit, että minä leikkaan sieltä, minne en ole kylvänyt, ja kokoan sieltä, minne en ole siementä viskannut. 27 Silloinhan sinun olisi pitänyt viedä minun rahani pankkiin, niin että olisin palatessani saanut omani takaisin korkoineen. 28 -- Ottakaa pois hänen talenttinsa ja antakaa se sille, jolla on kymmenen talenttia. 29 Jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hän on saava yltäkyllin, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin mitä hänellä on. 30 Heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen. Siellä itketään ja kiristellään hampaita.'"

        Tässä Jeesuksen kertomassa talenttivertauksessakin puhutaan palvelijoista ja kuvaillaan heidän toimiaan. Vertauksen opetus koskee sitä miten Jeesuksen seuraajien tulee toimia ennen hänen tuloaan. Tässä vertauksessa Jeesus ei erittele seuraajiaan erityisiin Raamatun opettajiin ja erityiseen palvelusväkeen, joka on opetuksen kohde. Tässä Jeesuksen vertauksessa Jeesus nostaa esille sen asian, että vaikka kaikki eivät olekaan seurakunnissa erityisessä opetustehtävässä niin kaikki kristityt, jeesuksen seuraajat ovat myös hänen palvelijoitaan laajassa merkityksessä ja kaikilla Hänen seuraajillaan on talentteja, joitakin kykyjä, jotka tulisi laittaa käyttöön Herran työssä. (Jeesushan esim antoi lähetyskäskynsäkin kaikille seuraajilleen eli kaikkien tulisi evankelioida jollain tavoin , vaikkapa sitten vapaamuotoisesti.)

        Jeesus myös kertoo minkälainen toiminta hänen palvelijoillaan eli seuraajillaan on hyvää ja minkälainen huonoa. Tämä vertaus tietenkin kannustaa Jeesuksen seuraajia toimimaan uskollisesti ja käyttämään talenttejaan Herran työssä eikä olemaan vain passiivisia ja hedelmättömiä hengellisissä toimissaan.

        Niin, tämäkin Jeesuksen puheen osa eli talenttivertaus on tosiaankinvertaus eikä mikään profetia tai ennustus jostain tietystä ihmisestä tai organisaatiosta. Ihan samalla tavoin tuo tämän Jeesuksen Öljymäellä tapahtuneen puheen aiemman osan uskollinen ja viisas palvelija-kertomuskin oli vertaus.

        Kummatkin näistä vertauksista kertovat opettavaisesti siitä, miten Jeesuksen seuraajien tulisi toimia ja miten hyvin toimiville käy ja miten toisaalta kelvottomasti ja uskottomasti toimiville käy.

        Uskollinen ja viisas palvelija-vertaus kohdisti huomion erityisesti Raamatun opettamisen kutsumustyötä tekeville/johdon erilaisissa kristillisissä seurakunnissa ottaville.

        Talenttivertauksessa Jeesus laajensi vertauksen avulla huomionsa ja kannustuksensa kaikkiin hänen seuraajiinsa, joiden kaikkien tulisi laittaa vertauksen mukaan talenttinsa eli kykynsä, lahjansa ja mahdollisuutensa Herran työhön jollain tavoin tuottavasti eikä veltosti jättäytyä kaikesta ponnistelusta hyödyntämättä lainkaan lahjojaan Herran työssä.

        Tuo perinteinen talenttivertaus suhteuttaa kokonaisuutta. Vt-seura soveltaa sen koskemaan kaikkia, mutta tuon palvelijan roolin se anastaa yksinoikeudella koskemaan vain itseään 'hengellisen ravinnon' keskusjotoisena jakajana.

        "(Jeesushan esim antoi lähetyskäskynsäkin kaikille seuraajilleen eli kaikkien tulisi evankelioida jollain tavoin , vaikkapa sitten vapaamuotoisesti.)"

        Menee hieman sivuraiteelle avauksen teemasta, mutta vapaan muistini mukaan lähetyskäsky annettiin opetuslapsille / apostoleille, ei kaikille seurakuntalaisille.

        En myöskään ole nähnyt alkuseurakuntaa koskevia tekstejä joista kävisi ilmi, että sen kaikki jäsenet olisivat olleet saarnaajia muodossa tai toisessa tai sellaiseen velvoitettuja.

        Eräällekin, olikos se nyt liepeeseensä koskeneelle hän vain totisi, että uskosi on sinut pelastanut, mene rauhassa, ei muita erityisvaatimuksia.

        Mitä sitten ns. opettajiin tulee, niin niitä on ollut jo alusta alkaen ihan joka lähtöön ja uskon "oikeasta" sisällöstä on kiistelty jo aivan kristillisyyden alkumetreiltä asti, eli sen suhteen on totaalisen skeptinen jo raamatullisestikin ajatellen.

        Ensimmäiset sanoistaan ja niiden merkityksistä kiistelijät olivat Jeesuksen omat opetuslapset, jotka elivät rinnalaan tuon ajan kontekstissä ja puhuivat samaa kieltä. Sittemmin kiistely ei ole ottanut loppuakseen.

        "Ensimmäisinä vuosisatoina kristinuskossa oli valtavasti julistajia, joilla oli erilaisia näkemyksiä Jeesuksen opetuksista ja uskon sisällöstä. Tästä seurasi kilpailutilanne, jonka tärkeimmät osanottajat olivat juutalais-, gnostilais- ja hellenistikristityt."

        - https://fi.wikipedia.org/wiki/Kristinuskon_historia#Varhaisen_kristinuskon_p.C3.A4.C3.A4suuntaukset


      • talenttikisa
        majatalon_menoa kirjoitti:

        Tuo perinteinen talenttivertaus suhteuttaa kokonaisuutta. Vt-seura soveltaa sen koskemaan kaikkia, mutta tuon palvelijan roolin se anastaa yksinoikeudella koskemaan vain itseään 'hengellisen ravinnon' keskusjotoisena jakajana.

        "(Jeesushan esim antoi lähetyskäskynsäkin kaikille seuraajilleen eli kaikkien tulisi evankelioida jollain tavoin , vaikkapa sitten vapaamuotoisesti.)"

        Menee hieman sivuraiteelle avauksen teemasta, mutta vapaan muistini mukaan lähetyskäsky annettiin opetuslapsille / apostoleille, ei kaikille seurakuntalaisille.

        En myöskään ole nähnyt alkuseurakuntaa koskevia tekstejä joista kävisi ilmi, että sen kaikki jäsenet olisivat olleet saarnaajia muodossa tai toisessa tai sellaiseen velvoitettuja.

        Eräällekin, olikos se nyt liepeeseensä koskeneelle hän vain totisi, että uskosi on sinut pelastanut, mene rauhassa, ei muita erityisvaatimuksia.

        Mitä sitten ns. opettajiin tulee, niin niitä on ollut jo alusta alkaen ihan joka lähtöön ja uskon "oikeasta" sisällöstä on kiistelty jo aivan kristillisyyden alkumetreiltä asti, eli sen suhteen on totaalisen skeptinen jo raamatullisestikin ajatellen.

        Ensimmäiset sanoistaan ja niiden merkityksistä kiistelijät olivat Jeesuksen omat opetuslapset, jotka elivät rinnalaan tuon ajan kontekstissä ja puhuivat samaa kieltä. Sittemmin kiistely ei ole ottanut loppuakseen.

        "Ensimmäisinä vuosisatoina kristinuskossa oli valtavasti julistajia, joilla oli erilaisia näkemyksiä Jeesuksen opetuksista ja uskon sisällöstä. Tästä seurasi kilpailutilanne, jonka tärkeimmät osanottajat olivat juutalais-, gnostilais- ja hellenistikristityt."

        - https://fi.wikipedia.org/wiki/Kristinuskon_historia#Varhaisen_kristinuskon_p.C3.A4.C3.A4suuntaukset

        Jos talenttivertaus tulkittaisiin kuten Vartiotorni tulkitsee uskollisen ja ymmärtäväisen orjan, eli talentin omistaja tarkoittaisi jotain tiettyä ryhmää, niin silloinhan herralle mieluisia ryhmiä olisi kaksi: toisella viisi ja toisella kaksi talenttia. Tämä ei tietenkään sovi Vartiotornin oppiin yhdestä oikeasta uskonnosta, joten he ovat noudattaneet vertauksissa erilaisia tulkintaperiaatteita, vaikka vertaukset esiintyvät rinnakkain ja ne voidaan nähdä samaan kokonaisuuteen kuuluvina.

        Voidaan esittää erilaisia tulkintoja, missä määrin kristityllä on velvollisuus julistaa uskoaan. Mitenkään ei voida kuitenkaan osoittaa, että esimerkiksi ovelta ovelle työ olisi kaikkia kristittyjä koskeva velvollisuus, tai että kyseinen työmuoto ylipäätään olisi kaikkiin kulttuureihin ja aikakausiin sopiva.


      • paipapum

        " Jos talenttivertaus ..." Voitaisikohan mitenkään todeta se , että kyse oli arkisesta rahataloudesta , eikä mistään Tekohengellisestä sananvääntelystä , Nykyäänkin on Arabimaita , jossa samanlainen käytännön toimi pelaa , kuin jeshuan aikoina . siellä on myöskin kaduilla näitä kirjurien koppeja , jossa lukutaidottomat ihmiset kirjoittavat tarpeellisia kirjeitään ja asiapapereitaan , Kyse oli sen ajan pörsseistä ja senkaltaisesta , eikä siinä ollut nykyajan Metodistilahkoilla mitään sijaa ,


      • josjajos
        paipapum kirjoitti:

        " Jos talenttivertaus ..." Voitaisikohan mitenkään todeta se , että kyse oli arkisesta rahataloudesta , eikä mistään Tekohengellisestä sananvääntelystä , Nykyäänkin on Arabimaita , jossa samanlainen käytännön toimi pelaa , kuin jeshuan aikoina . siellä on myöskin kaduilla näitä kirjurien koppeja , jossa lukutaidottomat ihmiset kirjoittavat tarpeellisia kirjeitään ja asiapapereitaan , Kyse oli sen ajan pörsseistä ja senkaltaisesta , eikä siinä ollut nykyajan Metodistilahkoilla mitään sijaa ,

        Alunperin on tietysti voinut olla kyse vaikka mistä, jos alkuperäistä juutalaista jeesuslahkoa tarkoitat. Tai ehkä kukaan ei ole tuollaista oikeasti puhunutkaan, vaan kyseessä on muualta lainattu tai jonkun keksimä asia.

        Vertauksena se Raamattuun on kuitenkin päätynyt siinä vaiheessa, kun tarinoita on alettu kirjoittaa muistiin.


      • paipapum
        josjajos kirjoitti:

        Alunperin on tietysti voinut olla kyse vaikka mistä, jos alkuperäistä juutalaista jeesuslahkoa tarkoitat. Tai ehkä kukaan ei ole tuollaista oikeasti puhunutkaan, vaan kyseessä on muualta lainattu tai jonkun keksimä asia.

        Vertauksena se Raamattuun on kuitenkin päätynyt siinä vaiheessa, kun tarinoita on alettu kirjoittaa muistiin.

        Ei kyseessä ole , jos talon isäntäorjasta puhutaan esimerkkinä; mistään sen ajan jeesuslahkosta kyse , vaan sillä kerrotaan , miten sen ajan yhteiskunta toimi , -
        ei ensinnäkään raamattu ole mikään käyttäytymisen tietosanakirja , vaan joukko muinaisajan kirjoituksia kasattiin aikoinaan Rooman hallintoa edustaneen Eusebioksen johdolla kirjaksi , josta sitten Nikeassa ja seitsemässä muussa ns, kirkolliskokouksessa riideltiin , ja sitten Pakanallinen Rooman kirkko aloitti tuhat vuotta jatkuneen uskontoTverkkauksen ,opillisen Rytmitanssin , jossa farkuissa ja Huoltoasemalippiksessä , ns, Trumppi-Golf lippiksessä oleva kilpatanssija pyörittää pyllyä rokkimusiikin tahtiin yleisön nenän edessä ,
        jos nyt nykyaikaisesti puhutaan ,
        Tuossa oli ohjelma , jossa julkkikset, näyttelijät Blondie ja Eva Longoria kilpailivat tverkkauksessa, ja voi sitä taitoa ,
        Nämä uskonopit ovat aina harrastaneet pukunäytelmiä , jossa otetaan joku mahdollisimman kaukainen tapahtuma , ja aletaan kehiä siihen oman lahkon tai kirkon tapahtumia ,
        tutkijat sanoo , että yli sata vuotta vanhempaa ajattelutapaa on kenenkään mahdoton ymmärtää , Historialliset tavat , kieli ja sen mielikuvat muuttuvat noin 30 vuoden jaksoissa , ja siihen on ihmisten mahdoton sopeutua , Tietokoneilla voidaan mallintaa kunkin ajan tapahtumia niin , että voidaan todeta , millä historian ajalla mikäkin on tapahtunut ,
        Jokainen voi ihan rauhassa uskoa , mitä haluaa; Mutta kun historian tutkimuskin etenee koko ajan , niin juuri tuo, ettei olla siitä tietävinäänkään , osoittaa sen että uskonto haluaa vain Tverkata ikivanhaa tanssiaan ,


      • majatalon_menoa
        talenttikisa kirjoitti:

        Jos talenttivertaus tulkittaisiin kuten Vartiotorni tulkitsee uskollisen ja ymmärtäväisen orjan, eli talentin omistaja tarkoittaisi jotain tiettyä ryhmää, niin silloinhan herralle mieluisia ryhmiä olisi kaksi: toisella viisi ja toisella kaksi talenttia. Tämä ei tietenkään sovi Vartiotornin oppiin yhdestä oikeasta uskonnosta, joten he ovat noudattaneet vertauksissa erilaisia tulkintaperiaatteita, vaikka vertaukset esiintyvät rinnakkain ja ne voidaan nähdä samaan kokonaisuuteen kuuluvina.

        Voidaan esittää erilaisia tulkintoja, missä määrin kristityllä on velvollisuus julistaa uskoaan. Mitenkään ei voida kuitenkaan osoittaa, että esimerkiksi ovelta ovelle työ olisi kaikkia kristittyjä koskeva velvollisuus, tai että kyseinen työmuoto ylipäätään olisi kaikkiin kulttuureihin ja aikakausiin sopiva.

        Miksi sinä et edes lue sitä mihin vastaat? Juurihan edellä mainitsin miten Vt-seura soveltaa talenttivertauksen koskemaan _kaikkia_, eli jokainen Jeesuksen seuraaja on sen mukaan velvollinen julistamaan Jeesuksen lunnaista.

        Sitten taasen tuon palvelijan se laittaa muotoon orja ja määrittelee sen koskevan vain yhtä tahoa, Vt-seuran hallintoelintä itseään jolle Jeesus on uskonut koko palvelusväen, eli kaikki jotka sen 'totuuden' ottaa vastaan.

        * http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/2013533


      • talenttikisa
        majatalon_menoa kirjoitti:

        Miksi sinä et edes lue sitä mihin vastaat? Juurihan edellä mainitsin miten Vt-seura soveltaa talenttivertauksen koskemaan _kaikkia_, eli jokainen Jeesuksen seuraaja on sen mukaan velvollinen julistamaan Jeesuksen lunnaista.

        Sitten taasen tuon palvelijan se laittaa muotoon orja ja määrittelee sen koskevan vain yhtä tahoa, Vt-seuran hallintoelintä itseään jolle Jeesus on uskonut koko palvelusväen, eli kaikki jotka sen 'totuuden' ottaa vastaan.

        * http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/2013533

        Sitä minäkin tarkoitin, että Vartiotorni tulkitsee ristiriitaisesti.


    • Tarpoilija

      Tuo aihe, jota vartiotorniuskonto tarjottelee Matt 24 -lukuun vartiotorniensa pyhittämiseksi, se aihe on Jeesuksella aiheena jo Matt. 23 -luvussa.

      2. sanoen: "Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset.
      3. Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee.
      4. He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa.

      8. älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne
      -Kirjassa "Kansat tulevat tietämään että minä olen jehova-miten" vartiotorniseura sanoi todistajat profeetaksi, ja heidän tuli julistaa sanomaan v. 1975 maailmanlopusta (5 Moos 18:20-22 -väärä profeetta)

      10. Älkääkä antako kutsua itseänne mestareiksi, sillä yksi on teidän mestarinne, Kristus.
      -Ei vartiotorniseura.

      12. Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan
      -Vartitorniseuralle.

      33. Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?
      -Kieltämällä sen olemassaolon, kertomalla montako kertaa se lausutaan Raamatussa ja että siten sitä ei oole olemassa ?

      • majatalon_menoa

        Tuon tapasi mukaisen ketjut sekoittavan itse aiheen ohi toimitetun farisealaisen ja sekava-sekoilevan suupiekesennän sijaan voisit omalta osaltasi vastata _asiallisesti_ avauksessa esiitetyyn kysymykseen, vai onko se henkisesti ja älyllisesti aivan liian ylivoimaista?

        Miten sinä ja uskonlahkosi tulkitsette ja sovellatte ko. Raamatun jakeet?


      • Uloslahkopimeydestä

        Hän varmaankin tarkoitti esiintuoda, että vartiotornia on kavahdettava, lievästi sanottuna.
        muutenhan kristitty katsoo, että Jeesuksen sanat on otettava varteen.


      • Paipapum

        ! Älkää antako kutsua itseänne mestareiksi, sillä ... "
        Tuo teksti on Teosofiaa , siinä Kristus on yksi yhdeksästä Valo-olennosta , Mestarista , _Adeptista , "


      • Pelastussinullekin

        Katso, hyvä Paipapum Joh. 1:1 Sana oli Jumala. Jeesus oli itse Jumala, Jehova


      • eriaihe
        Pelastussinullekin kirjoitti:

        Katso, hyvä Paipapum Joh. 1:1 Sana oli Jumala. Jeesus oli itse Jumala, Jehova

        Ei. Ole hyvä äläkä sotke uskonvalheitasi joka aloitukseen.


      • lueniintiedät
        Pelastussinullekin kirjoitti:

        Katso, hyvä Paipapum Joh. 1:1 Sana oli Jumala. Jeesus oli itse Jumala, Jehova

        Jeesus itse sanoi Isää ainoaksi tosi Jumalaksi, Joh. 17:3


    • tsktksksk

      No ensinnäkin todistajien väite siitä, että ettei uskollinen ja ymmärtäväinen orja koskee nykyistä lopun aikaa, on täyttä soopaa. Raamatun perusteella on aivan selvää, että Paavali piti itseään uskollisen ja ymmärtäväisenä orjana (ei suinkaan ainoana). Katsotaan:

      1. Kor. 4
      1 Niin pitäköön jokainen meitä Kristuksen käskyläisinä ja Jumalan salaisuuksien huoneenhaltijoina.
      2 Sitä tässä huoneenhaltijoilta ennen muuta vaaditaan, että heidät havaitaan uskollisiksi.

      Gal. 2
      7 vaan päinvastoin, kun näkivät, että minulle oli uskottu evankeliumin julistaminen ympärileikkaamattomille, samoin kuin Pietarille sen julistaminen ympärileikatuille-

      Efe. 3
      2 olette kaiketi kuulleet siitä Jumalan armon taloudenhoidosta, mikä on minulle teitä varten annettu,

      Kol 1
      25 jonka palvelijaksi minä olen tullut Jumalan armotalouden mukaan, joka minulle on annettu teitä varten, täydellisesti julistaakseni Jumalan sanan,

      Raamatun perusteella ei voi olla siis kyse nykyajasta. Muutenkin Paavalin puheiden perusteella on monesti näytetty selväksi se, että Paavali ja muut odottivat Jeesusta takaisin jo omana aikanaan.

      Jesajan kirjan kärsivä palvelija ja 43:10 viitannee Israeliin, ei todistajiin tai kristittyihin.

    • Keramor

      Tuossa yllä on nimim. Tarpoilija mieltäkiinnittävästi kirjoittanut, että hengellinen osviitta on annettu jo Matt. 23 luvussa.
      24 luvussa ei puhuta orjasta eikä hengellisestä ravinnosta, vaan hyvästä palvelijasta, joka työssään laittaa päivällisen isäntänsä palvelusväelle. Huono palvelija puolestaan saa huonosta toimenhoidostaan rangaistuksen.

      Jeesuksella aiheena jo Matt. 23 -luvussa.
      2. sanoen: "Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset.
      3. Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee.
      4. He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa.

      8. älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne
      -Kirjassa "Kansat tulevat tietämään että minä olen jehova-miten" vartiotorniseura sanoi todistajat profeetaksi, ja heidän tuli julistaa sanomaan v. 1975 maailmanlopusta (5 Moos 18:20-22 -väärä profeetta)

      10. Älkääkä antako kutsua itseänne mestareiksi, sillä yksi on teidän mestarinne, Kristus.
      -Ei vartiotorniseura.

      12. Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan
      -Vartitorniseuralle.

      33. Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?
      -Kieltämällä sen olemassaolon, kertomalla montako kertaa se lausutaan Raamatussa ja että siten sitä ei oole olemassa ?
      ------

      Siis, yksi on mestari, Jeesus Kristus. Vartiotorniseura on itsensä ylentänyt (ja tehnyt naurettavaksi, esim. edes-takaisin muuteltuilla opeillaan, kammottavaksi murhaamalla verensiirtokiellollaan) ja alennetaan.

      Ja vartiotorniseura on Ilm. 20:10--5 Moos. 18:20-22-väärä profeetta !
      Ilm 20:10: Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti.

      • EmmiKaarina

        Väärä profeetta se ainakin on.
        1975 maailmanloppua varten ohjeistettiin todistajat puhumaan ovilla vain "lyhyemmän" maailmanloppupuheensa, jotta mahdollisimman monilla olisi "etu" kuulla tuo maailmanlopun varoituspuhe.


    • majatalon_menoa

      Te tapojenne mukaisesti ketjuihin avauksen aiheen ohi suutanne pieksemään tulevat fariseukset, vastatakaa itse asiaan, vai onko se teille älylliesti ja henkisesti aivan ylivoimaista?

      Miten te ja uskonlahkonne tulkitsette ja sovellatte avauksessa käsillä olevat Raamatun jakeet?

      • Naimanni

        Tuolta juuri luin kuinka mainosvaltuutettu kirjoitti todistajat olevan ystävällisiä.
        Minusta sinun tulisi kuitenkin erota jo sanavalintojesi vuoksi.

        Vartiotorniuskonto käyttää Raamattua väärin. Esim. sinun esittämiesi jakeiden jutu alkaa jo jakeesta 43: "Ymmärrättehän, että jos talon isäntä tietäisi, mihin aikaan yöstä varas tulee, hän valvoisi eikä antaisi murtautua taloonsa."
        Tavallaan kuitenkin jo koko luvun alusta. Eikö niin ?


      • majatalon_menoa
        Naimanni kirjoitti:

        Tuolta juuri luin kuinka mainosvaltuutettu kirjoitti todistajat olevan ystävällisiä.
        Minusta sinun tulisi kuitenkin erota jo sanavalintojesi vuoksi.

        Vartiotorniuskonto käyttää Raamattua väärin. Esim. sinun esittämiesi jakeiden jutu alkaa jo jakeesta 43: "Ymmärrättehän, että jos talon isäntä tietäisi, mihin aikaan yöstä varas tulee, hän valvoisi eikä antaisi murtautua taloonsa."
        Tavallaan kuitenkin jo koko luvun alusta. Eikö niin ?

        Olet ilmeisemmin 'trumpappaa' muine trijoona-nikkeinesi ja olet harrastanut tämän palstan s24:n sääntöjenkin vastaista ja suorastaan ammattimaista sabotointi-foldausta ja lukuisia vuosia.

        P.Turus-uskonlahkosiko sinut on palkannut tuohon aktiviteettiin? Paljonko saat lahkoltasi palkkaa ilkeämielisestä palstan ja ketjujen ammattimaisesta sekoitus-sabotointitoimestasi?

        Suorastaan työksesi tulet lukemattomiin ketjuihin foldaamaan tuota aivan samaa seko-seko häiriköintiä.

        Kertoisitko mikä on tuon henkisen sairauden nimi, vai saako uskovuutesi tuollaista sairaaloisuutta aikaan? Vai onko kyse älyllis-henkisestä vakavasta karenssista vai molemmista?

        Toimitko aivan samalla sairaalla tavalla toisaallakin muissakin yhteyksissä?

        Tajuatko, että tuolla puhtaasti sairaaloisella ja myös hyvin v***levalla toiminnallaisi olet raiskaamassa myös maltillisten ja fiksujenkin uskovien maineen? Raiskaat myös Jeesus-jumalasikin mainetta.


      • Nyyriikki

        Tarkoitatko, ettei juttu ala jakeesta 43 ? Minusta Naimanni on oikeassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      2062
    2. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      155
      1956
    3. Olen miettinyt kauan

      miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      26
      1816
    4. Ostiko maailma sinut minulta?

      Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      12
      1113
    5. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      971
    6. Mitä sanoisit mulle?

      Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      85
      939
    7. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

      Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      23
      865
    8. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

      Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      112
      811
    9. Minä tunnen sinut

      Ja mitä enemmän sinua opin tuntemaan, niin sitä enemmän sinusta pidän. Aivan kaikessa näen hyvän. Upean, vahvan, täydell
      Rakkaus ja rakastaminen
      50
      794
    10. Mihin olet kadonnut kaivattuni?

      Mulla on niin ikävä sua että järki lähtee😔 Pakoilit, pakoilet vieläkin ja nyt susta ei näy merkkiäkään. Tätä päivää oon
      Ikävä
      32
      765
    Aihe