Mikä on kaikille uskoville yhteistä?

Epäjumalienkieltäjä

Palstalla päivystävien uskovien juttuja lukiessa on helppo tehdä johtopäätös, että yleisin uskonto kaikista on Besserwisserismi. Se on uskoa omaan oikeassaolemiseen. Se on niin vahvaa uskoa, että uskova ei edes ymmärrä uskovansa, vaan omasta mielestään hän nyt vain on kertakaikkisen ja absoluuttisen oikeassa.

Besserwisserismin uskontunnustus voisi kuulua:
”Minä olen Totuus ja viisauteeni avulla olen keksinyt vastaukset kaikkeen oleelliseen.
Minun velvollisuuteni on kertoa Totuuteni muille, koska Minä olen oikeassa.
Minun tehtäväni on kertoa, että muut ovat väärässä, koska Minä nyt satun tietämään!
Koska Minä olen oikeassa ja minun sanani on Totuus, Minun ei tarvitse esittää perusteluja.
Perusteluksi riittää se, että enhän nyt Minä voi olla väärässä.”

Tämä on todellinen kaikkia uskovia yhdistävä uskomus. Erilaiset jumalat tarjoavat vain viitekehyksen besserwisseristin käsittämättömän täydelliselle oikeassa olemiselle.

23

319

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a-----a

Totta. Ja samasta syystä jokainen uskova on omasta mielestään se ainoa oikein uskova. Kaikki muut uskovat uskovat uskovan mielestä jollain tavalla väärin.

• olemix

Voidaan sanoa, että maailmassa on ainakin tuhat erilaista kristinuskoa. Raamatussa on tilaa etsiä jakeita yhdistelemällä toinenkin tuhat uskontoa.

• uskonpohjatontyhmyys

Kuvasit aika täydellisesti palstan böbiböbin sekä kaikki hänen perustelunsa.
      Hän on Mestari ja Hänellä on Tieto ja Totuus ja kaikki muut ovat tyhmiä ja sokeita.

Oikeastihan kyseessä on säälittävä jänkkävajakki, joka ei osaa perustella mitään asiallisesti, ei osaa tehdä loogisia päätelmiä, perustelee argumenttivirheensä uusilla argumenttivirheillä ja keksii vakiintuneille termeille omia upouusia merkityksiä. Ja kaiken tuon jälkeen typerys vielä solvaa muita siitä miten eivät ymmärrä hänen ylivertaisia Totuuksiaan.

Vähän kuin yrittäisi pelata tennistä ääliön kanssa, joka väittää että sitä pitää pelata lentopallokentällä pesäpallon säännöillä ja näkymättömällä pallolla ja sitten ääliö vielä solvaa sinua siitä että et osaa pelata etkä ymmärrä sääntöjä. Ja kun kysyt siitä näkymättömästä pallosta niin vastaa että sinun pitää itse etsiä se, hän Tietää että se on siellä.

• Epäjumalienkieltäjä

Bebebe on lajissaan ääriesimerkki. Hän on umpioitunut itsensä niin täydellisesti, että hän väittää vakavissaan (tarkoituksellista huumoriahan hänestä ei löydy) että hänen uskontonsa ei ole uskonto vaan Totuus (joka kirjoitetaan isolla T:llä). Hän ei usko kuolemanjälkeiseen elämään, vaan omien sanojensa mukaan hän tietää mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Erityisen hyvin hän tietää, mitä ateistit ajattelee, tuntee ja haluaa.

Bebeben perusteluja ei voi sanoa huonoiksi, koska niitä ei edes ole.

• a-----a
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

Bebebe on lajissaan ääriesimerkki. Hän on umpioitunut itsensä niin täydellisesti, että hän väittää vakavissaan (tarkoituksellista huumoriahan hänestä ei löydy) että hänen uskontonsa ei ole uskonto vaan Totuus (joka kirjoitetaan isolla T:llä). Hän ei usko kuolemanjälkeiseen elämään, vaan omien sanojensa mukaan hän tietää mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Erityisen hyvin hän tietää, mitä ateistit ajattelee, tuntee ja haluaa.

Bebeben perusteluja ei voi sanoa huonoiksi, koska niitä ei edes ole.

Minusta Bebebe (ja myös Mark5 ja muut kaltaisensa) ovat jokseenkin huvittavia kaikessa mahtipontisuudessaan ja huumorintajuttomuudessaan. Katkeria vanhoja miehiä.

• pönttöpääkrisset

Kaikille uskovaisille on yhteistä se että he pitävät uskomuksiaan varmana tietona.

Toinen heitä yhdistävä asia on se että ikinä heillä ei ole esittää mitään konkreettista uskomustensa tueksi. Pitää vaan uskoa niin maan perkeleesti.

Kolmas heitä yhdistävä juttu on se että jokaista uskovaista kohti on tuhansia muita uskovaisia joiden mielestä tämä ensin mainittu uskoo väärin. Olisiko niin että yleinen mielipide uskovaisten keskuudessa on se että suurin osa ihmiskunnasta on väärin uskovia pakanoita, ihan riippumatta keneltä uskikselta kysytään.

• luenrivienvälistä

Aloittajalla oli eilen v***tus-aste huipussaan. Toivottavasti tänään jo elämä hymyilee enemmän ja vettäkin sataa.

• vm41

Lue nyt vain riveiltä, sillä sieltä löydät sen ns. totuuden.
        Tietenkin, kun olet tottunut aina lukemaan rivien välistä, myös omaa "lähdekirjaasikin", on kovin vaikeaa ymmärtää realistista tekstiä.

• Yksikään ihminen ei ole totuus, ainoastaan Jumala on Totuus. Se että sinä et ymmärrä näinkään yksinkertaista asiaa, ei ole totuuden syytä, ei myöskään minun.

Toisaalta ymmärtäähän sen, että ymmärtämätöntä riepoo.

• 12___13

No, mitäpä ne Luterilaiset tajuavaisikaan? Puhut täyttä asiaa. Amen

• Epäjumalienkieltäjä

Olemme varmasti yhtä mieltä siitä, että ihmisenä sinäkin olet erehtyväinen ja helposti sotket omat mielikuvasi ja totuuden. Eikö niin?

• eikiitoksia

Minun pitäisi siis uskoa sinun väitetteisiisi, vaikkei sinulla ole mitään perustetta eikä ainoatakaan todistetta väitteillesi? Ei ole mitään järkeä eikä mitään syytä uskoa perusteettomia väitteitä.

Entä vaikutatko sinä noin yleensä ottaen sellaiselta ihmiseltä, jonka väitteisiin kannattaisi luottaaa? Järkevältä, tasapainoiselta, asialliselta, rehelliseltä, vakuuttavalta, luotettavalta? No ei todellakaan. Huuhaa - ja hörhömittari huutaa kirkkaasti punaisella kaiken aikaa.

Siis kaksi keskeistä seikkaa joiden perusteella arvioin kannattaisiko sinun väitteitäsi uskoa ja sinä reputat molemmat kohdat niin maan perusteellisesti.

• eikiitoksia kirjoitti:

Minun pitäisi siis uskoa sinun väitetteisiisi, vaikkei sinulla ole mitään perustetta eikä ainoatakaan todistetta väitteillesi? Ei ole mitään järkeä eikä mitään syytä uskoa perusteettomia väitteitä.

Entä vaikutatko sinä noin yleensä ottaen sellaiselta ihmiseltä, jonka väitteisiin kannattaisi luottaaa? Järkevältä, tasapainoiselta, asialliselta, rehelliseltä, vakuuttavalta, luotettavalta? No ei todellakaan. Huuhaa - ja hörhömittari huutaa kirkkaasti punaisella kaiken aikaa.

Siis kaksi keskeistä seikkaa joiden perusteella arvioin kannattaisiko sinun väitteitäsi uskoa ja sinä reputat molemmat kohdat niin maan perusteellisesti.

Päänsisäinen huuhaa- ja hörhömittarisi on sinulle luotettavakin väline tehdä päätelmiä?

Missäs sinun perusteesi ja todisteesi ovat väitteillesi?

Mitä Jumalaan tulee, niin tieto Jumalasta on ihan yleistä. Jokainen Jumalaan yhteydessä oleva saa saman tiedon. Ei Jumala ole mikään salaisuus.

• eikiitoksia
        Bebebebe kirjoitti:

Päänsisäinen huuhaa- ja hörhömittarisi on sinulle luotettavakin väline tehdä päätelmiä?

Missäs sinun perusteesi ja todisteesi ovat väitteillesi?

Mitä Jumalaan tulee, niin tieto Jumalasta on ihan yleistä. Jokainen Jumalaan yhteydessä oleva saa saman tiedon. Ei Jumala ole mikään salaisuus.

Toimivat aivot ja normaali terve järki ovat hyvä väline tehdä päätelmiä. Ja ainoa.
        Mikä selittäneekin sen, miksi uskovat näyttävät olevan kyvyttömiä tekemään edes alkeellisia loogisia päätelmiä ilman järkyttävän typeriä argumenttivirheitä.

"Missäs sinun perusteesi ja todisteesi ovat väitteillesi?"

Ne voi kuule jokainen lukea sinun tänne suoltamistasi päättömistä vuodatuksista,
        joiden sisällöstä vallitsee palstan ateistien keskuudessa vahva yksimielisyys. Perusteettomia väitteitä, argumenttivirheitä, merkityksetöntä sanahelinää ja uskonjargonia, höystettynä pöyhkeällä ylimielisyydellä ja ateistien haukkumisella. Asiasisällöltään ja muutenkin täysin ala-arvoista roskapostia, suoraan sanottuna ehtaa kakkendaalia, jonka lähteeksi on mahdotonta kuvitella mitään jumalallista tietoa tai viisautta.

"tieto Jumalasta on ihan yleistä."

No mikäs kumma estää sinua esittämästä sitä tietoa esimerkiksi yliopiston tutkijoille, tiedeyhteisön tiedemiehille ja tiedotusvälineille tutkittavaksi? Mikä kumma aina estää?
        Aivan turha puhua sontaa muka tiedosta, kun ei ole mitään tietoa mitä voisi esittää.

Lähetä kuule kakkendaalisi tiedotusvälineille ja tiedemiehille - mutta ethän sinä sitä tee, koska tiedät itsekin ettei sinulla ole mitään ja että sinut naurettaisiin ulos joka paikasta. Joten sinä vain jatkat lapsellista kiukutteluasi netissä, jossa voit rauhassa haukkua kaikki muut ihmiset tyhmiksi koska eivät ymmärrä sinun ylivertaista nerouttasi ja sitä miten sinulla ja vain sinulla on ainoa oikea Tieto ja Totuus ja kaikilla muilla väärä...

• JumalaltaPäivää

On todellakin olemassa joitakin kaikille uskontoloisen vaivaamille ihmisille yhteisiä piirteitä.
      Yleisin on se,että uskonnolliselle julistukselle altis(eli siis keskimääräistä älykkyyttä heikomman omaava)lähes poikkeuksetta ryhtyy ylistämään sitä jumalaa,joka liittyy hänen vanhemmiltaan saamaansa kulttuurilliseen jatkumoon.Niinpä esimerkiksi tuo bebabeba-heppuli ylistäisi allahia,jos olisi syntynyt Lähi-Idässä.
      Toinen uskontoloisen vaivaamalle henkilölle tyypillinen piirre on se,että hänen uskontonsa kieltäminen aiheuttaa voimakkaan ahdistus-reaktion,joka voi saada jopa äärimmäisiä purkautumisen ilmauksia elävältä polttamisineen ja kivittämisineen.
      Kun katsoo palvonta-tilaisuuksien yleisöä,ei voi kuin ihmetellä;kuin myrkyn nielleiden ilmeitä,pikkulapsen oveluudella esitettyjä "ylistyshymnejä" tuolle kaikkinäkevälle hirmuisen viisaalle aina katselevalle entiteetille,jonka olemus on aina ihmisen ymmärryksen ulkopuolella,ja joka halajaa kuulla "syntisen" eli täysin kehnon ja arvottoman helvettituomion hyvin ansainneen oman kuvansa kehumista...

• Kun usko "överiksi" menee, tyypillistä on haluttomuus ajatella asioita rationaalisesti ja järjellä. Seltys kaikkeen HALUTAAN löytää uskosta.

• Epäjumalienkieltäjä

Varmaan tuohon haluun uskoa liittyy myös haluttomuus argumentoida. Perustelujen esittäminen on väkisin omien uskomusten analysointia ja jäsentelyä ja uskovainen taitaa alitajuisesti pelätä (tai hän tietää), että uskomukset eivät kestä loogista tarkastelua.

• Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

Varmaan tuohon haluun uskoa liittyy myös haluttomuus argumentoida. Perustelujen esittäminen on väkisin omien uskomusten analysointia ja jäsentelyä ja uskovainen taitaa alitajuisesti pelätä (tai hän tietää), että uskomukset eivät kestä loogista tarkastelua.

Näinhän asia on. Viime kädessä olen huomannut ihan jokaisen uskovaisen täällä vaikenevan tiettyjen kysymysten edessä.

• luulo.ei.ole.tietoa

"Mikä on kaikille uskoville yhteistä?"

Se on luulo ja se on suuri. He luulevat ihmisten kirjoittamaa Raamattua Jumalan sanaksi, vaikka se siis on ihmisten sepittämää höpinää. Siltä pohjalta he luulevat itseään kuolemattomiksi. On hupaisaa on :D

• napauttaja

Myös tämä pakonomainen tarve pyhittää elämänsä oman itsensä pelastumisen petaamiseen on tauti, joka on jokaisella uskovaisella. Itsekästä, pelkurimaista ja hölmöä toimintaa.

• luulo.ei.ole.tietoa
        napauttaja kirjoitti:

Myös tämä pakonomainen tarve pyhittää elämänsä oman itsensä pelastumisen petaamiseen on tauti, joka on jokaisella uskovaisella. Itsekästä, pelkurimaista ja hölmöä toimintaa.

Totta. He kuvittelevat olevansa jotain niin suurta, että heidät pitää säilyttää ikuisesti.
        Melkoista narsismia.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      20
      2664
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1291
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      70
      947
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      138
      925
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      881
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      61
      842
    7. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      806
    8. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      44
      795
    9. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      165
      776
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      134
      725
    Aihe