Lähkärien saunakokemuksia

Huntteri

52

1987

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • V.Mayfield

      ihmeelisiä sauna kokemuksia, koska minulle saunominen oli joskus aika normaali osa minun elämästäni. Me ostamme tässä talon pian, ja meinaan ihan varmasti rakentaa kunnon saunan pihalle. Täällä Amerikkassa on yleisiä saunoja eri paikoissa, mutta siellä on aina kyltti jossa lukee "Don't throw water on the stove"...

      Yksi minun lähetyssaarnaaja opettajista kertoi meille hänen kokemuksesta. Hän ei koskaan ennen lähetystyötä ollut saunassa.

      Kun hän oli vielä "vihreä" (juuri tullut Suomeen) lähetyssaarnaaja niin joku jäsen kutsui hänet toverinsa kanssa saunaan. Minä en pysty varmaan selittämään niinkuin hän selitti sen, mutta hän kertoi että jossain vaiheessa kun he saunoivat, ja he olivat kolme miestä alasti, ja se suomalainen jäsen hakkasi hänen selkää vihdalla, ja siellä oli kuuma, niin hän ajatteli että tämä oli hänen mielestä minkälaista on helvetissä.

      Minä nauroin niin paljon kun hän kertoi siitä meille. Tietysti minä olen ihan eri mieltä hänen kanssa siitä. Minun mielestä sauna on temppelin ja kodin jälkeen seuraava pyhin paikka.

      V.Mayfield

    • kielletty

      10-15 vuotta sitten lähetyssaarnaajien saunominen kiellettiin.

      • IRanon

        Tietääkseni lähetyssaarnaajia kiellettiin saunomasta muutama vuosi sitten.

        Syynä lienee mormonikirkon homofobia.

        Vaikka lähetyssaarnaajien käyttäytymissääntöjä voidaankin rukata jokaisen eri maan mukaisiin käytänteisiin, on yllättävää että sääntöjä muutettiin muiden maiden mukaisiksi.

        Mormonilähetyssaarnaajia on kielletty menemästä esim. uimarannoille ja sellaisiin paikkoihin joissa voi nähdä paljasta pintaa. Suomessa mormonilähetyssaarnaajat saivat aikaisemmin käydä saunassa(uikkarit päällä), tasapuolisuuden vuoksi heiltä kiellettiin joitakin sellaisia asioita mitä muissa maissa sai tehdä.

        Saunakielto on herättänyt kummastusta entisissä lähetyssaarnaajissa. Sauna on suomalainen instituutio, jota monet ulkomaaliset osaavat arvostaa.

        Uskoakseni saunan vuorotellen kieltäminen ja hyväksyminen jatkuu hamaan tulevaisuuteen.


      • V.Mayfield

        Vielä saunottiin 10 vuotta sitten, ja veljeni vielä 8 vuotta sitten kun hän oli lähetyssaarnaaja Suomessa. Lähetysjohtajan kotona on sauna, ja kaikki uudet lähkäri saunoi siellä heti ensimmäisenä iltana.

        V.Mayfield


      • ja löysin
        V.Mayfield kirjoitti:

        Vielä saunottiin 10 vuotta sitten, ja veljeni vielä 8 vuotta sitten kun hän oli lähetyssaarnaaja Suomessa. Lähetysjohtajan kotona on sauna, ja kaikki uudet lähkäri saunoi siellä heti ensimmäisenä iltana.

        V.Mayfield

        artikkelin vuodelta 2004, jossa myös sanotaan ettei saa saunoa.

        http://www.uta.fi/lehdet/aviisi/0604/EA5_0604_11.pdf


      • salamormoni
        V.Mayfield kirjoitti:

        Vielä saunottiin 10 vuotta sitten, ja veljeni vielä 8 vuotta sitten kun hän oli lähetyssaarnaaja Suomessa. Lähetysjohtajan kotona on sauna, ja kaikki uudet lähkäri saunoi siellä heti ensimmäisenä iltana.

        V.Mayfield

        sellainen sääntö on. Olisiko tullut vuosisadan vaihteessa, tai muutama vuosi sen jälkeen, en nyt muista.


      • V.Mayfield
        salamormoni kirjoitti:

        sellainen sääntö on. Olisiko tullut vuosisadan vaihteessa, tai muutama vuosi sen jälkeen, en nyt muista.

        On se kymmenenvuotta sitten aika pitkä aika. Kattelin minun tovereideni valokuvia tuossa alumni sivulla... Ei tässä ainakaan nuoremmaksi tule.

        No, ei se mitään oli meilläkin eri sääntöjä. Kuuliaisuus tuo siunauksia.

        V.Mayfield


      • zappax
        IRanon kirjoitti:

        Tietääkseni lähetyssaarnaajia kiellettiin saunomasta muutama vuosi sitten.

        Syynä lienee mormonikirkon homofobia.

        Vaikka lähetyssaarnaajien käyttäytymissääntöjä voidaankin rukata jokaisen eri maan mukaisiin käytänteisiin, on yllättävää että sääntöjä muutettiin muiden maiden mukaisiksi.

        Mormonilähetyssaarnaajia on kielletty menemästä esim. uimarannoille ja sellaisiin paikkoihin joissa voi nähdä paljasta pintaa. Suomessa mormonilähetyssaarnaajat saivat aikaisemmin käydä saunassa(uikkarit päällä), tasapuolisuuden vuoksi heiltä kiellettiin joitakin sellaisia asioita mitä muissa maissa sai tehdä.

        Saunakielto on herättänyt kummastusta entisissä lähetyssaarnaajissa. Sauna on suomalainen instituutio, jota monet ulkomaaliset osaavat arvostaa.

        Uskoakseni saunan vuorotellen kieltäminen ja hyväksyminen jatkuu hamaan tulevaisuuteen.

        Johtuu siitä että erelle vasta Suomeen tulleelle tuoreelle lähkärille tehtiin talvisaunatemppu..

        Eli talvella ulos ja ovi kiinni...

        Lähkäri ei pitänyt tempusta, kertoi äidille joka soitti sinne päämajaan ja siitähän sitten iso pyörä pyörähti...

        Ja sitten tuli saunakielto.... Katotaan nyt kauanko virallinen kielto kestää...


      • V.Mayfield
        zappax kirjoitti:

        Johtuu siitä että erelle vasta Suomeen tulleelle tuoreelle lähkärille tehtiin talvisaunatemppu..

        Eli talvella ulos ja ovi kiinni...

        Lähkäri ei pitänyt tempusta, kertoi äidille joka soitti sinne päämajaan ja siitähän sitten iso pyörä pyörähti...

        Ja sitten tuli saunakielto.... Katotaan nyt kauanko virallinen kielto kestää...

        ne säännöt syntyy.

        Tämä on varmaan lähetysjohtajan sääntö sitten, vai mitä?

        V.Mayfield


      • zappax
        V.Mayfield kirjoitti:

        ne säännöt syntyy.

        Tämä on varmaan lähetysjohtajan sääntö sitten, vai mitä?

        V.Mayfield

        Käsky tuli ymmärtääkseni ihan sieltä Lähetystyöosastolta tms. nyt kutsutaankaan... (Missionary department)...


      • V.Mayfield
        zappax kirjoitti:

        Käsky tuli ymmärtääkseni ihan sieltä Lähetystyöosastolta tms. nyt kutsutaankaan... (Missionary department)...

        aika kauan. Onneksi ei olla kokoaikaisia lähetyssaarnaajia enää. ;-) Vaikka kyllä sitä aikaa muistelen rakastavasti.

        V.Mayfield


      • syntyvät
        V.Mayfield kirjoitti:

        ne säännöt syntyy.

        Tämä on varmaan lähetysjohtajan sääntö sitten, vai mitä?

        V.Mayfield

        Noinhan ne pappeuskiellot, alkkaripakot ja muut vastaavat opit syntyvät. Eivät mistään Jumalan määräyksestä.


      • ei ole oppi
        syntyvät kirjoitti:

        Noinhan ne pappeuskiellot, alkkaripakot ja muut vastaavat opit syntyvät. Eivät mistään Jumalan määräyksestä.

        vaan käytäntö.
        Käytännöt saattavat perustua oppeihin, turvallisuusnäkökohtiin ja moniin esimerkiksi kulttuuriin liittyviin näkökohtiin.
        Jos edellä kerrottu tapaus on totta, ymmärrän, että johtajat puuttuivat siihen. Joku voi kokea sen hätävarjelun liioittelemiseksi, mutta kymmenien tuhansien nuorten turvallisuus ja hyvinvointi eri puolilla maailmaa ajaa muun edelle. Ymmärtäisit sen, jos oma lapsesi olisi lähetystyössä.


      • Turust
        V.Mayfield kirjoitti:

        On se kymmenenvuotta sitten aika pitkä aika. Kattelin minun tovereideni valokuvia tuossa alumni sivulla... Ei tässä ainakaan nuoremmaksi tule.

        No, ei se mitään oli meilläkin eri sääntöjä. Kuuliaisuus tuo siunauksia.

        V.Mayfield

        Aameeriikkalaiset yleensä ja mormonit erityisesti eivät peseseydy?

        Miksi häpäisette Suomalaista puhtauteen liittyvää pyhää kulttuuria?

        Minä sanon sinulle ja kaille Aameeriikkalaisille, rypekää ulosteissanne, mutta pysyykää tuollaisessa varsinaisessa ruumiseritekulttuurissa omalla mantereellanne. Alkääkä levittäkö Suomeen vastenmielistä, kalmanhajuista ja häpäisevää oppia ruumiin ja sielun puhtauteen liittyvissä asioissa.

        Vähitellen palstalla paljastuu kaikki "pyhät"= salaiset, pöyristyttävät ja kaikinpuolin iljettävät tapanne.

        Eilen muuten näin Suomen televisiossa elävän naaraspuolisen mormonin.

        Turust


      • V.Mayfield
        ei ole oppi kirjoitti:

        vaan käytäntö.
        Käytännöt saattavat perustua oppeihin, turvallisuusnäkökohtiin ja moniin esimerkiksi kulttuuriin liittyviin näkökohtiin.
        Jos edellä kerrottu tapaus on totta, ymmärrän, että johtajat puuttuivat siihen. Joku voi kokea sen hätävarjelun liioittelemiseksi, mutta kymmenien tuhansien nuorten turvallisuus ja hyvinvointi eri puolilla maailmaa ajaa muun edelle. Ymmärtäisit sen, jos oma lapsesi olisi lähetystyössä.

        V.Mayfield


      • V.Mayfield
        Turust kirjoitti:

        Aameeriikkalaiset yleensä ja mormonit erityisesti eivät peseseydy?

        Miksi häpäisette Suomalaista puhtauteen liittyvää pyhää kulttuuria?

        Minä sanon sinulle ja kaille Aameeriikkalaisille, rypekää ulosteissanne, mutta pysyykää tuollaisessa varsinaisessa ruumiseritekulttuurissa omalla mantereellanne. Alkääkä levittäkö Suomeen vastenmielistä, kalmanhajuista ja häpäisevää oppia ruumiin ja sielun puhtauteen liittyvissä asioissa.

        Vähitellen palstalla paljastuu kaikki "pyhät"= salaiset, pöyristyttävät ja kaikinpuolin iljettävät tapanne.

        Eilen muuten näin Suomen televisiossa elävän naaraspuolisen mormonin.

        Turust

        Saunomista vastaan. Tämä sääntö koskee vain lähetyssaarnaajia.

        Minä olen muuten Suomalainen. Tiedän että et halua uskoa moista, mutta se on totta.

        Kuka oli tämä elävä naaraspuolinen mormoni? Suomalainen vai amerikkalainen?

        V.Mayfield


      • syntyvät
        ei ole oppi kirjoitti:

        vaan käytäntö.
        Käytännöt saattavat perustua oppeihin, turvallisuusnäkökohtiin ja moniin esimerkiksi kulttuuriin liittyviin näkökohtiin.
        Jos edellä kerrottu tapaus on totta, ymmärrän, että johtajat puuttuivat siihen. Joku voi kokea sen hätävarjelun liioittelemiseksi, mutta kymmenien tuhansien nuorten turvallisuus ja hyvinvointi eri puolilla maailmaa ajaa muun edelle. Ymmärtäisit sen, jos oma lapsesi olisi lähetystyössä.

        Ei ole vielä oppi ja koska sauna ei ole tärkeä yleismaailmallinen ilmiö, siitä tuskin tuleekaan oppia.

        Kysymys oli vain oppien syntytavasta. On kysymyksiä joihin halutaan vastauksia. Sitten asia viedään tarvittaessa pitkälle, aina profeetalle asti. Profeetta tai joku alempi sitten keksii jotain ja asiasta päätellään ja sitten on kysymys Jumalan sanasta...


      • zappax
        V.Mayfield kirjoitti:

        aika kauan. Onneksi ei olla kokoaikaisia lähetyssaarnaajia enää. ;-) Vaikka kyllä sitä aikaa muistelen rakastavasti.

        V.Mayfield

        Tosin minä palvelin jenkkilässä ja pääsin saunaan VAIN KERRAN koko aikana....

        HUOKAUS...

        Arvaatte että kun tulin takaisin Suomeen piti istua saunassa kunnolla että sai kaikki liat pestyä pois ...


      • zappax
        ei ole oppi kirjoitti:

        vaan käytäntö.
        Käytännöt saattavat perustua oppeihin, turvallisuusnäkökohtiin ja moniin esimerkiksi kulttuuriin liittyviin näkökohtiin.
        Jos edellä kerrottu tapaus on totta, ymmärrän, että johtajat puuttuivat siihen. Joku voi kokea sen hätävarjelun liioittelemiseksi, mutta kymmenien tuhansien nuorten turvallisuus ja hyvinvointi eri puolilla maailmaa ajaa muun edelle. Ymmärtäisit sen, jos oma lapsesi olisi lähetystyössä.

        TV:ssäkin oli sarja "Ripleyn Usko tai Älä" jossa kerrottiin suomalaisesta saunasta ja lääkärit (jenkkilääkäkrit) todistelivat kuinka hengenvaarallista touhua se oli... Sen jälkeen aloin kriittisemmin suhtautua ko. ohjelman "antiin"...

        Muistan aina sen kun olin vaihto-oppilaana ja paikallsen seurakunnan pappeus meni viettämään aikaa kyöpylään... Ajattelin silloin että, hyvä, pääsen taas saunaa (KUNNON saunaan).... Mutta eeeeeeeiiiii... Siellä oli 60 asteen sääntö, eikä saanut heittää vettä kiville... Ainut keino siis oli mennä turkkilaiseen saunaan ja sieltä istumaan kylmäaltaaseen, että sai aikaiseksi edes jonkinlaisen lämpötilaerotunteen...


      • zappax
        syntyvät kirjoitti:

        Ei ole vielä oppi ja koska sauna ei ole tärkeä yleismaailmallinen ilmiö, siitä tuskin tuleekaan oppia.

        Kysymys oli vain oppien syntytavasta. On kysymyksiä joihin halutaan vastauksia. Sitten asia viedään tarvittaessa pitkälle, aina profeetalle asti. Profeetta tai joku alempi sitten keksii jotain ja asiasta päätellään ja sitten on kysymys Jumalan sanasta...

        Viedään kyllä profeetan ja apostolien toimesta kyllä ihan Herralle asti.

        Tietysti jos asiaa ajatellaan vain ja ainostaan titenee näkökulmasta ja unohdetaan usko, niin silloin viedään vain profeetalle asti...


      • Turust
        zappax kirjoitti:

        Tosin minä palvelin jenkkilässä ja pääsin saunaan VAIN KERRAN koko aikana....

        HUOKAUS...

        Arvaatte että kun tulin takaisin Suomeen piti istua saunassa kunnolla että sai kaikki liat pestyä pois ...

        Minä olen aina kammoksunut Aameeriikkalaisiin piintynyttä jopa vuosikymmenten saastaa. Tuohon kun viellä vuosien aikana sivellään kymmeniä, ellei peräti satoja litroja ällöttäviä hajuaineita niin meikäläisen on keuhkosairaana äkkiä paettava paikalta jos tuollaisen sattuu kohtaamaan.

        Tuollainen lähetysmatka kyllä jättää tavalliseen ihmiseen lähtemättömämät jäljet. Ajatuskin kammottaa. Eikö lähetysmatka ole peräti kuukauden pituinen? Jäikö pahoja ihottumia?

        Turust


      • Trust
        V.Mayfield kirjoitti:

        Saunomista vastaan. Tämä sääntö koskee vain lähetyssaarnaajia.

        Minä olen muuten Suomalainen. Tiedän että et halua uskoa moista, mutta se on totta.

        Kuka oli tämä elävä naaraspuolinen mormoni? Suomalainen vai amerikkalainen?

        V.Mayfield

        Eikö nyt kuitenkin juuri MAP-kirkko ole antanut tuon peseytymiskiellon heille ilmaista työtä tekeville?

        Ilmeinen syy menettelyyn on väärät luulot saunasta. Aameeriikassa nimittäin levitetään väärää tietoa, että sana on jonkinlainen pordelli.

        Sinäkin kun siellä olet siellä pahuuden pesässä, voisit kertoa MAP-kirkon ylipäälliköille, että Suomalainen sauna on paikkana pyhä, jossa olemme täysin sukupuolettomia. Sauna on tarkoitettu pelkästään peseytymiseen, joka ei muulla tavalla ole ollenkaan mahdollista.

        Televisiossa näkemäni elävä mormoni oli alun perin aivan kunnollinen Suomalainen neitsykäinen, jonka tuollainen peseytymätön Aameeriikkalainen uros mormoni oli vietellyt kanssaan vuoteeseen ja nyt oli jo kasvamassa jälkipolvea. Tällaisen käsityksen minä ohjelmasta sain.

        Nimeä en laittanut mieleeni. Olin vaan pahoillani hänen ja koko puhtaan saunassa käyvän Suomen kansan puolesta.

        Oppi joka kieltää peseytymisen ei voi olla oikeaan uskoon liittyvää.

        Mikäli meille tulee käymään Aameeriikalaisia lähkäreitä, niin saunaan mennään ensimmäiseksi. Me ev.lutit pidämme sitä luottamuksen ja vieraanvaraisuuden osoituksena.

        Turust


      • zappax
        Turust kirjoitti:

        Minä olen aina kammoksunut Aameeriikkalaisiin piintynyttä jopa vuosikymmenten saastaa. Tuohon kun viellä vuosien aikana sivellään kymmeniä, ellei peräti satoja litroja ällöttäviä hajuaineita niin meikäläisen on keuhkosairaana äkkiä paettava paikalta jos tuollaisen sattuu kohtaamaan.

        Tuollainen lähetysmatka kyllä jättää tavalliseen ihmiseen lähtemättömämät jäljet. Ajatuskin kammottaa. Eikö lähetysmatka ole peräti kuukauden pituinen? Jäikö pahoja ihottumia?

        Turust

        Kyllä se 2 vuotta kesti.

        Ja 1/2 vuotta enenn sitä sinne läksin vielä... Mutta silloin pääsin saunaan kun Utahissa oli yksi palannut lähkäri (ollut Suomesa joskus 60-luvulla) ja sillä oli mahdollisuus saunan käyttöön... ELi ei kaikki jenkkiläiset pahoja ole (ainakaan ne jotka on SUomessa käyneet ja asuneet :-)

        Ei jäänyt pahoja ihottumia, mutta meinasin silloin aikoinaan jäädä sille tielle... Mutta onneksi tulin takaisin Suomeen (:-)....

        Tosin jos asuisin jenkkilässä niin eka remontti enen uuteen kotiin muuttoa käsittäisi saunan rakentamisen...


      • Näihän siellä
        zappax kirjoitti:

        TV:ssäkin oli sarja "Ripleyn Usko tai Älä" jossa kerrottiin suomalaisesta saunasta ja lääkärit (jenkkilääkäkrit) todistelivat kuinka hengenvaarallista touhua se oli... Sen jälkeen aloin kriittisemmin suhtautua ko. ohjelman "antiin"...

        Muistan aina sen kun olin vaihto-oppilaana ja paikallsen seurakunnan pappeus meni viettämään aikaa kyöpylään... Ajattelin silloin että, hyvä, pääsen taas saunaa (KUNNON saunaan).... Mutta eeeeeeeiiiii... Siellä oli 60 asteen sääntö, eikä saanut heittää vettä kiville... Ainut keino siis oli mennä turkkilaiseen saunaan ja sieltä istumaan kylmäaltaaseen, että sai aikaiseksi edes jonkinlaisen lämpötilaerotunteen...

        Fysiikanprofessorini kertoi kun oli aikoinaan avustanut opettajanvirassa Michiganissa ja oli löytänyt kylpylästä vihdoinkin saunan. Siellä oli ollut seinässä kyltti jonka mukaan 20 minuuttia vain saa olla saunassa ja sitten pitää vilvoitella ulkopuolella ettei vaan kuolisi kuumuuteen.


      • kertoa sinulle
        Trust kirjoitti:

        Eikö nyt kuitenkin juuri MAP-kirkko ole antanut tuon peseytymiskiellon heille ilmaista työtä tekeville?

        Ilmeinen syy menettelyyn on väärät luulot saunasta. Aameeriikassa nimittäin levitetään väärää tietoa, että sana on jonkinlainen pordelli.

        Sinäkin kun siellä olet siellä pahuuden pesässä, voisit kertoa MAP-kirkon ylipäälliköille, että Suomalainen sauna on paikkana pyhä, jossa olemme täysin sukupuolettomia. Sauna on tarkoitettu pelkästään peseytymiseen, joka ei muulla tavalla ole ollenkaan mahdollista.

        Televisiossa näkemäni elävä mormoni oli alun perin aivan kunnollinen Suomalainen neitsykäinen, jonka tuollainen peseytymätön Aameeriikkalainen uros mormoni oli vietellyt kanssaan vuoteeseen ja nyt oli jo kasvamassa jälkipolvea. Tällaisen käsityksen minä ohjelmasta sain.

        Nimeä en laittanut mieleeni. Olin vaan pahoillani hänen ja koko puhtaan saunassa käyvän Suomen kansan puolesta.

        Oppi joka kieltää peseytymisen ei voi olla oikeaan uskoon liittyvää.

        Mikäli meille tulee käymään Aameeriikalaisia lähkäreitä, niin saunaan mennään ensimmäiseksi. Me ev.lutit pidämme sitä luottamuksen ja vieraanvaraisuuden osoituksena.

        Turust

        hieman saunasta. Sauna on huone, jossa on sisällä puiset porrastetut istumatasot sekä kuumaksi lämmitettävä pönttö, joka sisältää kiviä. Tarkoituksena on saada pöntön kivet niin kuumaksi, että niille heitettävä vesi höyrystyisi ja lämmittäisi tehokkaasti huoneen sisäistä ilmaa. Tämä luo rentouden tunnetta läsnäolijoille, joskin myös hikoiluttaa. Tämän vuoksi saunan käyttäjiä kehoitetaan riisumaan vaatteensa.

        Saunomisen jälkeen suositellaan peseytymistä.


      • zappax
        Näihän siellä kirjoitti:

        Fysiikanprofessorini kertoi kun oli aikoinaan avustanut opettajanvirassa Michiganissa ja oli löytänyt kylpylästä vihdoinkin saunan. Siellä oli ollut seinässä kyltti jonka mukaan 20 minuuttia vain saa olla saunassa ja sitten pitää vilvoitella ulkopuolella ettei vaan kuolisi kuumuuteen.

        Ja siellä kylpylässä oli kyltti jossa todettiin että sauna ei ole lapsia eikä sydäntautisia varten...

        Että sillai... Suuressa ja "kehittyneessä" maassa...


      • V.Mayfield
        zappax kirjoitti:

        Kyllä se 2 vuotta kesti.

        Ja 1/2 vuotta enenn sitä sinne läksin vielä... Mutta silloin pääsin saunaan kun Utahissa oli yksi palannut lähkäri (ollut Suomesa joskus 60-luvulla) ja sillä oli mahdollisuus saunan käyttöön... ELi ei kaikki jenkkiläiset pahoja ole (ainakaan ne jotka on SUomessa käyneet ja asuneet :-)

        Ei jäänyt pahoja ihottumia, mutta meinasin silloin aikoinaan jäädä sille tielle... Mutta onneksi tulin takaisin Suomeen (:-)....

        Tosin jos asuisin jenkkilässä niin eka remontti enen uuteen kotiin muuttoa käsittäisi saunan rakentamisen...

        V.Mayfield


      • IRanon
        zappax kirjoitti:

        Tosin minä palvelin jenkkilässä ja pääsin saunaan VAIN KERRAN koko aikana....

        HUOKAUS...

        Arvaatte että kun tulin takaisin Suomeen piti istua saunassa kunnolla että sai kaikki liat pestyä pois ...

        Muistelisin kuitenkin asian niin, että muualla maailmassa ei lähkärit ole saaneet saunoa.
        (johtuneeko sauna-käsitteen muusta sisällöstä)

        Suomessa lähkärit saivat erityisluvan amerikasta asti, tosin joutuivat luopumaan joistakin muista oikeuksista, joita maailman muilla alueilla on...

        Jokatapauksessa suurin osa tuntemistani lähetyssaarnaajista ovat tykänneet saunasta ja mielestäni suomalaisten kymmenysrahoja voitaisiin käyttää vaikka saunojen rakentamiseen järvien rannoille, jotta lähetyssaarnaajat saavat kokea hienon osan suomalaista kulttuuria.

        MTC.ssä tulisi tietenkin vakaasti varoittaa siitä, ettei sauna ole mikään paikka, jossa voidaan tehdä piloja vihreille lähetyssaarnaajille. Sauna on paikka jossa vihreistä lähetyssaarnaajista tehdään vähitellen puhdas ja kauniskatsantoinen kansa.


      • kuitenkin vielä
        IRanon kirjoitti:

        Muistelisin kuitenkin asian niin, että muualla maailmassa ei lähkärit ole saaneet saunoa.
        (johtuneeko sauna-käsitteen muusta sisällöstä)

        Suomessa lähkärit saivat erityisluvan amerikasta asti, tosin joutuivat luopumaan joistakin muista oikeuksista, joita maailman muilla alueilla on...

        Jokatapauksessa suurin osa tuntemistani lähetyssaarnaajista ovat tykänneet saunasta ja mielestäni suomalaisten kymmenysrahoja voitaisiin käyttää vaikka saunojen rakentamiseen järvien rannoille, jotta lähetyssaarnaajat saavat kokea hienon osan suomalaista kulttuuria.

        MTC.ssä tulisi tietenkin vakaasti varoittaa siitä, ettei sauna ole mikään paikka, jossa voidaan tehdä piloja vihreille lähetyssaarnaajille. Sauna on paikka jossa vihreistä lähetyssaarnaajista tehdään vähitellen puhdas ja kauniskatsantoinen kansa.

        että on paljon ihmisiä, myös suomalaisia, jotka eivät pidä saunasta.
        Lisäksi on ihmisiä, joille sauna ei sovi terveydellisistä syistä.
        Ja kaiken lisäksi maailmassa on miljardeja ihmisiä, jotka eivät halua esiintyä alastomina toisten läsnäollessa.
        Itse olen melkein saunassa syntynyt ja tottunut saunaan niin, että se tuntuu lähes välttämättömyydeltä.
        Ymmärrän kuitenkin, että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia kuin minä.


      • Turust
        kertoa sinulle kirjoitti:

        hieman saunasta. Sauna on huone, jossa on sisällä puiset porrastetut istumatasot sekä kuumaksi lämmitettävä pönttö, joka sisältää kiviä. Tarkoituksena on saada pöntön kivet niin kuumaksi, että niille heitettävä vesi höyrystyisi ja lämmittäisi tehokkaasti huoneen sisäistä ilmaa. Tämä luo rentouden tunnetta läsnäolijoille, joskin myös hikoiluttaa. Tämän vuoksi saunan käyttäjiä kehoitetaan riisumaan vaatteensa.

        Saunomisen jälkeen suositellaan peseytymistä.

        saunasta. Sauna on paikkana pyhä, jossa olemme kaikki tasa-arvoisia maallisesta asemastamme tai sukupuolestamme riippumatta. Löylytiloihin tullessamme olemme alastomat ja täydellisesti sukupuolettomia.

        Juuri Saunan pyhyyden takia riisuudutaan jonka jälkeen emme koreile vaatetuksella ja istumme samalla tasolla niin ylhäiset kuin alhaisetkin.

        Ajatus vaateiden riisumisesta hikoilun takia on täysin virheellinen. Hikoilu kyllä onnistuu aivan mainiosti puetullakin ihmisellä. Riisuutuminen siis tapahtuu puhtaasti tasa-arvon takia.

        Lisäksi Saunassa oleva runsas kosteus tiivistyy ilman vaatteita olevan kylpijän iholle edistäen hikoilun lisäksi ruumiin tuottaman ihmisestä alati erittyvän kuona-aineiden yms. saastan irtoamista.

        Olet sikäli oikeassa, että mahdollisuuksien mukaan, sikäli kuin vettä löylyveden lisäksi saatavilla puhdistautumisen varmistetaan vielä tuon puhdistavan höyrytyksen jälkeen tavallisella vesipesulla. Runsaan veden puuttuessa ihon pintaan nousseet saastat saadaan kyllä tehokkaasti poistettua hyvällä pellavapyyhkeellä kuivattamalla. Saunomisen jälkeen puetaan myös puhtaat kalsarit.

        Näin ollen vettä ei saunassa tarvita muuta kuin kiukaalle heitettäväksi. Saunan jälkeinen raikkaus sekä kaikinpuolinen puhtaus on aivan omassa kuokassaan, verrattaessa sitä pelkkään vedellä lutraukseen, jolla menettelyllä ihmisen iholla olevat itsestään lisääntyvät saastat parhaimmillaankin saavat vesi kastelusta ainoastaan uutta elinvoimaa.

        Olen asian nähnyt vuosittain Saunattomassa maassa kymmenisen vuotta asuneesta tyttärestäni joka käy luonani Saunassa ainoastaan kesälomalla. Hän on kertonut ensimmäiset kolme kuukautta olevan tosi rankkoja ilman Saunaa. Tuon ajan jälkeen ihminen turtuu omiin hajuihinsa.

        Mikäli kirkko kieltää, tai edes yrittää kieltää ihmiseltä puhdistautumisen, jotakin on pahasti pielessä ja menettely on kiistatta, paitsi uskon, myös ihmisoikeussopimusten vastainen.

        Ei siitä mihinkään pääse!

        Minä olen valmis lämmittämään Saunan kenelle tahansa luokseni tulevalle mormonille aivan sukupuolesta ja sen suuntauksesta riippumatta. Saunassa ihminen parhaiten henkeytyy pohtimaan syvällisiä asioita. Tarjoukseni koskee myös Aameeriikalaisia mormoneja.

        Turust


      • Turust
        V.Mayfield kirjoitti:

        V.Mayfield

        Totinen tosi teillä on jäljellä oikeaa Suomalaista uskonnollista asennetta.

        Mikäli sinä Veikko V.Mayfield käyt vielä joskus tuolla entisellä Rauman lähetysalueella, niin olet luokseni tervetullut ja kaikin puolin odotettu Saunavieras. Kortteerikin löytyy muutamaksi päiväksi.

        Mikäli keskusteluissamme joudumme keskinäisiin ristiriitoihin, lämmitämme tietysti saunan. Minä en ole elämässäni joutunut sellaiseen ahdistuksen valtaan, enkä muuhunkaan umpikujaan, etteikö se saunomalla olisi selvinnyt, ollaan sitä Saunassa vaan sen verran lähellä jumaluutta.

        Turust


      • Turust
        kuitenkin vielä kirjoitti:

        että on paljon ihmisiä, myös suomalaisia, jotka eivät pidä saunasta.
        Lisäksi on ihmisiä, joille sauna ei sovi terveydellisistä syistä.
        Ja kaiken lisäksi maailmassa on miljardeja ihmisiä, jotka eivät halua esiintyä alastomina toisten läsnäollessa.
        Itse olen melkein saunassa syntynyt ja tottunut saunaan niin, että se tuntuu lähes välttämättömyydeltä.
        Ymmärrän kuitenkin, että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia kuin minä.

        "Mainittakoon kuitenkin vielä, että on paljon ihmisiä, myös suomalaisia, jotka eivät pidä saunasta.
        Lisäksi on ihmisiä, joille sauna ei sovi terveydellisistä syistä."

        Kui sää ollenka tommossi päästä suustas? Saunassa on ikiajoista alkaen, paitsi synnytty myös puettu vainajat heidän viimeiselle matkalleen.

        Mää häppe sun pualestas.

        Ossaks sää eres ite hävet?

        Turust


      • kuitenkin vielä
        Turust kirjoitti:

        "Mainittakoon kuitenkin vielä, että on paljon ihmisiä, myös suomalaisia, jotka eivät pidä saunasta.
        Lisäksi on ihmisiä, joille sauna ei sovi terveydellisistä syistä."

        Kui sää ollenka tommossi päästä suustas? Saunassa on ikiajoista alkaen, paitsi synnytty myös puettu vainajat heidän viimeiselle matkalleen.

        Mää häppe sun pualestas.

        Ossaks sää eres ite hävet?

        Turust

        hävetä, mutta siinä, mitä edellisessä viestissäni sanoin, ei ole mitään hävettävää. Joka sana on totta, piditpä sinä siitä tai et.
        Sen sijaan häpeäisin, jos kirjoittaisin toiselle ihmiselle samaan tapaan kuin sinä, nimimerkki Turust.


      • Turust
        zappax kirjoitti:

        Ja siellä kylpylässä oli kyltti jossa todettiin että sauna ei ole lapsia eikä sydäntautisia varten...

        Että sillai... Suuressa ja "kehittyneessä" maassa...

        meidän olevan jälleen täsmälleen samalla puolella parrikaadia.

        Turust


      • Turust
        kuitenkin vielä kirjoitti:

        hävetä, mutta siinä, mitä edellisessä viestissäni sanoin, ei ole mitään hävettävää. Joka sana on totta, piditpä sinä siitä tai et.
        Sen sijaan häpeäisin, jos kirjoittaisin toiselle ihmiselle samaan tapaan kuin sinä, nimimerkki Turust.

        olevan joukko elinkelvottomia yksilöitä. Sairaita eikä muita onnettomia ei kuitenkaan pidä tietoisesti lähteä häpäisemään, eikä varsinkaan sotkea heitä rehelliseen sauna- tai yleensä muuhunkaan hengelliseen keskusteluun.

        Turust


      • kuitenkin vielä
        Turust kirjoitti:

        olevan joukko elinkelvottomia yksilöitä. Sairaita eikä muita onnettomia ei kuitenkaan pidä tietoisesti lähteä häpäisemään, eikä varsinkaan sotkea heitä rehelliseen sauna- tai yleensä muuhunkaan hengelliseen keskusteluun.

        Turust

        "elinkelvottomista yksilöistä" ja "häpäisemisestä".
        Toivon, että luovut mahdollisimman pian siitä kuvitelmasta, että sinulla on oikeus määritellä toisen ihmisen elämisen oikeus.


      • Turust
        kuitenkin vielä kirjoitti:

        "elinkelvottomista yksilöistä" ja "häpäisemisestä".
        Toivon, että luovut mahdollisimman pian siitä kuvitelmasta, että sinulla on oikeus määritellä toisen ihmisen elämisen oikeus.

        vilkaiseppa kuka tuollisia erotteluja lähti tekemään. Minä en noita onnettomia lähde solvaamaan, en vaikka kuinka provosoit. Kuka puhui alastomista saunojista, jopa saunan aiheuttamasta häpeästä?

        Minä olen jo siinä iässä, ettei tarvitse pelätä nuorena kuolemista. Käyn edelleen säännöllisesti saunassa, tosin otan peseytyessäni lisähappea pullosta.

        Turust


      • kuitenkin vielä
        Turust kirjoitti:

        vilkaiseppa kuka tuollisia erotteluja lähti tekemään. Minä en noita onnettomia lähde solvaamaan, en vaikka kuinka provosoit. Kuka puhui alastomista saunojista, jopa saunan aiheuttamasta häpeästä?

        Minä olen jo siinä iässä, ettei tarvitse pelätä nuorena kuolemista. Käyn edelleen säännöllisesti saunassa, tosin otan peseytyessäni lisähappea pullosta.

        Turust

        tosiaankin miljoonia ja miljardeja ihmisiä, jotka eivät halua esiintyä alastomina toisten nähden, eivät edes saunassa. Minäkin tunnen useita sellaisia ihmisiä.
        Minusta heille pitää suoda oikeus pysyä poissa saunasta. Saunominen on oikeus, ei velvollisuus.
        Tunnen lisäksi ihmisiä, joille saunominen aiheuttaa ankaran migreenikohtauksen. Muuten he kyllä ovat aivan elinkelpoisia eivätkä edes erityisen onnettomia.
        Ei omaa aatetta, ei edes sauna-aatetta, pidä tyrkyttää väkisin kenellekään.
        Miksi muuten väität, että minä provosoin? Sehän ei pidä lainkaan paikkaansa. Käsität väärin joko tahallasi tai ymmärtämättömyyttäsi, tai sitten haluat antaa väärän kuvan lukijoille, jotka eivät jaksa lukea viestipuuta alusta asti. Parannahan tapasi!


      • Turust
        kuitenkin vielä kirjoitti:

        tosiaankin miljoonia ja miljardeja ihmisiä, jotka eivät halua esiintyä alastomina toisten nähden, eivät edes saunassa. Minäkin tunnen useita sellaisia ihmisiä.
        Minusta heille pitää suoda oikeus pysyä poissa saunasta. Saunominen on oikeus, ei velvollisuus.
        Tunnen lisäksi ihmisiä, joille saunominen aiheuttaa ankaran migreenikohtauksen. Muuten he kyllä ovat aivan elinkelpoisia eivätkä edes erityisen onnettomia.
        Ei omaa aatetta, ei edes sauna-aatetta, pidä tyrkyttää väkisin kenellekään.
        Miksi muuten väität, että minä provosoin? Sehän ei pidä lainkaan paikkaansa. Käsität väärin joko tahallasi tai ymmärtämättömyyttäsi, tai sitten haluat antaa väärän kuvan lukijoille, jotka eivät jaksa lukea viestipuuta alusta asti. Parannahan tapasi!

        sitoutunut puolustamaan isänmaatani ja sen kulttuuria, paitsi hengen voimalla, tarvittaessa jo uupumassa olevien voimieni mukaan myös aseellisesti. Isänmaahani kuuluvat paitsi Sauna, myös migreeniä ja muita vakavia tauteja sairastavat yksilöt ja lailliset yhteisöt.

        Kaikki me asevelvollisuutemme suorittaneet Suomen kansalaiset olemme ainakin minun ikäluokassani vannoneet puolustavamme kansallisia etuja.

        "Minä Turust lupaan ja vannon Kaikkivaltiaan Kaikkitietävän Jumalan kautta olevani Suomen Valtakunnan lailliselle esivallalle kuuliainen ja uskollinen. Minä tahdon laillisesti ja uskollisesti palvella sekä sen ja Suomen Valtakunnan hyötyä ja parasta kaikin tavoin etsiä ja edistää.

        Laillisen Esivallan ja Suomen Valtakunnan vihollisia, sekä sisäisiä että ulkoisia, minä tahdon hengellä ja verellä, rauhan ja sodan aikana, maalla ja merellä, kaikkialla ja kaikissa tilaisuuksissa, minne minut määrätään, miehuullisesti vastustaa.

        Jos havaitsen tai saan tietää jotakin olevan tekeillä maan laillisen Esivallan kukistamiseksi taikka maan valtiosäännön tai laillisen yhteiskuntajärjestyksen kumoamiseksi tai tuhoamiseksi, tahdon sen viipymättä ilmoittaa ja tiedoksi saattaa.

        Komennuskunnasta, laivasta tai lipusta johon kuulun, en luovu, vaan aina käskettäessä ja niin kauan kuin minussa voimaa on, sitä vakavasti ja miehekkäästi seuraan ja suojelen aina viimeiseen veripisaraani asti.

        Minä tahdon myöskin noudattaa Sotaväen Rikoslakia ja Järjestyssääntöä, olla esimiehilleni, niin ylhäisille kuin alhaisimmillekin, kuuliainen ja tottelevainen, täyttää kaikki minulle annetut käskyt ja määräykset parhaimman voimani ja omantuntoni mukaan, sekä hyvin säilyttää minulle uskotut palvelussalaisuudet.

        Milloinkaan en sukulaisuuden, lankouden, ystävyyden, kateuden, vihan tai pelon vuoksi, enkä myöskään lahjain tai antimien tai muun syyn tähden toimi vastoin palvelusvelvollisuuttani ja valaani.

        Kaikessa tahdon käyttäytyä niinkuin uskollisen, kunnollisen, kuuliaisen ja urhoollisen sotilaan tulee, niinhyvin nykyisessä toimessani kuin myöskin siinä mikä minulle vastedes ehkä uskotaan tai annetaan.

        Käskynalaisiani kohtaan minä tahdon olla oikeudenmukainen, pitää isällistä huolta heidän hyvinvoinnistaan, hankkia tietoja heidän toiveistaan sekä olla heidän neuvonantajansa ja ohjaajansa.

        Kaiken tämän minä lupaan kunniani ja omantuntoni kautta uskollisesti täyttää, niin totta kuin Jumala minua auttakoon ruumiin ja hengen puolesta."

        Asioiden näin ollen olen velvollinen antamani valan nojalla, välittömästi velvollinen ilmoittamaan ja puuttumaan kaikkeen, joka nyt tai myöhemmin voi vaikuttaa Isänmaamme turvallisuuteen. Vala sitoo minua ja muita täydellisesti myös rauhan aikana. Missään elinaikanani eteeni tulevassa tilanteessa en tule unohtamaan valani velvoitteita.

        Kenelle tämä ei kelpaa lähteköön minun puolestani vaikka Aameeriikasta etsimään itselleen kaltaistansa seuraa. Minä olen valmis omasta puolestani kaikkeni antamaan, niin nyt ja aina.

        Mikäli olet pahalla tuulella ja tyytymätön itseesi suosittelen sinulle kaikella rakkaudella saunaa. Saunassa on monelta pahemmatkin vaivat häipyneet sen sileän tien.

        Minä olen pitkämielinen ja kärsivällinen mies joka olen aina valmis pysähtymään ja vaiti kuulemaan ja lohduttamaan kärsivää lähimmäistäni.

        Saunassa emme ole toinen toistamme alastomampia.

        Turust


      • V.Mayfield
        Turust kirjoitti:

        Totinen tosi teillä on jäljellä oikeaa Suomalaista uskonnollista asennetta.

        Mikäli sinä Veikko V.Mayfield käyt vielä joskus tuolla entisellä Rauman lähetysalueella, niin olet luokseni tervetullut ja kaikin puolin odotettu Saunavieras. Kortteerikin löytyy muutamaksi päiväksi.

        Mikäli keskusteluissamme joudumme keskinäisiin ristiriitoihin, lämmitämme tietysti saunan. Minä en ole elämässäni joutunut sellaiseen ahdistuksen valtaan, enkä muuhunkaan umpikujaan, etteikö se saunomalla olisi selvinnyt, ollaan sitä Saunassa vaan sen verran lähellä jumaluutta.

        Turust

        jos voisin. Kiitos Turust.

        V.Mayfield


      • salamormoni
        zappax kirjoitti:

        Johtuu siitä että erelle vasta Suomeen tulleelle tuoreelle lähkärille tehtiin talvisaunatemppu..

        Eli talvella ulos ja ovi kiinni...

        Lähkäri ei pitänyt tempusta, kertoi äidille joka soitti sinne päämajaan ja siitähän sitten iso pyörä pyörähti...

        Ja sitten tuli saunakielto.... Katotaan nyt kauanko virallinen kielto kestää...

        osa syy, mutta noihin samoihin aikoihin saunakiellon kanssa kiristyivät lähetyssaarnaajien säännöt ympäri maailmaan. Tuttavani oli lähetyssaarnaajien koulutuskeskuksessa ennen vuosisadanvaihdetta ja silloin opetettiin etteivät lähetyssaarnaajat saa enää ottaa lapsia syliinsä. Joku lähetyssaarnaaja oli saanut syytteen (joko oikein tai väärin perustein) seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja sääntöjä "seksuaalisuuteen vähänkin viittaavilla" alueilla kiristettiin.
        Minä yhdistin sen saunahommelin näihin juttuihin, mutta saattoihan se olla vain jonkun vihreän veljen piipityksen aiheuttamaakin.


      • kuitenkin vielä
        Turust kirjoitti:

        sitoutunut puolustamaan isänmaatani ja sen kulttuuria, paitsi hengen voimalla, tarvittaessa jo uupumassa olevien voimieni mukaan myös aseellisesti. Isänmaahani kuuluvat paitsi Sauna, myös migreeniä ja muita vakavia tauteja sairastavat yksilöt ja lailliset yhteisöt.

        Kaikki me asevelvollisuutemme suorittaneet Suomen kansalaiset olemme ainakin minun ikäluokassani vannoneet puolustavamme kansallisia etuja.

        "Minä Turust lupaan ja vannon Kaikkivaltiaan Kaikkitietävän Jumalan kautta olevani Suomen Valtakunnan lailliselle esivallalle kuuliainen ja uskollinen. Minä tahdon laillisesti ja uskollisesti palvella sekä sen ja Suomen Valtakunnan hyötyä ja parasta kaikin tavoin etsiä ja edistää.

        Laillisen Esivallan ja Suomen Valtakunnan vihollisia, sekä sisäisiä että ulkoisia, minä tahdon hengellä ja verellä, rauhan ja sodan aikana, maalla ja merellä, kaikkialla ja kaikissa tilaisuuksissa, minne minut määrätään, miehuullisesti vastustaa.

        Jos havaitsen tai saan tietää jotakin olevan tekeillä maan laillisen Esivallan kukistamiseksi taikka maan valtiosäännön tai laillisen yhteiskuntajärjestyksen kumoamiseksi tai tuhoamiseksi, tahdon sen viipymättä ilmoittaa ja tiedoksi saattaa.

        Komennuskunnasta, laivasta tai lipusta johon kuulun, en luovu, vaan aina käskettäessä ja niin kauan kuin minussa voimaa on, sitä vakavasti ja miehekkäästi seuraan ja suojelen aina viimeiseen veripisaraani asti.

        Minä tahdon myöskin noudattaa Sotaväen Rikoslakia ja Järjestyssääntöä, olla esimiehilleni, niin ylhäisille kuin alhaisimmillekin, kuuliainen ja tottelevainen, täyttää kaikki minulle annetut käskyt ja määräykset parhaimman voimani ja omantuntoni mukaan, sekä hyvin säilyttää minulle uskotut palvelussalaisuudet.

        Milloinkaan en sukulaisuuden, lankouden, ystävyyden, kateuden, vihan tai pelon vuoksi, enkä myöskään lahjain tai antimien tai muun syyn tähden toimi vastoin palvelusvelvollisuuttani ja valaani.

        Kaikessa tahdon käyttäytyä niinkuin uskollisen, kunnollisen, kuuliaisen ja urhoollisen sotilaan tulee, niinhyvin nykyisessä toimessani kuin myöskin siinä mikä minulle vastedes ehkä uskotaan tai annetaan.

        Käskynalaisiani kohtaan minä tahdon olla oikeudenmukainen, pitää isällistä huolta heidän hyvinvoinnistaan, hankkia tietoja heidän toiveistaan sekä olla heidän neuvonantajansa ja ohjaajansa.

        Kaiken tämän minä lupaan kunniani ja omantuntoni kautta uskollisesti täyttää, niin totta kuin Jumala minua auttakoon ruumiin ja hengen puolesta."

        Asioiden näin ollen olen velvollinen antamani valan nojalla, välittömästi velvollinen ilmoittamaan ja puuttumaan kaikkeen, joka nyt tai myöhemmin voi vaikuttaa Isänmaamme turvallisuuteen. Vala sitoo minua ja muita täydellisesti myös rauhan aikana. Missään elinaikanani eteeni tulevassa tilanteessa en tule unohtamaan valani velvoitteita.

        Kenelle tämä ei kelpaa lähteköön minun puolestani vaikka Aameeriikasta etsimään itselleen kaltaistansa seuraa. Minä olen valmis omasta puolestani kaikkeni antamaan, niin nyt ja aina.

        Mikäli olet pahalla tuulella ja tyytymätön itseesi suosittelen sinulle kaikella rakkaudella saunaa. Saunassa on monelta pahemmatkin vaivat häipyneet sen sileän tien.

        Minä olen pitkämielinen ja kärsivällinen mies joka olen aina valmis pysähtymään ja vaiti kuulemaan ja lohduttamaan kärsivää lähimmäistäni.

        Saunassa emme ole toinen toistamme alastomampia.

        Turust

        ihmiset, jotka eivät halua esiintyä saunassakaan alastomina, Aameerikkaan asti.
        Voin kertoa sinulle, että monet heistä lähtisivät Amerikkaan kovin mielellään. Heille vain ei myönnetä viisumia sinne.
        Suon heille oikeuden olla käymättä saunassa ihan sinun vannomistasi valoista riippumatta. Sinunkin kannattaisi opetella hiukan suvaitsevaisuutta.
        Itse menen saunaan tänä iltana, insallah.


      • zappax
        IRanon kirjoitti:

        Muistelisin kuitenkin asian niin, että muualla maailmassa ei lähkärit ole saaneet saunoa.
        (johtuneeko sauna-käsitteen muusta sisällöstä)

        Suomessa lähkärit saivat erityisluvan amerikasta asti, tosin joutuivat luopumaan joistakin muista oikeuksista, joita maailman muilla alueilla on...

        Jokatapauksessa suurin osa tuntemistani lähetyssaarnaajista ovat tykänneet saunasta ja mielestäni suomalaisten kymmenysrahoja voitaisiin käyttää vaikka saunojen rakentamiseen järvien rannoille, jotta lähetyssaarnaajat saavat kokea hienon osan suomalaista kulttuuria.

        MTC.ssä tulisi tietenkin vakaasti varoittaa siitä, ettei sauna ole mikään paikka, jossa voidaan tehdä piloja vihreille lähetyssaarnaajille. Sauna on paikka jossa vihreistä lähetyssaarnaajista tehdään vähitellen puhdas ja kauniskatsantoinen kansa.

        Kyllähän tuota greenie-sanaa yrittettin jopa kitkeä pois silloin kun minä olin lähkärinä...

        Ei vaan onnistunut.

        Kyllä se vain on osa lähkärikulttuuria että tehdään greenie-piloja...

        Itse huumorimiehenä en moisista hätkähtänyt...

        Mutta sauna on osa suomalaista kulttuuria ja puhdistautumista, joten se tulisi sallia ja tietysti yrittää muistuttaa lähkäreitä etteivät ihan överiksi heittäydy noilla tempuillaan...

        Kuten on sanottu, niin yksi mätä omena pilaa koko korin...


      • Turust
        kuitenkin vielä kirjoitti:

        ihmiset, jotka eivät halua esiintyä saunassakaan alastomina, Aameerikkaan asti.
        Voin kertoa sinulle, että monet heistä lähtisivät Amerikkaan kovin mielellään. Heille vain ei myönnetä viisumia sinne.
        Suon heille oikeuden olla käymättä saunassa ihan sinun vannomistasi valoista riippumatta. Sinunkin kannattaisi opetella hiukan suvaitsevaisuutta.
        Itse menen saunaan tänä iltana, insallah.

        kenenkään peseytymistä. Täydessä vaatetuksessa tapahtuvan peseytymisen luulisin olevan myös varsin tehottoman. Tosin siinä samalla vaatteetkin tulevat pestyksi.

        Sitä vastoin mormonijohto on kieltänyt lähetyssaarnaajiltaan peseytymisen jopa saunassa.

        Tuollaisia Suomalaisiin kohdentuvia kielteisiä kulttuurimuutoksia tulee kaikin käytettävissä olevin keinoin jokaisen kynnelle kykenevän vastustaa, pelkästään jo niiden inhottavuuden vuoksi.

        Turha minulle on myös väittää, että joku menisi mielellään Aameriikkaan, kyllä sinne on aina lähdetty vastentahtoisesti muiden vaihtoehtojen puuttuessa, kuten viranomaisia karkuun.

        Turust


      • zappax
        Turust kirjoitti:

        meidän olevan jälleen täsmälleen samalla puolella parrikaadia.

        Turust

        Yhteistä vihollista vastaan.


      • niin.
        zappax kirjoitti:

        Viedään kyllä profeetan ja apostolien toimesta kyllä ihan Herralle asti.

        Tietysti jos asiaa ajatellaan vain ja ainostaan titenee näkökulmasta ja unohdetaan usko, niin silloin viedään vain profeetalle asti...

        Viedään herralle profeetalle asti...


      • sinuun
        Trust kirjoitti:

        Eikö nyt kuitenkin juuri MAP-kirkko ole antanut tuon peseytymiskiellon heille ilmaista työtä tekeville?

        Ilmeinen syy menettelyyn on väärät luulot saunasta. Aameeriikassa nimittäin levitetään väärää tietoa, että sana on jonkinlainen pordelli.

        Sinäkin kun siellä olet siellä pahuuden pesässä, voisit kertoa MAP-kirkon ylipäälliköille, että Suomalainen sauna on paikkana pyhä, jossa olemme täysin sukupuolettomia. Sauna on tarkoitettu pelkästään peseytymiseen, joka ei muulla tavalla ole ollenkaan mahdollista.

        Televisiossa näkemäni elävä mormoni oli alun perin aivan kunnollinen Suomalainen neitsykäinen, jonka tuollainen peseytymätön Aameeriikkalainen uros mormoni oli vietellyt kanssaan vuoteeseen ja nyt oli jo kasvamassa jälkipolvea. Tällaisen käsityksen minä ohjelmasta sain.

        Nimeä en laittanut mieleeni. Olin vaan pahoillani hänen ja koko puhtaan saunassa käyvän Suomen kansan puolesta.

        Oppi joka kieltää peseytymisen ei voi olla oikeaan uskoon liittyvää.

        Mikäli meille tulee käymään Aameeriikalaisia lähkäreitä, niin saunaan mennään ensimmäiseksi. Me ev.lutit pidämme sitä luottamuksen ja vieraanvaraisuuden osoituksena.

        Turust

        I trust on You.


      • Turust
        V.Mayfield kirjoitti:

        jos voisin. Kiitos Turust.

        V.Mayfield

        tulit Suomeen milloin tahansa. Mikäli on tarpeen haen sinut vielä Vantaan lentoasemalta.

        Turust


      • IRanon
        zappax kirjoitti:

        Kyllähän tuota greenie-sanaa yrittettin jopa kitkeä pois silloin kun minä olin lähkärinä...

        Ei vaan onnistunut.

        Kyllä se vain on osa lähkärikulttuuria että tehdään greenie-piloja...

        Itse huumorimiehenä en moisista hätkähtänyt...

        Mutta sauna on osa suomalaista kulttuuria ja puhdistautumista, joten se tulisi sallia ja tietysti yrittää muistuttaa lähkäreitä etteivät ihan överiksi heittäydy noilla tempuillaan...

        Kuten on sanottu, niin yksi mätä omena pilaa koko korin...

        Minäkun olen luullut että tuo puheet vihreistä miehistä tulee mormoniopista ja ulkomaalaisista "alien" :eista.

        "Mankind are here because they are the offspring of parents {Adam and Eve} who were first brought here from another planet, and power was given them to propagate their species."
        LDS Prophet Brigham Young, Journal of Discourses, Vol. 7, p. 285, 1859


      • zappax
        IRanon kirjoitti:

        Minäkun olen luullut että tuo puheet vihreistä miehistä tulee mormoniopista ja ulkomaalaisista "alien" :eista.

        "Mankind are here because they are the offspring of parents {Adam and Eve} who were first brought here from another planet, and power was given them to propagate their species."
        LDS Prophet Brigham Young, Journal of Discourses, Vol. 7, p. 285, 1859

        Noh, en minäkään kaikkea mormonihistoriaa tunne.

        Mutta muistan kyllä nyt moista lukeneeni.

        ;-)


      • mut
        kuitenkin vielä kirjoitti:

        että on paljon ihmisiä, myös suomalaisia, jotka eivät pidä saunasta.
        Lisäksi on ihmisiä, joille sauna ei sovi terveydellisistä syistä.
        Ja kaiken lisäksi maailmassa on miljardeja ihmisiä, jotka eivät halua esiintyä alastomina toisten läsnäollessa.
        Itse olen melkein saunassa syntynyt ja tottunut saunaan niin, että se tuntuu lähes välttämättömyydeltä.
        Ymmärrän kuitenkin, että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia kuin minä.

        suvaitsevaisuus on myös sitä, että se saunominen suvaitaan niille, jotka siitä tykkäävät. Ja osa jenkkilähkäreistä siitä tykkää, puhumattakaan nyt suomalaisista lähkäreistä. Ajatelkaa nyt millaista piinaa suomalaiselle lähkärille on, kun omassa kämpässäkin on sauna, mutta ei saa sitä käyttää. Itse henk. koht. en usko saunomiskiellon olleen mitään ilmoitusta vaan jotain typerää alastomuushysteriaa!!!

        Ja joku mulle joskus sanoi, että no ymmärtäähän sen, että niiden jenkkien kotiväki sitä ihmettelee. No ihmetteleehän ne sitä, että lähkäreillä on kännykätkin, vaan eipä ole kännykkäkieltoa sen vuoksi vielä tullut....


    • Tyttönen.

      Tervetuloa vain lähkäripojat kylään. Lämmitän teille saunan ja pesen vielä selätkin (ainakin).

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      165
      6911
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4087
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2065
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1999
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1849
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1591
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1583
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      20
      1564
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1408
    Aihe