Vapaa kuvaus

Lainaanpa nyt Taalintehtaan Marttia, nyt jo eläköitynyttä nukkavierua puolierakkoa:

Anarkismi, tuo rauhan, rakkauden ja inhimillisyyden valtameri, on paras tapa elää ja toimia. Siinä korostuvat yhteisöllisyys, välittäminen ja päämäärätietoinen toiminta yksilön vapaan kehityksen varmistamiseksi kohti mielen ja sielun euforiaa; sisäistä rauhaa ja seesteistä tasapainoa, mikä seikka on kuin onkin ihmiselon syvin päämäärä, elämän tarkoitus.

Ylläpitääksemme lajimme elämää on meidän, itse kunkin, kannettava lisäksi myös vastuumme ympäröivästä luonnosta ja sen hyvinvoinnista. Jos ihminen on sisimmästään paha, hän tuhoaa lajinsa sukupuuttoon. Itse luotan ihmisen hyvyyteen ja sitä kautta jatkuvuuteen.

Kaiken menestyksellisen inhimillisen toiminnan perusta on totuus ja rehellisyys. Ilman näitä ei ole inhimillisyyttä. Menestyksen seuraava tukipilari on rakkaus; itsestä ja muista välittäminen ja huolehtiminen. Tämän varaan kasvaa menestyksellinen yhteisöllisyys. Yhteisön ydinpilari on yksilön vapauden tunnustaminen ja kunnioittaminen. Ilman sitä ei kukaan voi aikuistenoikeasti motivoitua mihinkään hyödylliseen toimintaan. Sitten tarvitaan vielä työnjakoa ja hieman organisointikykyä, niin jo toimii :-)

Alistaminen, syyllistäminen ja nöyryyttäminen ovat vallankäytön kieroimpia ja tuhoisimpia instrumentteja. Anarkisti ei hyväksy esivaltaa eikä muutakaan ylhäältä tulevaa käskytystä.

Suuri yleisö mieltää anarkismin negatiivisena ilmiönä, kaaoksena ja sekasortona, johtuen siitä, ettei tunneta koko käsitettä. Huliganismi ja yhteiskuntarauhan rikkomispyrkimykset eivät ole anarkismia. Anarkismia on eläminen anarkistisessa yhteisössä itseä, luontoa ja muita kunnioittaen.

Kunnon anarkisti ei koskaan alistu, vaikka se vaatisi hänen henkensä. Ole sinäkin anarkisti, niin elämälläsi on tarkoitus, vieläpä hyvä sellainen ;-)

Voi hitsi, voi hitsinhitsin hitsi, nyt mää sen vasta hokasin, se Taalintehtaan Marttihan olen mää itte ! Apuva, apuva aapuuva !

P.S. Toinen nikkini on Environment

Aloituksia

18

Kommenttia

166

  1. Keskusta, musta joutsen ja kanatalous

    Korona on tämän vuosikymmenen alun musta joutsen. Sitä ei voi ampua eikä karkottaa, mutta se voidaan selättää. Jos musta
    Suomen Keskusta
    13
    50
  2. Vaihtoehtoinen turva koronaa vastaan riskiryhmille

    Julkisuudessa on paljon puhuttu siitä, että yleisimmin käytössä olevat kasvomaskit suojaavat huonohkosti viruksilta ja k
    Suomen Keskusta
    7
    67
  3. Mitä tulemme oppimaan tästä pandemiasta ?

    Vuoden lopussa toteamme globaalissa mittakaavassa, että maailman kuolonuhreista vain pienen pieni osa kuoli itse pandemi
    Puolueet
    14
    62
  4. Voimia hallitukselle, teitte tänään esimerkillisiä päätöksiä

    Hallituksen viesti oli pääosin selkeä ja johdonmukainen. Suomi siirtyy huomenna poikkeustilaan, nyt on sen aika. Nyt pu
    Puolueet
    44
    28
  5. Kerronpa nyt koronasta jotain, mitä julkishallinnon olisi pitänyt jo kertoa aikaa sitten

    Virus ei ole elävä organismi, koskapa sillä ei ole solua, ensimmäistäkään, eikä aineenvaihduntaa. Virus hakeutuu solun l
    Suomen Keskusta
    11
    30
  6. Kyllä se Martti on viisas mies :)

    Niin ja nyt puhun siitä Taalintehtaan Martista. No mutta, jummijammi ja vihreä lakanatahra, sehän olenkin minä itse...
    Suomen Keskusta
    12
    32
  7. Jotta tiijättekö te, ymmärrättekö te...

    Ihmisen osuus ilmastonmuutoksesta on tutkittu tosio: 95% maailman tuon alan asiantuntijoista on tästä seikasta vakuuttun
    Perussuomalaiset
    4
    28
  8. Korona ja ihmiskunta

    Oletetaan, että tartuntoja oli 29.2.2020 mennessä yhteensä 120 000, tartuntojen määrä nelinkertaistuu kuukaudessa, 2/3 m
    Suomen Keskusta
    63
    58
  9. Haittaako teitä... ?

    Jos meikäanarkisti perustaa tänne Taalintehtaalle porttolan ? Paikallinen merkitys Tämä on vahvasti muuttotappiokunta,
    Puolueet
    14
    28
  10. Jotta tämä avaus edes tovin valaisisi yhteisömme himmahtaneita ajuskoppia...

    niin katsoin velvollisuudekseni julistaa, että nimimerkki Yliväpeli_Orhonen on satavarmasti nukkavieru hömelö. Häneltä e
    Suomen Keskusta
    27
    30
  11. Maksettu ilmoitus

    Verotoimisto hoi, palauta VÄLITTÖMÄSTI pallopaidan maksamat verot.
    Suomen Keskusta
    2
    28
  12. Neuvokaa, kertokaa

    Minä joka pidän itseäni ääriälykkönä olen pöllämistynyt, sillä... Heräsin aamuun ja tärisin puhtia; liekö sitten syy he
    Suomen Keskusta
    27
    29
  13. Björn Wahlroosin vanavedessä

    Otsikossa kiikkuva heppu sanoi taikasanan *perustulo*, kannatti sitä vedoten siihen, että se tekisi työnteosta aina kann
    Puolueet
    4
    21
  14. Hävittäjähankinnat ja russakan kypsentäminen

    Meidän kannattaa valita Saab Gripen E monitoimihävittäjä kolmesta syystä: Kuten muistamme, Saabit (ainakin 96, 99 ja 90
    Suomen Keskusta
    23
    67
  15. Ehdotus eläkeuudistukseksi

    Isot pojat ovat kertoneet, että ikänsä töitä tehnyt nykyihminen maassamme on maksanut keskimäärin 1/4 siitä eläkkeestä,
    Suomen Keskusta
    16
    34
  16. Keskustan nousun ja kukoistuksen eväät

    Tällä neuvolla kaikki muu hoituu kyllä https://www.youtube.com/watch?v=IT60NBgXwx4
    Suomen Keskusta
    2
    68
  17. Lehtokurppa on ihqu eläin. Hulvatonta lakkotammikuuta kaikille ;-)

    Lehtokurppa on suurehko kahlaajien alalahkoon kuuluva rantalintu. Lajin nimesi Carl von Linné 1758. Lehtokurppa lentää v
    Puolueet
    15
    701
  18. Vihapuheiden yhteiskunnallinen merkitys

    Vihapuheet ovat erittäin suuri uhka hyvinvoinnillemme; seikka, mitä nyt juuri kukaan ei tunnu hoksaavan. Mitä on tapah
    Suomen Keskusta
    10
    21