Vapaa kuvaus

Pieni taivaankannen maalari.

Aloituksia

125

Kommenttia

16105

1. Ne kaikki jotka rakastavat tanssimista..
    huutakoon hep ja nostakoon käden ylös.

HEP!🙋‍♀️
  2. "Mielenkiintoinen ajatus tuo, että kun rakastaa itseään, osaa ottaa paremmin vastaan apua ja palveluksia. "

Nähdäkseni kyseessä minun kohdallani on se, että en arvosta itseäni niin paljon ottaakseni apua vastaan. Ja kun olen itsekin pienestä pitäen huolehtinut itsestäni, on se pärjääminen noussut arvoksi. Olen arvostanut itseäni enemmän pärjäävänä ja "kaikkivoipana" ja avun vastaanottaminen on ollut jotenkin noloa. Johtunee varmaankin siitä että minut on "heitetty" susille niin monta kertaa ja jätetty nousemaan suosta omin avuin.

Mutta totesin etten osannut rakastaa itseäni, vaikka olin pärjäävä. Kompensoin pärjäävyydelläni itseni arvostamista. Siis sellaista arvostamista, ettei minua saa kohdella eri tavalla kuin muita. Tai huonosti.

Minua edelleen syrjitään.. esimerkiksi töissä joudun tekemään enemmän töitä kuin muut.. pärjäävyyteni takia.
    Koska mä pystyn.. koska mä pärjään aina. Vaikka potkittaisiin kuinka päähän ja kaadettaisiin p.skaa niskaan. Aina olen pärjännyt.

Mutta sellaisen kohtelun hyväksyminen ei ole itsensä arvostamista. Ja se on lähtöisin oman arvon tunteesta. Mikä taas on suoraan verrannollinen itsensä rakastamiseen.

Kun rakastan itseäni, osaan arvostaa itseäni ja minun ei tarvitse pärjätä ollakseni itselleni arvokas..

Oletko huomannut kuinka laiskoja ihmiset ovat? Varsinkin sellaiset jotka ovat ihan täynnä itseään? Jotka arvottavat itsensä korkealle.

Minulla on matala oman arvon tunne. Itsetuntoni on kova ja arvostan itseäni. En ole hiiru. Olen voimakas persoona, enkä pelkää olla minä. Mutta arvotan itseni matalalle. Enkä halua muuttaa sitä juurikaan, sillä inhoan lähes tulkoon eniten ylimielisiä ja itserakkaita ihmisiä.
    Terve itsensä rakastaminen ja arvostaminen on ihan ok. Sitä opettelen, mutta en halua arvottaa itseäni kovinkaan korkealle. En halua ajatellakaan että ansaitsisin jotakin mitä minulla ei ole. Tämä on hyvinkin tyypillinen piirre ylimielisille ihmisille.. että he ansaitsevat tietynlaisen kumppanin tai palkankorotuksen tai statuksen vain koska arvottavat itse itsensä niin korkealle.

Itsensä arvottaminen korkealle, sillä kompensoidaan itsetuntemuksen heikkoutta ja ilmaistaan kykenemättömyyttä nähdä niitä omia heikkouksiaan. Ja äärettömän vahvaa itsekkyyttä.

Minä olen äärimmäisen itsekeskeinen, mutta en itsekäs.

Ehkä osasin avata tuota näkemystäni tuosta itserakkaus suhteessa avun vastaanottaminen asiassa. Toivon niin. Mutta luulen , että tämä pätee vain minuun.

Kun opin arvostamaan itseäni terveellä tavalla, löydän ehkä arvoni. Itserakkauden myötä.