Vapaa kuvaus

Pieni taivaankannen maalari.

Aloituksia

120

Kommenttia

15967

1. Tosi kiva, että sulle riittää tsemppareita. Sä ansaitset kaiken tsemppiavun mitä maailmassa on.

Silti mä en lähde sua tsemppaamaan. Päin vastoin.

Nyt sun on aika pysähtyä ja tajuta se hitonmoinen kuorma. Kokea se raskaus täysillä ja käydä sitä läpi. Ja hakea siihen se apu. Hälytä kaikki läheiset ja naapurit auttamaan. Työterveyshuolto ihan heti mukaan. Saikkua oikeasti ihan kunnolla. Sulla on burnout luullakseni, ollut jo pitkään.

Mutta sä olet tsempannut. Ja nyt on aika taputtaa itseäsi olkapäälle ja sanoa hyvä minä, mutta nyt ei pysty, ei kykene.

Jos et tosiaan radikaalisti saa itsellesi apua, seuraukset voivat olla inhottavat.
    Lapset ovat tärkeintä tietysti, mutta sitäkin tärkeämpää on niiden hoitaja. Et voi huolehtia lapsistasi, jos et ensin huolehdi itsestäsi. Se siis on syy, joka pitäisi nostaa sinun hyvinvointisi tärkeimmäksi. Lapsien tähden.

Minä en tajunnut "mustina vuosinani" hakea apua omaan jaksamiseen. Poikani kuuluu autismin kirjoon ja oli hyvin haastava. Vaikeimpina vuosina lapseni oli sijoitettuna sairaalakouluun. Eli melkein kuin huostaanotettuna. Se varmaankin pelasti minut itseni.

Uniongelmat kärjistyivät minulla sitten myöhemmin ja vieläkin nukun yleensä lääkityksellä. Eikä elämässä tarvitse edes kovin kummoista tilannetta olla, kun uneni häiriintyy.

Ja sun oikeasti pitää lopettaa se - jaksaa, jaksaa.. aina jaksaa - ajatteleminen. Osoittaa vahvuutta myöntää se, ettei pysty kaikkeen. Varsinkin lapset tarvitsevat sen, että haet apua itsellesi.

Minun poikani kyselee päivittäin vointiani, sillä hänkin tietää, että minulla on taipumusta ajaa itseni loppuun. Hänellä on huoli minusta. Huoli jonka loin hänelle tsemppaamalla itseni yli rajojeni.

Ymmärräthän kulta pieni, että jatkuva väsymys sairastuttaa sekä mielen, että ruumiin. Hae apua, ennenkuin sairastut pysyvästi kuten minulle kävi.

Haluaisin sanoa tähän loppuun, että kaikki järjestyy kyllä.. tavalla tai toisella.
  2. Not!