Vapaa kuvaus

Konnichiwa 🙏

Aloituksia

13

Kommenttia

289

1. Mä olen ennenkin ihmetellyt sitä tietynlaista kaksinaismoralismia, että miten jotkut piirteet tekee yhdestä miehestä kiinnostavan retkun ja toisesta vähän surullisen hahmon ritarin ja enintään kivan kamupojan 🙄 Esim. työni voisi näyttäytyä jotenkin "retkumaisemmalta" eri tyylillä hoidettuna, mutta mun brändi on "hyvä tyyppi" ja tapana hoitaa kaikki paperihommat yms. asianmukaisesti. En tiedä millaisia ajatuksia työstäni saatava ulkokuva mahtaa herättää, mutta kaipa tarkkasilmäisimmät voi huomata esim. asperger-piirteideni korostumisen jos jutut menee niihin. 🙄 Eikä näihin asioihin haluaisi oikein mitään lapinlisääkään kauheasti laittaa jutellessa. Tokihan virolaisen katalysaattorien tukkuostajan voisi saada kuulostamaan jännältä, mutta englanninkieliset sähköpostiketjut ja yritystemme kuitit on varmaankin kohtuu kuivakkaa näytettävää puhelimista kaikkine tehdaskoodeineen yms. 😂

Samaten joku voisi saada kahden ~20 vuotiaan auton ostamisen kuulostamaan mielenkiintoisemmalta, tai ainakin jännemmältä, kuin että miten/miksi VAG mulle päätyi ja miten Honda sai lopulta vuoden ajoaikaa 🙄 Tosin täytyy sanoa, että en ole saanut naisten suunnalta mistään autosta juurikaan kommenttia suuntaan tai toiseen, paitsi sitä valkoista W202-Mersua jotkut kehuivat.

Tai silloin kun join, niin kieltämättä silloin naisjutuissa onnisti parhaiten, ei viinamies täysin hakoteillä ole. Mutta se sävy oli monesti sellainen huolestuneen/tuomitsevansekainen, eikä kovinkaan monen kanssa mitään yhteistä bilefiilistä yleensä 🙄 Eikä raitistumistarinani ole tuntunut kuulostavan ollenkaan niin jännältä mun kertomana, kuin vaikkapa Karalahden, ottaen toki huomioon eron ammattilaisurheilijan ja pienyrittäjän välillä, mutta silti. On niitä tosielämänkin Karalahteja olemassa.

Enkä tiedä missä määrin ulkonäkö tätä määrittelee, mutta kyllä mä mielestäni näytän ihan hyvältä partani kanssa, likainen huomiotakki päällä, farkut tai lapputaskuhousut jalassa, turvakengät etc. Taikka vapaammin ollessa huppareita yms. aika nuorekkaita vaatteita. Tuossakin yhtälössä silmälasit tuo tietynlaista uskottavuutta ja Latvalan kaltaista kiltin pojan imagoa, mutta vaikea sanoa miten naiset näkevät niiden pukevan kasvojani 🙄 Eikä hupparit ole mitään white trash pääkallo- tai ruusunpiikkihuppareita, vaan HM:n ja Lidlin yksivärisiä tuotteita, niin kaipa nekin jotenkin "tylsyttää" toista hiukan, vaikka silti pidän niitä 100x paremman näköisenä kuin vaikkapa pitkähihaista kauluspaitaa, joita monet ikäiseni joutuvat töissään käyttämään 🙄

Ja toki tuohon kaikkeen voi lisätä kuulemma jotenkin persoonallisen kävelytyylini, katsekontaktin välttelyn, puhetyylin, sivistyssanojen käytön arkipuheessa jne. niin kyllä siinä äkkiä AS-piirteet kiilaa jännämiespiirteiden ohi näkyville.

Mutta mä olen mä, ja ainakin nyt pelaan avoimilla korteilla joka suuntaan, enkä edes yritä pönkittää itseäni mitenkään retkummaksi taikka menestyneemmän oloiseksi kuin mitä olen. Sellainen roolinvetäminen tms. on huono tie. Been there, done that. Timantteja nyt on kaikkien wannabe-starojen hampaissa ja Bugattien ratin kehässä, mutta mä olen fullereeni. 🦄
  2. Ihan kuule normaalisti olen ne ottanut, ja itse asiassa vähän normaalia vähemmän tällaisena sateisena/myrskyisenä päivänä, kun uskoisin valtaosan tästä päivästä kuluvan koneella tai omissa nurkissa tarvittaessa touhutessa.

Kerroin vain suomalaisen pienituloisen yhden näkökulman asiaan, että minkälaista kohtelua on saanut a) yhteiskunnalta b) lähipiiriltä c) kavereilta kuluvan kalenterivuoden aikana. Tosin kun nuo lääkkeet mainitsit, niin niiden vähän omapäinen rytmittäminen viime talven saikulla oli se juurisyy pieniin riitoihin, mutta se siitä. Asiat on nyt ok, kun olen näyttäytynyt leimatulla 10l/100km kuluttavalla miehisellä autollani, kärry takana, ja juteltu asiat kasvotusten niin ettei jäänyt lihavaa riitaa päälle.

Tosin siitä olen tietoinen, että monella muulla pienituloisella, keskituloisella ja jopa puhumallani ylemmällä keskiluokalla on ahdinkoa, eikä virnuiluni sinänsä kohdistu kovinkaan yleisesti ottaen vieraisiin ihmisiin, vaan suht rajattuun joukkoon. Hieman huonommalla tuurilla sähkösopparissa, El Planissa ja Hondan kanssa, voisin olla itsekin aivan täysin liemessä, joten en sinänsä naureskele ihmisten lähes kohtuuttomille sähkölaskuille. Vaikkakin inflaatio tosin olisi joka tapauksessa mahdollistanut omien kasvojeni säilyttämisen, jos asumisratkaisua tai maksuhäiriömerkintöjen välttämistä olisi pitänyt pysähtyä pohtimaan, ja jatkaa ajeluja VAG:lla.

Olen edelleen valmis keskustelemaan aihepiiristä, mutta kaikkein tietävimmät argumentit olisi hyvä tulla henkilöltä, joka olisi itsekin menettänyt yli puoli miljoonaa ilman omaa syytä, katsonut liki 20 vuotta sivusta kun muilla on mennyt paremmin, tullut 2+4kk saikkujen aikana leimatuksi psykoositapaukseksi, ely-keskuksen uhriksi, konkurssikypsäksi, "perinnöllä" elelijäksi etc. ja kokenut sen nahoissaan, miten raitistumisen jälkeen on yrittänyt tehdä kaiken osapuilleen niin oikein kun olen realistisesti pystynyt/jaksanut/osannut, olin edes kerrankin kaukonäköinen autoasioissa, en pyytänyt käteistä jne. mutta kun asia oli viikon roikkunut lukukuittauksena, niin seinä nousi tosiaan pystyyn lähipiirin kanssa joidenkin yksittäisten pyöräilypäivien takia. Siksi karma.
    Ja tavallaan huvittavaa juurikin se asian "pienuus" eli noin 600€ vaikkakin huonolla tuurilla aika korkeilla panoksilla, mutta vedin ihan itse omatoimisesti rajan tuohon. Eli 2kk sähköt tai Hondan helmat, miten on? Eikä ole kuoppajaisista aikaa vielä 2½ vuottakaan, ja silloin pyöriteltiin mittakaavassani aika "isoja" summia hyvässä hengessä, vaikka mä nyt olinkin joko aina "vain" kännissä taikka rapulassa 🙄

Jaa-a. Kiitos äiti, ja suojelusenkelini #77 Dan Wheldon 😂👍
  3. Mä en niinkään ole kokenut, että yhteiskunnan tasolta mua eli periaatteessa pienituloista ja terveydellisesti rajoittunutta henkilöä, oltaisiin mitenkään sivuutettu Donbassin alueelta tulleiden pakolaisten kustannuksella tms. Päinvastoin, kuhan keväällä Omikron-hyökyaallon keskellä keplottelin itselleni ne lääkäriajat kuulovammaisten tekstaripalvelun kautta, niin esim. El Plan meni mielestäni varsin mutkattomasti ja kitkattomasti Kelan, terveydenhuollon ammattilaisten, sekä vakuutusyhtiön osalta.

Enkä tiedä kuinka kattavasti tässä tarvitsee kaikkia tosielämän käänteitä kerrata, mutta itseäni häiritsee tämä tietynlainen "sulkeminen" monen aiemman kaverin tai tutun taholta, kun ovat kuitenkin olleet tietoisia aikoinaan Helsingin huippukokouksen hengen hehkuttamisesta yms. ja harva edes on kysynyt mielipiteitäni konfliktista tai tarjonnut mahdollisuuksia kasvojen- tai käsienpesuun aiemmasta.

Ja kun osui kesällä se "palkkakuoppa" eli sairauspäivärahan enimm. ajan ja pysyvän työkyv. päätöksen välinen 3kk tyhjiö ilman oikeutta toimeentulotukeen, yhdistettynä ongelmiin autoasioissa. En nyt tiedä tekeekö pahaakaan, mutta sanotaanko näin, että vahvistaa vain omia aiempia käsityksiäni, kun eri ihmiset eri alustoilla tai irl hyvesignaloivat esim. hyväntekeväisyysjutuillaan, siinä missä samaan aikaan luottamus kummipoikaa kohtaan oli ohuempi kuin kaksi A4 sähkölaskua 300€/kpl tai Hondan helmapellit, ja yrittivät pistää 30 asteen kesähelteellä kaivamaan isoisän hylkäämiä maatalouskonerautaromuja hattu kourassa niiden nykyisen "omistajan" periferialta.

Sanomattakin on selvää, etten esim. yksittäisten Venäjän Asevoimien sotilaiden tekemiä sotarikoksia hyväksy, eikä poliittiset tai henkilökohtaiset mielipiteeni ole mitenkään pois Donbassin alueen siviiliuhreja kohtaan menevästä empatiasta.

Mutta juuri tällainen käytös tavallisten ihmisten kesken ruohonjuuritasolla, ei ainakaan yhdistä kansaa kriisiaikana. Ja vielä kun huomioidaan, etten mä tietääkseni ainakaan yhtään ole hyötynyt mielipiteistäni, kun en nyt mitään Ural Kalia tai Jokereita omista kuitenkaan 🙄 Siksi suoraan sanottuna se on tällä hetkellä voimaannuttavaa, kun tietää että 10-20 vuotta sitten menetti ilman omaa syytä yli puoli miljoonaa, ja nyt yhtäkkiä lapsuuteni kanttarellipaikoissa tai kerrostalokämpissä kiskotaan hiuksia viljan, lannoiteiden, polttoöljyn, sähkön, asuntolainojen korkojen, yhtiövastikkeiden, sijoitusten sulamisen, ajoneuvojen käyttövoimien kannattavuuden yms. suhteen 😁

Kuten yksi päivä johonkin ketjuun kirjoitinkin samasta aiheesta mietelauseeni, että
    Kun luopuu jostain, saa sen.

Eipä ole edellämainitut kustannukset enää mun murheita, ja voin pitkän vierestäkatselun ja pilkan, että miten muilla menee paremmin, jälkeen katsoa hymyillen sivusta kuinka ihmisten itse rakentama materialistinen "kultainen häkki" alkaa sulaa ympäriltä. 🙄 Ja toisin kuin mä, niin monet joutuvat vieläpä selittelemään asioita työpaikoilla tai naapureilleen. Omat puitteenikaan kun eivät lähtökohtaisestikaan ihan Strömsön käsittelyn jäljiltä ole, vaan erikoispatinoituneet, jolloin perintövero jäi 17 vuotta vanhaa Lagunaa halvemmaksi 😂
    Ja oma elämäntilanteeni on siitä ihan mukava, että koko asumiseni mahtuu yhteen 7x7m tupakeittiöön jossa on myös valtava puuhella sähköpatterien tukena. Kun aseet puhuu Donbassissa, suomalaiset sähkösopimukset on toki pelkkää paperia, mutta näillä näkymin mun laskujen pitäisi pienentyä aika merkittävästikin jollain aikavälillä. Kun kiinteä hinta on voimassa vielä vajaat pari vuotta, huoneita on nyt aiempaa vähemmän, ja tulee vielä se sähkön ALV-alekin. Tosin asumistukea en enää saa, mutta mitäpä pikkusummista. 😅

Mutta. Vähänkään erilaisella käytöksellä, itse asiassa jo Y2K-ajasta alkaen, tämä karma-asenteeni ei välttämättä olisi ollenkaan näin voimakas 🙄

Asiat lähtee usein ruohonjuuritasolta, lopulta ehkä myös Venäjälläkin.

Ja vaikka itse en ole mikään tappelupukari, mulle riittää pelkkä Alonso-tyylinen vahingoniloinen virnuilu, mutta jos vastaavankaltaista kohtelua on saanut vähänkään äkkiväärempi esim. Nato-vastainen tyyppi, niin toivotaan että kukaan incel ei missään vaiheessa radikalisoidu tms. Samaten Suomen venäjänkielinen vähemmistö. Ei mahda olla helppoa monellakaan tällä hetkellä, mutta itse olen tosielämässä ja peliympyröissä pyrkinyt käyttäytymään mahdollisimman normaalisti, ystävällisesti yms. eli Kremlin n*tsinarratiivien vastaisesti. 🙄
  4. Njoo, itse kuuntelen esim. Avril Lavignen Sk8r Boy -biisiä jos haluaa voimaantua noita miettiessä, tai miksei vaikkapa Martti Vainaa ja Sallitut Aineet - Pelimies 😄

Penetratorsin tiimissä virtuaalisia ralleja toisinaan voittaneena, en nykyisellään kehtaa edes sanoa mikä soi silloin Spotifysta kisan jälkeen, ennen kun Bicky katkaisi tiimin kaikki oligarkki-yhteydet välittömästi viime maaliskuussa 😬😂
  5. Pelkkää arvailua toki parin tonnin heitolla sinne tänne, puhuttaessa 2 hengen kotitaloudesta, enkä osaa sanoa missä suhteessa tulot lopulta muodostuu eläkkeistä ja pääomatuloista. Rahasta homma oli kiinni alkujaan ihan eri tutun kanssa, minkä ymmärrän täysin ja homma meni mutkattomasti, mutta tässä tapauksessa ei kyse ollut rahasta. Eivät taipuneet kesällä, mutta eivät myöskään saaneet pistettyä "psykoottista lyricanrkkia" kaivamaan 30 asteen kesähelteellä pappan 80-luvulla hylkäämiä rautaromuja nykyisen omistajan periferialta, VAG:lla jonka kytkin ottaa hiukan ylhäältä (voi olla ominaisuuskin) ja toinen takajousi on todennäköisesti katki. Paljoa ei siinä tilanteessa voinut valkata mistä saa liikevaihtoa kasaan, mutta tossa astuttiin kyllä sellaisen "punaisen viivan" yli ja railakkaasti. Sinä päivänä kun VAG oli maksettu omaksi ja kaikki selvillä, niin tein kyllä mielipiteeni harvinaisen selväksi, kuitenkin omaa hienovaraista "subtleness" tyyliäni ja erilaisia kiertoilmaisuja käyttäen. Painotin lähinnä päätöksen pysyvyyttä lääketieteellisestä näkökulmasta, heittäen eettisen pallon ikäänkuin heidän käsiinsä. Ja yritin takoa järkeä päähän, että jos itse psykiatrian apulaisylilääkäri piti tavallaan pikkuasiana yksittäisiä pyöräilypäiviä, Lyrican syklistä lipsumista tai omapäistä 3+1 annostelua, siihen nähden etten edelleen koko loppuelämäni ajan toipuvana alkoholistina ollessani sortunut juomaan korona "eristyksessä" enkä stressaavan viime kesän aikana.
  6. Omalla "oikealla" työkokemuksella ja ennenmuuta terveydentilani perusteella se on varmaan osapuilleen sitä luokkaa mitä ansaitsenkin saada, istuskellessani pöytäkoneella ja tehden silloin tällöin firman kymppikauppoja sallittujen tienaamisrajojen puitteissa. Ja sen "oikean" työkokemukseni muodostaman kertymän sain kertasuorituksena, kun se olisi ollut aivan naurettavan pieni summa kuukausittain. Miten sen nyt sitten ottaa. Tavallaan kiva, että käytännössä se tarkoitti Volkkaria ikäänkuin "lahjaksi" mulle ja vähän pelivaraa sähkölaskuihin yms, mutta kun en siitä varsinaisesti autona juurikaan pidä, niin siksi olenkin kutsunut tuota korvausta "kissankultaiseksi kädenpuristukseksi" 😅

Mä en tuosta pienehköstä summasta ole ollenkaan katkera päättäjille tms. vaan vaakakupissani painaa paljon enemmän se päätöksen pysyvyys, ettei tullut mitään 2 vuoden kuntoutustukea tms. Nykyisellään ei ole mitään syytä tehdä isoja elämänmuutoksia, mutta ei myöskään pitkällä aikavälillä paljoakaan syitä investoida näihin puitteisiin yhtään ylimääräistä. On elämä sen opettanut tässä viimeisen 10 vuoden aikana mite epävarmaa kaikki loppujen lopuksi on, joten mä kyllä "käytän" taloni loppuun, ja jos joskus pitää pysähtyä miettimään ratkaisuja tarkemmin, niin sitten mietitään. Kantatilani ulkohuusseineen aion säilyttää joka tapauksessa, vaikka söisin kidneypapuja asuntovaunussa tai vuokra-asunnossa, mutta tämä on joka tapauksessa mulle tärkeä juttu, ja identifioi mua paljon noiden racing-juttujen lisäksi.

Tosin, mitä parempi eläke, sen paremmat korotukset. Ei muuta kun mukavaa joulushoppailuaikaa, ja hyvää mieltä antaessa rahaa hyväntekeväisyyteen jotain Leninin virhettä varten, esim. jollekin ~10€/kk kotitaloudelle, keiden kanssa luottamus kummipoikaa kohtaan kesällä oli ohuempi kuin kaksi A4 sähkölaskua tai Hondan helmat. Sairaspäivärahan enimmäisajan, ja pysyvän työkyvyttömyyspäätöksen välisessä 3kk tyhjiössä ilman oikeutta toimeentulotukeen.
    Sekoomus - Sydän on oikealla.💙
  7. En mä usko, että aiemmat lyhyehköt suhteeni estivät juuri minkään silloin haluamani asian tekemistä, mutta toisaalta harvemmin exien kanssa mitään tehtiin yhdessäkään vaatteet päällä missään, paitsi viimeisimmän vähiten riitaisan exäni kanssa. 🙄

Jää tässä varmaan jotkut ravintolakäynnit kokematta, on jäänyt baarireissut kokematta aika pitkälti, laivaristeilyt yms. mutta juuri tällä hetkellä mietin eniten sitä faktaa, että musta ei tällä hetkellä välitä juuri kukaan.

Välit on hiukan viileät ja luottamus oli kesällä sylikummien kanssa ohuempi kuin kaksi A4-paperista sähkölaskua noin 300e/kpl tai Hondan helmat, exät nyt ei juurikaan pommita viesteillä, kaveritkaan nykyään harvemmin, ja viimeksi on ollut varsinaista sosiaalista elämää ilman siihen liittyvää työ-nyanssia 6/2021 kun asiakas perheineen kävi kahvilla, 1 ja 3 /2021 kun kaveri kävi pelaamassa, ja 11/2020 kun kamunainen kävi lääppimässä mua myllyreissunsa yhteydessä. 🙄

Toisaalta mä as-tyyppinä ja jonkinasteisena introverttinä ihan kaipaankin omaa rauhaa ja osaan nauttia siitä kyllä, mutta joku raja siinäkin pitäisi olla. Ennustin muutama viikko sitten aika hyvin, että todennäköisesti tulen olemaan El Planin, osittaisen taloudellisen riippumattomuuteni, ja joustavan vapaa-aikani vanki siinä missä oman ikäluokkani ihmiset verkostoituvat keskenään omassa #vainkeskiluokkajutut työssään tai perhe-elämään liittyvissä merkeissä 🙄 Äkkiä siinä tällainen kolmikymppinen vuoteen 2006 jämähtänyt bensalenkkari unohtuu.
  8. Voi monet sairaudet toki oireilla psykosomaattisesti, ja toisinpäin. Täytyy sanoa, että ei se äidinkään "kananmuna" aivoissa ihan viikossa ollut syntynyt ja voi antaa osaselityksen aiempaan impulsiiviseen käytökseen. Eipä noita koskaan saada enää tietää.

Siitä omasta haimatulehduksesta on se 2,5v aikaa ja silloin kävin eri kontrolleissa, en ole juonut sen jälkeen ja omat longcovid-epäilyni toissa vuoden kesänä olikin lopulta työuupumusta yhdistettynä sen aiemman, useamman vuoden kestäneen stressin hellittämiseen yms.

Aika moni juttu loppujen lopuksi selittyy aspergerilla, tai ainakin lääkärit ovat tykänneet mieluummin niputtaa sen alle kaikkea mahdollista kuin lätkäistä uusia diagnooseja pöytään. Onhan niitä 6 tuon lisäksi, mutta ei ainuttakaan psykoottisuuteen tai maanisuuteenkaan viittaavaa. Se on ollut varmaan hämmentävää heillekin, että yhtäkkiä kevättalvella aloin hiukan voimaantumaan kun koronakriisi muuttui toiseen, vaikka tähän väliin mahtuu tosi stressaava kesä siinä 3kk tyhjiössä ilman muita kuin sivutoimisen firmani tuloja, El Planin jännittäminen, lähipiiririitoja, ongelmia auton kanssa, osittainen depregabalinisaatio etc. ja silti olen tällä hetkellä mielialaltani ihan fine, ja kuten sanoin niin masennusta ei annettu edes työuupumuksen yhteydessä. Mutta asperger rajoittaa kohdallani sen verran kroonisluontoisesti stressinsietokykyä, toimintakykyä yms. että ilmeisesti sitä ei edes tarvittu siihen koristeeksi. Plus että asperger ei parane lääkkeillä (heh), jonka lääkärikin tiesi, ja sitä kautta todennäköisyydet El Planiin.
  9. Tässä kun filosofoin, niin tuli mieleen kirjottaa tähän jatkoksi että hiljattain kuulin jossain ohjelmassa Jari Sillanpään mietelauseen, vaikka noin niinkuin muuten tuomitsen hänet enotyylisestä käytöksestä ja päihteidenkäytöstä, mutta kun sen lauseen irroittaa sanojastaan niin mielestäni ihan hyvä.

Kun luopuu jostain, saa sen.

Mitä mä tällä tarkoitan, niin juurikin sitä että on se menetetty omaisuus mennyt sitten missä määrin maatalouskäyttöön tai lohkottu muuten, niin eipä ole ne energianhinnat, viljanhinnat, asuntolainojen korot, kaiken uudisrakentamisen kustannukset riippuvaisia palkkatyösuhteesta etc. enää mun murheita, vaan noin naureskella juurikin tuolle yhtäkkiselle keski- tai ylemmänkin keskiluokan ahdingolle kiinteän sähkösopparin ja El Planin takaa. Tosin kun aseet puhuu Donbassissa, niin suomalaiset sähkösopimukset on pelkkää paperia, mutta enpä usko olevani ekojen joukossa kaatumassa. Ainakaan niinku suhteellisesti, suhteessa ihmisten itse rakentamaan materialistiseen "kultaiseen häkkiin". Ja kun itsellä ei missään vaiheessa ole ollut, ainakaan palstan ulkopuolella, henkilökohtaisesti/henkisesti paljoakaan hävittävää, niin mulle on sinänsä ihan sama vaikka yleinen inflaatio omaakin elintasoa nakertaa. Joissain asioissa olen kyllä valmis kärsimään, kun tietää että joku toinen kärsii suhteellisesti enemmän.

Käsittämätön "kohtalonyhteys" joka tapauksessa, jos sellaiseen haluaa uskoa 😅 Itse uskon puoliksi läpällä. Ihan siksi, että ottaen huomioon aikoinaan Helsingin huippukokouksen 2018 hengen hehkuttamiset, voimaannuttavat kansainväliset mieshahmot omassa maailmankuvassani silloin, tammikuussa tekemäni silloin vähän kalliin mutta nyt täysi lottovoitto-sähkösopparin, keskiluokan ylenkatsomisen/naureskelun/perättömät epäilyt niiden 2+4kk saikkujeni aikana jne.

Ja lapsuuteni kanttarellipaikoissa kiskotaankin nyt yhtäkkiä hiuksia energianhintojen, asuntolainojen korkojen sekä yhtiövastikkeiden vuoksi, ja myös siksi ettei kaikilla tietenkään ole mahdollista samalla tavalla mahduttaa asumistaan yhteen 7x7m huoneeseen jossa on valtava puuleivinuuni sähköpatterien tukena 😁

En olisi uskonut tätäkään lausetta kirjoittavani, mutta kiitos äiti! 😂👍
  10. Niin ja tuohon outoon ikäjakaumaan vaikuttaa toki se, mistä viime aikoina on aihepiirin medioissakin pohdittu, että formuloiden farmisarjoista pääsee ikäänkuin tikapuumaisesti kaiken maailman Latifeja, pikku-Schumeja yms. rahalla ja nimellisillä lisenssipisteillä ykkösiin, siinä missä ihan oikeasti pirun kovat kuskit kuten Dixon, Power yms. laittavat Inydycarissa näitä aika monia F1- tai farmisarjojen pudokkaita kuten Grosjeania, Satoa, Rosenqwistia yms. pataan ns. scep-sarjassa, eri sama runko kaikilla tiimeillä, eikä Hondan ja Chevyn koneilla ole isoa eroa keskenään suorituskyvyssä.