Vapaa kuvaus

Suosikkibändit/artistit: Mitkä vain, joissa on kunnon fiilis, rymimusiikkia soittavat Suosikkileffat: Lokki jonathan Lempikirjat: olla vai omistaa Vapaa-aikanani: soittelen, Luen, lenkkeilen koiran kanssa Katson tv:stä mieluiten: Uutiset, areena, AlJazera Kotieläimet: koira Parhaat matkakohteet: Tunisia, melkein mikä vain Ruoka & juoma: kala, kasvis, etno Koulutus: --- Ammatti: Muu Ase tai siviilipalvelus: Kotka,tykkimies Siviilisääty: Sinkku Lapset: En oikein tiedä

Aloituksia

169

Kommenttia

319

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Olen ollut kolme kertaa Tunisiassa, samalla Detourin matkalla. Viimeksi tulin viime jouluaattona takaisin. Järjestelyt ja henkilökunta OK, ystävällistä, majoitus toiminut.

Detour käyttää Tunisian kansallista Nouvelair-yhtiötä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Nouvelair

Detour ainakin aienmmin kerran viikossa poikkesi Helsingissä perjantaisin, toi koneellisen väkeä iltapäivällä ja lähti puoli yhdeksän takaisin Tunisiaan Monastiriin, jossa oli noin puoliltaöin.

Ihan asiallista toimintaa. Yleensäkin, kun esim. Tunisiaan lähtee pitää ottaa huomioon paikalliset olosuhteet. Ihmiset ovat yleensä avuliaita, energisiä, positiivisia.

Detur näyttää taas myyvän ainakin huhtikuun alusta joitakin lentoja. Tekisi mieleni taas lähteä sinne pariksi viikoksi, jos olosuhteet sallivat. Oletan, että siihen mennessä touhu on sen verran tasaantunut, että olosuhteet ovat ainakin yleensäkin rauhallisemmissa paikoissa tasoittuneet.

Omasta asenteesta riippuu paljon miten pärjää. Missä tahansa voidaan ryöstää tai hukata omaisuuttaan, jos äveriään oloisesti ja / tai ympärihumalassa esittelee rahojaan tms. Jos kulkee sen näköisenä, ettei ole pennin hyrrää eikä kiinnitytä turhaa huomiota itseensä, todennäköisesti pärjää. Olen reissannut jonkun verran eri maissa ( mm. Venäjällä, Turkissa, kaikissa Baltian maissa sekä useissa Euroopan maissa, eikä koskan minulta ole mitään varastettu eikä minua ryöstetty, lukuunottamatta kotikaupunkiani Helsinkiä. Tunisialaiset ovat olleet lähtökotaisesti varsin rehellistä porukkaa, tietysti missä tahansa on poikkeuksia.
    Tunisiassa ei juuri näy muita humalaisia kuin skandinaaveja, vaikka alkoholia myydään kaupoissa ja tarjoillaan useissa ravintoloissa. Mm. jotkut länsi-, ja etelä-, Tunisian alueet ovat kokemisen arvoisia paikkoja sekä suht lähellä Soussea oleva Kairouanin kaupunki. Erilaisilla jukisilla välineillä olen reissannut, itse asiassa en koskana ole ollut millään pakettikierroksella. Kun nyt olen Tunisiassa usemman kerran käynyt, tavallinen keski-ikäinen suomalainen mies, voin vastata privaatistikin, jos joku asia kiinnostaa.

-Pentti
  2. "ei siellä mitään "kyliä" ole ryöstetty tai poltettu, mellakoitsijat hajoittavat vain presidentin perheen omistamia kiinteistöjä ja tämä rikollisjengi(koostuu entisistä presidentin henk.koht. poliiseista) ovat jo napattu, he yrittivät tehdä mahd. paljon tuhoa ja varastelivat liikkeiste..."

Näin. Ei Soussessa ole mitään kyliä, se on kaupunkialuetta, kivitaloja, korkeampia ja matalalampia ihan kuin Suomessa. Upeimmat alueet ovat ainakin yhtä hienoja ja kulttuurihistoriallisesti yhtä arvokkaita kuin esim. Helsingin Kulosaaressa. Olen itse ollut useamman kerran Tunisiassa, mm. liikkunut julkisilla liikennevälineillä pitkin poikin Tunisiaa. Viimeksi olin Tunisiassa viime joulukuussa, hotelli oli Soussessa, mutta tuli käydyksi mm. Tunisissa ja Kairouanissa. Koskaan ei ole ollut mitään vaaraa, päin vastoin. Väki on ystävällistä, avuliasta, impulsiivista jne. Koskaan ei ole mitään varastettu. Enemmän saa pelätä kotikulmillani Helsingin Kalliossa, jos pelkäämään haluaa ryhtyä. Sensaatiolehdet ottavat tyypilliseen tapaan kaiken irti tästä vallankumoushommasta. Todella ikävää, että siellä on nyt tuollainen tilanne, kansa ja täysin sivulliset saavat kärsiä. Toivottavasti tämä kuohuntavaihe jää mahdollisimman lyhyeksi ja olot tasaantuvat ja paranevat. Detourin oppaat ovat asiantuntevia ja avuliata ja luottaisin näihin enemmän kuin sensaatiolehtien juttuihin.

"normaalilla turistilla ei ole mitään hätää kuhan ei mellakoitsijoiden joukkoon sotkeudu! edelleenhän maassa saa normaalisti liikkua päiväsaikaan ja kyllä matkanjärjestäjät ihmiset pois hommaisivat JOS OLISIVAT OIKEASTI VAARASSA!"

...näinkin...
  3. Kiitokset neuvoista ;-)
  4. Taas pelittää ;-)
  5. Vastailen itse itselleni. Hammas poistettiin, hammaslääkäri oli hyvä. Puudutti taidokkaasti ensin puoli alaleukaa ( näin kuulemma tehdään alahampaan poistossa ). Antoi rauhassa puudutusaineen vaikuttaa, putsaili samalla hammaskiveä. Sitten alkoi puuhiin. En tuntenut mitään, EN MITÄÄN! En ihan tarkasti tajunnut, milloin hammas lähti, oletettavasti osina. Odotin, että kampeaminen tuntuu, mutta ei tuntunut kuin suun toisella puolella ihan pikku vääntöä. Noukki rippeet erikseen ikenestä, tuppoa suu täyteen, käski purra jonkun aikaa. Runsaan parin tunnin päästä tuppo pois, hampaan kohdalla oli joku hyytynyt juttu joka pikku hiljaa pieneni.
    Yhden Buranan otin kun vähän jomotti puudutuksen lähtiessä. Poiston jälkeen vasta lääkäri oystyi tarkasti toteamaan tulehduksen syyn: hammas oli halki alhaalta päin! Jolloin hampaan sisään pääsi bakteereita joka piti hampaassa koko ajan pikku tulehdusta. Eli, tuntemukseni siitä, että hampaassa on ollut vikaa kummeniä vuosia oli oikea. Muutamassa päivässä oloni on kohentunut. En osaa tarkemmin selittää, mutta jotenkin on ollut riskimpi olo kuin aikoihin, väsymyksen tunne on vähentynyt, aamulla herään pirteämpänä jne jne. Lienee todellakin mahdollista, että vaikutus on noin kokonaisvaltainen. Eli väittäisin, että tuo viallinen hammas on vaikuttanut yleiskuntooni kymmeniä vuosia. Jo isä-, ja äitivainaani, molemmat sanoivat, että rikkinäisiä hampaita EI SAA pitää suussa! Itse olen nyt vahvasti samaa mieltä. Jos ei voi korjata, pois vain.

-Pentti