Vapaa kuvaus

Suosikkibändit/artistit: Mitkä vain, joissa on kunnon fiilis, rymimusiikkia soittavat Suosikkileffat: Lokki jonathan Lempikirjat: olla vai omistaa Vapaa-aikanani: soittelen, Luen, lenkkeilen koiran kanssa Katson tv:stä mieluiten: Uutiset, areena, AlJazera Kotieläimet: koira Parhaat matkakohteet: Tunisia, melkein mikä vain Ruoka & juoma: kala, kasvis, etno Koulutus: --- Ammatti: Muu Ase tai siviilipalvelus: Kotka,tykkimies Siviilisääty: Sinkku Lapset: En oikein tiedä

Aloituksia

169

Kommenttia

319

  1. Sähköliikkumavälineillä on omat, tietyt käyttöalueensa, tätä ei käy toki kiistäminen. Ylempänä on esitelty kosolti käyttöä rajoittavia ongelmia, joista syistä sähököauto on nestepolttoainekäyttöistä jossain määrin hankalampi langattomassa käytössä.

    Sitä saasteettouus "korttia" on tiettyjen poliitikkojen taholta kovasti esitelty. Ei tule haikua putkesta kun "tankki" ladataan stöpselisähköllä ja halpaakin kulku kuulemma on. Nyt on näin, että nestepolttoaineen hinnassa suurimman osan muodostavat erilaiset verot ym maksut samoin kuin autojen valtionhallinnon taholta määrittelemät käyttömaksut eivät ole ihan pieniä.

    Keskeinen ongelma, josta ei juurikaan tuoda esille on, että mikäli kaikki ne autot, jotka nykyään kulkevat nestemäisellä polttoaineella vaihdettaisiin sähköautoihin, jouduttaisiin rakentamaan useampi ydinvoimala lisää; niin suuri olisi sähkön lisääntynyt tarve. Uusiutuvat energiamuodot eivät riitä; esim vesivoimaa ei juuri voi enää kasvattaa, tuulimyllyjen energia ei riittäisi tähän alkuunkaan. Paradoksaalista onkin, että monet sähköautojen puolestapuhujat ja luontoaktivistit ajavat itse enemmän tai vähemmän tietämättään ydinsähköllä. Tokihan se on puhdasta käyttää ja valmistaakin - riippuen käyttäjän kannasta ja asenteesta...

    -Pentti
  2. Suomessa ei nykyään yleensä edellytetä polkupyöräilijöiltä liikennesääntöjen noudattamista. Käytännössä sitten jotkut osaavat, jotkut eivät ja edelleen: jotkut noudattavat jotkut eivät. Liikennesääntöjen osaamiseen kuuluu myös vastuu julkisella alueella kuljetettavan polkupyörän liikennekelpoisesta kunnosta. Tämänkin puolen hallinta vaihtelee. Käytännössä tämän huomaa helposti esim. kun tarkkailee miten polkupyörillä liikutaan taajamissa pimeän aikana. Ajetaan missä vain, mihin päin vain, valoja on tai sitten ei. Nykyään mm Helsingissä on liikennesuunnittelupäällikkönä sekä muissakin vastaavissa tehtävissä vihreävetoista väkeä mm. valtuustossa enemmistöksi asti. Vihreät vaativat kovati lisää pyöräteitä ja kaikkia kansalaisia polkupyörien sarviin. Vaatisivat samalla polkupyöräilijöiltä edes alkeellista liikennesääntöjen noudattamista, tässä olisi sitä oikeaa tehtäväkenttää. Vihreät antavat mieluumin "kaikkien kukkien kukkia..." ?