Vapaa kuvaus

Aloituksia

18

Kommenttia

563

1. En ole varsinainen näkijä tai en itseäni ainakaan sellaisena pidä, intuitiivinen ihminen kylläkin, mutta tässä Sinulle hyvä Leijona syntymäpäiväsi kunniaksi se mitä minulle Sinusta ja elämästäsi nousi:

Ensi syksy/talvi ei tule olemaan kaikkein helpoimpia elämässäsi, mutta kuten jo kokemuksesta tiedätkin: mikä ei tapa, se vahvistaa. Sinulla on taipumus takertua menneeseen, mikä on hyvin inhimillistä, ja kun tiedostat tämän itsekin, Sinun on helpompi päästää irti. Menneeseen ei kuitenkaan ole paluuta, vaan uudet haasteet ja tilanteet odottavat Sinua; uusi onnikin.

Työelämässä näen Sinun menestyvän ja viihtyvänkin entiseen tapaan; lapsesi kanssa tarvitset kärsivällisyyttä edelleen, mutta vähitellen jo alkaa helpottaa. Näen Sinut vahvana mutta tunteikkaana ihmisenä, jolle elämä tuo koettelemuksia mutta myös antaa paljon - on jo antanut ja antaa tulevaisuudessakin!

T. Cherry
  2. Et ole ensimmäinen joka asiaa pohtii - tässäpä ote Turun Sanomien verkkolehden Aimo Annos -kyselypalstalta viime joulukuulta:

"Jouheva vai juoheva? Kumpi on oikein?

Minua on jo pitempään pohdituttanut toimittajienkin omaksuma juoheva- ja jouheva-sanojen sekalainen käyttö. Kun asiat sujuvat joustavasti, onko oikein käyttää sanaa juohevasti vai jouhevasti vai käyvätkö molemmat?

Petri

Käytäntö näyttää todellakin vaihtelevan, mutta kun asiat sujuvat tasaisesti, joustavasti, sutjakkaasti, suurin piirtein samaa tarkoittava sanoja ovat silloin jouhevasti, jouheasti tai juoheasti, mutta ei juohevasti. Jälkimmäistä sanaa ei ainakaan perussanakirja tunne, mutta ymmärrän hyvin, että arkikielessä sitäkin käytetään, koska juoheva on niin lähellä juoheaa.

Julkaistu 8.12.2007 1:31:02"

Itse käyttäisin tuota jouhevaa, mutta minullekin on kyllä tuttua, että puhekielessä sanamuunnoksia helposti syntyy 'sinnepäin'. Minun on ollut tottuminen ukoittumiseni myötä esim. sellaisiin mieheni suvussa käytettäviin sanoihin kuin viitake (viikate) ja jäätälö (jäätelö)... ;-)