Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
mdk.mdk
profiilit
mdk.mdk
mdk.mdk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
162
Kommenttia
2982
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Huomenta vaan pirttiin! Olen matkalla Sriyanin luo. Hän soitti ja varoitti että Itäjöötanmaan ja Smoolannin rajalla on lumipyry, että ajelisin varovasti.
Onneksi on renkaat vaihdettu autossani, että toivottavasti ei tarvitse kovin luistella.
Hörppään kupin kuumaa ja jatkan matkaa!
Onnea vaan taas pirtille ja toivon paljon kävijöitä!
25.10.2005 09:49
Tuosta muori67:n "ötyä"-sanasta tuli mieleen kun yritin opettaa ex-miestäni sanomaan suomen kielellä "Hyvää yötä, yökyöpeli" niin hänen kielensä ei taipunut vaan siitä tuli aina "Hyvä jöötä, jököpeli".
Niinpä tuo sanonta on jäänyt meillä käyttöön perhepiirissä.
Hyvä jöötä vaan, jököpelit!
24.10.2005 20:32
tuon tähän maistiaisiksi.
Tontillani kasvaa ruusukvittenipensas.
Enpä sellaiseen ollut Suomessa tutustunut ja ihmettelin kovasti kun keltaiset pikkusitruunan kokoiset hedelmät kypsyivät ensimmäisenä syksynä kun olin muuttanut tänne.
Pensas on piikkinen ja kukkii aikaisin keväällä.
Hedelmiä tulee runsaasti, ovat happamia kuin sitruuna, tuoksuvat hunajalle ja niissä on erittäin paljon C-vitamiinia.
Maistakaapa vaikka paahtoleivän päällä! On ehkä tehokasta flunssan torjumisessa.
SkillaN, noista kateellisista huomautuksista ei kannata piitata! Ei muuta kuin uusi kahvipirtti taas pystyyn!
Hyvää yötä kaikille! Huomenna menen toivottamaan srilankalaiselle ystävättärelleni hyvää matkaa kun hän lähtee ensi viikolla tervehtimään vanhaa isäänsä ja on poissa muutaman kuukauden.
24.10.2005 19:21
Tulin äsken kotiin konsertista, teemana seurakunnan "Syysmusiikki-illat".
Nuori tukholmalainen urkuri soitti "oksat pois suutarin joulukuusesta" 150 vuotta vanhoilla uruilla.
On kiva verrata vanhoja konkareita näihin nuoriin muusikkoihin, jotka haluavat kokeilla instrumenttien rajoja nuorena ja ennakkoluulottomana muusikkona! :-D
Kirkon piirissä ei paljon uutta tapahdu, mutta on onneksi vielä näitä kirkkomuusikkoja jotka vetävät ihmisiä kirkkoihin!
Otan tässä kahvia ja kakkupalan, sulattelen kuulemaani ja toivon että kahvipirttiläisetkin menisivät joskus kuuntelemaan kun kirkkojen katot nousevat musiikin voimalla! (Ei tarvitse olla uskovainen tai muuten kirkollinen :-))
23.10.2005 21:42
omalla kohdallani Fredi, joka kävi tanssimassa Hämeenkaaressa samoihin aikoihin kun itsekin olin tanssi-iässä. Kun Fredi tuli hakemaan tanssimaan niin hän lauloi koko ajan :-)
23.10.2005 15:39
Kuinkahan minut luokiteltaisiin kun kaikki viat mitä minussa on, ovat oikealla puolella?
Oikeanpuoleiseen korvaan on tehty 3 leikkausta, näen oikealla silmällä huonommin kuin vasemmalla, oikeanpuoleisessa keuhkossa on ollut vikaa,
sappikivien leikkauksesta jäänyt arpi on n 30 cm
pitkä ja viistosti oikealla kehonpuoliskolla, umpisuoli on välillä kipeä, iskiaskivut aina oikealla, jolloin myös oikea raaja on "halvaantunut", oikeasta säärestä on
leikattu suonikohjut.
Vasen kehon osa on täysin virheetön!
23.10.2005 10:34
Tein sen valinnan 3 ½ sitten ja muutin suurkaupungista maaseudun rauhaan, enkä ole tätä katunut.
Asuin lähiössä, missä kaikki mahdolliset palvelut olivat 100 m:n säteellä ja tietenkin kaikki ystävät ja tuttavat ihmettelivät että eläkeikäinen ihminen tekee juuri päinvastoin kuin toiset, jotka yrittävät järjestää olonsa "turvalliseksi" iän lisääntyessä.
Mutta minä ajattelin, ettei mitkään toimenpiteet voi elämäni pituutta taata, elän tässä ja nyt ja kun henki lähtee niin voin vaikka asua sairaalan naapurina ja silti kuolla kun se aika tulee.
Tältä kylältä on viimeisetkin palvelut hävinneet. Näitten vuosien aikana on ehtinyt hävitä hammaslääkärikin, nyt on mentävä vähintäänkin 20 km:n päähän tai kauemmaksi hammaslääkäriin.
Terveyshoitajan vastaanotto suljettiin ja hoitaja ottaa vastaan aikatilauksen mukaan parina päivänä viikossa vanhainkodin suojissa.
Kylässä on ollut aikoinaan n. 3600 asukasta, tällä hetkellä jäljellä n 10 %, 99 % heistä on eläkeläisiä.
On tyhjiä taloja ja lisää tulee sitä mukaa kun vanhuksia kuolee.
Uusia asukkaita (useimmat eläkeläisiä) tulee suurkaupunkialueilta ja seutu vetää luonnonkauneudesta nauttivia ihmisiä.
Kunnassamme ovat päättäjät sitä mieltä että tänne muuttaa aivan liikaa eläkeläisiä, olkoonkin että esim. Tukholmasta tulee varakkaita eläkeläisiä, jotka ostavat kalliita asuntoja meren tuntumasta ja ovat hyvä lisä kunnassa veronmaksajina.
Tuntuukin välillä siltä että kunta ei ole niinkään huolestunut työpaikkojen vähentymisestä kuin ikäihmisten muutoista kuntaan.
23.10.2005 10:19
Itse käytän tavallisesta nuhasta juuri sanontaa nuha - muuten se vakavampi juttu on minulle tosi flunssaa.
22.10.2005 16:35
viime syksynä ja en tiedä oliko sen ansiota, etten sairastunut flunssaan.
Miesystäväni sanoo ettei rokote anna 100 % suojaa mutta jos sairastuu, sairastuu lievemmin.
22.10.2005 16:12
Huomaan että olemme liukuneet pankkipalveluista lihatiskille tässä keskustelussa!
Ei hassumpaa! :-D
22.10.2005 14:16
Aikaisemmin pakastettu liha löytyy (ainakin täällä Ruotsissa) pakastetiskiltä, muuten aina tavalliselta lihatiskiltä, missä se voi olla eri kokoisissa pakkauksissa.
Ei siis voi erehtyä.
Pakastetun lihan käytän heti, mutta siitä tekemäni ruoka-annokset kestävät kyllä ainakin 3 kuukauden pakastusajan.
22.10.2005 14:13
suurpakkauksia.
Kai Suomessa vielä myydään lihatiskeillä muutakin kuin pakastettua lihaa?
Jos on muovikelmu päällä, niin liha on varmasti yhtä hyvää kuin jos pyytäisi lihamestarin leikkaamaan toivotun palan ruhosta.
Mikrossa lämmitetty ruoka ei ole "trendikästä", vaan takaa sen että ruoka on juuri valmistetun veroista, kun sen pakasteesta ottaa!
Huonompi vaihtoehto on lämmittää ruoan tähteitä monena päivänä paistinpannulla tai kattilassa, varsinkin kesällä kun pöpöt lisääntyvät nopeasti!
Luulen, että sinulla on vähän ennakkoluuloja! Omat ennakkoluuloni hävisivät kun poika muutti kotoa ja osti ensimmäiseksi mikron jonka kätevyyttä hän ylisti ja kehui kuinka tuoretta ruokaa hän syö päivittäin!
22.10.2005 14:07
Täällä naapurimaassa on maailman terveintä, mutta samalla myös maailman sairainta kansaa, miten se nyt käy yhteen, en tiedä, mutta tilastojen mukaan on näin.
Ihmiset elävät vanhemmaksi kun vaikeita sairauksia voidaan parantaa ja ennalta ehkäistä.
Mutta on sairaita, jotka herättävät ihmettelyä ja kummastusta vanhemman väestön piirissä, mm. eräs sairaitten ryhmä - ns. burn out-potilaat (loppuunpalaneet) - joka on huolestuttavan suuri ryhmä, jopa nuorten ihmisten kesken.
Erityisen tavallista IT-ihmisten keskuudessa.
He voivat tehdä töitä yötä päivää, koska se on niin hauskaa.
Muu elämä unohtuu ja jää kokonaan työelämän ulkopuolelle.
On esimerkkejä, jolloin henkilö ei enää tiedä kuinka mennään kotiin, ei osaa edes syödä. Sellainen loppuunpalaminen on kauhistuttavaa ja lienee uuden tekniikan mukanaan tuoma ilmiö, jota emme vielä ole ymmärtäneet ja ottaneet vakavasti.
Mutta sitten nuo muut loppuun palaneet? Ehkä se johtuu siitä, että tänä kapitalismin aikakautena ihmisestäkin on tullut rahakoneen osa, jota ei huolleta yhtä huolellisesti kuin jotakin koneen osaa ja kun ihminen on loppu, niin hänet korvataan toisella.
Yksi masentumisen syy voi täällä olla myös se tosiasia että ihmiset ovat tottuneet turvalliseen yhteiskuntaan, missä hätään joutuneita on aina autettu. Työstä ei ole koskaan ollut puutetta.
Nyt on kaikki elämän perusasiat muuttuneet muun maailmanmenon mukana. On paljon ulkomaalaisia, joille on järjestettävä toimeentulo, mutta ei töitä.
Työt menevät ulkomaille, missä on halpaa työvoimaa.
Ihmiset hätääntyvät ja masentuvat. Miten heidän käy?
22.10.2005 13:19
sanoi vaari - on jäänyt mieleeni jostakin aapisesta, ei kuitenkaan omastani, mutta olisikohan pikkuveljen aapisesta :-D
Eli vaarit ajelivat Jaguaarilla ja mummot kutoivat sukkaa :-))
Ajat ovat muuttuneet, nyt tiedän monta mummoa jotka ajavat Jaguaarilla ja tuttavissani on mm eräs naispuolinen mummeli, joka eläkkeelle jäätyään otti lentolupakirjan ja toteuttaa nyt nuoruudenaikaisia unelmiansa, jotka eivät hänen nuorena ollessaan sopineet tytöille mutta kyllä tänä päivänä meille eläkeläismummoille!
22.10.2005 12:55
Jos on erikoistarjouksessa esim. kyljyksiä tai jauhelihaa niin ostan suurpakkauksia ja jaan pienempiin annoksiin ja pakastan.
Leipää otan pakasteesta vaan sen verran kun päivän aikana kulutan eikä minulla ole nokarettakaan kuivaa leipää esillä.
Ruokaa laitan paljon kerralla, erilaisia ruokalajeja ja pakastan annospakkauksiin.
Sitten ei tarvitse tehdä muuta kuin lämmittää mikrossa ja laittaa salaattia tai jotakin muuta lisukkeeksi.
Olen yksineläjä mutta toimin niinkuin minulla olisi suurperhe!
22.10.2005 10:51
Meidän kylällä siirrettiin posti kauppaan ja nyt kesällä sen toiminta loppui, mutta rahaa voidaan ottaa kaupan kassalta ja myös laittaa rahaa tilille.
Tuntuu niinkuin pankit ja postit haluaisivat päästä rahankäsittelyvastuusta irti ja se siirtyy nyt myymälöihin.
Muovikorttien käytön hyvä puoli on se ettei tarvitse käsitellä rahaa, mutta rahattomaan yhteiskuntaan siirtyminen taitaa olla utopiaa.
Minusta ainakin on vaikeata maksaa pelkästään muovikortilla, koska tuntuu että on vaikea kontrolloida kuinka paljon on pistänyt rahaa menemään, mutta kun otan summan rahaa tililtäni niin sitten kun ne loppuvat kukkarossa niin tiedän kuinka paljon olen kuluttanut.
Tietenkin voisi laittaa jonkun saldolaskurin taskuun, mutta kun minulla ei ole enää kelloakaan... :-D
22.10.2005 10:38
viisi vuotta sitten.
Rupesin kokeeksi säästämään sellaiseen 5-vuoden rahastoon, jonka piti tehdä minusta vähintäänkin miljonääri :-DD virkailijan kehujen mukaan.
Vuoden päästä olin menettänyt 33 % säästöistäni ja lopetin säästämisen siihen, mutta koska rahat ovat olleet kiinni 5 vuoden ajan niin olen vaan seuraillut kehitystä.
Nyt saan omani takaisin kun joulukuussa otan rahat ulos.
En ikinä enää luota pankkien houkutuksiin ja ala säästää tyhjän pantiksi.
22.10.2005 10:29
Omassa taloudessani on jo yli 30 vuotta sitten ostettu Husqvarna Automatic, joka edelleen toimii ja on ahkerassa käytössä.
Olen niin tottunut mankeliin, että käytän sitä kaikkeen pyykin jälkikäsittelyyn, paitsi sellaisiin vaatteisiin joissa on nappeja tai vetoketjuja.
Silittämisestä en pidä, mankeloiminen käy nopeasti.
Tässä mankelissa voi säätää valssien puristusta ja lakanat ovat taatusti yhtä sileät kuin kivimankelissa jyrätyt, eikä tarvitse pyörittää enempää kuin pari kertaa valssin ympäri.
T-paidat, alusvaatteet, kaikki sileäksi nopeasti.
Vaatekaappeihin tuntuu mahtuvan enemmän kun pyykit on siisteissä ja sileissä pinoissa.
Pyykinpesu ja mankelointi ovat mielipuuhiani!
20.10.2005 20:14
mappeja ja arkistoja, kerännyt pois vanhoja kirjanpitoja jotka ovat vanhempia kuin 10 vuotta, niin myös veroilmoituksia, laskuja ym.
Olen kerännyt kaikki isoon säkkiin ja vien sen
valvotulle kaatopaikalle, missä voin jättää sen containeriin,johon voi heittää kaikkea mikä palaa.
Silppuria en viitsinyt ruveta käyttämään.
Huomenna käyn läpi vanhoja kirjeitä ja kortteja, valokuvien negatiivejakin on kokonainen laatikollinen.
On monta mapillista konserttiohjelmia, mitä on vuosien mittaan kertynyt. Moniin konsertteihin ja teatteri-iltoihin liittyy paljon muistoja ja ohjelmien reunoihin on ehkä tullut tehtyä pieniä muistiinpanoja.
Käyn nämä asiat läpi ja heitän pois, yritän säilyttää muistot mielessäni.
17.10.2005 23:05
se alkaa!
Saa loikoilla sängyssä jos haluaa, ei ole herätyskellon vaativaa ääntä korvissa jolloin sai poukata sängystä kuin piston saaneena ja niin se hamsterin karuselli lähti ennen käyntiin!
Nyt minulla ei ole edes herätyskelloa yöpöydällä, herään sitten kun herään!
On niin kodikkaan tuntoista kun saa levittää koko sanomalehden isolle keittiön pöydälle levälleen ja lukea sitä samalla kun syö aamiaista, joillekin uutisille hymähdellen, vaikka itsekseen ääneen kommentoiden.
Maailmanmeno siinä kuin pähkinänkuoressa, sekä isot että pienet asiat.
Päivän ohjelma selviää yleensä kun olen lenkillä aamiaisen jälkeen.
Lenkit eivät enää ole sellaisia kuin ennen, jolloin kuntoilunkin piti olla tehokasta, vaan ne ovat paremminkin luonnon ihailua ja katselua, ehtii pysähtyä ja vaan nauttia näkemästään.
Päivän ohjelman päättäminen sitten...
Ajatella, että saa päättää mitä kivaa päivän aikana tekisi! Voi päättää vaikka että tänään en tee mitään muuta kuin laiskottelen ihan hyvällä omalla tunnolla! :-)
Ja tekemistä löytyy aina, sekä sisällä että ulkona, jos haluaa tehdä jotakin käytännöllistä.
17.10.2005 22:51
99 / 150