Vapaa kuvaus

Aloituksia

3

Kommenttia

671

1. Kyllä mun elämä alkoi uudestaan 2/2013 kun maksoin kaikki velkani ja otin yhden velan jota voisin hoitaa tietäen että ei tule ongelmia maksun kanssa. Kyllä oli putipuhdas pöytä silloin. Ei kai elämän tarkoitus ole olla velattomana? Nyt on 34.000€ kutistunut reiluun 9.000€:oon. Oikeastaan voisi jo tuon loppusumman maksaa pois mutta tullut pakonomainen tarve pitää säästössä väh 2 kk palkan verran rahaa. Jos säästöt menisi niin kyllä taas ahdistaisi.
  2. Itse asiassa eka luottohäiriömerkintä merkitsee vain esim Visa-kortin palautusta pankkiin. Nostoja et tietysti enää voi tehdä mutta jatkat visa-luoton poismaksamista ihan normaalisti. Debit-korttisi tod näk vaihtuu Visa-electroniksi kun tulee kortin uusimisen aika. Tietysti myös muut luottolaitokset saavat tiedon eli luoton saanti päättyy siihen. Mitkään luottosuhteet eivät lakkaa vaan niitä hoidetaan sopimuksen mukaan pois. Eri asia jos et noudata sopimusta, silloinhan ne eräännytetään normaaliin tapaan. Oletjo nyt hankkinut kaiken sen mitä et enää saa kun luottohäiriömerkintä rekisteröidään? Esim kotivakuutus, puhelinliittymä hankittu?
    Oletkin ilmeisesti jo tutkinut entisiä kulutustottumuksia ja karsinut kaiken turhan pois kk-menoistasi(lehdet pois sekä jäsenyydet, kalliit nettiliittymät prepaidiksi..) Vuokra,sähkö/asuntolaina tietty ne tärkeimmät joita ei saa laiminlyödä, vasta näiden jälkeen ruokamenot ja sitten viimeiseksi velat.
    Omalla kohdalla merkinnät eivät ole haitanneet elämää, ainoastaan mistään ei saa velaksi pl muutama nettikauppa. Ennen ekan velat ulosotoon siirtymistä makselin velkojani pois pienimmästä päästä. Nyt olisi tärkeää saada käräjille menevien velkojen lukumäärä mahd pieneksi. Yhteen yksittäiseen velkaam tulee n. 200-400€ lisää kulujen muodossa. Tämä taas nostaa kokonaisvelkapottia suuremmaksi. Kun uo alkoi ottamaan palkastani 1/3 niin lopetin myös velkojen maksun, luonnollisesti koska uo hoiti sitä nyt. Ainoastaan yhtä sukulaisen takaamaa pikkulainaa hoidin säännöllisesti. Jos jotakin jäi ylimääräistä niin laitoin sen sukanvarteen koska takuuvarmasti pahoja päiviä tulisi joissain muodossa. Eli olisi jotain mistä ottaa kun tarvis. Hain T-S lainan takausta jonka sitten sainkin täydet 34.000€. Alkup velkasumma oli n. 24.000€ mutta 8kk aikana uo:oon siirtyneet velat kasvattivat se n. 10.000€ verran. Ja lähes koko tuon ajan makselin myös itse velkojani uo:sta huolimatta jos oli mahdollista.
    Nykyään nuo kulut hieman pienemmät kuin 2012. Nykyään ilm saa uo:n postin myös Netpostiin. Aikoinaan postinjakaja kantoi kärrykaupalla mm muikkareita postiluukusta. Itse tein päätöksen että en kerro tilanteestani kelleen ja hoidin hommat yksin velkaneuvojan ja säätiön asiamiehen kanssa. Työpaikalla kerroin esimiehelle asiasta luottamuksellisesti. Hän taas piti huolen että takauksen hakuaikana sain tehdä ehkä normaalia enemmän lisätöitä. Nyt makselen vielä n vuoden järjestelylainaa, luottotiedot palautuvat hieman tätä aiemmin ja säästötilille kertynyt nyt mukava summa koska olen nyt hoitanut yhtä lainaa 3 vuotta ja luonnollisesti yhtään lisävelkaa ei ole tuona aikana tullut. Kaiken maksan käteisellä myös jatkossakin.
  3. Oli aloittajan tarina totta tai ei niin vähän samaan tyyliin omakin kierre aikoinaan alkoi. Se tosin kaatui palkanmaksun epäselvyyksiin, tilit oli mitä sattui ja joskus piti jopa maksella työnantajalle takaisin. Kierteen katkaisin samana päivänä kun menin velkaneuvojan pakeille ekaa kertaa. Yksinkertaisesti tein kaksi laskupinoa, ne mitkä maksan ja toisen joita en maksa. Tottakai tuo tie johtaa ulosottoon joten varmistaakseni etten joudu maksuhäiriömerkinnän tullessa vaikeuksiin niin otin esim kotivakuutuksen, puhelinliittymän ja henkivakuutuksenkin. Näitä kun ei helpolla saisi enää myöhemmin. Laitoin myös kulutustottumukset uusiksi. Kalliit nettiliittymät vaihdoin data-prepaidiksi, lehtitilaukset katki jopa auton laitoin veks eli liikennevakuutusmaksut jäivät myös pois. Lopulta säännöllisiksi kk-menoiksi jäi vuokra(n. 500€),sähkö(n. 34€ 3 kk välein) ja puhelinliittymä(n. 20€). Vakuutukset maksoin aina veronpalautuksista(yht n.200€). Kierteen katkaisun jälkeen aloin vain maksella pienempiä lainoja pois koska tuolloin käräjille mennyt yksittäinen velka kasvoi satoja euroja kulujen muodossa. Toki postilaatikkokin täyttyi sitten muikkareista yms. Velkaneuvojalla täytetty Takuu-Säätiön takaushakemus tuotti tulosta ja sain 8kk sen jättämisen jälkeen maksettua kaikki velkani järjestelylainalla.
    Ainoa asia mikä tuli eteen ekan merkinnän tullessa oli visa-kortin palautus pankkiin kuin myös debit-kortinkin. Tilalle sain visa-electronin. Vippikierre oli myös ollut tuolloin poikki muutaman kuukauden joten edes lainansaantiakaan se ei haitannut.
    Ulosoton alettua en enää maksellut mitään velkoja paitsi yhtä sukulaisen takaamaa pientä lainaa. Ulosottoa kesti n 4 kk ennenkuin kuittasin kaikki velat. Ulosoton kanssa ei tehdä maksusuunnitelmia. Jos itse haluaisi maksaa ulosoton määrän palkasta niin siinä tapauksessa on maksettava jopa enemmän, jos siis edes tähän suostuvat. Itse sain todella asiallista palvelua ulosottomieheltä sekä hyviä neuvoja. Aina kannattaa antaa uo:n ottaa 1/3 suoraan palkasta, mahdollisten tukien takia.
    Opiskele nyt rauhassa ja ala maksella velkojasi kun saat kunnon työtä. Jos nyt makselisit pari sataa joka kk ulosottoon niin se on kuitenkin loppupeleissä kuin pisara meressä. Kannattaa nekin sataset kayttää vaikka ruokaan.
  4. Millä perusteella?
  5. Viisainta olisi olla yhteydessä laskuttajaan ENNEN eräpäivää ja sopia uusi maksuaikataulu. Varsin helppo ja ilmainen tapa hoitaa homma.
    Ilmeisesti ihan kaikkea aloittaja nyt ei kerrro...
  6. Jokainen tapaus käsitellään säätiössä yksilöllisesti ja lautakunta arvioi sitten takauksen edellytykset. Tästä syystä kannattaa paperit lähettää ja omaan kirjalliseen selvitykseen kannattaa paneutua todella paljon. Tosiaan velkapotti menee nyt näillä veloilla yli mutta tilanne voi olla toinen 6-12kk päästä. Omalla kohdalla lopullinen velkapotti laskettiin pankin asiakaspalvelijan kanssa kun säätiö oli aiemmin jo antanut takauslupauksen 34k€:lle. Meni hieman yli mutta siitä huolimatta säätiö takasi lainan. Syy miksi meni niin tiukille oli se että hakuaikana oli useita velkoja mennyt haasteen asteelle ja muutama jopa ulosottoon asti. Tästä syystä näiden kulut nostivat alkuperäisen velkapotin n.24k€ yli 34k€. Kaikenlisäksi hakemukseni hylättiin johtuen tiliotteiden epäselvyyksistä, elikkäs siellä oli vippifirmojen panoja ajalta jolloin en ollut vippikierrettä katkaissut. Vippikierteen katkaisin samana päivänä kun varasin ajan velkaneuvojalle. Rankka päätös kun tiesi mitä siitä tulisi seuraamaan. Nyt ei tosin enää kaduta, olisi pitänyt tehdä päätös jo paljon aikaisemmin. Kun tuo kielteinen päätös tuli niin otin heti yhteyttä takausvastaavaan ja selitin tilanteen miksi tiliotteissa oli noita vippipanoja. Sain 1 kk aikaa toimittaa uudet tiliotteet 3 kk ajalta siitä hetkestä kun olin velkaneuvonnan ajan tilannut ja tehnyt päätöksen katkaista vippikierre. Nämä tilioteet lähetin jo samana päivänä säätiölle ja ne kerkisivät vielä meneillä olleen kuukauden lautakunnan käsittelyyn. Tsemppiä odotteluun, toivotaan että edellytykset täyttyy hakemuksen eteenpäin viemiseksi.