Vapaa kuvaus

Aloituksia

3

Kommenttia

671

1. Outo juttu mutta maksa sitten suoraan velkojalle. Eli ole yhteydessä velkojaan ja sovitte miten käytänössä hoidatte homman. Velkoja ilm vetää velan pois uo:sta jos sen "vapaaehtoisesti" maksat.
  2. 4tyhmä, olen saanut omalta pankiltani järjestelylainan (Nordea) 2013. Samantapainen tilanne eli palkkatuloilla en enää saanut kaikkia velkoja saatikka muita menoja enää maksettua vaan aina piti jättää jotain väliin että sai edes jotain maksettua. Liian monia erillisia velkoja, lähinnä vippejä. Pankkihan vaatii lainaa varten takuut joita sinulla nyt ei ole antaa.. vaikka miten lupailisit maat ja taivaat. Omalla kohdalla avukseni osui Takuu-Säätiö joka takasi minulle järjestelylainan omasta pankistani. Olet ilmeisesti töissä ja toiv vakkariduunissa. Velkasummasi on aika pieni(10.000€?). Olet maksellut koko ajan velkojasi pois suurilla summilla, vaikka ilm uuttakin tullut siinä samassa. Kannattaisi käydä tutustumassa säätiön sivuilla, luulen että tässä saattaisi olla sinulle sopiva vaihtoehto katkaista velkakierre. Tosin jos näin onnellisesti käy nii siinä samassa menee sinulta luottotiedot 2 vuodeksi. Tällähän ei ole väliä mikäli muita merkintöjä on/tulee.
    Käytäntöhän on että hakijan kaikki velat niputetaan yhteen (vipit,muut lainan/luotot ja rästiin jääneet laskut), asuntolaina ei kuulu näihin. Maksimi takaussumma on 34.000€, jos menee yli säätiö ei takaa lainaa. Hain takausta 06/2012 ja järjestelylaina nostettiin 02/2013. Aikaa meni ja papereita sai lähetellä velkaneuvojalle (2 käyntiä) ja säätiölle (n. 10 puhelua säätiön takausvastaavan kanssa). Oma työ oli taas oman pankin kanssa kun saldoja heille toimittelin (n. 5 tapaamista pankkineuvojan kanssa). Mutta kaikki tämä kyllä kannatti. Alkuvuonna 2012 sain juuri ja juuri hommattua itselleni ruuan ja vuokran hoidettua ajallaan. Ylimääräistä rahaa ei ollut mihinkään. Laskuja/muikkareita tuli päivittäin 2-5 kpl.
    Tällä hetkellä saan nuo 2 laskua kerran kuussa. Luottotiedot palautuvat n vuoden kuluttua koska uo kerkesi takauksenhakuaikana alkamaan eli YVK-merkintöjä tuli.

Omalla kohdallani todellinen pelastus. Tällä hetkellä palkasta menee vain yksi lainanlyhennys vielä 1,5v ajan. Myöskin talouteni kk-menot ovat karsiutuneet vuokraan, sähköön ja puhelinliittymään. Vakuutukset (koti/auto/mp) maksan puolivuosittain kesälomarahoista. Vaikka lainasumma on n. 700€/kk niin siitä huolimatta olen saanut jopa säästöön tasaiseen tahtiin hätävararahastoa.

Ihan vinkkinä, älä odotele yhtään parempia päiviä koska niitä ei tule. Hae heti apua. On hyvä aloittaa tutustumalla säätiön sivuihin ja varaa aika kuntasi velkaneuvonnasta. Itse tein sen virheen että odottelin ja vitkuttelin. Velkapottisi kasvaa koko ajan ja vieläpä mahdollisen takauksen hakemisenkin aikana. Se mitä itse juuri nyt voit tehdä on se että makselet kaikista pienemmät lainat pois eli sellaiset jotka saat 1-2 erässä KOKONAAN pois. Kaikki muut elloksen 2000€ velan 100€ kuukausilyhennykset ovat nyt tuuleen heitettyä rahaa. Tuollakin satasella saat joitain lainoja hoidettua. Ts tilanteesi näyttää huonolta jo nyt.. usko pois.
  3. Jos jotain menee uo:n niin sitten menee. Sinun asioiden selvittely on nyt vasta aluillaan. Mikä tahansa on ratkaisu tilanteeseesi niin siinä tulee kestämään ainakin 12kk, ehkäpä enemmänkin. Tuossa ajassa varmaan kaikki velat on menneet uo:oon. Laske paljonko käräjöintikulut ovat yhteensä, saat esimakua tulevasta. Laita jokaiseen erilliseen velkaan lisää n. 200-400€(arvio koska yksit velkojen summaa et ole kertonut). Tämän takia nyt tässä velkojen selvittelyaikana olisikin tärkeää saada pienempiä velkoja pois(joita varmastu pystyt makseleen). Säästät suoraan tuon 200-400€ per velka kun saat yhden velan hoidettua. Muista säästää maksusuoritukset. Velkaneuvoja varmasti pyytelee muutamaan kertaan velkasaldoja josta hän näkee mitä olet maksellut pois ja korjailee sitä mukaa omaa listaansa.
    Eli pienempiä velkoja hoidettava pois ennenkuin menevät haasteen asteelle. Haasteen saat kotiisi mutta tässä vaiheessa kun haaste tulee niin niissä on jo käräjöintikulut mukana vaikka tuomiota ei ole vielä tullut. Maksuhäiriömerkintä tulee kun tuomio annetaan. Sitten kun ei ole enä niitä pienempiä jäljellä niin isot luonnollisesti uo:oon menevät aikanaan. Tällöin ehkä kannattaisi laittaa kaikki ylim raha sivuun koska 1/3 kun mene tilistä niin siitä ei paljoakaan jää, ainakaan velkoihin. Itse makselin aikoinani uo:n alettua vain yhtä pankin lainaa säännöllisesti jossa sukulainen takaajana. Muiden velkojen oli vain annettava olla ja odottaa että ne päättyisivät uo:oon.
  4. Aloittajan tarina surullista luettavaa. Mutta kannattaa muistaa että aloittaja suinkaan ei ole ainoa jolla samankaltainen tilanne. Itselläni samankaltainen kokemus, ainoa ero että itselläni ollut aina toitä, kokonaisvelka oli 34k€.
    Aloittajan velkasumma 50k€ on kuitenkin aika suuri ja lainansaanti on kyllä olematonta. Onko realisoitavaa omaisuutta(asunto)yms jolla saisi velkapottia pienemmäksi? Omalla kohdalla venytin ihan liian kauan velkojen ulosotoon päästämistä. Tässä tilanteessa se kuitenkin tulee eteen jossain vaiheessa. Sitä kalliimmaksi tulee miten kauemmin sitä venyttää lisävelanotolla.
    Tee päätös ulosottoon menosta. Heti kun jokin velka erääntyy ja päättyy perintätoimistolle niin tee välittömästi perinnänkeskeytyspyyntö kyseiseen firmaan, älä tee maksusopimuksia koska nekin aikoinaan jäävät hoitamatta koska rahaa ei yksinkertaisesti ole. Ota heti kun vielä luottotiedot tallella ne asiat joita ei saa kun maksuhäiriömerkintä tulee(kotivakuutus,kasko,puhelin, sairausvakuutus).
    Posti alkaa kärrätä muikkareita urakalla postiluukusta mutta avaa kaikki ja laita mappiin. Kuitenkin kaikista pienimpiä velkoja voisi alkaa hoitaa vapaaehtoisestikin. Eli sellaiset velat jotka saat kokonaan hoidettua pois 1-2 erässä. Säästät loppupeleissä huomattavan summan käräjöintiukuluissa. Palkastasi tullaan aikanaan ulosmittaamaan 1/3 ja kun saat lapsen niin suoja osuus nousee. En nyt rohkaise jättämään velkoja kokonaan hoitamattakaan, mokattua on kyllä tullut ja vastuu on kannettava. Ulosotossa kuitenkin käteen jäisi enemmän rahaa kuin esim tällä hetkellä kun kaikki menee eikä riittäkään. Aina kuitenkin hoidettava asumiskustannukset(a-laina,vuokra,vastike,sähkö) ajallaan ja toki ruoka. Vasta tämän jälkeen hoidetaan velkoja sen minkä pystyy. Uo ei ole maailmanloppu, eräänlainen maksujärjestely sekin. Aloittaja on yksi sadoistatuhansista velallisista jotka ovat nyt ulosotossa... ei häpeällistä joskin aika arka aihe tässä yhteiskunnassa.
  5. Ensiksi nimim. Oikeutta, hyppää kaivoon...

Aloittajalle sen verran että pelko pois. Menet tapaamiseen jossa pohditaan sinun ja velkojesi hoidon tulevaisuutta. UO-mies kertoo mikä hänen mielestään olisi oikea tapa alkaa hoitamaan velkojasi. Voit aina kertoa oman mielipiteesi jonka hän mahdollisesti ottaa huomioon. Jos et mene tilaisuuteen tai muuten vetkuttelet ja kikkailet niin tämän jälkeen on aika turha odottaa hyvää palvelua... tulet saamaan sen saman mitä niin kovi muukin saa. Ja siitä nämä uo vastaiset kommentit sitten kumpuaa. Jos tarvitset autoa työmatkoihin niin uo ei vie autoa. Ilmeisesti auto kuitenkin puolisosi nimissä kun sen kerran maksaakin. Parilla tonnilla saa jo hyvän auton jos niikseen tulee. Oma maksoi 800€ ja mittarissa oli tuolloin 148 tkm ja tähän asti perushuolloilla selvitty. Todennäköisesti uo ottaa palkastasi sen lain salliman 1/3 ja sillä selvä. Jos sinulla muita velkoja niin ilmeisesti nyt enää niitä ei kannata maksaa vaan päästää nekin uo:oon. Ne rahat jotka nyt siis säästyy niin laita sukanvarteen pahanpäivän varalle. Toki jos on ihan pieniä velkoja niin niitä kannattaa yrittää maksaa kerralla pois jotta saisit käräjä- ja uo-kulut loppupeleissä pienemmiksi. Muutenkin näin uo:n kynnyksellä kannattaisi tarkistella omia kulutustottumuksia ja yrittää laittaa kaikki turhat menot pois kuten lehtitilaukset, superkaskot, kalliit nettiliittymät... jne jne. Toki asumiskuluista ei tingitä ja nehän kannattaa aina hoitaa ennen muita velkoja.