Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Bossu
profiilit
Bossu
Bossu
Vapaa kuvaus
Aloituksia
22
Kommenttia
3525
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Joo,+Taylor+on.+Oppimiskäyrä+on+jyrkkä:+joko+polttaa+veneensä+tai+uskoo,+että+laitteen+esilämmitys+täytyy+tehdä+kunnolla.+Lattian+alle+saan+helposti+mahtumaan+vaikka+100+litraa+valopetroolia,+jolla+keittelisikin+safkat+jo+varmaan+pari+kertaa+maapallon+ympäri.+Onhan+se+varmaan+katoavaa+kansanperinnettä.+Ei+varmaan+tule+paljon+uusia+asennuksia,+kuin+joissain+spesiaalitarpeissa.
17.03.2020 11:08
En+muuta+keksi,+kuin+että+sillä+tuetaan+takamastoa.+Takamastosta+puuttuu+etustaagi,+koska+se+tulisi+isonpurjeen+puomin+tielle,+vaikka+olisi+staagi+olisi+jaettu+kahtia.+Mastojen+väliin+voidaan+virittää+melkein+spinaakkerin+kokoinen+väliharuspurje,+jonka+falli+tulee+mesaanimaston+huippuun,+eli+kuormaa+voi+tulla+enemmän+kuin+vain+mesaanipurjeen+verran.+
http://www.zerotocruising.com/wp-content/uploads/2016/11/staysail.jpg
http://www.zerotocruising.com/thoughts-ketch-rig
17.03.2020 10:54
Ei+purjehtiessa,+mutta+suunniteltaessa.+Kirjoitin,+että+"riki+ja+köli+suunnitellaan+yhdessä".+Nostoköliveneessä+ja+painolastitankkiveneissä+voi+purjehtiessakin+muuttaa+oikaisevaa+momenttia+ja+märkäpinta-alaa.+Myötäisessä+köli+ylös,+niin+vauhti+kai+paranee.+Luovilla+kun+täytetään+yläpuolen+vesitankki,+oikaiseva+momentti+kasvaa+ilman+suurta+märkäpinta-alan+kasvua.
16.03.2020 08:28
Se+on+yksi+hyvä+puoli,+olettan,+ettei+ole+yhdysvaijereita+mastojen+välillä.
14.03.2020 08:59
Olet+varmaan+oikeassa,+teoreettisesti.+Tosielämässä+riki+ja+köli+suunnitellaan+yhdessä,+joten+käytännössä+oikaisuvoimaa+täytyy+lisätä,+kun+purjealaa+halutaan+nopeuden+takia+lisätä.
13.03.2020 18:37
Nykytekniikalla+ei+kannata+jakaa,+kun+on+hyvät+vinssit+jne.+Sitten+vasta+kannattaa+jakaa,+kun+vene+ei+muuten+mahdu+Panaman+kanavasta,+mutta+siitä+on+tärkeää+päästä.
13.03.2020 07:02
Se+on+eittämättä+parannus.+Genua+on+luovilla+huono.+Tietysti+isokokoinen+isopurje+on+hankalampi+reivata+ja+nostaa+kuin+pieni,+mutta+sitä+ei+tarvitse+tehdä+niin+usein.
11.03.2020 21:10
Tää+on+kyllä+oma+kokemuskin.+Minulla+on+ollut+vain+toppirikejä,+ja+niissä+genua+on+selkeästi+tärkeämpi+kuin+isopurje,+paitsi+luovilla+se+on+hankala.+Toppirikissä+spinnu+ja+genaakkeri+on+myös+isompia+eli+tehokkaampia.
11.03.2020 15:35
Se+on+totta,+mutta+yleensä+ei+ole+ylivoimaista+estää+vettä+valumasta+sisään.+Jos+tex-asun+sisään+valutetaan+vettä,+niin+luultavasti+sellaisen+puvun+käyttäjä+kastuu+myös.+Tex-asut+hengittää,+muttei+mitenkään+täydellisesti.+Käytän+usein+Haltin+kalvotakkia+ulkona,+ja+kyllä+sekin+hiostuu,+jos+kävelee+reippaasti.+Siinä+on+siis+ennemminkin+aste-ero+perinteiseen+sadetakkiin+kuin+periaatteellinen+muutos.+Puhun+nyt+150+euron+takeista.+Ehkä+joku+superkallis+asu+toimii+merkittävästi+paremmin,+mutta+ne+on+yli+mun+budjetin.
11.03.2020 08:01
Walker+Bay
https://venelehti.fi/walker-bay/
10.03.2020 12:20
Höpötexin+kanssa+tuskallisimpia+mulle+on+ollut+kalastusreissut,+joissa+ollaan+koko+päivä+kylmässä+sateessa+ja+tuulessa.+Ainakin+mun+vaatteiden+pinnat+kuitenkin+kerää+jonkun+verran+painoa+vedestä,+ja+tuulessa+se+sitten+osin+haihtuu.+Tästä+tulee+kylmä+fiilis.+Paremmin+olen+pärjännyt+sellaisella+vaatetuksella,+että+alla+on+useampi+ilmava+kerros+ja+päällä+kova+hengittämätön+vaate.+Tällöin+kehon+kosteutta+mahtuu+vähän+vaatteiden+alle,+ja+kova+kerros,+esim.+Rukka+ei+ime+vettä+yhtään.+Liikkumisessa+täytyy+olla+tarkkana,+jos+kävelee+enemmän+pitää+vaatteita+avata.+Sinänsä+nuo+'texit+on+toimivimpia+monissa+muissa+olosuhteissa.
10.03.2020 11:36
Noissahan+on+pitkät+pukspröötit+eikä+ole+pystykeulaa.+Omassa+pitkäkölisessäni+vesilinja+alkaa+jotain+2,5+metriä+pukspröötin+uloimman+kohdan+takana.+Eli+vene+voi+olla+sen+verran+ulkona+rannasta.
08.03.2020 22:40
Kun+itse+olen+keulassa,+istun+kannella+tai+olen+polvillani+ja+nousen+ylös+vasta+juuri+ennen+actionia.
06.03.2020 08:18
Voi,+koska+teräs+on+tuossa+koossa+jo+paino-lujuusominaisuuksiensa+kautta+kilpailukykyinen+materiaali.+Iso+vene+saavuttaa+7+solmun+nopeuden+ilman+erityistä+panostusta+nopeuteen,+jolloin+veneen+rakenteet+voivat+myös+olla+tukevammat.
04.03.2020 09:39
No,+tuo+korjaus+tehtiin+vesillä+ollessa,+joten+vaihtoehtoja+oli+huonosti.
03.03.2020 12:57
Minkä+ihmeen+takia+kukaan+tekisi+tuollaista+korjausta+polyesterihartsilla?+Tuohon+ehdotettuun+hommaan+on+paljon+paljon+parempi+epoksihartsi+esim.+siksi,+että+se+tarttuu+vanhaan+kuituun+paremmin+ja+se+on+itsessään+vedenpitävää.+Biltemassa+3+desin+epoksisetti+maksaa+pari+kymppiä,+ja+se+riittänee+tuohon+hommaan.+Minä+en+ehdottanut+styroksilaatikoita,+mutta+sekin+kyllä+toimii.+Jos+lämpötila+on+muutaman+asteen+plussalla+ja+on+tyyntä,+joku+puhaltava+lämppäri+tai+lämmittävä+lamppu,+kuten+ehdotettiin+riittänee.+Jos+on+esim.+0+C,+voi+joku+pressuteltta+olla+tarpeen,+jotta+lämppärin+puhaltama+lämpö+pysyy+riittävästi.+Jos+olosuhteet+on+huonot+ja+kovetinta+on+liian+vähän,+tippuu+paikka+maahan+ja+joutuu+tekemään+uudestaan.++Tänä+talvena+olisi+Etelä-Suomessa+keskellä+tammikuuta+saanut+kuidutushommat+tehtyä+ilman+mitään+suojauksia.
https://www.biltema.fi/veneily/veneen-huoltotuotteet/epoksitaytteet/laminointiepoksi-2000020523
03.03.2020 12:54
Solmun-kahden+nopeudella+tulevat+kolhut+ei+vielä+hajota+mitään.+Purjevenettä+on+vaikea+saada+rantautuessa+rikki+muuten+kuin+jonkun+naarmun+voi+saada,+koska+vauhdit+on+hyvin+hiljaisia.+Moottoriveneellä+olen+pariin+otteeseen+hajoittanut+potkurin.+Itse+katson+kartasta+sopivan+näköiset+rannat.+Joskus+voi+vielä+etukäteen+tarkistaa+Google+Earthista,+siinä+näkyy+vedenalaiset+kivet.+Sitten+vain+lähestytään+hiljaa+kaikua+tarkkaillen.+Kun+vene+on+saatu+rantaan,+voi+tarkistaa+veneen+ympäristön,+ettei+veneen+vierellä+ole+yllättäviä+kiviä+uhkaamassa.
03.03.2020 08:14
Kerran+tulppasin+reiän+vuototilanteessa+siten,+että+sukelsin+veneen+alle+ja+työnsin+n.+22-millisen+pultin,+jossa+oli+iso+prikka+reiästä+läpi.+Vaimo+istui+veneessä+sisällä+ja+irrotti+vuotavan+väliaikaisentulpan,+jotta+pultti+pääsi+reiästä+läpi.+Vaimo+pyöritti+mutterin+ja+ison+prikan+pulttiin.+Sukelsin+vielä+pari+kertaa+uudestaan+sikafleksiä+sormissa+ja+tein+sen+avulla+lopputiivistyksen+prikkaan.+Siitä+tuli+myös+vahva+väliaikainen+korjaus.
03.03.2020 08:04
Osaatko+keskustella+asiallisesti,+vai+vittuiletko+vaan?+Bilteman+epoksin+ohjeissa+sanotaan+kovettumisajaksi+7+päivää.
03.03.2020 05:56
Olen+käynyt+rannoissa+1,5-syväyksisellä+purjeveneellä+ja+0,6-syväyksisellä+moottoriveneellä,+isolla+ja+pienellä.+Loppujen+lopuksi+minusta++suurin+rajoitus+rantautumiseen+on+veneen+paino.+Painavaa+venettä+on+aina+ikävämpi+kolisuttaa+rantakivikkoon.+Sinänsä+syviä+rantoja+aina+löytyy,+ja+jos+ei+löydy,+hyvä+ankkuri+ja+jolla+hoitavat+tilanteen.+On+rennompaakin+olla+ankkurissa+kuin+odotella+kölin+kolinaa.
02.03.2020 15:08
8 / 177