Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

3971

1. Eihän+se+tietysti+näytä,+mutta+en+minä+nyt+sitä+asiaa+halunnut+piilottaakkaan.++Jos+ei+halua+jäädä+niin+sitten+ei+halua,+sellaista+se+nyt+vaan+joskus+on.+Sen+kyllä+olen+näistä+treffeistä+oppinut+että+kun+yleensä+menen+isommalle+kirkolle+treffeille+niin+samalle+reissulle+keksin+muuta+ohjelmaa.+Käyn+välillä+eri+salilla+treenaamassa,+menen+eläviin+kuviin+tai+kiertelen+kauppoja.+Se+kyllä+välillä+hieman+ihmetyttää+että+kun+olen+Tinderissä+niin+näillä+kulmin+ei+tahdo+sydämmet+napsahdella+kohdilleen+mutta+kun+olin+tuolla+ruuhka-Suomessa+koulutuksessa+niin+aika+monelle+treffeille+olisi+siinä+viikon+aikana+päässyt.
  2. No+tällä+hetkellä+kotona,+juon+kahvia+ja+pidän+taukoa+pensasaidan+leikkuusta.+Sen+jälkeen+olisi+vuorossa+lankkuaidan+purkua.+Se+olenko+kunnollinen+jääköön+ulkopuolisten+arvioitavaksi+mutta+ainakin+hyvin+arkisten+asioiden+äärelle+tuo+elämä+pääosin+rytmittyy.Työ+vie+kolmanneksen+arkipäivistä+ja+loppuaika+sitten+jakaantuu+arkiaskareiden,+harrastusten+ja+koulun+kesken.+Työ+ei+ole+mitään+mediaseksikästä+toimintaa+ja+jos+harrastuksetkin+ovat+luokkaa+kuntosali,+pesäpallo+ja+sähly+eli+ei+sillä+nyt+naisilta+pistetä+sukkia+jaloissa+pyörimään.++Arjenkaan+pyörittäminen+ei+kovin+tarunhohtoista+ole;+toki+nyt+saattaa+olla+väreilevää+jännitystä+ilmassa+koska+olen+miettimässä+uusia+verhoja+olohuoneeseen.Mikään+absolutisti+en+ole+vaikka+ihan+joka+vuosi+en+ole+baareissa+käynyt,+nytkin+jääkaapissa+on+kolme+pulloa+erikoisoluita+eli+juhannusjuomatkin+on+jo+hankittu.Mitä+parisuhteen+muodostamiseen+tulee+niin+melkolailla+olen+heittänyt+Risto-Matti+Ratian+suunnitteleman+pyyhkeen+jo+kehään.+Muutama+vuosi+tuli+säännöllisen+epäsäännöllisesti+nettitreffejä+kokeiltua+mutta+vaikka+ihan+hyvin+treffeille+pääsi+niin+yllättävän+usein+naisten+puolelta++esteeksi+muodostui+peruskoulun+suosikkiaineisiini+lukeutunut+kemia.+Lisäksi+kun+välillä+lauottiin+suoranaisia+valheita+miksi+treffeille+ei+voinut+jäädä+vaan+oli+niin+kiire+ettei+edes+kahvia+ehtinyt+juomaan+niin+aikalailla+meni+kiinnostus+koko+treffailuun.+Olen+tuossa+miettinyt+miksi+tällainen+tavallisen+oloinen+pulliainen+ei+oikein+tahdo+menestyä+naismarkkinoilla.+Yksi+erottava+asia+on+ollut+matkustelu.+Itse+kaipaan+vaeltamista;+luonnossa+oloa+ja+kotimaan+tuntemista.+Naisten+ykkösasia+tuntui+olevan+ulkomaisten+ostoskeskusten+kaakelilattiolla+kipsuttelu.+Hiukan+on+jäänyt+epäselväksi+että+oliko+kiinnostus+ulkomaihin+aito,+haluttiinko+tällä+sosiaalisessa+mediassa+peukutuksia+vai+haluttiinko+tällä+korostaa+sitä+omaa+koulutuksen+tuomaa+ylivertaisuutta+minun+suhteeni.+Toinen+asia+mikä+tulee+mieleen+on+se+että+minä+olen+alussa+ujo+enkä+mikään+supliikkimies+joten+käsitetäänköhän+tämä+vahingossa+kiinnostuksen+puutteeksi.+Kateellinen+olen+kyllä+miehille+jotka+suoltavat+puhetta+kuin+lahjanarua+samalla+kun+itse+oksentaa+piikkilankaa.Kolmas+ja+todennäköisin+syy+on+"tilastollinen".+Itse+puoli+vuosisataa+jo+kohta+silmiin+katsovana+miehenä+on+tällä+Pohjois-pohjanmaalla+tilanteessa+jossa+vapaata+naista+kohden+taitaa+olla+nelisenkymmentä+miestä.+On+jotenkin+inhimillistä+että+tällaisessa+tilanteessa+käy+mielessä+että+varmaan+löytyy+vielä+joku+joka+on+minua+komeampi,+rikkaampi,+huumorintajuisempi+yms.+Tämä+on+tietysti+ihan+oikein+sillä+eihän+kenenkään+pidä+vain+tyytyä+johonkin.Loppuun+ehkä+kuitenkin+sellainen+lohdutuksen+siemen+että+iltaisin+mulla+ei+ole+ulko-ovi+lukossa+joten+jos+vain+joku+astuu+taloon+ja+kysyy+että+aletaanko+oleen+niin+ainakin+lupaan+keittää+kahvit.+Omat+vaatimukset+on+sellaiset+että+haluan+löytää+naisen+joka+tykkää+minusta,+minä+tykkään+siitä+ja+elämäntilanne+on+suunnilleen+sama.+Lopuista+asioista+voi+sitten+hienosäätää.
  3. Tuohon+rappukäytäväktiin+en+osaa+mitään+sanoa+mutta+käsittääkseni+tuota+uutta+lakia+on+kritisoitu+jo+Ruotsissa.Itse+kyllä+pidän+uudistusta+siinä+mielessä+tervetulleena+että+nykyään+uhrin+pitää+myös+olla+todistajana+sen+suhteen+että+kokiko+hän+väkivallan+uhkaa+tai+oliko+alisteisessa+asemassa.+Mielestäni+uhri+on+uhri+ja+poliisin+tehtävä+on+tutkia,+syyttäjän+syyttää+ja+lopulta+oikeus+ratkaisee.+Toki+harmaaritarin+kanssa+siinä+mielessä+samoilla+linjoilla+että+on+aika+tylyä+että+nainen+vaan+ilmoittaa+epäilystä+jonka+jälkeen+mies+joutuu+puolustautumaan+poliisi-+ja+syyttäjänlaitosta+vastaan.+Se+olisiko+uusi+laki+hyvä+tai+huono+on+tässä+vaiheessa+vaikea+sanoa.+Sen+ratkaisee+sitten+oikeuden+antamat+ensimmäiset+tuomiot+jotka+ovat+ennakkotapauksia+ja+viitoittavat+linjaa.++Esimerkiksi+jos+nainen+tanssii+alasti+miehen+sylissä+niin+mies+voi+helposti+tulkita+että+siinä+on+seksuaalinen+viesti+kun+taas+nainen+voi+sanoa+että+se+nyt+oli+vain+tuttavallinen+ele.+Oikeus+sitten+päättää+onko+alastomassa+sylitanssissa+eroottinen+sanoma+jonka+voisi+mieltää+kutsuksi+seksiin.+Jatkossa+sitten+selviää+koko+kansalle+se+linja.+Tai+jos+nainen+katsoo+olleensa+alisteisessa+asemassa+koska+hänellä+oli+hame+ja+ulkona+viisi+astetta+pakkasta;+jos+hän+ei+olisi+suostunut+seksiin+niin+mies+olisi+voinut+pistää+hänet+ulos+pakkaseen+ja+hänellä+olisi+paleltumariski.+Jos+oikeus+on+samaa+mieltä+naisen+kanssa+niin+jatkossa+aina+jos+harrastat+seksiä+naisen+kanssa+jolla+on+asusteena+hame+olet+potentiaalinen+raiskaaja+jos+ulkona+on+viisi+astetta+pakkasta+tai+kylmempi.Nämä+nyt+oli+kärjistyksiä+mutta+oikeuden+tuomiolla+on+tällainen+ohjaava+vaikutus.
  4. En+nyt+tiedä+pelästyttääkö+mutta+usein+on+kyllä+käynyt+naisten+puolelta+selväksi+että+tulotasojen+olisi+hyvä+olla+linjassa.+Itse+kun+tienaan+sunnilleen+Suomalaisten+mediaanipalkan+verran+niin+eipä+ole+akateemisten+kanssa+treffeiltä+uusintoihin+lähdetty.+Tämä+tietysti+oli+nuorempana+oma+valinta+kun+lähti+alalle+josta+tunsi+iloa+ja+ammattiylpeyttä.+Nyt+kun+on+vielä+kouluttautunut+lisää+ja+pääsee+auttamaan+ihmisiä+heidän+ongelmissaan+ja+vaivoissaan+niin+en+ole+kyllä+uravalintaani+katunut.Se+että+joku+antaa+elämässään+tulotason+näkyä+ei+minulle+kerro+vielä+mitään.+Jollakin+voi+olla+pihassa+kallis+ja+komea+auto+mutta+jos+työssään+sitä+tarvii+niin+usein+nämä+ovat+myös+mukavia+ajaa+ja+ennenkaikkea+turvallisia.+Silloin+laatu+on+myös+perusteltuja.++Joskus+taas+se+varakkuus+näytetään+sillä+että+joka+toinen+kuukausi+ollaan+kaukomailla+vaikka+ei+huvittaisi+mutta+somessa+on+mukava+kerätä+tykkäyksiä.Pienenä+aasinsiltana+voi+kyllä+todeta+että+monet+ovat+pitäneet+minua+"rajat+kiinni"-ihmisenä+sen+vuoksi+että+minua+ei+juuri+kiinosta+ulkomaan+matkailu.+Itse+nautin+mieluimmin+kotimaassa+luonnonpuistoissa+vaeltamisesta,+kanootilla+jokien+melomisesta+tai+vaikka+kiertämisestä+Ahvenanmaa+pyörillä.+Sitä+kun+alkaa+iän+puolesta+jo+puoli+vuosisataa+lähestyä+niin+on+myönnettävä+että+tällaisena+vanhan+liiton+miehenä+nämä+tasa-arvokysymykset+menevät+enemmän+käytännön+kuin+teorian+asteella.+Jos+kahvipöydässä+on+juttua+että+auton+renkaat+pitäisi+vaihtaa+niin+juon+kupin+loppun+ja+käyn+vaihtamassa+renkaat;+ja+kyllä,+juuri+siksi+että+olen+mies.+Jos+sisään+astellessani+yrität+polkea+miehisyyttäni+korkojesi+alle+toteamalla+että+olisit+voinut+viedä+ne+jonnekin+liikkeeseen+voit+olla+varma+että+tulen+viereesi,+kallistan+päätäsi+hieman+taaksepäin+ja+suutelen+sinut+hiljaiseksi.+Suoraa+vastausta+on+tietysti+vaikea+antaa+mutta+sanoisin+että+unohda+oma+ja+miehen+ego+sekä+lähtekää+vaeltamaan.+Ensin+vaikka+päiväretki+jonka+aikana+puhutaan+vaikka+säästä+ja+muista+neutraaleista+asioista.+Jos+uskallusta+riittää+niin+sitten+muutaman+päivän+vaellus+jonka+aikana+voi+puhua+asioista+jotka+tekee+onnelliseksi,+tulevaisuuden+suunnitelmat+yms+mutta+tärkeintä+on+nähdä+miten+toimitte+yhdessä.+Vaelluksen+jälkeen+voi+sitten+miettiä+onko+ammatti+tai+tulotaso+oikeasti+niin+merkittävä+asia+että+sen+takia+hylkää+potentiaalisen+ihmisen+jos+hänen+seurastaan+on+nauttinut+kolme+vuorokautta+vaativissa+olosuhteissa.
  5. Mielestäni+tämä+on+vain+osatotuus.+Kyselytutkimuksen+mukaan+naiset+joilla+on+alempi+koulutustaso+sijoittuvat+työelämässä+töihin+jotka+ovat+määräaikaisia,+osa-aikaisia+ja+lisäksi+heikosti+palkattuja;+osa+tekee+jopa+kahta+työtä+selvitäkseen.+Tämä+talouden+epävarmuus+oli+heillä+syy+miksi+he+eivät+halua+lapsia.Toki+kyllähän+koulutuskin+vaikuttaa.+Jos+miettii+että+ensin+käy+lukion+ja+sen+jälkeen+opiskelee+vaikka+yliopistossa+ennen+työelämään+siirtymistä+niin+on+ihan+inhimillistä+että+hetken+haluaa+olla+siinä+työelämässä+ja+luoda+uraa+sekä+maksella+opintolainoja+ennenkuin+alkaa+leikkimään+taas+kotileikkejä.+Osalle+sitten+käy+niin+että+tasapainoillessaan+uran+ja+lasten+hankinnan+välillä+päätyy+uraan.+Varmasti+monelle+vaikeita+päätöksiä+enkä+halua+asettaa+vastakkain+isompaa+veropussia+valtiolle+tuovaa+uranaista+tai+tulevia+veronmaksajia+valtiolle+loihtivaa+kotiäitiä.+Molemmat+arvokkaita+rooleja.Itse+näen+suurimmaksi+esteeksi+lasten+hankkimiseksi+ongelmat+työn+ja+perhe-elämän+välillä.+Perhevapaamallit+jotka+kannustaisivat+myös+miehiä+jäämään+kotiin+äidin+sijaan+puuttuvat+käytännössä+kokonaan.+Pienten+lasten+äitien+osa-aikaisuus,+etätyöskentely+yms.+Toivottavasti+valtiovalta+ja+työmarkkinapöydissä+istuvat+aloittaisivat+asian+pohdiskelun+ja+kysyisivät+myös+kansalta+ideoita+miten+tätä+palettia+kannattaa+pyörittää.Toinen+asia+mitä+olen+pohtinut+on+tämä+sinkkuelämän/lapsettoman+parisuhteen+valinneiden+ja+lapsiperheistä+luotujen+mielikuvien+vastakkainasettelu.+Artikkelit+lapsettomista+ihmisistä+korostavat+vapautta,+oman+itsensä+kehittämistä,+sitä+miten+olet+vastuussa+vain+itsestäsi.+Mielikuvat+perhe-elämästä+luodaan+termeillä+"prisma-perhe","vaipparumpa"+jne+eli+koko+ajan+korostetaan+miten+sinulta+tavallaan+oma+elämäsi+loppuu+kun+lapset+tulevat+mukaan.
  6. Täytyy+kyllä+rehellisesti+sanoa+että+tuntuu+aika+pahalta+tuollainen+olettamus+että+miehillä+kaikki+järjestyy+kunhan+pistät+tietokoneen+kiinni+ja+lähdet+ovesta+ulos.+Pystyn+toki+puhumaan+vain+omasta+puolestani+mutta+voi+kun+se+olisikin+noin+helppoa;+usein+vain+unohdetaan+että+tangoon+tarvitaan+kaksi.++Sen+verran+olen+nettitreffeillä+käynyt+pakkeja+hakemassa+että+ei+se+ainakaan+ole+ollut+yrityksestä+kiinni.+Karu+tosiasia+vain+on+että+jos+jokaista+naista+kohden+on+nelisenkymmentä+vapaata+miestä+niin+aina+löytyy+mies+joka+on+minua+pidempi,+harteikkaampi,+huumorintajuisempi,+rikkaampi,+tai+kiinnostavampi+ammatti+tms.+Toki+aina+voisi+kehittyä+ja+muuttua+ja+mennä+vaikka+ravintoloihin/baareihin+sillä+siellähän+paljon+otetaan+kontaktia.+Itse+vain+en+juuri+kuppiloissa+viihdy+kuin+kerran+vuoteen+ja+samantyyppistä+naista+myos+toivon+rinnalleni.+Tämä+tarkoittaa+että+meidän+pitäisi+olla+samassa+kuppilassa+samaan+aikaan+kohdata+toisemme+ja+aloittaa+keskustelu+ja+minun+toivoa+että+pystyn+tekemään+sellaisen+vaikutuksen+etteivät+nämä+nelisenkymmentä+muuta+enää+naista+kiinnosta.Toki+jos+tekisin+sellaisen+radikaalin+liikkeen+että+sanoisin+itseni+vakityöstä+irti,+myisin+talon+ja+antaisin+lapset+äidille+ja+muuttaisin+ruuhkasuomeen+niin+mahdollisuuteni+varmasti+paranisivat+koska+siellä+sukupuolen+jakauma+on+tasaisempi+tai+jopa+jossakin+ikäluokissa+miehille+"edullinen".Itse+kuitenkin+näen+että+se+hinta+jonka+parisuhteen+saamiseksi+joutuisin+maksamaan+on+sen+verran+kova+että+pysyn+ilman+parisuhdetta.Joku+aika+sitten+tuli+kysely+jossa+tiedusteltiin+perhe+ja+lapsisuunnitelmia.+Toki+tämä+on+hieman+eri+kuin+suora+parisuhde+mutta+parisuhteessa+varmaan+katsotaan+myös+asioita+tulevaisuuteen.+Syy+miksi+naiset+eivät+halunneet+lapsia+vastauksissa+oli+paljon+syitä+ennenkuin++tultiin+kohtaan+sopivan+kumppanin+puute.+Miehillä+tämä+oli+syy+numero+kaksi.+Samaan+aikaan+naiset+voivat+hakea+hedelmöityshoitoja+kun+vaan+ilmoittavat+että+sopivaa+kumppania+ei+löydy.+En+nyt+tarkoita+että+naisen+pitää+hyväksyä+mitä+tahansa+siimahäntälinkoja+kumppaniksi+jotta+voi+hankkia+lapsen+mutta+jotenkin+se+että+miehet+pelkästään+määritellään+ihmisiksi+jotka+voisivat++omalla+tahdolla+muuttaa+tilanteensa+helposti+on+jo+aika+julma+syyllistys.