Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

3966

1. Uskoisin+että+tästä+juuri+on+kysymys.+Tuota+vain+olen+miettinyt+miksi+sitten+minua+ei+ole+jännittänyt+vaikka+työhaastattelussa.+Ehkä+siinäkin+on+kyse+siitä++että+esitän+lähtökohtaisesti+ammatillista+osaamista+enkä+itseäni+persoonana+vaikka+toki+sekin+valintatilanteessa+painaa+jotakin.Osittain+varmaan+johtuu+myös+muistijälkien+tuomasta+odotusarvoista.+Työhaastatteluista+olen+päässyt+läpi+ihan+hyvillä+fiiliksillä+vaikka+aina+ei+paikkaa+ole+tullut.+Samoin+esitelmistä+olen+saanut+hyvää+palautetta+joten+niissä+olen+siellä+mukavuusalueella.Treffeillä+kun+on+tullut+jos+jonkinlaisia+pakkeja+niin+sitä+ehkä+jo+odotusarvoisesti+olettaa+että+tämä+ei+pääty+hyvin+niin+aivot+menee+johonkin+suojamoodiin.
  2. En+nyt+tiedä+mikä+on+nuori,+mutta+jos+puhutaan+vaikkaalle+kolmekymppisistä+niin+sanoisin+yleisesti+kohtaan+yksikolme+asiaa;+olosuhteet,+yksittäiset+tapahtumat+jatuuri.Alkaen+jo+siitä+millaiseen+perheeseen+synnyt+on+isomerkitys+sillä+tutkimuksen+mukaan+huono-osaisuus+periytyy.+Jos+et+pysy+materiaalin+kilpavarustelussamukana+niin+riski+kiusatuksi+tulemiseksi+kasvaa.+Onkolapsi+sitten+syyllinen+kun+sattui+siihen+perheeseen+syntymään?+Kaikille+kun+ei+riitä+kultalusikoita+suuhun.Mitä+tuossa+opettajien+kanssa+olen+vanhempainkes-kusteluissa+ollut+niin+olen+saanut+sen+käsityksen+ettäkyllä+opettajat+lähtökohtaisesti+vaativat+samaa+pojiltakuin+tytöiltä,+mutta+ongelmia+syntyy+kun+oppiminenon+niin+eritahtista.+Pojat+kun+ovat+kasvussa+muutamanvuoden+perässä+niin+opettajien+on+sitten+valittavakäydäänkö+asioita+hitaammin+jolloin+opetussuunnitelmastajäädään+jälkeen+vai+mennäänkö+opetussuunnitelman+mukaan.Tässä+vauhdissa+ei+sitten+kaikki+pysy+jos+opetussuunnitelmanmukaan+mennään.Sitten+on+näitä+yksittäisiä+syitä+kuten+vaikka+sairaus.+Et+pääse+töihin+koska+sinulla+on+joku+sairaus+silläterveitäkin+on+niitä+paikkoja+hakemassa+ja+luonnollisestimenee+sinun+edelle+valinnoissa.+Samoin+joku+muu+tapahtuma+vaikka+ero+saattaa+aiheuttaasyrjäytymistä.+Tulet+töistä+kotiin+ja+pöydällä+onlappu+jossa+todetaan+että+olemme+kasvaneet+erilleen,lapset+jää+minulle+ja+sinun+pitää+nyt+muuttaa+kodistamme+pois;+tarkistin+sosiaalitoimistosta.+Siinä+saattaa+kyllä+hanskat+pudota+kun+tuollainen+ilmoitetaan+täysinyllättäen+ja+viranomaisetkin+lähtökohtaisesti+naisenpuolella.+Saattaa+tuntua+yksinäiseltä.Kaikkiin+asioihin+ei+vaan+pysty+vaikuttamaan+muttajos+nyt+aluksi+vaikka+koulussa+luokkakokoja+pienennettäisiinja+apuopettajia+saataisiin+luokkiin+jotta+ne+hitaammatkin+ehtisivät+mukaan.+Lisäksi+aineita+voisimiettiä+vähän+uudelleen.+Käytännön+aineita+enemmän+joissa+nämä+ei+niin+lukuintoiset+voisivat+loistaa+ja+saada+sitä+kautta+itsetuntoa+ylös.Samoin+toisen+asteenkoulutuskin+voisi+olla+ilmaista+jotta+ainakaan+perheentausta+ei+estäisi+kouluttautumista.+Työelämääntoivoisin+myös+näille+vajaakuntoisille+työpaikkojatai+työpajoja+joissa+voisi+todistaa+olevansa+hyödyksiyhteiskunnalle.Viranomaisille+voisi+myös+ilmoittaa+että+mieskinon+ihminen+jotta+vältettäisiin+niiltä+nöyryyttäviltätilanteilta+kun+perheneuvolassa+syntyvän+lapsenäidiltä+kysytään+miehen+asioita+vaikka+mies+istuuvieressä+tai+kun+miehen+kohdatessa+perheväkivaltaa+ei112:sta+naureskella+että+otat+sä+oikeesti+muijalta+pataan.+Olen+tuossa+miettinyt+että+tulisiko+nämä+ongelmatparemmin+pinnalle+jos+olisi+feministipuolueen+miespuolinen+vastine+vai+pitäisikö+tähän+maahansaada+ihan+oikeasti+jotakin+miestutkimusta+jollasaataisiin+asiat+yleiseen+tietoisuuteen.+Muttajos+yksilötasolle+mennään+niin+toivoisin+ettämiehessä+nousisi+pinnalle+enemmän+sellainen+ajatus-malli+jossa+egosta+annetaan+hieman+siimaa+jauskalletaan+hakea+apua.+Ymmärretään+että+ongelmienkanssa+ei+tarvi+olla+yksin.Kohtaan+kolme+voisin+todeta+että+itse+en+tätä+ilmiötäpidä+kuvottavina+sillä+taustalla+saattaa+ollaasiota+joihin+todella+ei+mies+pysty+vaikuttamaan.Se+että+olet+syrjäytynyt+yhteiskunnan+elätti+eivarmaan+kyllä+paranna+kemian+löytymistä+treffeillä.