Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

1709

1. No+oi+voi+sentään.+Ottaako+asiat+taas+kerran+pattiin,+kun+ei+jotain+tapahtunutkaan+tekemättä+itse+mitään+asian+eteen.
  2. Sanotaanko+näin+ettei+mun+tarvitse+kuvitella.+Hermosärky+on+maailmassa+pahinta+olevaa+kipua.+Mulla+sitä+on+ollut+ristiselässä+jo+lähes+14+vuotta.+Viimeiset+14+kuukautta+ne+ovat+olleet+päällä+joka+päivä,+heräämisestä+nukahtamiseen,+yleensä+8-9,+välillä+jopa+10+voimakkuudella.+Liikkuminen+pahentaa+kipua,+ja+viime+syksynä+jouduin+ottamaan+ulkona+rollan+käyttöön+keventääkseni+risti+selkään+kohdistuvaa+rasitusta.+Jopa+alle+100+metrin+matkalla+painetta+kertyy+ristiselkään+niin+kauan,+kunnes+tulee+tunne+siitä+kumpi+lähtee+ensin:+jalat+alta+vai+taju.+Helteillä+kivut+ovat+sen+verran+lievät,+että+pystyn+jopa+liikkumisesta+nauttimaan.+Muutoin+se+on...kuin+lasinsirujen,+tai+hehkuvien+hiilten+päällä+paljain+jaloin+kävelemistä.+Tällä+hetkellä+koen+sellaista+kipua+joka+pistää+rukoilemaan+tajunnan+menetystä+vailla+sitä+helpotusta,+että+se+tapahtuisi.+Koen+joka+päivä+sietämättömän+kivun+vailla+yhdenkään+lääkkeen+antamaa+helpotusta.+Vaikutus+on+sama+kun+vetäisi+karkkia+kovan+kivun+lievittämiseksi.+Kaksi+kipupolia+on+yhteensä+kolmesti+nostanut+kädet+pystyyn,+samoin+on+tehnyt+muutama+muukin+lääkäri.+Päivystykseen+on+turha+mennä+vaikka+olen+lähes+joka+päivä+päivystyskunnossa,+koska+sieltä+ei+saa+apua.+Viimeinen+lääke+kokeilemattomien+listalla+tuli+testattua+viime+syksynä+tutuin+​tuloksin:+ei+yhtään+apua.+Menneet+1,5+vuotta+olen+pysynyt+hengissä+vain+siitä+syystä,+että+saan+jotenkin+nukutuksi.+Jos+uni+kuolee,+en+ole+kauaa+elossa.+Pää+ei+silloin+kestä.+Olen+ollut+jo+14+kuukautta+kotini+vanki,+käyden+vain+kaupassa+ja+apteekissa+silloin+kun+on+ollut+pakko.+Olen+elossa,+mutta+en+elä.+Mulla+ei+ole+tällä+hetkellä+minkälaista+kodin+ulkopuolista+elämää.+Siitä+huolimatta+en+valita.+Onneksi+viihdyn+yksin+pitkiäkin+aikoja,+kunhan+on+vain+jotain+tekemistä.+Siitä+huolimatta+etten+pysty+missään+vaiheessa+toimimaan+normaalisti,+käyn+itse+pakollisilla+asioilla,+siivoan+ja+pyykkään,+ja+joskus+käyn+parinsadan+metrin+lenkillä+koirani+kanssa,+kun+se+tulee+mua+tervehtimään.+Monesti+teen+nuo+asiat+pelkän+sisun+ja+itsepäisyyteni+avulla.+Ole+onnellinen,+että+saat+lääkkeistä+edes+hetken+helpotuksen.+Kaikki+eivät+saa+edes+sitäkään+vähää.
  3. Kiitos.+Hermokivut+on+ollu+vajaa+14+vuotta+kumppanina,+ja+kulkee+vierellä+kuolemaan+asti,+mutta+yhtäjaksoisesti+on+ollut+päällä+keväästä+-20,+kun+sitä+ennen+niitä+oli+muutaman+kuukauden+vuodesta.+Itse+asiassa+tämän+palstan+jutut+on+kevyemmästä+päästä,+ja+täällä+pystytään+jopa+asialliseen+keskusteluun+välillä.+Ikävä+-palsta+ja+muut+tunteet+osion+palstat+ovat+pahimmasta+päästä,+ja+siellä+ne+pahimmat+sekopäät+on,+vaikka+ne+tännekin+aina+välillä+eksyy.+Sillä+itsekin+tälle+palstalle+siirryin+viime+marraskuussa,+kun+en+parin+kuukauden+jälkeen+enää+jaksanut+lukea+jatkuvia+syyttelyjä+ja+haukkumisia,+jotka+kohdistettiin+kehen+tahansa+oli+tämä+sen+ansainnut+tai+ei.+Yleensä+yhden+tai+kahden+sekopään+toimesta,+kun+tämä+kuvitteli+jokaisen+kommentin+tulevan+siltä+"hänen"+kohteeltaan+tajuamatta+että+ne+olivatkin+useilta+eri+ihmisiltä.+On+täällä+palstalla+ihan+fiksuakin+porukkaa,+ja+joidenkin+kanssa+heitetään+ihan+huumorilla+läppää,+mutta+käydään+myös+asiallisia+keskusteluja.+Osa+on+vanhoja+vakkareita+niin+rekkautuneina+kuin+anoina,+osa+on+uudempia.+Sitten+on+noi+palstan+omat+"ominaisuudet".++Allu+on+yksi,+joka+on+kuulemma+jo+vuosia+jankannut+samaa+asiaa,+Välis+on+omanlaisensa,+mutta+myös+äärettömän+mukava+ja+huumorintajuinen,+Jan+on+omanlaisensa,+Peris+myöskin+jne.+Edellä+mainittuja+en+poiminut+esille+siksi+että+he+olisivat+jotenkin+huonoja+ihmisiä,+vaan+jokaisella+on+oma+ominainen+tapansa+tulla+esille.+Jokaisella+palstalla+olevalla+on+oma+historiansa.+Toiset+tuovat+sen+herkemmin+esille,+kertoen+menneisyydestään+rankkojakin+asioita,+johon+ryhmään+itse+kuulun,+mutta+osa+kertoo+vähemmän+itsestään+ja+menneisyydestään,+ja+se+on+ihan+fine.+Osa+on+enemmän+taustalla,+osa+enemmän+näkyvillä.+Itse+saa+päättää+mitä+haluaa+kertoa.+Voisi+sanoa+että+meno+ja+henkilöjakauma+palstalla+on+kuin+olisi+takaisin+yläasteella.+Sillä+erotuksella+että+täällä+saa+olla+kaikki+äänessä.
  4. Sä+taidat+olla+uus+täällä.+Ekaksi,+tossa+mun+kysymyksessä+ei+ole+mitään+ilkeää.+Jos+joku+sen+sellaisena+ottaa,+niin+se+on+sitten+sen+murhe+ja+ongelma.+Toi+on+kaukana+ilkeydestä.+Mä+osaan+olla+ilkee+ja+paha+suustani,+mutta+tuo+ei+sitä+ole.+Suurin+osa+palstalla+olevista+miehistä+on+naisettomia+ja+naisen+puutteessa+olevia+ätmejä,+jotka+utelevat+muiden+kokemuksia+kertomatta+omia.+Tai+sitten+heillä+ei+ole+mitään+muuta+mielessä+kuin+seksi.+Ja+jokainen+heidän+tekemä+aloitus+koskee+seksiä+ja+pillua.+Tietyt+tyypit+tunnistaa+juurikin+aiheista+joista+he+postaavat+lukemattomia+aloituksia.+Ilkeyttä+on+se,+kun+toista+syytetään+esimerkiksi+varkaaksi,+kuten+minua+on+syytetty.+Itse+tulin+palstalle+puoli+vuotta+sitten.+Ilkeyttä+on+se,+kun+hänestä+puhutaan+pahaa+selän+takana+ja+vielä+niin,+että+kohde+sen+pystyy+lukemaan.+Ilkeyttä+on+se,+kun+haukutaan+tukinikiksi+tai+väitetään+jonkun+olevan+toinen+kuin+on,+vaikka+useampi+sen+todistaa+kyseessä+olevan+kaksi+eri+kirjoittajaa.+Sä+tuut+huomaamaan,+että+myös+tällä+palstalla+on+ilkeitä+ihmisiä,+joiden+jokainen+kommentti+on+asiatonta.+Tsekkaa+mun+profiilista+löytyvät+mun+kaikki+tekemäni+kommentit.+Ehkä+huomaat+niissä+jotain+muuta+yhteyttä+kuin+ilkeyttä.+Toisaalta,+yritä+itse+kestää+sietämätöntä+ristiselän+hermosärkyä,+jonka+voimakkuutta+yksikään+kipulääke+ei+lievennä...yhtään,+heräämisestä+nukahtamiseen,+päivä+toisensa+jälkeen+yhtämittaisesti+yli+14+kuukautta+vailla+mitään+taukoa,+ja+pahimmillaan+se+on+sitä+että+rukoilee+tajunnan+menetystä+sitä+saamatta.+Jos+jonkun+mun+sanoman+kokee+loukkauksena,+niin+eiköhän+sen+voi+laittaa+tuon+päivistä+selviytymisen+piikkiin.+Vielä+lopuksi.+Jos+on+herkästi+nokkiinsa+ottava+loukkaantuja,+eikä+kestä+ronskia+puhetta,+mitä+täällä+viljellään+laajasti,+on+silloin+väärässä+paikassa.
  5. No+jos+asiat+huonosti+-tilanteella+tarkoitetaan+sitä,+että+menneet+13+kuukautta+olen+joutunut+elämään+ja+viettämään+aikani+90+prosenttisesti+57+neliön+sisällä,+koska+sietämätön+ristiselän+päivittäinen+hermokipu+on+estänyt+ns.+normaalin+elämän,+niin+joo,+kyllä+mulla+on+asiat+huonosti.+Valitettavasti+kun+sille+asialle+-siis+hermokipu-+ei+voida+tehdä+mitään,+ei+ole+myöskään+tietoa+koska+pääsen+palaamaan+normaaliin+elämään,+joka+omalla+kohdallani+tarkoittaa+säännöllistä+menoa+kerran+tai+kaksi+viikossa.+Ehkä+huomenna,+ehkä+ensi+viikolla,+ehkä+puolen+vuoden+päästä,+ehkä+vuoden+päästä,+ehkä+10+vuoden+päästä+jne.+Varmasti+vielä+joskus.+Voisin+pikemminkin+sanoa+että+onneksi+on+palsta,+jotta+saan+pidettyä+edes+jotain+sosiaalista+elämää+yllä,+sillä+muutoin+sekin+puoli+olisi+ollut+kokonaan+poissa.+Koronan+aiheuttamat+sulut,+etätyöt+ja+muut+toimenpiteet+ovat+aika+kesyjä+omaan+tilanteeseen+nähden,+sillä+he+joita+ne+koskevat,+voivat+käydä+rajoituksetta+ulkona+liikkumassa+ja+nähdä+samalla+toisia+ihmisiä+nimenomaan+sillä+hetkellä+kun+he+itse+sitä+haluavat+tehdä.+Joutumatta+miettimään+etukäteen+vaikka+sitä,+että+jos+tänään+lähden+käymään+siellä+ja+siellä,+pystynkö+lähtemään+seuraavana+päivänä+jonnekin+muualle.+Tai+miettimään+että+voinko+siivota+tai+pestä+pyykkiä+tänään,+kun+huomenna+on++jokin+asia+jossain+päin+koti-+tai+työpaikkakuntaa+jossa+on+oltava+läsnä.+Tuon+pohtiminen+on+mun+jokapäiväistä+elämää.+Tälläkin+hetkellä+odotan+tietoa+siitä,+menemmekö+me+jälkeen+jääneet+lauantaina+vai+sunnuntaina+Mummuni+asuntoon+jakamaan+siellä+olevia+tavaroita+keskenämme,+jotta+voin+tehdä+päätöksen+sen+suhteen+menenkö+käymään+apteekissa+tänään+vai+huomenna.+Miksi+se+tieto+viikonlopun+tapaamispäivästä+vaikuttaa+johonkin+niinkin+arkiseen+menoon+kuin+apteekissa+käyminen?+Onko+sillä+väliä+minä+päivänä+sinne+menee?+Vastaus+on+että+on+väliä.+Mulla+on+maanantaista+lähtien+ollut+päällä+kasin+tai+ysin+voimakkuudella+olevat+kivut+-kiitos+matalapaineen,+kun+viime+viikolla+oli+kivut+minimissä+ilman+ollessa+lämmin.+Tuolla+voimakkuudella+en+pysty+tekemään+juuri+mitään,+ja+liikkuminen+on+tuskaista.+Lähdenkin+ulko-ovesta+pihalle+vain+jos+on+pakko.+Siis+kauppaan,+kirjastoon+tai+apteekkiin,+postin+hakuun+ja+roskien+vientiin.+Tehden+niitä+kotitöitä+joita+on+pakko.+Yleensä+yhdistänkin+useamman++asian+yhteen+liikkeellä+oloon.+Kun+lähden+liikkeelle+ja+käyn+jossain,+tai+teen+kotona+jotakin+joka+rasittaa+yhtään+kroppaa,+olen+seuraavana+päivänä+entistä+kivuliaampi,+ja+pystyn+tekemään+vielä+vähemmän+asioita+kuin+aikaisempina+päivinä.+Jos+siis+tapaaminen+on+lauantaina,+en+voi+jättää+apteekissa+käyntiä+huomiselle,+koska+siinä+tapauksessa+olen+lauantaina+niin+kipeä+etten+tapaamiseen+voi+mennä.+Nyt+en+voi+olla+sieltä+pois,+vaan+apteekissa+on+käytävä+tänään,+jotta+voin+pitää+huomenna+lepopäivän,+jonka+takia+pystyn+lähtemään+lauantaina+liikkeelle.+Koska+kävin+eilen+kirjastossa,+ja+vein+samalla+roskat,+sekä+pesin+pyykkiä,+on+tänään+sen+verran+kipeämpi+päivä,+ja+ajattelinkin+aamulla+mennä+vasta+huomenna+apteekkiin.+Siis+jos+tapaaminen+on+sunnuntaina,+menen+apteekkiin+vasta+huomenna,+kuten+aamulla+suunnittelin+ennen+kuin+sain+tietää+tulevasta+viikonlopun+tapaamisesta.+En+mä+valita,+mun+tila+on+mikä+on,+ja+alunperin+itse+aiheutettu.+Koska+en+nykytilanteelleni+voi+tehdä+mitään,+on+vain+hyvä+että+viihdyn+itseni+kanssa+pitkiäkin+aikoja+kerrallaan,+ja+on+palstan+kaltainen+paikka+sosiaalisen+elämän+ylläpitämiseksi.+Inhoan+puhua+puhelimessa,+enkä+ole+muutenkaan+mikään+innokas+yhteydenpitäjä,+on+some+sillä+tärkeä+kanava+olla+toisten+kanssa+tekemisissä.