Vapaa kuvaus

You don’t need no teeth to eat my beef.

Aloituksia

53

Kommenttia

882

  1. Herkkusienet ovat ihan loistavaa grillattavaa sulatejuustotäytteellä ja pekoniin kiedottuna. Kannattaa kokeilla myös portobelloburgereita, joissa pihvin tilalla on isoksi kasvanut herkkusieni eli portobello herkulliseksi marinoituna ja grillattuna.
  2. Märkäsuolauksessa pitää olla vettä vähintään puolet lihan painosta. Laske veden ja lihan paino yhteen ja mittaa suola tämän mukaan. Lampaan lapa painoi 2 kg ja käytin suolaamiseen 2 litraa vettä eli yhteispaino oli 4000 g. 1,5 suolaprosenttiin tarvitaan siis 60g suolaa (0,015 x 4000 g). Sekoitin suolan veteen ja laitoin lampaan lavan veteen. Lapa voi suolautua jääkaapissa vaikka viikon eikä siitä tule liian suolaista.

    Rub on Amazinribs.com sivustolta ja siinä on ainekset:

    4 rkl paprika
    2 rkl ruskea sokeri
    2 rkl rouhittu sinapinsiemen
    4 tl valkosipulijauhe
    4 tl kuivattu timjami
    2 tl sitruunapippuri
    2 tl kuivattu ja jauhettu rosmariini
    1 tl jauhettu korianteri
  3. Minä tein pääsiäisenä lammasta viidellä eri tavalla. Ennen pääsiäistä tein kahdenlaisia lammasmakkaroita valmiiksi eli tulisia ohuita merguezeja ja ”tavallisen” kokoisia lammasmakkaroita, joihin laitoin vielä lisäksi vuohen lihaa. Mausteita laitoin aika vähän näihin jälkimmäisiin. Maku oli todella hyvä, sopivasti lampaan makuinen ja jotenkin pähkinäinen vivahde kuin jamon ibericossa.

    Pääsiäisenä tein lammasburgereita eli jauhoin itse raavaisesta lampaan lavasta jauhelihan, johon mausteeksi vain suola ja pippuri. Burgereiden päälle laitoin vuohenjuustoviipaleita (ei sitä valkoista vaan kovaa juustoa) ja harissamajoneesia.

    Lisäksi savustin ylikypsää lampaan lapaa, josta tein nyhtölammasta. Suolasin lavan 1,5% suolaan ja laitoin pinnalle lammasrubin. Tarjosin nyhtölammasta vieraille pitaleivän, hummuksen, baba ganoushin, muhammaran, tzatsikin ja fetakastikkeen kera.

    Lisäksi tein karitsan karetta, mutta en kokonaisena vaan leikkasin valmiiksi pikku pihveiksi ja paistoin tulikuumalla valurautapannulla niin, että niihin tuli rapea paistopinta ja sisältä jäi mediumiksi.

    Lammas on loppujen lopuksi aika helppo valmistaa. Fileet ja kareet kannattaa jättää mediumiksi. Jauheliha on helppo ja varma valinta, sen voi paistaa kypsäksi. Viulu ja lapa kannattaa paistaa ylikypsäksi. Etupää eli lapa on paljon maukkaampaa kuin takajalka eli viulu, koska etupäässä on enemmän rasvaa. Tämä pätee myös nautaan ja sikaan. Lapa on maukkaampaa kuin kinkku. Naudan rinta on parempaa kuin paisti.