Vapaa kuvaus

Nikkini ouro, 'kulta', on portugalia.

Olen eläkkeellä oleva luonnontieteelliseen maailmakuvaan perehtynyt seurakuntapappi, kuivilla jo pitkään ollut, mutta edelleen alkoholisti, ja kärsin tähän sairauteen kuuluvasta sietämättömästä ahdistuneisuudesta.

Koska luonnontieteellisen katsannon osana matematiikka on minulle erityisen rakas, olen nikkinä käyttänyt myös persialaisen matemaatikon nimeä al-Khwarismi, samoin algebra-sanan alkujaan arabialaista muotoa al-jabr (الجبر , transletteroidaan myös al-ğabr). Lukiessani arabialais-persialaisen matematiikan historiaa saan suorastaan ponnistella, etten vaivu transsiin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Al-Khwarizmi

Eri aikoina olen käyttänyt eri nikkejä, joita en useita muistakaan. Mieleen tulevat Avicenna, Ali Abu Ibn Sina, Latviešu stāsts (=Latvialainen kertomus), Firdawsi, Dogmatikos, Kynä.M, kynä.mi, ånyo, ja cobre, mutta on ollut muitakin joita en muista. Nikkejä en ole käyttänyt päällekkäin, vain yhtä kerrallaan. Lisäksi minulla on ollut pari erittäin hyvää ystävää, Kyöpeli ja Tri'is eli Triceratops, joiden kanssa käytämme samaa tietokonetta erittäin hyvässä sovussa. 🌹👀

Aloituksia

61

Kommenttia

930

  1. Kahden pelastustien mutkat

    Kristillisten sionistien mukaan on kaksi pelastustietä, jotka johtavat perille Uuteen Jerusalemiin eli taivaaseen, 1) kr
    Luterilaisuus
    49
    323
  2. Mutkat suoriksi

    Tällä palstalla vierailee usein kirjoittajia, joiden mielestä maailma on jakautunut kahteen kategoriaan. A) Eräitten mi
    Luterilaisuus
    15
    313
  3. Herätys- ja lakihenkisyys erottamaton parivaljakko

    Kun vanha erittäin lakihenkinen herätysliike, körttiläisyys, muuttui 'liberalisoituneeksi' perinneliikkeeksi, se menetti
    Luterilaisuus
    51
    285
  4. Israelissa inhotaan kristillistä sionismia kuin pahaa kulkutautia ...

    ... mutta opin kannattajat esiintyvät, kuin heitä rakastettaisiin siellä. Kristilliset sionistit tietävät tämän tarkoin
    Luterilaisuus
    16
    280
  5. Suomen lipun värit...

    ...ovat vaihdelleet vuosikymmenien saatossa rajusti. Alkujaan määriteltiin laissa väriksi 'merensininen', joka se taas
    Isänmaallisuus
    5
    272
  6. Pelastus tulee kaikille, poikkeuksetta kaikille.

    Vaikka tuomiosunnuntai perinnesyistä vielä onkin almanakassa, ja kummittelee joidenkin mielessä, emme enää usko helvetti
    Luterilaisuus
    25
    266
  7. Ylimääräinen uskonnollinen premissi

    Palstan keskustelijat jakautuvat selkeäsi kahtia sen mukaan, miten he argumentoivat. 1. Vain tavanomaisia omistamiseen
    Luterilaisuus
    18
    265
  8. Alkuseurakunnassa pappeutta ei ollut.

    Alkuseurakunnassa ei ollut mitään tehtävää, jota olisi voinut nimittää pappeudeksi. Seurakunnassa oli esimies, kaitsija,
    Luterilaisuus
    15
    264
  9. Opettajien 'höylääminen' ...

    ... eli mielistely, niin kuin nykyisin ehkä mieluummin sanoisimme, ei aiheuttanut pienimpiäkään tunnontuskia aikana, jol
    Luterilaisuus
    2
    221
  10. Suurten herätysten mahdollisuudet lienevät ohi

    Vielä runsas kuusikymmentä vuotta sitten kansa oli niin altis uskonnollisille spekulaatiolle, että Oulun profeetalla oli
    Luterilaisuus
    15
    219
  11. Jumalako kompuroisi lillukanvarsissa?

    Luterilaisenkin kirkon yksi virallisista ja voimassa olevista tunnustuksista on Athanasioksen uskontunnustus 500-luvulta
    Luterilaisuus
    21
    215
  12. Juutalaisuuden siirtymä itseironisesta huumorista terroristiseen sotilasmahtiin

    Juutalainen sotilaskulttuuri on uutta. Sen ovat luoneet muutamien pienempien ohella juutalaiset terrorijärjestöt HaHagan
    Luterilaisuus
    23
    212
  13. Juutalainen kulttuuri on tuhoutunut ...

    ... sen mukana, kun maahan tunkeutuneet juutalaiset ensin loivat terrorismin ja lopulta muodostivat terroriin turvautuva
    Luterilaisuus
    20
    207
  14. Luterilainen pappiskoulutus

    Kun aloitin 60-luvun puolivälissä teologiset opintoni - tosin silloin voimistuvan alkoholismini takia toistaiseksi keske
    Luterilaisuus
    7
    188
  15. Luterilaista

    Viipurin-Mikkelin piispa, myöhemmin arkkipiispa, Ilmari Salomies kertoi, kuinka tuomiokapitulin penkille oli ilmestynyt
    Luterilaisuus
    7
    187
  16. Tekotaiteellisuus ei kuulu hengelliseen musiikkiin.

    Kaikki melodinen musiikki, myös hengellinen, menee sitä varmemmin pilalle, mitä taiteellisemmaksi sitä yrittää tehdä. O
    Luterilaisuus
    14
    185
  17. Luterilaisuuden ja jehovalaisuuuden henkinen sukulaisuus

    Huolimatta jehovalaisuuden ja luterilaisuuden suorastaan päinvastaisista opeista, olen ollut havaitsevinani myös merkill
    Luterilaisuus
    9
    181
  18. Kehno puolustaja on haitallisempi kuin asiallinen vastustaja.

    Huolimatta kammottavista ja kovista tunne-elämänsä puutteista lienee pääteltävissä, että Päivi Räsänen on älyllisesti jo
    Luterilaisuus
    5
    180
  19. 1800-luvun suurmieskultti

    Kun todellisia suurmiehiä ei ollut, puheissa jotkut nostettiin suurmiehiksi, monet jopa itse itsensä. Johan Ludvig Rune
    Isänmaallisuus
    1
    167
  20. Israelin armeijan tiedottaja ...

    ... on viimeaikoina useastikin esiintynyt kivikasvoisena, hymyttömänä, ylväänä, päättäväisenä ja mahtailevana, siis poik
    Luterilaisuus
    5
    164