Vapaa kuvaus

Ohjelmoija ja kirjailijanalku. Blogaan kirjoittamisesta ja kustannusmaailmasta osoitteessa: https://www.kirjailija.blog/

Aloituksia

13

Kommenttia

228

  1. Oma projektini saattaa olla niin massiivinen, että ajatuksistani tuskin on hyötyä monellekaan, mutta kommentoin kuitenkin. (Huom! Alla olevat ajatukset liittyvät romaanin kirjoittamiseen, mutta kai niistä voi olla apua novellisteillekin.)

    Itse kirjoittamisprosessi:

    1) Aloitan kirjoittamalla tapahtumaketjun (1-10 sivua) kronologisessa järjestyksessä. Jos avainhahmoja on monia (eri paikoissa), saatan kirjoittaa yksittäisten henkilöiden tapahtumat erikseen. Tässä vaiheessa en vielä korjaa tekstissä mitään. Jos jään jumiin, odotan jonkin aikaa, pohdin ongelmaani ja saatan kirjoittaa erilaisia pätkiä kokeeksi, tallentaen ne kaikki erilliseen tiedostoon. Lopuksi yhdistän kaiken päätekstiin.

    2) Luen seuraavana päivänä kirjoittamani läpi, tarkistan miltä se näyttää suhteessa muuhun tekstiin ja teen vaadittavat juonelliset ja kielelliset korjaukset. Kaiken aikaa ylläpidän selkeää aikajanaa, luen kohtauksiin liittyviä kappaleita läpi ja hahmottelen tulevia tapahtumia. Tarkistan myös, että lukijalla on juuri niin paljon informaatiota, kuin tarinan siinä vaiheessa on tarpeen.

    3) Annan tekstin levätä jonkin aikaa, luen läpi ja toistan toiseen vaiheen. Toisinaan hylkään kokonaisia kohtauksia, otan ne talteen erilliseen tiedostoon ja palaan vaiheeseen yksi. Jos kaikki näyttää olevan kunnossa, jatkan seuraavaan. Tässä vaiheessa yleensä muutan tunnelmallisia elementtejä, jos niitä tuntuu olevan liian vähän tai liian paljon.

    jne jne jne kunnes 4) Luen kohtaukset läpi henkilöhahmo kerrallaan. Kiinnitän erityisesti huomiota vanhimpaan materiaaliin, tutkin tyyliä ja tarinan punaista lankaa. Teen muutoksia ja palaan tarvittaessa edellisiin vaiheisiin. Kun olen tyytyväinen, luetutan mikäli mahdollista tekstin jollakulla.

    Materiaali:
    Olen itse juuri nyt siinä vaiheessa, missä materiaalin määrä alkaa olemaan elintärkeää. Omassa tarinassani on valtava määrä informaatiota, josta vain murto-osa päätyy mukaan itse kirjaan. Minulla on erillisiä tiedostoja henkilöhahmoille, paikoille, aikajatkumolle jne jne ja pyrin pitämään ne kaikki mahdollisimman hyvin ajan tasalla. Pidän näitä myös kaiken aikaa vieressä kirjoittaessani.

    Pyrin myös pitämään tallessa mahdollisimman monta eri versiota teksteistäni. Kirjoitan myös paljon oheismateriaalia, jonka ainoa tarkoitus on selkeyttää ajatukseni siitä, mitä maailmassani tapahtuu tai pitäisi tapahtua. Vanhempia versioita kannattaa myös lukea ajoittain, koska niistä näkee, mitä oikeastaan pitää tärkeänä kohtauksessa. Ja jos ajatus yhtäkkiä meneekin solmuun, vastaus voi löytyä jo olemassaolevan tekstin seasta.

    Tärkeimmät juonelliset elementit:
    - hahmojen ominaisuudet: keitä he tuntevat, kenen seurassa he viihtyvät, miltä se näyttävät, miten he puhuvat jne
    - paikkojen kuvaukset: paikat, kuten rakennukset ja asunnot, ovat usein täynnä yksityiskohtia, ja niitä kaikkia on mahdotonta muistaa. Kun ne kerää yhteen paikkaan, niihin on helppo viitata myös myöhemmin
    - mahdollisimman tarkka kalenteri: pyrin kaiken aikaa tietämään kellonaikaa myöten, mitä tarinassa tapahtuu
    - fiktiivinen materiaali: kaikki ne pienet jujut, jotka yleensä tuppaavat unohtumaan kirjan myöhemmissä vaiheissa, mutta joihin silti pitäisi välillä palata. Muuten ne jäävät helposti roikkumaan ilmaan, eivätkä tule osaksi tarinaa
  2. Minun inspiraationi muodostuu siitä, että tiedän jo tekstin ääreen istuessani, mitä olen aikeissa kirjoittaa ja mihin suuntaan olen pyrkimässä. Aktiivisimpina kirjoitusaikoina minulla saattoi olla sivutolkulla valmista tekstiä päässäni, mikä piti vain siirtää paperille.

    Jos jumittuu mutta haluaa silti kirjoittaa, voi vaikka ottaa esiin paperia ja kynän ja piirtää tilanne sellaisena kuin se on jäänyt tai minkälaiseksi sen haluaisi muodostaa. Kun näkee tilanteen konkreettisena edessään saattaa huomata jotakin, mikä puuttuu ja lähteä siitä eteenpäin.

    Mutta olen minäkin istunut nyt jo melkein viikon saaden aikaan vain pari sivua. Kyseessä on kirjan viimeiset kymmenen sivua ja niiden muotoilemiseen kuluu huomattavasti enemmän ajatustyötä kuin olin osannut odottaa. Joku ammattilainen varmaan tietäisi miten siitäkin päästä, mutta välillä näin.
  3. - Olga = kuka, mistä, minkäluontoinen? (= skippaa seuraava lause ja siirry suoraan esittelyyn)
    - älä syötä lukijalle itsestäänselvyyksiä ("Miksi sitten voin kertoa tarinani jos olen kuollut? Siksi, koska elän edelleen henkimaailmassa.")
    - henkilö puhuu itsestään ("ihan hyvin") kuin olisi paljon nuorempi kuin 33-vuotias
    - mitä musiikkia Olga kuunteli?
    - mihin vuoteen tapahtumat sijoittuvat?
    - onko "au pairille" mitään suomalaisempaa vastinetta?
    - "mutta huomasin heti, että perheen isä oli hieman naisiinmenevä" ja koko kappale sen jälkeen ei yksinkertaisesti toimi. Jos haluat kohtauksen mukaan, suosittelen kirjoittamaan sen ajatuksella kokonaan uudestaan
    - lapset kyllä ymmärtävät tilanteen vakavuuden, jos isä makaa avuttoman näköisenä lattialla: he menevät paniikkiin
    - venäläissyntyinen nainen käyttäytyy harvinaisen naivisti ("Tämä hänen asenteensa oli tietenkin ikävä, mutta en pitänyt tilannetta vaarallisena")
    - "Tämä tapahtui heti isäntäni hautajaisten jälkeisenä päivänä." Rikosilmoitus tehdään yleensä heti, ja poliisi reagoi siihen heti paikalla. Kuoleman ja häiden välissä voi olla jopa useita viikkoja
    - "Syynä tuomiooni oli konservatiivinen tuomari, venäläisyyteni sekä ulkonäköni." Tämä ei kelpaa selitykseksi, eteenkään venäläissyntyisen kertomana. Kuvaile oikeudenkäyntiä laajemmin, ota mukaan dialogia ja muistoja. Miltä tuntui? Mitä näkyi? Miten muut ympärillä suhtautuivat? Tuliko kukaan vierailemaan ennen oikeudenkäyntiä?
    - "Minun vapauttamiseni puolesta oli kuitenkin noussut Yhdysvalloissa kansanliike" Miksi? Mitä he tiesivät, mitä tuomari ei tiennyt? Mikä ulkomaalaisessa, "rumassa" naisessa saattoi liikuttaa niin paljon, että kansalaiset kiinnostuisivat asiasta
    - "vanhempani olivat vedonneet Venäjän presidenttiin ja hallitukseen" Eletäänkö aikaa, jolloin tällainen oli mahdollista?
    - "ja tässä olinkin varmasti oikeassa" Oletko nähnyt elokuvan the Green Mile? Ellet, suosittelen katsomaan
    - "Venäjän presidentti ja hallitus eivät sen sijaan tehneet koko aikana elettäkään puolestani." Sentään

    Tällaista nyt tällä kertaa. Vilkaisen ehkä seuraaviakin osia jossakin vaiheessa kun ei ole parempaakaan tekemistä.