Vapaa kuvaus

Ohjelmoija ja kirjailijanalku. Blogaan kirjoittamisesta ja kustannusmaailmasta osoitteessa: https://www.kirjailija.blog/

Aloituksia

13

Kommenttia

228

  1. Aika usein "ja"-sanan voi korvata pisteellä. Muissa tapauksissa sanat kuten "sekä", "ynnä" ja "myös" voivat tuoda tekstiin vaihtelua. Mitä tekstin rytmiin tulee, suosittelen kokeilemaan erityylisiä kappalejakoja. Pitkät kappaleet tuntuvat kiireellisemmiltä kuin lyhyet ja lukijalle jää enemmän tilaa hahmottaa yksi asia kerrallaan. Tekstistä riippuen myös esimerkiksi dialogin ja kuvailun vuorottelu rauhoittaa muuten levotonta rytmiä.

    Kannattaa lukea teksti ääneen, vaikka vähän nolottaisi. Korva kuulee aina sen, mitä silmin ei osaa hahmottaa.
  2. Otan tässä jälleen kerran esiin tarinan J. K. Rowlingista, jonka ensimmäinen käsikirjoitus sai hylsyn kahdelletoista eri kustantamolle, joista lopulta yksi vuoden yrittämisen jälkeen hyväksyi sen. Kustantamoiden ihmiset ovat nimenomaan sitä - vain ihmisiä, ja jokaisella talolla on omat tapansa ja tavoitteensa. Joskus "ei sovi kustannusohjelmaan" tarkoittaa sitä aivan kirjaimellisesti, ja seuraavan kustantamon kohdalla voi tärpätä.

    Todellisuus tietenkin on että kilpailu Suomen pienillä kirjamarkkinoilla on kovaa. Aika harva kirjailija on kirjoittamisen pitkän historian aikana elänyt työllään, ja monet lyövät läpi vasta kuoltuaan. Uran luominen on kovaa työtä: täytyy hyväksyä töitä, joita ei muuten ottaisi vain saadakseen tilaisuuden puhua oikealle ihmiselle, julkaista edes sadan ihmisen lukemassa lehdessä ja vuosikausia miettiä, tuleeko mistään jotakin vai ei. Monet aloittavat näin ja vain päättäväisyys ajaa heitä jatkamaan. Tätä myös Waltari neuvoi aloitteleville kirjailijoille ja hän joutui itse käymään läpi saman ovien koputtamisen, kustantajien ahdistelun ja nöyryyden, kun tarina ei kelpaakaan.

    Näistä asioista on hyvä puhua, mutta se ei missään vaiheessa tarkoita että kannattaa heittää haaveet romukoppaan ja siirtyä "rehelliseen leipätyöhön". Vain yrittämällä voi onnistua ja vaikka omaa tekstiä ei koskaan julkaistaisikaan, voi olla ylpeä siitä että onnistui omissa tavoitteissaan ja on toivottavasti oppinutkin jotakin. Oppimisen myötä myös kirjoittaminen paranee, ja kustantajien palaute - jos sellaisen onnekkaana saa - voi parantaa sitä lisää. Kaikki eivät mahdu suurten kirjakauppojen hyllyihin, mutta ainakin itse koen yhtä lailla palkitsevaksi kun pienempi yleisö lukee ja pitää teksteistäni.

    Luulen kyllä että jokainen, joka on tosissaan harkinnut lähettävänsä tekstinsä kustantamoon on hyväksynyt sen tosiasian, että vain harva teos hyväksytään julkaisuun ja vielä harvempi lyö läpi. Siinä on ihan turha syyttää kustantajien ammattitaidottomuutta, koska kyseessä on aivan yksinkertainen totuus.
  3. Voi olla ihan iän vika, mutta alun perin kun kirjoitin käsikirjoitukseni kymmenisen vuotta sitten se oli käytännössä päiväkirja fiktion muodossa. Oivalsin jo kirjoittaessa etten koskaan edes halua julkaista sitä sellaisessa muodossa, mutta opin myös paljon hahmojen käyttäytymisestä samoin kuin myöhemmin analysoidessani tekstiä huomasin, miten paljon yliammuin hahmojen reaktioita (syytän teini-ikää). Kuitenkin teksti on kaukana kelvottomasta, vaan opin paljon tunteiden kuvaamisesta ja ennen kaikkea siitä, miten tunnetta voi ottaa mukaan tekstiin monilla eri tavoilla. Nykyään se lienee yksi vahvuuksistani kirjoituksissani ja se on kaikki perua päiväkirjamaisesta kirjoittamisesta.

    Nykyään pyrin hyvin tietoisesti etäännyttämään itseni ja omat mielipiteeni hahmojen tunteista ja yrittämään ymmärtää, miten hahmo oman taustansa ja tilanteensa perusteella reagoi tilanteeseen. Luonnollisestikin pääsen kuitenkin aina vain oman pääni sisään ja omiin tunteisiini kiinni, ja niinpä kaikki reaktiot perustuvat pohjimmiltaan omaan elämääni. Tämähän on kaikilla sama, eli omaa elämää ei koskaan voi poistaa tekstistään kokonaan.

    Jos jostakusta tuntuu, että omaa itseä tulee tekstiin liikaa, voi kokeilla lainata mitä olen alkanut itse teettää itselläni: sen sijaan että kirjoitan tilanteen suoraan dialogiksi, kirjoitan tunnereaktion ja mahdollisen pääpointin siitä, mitä henkilö sanoo. Minua kiinnostaa aina eniten, MIKSI hahmo reagoi kuin reagoi, eli yritän keksiä mahdollisimman loogisia syy-seuraus -suhteita ja kirjoittaa ne reaktion yhteyteen. Aika usein syyt ovat alitajuisia, joten ne eivät näy varsinaisessa dialogissa, mutta ne antavat minulle vähän lisää tarttumapintaa siihen, mitä haluan kirjoittaa.
  4. Ensimmäinen asia on tajuta, mistä sinä itse ihan oikeasti olet intohimoinen. Se voi olla ihan arkinenkin asia tai johonkin elämänalueeseen liittyvä, kuten politiikka tai perhe-elämä. Kokenut kirjoittaja hakee inspiraatiota omasta elämänkokemuksestaan ja omista tuntemuksistaan. Mielikuvitus tulee jossittelun mukana sekä niistä asioista, joihin itse oikeasti kiinnittää huomiota. Jos esimerkiksi kukat eivät nostata sinussa minkäänlaisia tunteita, älä kirjoita niistä.

    Eräs kirjailija neuvoi kirjoittamaan vaikkapa puolen tunnin verran joka päivän alussa. Tarkoitus ei ole millään lailla kirjoittaa yhtenäistä tekstiä, vaan vapauttaa paperille kaikki ne aistimukset ja tunteet ja ajatukset, joita jatkuvasti leijailee mielessäsi joka tapauksessa. Harjoituksessa ei ole tarkoitus tarttua oikeinkirjoitukseen tai tyyliin, vaan yksinkertaisesti harjoittaa itseilmaisua kuin lihasta. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että mitä enemmän kirjoittaa, sitä enemmän uusia sanoja ja rakenteita tulee mieleen. Se alkaa niin pienestä, että kun itse oikeasti miettii kirjoittamista, alkaa kiinnittää huomiota siihen, minkälaisia sanoja ympärillä käytetään.

    Rohkeasti siis vain kirjoittamaan oli aihetta tai ei. Luultavasti tulet kyllä ennen pitkään huomaamaan, minkälaisiin aiheisiin palaat aina uudestaan ja uudestaan ja minkälaisia ajatuksia mielessäsi pyörii. Siitä se lähtee liikkeelle. :)
  5. Tänne on tullut valtavasti tosi asiallisia kommentteja puolesta ja vastaan. Itse kirjoitan nimenomaan fantasiaa ja painiskelen mammuttikokoisen romaanikokonaisuuden kanssa. Minulle ongelmaksi on tullut yrittää löytää raja sen välillä, kuinka paljon voi jättää lukijan oman arvuuttelun varaan ja kuinka paljon tälle on kerrottava, mistä jossakin asiassa oikeastaan on kysymys. Ainakin omalla kohdallani on niin, että siinä vaiheessa kun en oikeastaan ihan tiedä mitä olen tekemässä, lankean turhan helposti yksinkertaisesti selittelemään tarinan taustatiatoja viemättä tarinaa eteenpäin ollenkaan. Kaikki taustamateriaali mitä minulla on on tärkeää ja tähdellistä hahmojen käyttäytymisen ja heitä ympäröivän yhteiskunnan kannalta ja silti se ei myöskään saisi olla pääosassa.

    That said fantasiassa fantastinen on selkeästi ihan omassa roolissaan. Kuitenkin monille etenkin nuoremmille lukijoille juuri vieraan maailman tutkiminen on se, mikä fantasiassa vetää puoleensa. Tyypillinenhän ratkaisu tällaiselle tutkimuskierrokselle on käyttää päähenkilöä, joka on yhtä pihalla kuin lukijakin ja sitten vähitellen ripotella niitä tietoja sinne sekaan. Tämähän on tuttua niin Pottereista kuin LotReistakin omalla tavallaan. Jos tätä yrittää jotenkin kiertää siinä tulee melkein väkisinkin esiin se ongelma, ettei lukija yksinkertaisesti pysy kärryillä siitä, mitä on tekeillä ja saattaa kokea tekstin liian vaikeana. Se on sellaista tasapainottelua, että ainakaan minun kertojanlahjani eivät siihen kunnolla vielä riitä.
  6. Aloitin itse kirjoittamisen jotakuinkin samassa iässä kuin sinä. Harrastin siinä sivussa tekstipohjaisia roolipelejä, joten sain jatkuvasti palautetta tekstini sujuvuudesta, kirjoitusvirheistä ja niin edelleen.

    Luulin saaneeni oman fantasiatekeleeni valmiiksi aikaa sitten, kunnes annoin sen levätä ja aloin sitten tarkastelemaan sitä kriittisesti uudestaan. No, voit arvata miten siinä kävi :D Siinä mielessä aika tekee tehtävänsä ja se sokeus kyllä irtoaa vähitellen, mutta toisaalta riskinä on myös liiallinen kriittisyys. Olen antanut lukuisten ystävien lukea valittuja kohtauksia tarinastani, jos heitä on sattunut kiinnostamaan. Ystäviltä on tosin kannattavampaa kysyä suosikkikohtia kuin rakentavaa kritiikkiä, koska kuten monet ovat todenneet, he eivät luultavasti uskalla vastata rehellisesti kuitenkaan.

    Jotkut lähettävät kirjansa arvostelupalveluun, ja useimmat ilmeisesti pitävät saamastaan palautteesta. Siitä löytyy tällä hetkellä ketjukin, jos palstan etusivua katsoo. Jos haaveilet joskus vieväsi tarinan julkaisuun, neuvoisin kuitenkin antamaan sille aikaa. Muistan, kuinka omakin alkuperäistekstini kävi lähinnä päiväkirjasta, ja olen ollut enemmän kuin iloinen saadessani muokkauksen myötä sensurioida sieltä sellaista, jota en kehtaisi muiden kanssa jakaa.

    Olen tosin kuullut sanottavan, että kustantamot pitävät omaelämänkerrallisista tarinoista, mutta samalla moni myös paheksuu sitä, että tarina on yhdistettävissä liian suoraan kirjailijan omaan elämään. Ottaapa siitä sitten selvää.