Vapaa kuvaus

Nainen moneen lähtöön. Suvaitsematon suvaitsemattomuutta ja toisten Luojan luomien vahingoittamista kohtaan. Kotieläimet: Langaton kotihiiri En pidä: Tiukka pipo Ruoka & juoma: Parhaat palat omasta päästä Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu Ammatti: Muu Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi ja isovanhempi Muuta: En kaipaa herraseuran yksityisviestejä enkä muuta vonkausta

Aloituksia

4

Kommenttia

210

  1. Transihmisten+mielipiteet+tästä+asiasta+vaihtelevat.+Valtaosa+toki+on+sitä+mieltä,+että+sukupuolijärjestelmässä+pitäisi+olla+tilaa+kaikenlaisille+identiteeteille,+mutta+henkilökohtaisessa+suhteessa+tiukkaan+nais-miesjaotteluun+eli+binääriin+sukupuolijärjestelmään+on+eroja.+Osa+kokee+toisen+kuin+kätilön+arvaaman+sukupuolen+olennaisena+osana+omaa+persoonaansa.+Tällöin+he+kutsuvat+itseään+transnaisiksi+ja+transmiehiksi,+usein+korjausprosessin+jälkeen+transtaustaisiksi+naisiksi+ja+miehiksi+tai+pelkästään+naisiksi+ja+miehiksi.+Joillakin+identiteetti+on+kaksisukupuolinen/bigender,+jolloin+molemmat+binäärit+sukupuolet+ovat+olennaisia.+Huomattavan+iso+joukko+taas+ei+koe+kumpaakaan+binääristä+sukupuolta+omakseen+jolloin+voidaan+puhua+löyhästä+ryhmästä+muunsukupuoliset.+Heidän+keskuudessaan+on+lukematon+määrä+erilaisia+tarkempia+identiteettinimiä,+jotka+voivat+kuitenkin+tarkoittaa+eri+ihmisille+eri+asioita.+Tästä+joukosta+erottautuu+kuitenkin+erilleen+sukupuoleton+eli+asukupuolinen,+jolla+ei+ole+minkäänlaista+suhdetta+nais-+ja+miesidentiteettiin.Muunsukupuoliset+kokevat+hankaluuksia+yhteiskunnassa,+koska+ihmisten,+joilla+on+tapana+jaotella+toisiaan+miehiksi+ja+naisiksi,+on+heihin+suhtautumisessa+suuria+vaikeuksia+-+transnaiseen+tai+-mieheen+näyttää+olevan+helpompi+tottua+lähiympäristössä.+Myös+hoitojärjestelmä+ei+kunnolla+heidän+oikeuksiaan+tunnusta,+koska+se+on+orientoitunut+tekemään+hoidot+selkeästi+naiseksi+tai+mieheksi+asti.+Myös+juridisesti+muunsukupuoliset+ovat+kroonisesti+väärin+sukupuolitettuja+ja+juuri+he+tarvitsisivat+sen+kolmannen+juridisen+sukupuolen.Jotkut+transvestiitit+voisivat+myös+olla+tyytyväisiä+kolmannen+sukupuolen+mahdollisuuteen.+Transvestiittien+järjestö+Dreamwear+Club+ry+ajaakin+voimakkaasti+kaksinapaisen+sukupuolijärjestelmän+purkamista.++Käytännössä+vain+äärettömän+pieni+osa+tiiteistä+on+kuitenkin+julkisesti+omia+itsejään,+jolloin+tuolle+optiolle+ei+tällä+hetkellä+olisi+heille+kovinkaan+paljon+käyttöä.Tämä+kokonaisuus+on+varmaan+hämmentävä+sitä+tuntemattomalle.+Lisäksi+kukaan+ei+loppupeleissä+tunne+toisen+korvien+välissä+olevia+asioita+pelkästään+sen+perusteella,+miltä+hän+näyttää+tai+mitä+nimeä+hän+käyttää+identiteetistään.+Näin+ollen+on+viisasta+olla+olettamatta+liikaa+ihmisestä+noilla+perusteilla+oltaessa+tekemisissä+hänen+kanssaan.+Sivulauseessakin+tahattomasti+putkahtelevat+väärät+olettamat+voivat+satuttaa+joten+on+parempi+antaa+hänen+kertoa+itse+sen,+mitä+hän+haluaa+ja+miten+hän+kokee.
  2. Varmaan+se+siirtymä+menettäisi+hohtoaan,+jos+tabua+ei+olisi.+Ei+se+kuitenkaan+hävittäisi+sitä+asiaa,+että+osa+meistä+ei+koe+"sitä+omaa"+sukupuoli-identiteettiään+oikeasti+omakseen.+Todennäköisesti+moni+nykyisistä+transvestiiteistä+olisi+sellainen+nykyistä+neutraalimmassa+ilmiasussa,+mutta+hakeutuisi+kuitenkin+sen+maailman+naisellisina+pidettyihin+asioihin.+Tässä+suhteessa+transvestismi+sellaisena+kuin+sen+näemme,+on+myös+kulttuurin+muokkaama+konstruktio.Itsellenikin+on+monta+asiaa,+joiden+tekemisessä+ei+ole+minulle+sukupuolella+väliä.+Olen+esimerkiksi+laittanut+ruokaa,+siivonnut+ja+pessyt+pyykkiä+iät+ajat+moista+asiaa+pohtimatta.+Tunnistan+myös+tuon+syvän+ihmissuhteen,+jossa+sukupuoli+lakkaa+olemasta+kovin+merkityksellinen.+Toisaalta+joitakin+asioita+on+tärkeä+tehdä+nimenomaan+naisena.+Näistä+tärkein+on+itämaisen+tanssin+harrastukseni,+jossa+haen+omaa+sisäistä+naiseuttani+yhdessä+ihanien+"tavisnaisten"+kanssa,+jotka+ovat+tekemässä+juuri+samaa.+Myös+paritanssissa+vietävän+rooli+korostaa+naisellista+kokemusta,+vaikka+se+aika+kömpelösti+vielä+onnistuukin.Se,+että+transvestiitti+on+ainakin+alkuvaiheessa+niin+täpinöissään+supernaisellisista+jutuista+vertautuu+helposti+pikkutyttöjen+prinsessaleikkivaiheeseen,+johon+liittyy+oman+itsen+hakeminen+naisena+ja+siihen+edelleen+liittyvä+haavemaailma.+Jos+lisäksi+kysyt+tällaiselta+transvestiitiltä,+miksi+hänelle+ei+tuulipuku+tai+muu+arkivaatetus+kelpaa,+hän+todennäköisesti+vastaa,+että+pukeutuminen+silloin,+kun+se+harvoin+mahdollistuu,+on+aina+juhlan+aihe.+Kun+mahdollisuuksia+naisena+olemiseen+tulee+myös+arkipäivään,+voi+se+tuulipukukin+löytää+tiensä+tiitin+päälle.
  3. Transvestiitti+(kevyemmin+tiitti,+transu+on+loukkaavaksi+koettu+sana,+pliis...)+kokee+ainakin+ajoittaista+tarvetta+eläytyä+naisen+rooliin.+Koska+miehen+ilmiasussa+naisellisiin+varustuksiin+pukeutuminen+on+suuri+tabu,+miehelle+tämä+siirtymä+on+usein+iso,+tunteita+kuohuttava+ja+pelottavakin+asia.+Jotta+mies+voisi+tuon+rajan+ylittää+niin,+että+itse+kokisi+siirtyvänsä+naisidentiteettiin,+se+yleensä+vaatii+merkittäviä+muutoksia+omassa++ulkonäössä+-+miehen+naaman+ja+kehon+naisellistaminen+on+aikamoinen+haaste.+Jos+vielä+on+tarkoitus+mennä+ulos,+oma+arkuus+saa+monet+viemään+tuon+peittelyn+överiksi,+ettei+kukaan+tunnistaisi.+Toisaalta+transvestiitti+katselee+naista+itsessään+ainakin+alkuvaiheessa+miehen+silmin,+missä+korostuvat+median+tuottaman+naiskuvan+piirteet.+Näistä+kaikista+syistä+johtuen+transvestiitti+voi+olla+aika+usein+ylipukeutunut,+ylimeikattu+ja+stereotyyppisesti+naisellinen+-+niin+paljon,+kuin+hän+sitä+osaa+olla.+Hyvin+yleistä+kuitenkin+on,+että+oman+varmuuden+taidon+ja+tottumuksen+saattelemana+tiittikin+alkaa+katsella+omaa+naiskuvaansa+naisen+silmin:+Meikki+tulee+luonnollisemmaksi,+vaatteet+vähemmän+yliampuviksi+jne.++Edelleen+transvestiitti+kuitenkin+kaipaa+ulkoista+naisellisuuden,+mitä+voi+olla+vaikea+saavuttaa+ilman+naisellisia+vaatteita,+hiuksia,+meikkiä+ja+kehoa+muokkaavia+lisukkeita.+Itse+hahmotan+naisellisen+ulkoisen+olemukseni+korostuneemmaksi+kuin+esimerkiksi+omalla+puolisollani,+mutta+neutraalimmaksi+kuin+eräillä+naiskollegoillani.Niin:+Transvestiittimiehen+kaipauksesta+kaiken+naisellisen+perään+pätee+vanha+sanonta:+Siitä+puhe,+mistä+pula!+Silloin+naisten+ei-niin-naiselliset+asut+eivät+tuota+pulaa+kauheasti+hellitä.+Toki+on+paljon+transvestiitteja,+minä+heidän+joukossaan,+jotka+arkivaatetuksessaan+käyttävät+miehenä+ollessaan+vaivihkaa+juuri+noita+naisten+neutraaleja+vetimiä.Jos+tarve+naisellisesta+kokemuksesta+on+tai+muuttuu+kokemukseksi+olla+kokonaan+nainen,+puhutaan+transsukupuolisuudesta,+jossa+myös+kehoa+useimmiten+muokataan+kokemusta+vastaavaksi.+Tällöin+on+tyypillistä,+että+transsukupuolisilla+ei+ole+niin+suurta+tarvetta+ilmentää+naisellisuuttaan+ulkoisilla+merkeillä.+On+muuten+olemassa+myös+naistransvestiitteja,+joilla+on+ihan+vastaava+tarve+pukeutumalla+eläytyä+miehiseen+identiteettiin.+Heitä+vain+ei+niin+helposti+huomaa,+koska+liukuma+miehiseen+asuun+on+niin+helppo+naisille.
  4. Väkimäärää olen huono arvioimaan, liekö ollut toista sataa henkeä. "Mun hetu, mun päätös" -huudot kuitenkin kaikuivat hienosti Senaatintorilla.

    Ministeri Rehula otti vastaan 18 000 nimen saatteleman adressin. Adressia oli luovuttamassa Amnestyn, Setan, Trasekin, Sateenkaariperheiden ja Dreamwearclubin edustajat.

    https://www.facebook.com/amnestyfinland/photos/a.10150235164351350.367753.134934386349/10153752050506350/?type=3&theater

    Rehula ilmaisi sympatiansa asialle, mutta toisaalta myös asian edistämisen vaikeuden tässä hallituksessa.