Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
lonelybird
profiilit
lonelybird
lonelybird
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
42
Kommenttia
421
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
FISHER PANDA AGT-DDC 4000/12V ~6700 Euroa
lisäksi siihen tarvitaan asennusosia noin 700 Euron verran.
Ongelmani on lähinnä se että valmistajan tapa käsitellä takuuhommia on aiheuttanut paljon keskustelua netissä, niin paljon että helposti saa kuvan että tuote on epäluotettava.
Kuitenkin sen kompakti rakenne ja DC-ideologia kiinostaa.
13.03.2005 16:37
Oletko joskus ollut kovassa kelissä avomerellä?
Kun aalot heittävät tonittain vettä kanelle en ainakaan minä halua potentiaalisesti irtoava jolla siellä. Lisäksi se haittaa liikumisen kannella jo muutenkin vaikeiden olosuhteiden aikana...
13.03.2005 15:59
Mikäli kyseessä on tavallinen suoralla akselilla oleva GRP vene ei magnesiumissa mitään järkeä ole. Pikemmin kustannukset kasvavat ja seuraus voi olla että Sinulla ei ole anoodia kuukauden kuluttua.
"In high conductivity environments, such as seawater, magnesium anodes are generally not recommended because of risk of overprotection and high consumption rate."
13.03.2005 15:39
Jos aijot harastaa kaislikkopurjehdusta voit valita ehdotetuista vaihtoehdoista...
Jos taas kyseeseen tulee avomeriosuuksia ja kova keli ylättää, on muoviset tai puiset vaihtoehdot hengenvaaralliset.
Kokemuksia siitä on.
09.03.2005 15:54
Riippuu mistä mihin mutta yksi suosittu crew-site löydät täältä:
http://www.7knots.com/
Millaiset kokemukset sinulla on? Mihin ja milloin matkalle? Mikä ikä? Maksva vai maksullinen gasti?
04.03.2005 15:26
Minulla on ollut pari Yanmaria ja pari Volvoa.
Nykysessä veneessä on Volvo MD31A. Moottori sinänssä on hyvässä kunnossa mutta muutamia asioita minua harmittaa. Minun Volvoissa on aina ollut oljyvuotoja. Pinnapultit ovat porattu läpi niin että kierteistä hikoilee oljyä. Ja sitten Volvon tarvikkeiden ja varosien älytön hinta.
Yanmarit ovat olleet puhtaita kun paitani, ja tarvikkeiden ja varaosien hinnat ovat olleet hieman halvempia.
Jos V:n ja Y:n välillä pitäisi valita ottaisin aina Yanmarin.
04.03.2005 15:09
MeriCD.ini avataan
lause:
setup_path=D:\MERICD~D
muutetaan lauseeksi:
setup_path=eiCD
ja tallenetaan. Sen jälkeen toimii ilman CD:tä.
Niin kuin muut CD:tä vaativat versiot.
Muuten, olisin sitä mieltä että me kaikki MeriCD:tä käyttöä harrastavat ostaisimme lailliset ohjelmat. Suomen digitaaliset merikartat ovat hämmästyttävän halpoja, mutta eivät sellaiseksi jää jos 80% käyttäjistä käyttävät piraattikopioita!
28.02.2005 20:18
Hyviä neuvoja näyttää tulevan mutta...
Latausteho normaali akuille ei saisi ylittää 20-25% nimelliskapasiteetistä. Jotta akut latautuisi täydellisesti tulisi jännite akkutyypistä riippuen saavuttaa ~14.2V +-akun lämpötilasta riippuva kompensaatio. Ehdotetut jakodioodit on tavallisin virhe mitä tehdään. Jos jakodioodi otetaan käyttöön ilman sen aiheuttama ~0.6V jännitelaskun kompensaatio on sinulla käytettävissä noin puolet akkujen muuten käytettävissä oleva kapasiteetti.
Moottorisi normaalikäynistyksen jälkeen on kulutettu määrä saatu käynistysakkuun 10-15 min kuluttua (jos kaikki on kunnossa) sen jälkeen laturin teho on käytettävissä hupipuolelle.
Ehdotan että hankit Blue Sea 9112 Automatic Charging Relay (Nautikulma)joka tunnistaa kun käynistysakun jännite on käynistyksen jälkeen noussut 13.6V jolloin se kytkee kaikki akut rinnan. Se on ehdottomasti hinta laatusuhdeltaan paras rele mitä olen nähnyt ja hinta on suunilleen samaa tasoa kun Leabin modifioitu Boschin hupirele.
Hupiakut on oltava syväpurkausakkuja. Kuitenkin sellainenkaan ei saa toistamiseen purkaa kuin 60% nimeliskapasiteetistä. Latauksen loppuvaiheessa on saavutettava ainakin 14.2V jotta akku olisi suunilleen täynnä.
Silloin tällöin tulisi ladata akut kunnollisella automaattilaturilla. Lue: http://www.mastervolt.info/finland/chargers/index.asp
Mikäli näin menettelet riittää satamaan/satamasta ajot moottorilla sinun mainitsemaan sähkökulutukseen. Ainakin minulle riittää ja minulla on kaksi jääkaappia.
31.01.2005 20:17
GPS antaa sinulle nopeuden lisäksi suunnan eikä kustannukset ovat lokia + akkua + aurinkokennoa suurempia.
21.01.2005 17:38
Veneen airo/hydrodynaaminen tasapainoitus on ensisiainen. Kallista/siirrä masto eteenpäin. Tarkista purjeen syvintä kohtaa (tulisi olla max 30 % mastosta/staagista. Jollei auta lisää kölin pintaala takana.
Jos lisäät ruorin akselin edessä olevaa pintaala väärän tasapainon korjaamiseksi toimii se kuin käsijarru olisi päällä koko ajan.
21.01.2005 17:34
Kyllä voi mutta vaatii kokemusta. Hellitä kerran skuutista ja trysaili on entinen.
Tuuli kuitenkin ei ole se suurin ongelma vaan aallot. 4 tonnia vettä istumakaukaloon kerralla ei ole hauskaa...
13.01.2005 20:44
Yksi niistä vinksahtaneista löytyy täältä:
http://www.yrvind.com/
12.01.2005 21:35
Jos se agregaatti on talella niin olisin kiinostunut. Kuinka saan Sinuun yhteyttä?
12.01.2005 21:27
Mihin kaverimme mahtaa joutua kun luulee että Puola = vanha itäsaksa??
25.12.2004 14:36
Taitaapa olla niin että et ikinä ole niitä aaltoja/tuulia kokenut.
25.12.2004 14:30
Olipa niin hyvin selitetty että täytyy kysyä, olisiko mahdollista konsultioda keväällä kun vene on vedessä, ja mitä maksais?
25.12.2004 13:38
Yksi vaihtoehto on:
http://www.autoprop.com/
mahdollisesti paras, ainakin minulla on hyvät kokemukset.
25.12.2004 13:22
Brig on ihan hyvä valinta. Viiden vuoden käytön jälkeen ihan kun uusi...
04.12.2004 19:09
Olen ollut GuyLine 3800 onnellinen omistaja. Veneellä ajettiin tarkoituksellisesti täydellä vauhdilla karikon yli useita kertoja eikä vaurioita (paitsi osumakohdat lyijyssä) syntynyt.
Vene oli minulla 12 vuotta jonka aikana kölin toisena tehtävänä oli luotaus. Kymmenien "karille ajojen" jälkeen voin sanoa että järjestelmä toimii. Vaurioita ei milloinkaan syntynyt.
Itse asiassa köli pidettiin aina alhaalla suojatakseen syvää ruoria.
02.12.2004 19:03
Jos ostat veneen pensakoneella, sen hinta olisi oltava sellainen että Sinulla on varaa vaihtaa dieseliin.
Kokemuksia omaava
02.12.2004 18:40
21 / 22