Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

383

Kommenttia

6211

1. Myönteistä Keskustasta - ja vähän muutakin

Edelleen annan tunnustusta Keskustalle siitä, että puolue rökäletappiostaan huolimatta lähti hallitukseen. Hyvä niin, si
    Suomen Keskusta
    61
    661
  2. Budjettiriihestä ja vähän muustakin

Hienoa, että lähinnä keskustan ja vihreiden kovan väännön jälkeen puolueet pääsivät yhteisymmärrykseen ja hallitus pysyi
    Suomen Keskusta
    37
    660
  3. Epävarmoja aikoja elämme

Edellisen avaukseni tein 23.01, avaus oli nimeltään ”Tänään on historiallinen päivä”. Käsittelin siinä silloin pidettyjä
    Suomen Keskusta
    68
    656
  4. Onko Keskusta jo poissa poliittisesta pelistä?

Tällaisen kysymyksen nosti mieleeni eilisiltainen A-talk. Ohjelma keskittyi tulevan ja seuraavankin hallituskauden ”raha
    Suomen Keskusta
    69
    656
  5. Kärpäsestä on tehty härkänen

Tarkoitan noista Sanna Marinin ateriakustannuksista noussutta kohua. Vaikka niitä on ollut yli 800 euroa kuukaudessa, ni
    Suomen Keskusta
    46
    651
  6. On tämä niin rankkaa

vanhalle miehelle! Tämä jokailtainen jännittäminen noiden futiksen EM-kisojen vuoksi! Mutta onhan se toisaalta myös kii
    Suomen Keskusta
    81
    633
  7. Harvinainen kunnianosoitus!

Eipä tämä taitaisi olla tämän palstan keskustelukehotteen mukainen, mutta laitan sen tänne, kun muilla palstoilla en kos
    Suomen Keskusta
    67
    622
  8. Presidentinvaalit ja puolueiden kannatus

”Presidentinvaalit olivat henkilövaalit, eikä niiden perusteella pidä tehdä johtopäätöksiä puolueiden kannatuksesta”. Nä
    Suomen Keskusta
    54
    618
  9. Kunnallisvaalien lähestyessä

Aloin pohtia, että vaikka kepu ei niissä liene kannatetuin puolue saamansa äänimäärän perusteella, puolue voi vielä hyvi
    Suomen Keskusta
    64
    618
  10. Keskustalla on tulevaisuutta

Eilen illalla tv 1:n A-studiossa luultavasti ”lähellä Keskustaa olevan ”Lapin Kansan päätoimittaja Antti Kokkonen esitti
    Suomen Keskusta
    82
    618
  11. Sotilasarvon luonteesta

Otan aiheen tämän palstan keskustelukehotteen ulkopuolelta siksi, kun täällä on lukuisat kerrat - ilmeisesti aina sama -
    Suomen Keskusta
    51
    617
  12. Koronan vaikutus tällä palstalla

Viikonloppuna en täällä käynyt, mutta tulin nyt uteliaisuuttani katsomaan, miten korona on täällä vaikuttanut. Arvelin p
    Suomen Keskusta
    148
    606
  13. Voi keskusta-parkaa!

Kaksi kuukautta olin käymättä tällä palstalla, sillä edellisen kerran olen käynyt 21.09., näen sen profiililtani. Mutta
    Politiikka
    46
    601
  14. En sittenkään hylkää Keskustan palstaa

Eilen illalla viestissäni avaukselle ”Nyt ylläpito siivomaan palstaa!!” sanoin näin: Tänään olen muutaman viestin tänne
    Suomen Keskusta
    40
    595
  15. Onko Suomi Ruotsin perässäkulkija politiikassakin?

Suurin osa nykyisestä Suomesta kuului Ruotsiin lähemmäs 600 vuotta. Vaikka se aika päättyi jo yli 200 vuotta sitten, kyl
    Suomen Keskusta
    81
    591
  16. Väyrynen teki hyvän työn Helsingissä

Nyt minullakin, kapilla, on aihetta kehua Paavo Väyrystä. Hän teki todella hyvän työn täällä Stadissa. Aikaisemmin luult
    Suomen Keskusta
    49
    590
  17. Tylsä vaihe politiikassa

Ennätyspitkissä hallitusneuvotteluissa oli välillä väriäkin. Hallituksen alkutaipaleelle toivat väriä persuministerien r
    Suomen Keskusta
    49
    589
  18. Keskustapolitiikan kiinnostamattomuus?

Johtuneeko Keskustan vajoamisesta gallupeissa, kun kepupolitiikka näkyy menettäneen kiinnostavuutensa tällä palstalla? A
    Suomen Keskusta
    42
    585
  19. Mitä vaaditaan Keskustan johtajalta?

Helsingin Sanomien haastattelemista keskustavaikuttajista monet pitävät Katri Kulmunin luonnetta epäsopivana puoluejohta
    Puolueet
    119
    585
  20. Vielä kerran sote-makusopasta minäkin

Olen kyllä aiheesta jo keskustellut mm. tällä ihan asiallisella avauksella: https://keskustelu.suomi24.fi/t/15215726/so
    Puolueet
    59
    584