kapi_
Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.
Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.
Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:
Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!
(Eino Leino)
Ja onhan myös näin:
Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!
(Omar Khaijam)
Aloituksia
383
Kommenttia
6211
Myönteistä Keskustasta - ja vähän muutakin
Edelleen annan tunnustusta Keskustalle siitä, että puolue rökäletappiostaan huolimatta lähti hallitukseen. Hyvä niin, si61661Budjettiriihestä ja vähän muustakin
Hienoa, että lähinnä keskustan ja vihreiden kovan väännön jälkeen puolueet pääsivät yhteisymmärrykseen ja hallitus pysyi37660Epävarmoja aikoja elämme
Edellisen avaukseni tein 23.01, avaus oli nimeltään ”Tänään on historiallinen päivä”. Käsittelin siinä silloin pidettyjä68656Onko Keskusta jo poissa poliittisesta pelistä?
Tällaisen kysymyksen nosti mieleeni eilisiltainen A-talk. Ohjelma keskittyi tulevan ja seuraavankin hallituskauden ”raha69656Kärpäsestä on tehty härkänen
Tarkoitan noista Sanna Marinin ateriakustannuksista noussutta kohua. Vaikka niitä on ollut yli 800 euroa kuukaudessa, ni46651On tämä niin rankkaa
vanhalle miehelle! Tämä jokailtainen jännittäminen noiden futiksen EM-kisojen vuoksi! Mutta onhan se toisaalta myös kii81633Harvinainen kunnianosoitus!
Eipä tämä taitaisi olla tämän palstan keskustelukehotteen mukainen, mutta laitan sen tänne, kun muilla palstoilla en kos67622Presidentinvaalit ja puolueiden kannatus
”Presidentinvaalit olivat henkilövaalit, eikä niiden perusteella pidä tehdä johtopäätöksiä puolueiden kannatuksesta”. Nä54618Kunnallisvaalien lähestyessä
Aloin pohtia, että vaikka kepu ei niissä liene kannatetuin puolue saamansa äänimäärän perusteella, puolue voi vielä hyvi64618Keskustalla on tulevaisuutta
Eilen illalla tv 1:n A-studiossa luultavasti ”lähellä Keskustaa olevan ”Lapin Kansan päätoimittaja Antti Kokkonen esitti82618Sotilasarvon luonteesta
Otan aiheen tämän palstan keskustelukehotteen ulkopuolelta siksi, kun täällä on lukuisat kerrat - ilmeisesti aina sama -51617Koronan vaikutus tällä palstalla
Viikonloppuna en täällä käynyt, mutta tulin nyt uteliaisuuttani katsomaan, miten korona on täällä vaikuttanut. Arvelin p148606Voi keskusta-parkaa!
Kaksi kuukautta olin käymättä tällä palstalla, sillä edellisen kerran olen käynyt 21.09., näen sen profiililtani. Mutta46601En sittenkään hylkää Keskustan palstaa
Eilen illalla viestissäni avaukselle ”Nyt ylläpito siivomaan palstaa!!” sanoin näin: Tänään olen muutaman viestin tänne40595Onko Suomi Ruotsin perässäkulkija politiikassakin?
Suurin osa nykyisestä Suomesta kuului Ruotsiin lähemmäs 600 vuotta. Vaikka se aika päättyi jo yli 200 vuotta sitten, kyl81591Väyrynen teki hyvän työn Helsingissä
Nyt minullakin, kapilla, on aihetta kehua Paavo Väyrystä. Hän teki todella hyvän työn täällä Stadissa. Aikaisemmin luult49590Tylsä vaihe politiikassa
Ennätyspitkissä hallitusneuvotteluissa oli välillä väriäkin. Hallituksen alkutaipaleelle toivat väriä persuministerien r49589Keskustapolitiikan kiinnostamattomuus?
Johtuneeko Keskustan vajoamisesta gallupeissa, kun kepupolitiikka näkyy menettäneen kiinnostavuutensa tällä palstalla? A42585Mitä vaaditaan Keskustan johtajalta?
Helsingin Sanomien haastattelemista keskustavaikuttajista monet pitävät Katri Kulmunin luonnetta epäsopivana puoluejohta119585Vielä kerran sote-makusopasta minäkin
Olen kyllä aiheesta jo keskustellut mm. tällä ihan asiallisella avauksella: https://keskustelu.suomi24.fi/t/15215726/so59584