Vapaa kuvaus

Heinolasta kotoisin oleva, 1983 vuonna syntynyt mies.

[email protected]

Aloituksia

80

Kommenttia

1559

1. Eipä+juurikaan+haittaa.En+ole+kovinkaan+'hyvä'+sosiaalisissa+kanssakäymisissä.
  2. Heräs+sellanen+kysymys,+että+mitenkä+niitä+omia+haavoja+vois+kohdata+suhteessa,+just+sellassella+rakentavalla,+rakkaudellisella,+aikuisella+tavalla?No+ihan+jo+se+ymmärtäminen,+että+jos+minä+ärsyynnyn,+loukkaannun,+ahdistun+nyt+sinun+kanssa+elämisestä.+On+se+hetkellistä+tai+pitkäaikaisempaa,+niin+kysymys+on+aina+siitä+että+minua+pelottaa.+Mua+pelottaa+se+että+mä+en+voi/pysty+kokemaan+rakkautta.+Elikkä+mua+pelottaa+että+mä+tulen+jotenkin+rakkauden+hylkäämäksi.+Että+mä+en+tunne+sitä+rakkautta,+että+mä+en+tunne+olevani+rakastettu.+Ja+sillon+mä+katson+sitä+tilannetta+ihan+eri+tavalla.+Mulla+ei+ole+enää+tarvetta+muuttaa+sinua,+vaan+jotenkin+mä+voin+ilmaista+jo+siinä+vaiheessa+että;+ollaan+pitkällä+jo+kun+voin+sanoa+että+"mua+pelottaa",+"Mulla+ei+ole+hyvä+olla+tässä".+Sillon+ollaan+heti+jo+siellä+ytimessä.+Ei+tartte+taas+riidellä+ollenkaan.Samalla+tavalla+jos+mä+huomaan+että+sinä+oireilet+jotenkin+käytökselläsi,+olet+mykkäkoulua,+tai+nalkutat++tai+sitten+jotenkin+annat+ymmärtää.+Niin+sua+pelottaa.+Sä+olet+tällä+hetkellä+turvaton.+Ja+sama+asia+mitä+mä+tossa...+Että+mä+en+miehenä+koe+rakkautta.+Mä+en+koe+yhteyttä+rakkauteen+sillä+hetkellä.+Ja+jos+me+katotaan+vielä+sitä,+miten+me+ollaan+ei+tasa-arvoisia+rooleissamme+parisuhteissa.+On+se+että+jotta+sinä+naisena+voisit+vapautua+olemaan+nainen,+niin+sinun+täytyy+olla+minun+kanssa+turvassa.+Miehen+rakkaus+parisuhteessa+ja+isyydessä+on+nimenomaan+turvallisuudesta+huolehtimista.+Siksi+mä+näen+että+meillä+miehillä+ei+ole+samanlaista+oikeutta+kiukutella+ja+olla+mahdottomia+teille+naisille,+kun+teillä+naisilla+on+taas+meille+miehille.Joka+kerran+kun+mä+kuulen+jonkun+miehen+sanovan+että+"hänen+naisestaan+on+tullut+ihan+mahdoton+pakkaus",+että+"mihinkä+se+unelmien+nainen+on+hävinnyt",+"nyt+se+on+kuin+pelkkä+riivinrauta",+tai+jotain+muuta.Niin+mä+sanon+että+"onneks+olkoon".Ne+kysyy+että+"minkä+takia?"No+siksi+että+hän+pitää+sua+aikuisena.+Hän+ei+ole+sulle+äiti+eikä+kovajätkä,+vaan+hän+kipuilee+sen+kanssa+että+uskaltaako+hän+olla+nainen.+Ja+nyt+se+tiedostamattaan+testaa+sua,+että+saako+hän+tiputettua+sut+alas.+Jos+se+saa+tiputettua+alas,+niin+se+tietää+että+hän+ei+ole+turvassa,+joten+hän+ottaa+sen+äidin+tai+kovan+jätkän+roolin.+Mutta+jos+se+ei+saa+sua+tiputettua+sieltä+alas+mitenkään.+Niin+yhtäkkiä+sä+saatat+huomata+että+se+istuu+sun+sylissä+ja+kattoo+silmiä+aika+syvälle+jonka+jälkeen+sulla+on+aika+HUH!+HUH!+Melkonen+pakkaus+sylissä.No+miten+sitten+miehen+kiukuttelu,+sun+näkökulmasta,+mistä+se+viestii?+No+se+on+samaa.+Turvattomuushan+siellä+takana+on.+Elikkä+jos+mä+miehenä+kiukuttelen,+kapinoin,+se+voi+olla+monenlaista.+Se+voi+olla+niinkuin+aktiivista+kiukuttelua+tai+mitätöintiä.+Se+voi+olla+sitä+että+mä+pakenen+sinne+autotalliin+tai+telkkariin+tai+ihan+minnevaan.+Niin+sanottuun+miesluolaan.+Se+pitäis+olla+poikaluola.+Ei+miehet+mitään+luolaa+tarvii.+Kyllä+ne+pojat+luolassa+leikkii.+Eikä+siinä+mitään+pahaa+sinäänsä+että+jos+haluaa+välillä+olla+poika.+Aikuisena+miehenä+se+ykkönen+on+rakkaiden+turvallisuus.+Että+jos+mä+tarviin+sitä+miesluolaa+tai+tarviin+sitä+autotallia+tai+tarviin+sitä+urheilua,+niin+se+ei+koskaan+tapahdu+rakkaiden+kustannuksella.Se+on+myöskin+se+että,+me+miehet+kiukutellan+myöskin+sen+takia+että+miellä+on+syvä+tarve+myöskin+huolehtia+rakkaiden+turvallisuudesta.+Mä+en+ole+tavannu+vielä+tähän+päivään+yhtään+miestä+[joka+sanoo]+"En+mä+haluu+olla+turvallinen"+Kun+meiltä+puuttuu+se+isyys+meiltä+miehiltä,+joka+on+opastanu+meidät+aikuisuuteen.+Se+puuttuu+niinkuin+henkilökohtaisella+tasolla,+mutta+myöskin+yhteiskunnallisesti.+Meillä+on+sellanen+tuntematon+alue+et+me+ollaan[...]+Meillä+on+se+tarve+huolehtia+rakkaidemme+turvallisuudesta+ja+samaan+aikaan+me+koetaan+suurta+avuttomuutta+sen+edessä.Sitten+me+huudetaan+äitiä+hädissämme+apuun+parisuhteessa,+kun+se+tuska+on+niin+kova.+Mutta+me+ei+tunnisteta+sitä+asiaa.+Siinä+kohtaa+kun+nainen+rupee+sitten+ottaa+siihen+syliinsä,+rinnoille+niinsanotusti+imetettäväksi.+Siinä+vaiheessa+mä+jään+pojaksi.+Se+ylläpitää+sitä+draamaa.Meidän+miesten+ainoa+tie+kasvaa+mieheksi+on+mennä+ja+ottaa+elämältä+turpaan+kunnolla.+Ei+niin+että+se+tapahtuu+rakkaudettomasti,+vaan+niin+että+turvallisuus+on+tai+ei+ole.+Jos+mä+en+huolehdi+turvallisuudesta,+niin+sattuu+polviin+kun+paukahdan+maahan.+Tai+sattuu+rakkaideni+polviin.+Tai+sattuu+vähän+enemmänkin.Aina+kun+nainen+lähtee+helpottamaan+meitä+miehiä,+meidän+mieheksi+kasvamisessa,+tai+opastamaan+minkälaista+pitää+olla.+Niin+aina+nainen+ottaa+äiti-roolin+ja+jokakerta+me+miehet+taannutaan+takaisin+siihen+että+me+ei+koskaan+lähdetä+kasvamaan.Me+ollan+koko+elämämme+sitten+niitä+miehiä+joilla+oli+valtava+potentiaali.Sitten+naiset+ihmettelee+että+miksi+se+ei+vaan+ota+sitä+askelta.Ei+tietenkään.Koska+siellä+on+se+äidin,+tiedätkö+pulla+tuoksuu+ja+puhtaat+vaatteet+ja+nainen+on+armollinen+sille+miehelle.
  3. ******Miten+tota+sun+mielestä+tällaset+näkyy+sitten+tänäpäivänä+ihmissuhteissa?+Että+siellä+ihmissuhteissa+on+niitä+'pieniä+lapsia',+jotka+ei+oo+vielä+ehken+kauheen+tietoisia+siitä,+että+hei+mä+putoilen+tällassen+lapsen+tilaan.No+se+näkyy+ihan+draamoina.+No+sillätavalla+kun+suhteessa+on+ongelmia,+niin+miten+siinä+se+ongelma+näkkyy+toisessa+ihmisessä.+Esimerkiksi.+"Kun+sinä+olet+tollanen."+ja"Kun+sinä+olet+tällanen","kun+sä+et+koskaan"+ja"sä+aina+vaan"+ja+tän+tyyppisesti."Mä+olen+kyllästynyt+sinuun."Ihan+niinku+kaikki,+siis+sellanen+"jotenkin+tämmönen+fiilis"Et+"nyt+mulla+on+tämmönen+ja+tämmönen+fiilis."+Esimerkiksi.+On+monta+muitakin+juttuja.Tai+sitten+toinen+osapuoli+kokoajan+syyllistää+itseään."Että+mä+olen+tämmönen+huono.",+"Mä+en+kelpaa.",+"Mä+olen+kelvoton."Kaikki+nää+on+niinkuin+haavoittuneen+lapsen+puhetta.+Ei+aikuisen+puhetta.+Se+näkyy+sellassena+että;Tyypillinen+parisuhde+kuitenkin+edelleen+on,+meillä+suomessakin,+on+sellanen+että+perheessä+on+äiti+jolla+on+biologiset+lapset+ja+sitte+se+aikuinen+lapsi.+Eli+mies+on+se+aikuinen+lapsi.Ei+ole+sattumaa+eikä+naisten+vika,+että+kun+naisten+keskustelua+kun+kuuntelee,+niin+ei+voi+tietää+puhuuko+ne+lemmikeistään,+lapsistaan+vai+miehistään.+Miesten+keskusteluissa+ei+koskaan+tämmöistä+ongelmaa+ole.+Selkeästi+tulee+esille+kestä+keskustellaan.Naisille+parisuhteessa+on+tyypillisin+selviytymiskeino,+mitä+monet+naiset+uskovat+olevan+myöskin+oma+persoona.Et+"tällainen+vaan+minä+olen"Eli+he+ovat+niinkuin+tällaisen+'kovan+jätkän'+ja+äidin+yhdistelmiä.+Pidetään+langat+käsissä+kokonaisuudesta,+luovitaan+sopivalla+tavalla+että+se+mies+kokee+olevansa+mies,+että+se+hoitaisi+sen+oman+osuutensa+edes+jollakin+tavalla+tässä.+Ollan+pettyneitä,+loukkaantuneita,+koetaan+yksinäisyyttä+siitä+että+mies+ei+herää+missään+vaiheessa.+Mutta+kuitenkin,+jos+ei+käytännössä,+niin+emotionaalisella+tasolla+muistetaan+pestä+pyykit+ja+laittaa+ruokaa,+niin+että+se+mies+ei+kuitenkaan+särkys+liikaa.Ja+sitten+se+vielä+yhteiskunnallisessa+keskustelussa+näkyy+vielä+sellassena+että+naisia+varoitellaan+olemasta+liian+armottomia+meille+miehille.+Että+meiltä+ei+saa+vaattia+liikaa,+että+meille+pitäis+antaa+niinkuin+tilaa+kasvaa+mieheksi+ja+ottamaan+paikkamme.Ja+tämä+on+sellaista,+että+jos+mä+kuuntelen+miehenä,+niin+tämähän+on+hyvin+halventavaa+puhetta.+Ikäänkuin+sun+naisena+pitäs+nyt+jotenkin+niinkuin+antaa+mulle+tilaa,+kun+"koska+mä+nyt+olen+tällanen+pojanviikari+joka+ei+[...]+en+mä+vaan+kykene.+Multa+ei+voi+vaatia+sitä,+koska+mä+olen+tällanen+pojanviikari."+Ja+sillä+tavalla+heikko+ja+haavoittuvainen+ja+"anna+mun+pitää+tämä+että+mä+en+romahda+kokonaan."Elikkä+jos+naisilla+on+se+äitiys+ja+äitinä+oleminen+ja+kovan+jätkän+rooli+selviytymiskeinoina,+niin+meillä+miehillä+on+se+pikkupoika.*****Se+on+juuri+näin+että+jokainen+on+vastuussa+omista+teoistaan+ja+miten+suhtautuu+toiseen+ihmiseen.+Esimerkiksi.+Näin+se+on.+Ja+se,+toi+mitä+sä+kuvaat.+Siinä+se+piilee,+tai+siellä+se+on+miksi+naiset+ovat+kehittäneet+tällaisen+kovajätkä-äiti+selviytymiskeinon.+Paketin.+Siksi+että+ei+käy+huonosti.+Että+lapsille+ei+käy+huonosti.Jos+mä+viel+katson+omaa+lapsuuden+perhettä,+niin+se+oli+suurta+viisautta+että+ne+naiset+luovi+siellä.+Koska+oma+ukkini+oli+juuri+sellainen+mies+että+ei+voinut+edes+ajatuksissaan+päästää+sellaista+pulpahtamaan+mieleen+että+mitäs+jos+ukki+ottais+vastuuta+vähääkään+käytöksestään.+Mitäs+jos+se+vähän+kyseenalaistais+omaa+tapaansa+toimia+tyrannina+ja+diktaattorina+siellä+perheessä.+Se+oli+hengenvaarallista.+Oliko+se+todellisuudessa+vaiko+ei,+mutta+se+tunnelma+oli+jotenkin+niin+että+jos+tässä+pikkasen+raapaseekin+pintaa,+niin+helvetti+on+irti.+Ja+kukaan+ei+tiedä+mitä+siitä+seuraa,+joten+luovimalla,+väistelemällä,+johdattelemalla,+ohjaamalla,+pitämällä+se+peto+jotenkin+tyytyväisenä.+Niin+sitäkautta+me+selvitään+ainakin+hengissä.Ja+kun+me+sellaisessa+ilmapiirissä+kasvetaan,+niin+me+opitaan+suhtautumaan+omiin+itseemme+ja+toisiin+tätäkautta.Joku+taas+saattaa+oppia+suhtautumaan+elämään+niin+että+on+sellainen+oikein+hankala,+agressiivinen+ja+häiritsevä+lapsena.+Ne+huomaa+että+sitäkautta+saa+aikuisten+huomiota.+Vaikka+se+olis+väkivaltaa,+isä+taika+äiti+retuuttaa,+niin+siitä+huolimatta+ei+jää+yksin+niiden+pelkojen+kanssa+mitä+siellä+vihan+takana+on.Tai+toinen+juttu+on+et+huomaa+kun+pistää+oikein+hanat+kaakkoon,+tänäpäivänä+lapsilla+on+paljon+tätä+puolta,+et+kun+heittäytyy+oikein+hankaliks+ja+vaativiks+niin+vanhemmat+antaa+periks.+Elikkä+he+ottaa+johtajan+paikan+ja+pistävät+vanhemmat+palvelemaan.+Jonka+jälkeen+voi+vaan+kuvitella+mitä+parisuhteessa+tapahtuu.+Millassen+ihmisen+he+hakevat.+On+se+mies+tai+nainen.+Tässä+niinkun+menee+taas+sitten+se+että+miten+se+näkyy.+Et+yhtälailla+mies+voi+olla+siellä;+itsellä+on+tästä+kokemusta,+että+syyllistyn+jokaisesta+[asiasta].Koska+kiltti+lapsi,+on+se+sitten+mies+tai+nainen,+niin+meidän+syndrooma+on+se+että+jos+jotakin+tapahtuu+niin+se+on+minun+syy.+Aina,+automaattisesti,+minun+syy.
  4. Sain+tiedon+että+lomani+jatkuu+2+viikkoa+pidempään,+mitä+ensin+uumoilin.