Miltä yksinäisyys tuntuu sinusta?

sillitrooli

Tuntuuko ikinä yksinäiseltä? Miltä se tuntuu sanoin kuvaillen? Missä tilanteissa?

____________________

Laitan oman kuvaukseni sitten, kun on tullut pari vastausta. Sillä tavalla keskustelu ei ala pelkästään siitä, mitä minä kirjoitan.

31

536

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksin kotona

      Tuntuu et mut on hylätty tähän maailmaan ja kukaan ei halua puhua tai olla tekemisissä minun kanssa. Mun vanhemmat hylkäsi mut kun oli alle 10 vuotias ja sen jälkeen ei olla tavattu vaikka äiti asuu samassa kaupunkissa.Rakkautta en siis ole koskaan saanut vanhemmilta.Tunnen itseni paperiksi joka on heitetty roskiin tai jopa rikolliseksi kun kukaan ei halua olla mun seurassa.

    • lost beat

      Yksin en ole yksinäinen.

      Ryhmässä olen yksinäinen.

    • pervo runkkari

      Muutama vuosi sitten oli joku ikäkriisi liittyen jatkuvaan yksinäisyyteen. Näin unia kuolemasta, kaikki tuntui lopulliselta, taakse jääneeltä, elämä hukkaan valuneelta, merkityksettömältä. Nyt en enää uneksi kuolemasta, mutta yksinäisyys tuntuu välillä rintakehässä ja vatsassa tyhjänä tunteena, kuten tällä hetkellä. Kun käyn elokuvissa, mietin miltähän tuntuisi katsoa tämä jonkun kanssa. Elokuvasali on yleensä täynnä nuoria pareja, joiden epäsopivuutta toisilleen ihmettelen, "mitenhän tuokin on tuon saanut". Monia muitakin kokemuksia mietin että meneekö tämä nyt hukkaan kun en saa jaettua tätä. Tuntuu kuin minun ja vastakkaisen sukupuolen välillä olisi joku näkymätön muuri joka puuttuu muiden ihmisten väliltä. Jos saan joltain hymyn tai huomiota, tuntuu se kuin panssarilasin takaa hymyilyltä. Turha yrittää läpäisyä, koska hymykin on todennäköisesti vääristävän lasin aiheuttama näköharha ja rikotun lasin aiheuttama melu suututtaisi sen toisella puolella olevan.

    • sillitrooli

      Minulle yksinäisyys, kuten monet muutkin tunteet, tuntuvat tosi voimakkaasti kehossa. Yksinäisyys tuntuu kuristavalta tunteelta, kuin pala kurkussa, kun on ihmisten ilmoilla vaikka kaverien kanssa, ja hetkellisesti tajuaa, että kaikilla muilla on rakas paitsi minulla. Stressin alla, työ/ harrastus/ opiskelujuttuja tehdessä ja kiireen ollessa päällä, yksinäisyys tuntuu joskus sellaisena tunteena, että mitä väliä millään on kun olen yksin kuitenkin. Yleinen tunne on lannistava silloin, ja hetkellisesti tulee sellaisia "välähdyksiä" siitä, miten olen yksinäinen lopunelämääni. Tämänlainen yksinäisyys tuntuu paitsi kuristavalta, myös koko rintakehää puristavalta. Ehkä keho pääsee reagoimaan syvemmin yksin ollessa.

    • stooa

      kuristava tunne kuvaa yksiäisyyttä todella hyvin. se on kuin vankila ilman kaltereita. vaikka ihmisiä olisi ympärillä, se muistuttaa itsestään viimeistään kun joutuu menemään yksin tyhjään kotiin. epäluonnollinen ympäristö johon pakottautuu, kun ei voi ketään pakottamaan olemaan kanssaan.

    • alea_iacta_essi

      Tuntuu usein yksinäiseltä. Yksinäisyys tuntuu siltä ettei minulla ole kenellekään mitään väliä ja pahimmillaan tuntuu, etten ole edes ihminen, minua ei kelpuuteta ihmiseksi. On kaiken ulkopuolelle suljettu kuin jokin hirviö, vaikken ole tehnyt enkä halunnut kenellekään pahaa. Yksinäisyys tuntuu pohjimmiltaan joltain tuomiolta. Synnyin yksinäisyyteen ja olen aina ollut yksinäinen, esim. lapsena ei kotiolojen takia voinut olla kavereita.

      Onneksi minulla on kissani, en tiedä miten jaksaisin ilman niitä.

      • Hau!

        Ottamalla kivan koiran? ;)


      • alea_iacta_essi
        Hau! kirjoitti:

        Ottamalla kivan koiran? ;)

        Tuo oli pinnallisuudessaan suorastaan julma heitto.


    • Kohtalon tähti

      Yksinäisyys tuntuu hyvältä.

      Siteeraan ranskalaista eksistentialistifilosofia Jean-Paul Sartrea, joka on sanonut:
      helvetti? Se on toiset ihmiset.

      Ta oma motto: missä toinen ihminen, siellä ongelma.

      • Kohtalon tähti

        Raivostuttava sensuuri:
        Yksinäisyys tuntuu hyvältä.

        Siteeraan ranskalaista eksistentialistifilosofia Jean-Paul Sartrea, joka on sanonut:
        H.e.l.v.e.t.t.i ? Se on toiset ihmiset.

        Ta oma motto: missä toinen ihminen, siellä ongelma.


      • Kohtalon tähti kirjoitti:

        Raivostuttava sensuuri:
        Yksinäisyys tuntuu hyvältä.

        Siteeraan ranskalaista eksistentialistifilosofia Jean-Paul Sartrea, joka on sanonut:
        H.e.l.v.e.t.t.i ? Se on toiset ihmiset.

        Ta oma motto: missä toinen ihminen, siellä ongelma.

        Tottahan tuokin tavallaan on, myönnän.

        Yksinäisyyttä en koe yksin ollessani. Muiden kanssa alkaa välillä tuntua ulkopuoliselta ja tarpeettomalta. Siksi olen mielelläni yksin. Ehkä introverttiys tekee sen, että isommassa ryhmässä kokee olevansa ulkopuolinen.


      • ....................
        ugly.betty kirjoitti:

        Tottahan tuokin tavallaan on, myönnän.

        Yksinäisyyttä en koe yksin ollessani. Muiden kanssa alkaa välillä tuntua ulkopuoliselta ja tarpeettomalta. Siksi olen mielelläni yksin. Ehkä introverttiys tekee sen, että isommassa ryhmässä kokee olevansa ulkopuolinen.

        Mitä teet Sinkut palstalla jos et ole yksinäinen?


      • Kohtalon tähti
        .................... kirjoitti:

        Mitä teet Sinkut palstalla jos et ole yksinäinen?

        Oliko tuo mulle tarkoitettu?

        Virtuaali-ihmiset eivät ole uhka, toisin kuin fyysisessä elämässä he sitä ovat.
        Siksi kuitenkin olen netissä, tälläkin palstalla, kun tutkin netissä, mitä ihmiset ovat ja mitä he ajattelevat, olo on vähän kuin vieraalta planeetalta saapuneella.


      • N40+
        Kohtalon tähti kirjoitti:

        Oliko tuo mulle tarkoitettu?

        Virtuaali-ihmiset eivät ole uhka, toisin kuin fyysisessä elämässä he sitä ovat.
        Siksi kuitenkin olen netissä, tälläkin palstalla, kun tutkin netissä, mitä ihmiset ovat ja mitä he ajattelevat, olo on vähän kuin vieraalta planeetalta saapuneella.

        Minustakin on turvallista olla yksin, koska jännitän muita ihmisiä. Joidenkin kanssa tulen toimeen loistavasti ja viihdyn. Kuitenkin niitä näitä -juttelu ihmisten kanssa menee yleensä väkisin yrittämiseksi. Kun tilanteet eivät ole luontevia, ne rasittavat niin pirusti. Vaikka olen introvertti ja ihmisiin tutustuminen on vaikeaa, kaipaisin kumppania ja läheisyyttä. Nyt olen yksinäisyydessäni niin pitkällä, ettei minulla käytännössä ole kontatekteja viimeisiinkään tuttaviini. Työtä lukuunottamatta olen tekemisissä vain sukulaisteni kanssa ja erityisesti loma-aikoina huomaa, että olisi virkistävää tavata muitakin.


      • mt_kl
        .................... kirjoitti:

        Mitä teet Sinkut palstalla jos et ole yksinäinen?

        Millä perusteella sinkku on automaattisesti yksinäinen?

        Jokainen kokee joskus ohimenevästi yksinäisyyden tunteita. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko ihmisellä seuraa. Parisuhteessakin oleva voi kokea olevansa yksinäinen.


      • Helvetin helvetti 
        Kohtalon tähti kirjoitti:

        Raivostuttava sensuuri:
        Yksinäisyys tuntuu hyvältä.

        Siteeraan ranskalaista eksistentialistifilosofia Jean-Paul Sartrea, joka on sanonut:
        H.e.l.v.e.t.t.i ? Se on toiset ihmiset.

        Ta oma motto: missä toinen ihminen, siellä ongelma.

        helvetti 


    • yksi nainen vain

      yksinäisyys... perceestä
      yksin olo tuntuu hyvältä, kun se on oma valinta. On mukavaa joskus rentoutua vain oman itsensä kanssa ja nauttia yksin olemisesta.

      Yksinäisyys sen sijaan on sitä, että joutuu olemaan yksin, vaikka kaipaa toisten ihmisten seuraa.

    • Eipä tunnu yksinäiseltä, tosin en ole kyllä muutenkaan kovin sosiaalinen että tää yksin olo (sinkkuus) sopii mulle tällä hetkellä.

    • anonyymi_atm

      Yksinäisyys tuntuu ihan normaalilta, koska mitään muuta ei ole koskaan ollut. Ajoittain on tietenkin hieman kiukkuinen ja katkeroitunut olo, kun jää kaikista sellaisista asioista paitsi, jotka ovat lähes kaikille muille ihan itsestäänselvyyksiä. Lisäksi myös se, että tuntee itsensä näkymättömäksi on aika tuttua. Joskus lomien alkamisen jälkeen tulee vähän samanlainen olo kuin jos on mokannut jonkin asian pahasti, eikä pysty keskittymään oikein mihinkään järkevään.

    • dude27vee

      1: Tuntuuko ikinä yksinäiseltä? yepp. duhhh..

      2: Miltä se tuntuu sanoin kuvaillen? pahalta. joskus itkettääkin. aiheuttaa myös kärttyisyyttä ja huonotuulisuutta, sen on myös työkaverit huomanneet. jossain vaiheessa sain lempinimen Mr. Positive eli herra positiivinen. mutta en mä aina ole känkkäränkkä, mä olen jossain määrin oppinut vähän hillitsemään sitä.
      vähän kerrallaan menossa parempaan päin mutta prosessi on hidas ja pitkä. masennuskausia esiintyy, silloin pyörii mielessä huonot ajatukset.

      tällä viikolla taas menossa mökötyskausi. olen ollu viikon yksin mutta perjantaina kävin baarissa parin tyypin kanssa. oli periaattessa hauskaa mutta mä rupesin mököttämään sielläkin, ja muut näki sen ja yritti piristää. jaa toimiko? jossain määrin, sain siinä tyypeiltä halausta :) ensin miespuolinen työkaveri jututti siinä puolittaisella halausotteella, sen jälkeen naispuolinen kaveri soi kunnon halaukset, tuntui hyvältä :) mä taisin hihkuakin siinä onnesta kun halattiin.

      nyt taas pari päivää yksin. viikko lomaa jäljellä, ei juuri suunnitelmia. varmaan joutuu mökillä käydä mutta kaveriseuran suhteen ei suunnitelmia.

      3: Missä tilanteissa? jotakuinkin aina, yksin lähinnä mutta usein myös porukassa. -silloin harvoin kun joskus pääsen johonkin porukkaan.

    • hissutellessa menee

      Tuntuuko ikinä yksinäiseltä? Miltä se tuntuu sanoin kuvaillen? Missä tilanteissa?

      Lähinnä tuntuu silloin kun ei ole mitään tekemistä. Hemmetti kun ihan jokaisena päivänä ei jaksa siivota tai lenkkeillä!

      Niin tottunut olen olemaan aina arkisissa tilanteissa yksin, etten enää oikein muista millaista se on tehdä jotain seurassa. Hassua ajatella että kaupassa toinen maksaisi ja toinen pakkaisi ostokset. Tai voisi lähteä pelaamaan palloo sen iänikuisen lenkkeilyn ja salitreenin sijaan.

      Sellainen asia missä yksinäisyyden huomaa, mutta jota ei aina mainita, on että harvemmin tulee huudettua kunnolla, naurettua ääneen, itkettyä. Tuntuu ettei saa puhdistettua itseään kokonaan kun ei saa äännellä kaikilla niillä tavoilla joilla pystyy. Sitä tuntee elävänsä kun saa karjua "maali! syötä! tulkaa tänne!" tai mitä sitten ikinä huutaakaan.

    • leeatuulia

      Nyt en oo tuntenu itteeni pitkään aikaan (=muutama kuukausi :) yksinäiseksi, vaikkakin ihmisten määrä on pysynyt ihan samanat. Joskus on kuitenkin aikoja, ku siltä tuntuu, ja se on ikäänkuin ois ihan turtana sisältä, ku keho ois jäässä, sydäntä pakottaa. Tuntuu ettei kukaan niistä ihmisistä oikeesti välitä, ettei oo ketään, ettei oo mitään kenellekään. Että on vaan tyhjyyttä. Epätoivoa ja tuskaa, halua pois. Tosin ehkä tuohon yksinäisyyden tunteeseen saattaa liittyä muitakin fiiliksiä, koitin tosin eritella muista syistä johtuvia pois.. Ja niin, lähinnä yksinäisyys iskee muutenki huonompina jaksoina, sillon ku muutenkaan asiat ei oo niin hyvin ku "normaalisti". Sitä kyllä koittaa pitää sillonkin ne ihmiset mielessä, mutta jotanki sitä ei muista sillon, että ne oikeesti välittäs. Sitten on tietysti vielä erikseen puolisonkaipuu, mutta ei nyt viime aikoina, sinkkuus on nyt suht jees. Ehkä se sillon alkaa sillä, että ois tarve tulla kosketetuks, että joku ois lähellä.

    • Pistäkää pää sekasi

      Höh, 42v ja olen aina ollut yksin. Ei tunnu yhtään miltään. Jos uhkaa tuntua niin teen parit ruuvarit ja kippaan kitaan (se on terveellistä, siino C-vitamiinia). Ei selvinpäin tai hereillä kannata olla, alkaa vaan vituttaa.

    • Tuntuu aika usein yksinäiselle, seurassakin ja varsinkin seurassa. Nykyään vähemmän mitä ennen. No se tuntuu sille, että on yksin ajatuksineen. Eniten ehkä ajatusten tasolla mä koen yksinäisyyttä. Ei ole montaa ihmistä joiden seurassa ajatukset olis kohtauskurssilla.

      Ehkä mulle merkitsee sitten ajatusten kohtaaminen niin paljon?

      • Tai pikemminkin niin, ettei ole montaa ihmistä joka ymmärtää mun ajatukset ongelmitta. Tai minut. :-) Tuntuu et hirveesti pitää vääntää rautalangasta ja se ei oikein jaksaisi aina innostaa.


    • 15+7

      Kun muutama vuosi sitten yksinäisyys ei ollut oma valintani se kalvasi mieltä pahemman kerran ja vähän väliä huomasin ajattelevani "miksi minä?" tyyppisiä ajatuksia. Nyt kaiken muutoleikkiajattelun jälkeen ystävien lisäksi naisia on alkanut elämässä liikkumaan huomaan kaipaavani niitä hetkiä, jolloin voin vaan olla yksin.

    • atm mies 37v

      pahimmat hetket on kun näät rakastuneita pareja ja lapsi perheitä.samoin joku herkkä musiikki kappale saa itkun partaalle miksi minä olen pariton.

      ravintoloissa ,joihin saan itseni joskus pakotettua tunnen itseni täysin ulkopuolisiksi yksikseni.jos edes yhden naisen kanssa pääsen muutamaksi minuutuksi juttusille raflassa niin tuntuu että ilta on pelastettuna.
      jos tämä ei toteudu koko iltana niin monesti olen itkeä porauttanut kotiin päästyäni.

    • violet.

      Tunnen yksinäisyyttä yksin ollessani. Joskus paljon, joskus ei ollenkaan, viime aikoina enemmän kuin vähemmän. Yleensä tätä tapahtuu kotona, ihmisten ilmoilla ja seurassa oma tilanne unohtuu.

      Ensinnäkin on aamut. Ei ole ketään kenen kanssa juoda kahvia ja jakaa lehti. En usein edes jaksa lukea sitä, vaan avaan koneen ja kommentoin turhanpäiväisyyksiä naamakirjassa ja tyhmillä keskustelupalstoilla kuten tämä. Mieluummin sitä keskustelisi livenä jonkun kanssa. Tai vaan olisi.

      Päivä menee yleensä hyvin, korkeintaan tunnen hetkellistä yksinäisyyttä ja ahdistusta jos oon yksin työpaikan kahvihuoneessa tms, ja ois kova tarve jutella just sillä hetkellä jonkun kanssa. Mut tämä nyt ei liity sinkkuuteen mitenkään.

      Seuraava lamauttava hetki on, kun tulee tyhjään asuntoon jossa ei ole ketään odottamassa tai jota odottaa. Ei ole ketään heti saatavilla, no ihan miten vaan tai minne vaan, vaikka sitten ex tempore seuraksi lenkille. Siihenkin pitää nähdä vaivaa tai mennä yksin.

      Sit on vielä myöhäisillat/yöt, jolloin ahdistus ja tyhjyydentunne on pahinta. Ei ole mitään tekemistä, aika on väärä kaikkeen, sitä on vaan yksin omien ajatusten kanssa.

      Luulen että sietäisin yksinoloa paremmin jos tilanne olisi ns. kaikki tai mitään, eikä niin että välillä on seuraa ja välillä ei. Tai jos kaikki olisi niin varmaa tai varmuudella toivotonta että yksinolosta voisi vaan nauttia.

    • tuntuutältä

      Vanha palsta jo mutta vastaanpa silti. Yksinäisyys tuntuu siltä, kuin rinta olisi revitty rikki. Kukaan ei sitä näe paitsi minä. Olen vereslihalla ja auki revitty, sydän, kylkiluut, kaikki. Kaikki repsottaa ulos asti ja minä kävelen tällä rinnalla teidän keskellänne ettekä te näe sitä.
      En voi tunnustella yksinäisyyttäni. Se on rajaton ja kaikkialle yltävä. Koko maailman se täyttää. Ettekä te näe sitä.
      Enkä minä tiedä mitä tehdä.

    • 0nlyHullu

      Vain hullu haluaa istua illat pitkät issekseen.

    • Anonyymi

      Yksinäisyys... elin 30v parisuhteessa . Ystäväpiiri oli paljolti puolison sukulaisia. Ihania ihmisiä elämäni matkalla, monet kauniit muistot yhdessä vietetyistä hetkistä. Sit hän päättikin ottaa toisen muijan minä romukoppaan. Aina olin naivisti kuvitellut löytäneeni sen einikäisen kumppanin, jonka kanssa yhdessä vanheta. Yksi lapsi meille tuli, ja oli toivottu. Tytöllä on sattumanvarainen kaunis nimi, littyy Janika-myrskyyn. Ero tuli ns. puskista. Minulle totaalinen romahdus. Vajosin niin synkkin vesiin, että vedin pilleri-coktailin toivoen ettei enää herää. Olimme avoliitossa, eron jälkeen en saanut mitään tai siis muutaman mööpelin. Ei ollut vähä alta viiskymppisenä helppo alottaa kaikki tyhjästä. Oli tuttuja työttömyys-toiminnasta ja menin sinne. En tiedä, mistä ne voimat saon, mut yhtenä päivänä menin yhteen paikkaan kysyyn työkokeilupaikkaa sain sen. Ja sen jälkee palkkatuella töihin sinne, ja nykyisin oon vakkari joskin tunnit osa-aikaisen. Joo, oon ehkä tolleen saanu jotai aikaiseksi . Mut koko tän ajan olen ollut ihan yksin. Se tuttavapiiri yx toisensa jälkee käänsi selkänsä (jonkun käytös erityisesti satutti, kun autoin häntä kun hänellä oli vaikét)Juhlapyhiä ei enää ole muuta kui kalenterissa. Mihinkää ei saa apua keltää, paitsi jos tilaat jonki huoltomiehen ja maksat. Työssäni olen hyvinkin sosiaaline.Mut yksityiselämässä en vaa pysty, arvet on nii syvät. Tunne ettei kelpaa kellekkää, ja kun ei mikää missi oo. Yksinäisyys on tosi karua, kyllä se syö ihmistä tosi paljon...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      421
      2502
    2. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      88
      2345
    3. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      226
      1679
    4. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      167
      1490
    5. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      70
      1350
    6. T mies missä oot

      T mies pääsetkö lähtemään sieneen villasukat tein sulle 💕🐶
      Ikävä
      83
      1297
    7. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      89
      1285
    8. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      86
      1229
    9. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      1085
    10. Homouden synti

      Kerrotaan faktoja alkuun. On olemassa vain kaksi sukupuolta ja aviolIiitto on vain ja ainoastaan miehen ja naisen välin
      Luterilaisuus
      286
      1065
    Aihe