Leffakysely

Tyttönen_82

No niin, tiedustelen katsotaanko palstalla muutakin kuin aikuisviihdettä!

Minkälaisista elokuvista palstalaiset pitävät? Katsotteko aina uutta tuotantoa, vai uppoavatko vanhemmat leffat paremmin? Entäpä suositteko kotimaista vai pidättekö kansainvälisestä tuotannosta enemmän? Onko teillä joku elokuvalaji josta pidätte, tai jota ette voi sietää? Mainitkaa vielä muutama viimeisin katsomanne leffa.

Omat vastaukset: Olen vähän nirso elokuvien suhteen. En katso ihan mitä vaan, valikoin leffat tarkasti omien kiinnostusten ja fiilisten mukaan. Elokuvien katselu on minulla kausiluontoista, välillä katson päivittäin jonkun elokuvan, välillä taas menee pari kuukauttakin etten katso mitään. Katson pääasiassa uutta tuotantoa, mutta välillä myös vanhoja klassikkoja. Tykkään elokuvista jotka ovat jollain tavalla viihdyttäviä, en halua masentua ja järkyttyä moneksi päiväksi elokuvan takia. Suomalaisia elokuvia katson melko vähän, lähestulkoon kaikissa elokuvissa toistuva "elämä on paskaa" -asenne alkoi nyppiä jossain vaiheessa ihan kunnolla. Kauhua en uskalla katsoa ollenkaan yksin. Yleensä siis aina jonkun kaverin kanssa, tai vielä mieluummin jonkun herrasmiehen seurassa, joka voi sitten tarvittaessa ottaa kädestä kiinni ja rutistaa yölläkin varmuuden vuoksi. Pienoisen trauman sain aikoinaan Jurassic Park -leffasta jota katselin kilttinä ja viattomana ala-astetyttönä. Näin jatkuvasti painajaisia elokuvasta, ja vieläkin näen silloin tällöin unia, jossa olen dinosaurusten hampaissa. :o)

Ja 4 viimeisintä elokuvaa mitä olen katsonut; Chaplinin Nykyaika, Hella W, Staying alive, Gulliverin matkat ja äsken kävin hakemassa Tsunamin, jonka laitan kohta pyörimään...melko erilaisia elokuvia kaikki.

27

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jees mies

      Katson vähän vanhempaa englanninkielistä tuotantoa. Siis en vanhaa vaan 80-90-luvun elokuvia. En katso myöskään uusimpia. En muista mitä elokuvia olen viimeksi nähnyt. En varmaan ole vuoteen katsonut mitään. Ei kun. Tuntuu että olen jonkun nähnyt vaan en muista. En pysty katsomaan elokuvia joista en välitä. Tylsistyn hetkessä.

    • Huonouteni tuntien ei varmaan yllätä, että pidän eniten kauhusta ja scifistä. Enkä edes ikivanhoista hyväksytyistä klassikoista (mustavalkoisia, tehty ennen 70- tai jopa 60-lukua), vaan lähinnä 70-luvulta eteenpäin.

      Tytöt ovat lopettaneet jo lukemisen, joten ei varmaan enää haittaa mitä kirjoitan. Kaikkiaan en koe olevani edes kovin nirso elokuvien suhteen, mutta yleensä vältän tosi-mainstream -elokuvia, ainakin jos ne ovat komedioita tai ratsastavat muuten vain selvästi jollain ihanalla keulakuvapojalla tai -tytöllä. Symppaan suomalaisia elokuvia, mutta yleensä ne eivät vain ole kovin hyviä - en ymmärrä, miten hyvätkin ideat onnistutaan usein latistamaan. Hyviäkin suomalaisia kyllä on (Miehen työ, Pohjanmaa, Katsastus tulivat ensimmäisinä mieleen. Pidin myös Pahasta Maasta, kiitos etenkin aina mainion Sulevi Peltolan. Jotkut Kaurismäen elokuvat ovat niinikään mainioita).

      Muuten vältän, niin kuin kerroinkin jo, kovin vanhoja elokuvia. Eivät ne varmaan huonoja ole, mutta minun on aika vaikea suhtautua niihin. Voi johtua vain ennakkoluuloistanikin toisaalta. Vaikka minulla on suosikkigenrejä, niin suosikkielokuvat löytyvät usein muualta. Esimerkkeinä voisi mainita vaikkapa "helvetin hyvä"-kategoriaan kuuluvat Happiness ja Groundhog Day, joista jälkimmäinen on myös esimerkki romanttisesta komediasta, josta pidän, vaikka muuten kartan kyseistä genreä lähes yhtä raivokkaasti kuin urheiluelokuvien ja "koko perheen elokuvien" genrejä.

      En nyt viitsi kertoa viimeisimpiä näkemiäni elokuvia siinä pelossa, että joku muka saattaisi tunnistaa minut. Mutta koska olen mies ja vielä kehno mies, olen katsonut ne yksin, ja rutistellut lähinnä nyrkkejäni, kun kaikki muut ja varsinkin naiset ovat aina olleet seuccauskumppaneidensa kanssa leffoissa, jotkut miehet tosin vain kaverimiestensä kanssa, paitsi tietysti minä, mrrr. No, jos joitain leffateatterikohokohtia parilta viimeiseltä vuodelta, kun otetaan huomioon vain Finnkino-kama: Source Code, The Ghost Writer ja Inception. Leffafestareilla on aina paljon mielenkiintoista (ja mielenkiintoisempaa), mutta kun niissä tulee katsottua todella paljon aina kerarlla, niin harvoin jäävät mieleen. Ja ne usein ovat "hyviä" hieman arvelluttavammilla kriteereillä.

      • itsetuntoa lisää

        "Huonouteni tuntien ei varmaan yllätä, että pidän eniten kauhusta ja scifistä."

        Minkä hel*etin huonouden?

        Kerro nyt muutama niistä "arveluttavista" hyvistä, jotta saa katseluvinkkejä. Nuo Inceptionit ja muut nyt on tuttuja muutenkin.


      • Miss Fury

        Höpönlöpö. Itse katson myös scifiä ja kauhua. Joskus komediaa ja actionia.
        Tosin katson myös ennen 70-lukua tehtyjä joskus. mm. What ever happened to baby Jane on hyvä.

        Aloittajan kysymykseen: Gantz, Survival of the dead, Ghost town ja Straight jacket.
        Viimeisimmät katsastukset siis.


      • itsetuntoa lisää kirjoitti:

        "Huonouteni tuntien ei varmaan yllätä, että pidän eniten kauhusta ja scifistä."

        Minkä hel*etin huonouden?

        Kerro nyt muutama niistä "arveluttavista" hyvistä, jotta saa katseluvinkkejä. Nuo Inceptionit ja muut nyt on tuttuja muutenkin.

        Täytyisi vähän miettiä vastaustani. Toisaalta festareihin kuuluu oleellisesti myös se, että niissä nukutaan jopa hyvien elokuvien aikana :P

        No, jotain mitä on tullut nähtyä, ja jotka haluaisin nähdä uudestaan (ja jotka nyt tulivat äkkiä mieleen):

        - Slovenka (Slovenian Girl): Opiskelijatyttö hankkii lisätienestejä prostituutiolla ja ajautuu pieniin ongelmiin.
        - La journée de la jupe (The Skirt Day): Ranskalainen luokanopettaja turhautuu monikulttuurisen yläasteluokan kanssa, ja vaihtaa karttakepin oppilaalta takavarikoituun pistooliin.
        - Die Tür (The Door): Mainio Mads Mikkelsen näppärässä aikamatkustuselokuvassa.


      • itsetuntoa lisää kirjoitti:

        "Huonouteni tuntien ei varmaan yllätä, että pidän eniten kauhusta ja scifistä."

        Minkä hel*etin huonouden?

        Kerro nyt muutama niistä "arveluttavista" hyvistä, jotta saa katseluvinkkejä. Nuo Inceptionit ja muut nyt on tuttuja muutenkin.

        "Minkä hel*etin huonouden? "

        Ei kai tämä nyt enää vaadi mitään lisänäyttöjä? Lue muutama tänne kirjailemani viesti. Lisäksi: jos 29-vuotiaaksi selviää ilman suhdetta tai seksikokeiluja, niin täytyyhän miehessä olla jotain vialla, kuten palstalla tiedetään kertoa.


      • komoon mään
        LordBoredom kirjoitti:

        "Minkä hel*etin huonouden? "

        Ei kai tämä nyt enää vaadi mitään lisänäyttöjä? Lue muutama tänne kirjailemani viesti. Lisäksi: jos 29-vuotiaaksi selviää ilman suhdetta tai seksikokeiluja, niin täytyyhän miehessä olla jotain vialla, kuten palstalla tiedetään kertoa.

        No miten vaan, mutta miten se liittyy scifiin tai kauhuun, jotka on siis parhaita genrejä.


      • komoon mään kirjoitti:

        No miten vaan, mutta miten se liittyy scifiin tai kauhuun, jotka on siis parhaita genrejä.

        No kun ne on naisten ("kaikkien naisten") mielestä sellainen hikikomero-nörtti -genrejä.


      • ei ole ei
        LordBoredom kirjoitti:

        No kun ne on naisten ("kaikkien naisten") mielestä sellainen hikikomero-nörtti -genrejä.

        Joo, joo. Ei ne ole mitään naisia sellaiset.


      • N42
        Miss Fury kirjoitti:

        Höpönlöpö. Itse katson myös scifiä ja kauhua. Joskus komediaa ja actionia.
        Tosin katson myös ennen 70-lukua tehtyjä joskus. mm. What ever happened to baby Jane on hyvä.

        Aloittajan kysymykseen: Gantz, Survival of the dead, Ghost town ja Straight jacket.
        Viimeisimmät katsastukset siis.

        Eilen juuri kyselin kaveriltani, että mikähän mahtoi olla nimeltään se yksi Betty Davisin elokuva, no kappas siinähän se.


      • N42

        Inception, sehän se leffan nimi oli, jota alempana en muistanut.


    • Kyllä mää katselen melkein minkä tyyppistä leffaa vaan. Sci-fi on ainoa, jota en mielelläni katso, toki sielläkin poikkeuksia löytyy kuten Aliens ja Terminator -leffat.

      Lähes tulkoon kaikki on englanninkielisiä, puhun sujuvaa englantia joten sitä myös mielelläni kuuntelen. Joskus tulee katsottua import -kamaa ilman tekstitystä, kun ei ne sellaista sisällä. Kotimaisia on nähty kourallinen, saman verran ruotsalaisia elokuvia, joihin oon tykästynyt.

      Leffat on yleensä 90-luvulta / 2000 -luvun alkupuolelta. Tosin vanhin leffa mikä mulla löytyy on muistaakseni vuodelta -56 (Nuori Kapinallinen). Draama ja trillerit on suosikkigenret. Kauhuleffat katson aina pimeän aikaan.

      Viimeiset viisi leffaa on ollut: Herttuatar, Isku Mogadishuun, Appaloosa, Impulse, Ystäväni Henry. Eli löytyy historiallista draamaa, sotaa, länkkäriä, trilleriä ja kotimaista.

    • Leffaeläin

      Kuten kirjojenkin suhteen niin klassikot on tullut katseltua, useampaan kertaan.

      Nykyelokuvista menee sitten vähän laidasta laitaan riippuen aina tunnelmista ja kuka on valmis lähtemään leffaan.
      Vähän erikoisempia leffoja sekä taideleffoja jne. tulee käytyä kattomassa ihan huvikseen. Mainstreamistakin toki jotain. Suomalaiset elokuvat tosin ei tahdo upota millään.

      Elokuvia tulee katseltua kotona koneelta kyllä jonkun verran, mutta moni on sellainen jota tulee enemmän hypittyä eteenpäin kun ei jaksa keskittyä.

      Edellinen oli Lincoln Lawyer joka oli ihan ok leffa, tosin ei mitään erikoisia jännitteitä sisältänyt ja koko leffa perustu lähinnä tämän päähenkilön roolihahmoon ja tapaan hoitaa asioita.

      Nyt ku asia tuli täällä mainittua niin oikeastaan tyttöystävä joka olisi yhtä kiinnostunut elokuvista kuin itsekin olisi aivan mahtava.

    • Jeesus Maimonides

      Heinäkuussa katsoin 20 elokuvaa ja kaksi tv-sarjan tuotantokautta dvd:ltä.
      Tämän kuun puolella vasta 7 elokuvaa ja yksi tuotantokausi. Listaan siis katsomani elokuvat ylös.

      Enimmäkseen kauhua tullut katseltua nyt kesällä, vaikka olen muuten kaikkiruokainen.

      Muutamia parhaita viime ajoilta poimitakseni:

      Tucker & Dale vs. Evil - hauska kauhukomedia
      Triangle - aivonystyröitä kutkuttava kauhujännäri
      Daughters of Darkness - erikoinen, tunnelmallinen vampyyrielokuva 70-luvulta
      Melancholia - Lars von Trierin viimeisin masennuselokuva
      The Method - espanjalainen draamajännäri
      Adaptation (kolmas katselukerta) - metaaaaaa
      Christine (uusintakatselu tämäkin) - tappaja-autosta kertovaa kasarikauhua

    • Tv Eye

      Kesän aikana ei paljon tullut leffoja katsottua, mutta jotain sentään. Tv:stä tuli uusintana loistava Stand By Me, joka kertoo kolmesta mainion tarinan kolmesta kaveruksesta, jotka lähtevät etsimään ruumista seikkailunhalun ja kuuluisuuden ajamina. Elokuva välittää hienosti yhteenkuuluvuuden tunteesta ja erkanemisesta kavereista ajan myötä.

    • neiti puu

      Tykkään leffoista joissa on vahva fiilis ja jotka saavat miettimään elämän pieniä tai miksei suurempiakin juttuja. Ja ihmisen mielenmaisemia.

      Hyviä mitä nyt näin hatusta vedettynä tulee mieleen on mm Jim Jarmuschin Mystery Train, David Lynchin Blue Velvet, Polanskin Inho, Big Lebovski, True Romance, Piano Teacher, Innocence, Once Upon a Time in The West, Lars and The Real Girl, Broken Flowers, Tillsammans jne jne.

      Suomalaiseen leffaan olen todella pettynyt. Melkein aina kun tulee joku uusi mielenkiintoisen oloinen elokuva, se lopulta onkin sellainen wannabe hollywood-juttu. Kaurismäkeä kylläkin arvostan.

    • Itte en ole paljoa leffoja tänä kesänä kattonut yllätys vaan koska sosiaalinen elämä on yllättänyt.
      Yksi genre on leffoista sellainen josta en pidä lainkaan ja kehotan tunkemaan sen sinne... on musikaalit, en voi sietää niitä. Muut leffa genret menee aivan hyvin.
      Viimeisin leffa minkä katoin tuli joltain leffa-kanavalta tänä kesänä mutta en muista mikä, joka tapauksessa hyvin vierähti aikaa sen parissa.

    • N42

      Eniten pidän fantasia/scifielokuvista. Katsoin juuri Harry Potterin Kuoleman varjelukset, ekan osan. Leffassa kävin viimeksi katsomassa sen, hitto mikä sen nimi oli, kun mielessään ihmiset rakensivat uuden todellisuuden.. X-men - leffat, Hayo Mizuakin piirretyt (kirjotin nimen varmaan väärin) Jotkut kauhuleffat on myös hyviä, ei verimätöt, esim. Ring ja Kuudes aisti.

      • N42

        Eli Hayao Miyazaki


      • ujo erakko

        Scifi ja fantasia iskee meikäläiseenkin eniten. Taru sormusten herrasta filmit on tullut katsottua jo moneen kertaan ja trilogia pääseekin kaikkien aikojen top-listallani viiden parhaan joukkoon. Hayao Miyazakin filmit on kaikki katsottu Ponyota ja Whisper of the Heartia lukuunottamatta.

        Historialliset filmit pyrin tsekkaamaan, Film Noir kiinnostaa kovastikin. Sitten tietty hyvää toimintaa, draamaa, sotafilmejä, animea, lähes joka lajityyppiä.

        Minua eivät kiinnosta giallo ja muut gorefilmit missä mässäillään verellä, kauhu pitää saada aikaan tunnelmalla. Ja minua rasittaa niitä katsellessa aina kun uhrit eivät osaa taistella vastaan.

        Sitten minua eivät kiinnosta tylsät draamat. Aiheen pitää olla hyvä koska yleensä huippuleffat ovat juuri pakoa todellisuudesta, joku Kaurismäki tyyppinen draama lähiökuppiloiden asukkaista ei iske, varsinkaan Kaurismäen omituisen jäykän muotokielen vuoksi.

        tuleekohan tuplapostaus kun painoin lähetysnappia muttei lähtenyt ekalla kertaa... pahoittelen etukäteen


    • Kramer_

      T2
      Dollaritrilogia

    • ghjghjghj

      Olen katsonut tänä kesänä noin 20 leffaa joista kaikki on ollut ala-arvoista kuraa. Nykyisin tehdään paljon huonoja elokuvia ja hyviä elokuvia tulee harvoin vastaan.

      Nykyään ei jaksa katsoa kauhua eikä toimintapläjäyksiä, trillerit on kaikki ihan samanlaisia, scifi ei kiinnosta, sotaelokuvat on myös tylsiä.

      Jäljelle jää siis seikkailu, draama ja komedia. Suomalaiset elokuvat nyt katsoo kerran, mutta kun jokaisessa on samat näyttelijät.

      Hyviä vanhoja leffoja nyt on, mutta niin kuluneita esim hohto tai pulpfiction yms.

      • very true on totta

        mainstream-filmit on menny alaspäin. muita en tunne.


    • 18+4
    • WrappedInPlastic

      En ihan hirveesti katso leffoja. Jännitys, psykologiset trillerit, kauhu, draama, fantasia... Melkein kaikki lajit menee.

      Viimesin leffa tais olla Idoluutio, kun tuli telkasta äskettäin. Leffa ideana oli hyvä, mutta toteutus oli huono, liian kärjistetty ym. Mutta oli siinä muutamia hauskoja juttuja ja oivalluksia.

      Kotimaiset, ulkomaiset, vanhat, uudet... Ei väliä kaikki menee, kun leffa vaan on hyvä! :)

    • Kertis

      Olen suhteellisen laiska elokuvien kuluttaja: teatteriin tulee lähdettyä lähinnä, jos seura on mukavaa ja kotiin en vuokraa juurikaan koskaan, mutta tv-tarjonta riittääkin aika pitkälti oman leffanälkäni aisoissa pitämiseen.

      Katson keskimääräistä suuremmalla mielenkiinnolla kohtuullisen uskollisesti (lähi)historiaan perustuvia elokuvia, suht'tuoreeltaan telkkarista tulleista uusinnoista mieleen ovat jääneet Bloody Sunday ja Pianisti. Ja nyt lauantaina tulee taas yksi genren helmi, Perikato.

      Jännitys/toimintakin menee, jos vaan elokuvassa on satsattu enemmän juoneen kuin pyrotekniikkaan. Viime kuussa tullut Rasvatyyni oli aika jännä... Newman-, Eastwood- ym. kulttiklassikot kelpaavat myös hyvin.
      Huomaan myös jääväni aika usein katsomaan joitakin ihmissuhde-elokuvia, vaikka en varsinaisesti sitä suunnittele.

      Tämä lähiajan tulevasta ohjelmistosta nyt varmaan täytyy katsoa, kun liippaa niin läheltä palstan vakioteemoja:
      http://teema.yle.fi/ohjelmat/juttuarkisto/halujen-taistelukentta-k15

      • .............

        Ai katsos vaan. Tuo on hyvä kirja, vaikka Houellebecqin ehkä huonoin kuitenkin. Eikä nuo elokuvasovitukset hänen kirjoistaan ole olleet mitään kovin hyviä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      92
      2513
    2. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      184
      1609
    3. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      77
      1529
    4. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      92
      1323
    5. Miksi miehet kohtelevat mua huonosti

      Oon nyt tapaillut kolmea ihmistä. Ensimmäisen kanssa nähtiin kolme kertaa, ja meidän oli tarkoitus mennä leffaan tiettyn
      Sinkut
      75
      935
    6. Mitä mielestäsi on aito

      rakkaus? Miten sen kuvailisit?
      Ikävä
      77
      798
    7. Hitsi että olet tyylikäs!

      Sinulla on upea näkemys ja oikeaa värisilmää. Hyvä etten melkein pudonnut polvilleni eteesi kun hämmästytit minut jällee
      Ikävä
      35
      771
    8. Poliisi etsii Leif Lindemannia

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-etsii-leif-lindemania-julkaisi-kuvan/8982310#gs.cec6zf Onko nähty jo tarhar
      Kokkola
      18
      709
    9. Ensi kerralla aion ottaa sinun kanssa

      Tuijotus kisan ja mitäs sitten tapahtuu jää nähtäväksi 🤩😃 Voi olla vähän hankalaa jos muita ihmisiä mutta odotelkoot s
      Ikävä
      41
      653
    10. Voisiko kaivattusi tehdä jotain mitä

      Et voisi antaa anteeksi
      Ikävä
      28
      630
    Aihe