kurpitsaa

pumpkin..

Naapurilla tuli ihan "lievä" ylituotanto sekä kesä- että tavallisesta kurpitsasta ja olen nyt sijaiskärsijä.... :o) Kylmäsäilytystilat kyllä riittäisi mutta kaikki purkit on täynnä tatteja. Jotain vinkkejä kaipaisin mitä tässä nyt kehittelisi noiden suhteen. Pakastin on, kuivuri löytyy, vaan jotain ruokaakn noista voisi tehdä

6

172

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kurpitsaa pöytään

Kesäkurpitsasta saa ihanaa kurpitsakeittoa ja siitä saa myös mahtavaa muussia, jota voi käyttää perunamuussin tilalla, ja on paljon terveellisempääkin. Itse ripautan muussiin mausteeksi mustapippuria ja reilusti kermaa ja voita.

Kurpitakeitto: (Tyrmäävän hyvää)
      Kuullota sipuleita kattilan pohjalla avokadoöljyssä. (tai oliiviöljyssä)
      Lisää vettä ja kasvisliemikuutio tai pari, riippuen siitä, kuinka suuren keiton teet.
      Lisää paloiteltu kurpitsa
      Valkosipulin kynsi murskattuna
      Suolaa (tarvittaessa) ja mustapippuria. Sitruunanmehua voit lisätä halutessasi.
      Keitä seosta n.10 minuuttia.
      Lisää nippu tilliä juuri ennen soseuttamista.
      Soseuta ja lisää kermaa reilusti.

Katsele netistä muitakin ohjeita. Itse valmistan kesäkurpitsasta myös uunipaistoksia ym.

Siitä toisesta kurpitsasta olen valmistanut kurpitsasalaattia puolukan kera. Ohjeita löytyy kyllä netistä siihenkin. Tai keittokirjasta.

• AP

Tee raastetta, jota sekoitat jauhelihaan, kun teet lihapullia. Tulee tosi hyviä pullia. Raastetta voi myös pakastaa. Pikkelsi on myös hyvää ja itse teen kurkkusalaattia, johon laitan melkein puolet kurpitsaa ja hieman paprikaa.

• mukaellen jatkamaan
    • pumpkin.

No nyt on tehty kaikki mahdolliset versiot kun sain myös lasipurkkeja.
      Tavallisesta kurpitsasta pikkelssiä, puolukalla ja ilman,raastetta pakkaseen (tää on koe) ja äsken paahdoin siemenet , jotka on kieltämättä aika hyviä.
      Kesäkurpitsasta paistoin pihvejä raastetun perunan kanssa, leivitin ja meni mukavasti pastan kanssa. Sitten parikin keitoa, joista toinen on vielä hellalla turisemassa... mausteita voi näköjään varioida. Hyväksi
      havaittuja on kasvisfondi, persilja ja sattumoisin löysin "matkamuiston" maustehyllystä eli valkosipuliliemikuutioita. Suomessa en muuten ole niitä nähnyt, se on kuin knorri mutta tiivistettyä valkosipulia. Toimii !

Perhe alkaa olla jo sitä mieltä että ei enääää pliiss... paitsi nämä teinikset, jotka vahtaa linjojaan :o) Heille kelpaa kasvis kun kasvis, hyvä niin ....

• Talvikurpitsasta saa hyvää myös uunissa. Leikkaa kurpitsa suurehkoiksi kuutioiksi, laita vuokaan ja lisää hyvää öljyä (esim. kulmäpuristettu rypsiöljy), hieman hunajaa ja suolaa. Jauha orientaalisia mausteita huhmaressa: korianterinsiemen, jeera, fenkolinsiemen, chili. Liraus sitruunamehua vielä päälle ja sekoittamisen jälkeen vuoka 200-asteiseen uuniin. Hyvää tulee. Sopii lisäkkeeksi kaikelle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      2202
    2. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      28
      2116
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2034
    4. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      18
      1482
    5. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      24
      1126
    6. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1027
    7. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      985
    8. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      902
    9. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      884
    10. Mihin olet kadonnut kaivattuni?

Mulla on niin ikävä sua että järki lähtee😔 Pakoilit, pakoilet vieläkin ja nyt susta ei näy merkkiäkään. Tätä päivää oon
      Ikävä
      34
      853
    Aihe