sinustromboosi eli aivolaskimotukos

Olen 28 vuotias perusterve nainen ja olen sairastanut tuollaisen tukoksen 1,5 vuotta sitten. Oireeni olivat päänsärky, huono-olo, tajunnan tason lasku, näköhäiriöt.
Tilaani pidettiin aika kauan migreeninä ja niskajäykkyytenä, kunnes sitten lopulta pääsin magneettikuviin ja todellisuus paljastui. Marevanosoituna olin melkeen vuoden ja nyt olen sitten taas terveen kirjoissa. Syytä tukokelle ei löytynyt vaikka hyytymistekijät tutkittiin jne. Nyt etsinkin kohtalotovereita itselleni. Oletko kokenut vastaavanlaisen ja millainen on tarinasi?!

24

9726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hermoheikko

      Moi. Olen myös 28-vuotias perusterve ja minulla todettiin sinustromboosi 30.5.2011. Minulla alkoi samanlaisilla oireilla. Ihen he*****en päänsärky ja paine päässä. Silmät oli tosi valoarat. Ennen rajumpia oireita oli huonoa oloa ja orastavaa päänsärkyä. Luulin myös, että niskat ihan jumissa. Kaupungin tk:ssa hoidettiin migreeninä, mutta onneksi (vähän vissiin sattumalta) yliopistollisessa sairaalassa kuvasivat pään ja löytyi tukokset. Jäin sitte sille reissulle 12 päiväksi.
      Mulle ei jäänyt mitään neurologista. Edelleen syön Marevania. Mulla ilmeisimmin estrogeenipillerit syynä, perintötekijä paketti ok.
      Oon ettinyt vertaistukea, mut mistään sitä ei tunnu löytyvän. Olis todella ihanaa saada jutella jonkun saman kokeneen kanssa. Nyt tukoksesta 4kk aikaa, just palasin töihin, mutta pelko jäytää edelleen takaraivossa. Jos on hiemankin huono olo tai päätä särkee, ni meen ihan paniikkiin.

    • kuulostaa kyllä todella samalta tarinasi ja jälkituntemuksesi.
      Mielelläni vaihtaisin kanssasi kuulumisia, kokemuksia ja tuntemuksia!
      Voi sanoa kerrankin että joku oikeesti ymmärtää miltä tuntuu :)

      • antaisitko minulle vaikka s.postiosoitteesi niin voisi olla helpompaa kirjotella kun tänne?


      • hermoheikko
        kamaari kirjoitti:

        antaisitko minulle vaikka s.postiosoitteesi niin voisi olla helpompaa kirjotella kun tänne?

        Missä päin asut? Miten kauan jouduit olemaan sairaalassa ja tuliko sulle jälkeenpäin jotain? Miksi nyt vasta haet vertaistukea, jos mennyt 1,5vuotta. Millanen sun vointi on nykyään?
        Mulla edelleen jotain jälisärkyä ja sit vissiin jännittää koko ajan niin, et niskat ihan jumissa. Kait alitajuisesti jotenki pelkää ja stressaa viel enemmän ku ymmärtääkään.


      • hermoheikko kirjoitti:

        Missä päin asut? Miten kauan jouduit olemaan sairaalassa ja tuliko sulle jälkeenpäin jotain? Miksi nyt vasta haet vertaistukea, jos mennyt 1,5vuotta. Millanen sun vointi on nykyään?
        Mulla edelleen jotain jälisärkyä ja sit vissiin jännittää koko ajan niin, et niskat ihan jumissa. Kait alitajuisesti jotenki pelkää ja stressaa viel enemmän ku ymmärtääkään.

        Missäpäin sinä asut? Onko sinulle jo tehty kontrollikuvausta? Miten olet pärjännyt Marevanin kanssa? Kysymyksiä olisi vaikka kuinka paljon :)


    • Asun Savossa. Olin viikon verran sairaalahoidossa. Jäin myöskin suoraan magneettikuvien oton jälkeen osastolle. Mitään pahoja jälkioireita ei jäänyt. Ehkä tavallista useammin särkee päätä ja niskat on jumissa. Pahanolon tunnetta on myös aika usein. Jälkioireet voi tietysti näkyä fyysisinä oireina, vaikk aolisikin henkisiä.
      Olin 4kk marevanilla ja sitten oli eka kontrollikuvaus, muutosta ei ollut tapahtunut vielä silloin ollenkaan. Söin taas seuraavat 4kk marevania ja otettiin uusi kuva ja siinä tukos oli poistunut,eikä ollut jäänyt mitään jälkiä suoneen tms. Jatkoin vielä marevanian.2kk, koska jokin hyytymistekijä oli ollut minulla aktiivinen ja se piti tarkastaa uudemman kerran. Siitä saatu tulos oli kuitenkin palautunut normaaliksi, joten sain luvan lopettaa marevanin ja aloittaa estolääkityksenä Primaspanin, joka on nyt sitten pysyvä lääkitys ja toiv. myös oikeasti estää seuraavan tukoksen tulon.
      Haen vertaistukea vasta nyt oikeastaan siksi, mkoska tuntuu että olen vasta päässyt pahimman yli, mutta en kuiteskaan ole päässyt tapahtuneen yli. En halua lähimmäisiä stressata tällä asialla ja tuntuuhan se kieltämättä siltä että ei ne tätä ymmärrä....

    • hermoheikko

      Mäkin kävin edeltävä päivänä tosiaan kaupungin ea:ssa, josta lähettivät migreeninä kotiin. Seuraavana aamuna oli vaan olo, et lääkärille ja äkkiä. Onneks työterv. lääkäri laittoi es:n jossa kuvasivat ja sille reissulle jäin minäkin. Aikamoinen shokki oli kuulla mikä on ja et nyt vuodelepo ja ylös ei saa nousta. Tulee vieläkin kamalia flash backejä ja tulee itku. Tuntuu, et ku 4kk mennyt niin pitäis olla jo ihan kunnossa. Neurologit vaan sanoo, et päänsärky johtuu nyt niskoista. On tullut myös pelokkaaks tehdä kauheen rasittavia juttuja, ku pelkää, et jotain tapahtuu.
      Oikeesti niin ihanaa löytää joku joka ymmärtää ja jonka kanssa jakaa tätä. Mun meiliosoite on [email protected]. Itse asun Turussa, et matkaa on jonkin verran. Mut joskus vois vaikka ihan soitella :) Mulle lekuri sano, et fyysinen toipuminen vie kauan, mut psyykkinen sitäkin kauemmin. Vaikka läheiset tukenu ja kuunnellu, ni silti tuntuu et oon ollu niin totaali yksin tän asian kanssa. Sairaalassakaan kukaan ei kysynyt, et miten jaksan tai voin henkisesti. Mä olen tottunut liikkumaan paljon, ja tää on ollut tosi kova kolaus, et on pitänyt himmata ja ei pysty vieläkään harrastamaan omia juttujaan.
      Mä syön Marevania nyt ainakin reilu puol vuotta. Joulukuussa on magneetti ja tammikuussa neurologi.

    • Mulla päänsärky, väsymys ja pahoinvointi kesti yli viikon. Sinä aikana kävin monta kertaa ea:ssa ja tk:ssa ja aina kokeiltiin eri kipulääkettä ja migreenilääkettä ja pahoinvointilääkettä. Sit kun eivät keksineet muuta niin lähettivätt neurologian päivystykseen. Siellä taas kipulääkettä ja CT-kuvaus ja selkäydinnäytteet ja kun mitään ei löytyny niin taas kotiin toipumaan. Sit mun oireet paheni...sumeni näkö hetkeks toisesta silmästä ja kävin jotenkii tosi hitaalla.Pahaolo muuttu oksentamiseks ja nukahtelin, eli sain tajuttomuuskohtauksia Sit soitin suoraan neurologille joka otti päivystykselliseti kuvat ja siitä se sit alkoi.
      4kk on vielä pieni aika tukoksen löytymisestä, olet vielä toipilas ja kyllä se oma keho sitten kertoo kun on valmis. Kannattaa antaa itselle aikaa.
      Minäkään en voinut kuvitella kokevani tällaista...ja järkytys tämä on ollut, enkä ehkä ymmärrä asiaa vieläkään, enkä ehkä tule koskaan täysin ymmärtämäänkään,varsinkin kun syy miksi tukos tuli on mysteeri. Ihan normaalia on olla itkuinen, minä olen vieläkin, vaikka aikaa on kulunut hurjati enempi kun sinulla. Mutta aika parantaa :) Pistän sulle meiliä tulemaan..ja voihan sitä soitellakkin...

    • hermoheikko

      Onneks jaksoit olla sinnikäs ja valittaa. Muuten ois voinut käydä pahemmin. Välillä herää siihen todellisuuteen, et mulla oikeesti kävi tosi hyvä tuuri, et ois voinu halvaantua tai jopa kuolla.
      Mullakin ea:ssa ottivat vissiin vähän tuurilla kuvat. Eka meinasivat migreeniä ja lähettää kotiin. Mut mulla oli enkeleitä matkassa. Viitisen päivää särki pää ennen ja sit pamahti joku takaraivolla mistä alko kova särky ja paine. Mä olin osastolla sen takia noin pitkään ku mun INR ei meinannut millään nousta hoitotasolle. Ja olin sit heinäkuun alussa viel viikon uudestaan, ku ilmeisesti tukos hieman uusiutunut. Syynä se, että mun INR laski liian alas ku tk lekuri ei nostanut lääkityksiä ja laitto kontrollit liian harvaan. sano tyyliin eka labran jälkeen, et tuu 3vkon päästä.
      "Kiva" kuulla, et on tässä vaiheessa viel ihan toipilas. Vaikea vaan myöntää itselleen, et se veis näin kauan aikaan. Liikutko paljon? Meinaan, et millaisella aikataululla sä pääsit harrastamaan ja liikkumaan? Mä pystyn nyt fillaroimaan ja tekee jotain kevyttä salia. Toi jyskyttävä ja kiree tunne takaraivolla vaan ärsyttää. Ja välillä saattaa trombi alueelle tulla vihlasuja, jotka siis varmaankin ihan lihasperäistä.
      Ja en itekään tajua viel koko hommaa. Ei täysin ymmärrä mitä on tapahtunut. Mut niinku sanoit, ni ymmärtääkö koskaan.

    • sinustromboosi

      Olen 31-vuotias perusterve nainen. Synnytin 2½kk sitten. Jo raskaus aikana kärsin rajusta veriripuloinnista. Synnytys sujui ilman ongelmia. Hakeuduin veriripuloinnin, korkean kuumeen ja yleisvoinnin heikkenemisen vuoksi hoitoon. sain lähetteen yliopistolliseen sairaalaan. Minulla todettiin keskivaikea paksusuolitukehdus, mikä oli vaikea saada hallintaan. Vatsa oireiden hieman helpotettua alkoi kovat päänsäryt, mihin oli vaikea löytää helpottavaa lääkettä. Onnekseni pääsin pikaisesti aivojen magneetti tutkimukseen, josta löytyi 2 laajaa trombimassaa pään laskimoista. Hoidot aloitettiin ja pikkuhiljaa päänsäryt helpotti. Tätä viestiä kirjoitan sairaalassa, josta huomenna kotiudun ja takana 19 hoitopäivää. Toipuminen sinustromboosista on hidasta, mutta pysyvää haittaa harvemmin jää. Täytyy toivoa, että otetuissa geeninäytteissä ei ole alttiutta saada uutta trombia, jos näin käy jää Marevan (verenohennus lääke) eliniäksi.

      • ikävä tilanne sinullakin. Toivotaan että altistavaa tekijää ei löydy verinäytteistä. Sinulla kuitenkin oli tuo raskaus ja tulehdus kyllä, joten trombi voi aiheutua niistä ihan spontaanisti vaan. Minulla syy on jäänyt tuntemattomaksi täysin. Nykyään tiedetään onneksi jo enempi ja tutkimukset ja hoidot on kehittynyt, niin sinustomboosistakin voi paremmin selvitä hyvin niin ettei jää mitään pysyvää haittaa. Voimia sinulle toipumiseen! Mielelläni kanssasikin vaihtelisin kuulumisia muutenkin kun täällä julkisilla palstoilla., jos vaikka s.postiosoitteen antaisit minulle.


    • ikävä juttu

      Ajankohtasi sopii sikapiikin olemassaoloon. Siinä ollut natriumsorbaatti 80 aiheutti infarkteja. Moni pääsi jopa hengestään.

      • korjaus

      • raskasta tietää
        korjaus kirjoitti:

        Siis polysorbaatti 80.
        http://www.wikiwiki.fi/wiki/Polysorbaatti_80

        Nimenomaan adjuvantissa se esiintyi.
        Adjuvantti:
        DL-α-tokoferoli 11.86 milligrams/0.5mL annos
        Skvaleenia 10.69 milligrams/0.5mL annos
        Polysorbaatti 80 4,86 milligrams/0.5mL annos

        Pandemrixin AS03 adjuvantissa on polysorbaatti 80 (4,86 milligrammaa) nimistä ainetta, joka on erittäin myrkyllinen aine. Vaarallista polysorbaatti 80 esiintyy vähäisiä määriä mm. maitotuotteissa, jäätelössä, joissakin vitamiini tableteissa ja kasvovoiteissa. Polysorbaatti 80 ei saa syödä, juoda, joutua ihokontaktiin eikä sitä saisi antaa neularuiskeena. Polysorbaatti 80 on todella vaarallinen jos se annetaan pistoksena (injektiona) ihmisen elimistöön. Polysorbaatti 80 heikentää immuunijärjestelmää ja joissakin tapauksissa se aiheuttaa jopa kuoleman. Polysorbaatti 80 aiheuttaa myös hedelmättömyyttä naisille. Rottakokeilla on saatu selville, että se aiheutti hedelmättömyyttä rotille. Kun polysorbaatti 80 annetaan pistoksena elimistöön, niin voi tapahtua välittömästi kohtalokkaita seurauksia, kuten sydämentoiminnan muutoksia, sydänkohtauksia ja veritulppia, jotka voivat johtaa kuolemaan. Raskaana olevien sikiölle polysorbaatti 80 on todella vaarallista. On myös selvää, että polysorbaatti 80 injektiona annettuna adjuvantin eli tehosteaineen kanssa on vieläkin vaarallisempaa ja voi aiheuttaa ongelmia ihmiselle pitkänkin ajan perästä piikityksen jälkeen.

        Lähde: http://koti.phnet.fi/petripaavola/si...ssarokote.html


      • sinustromboosi

        Joo onneks jäi itsellä sikapiikki ottamatta :o)


      • raskasta tietää kirjoitti:

        Nimenomaan adjuvantissa se esiintyi.
        Adjuvantti:
        DL-α-tokoferoli 11.86 milligrams/0.5mL annos
        Skvaleenia 10.69 milligrams/0.5mL annos
        Polysorbaatti 80 4,86 milligrams/0.5mL annos

        Pandemrixin AS03 adjuvantissa on polysorbaatti 80 (4,86 milligrammaa) nimistä ainetta, joka on erittäin myrkyllinen aine. Vaarallista polysorbaatti 80 esiintyy vähäisiä määriä mm. maitotuotteissa, jäätelössä, joissakin vitamiini tableteissa ja kasvovoiteissa. Polysorbaatti 80 ei saa syödä, juoda, joutua ihokontaktiin eikä sitä saisi antaa neularuiskeena. Polysorbaatti 80 on todella vaarallinen jos se annetaan pistoksena (injektiona) ihmisen elimistöön. Polysorbaatti 80 heikentää immuunijärjestelmää ja joissakin tapauksissa se aiheuttaa jopa kuoleman. Polysorbaatti 80 aiheuttaa myös hedelmättömyyttä naisille. Rottakokeilla on saatu selville, että se aiheutti hedelmättömyyttä rotille. Kun polysorbaatti 80 annetaan pistoksena elimistöön, niin voi tapahtua välittömästi kohtalokkaita seurauksia, kuten sydämentoiminnan muutoksia, sydänkohtauksia ja veritulppia, jotka voivat johtaa kuolemaan. Raskaana olevien sikiölle polysorbaatti 80 on todella vaarallista. On myös selvää, että polysorbaatti 80 injektiona annettuna adjuvantin eli tehosteaineen kanssa on vieläkin vaarallisempaa ja voi aiheuttaa ongelmia ihmiselle pitkänkin ajan perästä piikityksen jälkeen.

        Lähde: http://koti.phnet.fi/petripaavola/si...ssarokote.html

        Rokotuksen jälkeen minulla alkoi erinäisiä oireita. ensin meni selkä kipeeks puoleks vuodeks ja sen jälkeen tuli tämä tukos ja erinäisiä hemostollisia oireita. en ole pois sulkenut rokotuksen mahdollista osuutta teveyteni huonontumiseen, koska syytä tukokselle ei ole löytynyt mistään! Mutta siis huono tuurihan on syy ainakin ilmiselvästi.


    • tyytyväinen

      Tässä myös 30v kohtalotoveri. Olen miespuolinen, enkä kuulu mihinkään riskiryhmään. Oma tauti puhkesi yhtäkkisenä räjähtävänä päänsärkynä. Vointi romahti heti, järjetön päänsärky ja voimakas oksentelu.

      Ensimmäisen avunpyynnön torppasi ambulanssimiehistö, tämän jälkeen käännytettiin kahteen oteeseen pois keskussairaalasta, sain tosin vahvat lääkkeet ja toisella kerralla sain myös kortisonia tiputuksena. Kolmannella kerralla kuvasivat viimein ja sitten syntyi epäilys tukoksesta. Olin sitten n. 10pv neurologisella ja niin vahvassa lääkityksessä etten muista paljoakaan siitä alusta.

      Verikokeita on otettu kymmeniä ja kaikki mahdollinen sidekudossairauksista, aineenvaihduntahäiriöistä, hormonihäiriöistä, eksoottisiin tauteihin asti tutkittu. Mitään ei ole selvinnyt ja olen terve ja normaali kaikin puolin. Aivotkin ovat muuten normaalirakenteiset :) sanoi lääkäri kun oli kahdet magneettikuvat tutkinut läpikotaisin. Ainoa mitä on niin yksi kolmesta hyytymistekijästä on koholla. Perinnöllistä ilmeisesti. Seurauksena marevaania joudun syömään lopun elämäni.

      Hyvänä puolena on luonnollisesti se, että elossa oloa ja 100% parantumista arvostaa erittäin paljon. Elämäntavat meni remonttiin. Myös asenteet muita ihmisiä kohtaan muuttuivat.

      Sairastamisesta on nyt n. 1,5 vuotta, pelkoa kuolemasta ei enää ole. Henkinen muutos jatkuu kuitenkin edelleen. Nautin nykyisin todella paljon yksinolosta ja pienistä asioista enkä haluaisi tehdä enää mitään vääristä syistä. Vaikka kokemus oli rankka luulen, että sain kymmeniä vuosia lisää elinaikaa ja tavallaan olen jopa kiitollinen kokemuksesta.

      Niin kornilta kuin se kuullostaakin asioiden todellisen arvon oppii vasta silloin, kun ne oikeasti pelkää menettävänsä. Toivon kaikille kohtalotovereille jaksamista.

      • Hienoa että sinäkin olet selvinnyt ja oireita ei ole jäänyt. Varmasti myös tuon Marevanin ansiosta uuden tukoksen tuleminen on aika mahdotonta. Ja varmasti vuosia on jäljellä! Jännä miten oireet voivat alkaa niin erilailla ja miten oireet voi johtaa jopa ammattilaiset harhaan ja luulemaan että kyseessä on jotain ihan muuta. Tiedätkö mikä hyytymistekijä sinulla oli koholla? onko tuota arvoa tarkistettu kuin kerran? Minulla oli myös jokin arvio koholla, joka oli kuitenkin ilmeisesti reaktiivinen koska oli myöh. palautunut normaaliksi. Siksi siis ei jäänyt pysyvää Marevania vaan Primaspanilla mennään. Tiedätkö mitä sinulla on tarkastettu hormooneihin tai aineenvaihduntaan liittyen. Itse epäilin itselläni jotakin vikaa hormooneissa tai aineenvaihdunnassa, koska mitään vikaa ei löytynyt ja noita tollaisia ei edes tietääkseni tutkittu. Itsellänmi on vielä pelkoa mitä tulevaisuudessa tapahtuu ja ihmisenä sitä on tehnyt suuren muutoksen, kuten varmasti sinäkin...


    • PSTD

      Jotenkin nämä teidän oireet kuulostaa tutulta.......

      Itsellä sukurasitteita sydän ja verisuonitauteihin ..suht ok teveys.. 50v ikää

      Traumaattisten kokemusten historian vuoksi masennus ja ahdistus diagnoosi.

      Oko ollut vetämätön ja uniongelmia......noiden vuoksi pyysin tarkistuttamaan testosteroniarvot........no perseellähän ne oli.. lähtötilanne 9 kun norm 15-35
      Geelivalmisteista ei apuja juurikaan ja laitettiin pitkävaikutteinen piikki.
      Samoihin aikoihin laitettiin Havrix ja NPR.. ( sikotauti...ym )
      parisen viikon päästä alkoi tulla oireilua...... veritulppa kaiketi jalkaan. verenpaineet koholle.sydänoireita.niskajäykkyyttä.humalaista oloa.ajatustoiminta jähmeetä,toispuoleisia päätuntemuksia.lihaskipuja. näön tarkkuuden vaihtelua. sanomalehteä lukiessa ei meinannut löytää seuraavan rivin alkua...ja kuvottavaa oloa..
      Päivystyksissä rampannut niin että hävettää......mutta kun ei ole toispuoleista halvausta ja suupieli ei roiku..niin ei minussa siis mitään vikaa ole ja kotiin..
      toki verenpaineisiin 193/110..verenpainelääkitystä..

      Aloin itse yhdistää vointini ja verenpaineiden heilumisen riippumisen siitä olenko makuullan vai seisaallaan..... ja siitä sitten yhdistin oireita kaulalla oleviin lihaspatteihin ( rypäleen ja luumun välimailta )....

      Aloin imeskelemään suussa päivittäin Disperiiniä ja olotilat alkoivat paranemaan....ja verenpaineetkin asettumaan normaaleiksi.....
      molemmissa kaulasuonissa pulssi silti heikko eteenkin oikealla.. ja kaiketi niskassakin kun hartiat jumissa ja lihaskipuja siellä täällä.

      Lattialla makaaminen selällään jalat tuolilla helpottaa oloa mutta kun nousee ylös jää päähän hieman pakkautuneen veren tunne pään oikealle puolelle.....

      Tänään juttelin terveyskeskus lääkärini kanssa ja otin puheeksi miksi minulla on tunne ettei lääkärit ota oirekuvaani vakavissaan.......

      no "kun on yleistynyt ahdistuneisuus ja masennus diagnoosi" ..... niin näistä oireista pitäisi keskustella psykologin kanssa...


      Aattelen..
      Onneksi on vappu tulossa kun nyt jo valmiiksi känninen olo......... säästyy nekin viinarahat.........

    • Maaritsa

      Täällä myös sinustromboosin lokakuussa 2008 sairastanut. Olin tuolloin 37-vuotias, perussairautena Crohnin tauti ja e-pillerit olivat käytössä. Tromboosi alkoi oireilemaan ensin suupielen ja suun sisäosan puutumisena viiden aikoihin aamulla. Nukahdin uudestaan ja lähdin aamulla normaalisti töihin. Töihin päästyäni portaita ylöspäin kiivetessäni vasen jalkani alkoi nykimään. En kyennyt liikkumaan mihinkään suuntaan. Sen jälkeen lyyhistyin portaisiin ja meni taju. Työkaveri löysi minut portaista makaamasta jonkin ajan kuluttua ja soitti ambulanssin. Olin saanut epileptisen kohtauksen. Työpaikan pihassa ambulanssissa tulin tajuihini ja itkin hysteerisesti. Minut vietiin sairaalaan ja sen jälkeen muistikuvat ovat tosi hataria. Sain sairaalassa lisää epileptisiä kohtauksia. Minut kuvattiin, useastikin, mutta mistään ei löytynyt vikaa, kunnes vasta reilu 2 vuorokauden kuluttua DSA:ssa näkyi tromboosi. Aloitettiin hepariini ja siitä toipuminen pikku hiljaa lähti etenemään. Olin teho-osastohoidossa 7 vuorokautta ja kuudentena päivänä olin normaalissa tajunnantilassa. Mitään jälkioireita tukoksesta ei jäänyt. Altistavina tekijöinä tromboosille todettiin mm. Crohnin tauti (paksusuolessa tulehdusta) sekä e-pillerit, jotka lopetettiin.

    • klfkdflifrlislöi

      AIVOLASKIMOTUKOS ELI SINUSTROMBOOSI

      123456789
      http://docplayer.fi/870515-Soita-112-aivoverenkiertohairio-jos-huomaat-etta-yksi-tai-useampi-naista-oireista-alkaa-akillisesti.html

      Epilepsia
      Osa aivohalvauspotilaista saa myöhemmin elämässään toistuvia kouristus-kohtauksia. Nämä alkavat tavallisimmin 6 kk – 2 vuoden kuluessa aivohal-vauksesta. Kolmasosalle kouristuskohtauksen saaneista kehittyy epilepsia.Epilepsialääkitys on tarpeen jos kouristelua ilmenee aivohalvauksen jälkeen. Hyvällä riskitekijöiden hoidolla (ks. sivut 12–17) voidaan estää kouristelun ja epilepsian ilmaantumista. Kun potilas saa aivohalvauksen jälkeen elämän ensimmäisen epilepsiakohtauksen, tulee aina hakeutua päivystykseen arvioitavaksi.

      Puheen häiriöt eli afasia ja dysartria
      Puhe voi muuttua epäselväksi, jolloin potilaalla on dysartrinen puhehäiriö. Jos potilaalla on sekä puheen tuottamisen että ymmärtämisen vaikeus, kyseessä on kielellisen kyvyn häiriö eli afasia. Tuolloin sanojen löytäminen on vaikeaa, puhe sujumatonta tai kommunikointi hankalaa.
      ------------------------------------------------------------------
      Dehydraatio 1.7.2011
      - ambulanssilla sairaalaan hengityskoneeseen (CPAP)
      - nesteytys matkalla sairaalaan
      - yli 500 ml nesteytyksen jälkeen sairaalassa Hb 199 => Hb ainakin 220
      - iho lämmin 37,8
      - verenpaine 191/122
      - keuhkopöhön syy dehydraatio
      - kuuma asunto (ilmanvaihto olematon, lämmitys päällä kesällä, paljon pölyä ilmanvaihdon mukana sisälle)
      - ympäristön stressitekijät (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen)

      - ei lainkaan rintakipua
      - sepelvaltimotautiriski minimaalinen (ei tupakointia koskaan, hyvin harvoin alkoholia, kolesterolit alhaisia
      - 1.7.2011 ejektiofraktio 30%, seuraavana vuonna 68%. Ei mahdollista jos kyseessä olisi ollut sydäninfarkti.


      Ainoa mahdollinen aiheuttaja on lääkitys
      - tyroksiini 0,1mg
      --- yli 500 ml nesteytyksen jälkeen T4V 19,4 => T4V ainakin 21,3
      -SSRI-lääkkeet 2011
      --- Panacod 8 kpl/pv,
      --- reboksetiini 12 mg
      --- mirtatsapiini 30-45mg
      --- pseudoefedriini (Duact), asuntoon tulevan pölyn aiheuttamaan hengenahdistuksen vuoksi
      --- tulehduskipulääkkeet (Voltaren 3x pv)
      --- epilepsialääke Lyrica 750mg (maximi Pharmaca Fennican mukaan 600mg/pv)
      --- diatsepaami 30mg/pv

    • Anonyymi

      Oon 21 vuotias poika. Oon lapsesta asti ollu kiinnostunu terveellisistä elämäntavoista. En oo ikinä polttanu tupakkaa enkä juonu alkoholia. Syön tervreellisesti ja harrastan paljo liikuntaa.

      Ei noilla elämäntavoilla oo näköjää mitää merkitystä että tulleeko tuommosia. Voi tulla kelle tahhaa. Siks meijän ihmisten pitäs vaa nauttii siitä, että ylipäätään ollaa elossa. Tehä rohkeesti kaikkee mikä elämässä tuntuu hyvältä. Kuunnella sydämmen ääntä. Ei tarvii sit jäläkeen päin miettiä et ”ois pitäny”

    • Anonyymi

      Migreeni yleisin diagnoosi. Lähäri ei päästä lääkäriin vaan antaa buranat ja lähettää kotiin kuolemaan.

    • Anonyymi

      Mulla todettiin n 40 vuotiaana. Yhtäkkiä!! kova päänsärky väsymystä ja aivastaessa kova päänkipu. Ei ennakoinut muuten. Ja eiku sairaalaan ja sinustromboosi dg jot siis iso tukos. Hormonipillerit aiheutti, mitkä lopullisesti sit kiellettiin kokonaan niiden käyttö missään muodossa. Liuotushoito , marevania puoli vuotta. Senjälkeen toisinaan pää kipee joskus kovaakin. Nyt taas tutkitaan mikä on tän hetken tilanne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6679
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4320
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2740
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2070
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1613
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1427
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1104
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1061
    Aihe