Pyörän pulttien rasvaus

Tarkka-autoilija

Taas lähestyy renkaidenvaihtoaika, joten kysyisin mitä tököttiä kannattaisi pistää pyörän pultteihin?

Rasvoilla taipumus pyörivissä kappaleissa avata itsensä, koska tämä rasva ei kuivu ja lämmetessään vähentää kitkaa. Itsekin olen kerran tämän kantapään kautta oppinut, kun laitoin renkaat oikeaan momenttiin, mutta alta sadan kilometrin alkoi auto täristää, ja vikana oli löystynyt rengas. No onneksi mitään ei hajonnut, eikä rengas lähtenyt irti.
Ja ellei ole ihan puhdasta legendaa, niin Trafi suosittelee, että pyöränpultteihin ei pistetä mitään rasvaa.

Samaa sarjaa kuin rasvat, taitaa olla myös kupari-, alumiini-, grafiitti yms. tahnat. Eli vähentävät kitkaa, joten ei suositella käytettäväksi auton pyörän pultteihin. Myös kuparitahnassa taitaa olla ongelmana katodina toimiminen, joka saa alumiinivanteet pelkistymään..?

Tähän asti olen käyttänyt CRC:tä renkaan pulttien avauksessa ja kiinnityksessä. Rasvaahan tämäkin, mutta taitaa olla niin heikkokestoista, että sitä uskaltaa melko hyvin mielin käyttää.. No kuitenkin joka kerta kun renkaita avaa, ja kuuntelee sitä pulttien kitinää, mietityttää olisiko jotain muuta hyvää vaihtoehtoa.

Yksi voisi olla spray-pullossa myytävää tervaa. Se ei ilmeisesti vähennä kitkaa, mutta estää kiinnijuuttumisen. Onkohan näin?
No jokatapauksessa, mitäs suosittelisitte? Itse sanoisin, että tuo terva vaikuttaa parhaalta ratkaisulta, mutta raadin suosituksia ja _perusteluja_ kuuntelisin mielelläni.
Ja kun kyselyiden makuun päästiin, pysyykö esim. terva hyvin kierteissä? Jos puhdistaisin kierteet kevyesti teräsharjalla, suojaako terva ruostumiselta, vai pitäiskö ne vaikka hätäisesti spraymaalata? Tai millä tyylillä te olette kierteet puhdistanut? Pyyhkäissyt vaan rätillä puhtaaksi, niin kuin itse olen tähän mennessä tehnyt?

108

17150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gfdgfdgfddgf

      Tervaa käyttää sa-int toimii!!!

      • Känni Josh

        Ei vastaväitettä tervalle.


      • 11kiloametrinvarteen

        Tervatkaa nyt ihmeessä joka kauppakassinkin renkaan pultit. Ja reippaasti vaan, mitä sitä säästelemään. Ensimmäistäkään henkilöautoa en itse ole omistanut, jonka käyttöohjekirjassa neuvottaisiin tunkemaan mitään mössöä renkaan pultteihin tai muttereihin. Kiinni on pysyneet ja ihan sillä annetulla momentilla, joka muuten onkin paljon pienempi kuin moni luulee vääntäessään pultteja jatkovarren avulla kiinni.


      • Kierre korkkaa
        11kiloametrinvarteen kirjoitti:

        Tervatkaa nyt ihmeessä joka kauppakassinkin renkaan pultit. Ja reippaasti vaan, mitä sitä säästelemään. Ensimmäistäkään henkilöautoa en itse ole omistanut, jonka käyttöohjekirjassa neuvottaisiin tunkemaan mitään mössöä renkaan pultteihin tai muttereihin. Kiinni on pysyneet ja ihan sillä annetulla momentilla, joka muuten onkin paljon pienempi kuin moni luulee vääntäessään pultteja jatkovarren avulla kiinni.

        Liian usein kuivat pultit tuo kierteen tullessaan. Tämä ongelma on helppo välttää voiteluaineella. Siksi meillä voidellaan kaikkien pyörien pultit rengastöiden yhteydessä.


      • 11kiloametrinvarteen
        Kierre korkkaa kirjoitti:

        Liian usein kuivat pultit tuo kierteen tullessaan. Tämä ongelma on helppo välttää voiteluaineella. Siksi meillä voidellaan kaikkien pyörien pultit rengastöiden yhteydessä.

        Tervallako voitelette?
        Itse olen joskus laittanut kuparitahnaa.


      • Jotain voitelevaa
        11kiloametrinvarteen kirjoitti:

        Tervallako voitelette?
        Itse olen joskus laittanut kuparitahnaa.

        Öljyä, voitelurasvaa tai jotain voitelevaa sumutetta. Kaikki toimii niin kuin pitääkin.


    • Retkuilija

      Grafiitti-lyijymönjä on toiminut.

    • perkule hoirot

      eipä ole ruostunut ja takana jo useita miljoonia kilometrejä ja viimeiset reilu 20vuotta ranskalaisella, eikä ole juuri murheita ollut

    • turhaa hommaa

      Rasvatut pultit tulee kiristettyä helposti liian kireälle ja pyörivät myös itsekseen auki. Eli ei kannata laittaa mitään. Pieni pintaruoste lähtee renkaiden kausivaihdon yhteydessä pois kuitenkin.

      • HeeBoo123

        Ei niitä kiristä liikaa jos pitää järjen päässä ja itse olen laittanut ihan tipan pari rost offia kierteeseen ja kartioon ja koskaan ei ole pultit istestään löystynyt. Loppukiristys käsin pitkällä vääntiöllä, edelleen järkeä käyttäen, yhdellä kädellä.
        Olen käyttänyt tätä tyyliä monia vuosia joten kai tuosta jonkinlainen kokemus on tullut.


      • )99)66)

        turhaa hommaa
        19.11.2011 19:37

        Rasvatut pultit tulee kiristettyä helposti liian kireälle ja pyörivät myös itsekseen auki. Eli ei kannata laittaa mitään. Pieni pintaruoste lähtee renkaiden kausivaihdon yhteydessä pois kuitenkin.

        Kyllä on taas on kaikki valopäät asiantuntijoina tällä saitilla. Ootko koskaan kuullut sanaa pultin / mutterin kiristysmomentti, miksi tämä arvo annetaan, sana kitka, sen vaikutus mutterin / pultin kiristyvyyteen ja siihen mihin arvoon pultti / mutteri jää silloin kun vedetään kiinni kierre oljyttynä / kuivana.

        Kierteen oljyäminen ei todellakaan ole turhaa hommaa. Asian osaava asentaja käyttää oljyä myös pyörän pulteissa / muttereissa ja varmistaa näin kierteen ja oikean asennuksen onnistumisen.


      • dnksjkfsjsfsfsfsd
        )99)66) kirjoitti:

        turhaa hommaa
        19.11.2011 19:37

        Rasvatut pultit tulee kiristettyä helposti liian kireälle ja pyörivät myös itsekseen auki. Eli ei kannata laittaa mitään. Pieni pintaruoste lähtee renkaiden kausivaihdon yhteydessä pois kuitenkin.

        Kyllä on taas on kaikki valopäät asiantuntijoina tällä saitilla. Ootko koskaan kuullut sanaa pultin / mutterin kiristysmomentti, miksi tämä arvo annetaan, sana kitka, sen vaikutus mutterin / pultin kiristyvyyteen ja siihen mihin arvoon pultti / mutteri jää silloin kun vedetään kiinni kierre oljyttynä / kuivana.

        Kierteen oljyäminen ei todellakaan ole turhaa hommaa. Asian osaava asentaja käyttää oljyä myös pyörän pulteissa / muttereissa ja varmistaa näin kierteen ja oikean asennuksen onnistumisen.

        "Ootko koskaan kuullut sanaa pultin / mutterin kiristysmomentti, miksi tämä arvo annetaan, sana kitka, sen vaikutus mutterin / pultin kiristyvyyteen ja siihen mihin arvoon pultti / mutteri jää silloin kun vedetään kiinni kierre oljyttynä / kuivana."

        Kyllä olen kuullut kaikesta tuosta. Sanoit paljon, mutta et sanonut silti mitään, eli mikä pointtisi tuossa oli?

        "Kierteen oljyäminen ei todellakaan ole turhaa hommaa."

        Kerro sitten, miksi se pitää öljytä? Korroosion esto? Ei todellinen ongelma, en ole koskaan nähnyt pyöränpulttien kierreosan ruostuvan. Vaiko se, että pultti kiertyy helpommin? Eipä ole koskaan ollut tuotakaan ongelmaa, kunhan kierre on puhdas, vaikkapa teräsharjalla puhdistettu.

        "Asian osaava asentaja käyttää oljyä myös pyörän pulteissa / muttereissa ja varmistaa näin kierteen ja oikean asennuksen onnistumisen."

        Sanot taaskin paljon, sanomatta mitään.

        http://raskcycle.com/techtip/webdoc14.html

        Tuossa on aika hyvin teille maallikoille kiteytettynä, miten kierteen voitelu vaikuttaa pultin kääntömomenttiin. Jos laitat öljyä, momenttia tulisi pienentää noin 20%. Jos laitat teflon- tai molybdeenipohjaisen vaseliinin, momenttia tulisi pienentää jopa 50%.

        Siinä on "asian osaava asentaja" kovilla, että uskaltaa jättää asiakkaan pyöränpultit 45Nm momenttiin, vaseliinin kanssa voideltuna. Varmuuden vuoksi hän ottaa pulttipyssyn ja ampuu pultit siihen normaaliin 300Nm tiukkuuteen, voideltu tai ei.

        Noinhan se menee käytännössä. (eli aivan metsään)


      • tosi turhaa
        )99)66) kirjoitti:

        turhaa hommaa
        19.11.2011 19:37

        Rasvatut pultit tulee kiristettyä helposti liian kireälle ja pyörivät myös itsekseen auki. Eli ei kannata laittaa mitään. Pieni pintaruoste lähtee renkaiden kausivaihdon yhteydessä pois kuitenkin.

        Kyllä on taas on kaikki valopäät asiantuntijoina tällä saitilla. Ootko koskaan kuullut sanaa pultin / mutterin kiristysmomentti, miksi tämä arvo annetaan, sana kitka, sen vaikutus mutterin / pultin kiristyvyyteen ja siihen mihin arvoon pultti / mutteri jää silloin kun vedetään kiinni kierre oljyttynä / kuivana.

        Kierteen oljyäminen ei todellakaan ole turhaa hommaa. Asian osaava asentaja käyttää oljyä myös pyörän pulteissa / muttereissa ja varmistaa näin kierteen ja oikean asennuksen onnistumisen.

        "Kierteen oljyäminen ei todellakaan ole turhaa hommaa."

        On se, jos kerran käyttöohjeissakin se kielletään. Osaavalla asentajalla tarkoitat varmaan "osaavaa" asentajaa? Eli tekee mikä on omasta mielestään oikein, ei tee sitä mikä on oikein.


      • frgdrrg34
        dnksjkfsjsfsfsfsd kirjoitti:

        "Ootko koskaan kuullut sanaa pultin / mutterin kiristysmomentti, miksi tämä arvo annetaan, sana kitka, sen vaikutus mutterin / pultin kiristyvyyteen ja siihen mihin arvoon pultti / mutteri jää silloin kun vedetään kiinni kierre oljyttynä / kuivana."

        Kyllä olen kuullut kaikesta tuosta. Sanoit paljon, mutta et sanonut silti mitään, eli mikä pointtisi tuossa oli?

        "Kierteen oljyäminen ei todellakaan ole turhaa hommaa."

        Kerro sitten, miksi se pitää öljytä? Korroosion esto? Ei todellinen ongelma, en ole koskaan nähnyt pyöränpulttien kierreosan ruostuvan. Vaiko se, että pultti kiertyy helpommin? Eipä ole koskaan ollut tuotakaan ongelmaa, kunhan kierre on puhdas, vaikkapa teräsharjalla puhdistettu.

        "Asian osaava asentaja käyttää oljyä myös pyörän pulteissa / muttereissa ja varmistaa näin kierteen ja oikean asennuksen onnistumisen."

        Sanot taaskin paljon, sanomatta mitään.

        http://raskcycle.com/techtip/webdoc14.html

        Tuossa on aika hyvin teille maallikoille kiteytettynä, miten kierteen voitelu vaikuttaa pultin kääntömomenttiin. Jos laitat öljyä, momenttia tulisi pienentää noin 20%. Jos laitat teflon- tai molybdeenipohjaisen vaseliinin, momenttia tulisi pienentää jopa 50%.

        Siinä on "asian osaava asentaja" kovilla, että uskaltaa jättää asiakkaan pyöränpultit 45Nm momenttiin, vaseliinin kanssa voideltuna. Varmuuden vuoksi hän ottaa pulttipyssyn ja ampuu pultit siihen normaaliin 300Nm tiukkuuteen, voideltu tai ei.

        Noinhan se menee käytännössä. (eli aivan metsään)

        "Kerro sitten, miksi se pitää öljytä? Korroosion esto? Ei todellinen ongelma, en ole koskaan nähnyt pyöränpulttien kierreosan ruostuvan. Vaiko se, että pultti kiertyy helpommin? Eipä ole koskaan ollut tuotakaan ongelmaa, kunhan kierre on puhdas, vaikkapa teräsharjalla puhdistettu." - No nyt taisi kyllä tulla jokin lipsahdus, tai sitten et ole paljoa pultteja ja muttereita pitänyt kädessäsi.

        Nimenomaan se saa pultin ja mutterin jämähtämään keskenään, että nämä ruostuvat. Kyllähän se on fakta, että pultin ja mutterin väliin pääsee kosteutta, ja ne ruostuvat. Myös pultin vapaa pää, mikäli pultti ei peitä koko mutteria, ruostuu myös. Näin ollen kierteet muuttuvat röpöisiksi, joka estää liitoksen avauksen. Mikäli liitos aukeaa, leikkaavat toisiaan vasten liikkuvat pinna korkeimmat röpöjen huippukohdat. Näin ollen kierteet saattavat näyttää puhtailta, vaikka sitä eivät olleetkaan. Usein kauan paikoillaan olleissa pulteissa näkee kuinka ruoste on tasoittanut kierteet miltein täyteen. Tällainen pultti ei enää aukea pelkällä avaimella vääntämällä, vaan menee poikki.

        Toki näin pahasti kaksi kertaa vuodessa avattavat pultit eivät pääse ruostumaan, mutta kuitenkin kyseessä on sama ongelma, ainoastaan pienemmässä mittakaavassa. Itse en ainakaan koskaan avannut pyörän pultteja, jotka puolen vuoden jälkeen avautuisivat yhtä hyvin, kuin ruosteettomat vastaavat.

        Mutta ihan informatiivisen linkin olit löytänyt, peukku ylös siitä.


      • Oma kokemus asiasta
        frgdrrg34 kirjoitti:

        "Kerro sitten, miksi se pitää öljytä? Korroosion esto? Ei todellinen ongelma, en ole koskaan nähnyt pyöränpulttien kierreosan ruostuvan. Vaiko se, että pultti kiertyy helpommin? Eipä ole koskaan ollut tuotakaan ongelmaa, kunhan kierre on puhdas, vaikkapa teräsharjalla puhdistettu." - No nyt taisi kyllä tulla jokin lipsahdus, tai sitten et ole paljoa pultteja ja muttereita pitänyt kädessäsi.

        Nimenomaan se saa pultin ja mutterin jämähtämään keskenään, että nämä ruostuvat. Kyllähän se on fakta, että pultin ja mutterin väliin pääsee kosteutta, ja ne ruostuvat. Myös pultin vapaa pää, mikäli pultti ei peitä koko mutteria, ruostuu myös. Näin ollen kierteet muuttuvat röpöisiksi, joka estää liitoksen avauksen. Mikäli liitos aukeaa, leikkaavat toisiaan vasten liikkuvat pinna korkeimmat röpöjen huippukohdat. Näin ollen kierteet saattavat näyttää puhtailta, vaikka sitä eivät olleetkaan. Usein kauan paikoillaan olleissa pulteissa näkee kuinka ruoste on tasoittanut kierteet miltein täyteen. Tällainen pultti ei enää aukea pelkällä avaimella vääntämällä, vaan menee poikki.

        Toki näin pahasti kaksi kertaa vuodessa avattavat pultit eivät pääse ruostumaan, mutta kuitenkin kyseessä on sama ongelma, ainoastaan pienemmässä mittakaavassa. Itse en ainakaan koskaan avannut pyörän pultteja, jotka puolen vuoden jälkeen avautuisivat yhtä hyvin, kuin ruosteettomat vastaavat.

        Mutta ihan informatiivisen linkin olit löytänyt, peukku ylös siitä.

        Hmm.... putsaatko koskaan sitä kierrettä?

        Itse putsasin, ensimmäistä kertaa, yli 25 vuotisen autoilu-urani taipaleella, pyöränpulttien kierteet teräsharjalla. Ei ne nyt mitenkään pahalta näyttäneet, mutta joku perfektionismin puuska iski.

        Sen jälkeen, on pultit pyörineet todella hyvin. Putsasin ne pultit ehkäpä kolme vuotta sitten ja edelleenkin, ristikkoavaimelle vauhtia antaessa, avain pyörii todella herkästi, niin aukipäin kuin sisäänpäinkin kierrettäessä.

        Edelleenkään koskaan, en siis koskaan, yli 25 vuoden aikana ole tavannut pyöränpultteja jotka olisi olleet rehellisesti ruosteessa. Tuo lika, mikä lähti teräsharjalla, ei ainakaan vaikuttanut ruosteelta, ennemminkin pinttyneeltä lialta tai kuivahtaneelta öljyltä.


      • Ponkaanretkija

        Olen laittanut pikkunöölin normi tuubivaseliinia renkaanvaihdon yhteydessä. En ole koskaan käyttänyt momenttiavainta, edes alumiinivanteiden kans eikä ole pyörät löystyny saati tippunu. Eikä ole kierteet tullu saati menny.


    • Honest ABE

      Ruostuminen ei ole ongelma puolen vuoden vaihtovälillä. CRC:tä olen käyttänyt useimmiten viimeiset 20 vuotta. Jos ei ole sattunut purkkia löytymään, tippakannusta moottoriöljyä. Nyt viimeksi en laittanut mitään, kun on nämä hienot alumiinivanteet. Katsotaan aukeaako pultit keväällä.

    • Juissi

      Kuparitahnaa olen kyllä käyttänyt viimeiset 15 vuotta ja ei koskaan ole ollut mitään ongelmaa. Ei tosin ole ollut aluvanteita koskaan. Tervaa tosiaan intissä aina tuupattiin kierteisiin niin täytyy olla hyvää.

      • 45676trews

        Kuparitahna kestää pitkään. Tervaa ei ole tullut testattua.


      • Tarttuu näpeihin

        Intin kalustolla kolistellaan eri olosuhteissa kuin maantieajelijat. Kuka saatanan pankinjohtaja nyt haluaisi tervan hajua mersuunsa? Ei sano pankinjohtaja renkaanvaihtajalle, että laitapa tervaa pultteihin, Eikä renkaanvaihtaja laita muutenkaan.


      • Osa voitelee osa ei
        Tarttuu näpeihin kirjoitti:

        Intin kalustolla kolistellaan eri olosuhteissa kuin maantieajelijat. Kuka saatanan pankinjohtaja nyt haluaisi tervan hajua mersuunsa? Ei sano pankinjohtaja renkaanvaihtajalle, että laitapa tervaa pultteihin, Eikä renkaanvaihtaja laita muutenkaan.

        Bitumiterva ja synteettinen terva on käytännössä hajutonta.

        Osa renkaanvaihtajista voitelee osa ei.


      • Läträäjä
        Osa voitelee osa ei kirjoitti:

        Bitumiterva ja synteettinen terva on käytännössä hajutonta.

        Osa renkaanvaihtajista voitelee osa ei.

        Käykö suksiterva?


      • Känni Josh
        Tarttuu näpeihin kirjoitti:

        Intin kalustolla kolistellaan eri olosuhteissa kuin maantieajelijat. Kuka saatanan pankinjohtaja nyt haluaisi tervan hajua mersuunsa? Ei sano pankinjohtaja renkaanvaihtajalle, että laitapa tervaa pultteihin, Eikä renkaanvaihtaja laita muutenkaan.

        Oot oikeassa. Eteläsuomessa maantieajelijat painaa menemään parhaimmillaan puolet vuodesta suolavellissä. Intin autot ei. Vai mitä meinasit?


      • Autosotamies ABCE
        Tarttuu näpeihin kirjoitti:

        Intin kalustolla kolistellaan eri olosuhteissa kuin maantieajelijat. Kuka saatanan pankinjohtaja nyt haluaisi tervan hajua mersuunsa? Ei sano pankinjohtaja renkaanvaihtajalle, että laitapa tervaa pultteihin, Eikä renkaanvaihtaja laita muutenkaan.

        Ei muuten intissä mitään tervaa pantu kierteisiin.


      • Ratsumies ABCE
        Autosotamies ABCE kirjoitti:

        Ei muuten intissä mitään tervaa pantu kierteisiin.

        Heh, kyllä vain laitettiin ja joka ikinen kerta. Ainakin niissä hyvissä rykmenteissä... ;)


      • HeeBoo123
        Ratsumies ABCE kirjoitti:

        Heh, kyllä vain laitettiin ja joka ikinen kerta. Ainakin niissä hyvissä rykmenteissä... ;)

        Ja käytetään tervaa raskaankaluston korjaamoissakin ja pirun hyvää kamaa onkin.


      • pate.
        Läträäjä kirjoitti:

        Käykö suksiterva?

        Aikoinaan naapurin kölli tervasi fillarin ketjut öljynpuutteessa..


    • Melkein 50 vuotta olen rasvannut kierteet ja kartiot molybdeenirasvalla eikä ole koskaan löystynyt joten en usko alkuunkaan tuohon löystymisväitteeseen. Kyllä ne "löystyneet" on vain jääneet kiristämättä.
      Se rasva on sitä mitä esimerkiksi Biltemasta saa kohtuuhintaan ja joka käy kaikkialle.

      Ja tuolle valeasentajalle siitä momentista:
      Se annettu momentti tarkoittaa aina rasvatulla kierteellä kiristystä. Jos kuivana vedät momenttiin, niin löysälle jää.
      Niin ja vielä: joskus olen ihan momenttiavaimella kokeeksi kiristänyt, pääasiassa näppituntumalla. Eikä koskaan liian lujaan!

      Jokainenhan tietysti tekee niinkuin parhaaksi näkee.
      Niin minäkin teen ja hyvä tulee!

      • ksdjksdksfjsdf

        Hieman on teoria hakusessa sitikalla jälleen kerran.

        "Se annettu momentti tarkoittaa aina rasvatulla kierteellä kiristystä. Jos kuivana vedät momenttiin, niin löysälle jää."

        Annettu momentti tarkoittaa AINA, voitelematonta pulttia.

        Pultin kiinnipitävä voima perustuu pultin venymiseen. Yksinkertainen tapa mitata tuota venymää, on se, minkälaiseen momenttiin pultti kiristetään. Jos kierre voidellaan, tuo momentti/venymä-suhde muuttuu ja pultti kierretään liian suureen venymään, mikäli käytetään annettua momenttia.

        Sen lisäksi, pultin paikallaanpysyvyys perustuu kierteen kitkavoimaan, voitelulla tuo ominaisuus huononee.

        KUN pultti neuvotaan voitelemaan, sille on annettu kääntökulma, esimerkkinä monen auton kannenpultit. Kääntökulmalla saadaan pultin venymä määriteltyä huomattavasti tarkemmin kuin momentilla, joka ei ole kovinkaan tieteellisen tarkka tapa.

        Pyöränpultit varmaankin pysyvät paikallaan, voideltuna tai voitelemattomina, momenttiin vedettynä tai näppituntumalla laitettuna. Mutta teoria on tuo, minkä kerroin.


      • ....
        ksdjksdksfjsdf kirjoitti:

        Hieman on teoria hakusessa sitikalla jälleen kerran.

        "Se annettu momentti tarkoittaa aina rasvatulla kierteellä kiristystä. Jos kuivana vedät momenttiin, niin löysälle jää."

        Annettu momentti tarkoittaa AINA, voitelematonta pulttia.

        Pultin kiinnipitävä voima perustuu pultin venymiseen. Yksinkertainen tapa mitata tuota venymää, on se, minkälaiseen momenttiin pultti kiristetään. Jos kierre voidellaan, tuo momentti/venymä-suhde muuttuu ja pultti kierretään liian suureen venymään, mikäli käytetään annettua momenttia.

        Sen lisäksi, pultin paikallaanpysyvyys perustuu kierteen kitkavoimaan, voitelulla tuo ominaisuus huononee.

        KUN pultti neuvotaan voitelemaan, sille on annettu kääntökulma, esimerkkinä monen auton kannenpultit. Kääntökulmalla saadaan pultin venymä määriteltyä huomattavasti tarkemmin kuin momentilla, joka ei ole kovinkaan tieteellisen tarkka tapa.

        Pyöränpultit varmaankin pysyvät paikallaan, voideltuna tai voitelemattomina, momenttiin vedettynä tai näppituntumalla laitettuna. Mutta teoria on tuo, minkä kerroin.

        "Annettu momentti tarkoittaa AINA, voitelematonta pulttia."

        Siis aina paitsi kannen pulteilla - sitäkö väität?


      • .... kirjoitti:

        "Annettu momentti tarkoittaa AINA, voitelematonta pulttia."

        Siis aina paitsi kannen pulteilla - sitäkö väität?

        Vastaan nimimerkin "ksdjksdksfjsdf" puolesta, hän kun aika selvästi tuon sanoi:

        > KUN pultti neuvotaan voitelemaan, sille on annettu kääntökulma,
        > esimerkkinä monen auton kannenpultit.

        Eli väittää, että aina tarkoitetaan voitelematonta pulttia momentilla. Kannen pulteille annetaan usein kääntökulma, joka ilmeisestikään ei ole momentti.


      • Asennemies
        The_Rat kirjoitti:

        Vastaan nimimerkin "ksdjksdksfjsdf" puolesta, hän kun aika selvästi tuon sanoi:

        > KUN pultti neuvotaan voitelemaan, sille on annettu kääntökulma,
        > esimerkkinä monen auton kannenpultit.

        Eli väittää, että aina tarkoitetaan voitelematonta pulttia momentilla. Kannen pulteille annetaan usein kääntökulma, joka ilmeisestikään ei ole momentti.

        Aivan oiken "osaavat asentajat". Momentti ei ole sama kuin kääntökulma.


    • Pultin venymä

      Monissa vaativissa rakenteissa käytetäänkin kiristystiukkuuden määrittämiseen ainoastaan pultin venymää.

    • Hehhh...

      Eihän sillä rasvalla ole mitään vaikutusta siihen, että pultti aukeaisi itsestään. Rasva puristuu pois niiltä pinnoilta, jotka puristuvat toisiaan vasten (jännite) ja pitävät sen pultin kiinni. Renkaita tullut vaihdeltua omiin ja vähän muidenkin autoihin kohta 30 v, ihan käsituntumalla ilman jatkovarsia, mitä rasvaa käteen on sattunut sitä olen jenkaan sipaissut, eikä kertaakaan ole pultit/mutterit itsestään irtoilleet. Pois niitä on mukavempi ottaa kun eivät ole ruostuneet kiinni.

      • Samaa mieltä

        Renkaan pulttien/muttereiden kiristys on samanlaista kun leivän teko.
        Ennen mummot vaan laittoi tarveaineet näppituntumalla ja tosi hyvää tuli.
        Nyt kaikki raaka-aineet käytetään vaa'an kautta j ahomma tehdään pilkun tarkkaan, mutta lopputulos ei ole niinkään hyvä.
        Peltivanteita on rassattu kiinni jo 40 vuotta ja alumiiniakin jo 30 vuotta. Ihan vaan ristikkoavaimella, kun siitä tuntee kahden käden otteella niin hyvin sopivan momentin. Ei ole tarvinnut jälkikiristellä eikä ole loöystynyt ja tien päälläkin on mahdollista avata jos tarve vaatii. Rengasalan "ammattimiesten" jäljiltä ei erkkikään jaksa vääntää pultteja auki tien päällä rengasrikon sattuessa. Aika harvassa autossa on sellainen metrin kanki vakiovarusteena, mikä tarvittaisiin pulttien avaamiseen. Mut omat kiristämät saa auki sillä ristikkoavaimellakin.


    • Perusasiatkuntoon

      Oletteko kokonaan unohtaneet, että 100 kilsan ajon jälkeen käydään nää renkaiden kiinnityshelat läpi?

      • Autoalan apumies

        Eipä ole tullut jälkikiristeltyä. Ja miljoona kilometriä on mennyt niin, ettei yhtään kertaa ole löystynyt.
        Jospa itsekin saisit joskus ne omatkin perusasiasi kuntoon...


      • ymmärränkyllä
        Autoalan apumies kirjoitti:

        Eipä ole tullut jälkikiristeltyä. Ja miljoona kilometriä on mennyt niin, ettei yhtään kertaa ole löystynyt.
        Jospa itsekin saisit joskus ne omatkin perusasiasi kuntoon...

        Ajat ilmeisesti peltivanteilla, Apina?


      • toinen apina
        ymmärränkyllä kirjoitti:

        Ajat ilmeisesti peltivanteilla, Apina?

        On niillä peltivanteiden päällä jotkut mustat kumit.


      • Ollaan me

        .


    • pöpi

      Jotaki Rost offia kun hiukan ruikkaa jengalle niin hieno vain on.. Ristus teirän keskustelu on asiallista luettavaa!!

    • Känni Josh

      Ennen kuin pyöränpulttien rasvauksen, kuitenkin huomioisin aluvanteen ja pyörän navan välisen voitelun. Varsinkin Etelä-suomen suolavellissä kun ajellaan. Useammin sen kanssa olen joutunut takkuamaan, kuin irtoilevien tahi jumittavien pyöränpulttien. Terva on kärkikastia sielläkin.

      • Keskiöön/mutteriin

        Ei ole alumiinien kanssa ollut keskiön juuttumisongelmaa. Peltivanteet kyllä juuttuu, kun keskiö ruostuu ja sovitus on tiukka. Samaa voiteluainetta kun keskiöön laitta kuin kierteisiinkin, niin ongelman välttää. Ja kun myös napamutteriin samalla suhauttelee, niin sekin aukeaa tarvittaessa ilman sen kummempia ongelmia.


      • Keskiöön/mutteriin kirjoitti:

        Ei ole alumiinien kanssa ollut keskiön juuttumisongelmaa. Peltivanteet kyllä juuttuu, kun keskiö ruostuu ja sovitus on tiukka. Samaa voiteluainetta kun keskiöön laitta kuin kierteisiinkin, niin ongelman välttää. Ja kun myös napamutteriin samalla suhauttelee, niin sekin aukeaa tarvittaessa ilman sen kummempia ongelmia.

        Saksalaisessa autossani vanteen keskiöillä oli paha tapa juuttua. Myöhemmissä, ranskalaisissa, tätä ei ole koskaan esiintynyt. Eikä niistä ollut kuin yksi jossa keskiöreikää ei ollut ollenkaan, lopuissa oli ja on edelleenkin.
        Vaan kun on osattu tehdä oikein niin eipä juutu!

        PS. se 23 -vuotias katsastettiin tänään ja hienosti läpäisi katsastuksen, Toisessa takajarrukilvessä oli pientä pintaruostetta, jonka ensi kesänä hoitelen pois.


      • Niinpäniin
        sitroen kirjoitti:

        Saksalaisessa autossani vanteen keskiöillä oli paha tapa juuttua. Myöhemmissä, ranskalaisissa, tätä ei ole koskaan esiintynyt. Eikä niistä ollut kuin yksi jossa keskiöreikää ei ollut ollenkaan, lopuissa oli ja on edelleenkin.
        Vaan kun on osattu tehdä oikein niin eipä juutu!

        PS. se 23 -vuotias katsastettiin tänään ja hienosti läpäisi katsastuksen, Toisessa takajarrukilvessä oli pientä pintaruostetta, jonka ensi kesänä hoitelen pois.

        Ainakin omistamissani peugeot 305 -82 ja 405 -89 autoissa, oli sangen ikävä taipumus peltivanteella juuttua etupyörän napaan kiinni.

        Jos ongelmaa pitäisi määritellä valmistusmaan mukaan, aiemmin omistamissani japanilaisissa ja saksalaisissa autoissa tuota en ollut tavannut.

        Ja eiköhän tuota ruostetta ole jo huomattavasti -88 mallisessa autossa. Vaikka olisi sitten ranskalainen. Apurunko ja paksin pohja ovat ainakin vaatineet osansa. Mutta saahan sitä aina jutella, näinhän palsta pysyy vireänä.


      • tunkki rusetilla
        Niinpäniin kirjoitti:

        Ainakin omistamissani peugeot 305 -82 ja 405 -89 autoissa, oli sangen ikävä taipumus peltivanteella juuttua etupyörän napaan kiinni.

        Jos ongelmaa pitäisi määritellä valmistusmaan mukaan, aiemmin omistamissani japanilaisissa ja saksalaisissa autoissa tuota en ollut tavannut.

        Ja eiköhän tuota ruostetta ole jo huomattavasti -88 mallisessa autossa. Vaikka olisi sitten ranskalainen. Apurunko ja paksin pohja ovat ainakin vaatineet osansa. Mutta saahan sitä aina jutella, näinhän palsta pysyy vireänä.

        Kyllä 4-pulttisessa masa 626-autossa oli takana keskiöreikä aina niin kirotun tiukassa, että sorkkarauta piti laittaa vanteen reiästä jarrurummun ja vanteen väliin. Reipas vääntö auttoi eikä tarvinnut hullun lailla sisäkautta vanteita hakata.


      • 5-5 = 23v.
        tunkki rusetilla kirjoitti:

        Kyllä 4-pulttisessa masa 626-autossa oli takana keskiöreikä aina niin kirotun tiukassa, että sorkkarauta piti laittaa vanteen reiästä jarrurummun ja vanteen väliin. Reipas vääntö auttoi eikä tarvinnut hullun lailla sisäkautta vanteita hakata.

        23 vuotta vanha?


    • Kyllä!

      Rasvaanko nännin?

      • pate.

        Kyllä ja tervaa munas..


    • ei rasvausta

      Ei ne pyörän navan pulttien kiertee mitää varsinaista rasvausta tarvitse ja kartiot ei varsinkaan missään tapauksessa.
      Pulttien kierteet voi puhdistaa vain rasvaisella/öljyisellä rätillä, mutta niin, ettei varsinaista rasvaa jää kierteiden uriin ollenkaan. Takuulla ei ruostu, eikä jumitu, eikä aukea itsestään.

    • Voitelu rätillä

      Rasvaisella rätillä voitelu on vanha hyväksi koettu keino sellaisiin paikkoihin missä rasvan valuminen ei ole suotavaa. Kun rumpujarrullisten napojen pyöränpultit voitelee rasvaisella rätillä, niin silloin ei ole vaaraa että rasvaa joutuu jarrujen kitkapinnoille.

      Rasvaisella rätillä voitelussa jää riittävästi rasvaa kirteeseen suojaamaan ruostumiselta ja jumittumiselta.

      • Mutterinpyörittäjä

        Tervaa on käytetty niin henkilö kuin kuorma-autoissa ei ongelmia parikymmentä
        vuotta.


      • turhaa tervausta
        Mutterinpyörittäjä kirjoitti:

        Tervaa on käytetty niin henkilö kuin kuorma-autoissa ei ongelmia parikymmentä
        vuotta.

        Ei ole käytetty tervaa, eikä rasvaa henkilöautossa, eikä ongelmia, 45 vuotta.


    • pienen pieni pila

      Minun autostani, siis entisestä ei ainakaan renkaat putoa, sillä ennen vaihtoa heppasin ne Migillä kiinni.

      Muuten, jokohan uusi omistaja on vaihtanut talvirenkaat.

      • uusi omistaja

        ... joo vähän ihmettelinkin kun oli kumi renkaiden reunoista karrella. Ei taida migi kovin hyvin renkaisiin purra!


    • [p]

      Aina on tullu pultit rasvattua ja ei oo pultit löystyny. Käytössä on ollu kevytmetalli- sekä peltivanteita. Huomattavasti mukavampi pyöritellä pultteja ku ne pyörii vaivatta :)

    • kumiumiuli

      Joissain autmerkeissä pultit/mutterit on huonolaatuisia ja kierteet korkkaa/vioittuu helposti. Voitelusta on enemmän hyötyä kuin haittaa, lievä ylikiristyskään ei haittaa varsinkin kun moni kotirenkaanvaihtaja ylittää suosituksen tuplasti.

    • Joskus rasvaan

      Kylklä rasva estää pulttien jumittumista. Mutten mitään kuparitahnoja käytä vaan halpaa vaseliinia.

    • 32

      VALAAN RASVA ON KANSHYVÄÄ,EI LIUKENE VETEEN

    • 22

      Renkaat voi löystyä kun jarrut käy oikeen kuumana ja etenkin kesäkelillä. Puhdistus ja haihtuva suihke tai terva myös silikonipitoinen rasva käy.

    • ohhohhh

      Voi tätä uusavutonta kansaa !!!!!!!!!!!! Täältä jos tuollaiseen asiaan täytyy apua pyytää ,niin paras on auto myydä pois, ja jos se tuntuu ylivoimaiselta ,neuvovat kyllä katsastus konttorilla ,miten auton myynti tehdään!!!

    • kaapeliaapeli

      Dippaan moottoriöljyyn ruuvin pään. Ei upoksiin vaan ihan tippa pari vain. Saman verran kuin öljyisellä rätillä, joka täällä mainittiinkin, pyyhkis. Liuottimia sisältäviä spray-öljyjän en kyllä käytä kuin hätätapauksessa jos ei muuta ole.

      "Tähän asti olen käyttänyt CRC:tä renkaan pulttien avauksessa ja kiinnityksessä"

      Mikähän CRC-tuote on kyseessä? CRC EXTRA LOCK ainakin pitää kierteet piukassa.

    • mk

      Kierteisiin ei mielellään rasvaa laiteta koska voidaan vääntää kieteen ylitte koska ei tuunne koska on kireellä mutta pultin tai mutterin ja vanteen kartio pitää aina voidella että kiristyy kunnolla eikä pultti/mutteri leikkaa kiinni vanteeseen enneaikaisesti. Alumiinivanteen kartio pitää ehdottomasti rasvata.

      • Känni Josh

        Kyllä sen kireyden yleensä tuntee siitä, kun se pultti pyörii aina vain nihkeämmin samaa voimaa kiristämiseen käytettäessä. Ettei sulla olisi mitää hermostosairautta, josta toi tunnottomuus voisi johtua?


    • luonnon menetelmä

      Kanattaa varata hommaan joku käsityö lehti ja ei kun tumputtamaan,,, muutama tippa pultin päähän auttaa. No tietysti naapurit voi hämmentyä.

    • ent masentaja

      Turhaa hommaa koko pulttien ihovoitelu, sensijaan vaseliinia jarrulevyihin, ei vongu eikä syö korroosio.

    • ammatikseni teen

      KIERTEESEEN vähän öljyä, ei kartio-osuuteen !
      Siinähän se muodostaa öljykalvon kuten moottorin voitelussa ja voi
      aiheuttaa pultin löystymisen.
      Eiks tää oo ihan järkeenkäypää !!

    • TAKSI HELSINKI 1-69

      ALUMIINIVANTEISIIN KANNATTAA KYTTÄÄ KUPARITAHNAA,NIIN PULTTEIHIN,KUIN ITSE VANTEEN OSIN,JOTKA MENEE KIINNI VETOAKSELILLE,KOSKA ALUVANTEET TARTTUVAT AIKA JULMETUN KOVIN KIINNI,JOS ET LAITA KUPARITAHNAA,OLEN AIKOINAAN KUN EN TIENNYT ASIASTA,NIIN JOUTUNUT LEKALLA RENGASTA PAUKUTTTELEMAAN,JOTTA ALUVANTEEN OLEN SAANUT IRTI JA VAIHDETUKSI,RENGASLIIKKEET SUOSITTELI JÄRJESTÄÄN KUPARITAHNOJA,KUN ASIASTA ALOIN KYSELEMÄÄN JA TEIN KYSELYT 20 ERI LIIKKEESTÄ JA JOKAISESTA SANOTTIIN ENSINMÖISEKSI VAIHTOEHDOKSI KUPARITAHNA,MUUTAMA LIIKE OLI SITÄMIELTÄ,JOTTA MOOTTORIÖLJY ON HYVÄÄ,KUN KASTAA AINA KONEEN MITTATIKUN PULTILLE,NIIN SIITÄ VALUU JOKUNEN TIPPA,MUTTA KAKSIKYMMENTÄ KERTAA SAISI PAINAA OLJYTIKUNKONEESEEN JA POIS,NIIN SIINÄ JUURIKAAN EI JÄRKEÄ OLE,ITSE LAITAN JA OLEN SEN KUPARITAHNAN LAITTANUT JA EI KERTAAKAAN OLE RENKAAT MEINANNEETKAAN IRTOILLA AJOSSA JA OLEN SAANUT ALUMIINISET VANTEENI AINA NÄTISTI IRROITETUKSI JA PULTITKIN PYSYVÄT HYVINÄ KIERTEIDEN KOHDILTA,KROMIOSIIN EN LAITA MITÄÄN, SEKÄ KYSEESSÄ ON HELSINGIN TAKSI,JOSSA KILSOJA TULEE 120 000 KM VUODESSA JA KAUPUNKIAJOA,JOS OLISI HUONO RATKAISU TUO TAHNA,NIIN OLISI VARMASTI JOKU RENKAAN PULTTI LÖYSTYNYT 30 VUODEN AIKANA,MUTTA EI KERTAAKAAN JA AINA TULEN NÄIN SEN TEKEMÄÄN,

      • Känni Josh

        Laitapa sitä kuparitahnaa siihen caps lockiinkin sitten. Vitun rasittavaa lukea.


      • lsdjflajfhshfahge
        Känni Josh kirjoitti:

        Laitapa sitä kuparitahnaa siihen caps lockiinkin sitten. Vitun rasittavaa lukea.

        On tainnu tuo taksikuski hieman ottaa itsekin jotain voiteluaineita. :)


    • puhhuhhuh ähkyhommaa

      Puhhuh. Jos nyt joku rasvapurkki on näkösällä, niin saatan tippasen pultteihin tuikata. Sopiva momentti on kun vääntää pultin ristikkoavaimella kiinni.

    • veteraani

      Olen 60 vuoden ajan vetänyt "omasta ruutasta" rasvamällin kierteeseen. Nyt jo ikä (83 v) painaa sen verran ettei tule enää kuin yhteen renkaaseen mälli.

    • Vesku.

      Eikös aluvanteissa ole muovinen sovitinrengas vanteen ja navan välillä, ainakin mulla on.

      • ei oo ilo ...

        Joo on, niissä halpavanteissa käytetään sovitinrenkaita. Ei oo missään laadukkaissa merkkivanteissa.


    • OHHOHHOH

      Eii herranjumala- varmaan missään muualla kuin Suomessa ei pyöränmutterin rasvauksesta saataisi aikaan näin pitkää ketjua... Ei saa tana!!

    • bemaristi.

      Mitään liukastetta ei kannata jengoihin laittaa. Viime vuonna erehdyin näin tekemään, ja pultti pyöri niin helposti, että meni poikki..

      • Känni Josh

        Okei. Siis pultin jengaosa pyöri voideltuna niin railakkaasti, että kun kartio-osa stoppasi vanteeseen, niin pultin jenga-osa vain jatkoi pyörimistään ja näin ollen kiertyi väkivaltaisesti irti kanta-osasta.

        Ai kauhee!


      • bemaristi.
        Känni Josh kirjoitti:

        Okei. Siis pultin jengaosa pyöri voideltuna niin railakkaasti, että kun kartio-osa stoppasi vanteeseen, niin pultin jenga-osa vain jatkoi pyörimistään ja näin ollen kiertyi väkivaltaisesti irti kanta-osasta.

        Ai kauhee!

        No joo..toi oli mun moka, koska liukastetta oli myös vahingossa kartiossa. Siispä ei mitään rasvoja näihin paikkoihin, jos ja kun niitä vaihdetaan kuitenkin kaks kertaa vuodessa, joten ihan peestä tää koko keskustelu..


      • Känni Josh
        bemaristi. kirjoitti:

        No joo..toi oli mun moka, koska liukastetta oli myös vahingossa kartiossa. Siispä ei mitään rasvoja näihin paikkoihin, jos ja kun niitä vaihdetaan kuitenkin kaks kertaa vuodessa, joten ihan peestä tää koko keskustelu..

        Jos väännät 14mm(?) pultin poikki, ja syytät siitä vaseliinia, niin ehkä tämä keskustelu ei ole kuitenkaan ihan turha.


      • bemaristi.
        Känni Josh kirjoitti:

        Jos väännät 14mm(?) pultin poikki, ja syytät siitä vaseliinia, niin ehkä tämä keskustelu ei ole kuitenkaan ihan turha.

        No se vaan meni poikki, enkä ole edes mikään voimamies..


    • hmmnnn

      Oletpa sinä macho.

    • yhä peltivanteet

      Tämän ketjun perusteella 95% suomalaisista kiristää pultit väärin - ja noin puolella pitäisi olla renkaat irronneet. :)

      Mä olen laittanut Bilteman kuparivaseliinia, kiristänyt momenttiavaimella 150 Nm, ja hyvin on pitänyt - ja auennut. Tuota taikatahanaa kanntaa muuten työntää kaikkialle muuallekin, niin on ilo huoltaa vuosienkin kuluttua, kun pultit ja mutterit lähtee auki. Toimii myös hyvin akunnavoissa hapettumista estämässä.

      Sen harvan kerran kun pultteja on kiristetty jossain liikkeessää (ilm. pulttipyssyllä) niin ovat olleet huomattavasti kireämmällä kuin mihin menee 150 Nm käsin vääntäen.

      • Känni Josh

        Jos tarkkoja ollaan kuulut tuohon 95:een prosenttiin. 110nm on oletusarvoinen teräsvanteen momentti. Tosin tuosta 15 kilosta mitään käytännön haittaakaan ole.


      • yhä peltivanteet
        Känni Josh kirjoitti:

        Jos tarkkoja ollaan kuulut tuohon 95:een prosenttiin. 110nm on oletusarvoinen teräsvanteen momentti. Tosin tuosta 15 kilosta mitään käytännön haittaakaan ole.

        Totta. 120 Nm kiristää pultit ja 30 Nm luo mielenrauhan. Jälkikiristys kun tahtoo useimmiten unohtua. :)


      • Jälkikiristys?
        yhä peltivanteet kirjoitti:

        Totta. 120 Nm kiristää pultit ja 30 Nm luo mielenrauhan. Jälkikiristys kun tahtoo useimmiten unohtua. :)

        Jos pultit on ajossa löystyneet, niin silloin ne on jätetty jo alunperin liian löysälle. Aika vaarallista peliä.


      • KIVISTÄÄ PULTTEJA
        Jälkikiristys? kirjoitti:

        Jos pultit on ajossa löystyneet, niin silloin ne on jätetty jo alunperin liian löysälle. Aika vaarallista peliä.

        MINÄ OLEN TÄSSÄ EILEN HUOMANNUT JUST ETTÄ MINUN AUTONI PYÖRÄN PULTIT PYÖRII VASTA PÄIVÄÄN JA MYÖTÄ PÄIVÄÄN APUKUSKIN ELI PELKÄÄJÄN PUOLELLA. PITÄÄ VIELÄ OSTAA UUSI TAUSTAPEILI JA PÄÄN NOJA ETUPENKILÄISILLE NIIN PÄÄSEN AJAMAAN LÖYSILLÄ PULTEILLA. .


      • KIVISTÄÄ PULTTEJA
        KIVISTÄÄ PULTTEJA kirjoitti:

        MINÄ OLEN TÄSSÄ EILEN HUOMANNUT JUST ETTÄ MINUN AUTONI PYÖRÄN PULTIT PYÖRII VASTA PÄIVÄÄN JA MYÖTÄ PÄIVÄÄN APUKUSKIN ELI PELKÄÄJÄN PUOLELLA. PITÄÄ VIELÄ OSTAA UUSI TAUSTAPEILI JA PÄÄN NOJA ETUPENKILÄISILLE NIIN PÄÄSEN AJAMAAN LÖYSILLÄ PULTEILLA. .

        UNOHDIN KIRJOITTAA ETTÄ MINULLA ON PELTI VANTEET .


      • KIVISTÄÄ PUNTTEJA
        KIVISTÄÄ PULTTEJA kirjoitti:

        UNOHDIN KIRJOITTAA ETTÄ MINULLA ON PELTI VANTEET .

        NIIN JA NELI-KULMAISET PULTIN KANNAT .


    • Kuparitahna1

      Kuparitahna laitetaan pultin kantaan. Ikinä ei ole pelti- tai aluvanteissa ollut pultit löysällä itse laittamissani. Lukuisia kertoja on muiden autoissa joissa kanta kuivana ollut löysällä. Rengasliikkeiden laittamia.
      Rengasliikkeissä ei pääsääntöisesti rasvoja laiteta, koska se vie aikaa.
      LAITETAAN kuparitahnaa pylttien kantaan joka koskettaa vannetta. Sen tuleekin luistaa mahdollisimman hyvin. Oikea momentti ja kierre kuivana jos mahdollista.

    • Suojaa ja voitelee

      Aseöljy on hyvä. Suojaa ja voitelee. Niinkuin pitääkin. On siistiä käsitellä ja ei kerää ympärilleen mönjää.

    • SirAlexx

      Aseöljyä, samaa kun lukkoihin ja jos ei ole ollut niin jäteöljyä, mulla on toinminut sekä pelti että alumiinivanteissa.

      Se vaan että olen öljynnyt pultit keväällä syksyä varten ja päinvastoin. Ei mene liian kireäksi :D

    • tervaajahöyheniä

      Ei, kyllä pyöränpulttien kierteet pitää tervalla ja höyhenillä käsitellä :D:D:D
      Ja öljyä kierteisiin niin aukeavat helpommin... ajon aikana :D:D:D
      Ja mitä niitä turhaa jälkikiristelemään, menee kallista vapaa-aikaa hukkaan :D:D:D
      Kyllä se pyörä sieltä metsästä löytyy vähän matkan päästä mistä autokin... hyvässä lykyssä on vaan vähän aikaa tajuttomana rysähdyksen jälkeen :D:D:D

    • ruksiavain

      Tippakannusta tippa joka pulttiin, niin aukeaa kohtuuvoimalla ristikkoavaimella ja aina on pysynyt hyvin kiinni. Kokemusta on kertynyt 70-luvun alusta asti. Kiristys tehdään vain kohtuuvoimalla eikä järjettömillä momenteilla niinkuin rengasliikkeen "ammattilaiset"
      Mutterit puree kuitenkin niin hyvin vanteen kartioon, että itsestää se ei aukea, sillä tuota kartiota ei voidella millään lailla.

    • Neeri

      Kanntattaa pistää Loctiten ruuvilukitetta niin pysyy pultit kiinni ja renkaant mukana.

    • halvastijahelposti

      Yksi ohut kerros sinkkispray/kylmägalvanointimaalia( vähintään noin 200c lämmönkestolla), toki vaihtoehtona kelpaa kuumankestomaali. Sitten maalin ollessa märkää laittaa renkaat paikalleen ja kiristää mutterit/pultit auton valmistajan suosittelemalle kireydelle. Itse olen laittanut muutaman kerran kylmägalvanointimaalia pyörän pulttien kierteisiin suihkauttamalla maalia ensin pensseliin, sitten levittänyt pensselillä maalin pyörän pulttien kierteille. Hassulta kuulostaa mutta toimii täysin. Tavallista maalia ei kannata käyttää koska ne eivät kestä korkeampia lämpötiloja.

    • kiertäjä

      Mutterinkiristysmonentti ei ole oikea jos lika ja ruoste lisää momenttia!

      Oikeampi/lähellä oikeaa kiristysmonetti tulee kun mutteri/pultti kiristetään ilman että tulee kierteistä ylimääräistä kitkaa sen ruosteen/lian takia eli ne kierteet on voideltu. Eri asia kun kierteet on uudet/puhtaat.

      • kfjsdfjdkjlfk

        Niin jos kiertää mutterin vaikka 100Nm arvoon vanteen ja mutterin välissä olevaa hiekanmurua vasten niin kun se muru murenee ja häviää niin vannetta vasten kiristysmomentti onkin sitten nolla Nm...


    • auki.pyörivät

      Rasvaa pulttiin ainoastaan, jos pultti on tarkoitus työntää jonkun perseeseen. Auton renkaiden pultteja ei tule rasvata koskaan, sanoohan sen jo järkikin!

      • 5423

        Mistähän näitä idiootteja aina syntyy.

        Kiristys momentin tarkoitus saada tiettty puristusvoima kiinnityslaipan ja vanteen väliin. Jos mutterin liukupinnassa on ruostetta, se vastustaa pyöritystä ja niinpä puristuvoima ei ole se minkä autotehdas on määrittänyt.


      • siinä-taas-yksi
        5423 kirjoitti:

        Mistähän näitä idiootteja aina syntyy.

        Kiristys momentin tarkoitus saada tiettty puristusvoima kiinnityslaipan ja vanteen väliin. Jos mutterin liukupinnassa on ruostetta, se vastustaa pyöritystä ja niinpä puristuvoima ei ole se minkä autotehdas on määrittänyt.

        Teiltä rasvari-idiooteiltahan ne renkaat irtoileekin. Kyllä se autotehdas ihan tarkoituksella kieltää jenkojen rasvaamisen.


      • Anonyymi

        Mutta jos ajeleekin ympärivuotisilla renkailla 5 vuotta avaamatta kertaakaan pultteja. Mahtaako pultit aueta heittämällä. Näitäkin autoilijoita nylyisin on aika paljon. Ainakin itse aukoisin joka toinen vuosi pultit varmuuden vuoksi. Rasvaukseen en ota kantaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos ajeleekin ympärivuotisilla renkailla 5 vuotta avaamatta kertaakaan pultteja. Mahtaako pultit aueta heittämällä. Näitäkin autoilijoita nylyisin on aika paljon. Ainakin itse aukoisin joka toinen vuosi pultit varmuuden vuoksi. Rasvaukseen en ota kantaa

        Muistatko myös kiristää takaisin oikeaan momenttiin sekä jälkikiristää ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistatko myös kiristää takaisin oikeaan momenttiin sekä jälkikiristää ?

        Toki toki, vaikka peltivanteilla ajelenkin


    • Anonyymi

      Kun ei rasvaa laita, vaseliinia, pyöränpultit hirttyy kiinni. Siis missä sattuu ns. momentissa. Älkää vaan rasvatko minun puolesta. Kolmekymmentä kaksi vuotta olen rasvannut ja ite vaihtanut renkaat. Väännelkää vaan rattaanne kiinni kuivana kun oikein rekisterikilven valvoja suosittelee niin tekemään.

    • Anonyymi

      Minä olen aina laittanut KIERTEISIIN spray-vaseliinia.

      Ei se pyöränmutteri voi vaseliinin takia löystyä, koska vannetta vasten oleva pinta on rasvaton ja siinä on melkoinen kitka.

    • Anonyymi

      Voi rasvata, jos haluaa, mutta ei ole pakko.

      Oleellisempaa on vääntää aina momenttiin, 90 - 120 N. Silloin aukeaa aina helposti, rasvaa tai ei.

      200 - 300 newtonin ihan räikeän ylisuuri rengasliikkeen pulttipyssyllä vetämä momentti ilman rasvaa on tekemätön paikka avata. Korroosio ja suolatöhkä yhdessä vaativat avaamiseen metrisen vipuvarren.

      Jos valita pitää, niin varmuuden vuoksi aina rasva tai öljy pultteihin.

    • Anonyymi

      Itse maalaan Maston kuumakestolla kierteet. Ehdottomasti oikea tapa. 2bar ahh toimii sit konehuoneesA ja pultit ei löystysy mun isoisda vanteissa Bemarisa Maali tarraa kiinni kierteeseen.

    • Anonyymi

      Liukuvoide toimii. Vaimon luvalla tietysti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe