"Oikeaa kannattaa odottaa"

Turhin totuus

Minä, nyt 31v mies olen koko nuoruuteni kuullut että "sitä oikeaa kannattaa odottaa". Tänä päivänä tuo on naurettavin lause jonka tiedän. Jokainen minun ikäiseni on jo ajat sitten valinnut sen vähiten väärän, jollain lailla sopivan, tai jopa ensimmäisen vastaantulijan. Mutta ei missään nimessä odotellut mitään. Ei mies eikä nainen.

Ehkä ennen odotettiin kunnes se todella oikea osui kohdalle, koska vanhan ajan avioliitot oli kestäviä, ei pelkästään kulttuurisista ja uskonnollisista syistä vaan siksi että ihmiset valitsi toisensa huolellisemmin ja sieti toisiaan paremmin. Sillä kokemuksella parisuhteesta puhuvat eivät tiedä tämän päivän menosta yhtikäs mitään.

Odottaminen on tylsää, rasittavaa ja masentavaa. Odottaessa menee elämä ohi. Olen jo kauan elänyt asenteella "avoimesti eteenpäin ja päivä kerrallaan", muodostamatta minkäänlaisia odotuksia. Mutta se ei auta. Olisi pitänyt viimeistään 18-kesäisenä aktiivisesti pelata naisten kanssa jos jotain olisi tahtonut myöhemmin sillä saralla saavuttaa. Muistan hyvin kesän 1998 kun täytin 18 ja sain ajokortin. Pukeuduin siististi, kiinnostuin kaikesta uudesta ja musta Toyota sai kyytiä. Ja se oli ainoa joka sai kyytiä. Kartanlukijan paikalla ei milloinkaan istunut yhtään naista. TV-chatin kautta kerran löysin samanikäisen tytön jonka kanssa läheteltiin silloisia uutuuksia, tekstiviestejä. Niiden perusteella hän kuitenkin päätteli etten ole tarpeeksi rento. Jatkoin odottamista.

Silti minusta tuntuu että naiset odottaa pitempään kuin miehet. Myöhemmin olen tutustunut moniin naisiin, jotka voivat tapailla minua viikkojakin. Sitten yhteydenpito loppuu kuin seinään tai toteamalla "sori et ole mun tyyppiä". On todella hyödytöntä tietää etten ole jonkin tietyn ihmisen tyyppiä. Sanoisivat ennemmin mikä minussa on vikana. Sen perusteella pystyisin kehittämään itseäni. Kehitän jatkuvasti, mutta mistä tiedän kehitänkö oikeaan suuntaan. Ilmeisesti en.

Lokakuussa nykyisen sportti-Mersuni etupenkille päätyi aivan ihastuttava neito. Joka muuten löytyi Suomi24:n treffeiltä. Meillä oli hauskempaa kuin minulla on koskaan kenenkään kanssa ollut. Katseltiin syvälle silmiin ja puhuttiin kaikesta mahdollisesta. Nähtiin useampi kerta ja molemmat oli täysillä mukana. Sovittiin että nähdään taas kolmen päivän kuluttua. Ei nähty. Yllättäen hän lakkasi vastaamasta puhelimeen, viesteihin ja poisti minut Facebookistaan. Sanomatta sanaakaan. Arvatkaa jäikö tästä tyhjä fiilis. Toisaalta olen aivan h-tin onnellinen että sain kokea ihastuttavan naisen huomiota edes sen verran.

Haluan ihastua. Rakastua. Seurustella. Silti edetä naisen ehdoilla, kuitenkin omana päättäväisenä itsenäni. Jossain on kohtalo joka pudottaa hänet eteeni tai sitten ei. Mutta odottaminen - poistakaa se sana Suomen kielestä.

12

344

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hear hear

En usko että ennen vanhaan valittiin huolellisemmin, vaan otettiin juuri se ensimmäinen vastaantuleva, mutta sitoutuminen on ollut vahvempaa silloin ja avioliittoa on pidetty tärkeänä ellei peräti pyhänä sekä avioeroa ja pettämistä on pidetty häpeällisenä, mitä se ei enää tänä päivänä ole.

Odottaminen ja liiallinen valkkailu on neurootikkojen puuhaa. Mitään täydellistä kumppania tai elämää ei ole eikä tule.

• Maailma on muuttunut

Myös ennen pettämistä oli paljon, tosin painottunut enemmän miehiin kuin tänä päivänä. Ennen oli väkivaltaa ja juoppoja ja huonoja suhteita ihan varmaan saman vrran kuin tänä päivänä. Mummoikäisissä on suhteellisen tavallista että pari ei nukkuu kumppaninsa kanssa edes samassa sängyssä tai heillä ei ole yhteisten lasten ja kodin lisäksi paljonkaan kosketuspintaa.

Mutta se on totta, että liitoissa pystyttiin. Luultavasti syy on se, että kestettiin ja hyväksyttiin enemmän ja avioero on ollut häpeä. Naisilla ei myöskään ollut monesti taloudellisia mahdollisuuksia erota, vaan elämä oli otettava sellaisena kuin se tuli. Jos avioelämä oli helvetti, sitten siihen vaan tyydyttiin.

Kumppanin suhteen yhdestä ei kannata tinkiä: tunteet. Kaikki muu on loppujen lopuksi epäoleellista.

• Vähän faktaa

Ennen vanhaan todellakin ei odotettu sitä oikeaa saapuvaksi vaan mentiin mahdollisimman äkkiä ja nuorina naimisiin. Ennen ei edes uskottu mihinkään "oikeaan" vaan ajateltiin että rakkaus tulee sitten perässä kunhan valitsee hyvää perheenisäainesta olevan miehen joka tuo luotettavasti leivän pöytään tai kodinhengetär naisen joka huolehtii kodin lisäksi lapsista ja miehestään. Rakkaudella oli aika vähän tekemistä useimmissa avioliitoissa. Järkiavioliittoja suosittiin. Toinen vaihtoehto oli sitten jos tyttö tuli raskaaksi ennen avioliittoa seksiä harrastettuaan jolloin useinkaan ei katsottu olevan enää muuta vaihtoehtoa kuin pakottaa pari naimisiin tahtoivatpa tai eivät ja olipa mies sitten kuinka kelvoton hyvänsä. Avioliiton ulkopuolella syntyneet lapset olivat suuri häpeä ja naisella ei yksin ollut juuri mitään mahdollisuuksia kasvattaa ja elättää lastaan. Mikäli lapsen isä ei naimisiin suostunut tai miehen suku oli vaikutusvaltaisempaa eikä liittoa hyväksynyt niin tyttö pakotettiin yleensä toiselle paikkakunnalle raskauden ja synnytyksen ajaksi vähintään ja lapsi annettiin pois. Nämä entisaikojen ihannoinnit täällä lähinnä huvittaa kun kuunnellut äidiltä, isältä, mummeilta ja vaareilta millaista entisaikojen avioliitot ja seurustelut olivat. Hyvin harva oli liitoissaan onnellisia mutta siitä ei ollut sopivaa puhua tai edes ajatella asiaa saati valittaa. Piti olla kiitollinen vaikka olisi kuinka onneton ja kelvottoman tai epäsopivan ihmisen kanssa yhdessä. Kulissit ulospäin olivat tärkeät ja ihmisten onnellisuus koettiin lähinnä turhamaisena ja itsekkäänä hömpötyksenä. Pitkään yhdessä eläessään osa pariskunnista sopeutui tilanteeseen ja ajan kanssa kiintyi puolisoonsa, mutta monet olivat erittäin onnettomia koko ikänsä.

• kala baliikki
        Maailma on muuttunut kirjoitti:

Myös ennen pettämistä oli paljon, tosin painottunut enemmän miehiin kuin tänä päivänä. Ennen oli väkivaltaa ja juoppoja ja huonoja suhteita ihan varmaan saman vrran kuin tänä päivänä. Mummoikäisissä on suhteellisen tavallista että pari ei nukkuu kumppaninsa kanssa edes samassa sängyssä tai heillä ei ole yhteisten lasten ja kodin lisäksi paljonkaan kosketuspintaa.

Mutta se on totta, että liitoissa pystyttiin. Luultavasti syy on se, että kestettiin ja hyväksyttiin enemmän ja avioero on ollut häpeä. Naisilla ei myöskään ollut monesti taloudellisia mahdollisuuksia erota, vaan elämä oli otettava sellaisena kuin se tuli. Jos avioelämä oli helvetti, sitten siihen vaan tyydyttiin.

Kumppanin suhteen yhdestä ei kannata tinkiä: tunteet. Kaikki muu on loppujen lopuksi epäoleellista.

Tunteiden lisäksi oleellista on pitää huolta, että saa hyvää kohtelua kumppaniltaan. Se kyllä taitaa yleensä seurata aidoista tunteista.

Muuten paljossa samaa mieltä kanssasi.

• samaa ajatellut

sama. mutta onneton minä olisin ollut sen ensimmäisen vastaantulevan kanssa, kuten myös sen mukiinmenevän tapauksen. Romatikko olet varmaan myös ja ikäsi luullut laillani, että kunhan kolahtaa, niin se on siinä.
      En ole epätoivoisesti halunnut valita väärinkään, se olisi epätoivon syvin kuilu, että olis pallo jalassa johonkin mistä ei irti pääsis koska ois vaikka lapsi tai asuntolaina tai muuten vain sellainen suhkoh ok tilanne, missä ei ole näennäisen suurta vikaa, muttei kyl onneakaan.

• Turhin totuus

Minulla on aina ollut, ja on edelleen se tunne etten pystyisi seurustelemaan kenenkään vain "ihan kivan" kanssa. Vaan tiettyjen elämän perusarvojen pitää kohdata, olla toisiinsa sopivia. Olen kohdannut tähän mennessä karkeasti arvioiden 45 oman ikäluokkani naista joiden kanssa ajatusmaailmat on silminnähden samanlaiset. He on kaikki olleet varattuja.

Se ettei ole asuntolainaa tai lasta on huomattavasti pienempi murhe kuin se, ettei ole koskaan ollut todellista mahdollisuutta seurustella henkisesti ja fyysisesti sopivan naisen kanssa. Kun näitä naisia kuitenkin on olemassa huomattavan paljon.

• nipaaaaaa

turhin totuus: hear hear. ei mitään mieltä seurustella vaan seurustelun vuoksi, koska ei halua olla yksin. tämä ainakin on ollut mulle selviö jo pitkään. mutta sitten täytyy toki kestää ne seuraukset, eli olla yksin ja katsella kun kaikilla muilla on se "ihana täydellinen parisuhde", mitä se ei varmastikkaan ole vaan ne ihmiset ovat juuri vaan napanneet sen ensimmäisen ihan kivan ja joko kasvaneet pitämään toisistaan tai sitten eivät vaan halua olla yksin ja silloin kuka vaan mukiinmenevä kelpaa :) onhan se välillä tylsää ja miettii että pitäiskö sittenkin vähän muuttaa omaa asennettaan, mutta... ei vaan pysty. varsinkin kun olen ihastunut moniin ihmisiin, mutta niistä ei ole koskaan tullut mitään vielä. ehkä sitä ajattelee, että joskus sellaisesta ihastuksesta tulee jotain. tylsien (mutta ei kamalien, "ihan ok") treffien jälkeen sitä aina pohdiskelee tätä hirveästi, mutta tähän mennessä olen ainakin aina päätynyt samaan lopputulemaan. lisäksi sille toiselle on tosi hankala sanoa miksi ei ole "just sitä tyyppiä" etenkin jos se on joku piirre mitä ei voi muuttaa. ja vaikka voisinkin, tuntuu että sitten se toinen haluaisi muuttua sua varten ja sekin tuntuisi jotenkin väärältä. koska itse en ainakaan ole valmis muuttamaan itseäni kummemmin jonkun takia jonka olen tuntenut parin viikon ajan. hankalaa, mutta totta :)

• silverfire

Kielissähän sanat muuttaa merkitystään ajan kuluessa - tässä klassisessa romantiikan kliseessä "oikeaa kannattaa odottaa" tuo odota -sana ei mielestäni viittaa ainakaan enää passiiviseen Manulle illallinen -odottamiseen vaan tarkoittaa aktiivista löytämistä, metsästämistä. Ja että ei kannata pelätä vaihtamista jos valinta osoittautuikin huonoksi (varoitus: tämä neuvo ei toimi graalin maljaa valitessa -toim. huom.).

En onneksi itse ole tätä "oikeaa kannattaa odottaa" -juttua kauheasti joutunut edes sukulaisilta kuuntelemaan, lähinnä olen kuullut sen lohduttavana lauseena jos vaikka pitkään olin yksipuolisesti ihastunut tyttöön jonka toinen mies sitten nappasi kainaloonsa... lähinnä ärsytti silloin tuo lause, joten ymmärrän ap:n tuntemukset ;)

• 36

Ei pidä odottaa, vaan naida kaikkea vastaantulevaa mikä nyt sattuu kriteerien sisälle mahtumaan.

• Se naisen käyttäytymisessä onkin kaikkein ärsyttävintä, ettei sano mikä on vikana, ei anna palautetta. Ehkä nainen luulee sillä olevansa "kohtelias" mutta todellisuudessa sellainen saa raivostumaan.

Mies ei saa tietää, mistä oikeastaan kiikasti eikä siis voi muuttua eikä kehittää itseään.
      Sellaiset naiset eivät ilmeisesti tiedä itsekään, mitä he oikeastaan haluavat.

Naisiin ei kannata ihastua, koska pettymys tulee joka tapauksessa.

Olisi hyvä jos keksittäisiin lääke, joka hävittäisi seksuaalisuuden kokonaan.

Naiset aiheuttavat vain pelkkää vitutusta. Jos heidät saisi kokonaan pyyhittyä mielestään pois, voisi elämässä keskittyä oleellisempiin asioihin.

• pweioölkj

Tilanne on tavallaan myös oravanpyörä. Jos haluat unohtaa naiset ja yksinäisyyden, keskityt omiin tekemisiisi. Kohta huomaat olevasi vielä yksinäisempi ja lähdet ulos ihmisten pariin. Näet onnellisia pareja ja haluaisit itsekin seurustella. Ei onnistu - ja sama alusta uudelleen. Huokaus.

• Caihou

Masennuslääkkeet vie panohalut, mutta henkisellä puolella ei taida sille mitään voida että sitä jatkuvasti edes vähän kaihoaa sitä naista ja parisuhdetta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saisinpa halata sinua joka päivä

ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a
      Ikävä
      68
      7772
    2. Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä

SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,
      Maailman menoa
      90
      4643
    3. Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki

Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K
      Maailman menoa
      110
      3855
    4. Eikö tunnukin kamalalta, kun en

anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut
      Ikävä
      70
      3315
    5. Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin

Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii
      Maailman menoa
      74
      2986
    6. Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne

Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja
      Maailman menoa
      130
      2684
    7. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      36
      2137
    8. Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"

Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan
      Maailman menoa
      62
      1957
    9. Muistattekos kun kaupassa piti pyytää tavarat myyjältä

Edes kahvipakettia ei saanut itse valita, vaan myyjä nouti sen hyllystä tiskille. Jos osti jauhelihaa, niin se jauhettii
      Maailman menoa
      259
      1902
    10. Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu

Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä
      Suomalaiset julkkikset
      56
      1878
    Aihe