Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kokeilin ensimmäistä kertaa soijaruohetta

MelkeinEhkäMies

Kokeilin tänään ensimmäistä kertaa soijaruohetta.
Liotin soijarouheen (2dl) kasviliemikuutiosta tehdyssä liemessä (3dl). Annoin imeytyä kymmenen minuuttia. Sekaan pippuria ja paprikajauhetta.

Paistoin soijarouheen sen jälkeen pannulla yhdessä sipulin kanssa. Lopuksi sekaan tomaattimurska-pasta-kastike, ja spagetin kanssa tuon soijarouhe-kastiikkeen sitten söin.

Hyvää. Melkein kuin olisi jauheliha-kastike. Siis maukasta.

Olen 32v, ja en ole aiommen paljoa kasvisruokailua harrastanu.
Nyt yritän pikkuhiljaa siirtyä kohti enemmän "vegaania" ruokavaliota, vaikka täys-vegaaniksi en aiokkaan ryhtyä. Kotonani ei koskaan tarjottu kasvisruokaa, vaan aina oli siinä liha/kala mukana. Joten tämä kasvisruoille totuttelu on minulle uutta.

Soijan hyväpuoli on myös hinta 5e/kilo, joka on kuivapainona parempi kuin jauhelihan.

22

360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dumdumdum

      Kannattaa kokeilla kanssa soijasuikaleita jos et oo kokeillu jo. Ne on hyviä :)

      • laughing-out-loud

        mikä helevatan vimma teillä ns vegeillä on apinoida kaikkea lihaa. millon soijamakaroonilaatikkoa, millon suikalepaistia. tehkää ny ne omat sössönne omilla nimillä , ihan nauruksi pistää kun ootte mukavegejä ja sitten markkinoilla on joku soijanakko. ei todellakaan mitään uskottavaa touhua, naurettavaa kyllä.


      • MelkeinEhkäMies
        laughing-out-loud kirjoitti:

        mikä helevatan vimma teillä ns vegeillä on apinoida kaikkea lihaa. millon soijamakaroonilaatikkoa, millon suikalepaistia. tehkää ny ne omat sössönne omilla nimillä , ihan nauruksi pistää kun ootte mukavegejä ja sitten markkinoilla on joku soijanakko. ei todellakaan mitään uskottavaa touhua, naurettavaa kyllä.

        en siis ole täys vegaani, vaan jotensakin puolitiessä, ja haluan edelleen keventää ruokavaliota. Minusta liharuokien jäljittely on ihan OK ruuanlaittotaito, hyviähän ne on kasvispuhvit ym. mutta kyllä kelpaisi intialainen täyskasvisruokakin, vaan enpä osaa tehdä on kallista


        Näin jälkikäteen joudun toteamaan että mun maha ei sitten lopulta kestänytkään tuota soijaa, vaan sain ripulin. Ei siinä pitänyt mikään ainesosa olla pilalla tms


      • KASVISSYÖJÄ -82
        laughing-out-loud kirjoitti:

        mikä helevatan vimma teillä ns vegeillä on apinoida kaikkea lihaa. millon soijamakaroonilaatikkoa, millon suikalepaistia. tehkää ny ne omat sössönne omilla nimillä , ihan nauruksi pistää kun ootte mukavegejä ja sitten markkinoilla on joku soijanakko. ei todellakaan mitään uskottavaa touhua, naurettavaa kyllä.

        Saanen huomauttaa, että läheskään kaikki kasvissyöjät eivät ole kasvissyöjiä siksi että eivät PITÄISI liharuokien mausta. Suurimman osan kohdalla syyt ovat eettiset tai terveydelliset. Minä en halua syödä lihaa, koska se vaatii elävän olennon hengen. Mutta koska olen kasvanut sekasyöjäperheessä, olen lapsuudessani syönyt paljonkin erilaisia liharuokia ja pitänyt niiden mausta. Jos vain suinkin voin, syön erittäin mielelläni vaikkapa nakkisämpylöitä, suikalekastikkeita ja makaronilaatikkoa, sillä pidän niiden mausta! En vain halua kenenkään kuolevan saadakseni syödä näitä ruokalajeja! Porkkana EI maistu minulle nakin korvikkeena, eikä lanttu passaa makaronilaatikkoon. Mikä siinä on niin vaikeaa lihansyöjien ymmärtää!?!?


      • true vege?
        KASVISSYÖJÄ -82 kirjoitti:

        Saanen huomauttaa, että läheskään kaikki kasvissyöjät eivät ole kasvissyöjiä siksi että eivät PITÄISI liharuokien mausta. Suurimman osan kohdalla syyt ovat eettiset tai terveydelliset. Minä en halua syödä lihaa, koska se vaatii elävän olennon hengen. Mutta koska olen kasvanut sekasyöjäperheessä, olen lapsuudessani syönyt paljonkin erilaisia liharuokia ja pitänyt niiden mausta. Jos vain suinkin voin, syön erittäin mielelläni vaikkapa nakkisämpylöitä, suikalekastikkeita ja makaronilaatikkoa, sillä pidän niiden mausta! En vain halua kenenkään kuolevan saadakseni syödä näitä ruokalajeja! Porkkana EI maistu minulle nakin korvikkeena, eikä lanttu passaa makaronilaatikkoon. Mikä siinä on niin vaikeaa lihansyöjien ymmärtää!?!?

        Vedätkö sinäkin ukkojen safkoista nuo kasvispuolet napaasi?

        Ongelmani on, että tuo kauniimpi osapuoli tykkää syödä safkoistani tuon kasvispuolen vaikka olen tehnyt ruuan noin kokonaisuuseksi, en siihen, että lihat minulle, kasvikset hänelle. Siis sekakäyttäjä olen.

        Miten tuo kasvissyönti noin ideana muutenkin sopii siihen, että esim. kasvissyöjä voi syödä "ns." lihalla maustetut lisäkkeet ruuasta? Eikö tämäkin olisi oikean kasvissyöjän periaatteita vastaan?

        Yritän ymmärtää tätä naiseni kasvissyöntiä ja kokkailen hänelle välillä jotain missä korvaan lihan noilla "soija jutuilla", mutta se syöpi väliin silti esim. valkosipulipotut paistini alta tai riisit kanapedistäni.
        Itse lihaan se ei koske, mutta samassa liemessä nämä on muhinut, joten sekasyöjä se on kuten minäkin, jos minulta kysytään. (se ei kuulemma tykkää lihasta?)
        Sano sille ettei tuo ole "oikeaa" vege-juttua. Tai kuka tahansa kelpaa.


      • fdsdf3443242323
        true vege? kirjoitti:

        Vedätkö sinäkin ukkojen safkoista nuo kasvispuolet napaasi?

        Ongelmani on, että tuo kauniimpi osapuoli tykkää syödä safkoistani tuon kasvispuolen vaikka olen tehnyt ruuan noin kokonaisuuseksi, en siihen, että lihat minulle, kasvikset hänelle. Siis sekakäyttäjä olen.

        Miten tuo kasvissyönti noin ideana muutenkin sopii siihen, että esim. kasvissyöjä voi syödä "ns." lihalla maustetut lisäkkeet ruuasta? Eikö tämäkin olisi oikean kasvissyöjän periaatteita vastaan?

        Yritän ymmärtää tätä naiseni kasvissyöntiä ja kokkailen hänelle välillä jotain missä korvaan lihan noilla "soija jutuilla", mutta se syöpi väliin silti esim. valkosipulipotut paistini alta tai riisit kanapedistäni.
        Itse lihaan se ei koske, mutta samassa liemessä nämä on muhinut, joten sekasyöjä se on kuten minäkin, jos minulta kysytään. (se ei kuulemma tykkää lihasta?)
        Sano sille ettei tuo ole "oikeaa" vege-juttua. Tai kuka tahansa kelpaa.

        Ei hän silloin mikään kasvissyöjä ole jos jostain lihapediltä syö riisejä tai paistin alta kermaperunoita. Minua ainakin yököttää ajatus että se riisi olisi siinä samassa ollut.

        Eli taitaa olla tämä kumppanisi niitä suht. yleisiä "feikki kasvissyöjiä".


      • slurpzzzzzz
        fdsdf3443242323 kirjoitti:

        Ei hän silloin mikään kasvissyöjä ole jos jostain lihapediltä syö riisejä tai paistin alta kermaperunoita. Minua ainakin yököttää ajatus että se riisi olisi siinä samassa ollut.

        Eli taitaa olla tämä kumppanisi niitä suht. yleisiä "feikki kasvissyöjiä".

        Feikki tai ei, tulkinta on yksilöllinen ja niin ovat myös ihmisten omat päätökset.
        Minusta on parempi sekin, että on "feikki"vege kuin että olisi pinttynyt lihansyöjä. Feikki tai wannabe-vege sentään yrittää ja tajuaa mistä on kysymys.

        Mutta totta, yleensä kasvissyöjä karttaa muutakin kuin varsinaisia ihankimpaleita eli ei syö lihaliemessä keitettyjä kasviksia eikä liha-ateriaa, josta lihat on jätetty pois, eikä syö tuotteita, joihin liha on "piilotettu" esim. gelatiinia karekeissa, kakuissa ja leivoksissa sillä gelatiini (liivate) on teruasjätejauhoa, luuliimaa.

        Tuosta apinoinnista. En näe siinä mitään ongelmaa, ja itse olen valmis syömään seitankinkkua, vegaanista karjalanpaistia, kasviskalaa, valekanaa jne. Aasiassa on jopa ravintoloita, joissa ruokien nimet ovat alkuperäiset esim. riisikanaa, pippurihärkää, porsaansuikaleita mutta kaikki ruuat ovat silti kasvisruokia. Eläimen liha vain on vaihdettu kasvislihaan, joka on tehty soijasta tai venhäproteiinista.

        Tärkeintähän ei ole ruuan nimi tai muoto vaan se, ettei sen valmistamiseksi ole vahingoitettu eläviä olentoja - niin, ja maku tietysti!


      • .o. .o.
        MelkeinEhkäMies kirjoitti:

        en siis ole täys vegaani, vaan jotensakin puolitiessä, ja haluan edelleen keventää ruokavaliota. Minusta liharuokien jäljittely on ihan OK ruuanlaittotaito, hyviähän ne on kasvispuhvit ym. mutta kyllä kelpaisi intialainen täyskasvisruokakin, vaan enpä osaa tehdä on kallista


        Näin jälkikäteen joudun toteamaan että mun maha ei sitten lopulta kestänytkään tuota soijaa, vaan sain ripulin. Ei siinä pitänyt mikään ainesosa olla pilalla tms

        Joskus voi käydä niin, että maha ei tykkää uudesta ruoka-aineesta.
        Kannattaa totutella pikku hiljaa soijarouheeseen. Alkuvaiheessa sitä voi myös liottaa normaalia kauemmin. Sen voi liottaa jopa yön yli jääkaapissa.


      • MelkeinEhkäMies.
        .o. .o. kirjoitti:

        Joskus voi käydä niin, että maha ei tykkää uudesta ruoka-aineesta.
        Kannattaa totutella pikku hiljaa soijarouheeseen. Alkuvaiheessa sitä voi myös liottaa normaalia kauemmin. Sen voi liottaa jopa yön yli jääkaapissa.

        Tuo juttu mitä sanoit on totta, nimittäin ensimmäinen erää meni maha sekaisin (olin kyllä silloin myös antibiootti kuurilla), ja nyt kun kokeilin uudestaan, niin kyllä se maha sitä nyt kesti

        Muuten, tiesitkö että soijarouhe ei ole puhdas luonnontuote, vaan tuote joka tehdään elintarviketeolisen kemiallisen prosessin läpi. No, jos se on noin halpaa, niin pakko sitä on silti ostaa. Mulle ruuan hinta on yksi kriteeri (oon opiskelija)

        Härkäpapuja ei kaupassa ollut.


      • lähes true vege
        fdsdf3443242323 kirjoitti:

        Ei hän silloin mikään kasvissyöjä ole jos jostain lihapediltä syö riisejä tai paistin alta kermaperunoita. Minua ainakin yököttää ajatus että se riisi olisi siinä samassa ollut.

        Eli taitaa olla tämä kumppanisi niitä suht. yleisiä "feikki kasvissyöjiä".

        Itse olen lakto-ovovegetaristi, ja syön esim. niitä kermaperunoita paistin alta. Tosin lähinnä siksi että perheeni pakottaa. Olen nyt 15 ja aion jättää maidon ja kananmunat kokonaan pois ruokavaliostani, kun vanhemmat eivät voi siihen enää vaikuttaa.


    • puolivege

      Kannattaa syödä myös tofua, se toimii. Jääkaappin marinoitumaan ja pannulle.

      • MelkeinEhkäMies

        Onko sulla tietoa hinta/kg jos vertaillaan

        Soijarouhe
        Soija suikale
        Tofu

        Eli mikä on kallein, mikä halvin


    • muikkelis

      Pitääkö sitä soijaa liottaa etukäteen ? Meinasin syöttää koiralle, jos kelpaa. Ite oon maistanut 2 kertaa: ensimmäisen ja viimeisen.

      • soijasiitake

        Kyllä pitää ja kannattaa liottaa.
        Jos tykkäät sienistä, liota yhdessä kuivattujen sienten kanssa ja paista sitten yhdessä.


    • KoppavaHoro

      Soijan vaihtoehdoksi - tai rinnalle - voin suositella myös härkäpapurouhetta.

    • MelkeinEhkaMies

      Nyt kokeilin soijarouhetta paistetun kaalinkanssa, ja se oli pahan makuista. Joten soija sopii vain maustettuna, ja jonkun vahvasti peittävän tomaattikastikkeen kanssa.

    • gixzi

      Aika monille on siirtymävaihe kasvissyöntiin helpompi kun voi syödä tuttuja liharuokia muistuttavia kasvisnakkeja, pihvejä ym. Itse olen ollut veg jo 20 vuotta, mutta ihan hyvin voin syödä kasvispihvejä ja nakkeja kunhan niitä ei ole valmistettu samassa tehtaassa kuin lihaa. Ei ne minua muistuta liikaa lihasta. En ymmärrä miksi lihansyöjille on ongelma se että kasvissyöjä syö kasvisnakkeja. Nehän on tosi käteviä esim. mökillä grillata eikä ne lihalle maistu. Kerran kylläkin ostin kalapuikon tapaisia kasvispuikkoja. En pystynyt syömään niitä kun ne maistuivat niin kalalle.

      Itse en voisi syödä liharuoasta osia. Esim. minulle on kerran tarjottu lihakeittoa “nouki sieltä kasvikset”. Ei missään nimessä kiitos!

      Soijarouhe sopii mielestäni tosi hyvin kaalilaatikkoon ja muihin laatikkoruokiin. Jotkut ripottelevat sitä myös esim. jogurttiin. Haluaisin huomauttaa kuitenkin että en suosittele teollista soijaa jokapäiväiseen käyttöön, siitä ollaan joskus sitä mieltä että se voi aiheuttaa terveysongelmia. Suosittelen ruokavalioon myös papuja, linssejä, hamppua, seitania. Härkäpapurouhe on aika puisevaa, mutta ei se haittaa!

      Oletko ap muuten sinkku? ;)

      • MelkeinEhkäMies

        Ai miksikö sinkku? Kun olen yli 30v opiskelija? No joo, täytyy tunnustaa että asun yksin.


    • laiskamatonen

      Toi paistaminen on täysin turha vaihe. Mun mielestä soijaproteiinirouhe on parempaa kuin tavallinen tumma soijarouhe.

      • kokki.

        Paistaminen, silloin kun se tapahtuu kuumalla pannulla, niin että pinta ruskistuu hieman, antaa makua. Yleisesti ottaen pelkkä kuumentaminen ei tee yhtä maukasta kuin gralliminen ja paistaminen jossa ruoan pinta-kerros kärähtää. Kun ruoan pinta kärähtää, sen proteiinit/rasvat palavat (mistä johtuu tummuminen hiilimäiseksi) ihan siitä pinnasta, ja syntyy makua antavia aromeja

        Käristetty ruoka ei ehkö ole yhtä terveellistä kuin uunissa paistettu tai keitetty, mutta kyllä se käräyttäminen parantaa makua


    • MelkeinEhkaMies

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2184
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2013
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1632
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1460
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1347
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 50
      1215
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe