Hei! Tarvitsisin hieman apuanne. Olen menossa leirille jossa yhtenä päivänä käsitellään päihteitä. Käsittelemme myös alkoholin vaikutusta läheisiin. Olisin hyvin kiitollinen jos joku vaivautuisi kirjoittamaan tänne miten läheisen alkoholinkäyttö on vaikuttanut itseen, (itselläni ei tästä nimittäin kokemuksia ole)! Ja muuten haluan vielä toivottaa teille kaikille voimia ja jaksamista! KIITOS!
Kaikki te alkoholistien läheiset!
40
13355
Vastaukset
- kokenut
hei sinulle. Olen 40v nainen. Kokemukseni on seuraava. Olin naimisissa 10 vuotta miehen kanssa joka joi jatkuvasti, milloin milläkin verukkeella ja niitähän oli. Jos juttelin akloholin käytöstä niin yleensä hän sai kohtauksen ja hakkasi minut. Kestin sitä turhan kauan. en nauttinut elämästäni silloin, nyt kun erosta on kulunut 3 vuotta alan pikku hiljaa elää elämää.
- EIPPA
aloin seurusteleen 6 v sitten aivan ihana miehen kanssa. sanoin kaikille, että onhan se vähän juopon näköinen. itse uskoin, että kaikki yksinäisethän kaljottelee jo ajankulukseen.
no pari kuukautta hän jaksoi tsempata, mutta sitten jo eka ryypystä säikähdin, että tämä ei normaali kaljottelija olekkaan, ei edes pelkkä juoppo. tämä on alkoholisti. välillä olen miettinyt onko mielisairaskin vaiko pelkkä alkoholisti. asuimme vuoden yhdessä, mutta se oli järkyttävää aikaa. hän todella sekoaa päästään heti kun retkahtaa ja juo viikko tolkulla yötä päivää. siitä huolimatta seurustelu on jatkunut lukuisista irtiottoyrityksistä huolimatta. ihmisenä hän on
mitä parhain ja omakotitalon omistavalle naiselle hyvä "työmies". mutta en voi kieltää,
etteikö minuun ole jäänyt oheissairastumisen piirteitä. itse olen raitis. alkoholistit ovat tunneihmisiä. siksi heihin on helppo rakastua ja
siksi heihin jää roikkumaan. mutta poikaystävänä
alkoholisti on omaakin mielenterveyttä rasittava.
jos huomaat uuden ystäväsi olevan alkoholisti, hankkiudu heti eroon sillä myöhemmin et raski häntä heittää, eikä sinusta ole enää luomaan uutta suhdetta, koska olet sairastunut läheisriippuvuuteen.- sani
kirjoituksesi oli hyvin avartava , kuten muidenkin, kiitos myös heille.
itse en kärsi alkoholista, mutta se on seuranani ihmissuhteiden kautta, mutta voisin olla ongelmatapaus myös itse, mutta onneksi joku tekee seuraavista aamuista niin kamalia, että olen varovainen asian suhteen, onni vai onnettomuus se sitten onkin..
Mutta tuo kirjoituksesi sai minutkin ajattelemaan ja pohtimaan,tunneihmisiä.. niinpä myönnän että näin asia on..en vain ole tajunnut sitä, mutta toivon että voisin auttaa läheistäni ja jotenkin päästä tasapainoon alkoholin kanssa...
miksdi aina joku kumminkin on ihmisten ja asioiden välissä, minullakin tällä kertaa alkoholi näyttelee isoa osaa.. mutta uusin ajatuksin taas eteenpäin.
- Sologdin
Isäni oli alkoholisti, tuurijuoppo. Hänen juomistuurinsa kestivät nuorempana viikon, kaksi, pari-kolme kertaa vuodessa, vanhempana kerrat ja juomisajat harvenivat. Hänellä oli Helsingissä tai muualla erään järjestön kokouksia ja niistä tuuri tavallisesti sai alkunsa. Hän oli muutaman päivän "kadoksissa" josta aikanaan ilmestyi mökille lopettelemaan humalaansa ja kärsimään krapulaansa. Hän ei juovuksissa ollut väkivaltainen, itse asiassa lempeämpi ja paljonkin avoimempi kuin selvänä.
Äitini ei hyväksynyt hänen juomistaan ollenkaan ja häpesi hänen käytöstään elämänsä loppuun saakka (isä kuoli 1995 lähes 79-vuotiaana ja äiti viime vuonna 86-vuotiaana). Vielä kuolinvuoteellaan, sekavana aivoinfarktin jäljiltä hänen tunteensa, pelkonsa ja häpeänsä tulivat julki aivan samanlaisina kuin vuosikymmeniä sitten. Hän luuli isän olevan juomassa ja poliisin ottaneen pois perheen auton (mitään sen tapaistakaan ei todellisuudessa tapahtunut). Häpeä oli niin laaja-alaista, että hän osittain eristäytyi yhteisöstä jossa eli.
Pelko ja häpeä tulivat tietysti minunkin tutuikseni niin pitkältä ajalta kuin jaksan muistaa ja koin samanlaisia tunteita. Puheet "maantielle joutumisesta" koin lapsen tapaan konkreettisesti, vaikka itse asiassa nyt aikuisen silmin olimme hyvin toimeen tulevia. Pelkäsin vuosikausia sitä, että isälle tapahtuisi jotakin noilla juomareissuilla. Tunnelmiani en voi kuvailla muulla sanalla kuin kaamea.
Juomisen mallinkin opin isältä (tosin en yksin häneltä: likipitäen kaikki jotka joivat joivat samalla tavalla). Viinan juomisen tarkoitus oli saada humala ja mies joka tyhjensi viinapullon yhdellä huikalla oli sankari. Omalla sarallani minäkin jouduin kamppailemaan vuosikausia alkoholin kanssa. Juomiseni loppui kuusi vuotta sitten uskoon tuloon ja juomisen tarvekin poistui. Minua on auttanut paljon Raimo O. Kojon kirja "Eroon viinasta" jossa kiinnitetään paljon huomiota paitsi juoppoon myös juopon läheisiin ja annetaan heille kokeneen konkreettisia neuvoja. Suosittelen, että sinäkin lukisit sen jos ehdit ennen leiriäsi. Se kirja on auttanut satoja muitakin kuin minua.
Ei pidä käsittää niin, että tuomitsisin tai vihaisin vanhempiani. Kummallakin oli syynsä käyttäytymiseensä, molemmat kantoivat raskaita taakkoja - eri asia on turhaanko mutta kantoivat kuitenkin. He olivat ainoat vanhempani. Nyt he ovat poissa ja kaipaan heitä. - joku
Osta viimeisin Anna ja ota mukaan leirille. Siinä on kuusisivuinen juttu alkoholistien läheisistä sekä tietoa mistä läheinen saa apua!!
- Apua tarvitseva
kiitos vinkistä! ja kkitos jo nyt kaikille vastanneille!
- annkatherine
Olen asunut alkoholisti-mieheni kanssa kolmisen vuotta ja vasta nyt alkanut ymmärtämään, että se on ongelma ja vaikuttaa syvästi myös minuun. Juomiseen liittyy pettämistä yms. Olen henkisesti riekaleina; miehen pettäminen on saanut minut tuntemaan arvottomuutta, syyllistän itseäni juomisesta ja pelkään koko ajan suuttuttavani hänet ja näin ajavan hänet juomaan ja pettämään. Tämä on hyvin väsyttävää. En kehtaa puhua asiasta kenellekään. Mieheni on saattanut minut moniin noloihin tilanteisiin humalapäissään ja joudun peittelemään hänen juomistaa, osittain myös itseltäni jaksaakseni eteenpäin. Kerran olen kuitenkin rohkaistunut soittamaan poliisit miehen lähdettyä taas kerran ajamaan autoa humalapäissään. Kiinni hän ei kuitenkaan jäänyt. Mitään ei oikeastaan voi suunnitella, se kaatuu kuitenkin juomiseen. Tai sitten mennään esim. perhejuhliin krapulassa, ja minua hävettää. Lomat kuluvat aina juodessa. Kuitenkin rakastan miestäni enkä halua hänestä eroon. Selvinpäin hän on mitä ihanin ja huolehtivin ihminen ja mies. Mutta kuten joku jo tuossa aiemmin totesi, alkoholistit OVAT todella tunneihmisiä takanaan monesti kipeitä kokemuksia, ja taakan käydessä liian suureksi he turvautuvat alkoholiin. Läheisenä tunnen olevani umpikujassa; minuun koskee kovasti juominen ja sen oheiset, mutta en osaa irrottautua tunnesiteen vuoksi.
- mau68
Hei!!
Minäkin olen ollut umpikujassa jo pitkän aikaa...
Aloin seurustelemaan nykyisen avomieheni kanssa kolmisen vuotta sitten. Alkuun ajattelin hänen juovan vain kun hänen erostaan ex-tyttöystäväänsä oli kulunut vasta puolisen vuotta..kuuntelin hänen itkuaan ja valitustaan ex suhteestaan parikin vuotta vaikka hän sanoi rakastavansa exäänsä, tai minua, tai exäänsä, milloin ketäkin? Hän oli myös väkivaltainen ja yhden kerran naapurit soittivat poliisin paikalle kun hän ei päästänyt minua autosta ulos vaan hakkasi...
Ja kuinkas ollakkaan, muutama kuukausi tästä eteenpäin, tulin raskaaksi. Hän lupasi "muuttua" ja tehdä kaikkensa perheen eteen...joopa joo...tämä selittely jatkuu edelleenkin, lapsemme puoli vuotias ja äijä dokaa joka vkonloppu ja nyt lomalla ollessaan tietty päivittäin. Ja minä olen se kaiken aiheuttaja ja paska jne...edellisestä liitosta minulla teini-ikäinen lapsi, joka on "aivan kamala" kun hän minulle puhuu teinistä, mutta teinilleni hän on niin mielin kielin...
Voi kuinka minulla olisi tarinaa vaikka pariinkin kirjaan, mutta pääsinpäs nyt edes hiukan avautumaan.
Ymmärrän täysin tuskasi!!
Minä meinaan kyllä lapsen kanssa lähteä täältä "herran talosta", mutta en ihan vielä. Täytyy järjestellä ensin hiukan asioita...
Jaksamisia!!!! - garamel
mau68 kirjoitti:
Hei!!
Minäkin olen ollut umpikujassa jo pitkän aikaa...
Aloin seurustelemaan nykyisen avomieheni kanssa kolmisen vuotta sitten. Alkuun ajattelin hänen juovan vain kun hänen erostaan ex-tyttöystäväänsä oli kulunut vasta puolisen vuotta..kuuntelin hänen itkuaan ja valitustaan ex suhteestaan parikin vuotta vaikka hän sanoi rakastavansa exäänsä, tai minua, tai exäänsä, milloin ketäkin? Hän oli myös väkivaltainen ja yhden kerran naapurit soittivat poliisin paikalle kun hän ei päästänyt minua autosta ulos vaan hakkasi...
Ja kuinkas ollakkaan, muutama kuukausi tästä eteenpäin, tulin raskaaksi. Hän lupasi "muuttua" ja tehdä kaikkensa perheen eteen...joopa joo...tämä selittely jatkuu edelleenkin, lapsemme puoli vuotias ja äijä dokaa joka vkonloppu ja nyt lomalla ollessaan tietty päivittäin. Ja minä olen se kaiken aiheuttaja ja paska jne...edellisestä liitosta minulla teini-ikäinen lapsi, joka on "aivan kamala" kun hän minulle puhuu teinistä, mutta teinilleni hän on niin mielin kielin...
Voi kuinka minulla olisi tarinaa vaikka pariinkin kirjaan, mutta pääsinpäs nyt edes hiukan avautumaan.
Ymmärrän täysin tuskasi!!
Minä meinaan kyllä lapsen kanssa lähteä täältä "herran talosta", mutta en ihan vielä. Täytyy järjestellä ensin hiukan asioita...
Jaksamisia!!!!Olen asunut avopuolisoni kanssa nyt 5kuukautta,yhdessä olemme olleet 10 kuukautta.Nyt on menossa raitis jakso,kestänyt n.3kk,välillä on todella vaikeaa hänelle tulee juomahaluja ja silloin hän muuttuu erilaiseksi ja ilkeäksi minua kohtaan.Juomisten aikana on ollut pettämistä ym.Minusta itsestä on tullut hermoilija,epäilijä,syyttäjä ja itken helposti eli ihan hermo olo,en halua eroa on meillä todella ihanaakin yhdessä ja hän on huomaavainen ym.mutta sitten on näitä vaikeita hetkiä. Kuvittelen että hän pettää minua jatkuvasti ym.koska on tullut muutamia viestejä naisilta, en tiedä olenko sairastunut läheisriippuvuuteen vai olenko sekoamassa?? Luonteeni on muuttunut aika paljon ja huonommaksi. Minäkin kuulen olevani aina syypää ja kamala akka
- ei voi mitään, mitä voi
garamel kirjoitti:
Olen asunut avopuolisoni kanssa nyt 5kuukautta,yhdessä olemme olleet 10 kuukautta.Nyt on menossa raitis jakso,kestänyt n.3kk,välillä on todella vaikeaa hänelle tulee juomahaluja ja silloin hän muuttuu erilaiseksi ja ilkeäksi minua kohtaan.Juomisten aikana on ollut pettämistä ym.Minusta itsestä on tullut hermoilija,epäilijä,syyttäjä ja itken helposti eli ihan hermo olo,en halua eroa on meillä todella ihanaakin yhdessä ja hän on huomaavainen ym.mutta sitten on näitä vaikeita hetkiä. Kuvittelen että hän pettää minua jatkuvasti ym.koska on tullut muutamia viestejä naisilta, en tiedä olenko sairastunut läheisriippuvuuteen vai olenko sekoamassa?? Luonteeni on muuttunut aika paljon ja huonommaksi. Minäkin kuulen olevani aina syypää ja kamala akka
kaikki tarinat kuulostavat pelottavan tutuilta.
seurustelin 1.5 vuotta alkoholistin kanssa, ja olemme molemmat suhteessa hyvinkin nuoria, minä 25, hän 27.
eksäni juominen on päivittäistä, hän on saanut vuoden sisään 5-6 viinakramppia, jotka ovat siis epilepsiakohtauksen näköisiä kohtauksia.
kauhuissani olen soittanut ambulanssin useita kertoja.
juominen ei lopu, ei kun anelen, ei kun itken, ei kun huudan.
oma käytöksenikin muuttui turhautumiseni takia.
erosta on nyt alle puoli vuotta. rakastan ja ikävöin jokapäivä.
en pääse irti. olen hulluna huolesta päivittäin, heräilen yöllä soittamaan, että onko hän kunnossa.
olen täysin hukassa myös omassa elämässäni.
en tiedä mitä tehdä, en mistä saisin apua.
en jaksa enää. - garamel
ei voi mitään, mitä voi kirjoitti:
seurustelin 1.5 vuotta alkoholistin kanssa, ja olemme molemmat suhteessa hyvinkin nuoria, minä 25, hän 27.
eksäni juominen on päivittäistä, hän on saanut vuoden sisään 5-6 viinakramppia, jotka ovat siis epilepsiakohtauksen näköisiä kohtauksia.
en pääse irti. olen hulluna huolesta päivittäin, heräilen yöllä soittamaan, että onko hän kunnossa.
en jaksa enää.minä olen saanut nyt itselleni apua ja sinäkin voit mennä alkoholistien läheisten ryhmään,sieltä saa apua ja tukea itselleen vaikeaan tilanteeseen.
- läheinen
ei voi mitään, mitä voi kirjoitti:
en jaksa enää.Suhde miesystävääni alkoi nopeasti. Hämmästelin alkoholinkäyttöä, mutta en osannut siihen puuttuakaan. Hän salasi sen ja vähätteli sitä. Reilu kuukausi yhdessä ja sain selville, että hän oli rattijuoppo, kaksinkertainenn sellainen. Vähitellen narkkarikaverit ja pilleristit ja toiset alkoholistit olivat hänen luonaan viikkoja kerrallaan. Tässä vaiheessa sairastuin vakavaan masennukseen ja elämän iloni katosi. Hain apua ja sain sitä. Pystyin jatkamaan elämääni miehen taustalla. Oma lapseni aiemmasta suhteesta kärsi masennuksestani. Vähitellen itsetuntoni kasvoi. Emme tavanneet kolmeen kuukauteen ja annoin periksi. 3kk:n jälkeen mies muutti kesäksi luokseni ja oli selvinpäin. Hän oli kuin normaali isäpuoli. Ihana sellainen. Syksyllä entinen meno jatkui. Sain elämästäni kiinni taas ja häntä ärsytti että menestyin työssäni ja opiskeluissa. Olin syypää kaikkeen ja huono ihminen jne jne jne.
Mittani alkaa olla täynnä. Mukaan ovat tulleet ainakin jossakin määrin kannabis ja lisääntyvässä määrin lääkkeet. Olen kaksi vuotta katsellut, kuunnellut, auttanut, itkenyt, puhunut, huutanut ja selitellyt. Mikä pahinta olen valehdellut hänen puolestaan, salatakseni hänen sairautensa vakavuutta. Häpeän hänen alkoholismiaan. HÄPEÄN sitä. tunnistan itsestäni kaikki läheisriippuvaisen tunnusmerkit. Luettuani kirjan "Läheinen" itkin vuolaasti tajutessani, että luin omaa tarinaani. En jaksa enää. Irtipäästäminen on vaikeaa. En jaksa olla enää huono ihminen, en ole syyllinen hänen juomiseensa. Mietin päivittäin miksi olen miehen kanssa. Tänään sain kuulla, että kalja tulee ennen minua ja poikaa. Jätin hänet taas kerran... ja otin takaisin. Vihaan itseäni ja sitä heikkoutta, etten voi antaa mennä. Soitin miehen vanhemmille tänään ja selitin asiaa. Äiti ei ymmärrä eikä jaksa käydä asiaa enää läpi. Hän on myös läheisriippuvainen. Voimavarat on loppu. - kahden äiti -79
läheinen kirjoitti:
Suhde miesystävääni alkoi nopeasti. Hämmästelin alkoholinkäyttöä, mutta en osannut siihen puuttuakaan. Hän salasi sen ja vähätteli sitä. Reilu kuukausi yhdessä ja sain selville, että hän oli rattijuoppo, kaksinkertainenn sellainen. Vähitellen narkkarikaverit ja pilleristit ja toiset alkoholistit olivat hänen luonaan viikkoja kerrallaan. Tässä vaiheessa sairastuin vakavaan masennukseen ja elämän iloni katosi. Hain apua ja sain sitä. Pystyin jatkamaan elämääni miehen taustalla. Oma lapseni aiemmasta suhteesta kärsi masennuksestani. Vähitellen itsetuntoni kasvoi. Emme tavanneet kolmeen kuukauteen ja annoin periksi. 3kk:n jälkeen mies muutti kesäksi luokseni ja oli selvinpäin. Hän oli kuin normaali isäpuoli. Ihana sellainen. Syksyllä entinen meno jatkui. Sain elämästäni kiinni taas ja häntä ärsytti että menestyin työssäni ja opiskeluissa. Olin syypää kaikkeen ja huono ihminen jne jne jne.
Mittani alkaa olla täynnä. Mukaan ovat tulleet ainakin jossakin määrin kannabis ja lisääntyvässä määrin lääkkeet. Olen kaksi vuotta katsellut, kuunnellut, auttanut, itkenyt, puhunut, huutanut ja selitellyt. Mikä pahinta olen valehdellut hänen puolestaan, salatakseni hänen sairautensa vakavuutta. Häpeän hänen alkoholismiaan. HÄPEÄN sitä. tunnistan itsestäni kaikki läheisriippuvaisen tunnusmerkit. Luettuani kirjan "Läheinen" itkin vuolaasti tajutessani, että luin omaa tarinaani. En jaksa enää. Irtipäästäminen on vaikeaa. En jaksa olla enää huono ihminen, en ole syyllinen hänen juomiseensa. Mietin päivittäin miksi olen miehen kanssa. Tänään sain kuulla, että kalja tulee ennen minua ja poikaa. Jätin hänet taas kerran... ja otin takaisin. Vihaan itseäni ja sitä heikkoutta, etten voi antaa mennä. Soitin miehen vanhemmille tänään ja selitin asiaa. Äiti ei ymmärrä eikä jaksa käydä asiaa enää läpi. Hän on myös läheisriippuvainen. Voimavarat on loppu.Rakastuin tulisesti tummaan mieheen. Hänen äitinsä oli juuri kuollut. Hän oli lämmin ja hellä ja halusi koko ajan olla kanssani. Tein silloin kahta työtä ja hän oli työtön. Kolmansien treffien jälkeen hän jäi luokseni asumaan. Ei enää halunnut luotani pois. Koko ensimmäisen vuoden aikana hän oli vain minun. En tavannut hänen ystäviään ollenkaan. Tuolloin se tuntui ihanalta olin ollut sinkku pitkään ja kaipasin kipeästi rakkautta. Hän rupesi puhumaan perheestä ja lapsista ja päätimme hankkia ensimmäisen lapsemme.
Kun raskaustesti näytti positiivista mies lähti juomaan. Olihan hän juonut aiemminkin mutta silloin minäkin olin juhlimassa ja hän pelkäsi menettävänsä minut jollekkin muulle joten tuli aina mukanani kotiin, tai sitten en enää muista miten asiat meni koska ikäviä asioita ei tahdo muistaa... Nyt oli asiat toisin. Hän vähät välitti minusta. Olin raivona, itkin ja anelin. Rikoin hänen tavaroitaan uhkasin poltaa talon ellei hän tulisi kotiin, mehän olimme yhdessä päättäneet että halusimme lapsen ja perheen.
Tätä jatkui. Kaveri häippäsi ei pitänyt lupauksiaan ja oli milloin mikäkin putkareissu, vartioitten pahoinpitely, varastetulla autolla ajelu tai muuten vaan ei tultu kotiin. Hän väittää aina ettei muita naisia ole mutten voi tietää. Pelko, viha, katkeruus, jätetyksi tulemisen pelko ovat kauhea yhdistelmä.
Ollan käyty perheneuvolat, a-kliniikat ja olen soittanut milloin mihinkin numeroon saadakseni apua. Olen kuvitellut rakastavani hänet terveeksi. Nyt tajuan 6 vuotta myöhemmin ettei se onnistu. Tälläkin hetkellä hän on jossain ties missä. Juomassa, juhlimassa. Meidän kaksi prinsessaa (aivan, en oppinut ensimmäisenkään jälkeen) itkevät isän perään, mitä minun tulisi heille sanoa, en tiedä? Mutta päätökseni olen tehnyt: tämä laiva uppoaa, meidän on jäätävä kyydistä. Hän on nyt päättänyt että aikoo jatkaa samaan malliin, ja syy on siinä että minä olen vittumainen akka joka on sekaisin päästään ja vaan haluaa tapella koko ajan. Kävin ensimmäistä kertaa elämässäni al-anon kokouksessa ja koin aivan uskomatonta tyyneyttä. Oli kyllä vaikea astua niistä ovista sisään ja itkin koko 2 tuntia kun kokousta kesti.
Mutta hiljaa hyvää tulee niinkuin sanotaan, pitää järjestellä asunto asiat ja elatukset ja tapaamiset. Tässä menee varmaan vielä koko syksy mutta kyllä tämä 24-7 kestävä pahaolo ja päänsärky ja ajoittaiset "en saa henkeä"-kohtaukset menevät ohi. En voi ymmärtää miten joku voi valita viinan perheensä yli ja koitan hyväksya tosiasian, minä en voi asialle mitään. Ei ole minun päätös, en voi rakastaa alkoholismiä pois, voin vaan pelastaa itseni ja lapseni.
Paljon voimia kaikille teille! Rakasta itseäsi enemmän. - koti niminen vankila
kahden äiti -79 kirjoitti:
Rakastuin tulisesti tummaan mieheen. Hänen äitinsä oli juuri kuollut. Hän oli lämmin ja hellä ja halusi koko ajan olla kanssani. Tein silloin kahta työtä ja hän oli työtön. Kolmansien treffien jälkeen hän jäi luokseni asumaan. Ei enää halunnut luotani pois. Koko ensimmäisen vuoden aikana hän oli vain minun. En tavannut hänen ystäviään ollenkaan. Tuolloin se tuntui ihanalta olin ollut sinkku pitkään ja kaipasin kipeästi rakkautta. Hän rupesi puhumaan perheestä ja lapsista ja päätimme hankkia ensimmäisen lapsemme.
Kun raskaustesti näytti positiivista mies lähti juomaan. Olihan hän juonut aiemminkin mutta silloin minäkin olin juhlimassa ja hän pelkäsi menettävänsä minut jollekkin muulle joten tuli aina mukanani kotiin, tai sitten en enää muista miten asiat meni koska ikäviä asioita ei tahdo muistaa... Nyt oli asiat toisin. Hän vähät välitti minusta. Olin raivona, itkin ja anelin. Rikoin hänen tavaroitaan uhkasin poltaa talon ellei hän tulisi kotiin, mehän olimme yhdessä päättäneet että halusimme lapsen ja perheen.
Tätä jatkui. Kaveri häippäsi ei pitänyt lupauksiaan ja oli milloin mikäkin putkareissu, vartioitten pahoinpitely, varastetulla autolla ajelu tai muuten vaan ei tultu kotiin. Hän väittää aina ettei muita naisia ole mutten voi tietää. Pelko, viha, katkeruus, jätetyksi tulemisen pelko ovat kauhea yhdistelmä.
Ollan käyty perheneuvolat, a-kliniikat ja olen soittanut milloin mihinkin numeroon saadakseni apua. Olen kuvitellut rakastavani hänet terveeksi. Nyt tajuan 6 vuotta myöhemmin ettei se onnistu. Tälläkin hetkellä hän on jossain ties missä. Juomassa, juhlimassa. Meidän kaksi prinsessaa (aivan, en oppinut ensimmäisenkään jälkeen) itkevät isän perään, mitä minun tulisi heille sanoa, en tiedä? Mutta päätökseni olen tehnyt: tämä laiva uppoaa, meidän on jäätävä kyydistä. Hän on nyt päättänyt että aikoo jatkaa samaan malliin, ja syy on siinä että minä olen vittumainen akka joka on sekaisin päästään ja vaan haluaa tapella koko ajan. Kävin ensimmäistä kertaa elämässäni al-anon kokouksessa ja koin aivan uskomatonta tyyneyttä. Oli kyllä vaikea astua niistä ovista sisään ja itkin koko 2 tuntia kun kokousta kesti.
Mutta hiljaa hyvää tulee niinkuin sanotaan, pitää järjestellä asunto asiat ja elatukset ja tapaamiset. Tässä menee varmaan vielä koko syksy mutta kyllä tämä 24-7 kestävä pahaolo ja päänsärky ja ajoittaiset "en saa henkeä"-kohtaukset menevät ohi. En voi ymmärtää miten joku voi valita viinan perheensä yli ja koitan hyväksya tosiasian, minä en voi asialle mitään. Ei ole minun päätös, en voi rakastaa alkoholismiä pois, voin vaan pelastaa itseni ja lapseni.
Paljon voimia kaikille teille! Rakasta itseäsi enemmän.On varmaan väärin sanoa että ihana lukea näitä kirjoituksia, mutta todellakin on ihanaa että joku ymmärtää. Minäkin kävin kerran al-anon kokouksessa, mutta en kokenut sitä omakseni. Vaikka iltaisin monesti mietin uskoa ja tätä tarkoitusta, niin silti se ei ole asia jolla minä vahvistuisin. Ehkä se oli myös sitä että asun pienellä paikkakunnalla ja kokouksessa oli vain neljä naista joilla kaikilla oli tilanne jo vuosia sitten ohi. Kaipaisin keskustelua sellaisen kanssa joka elää tilannetta juuri nyt tai on ihan vasta elänyt. Mieheni on minua 13 vuotta vanhempi. Luulin silloin 18 vuotiaana että hän on kypsempi ja jo omat tyhmyytensä tehnyt. Nuori ja sinisilmäinen kun olin en pitänyt juomista joka silloin jo oli reipasta ongelmana. Nyt kyn katson taakseni mennyttä 20 vuotta olen ollut tosi tyhmä kun olen itseni tähän tilaan päästänyt. Meillä on kaksi poikaa (8 ja 11) ja aina olen vannonut että minun lapseni ei joudu elämään siinä missä olen itse elänyt(oma isäni on myös alkoholisti) ja tässä silti olen. taloudellisesti tilanne on vuosien juomisen vuoksi sellainen että en voi lasten kanssa lähteäkään, se tekee nyt jo tiukan tilanteen tosi huonoksi. Viime syksynä kävin psykiatrilla kun en muista enään mitään, en ymmärrä mitä luen ja kirjoittaessakin tulee koko ajan virheitä. Pelkäsin aivokasvainta, mutta diaknoosi olikin keskivaikea masennus. Minulle suositeltiin perheneuvolaa yhdessä mieheni kanssa, mutta eipä tuo ukko sinne kuulema "akkojen haukuttavaksi lähde, ongelma kun ei ole hänen vaan minun tiukkapiposuudessa ja halussa haalia aina kaikki hommia itselleni ja siten väsytää itseni, jotta meidän PERHE-ELÄMÄ kärsii siitä" Mies juo salaa ja minä aina kuvittelen ja kaivan väkisin riita aikaiseksi että ei tarvitsisi tulla hänen kanssaan sänkyyn. Välillä hän katoaa hiljaa yläertaan kun huutelen poikia iltapalalle ja siiten hän saa syyn juoda kun olen jäänyt poikien kanssa vain alas touhuamaan, enkä huomioinut häntä (todellisuudessa pojat söi iltapalan ja pesi hampaat). Välillä taaskun saan pojat vinttiin ja menne sänkyyn hän jää katsomaan telvisiota alas ja sitten juo kun nukuin kun hän tulee. Aina asia on väärin minun tekemänä. Hän juo kun kaupassa meni liian kauan (Kuulena olin huoraamassa). Hän juo jos pyysän hänen mukaan kauppaan jotta en voisi käydä muualla. Hän juo jos puhun puhelimessa väärään aikaan tai kun kysyn että voinko vastata kun puheliin soi, niin vittuile ja minulla on kuulema aina tuo ON OFF vaihe päällä. Minä en kuulema kestä arvostelua ja on aina "per....stä" kun hän tuo ajatuksiaan julki. Näitä tarinoita olisi minullakin muutamaan kirjaa. Nyt minusta alkaa tuntumaan siltä että jotain täytyy alkaa tekemään. Lapset ei kuitenkaan haluaisi muuttaa, vaikka ymmärtävät kyllä että ei näinkään voi elää. Toivon kans teille muille paljon voimia taistelussanne!
- Aina huolissaan
koti niminen vankila kirjoitti:
On varmaan väärin sanoa että ihana lukea näitä kirjoituksia, mutta todellakin on ihanaa että joku ymmärtää. Minäkin kävin kerran al-anon kokouksessa, mutta en kokenut sitä omakseni. Vaikka iltaisin monesti mietin uskoa ja tätä tarkoitusta, niin silti se ei ole asia jolla minä vahvistuisin. Ehkä se oli myös sitä että asun pienellä paikkakunnalla ja kokouksessa oli vain neljä naista joilla kaikilla oli tilanne jo vuosia sitten ohi. Kaipaisin keskustelua sellaisen kanssa joka elää tilannetta juuri nyt tai on ihan vasta elänyt. Mieheni on minua 13 vuotta vanhempi. Luulin silloin 18 vuotiaana että hän on kypsempi ja jo omat tyhmyytensä tehnyt. Nuori ja sinisilmäinen kun olin en pitänyt juomista joka silloin jo oli reipasta ongelmana. Nyt kyn katson taakseni mennyttä 20 vuotta olen ollut tosi tyhmä kun olen itseni tähän tilaan päästänyt. Meillä on kaksi poikaa (8 ja 11) ja aina olen vannonut että minun lapseni ei joudu elämään siinä missä olen itse elänyt(oma isäni on myös alkoholisti) ja tässä silti olen. taloudellisesti tilanne on vuosien juomisen vuoksi sellainen että en voi lasten kanssa lähteäkään, se tekee nyt jo tiukan tilanteen tosi huonoksi. Viime syksynä kävin psykiatrilla kun en muista enään mitään, en ymmärrä mitä luen ja kirjoittaessakin tulee koko ajan virheitä. Pelkäsin aivokasvainta, mutta diaknoosi olikin keskivaikea masennus. Minulle suositeltiin perheneuvolaa yhdessä mieheni kanssa, mutta eipä tuo ukko sinne kuulema "akkojen haukuttavaksi lähde, ongelma kun ei ole hänen vaan minun tiukkapiposuudessa ja halussa haalia aina kaikki hommia itselleni ja siten väsytää itseni, jotta meidän PERHE-ELÄMÄ kärsii siitä" Mies juo salaa ja minä aina kuvittelen ja kaivan väkisin riita aikaiseksi että ei tarvitsisi tulla hänen kanssaan sänkyyn. Välillä hän katoaa hiljaa yläertaan kun huutelen poikia iltapalalle ja siiten hän saa syyn juoda kun olen jäänyt poikien kanssa vain alas touhuamaan, enkä huomioinut häntä (todellisuudessa pojat söi iltapalan ja pesi hampaat). Välillä taaskun saan pojat vinttiin ja menne sänkyyn hän jää katsomaan telvisiota alas ja sitten juo kun nukuin kun hän tulee. Aina asia on väärin minun tekemänä. Hän juo kun kaupassa meni liian kauan (Kuulena olin huoraamassa). Hän juo jos pyysän hänen mukaan kauppaan jotta en voisi käydä muualla. Hän juo jos puhun puhelimessa väärään aikaan tai kun kysyn että voinko vastata kun puheliin soi, niin vittuile ja minulla on kuulema aina tuo ON OFF vaihe päällä. Minä en kuulema kestä arvostelua ja on aina "per....stä" kun hän tuo ajatuksiaan julki. Näitä tarinoita olisi minullakin muutamaan kirjaa. Nyt minusta alkaa tuntumaan siltä että jotain täytyy alkaa tekemään. Lapset ei kuitenkaan haluaisi muuttaa, vaikka ymmärtävät kyllä että ei näinkään voi elää. Toivon kans teille muille paljon voimia taistelussanne!
Hei,
Entinen puolisoni on alkoholisti. Olemme hiljakkoin eronneet, mutta irtaantuminen on hidasta ja hyvin vaikeaa. Haluaisin auttaa ja tukea häntä, mutta hän ei halua korjata alkoholismia vaan palata yhteen ja korjata avioliittoa... Eroprosessimme alkoi juuri alkoholin ja siihen liittyvien ilmiöiden vuoksi, väsyin kun asiat eivät menneet parempaan suuntaan. Hoitoon hakeutuminen olisi ollut yksi positiivinen signaali, mutta ei. Eivätkä pelkät lupaukset vähentämisestä minua lämmitä. Hain eron pelastaakseni itseni ja lapseni. Silti koen syyllisyyttä hänen hylkäämisestään ja hän syyllistää minua hänen elämänsä pilaamisesta, koska halusin eron. En tiedä olisiko minulla ollut voimavaroja loppuelämää tämän saman asian kanssa taistella. Isäni oli alkoholisti, joten olen lapsuudessa kokenut riippuvuuden varjopuolet. Minusta tuntuu että olen saanut riittävän ison annoksen sitä laatua. Järjen mukaan minulla pitäisi olla oikeus omaan, tasapainoiseen elämään. Tunteen tasolla se onkin vaikeampi juttu, irtautua syyllisyydestä ja vastuunkantajan roolista. Se, että kantaa vastuun vain itsestään ja lapsista, pitäisi kaiketi riittää. Olen luvannut häntä tukea ja auttaa jos jaksan - jos asiat menevät oikeaan suuntaan. Mutta jos mitään yritystä lopettaa ei tapahdu, ja mies kokee olevansa "olosuhteiden uhri", niin miten autat? Reppuselkääni en halua häntä ottaa. Enkä omaa ja lasten hyvinvointia uhrata hänen vuokseen. Meillä on paljon hyviä muistoja ja siksi eroaminenkin on vaikeaa. Olemme tavallaan samassa venessä kuitenkin - eronkin jälkeen. Hänen hyvinvointinsa heijastuu lastemme hyvinvointiin. Siksi haluaisin häntä tukea. Helpoksi hän ei asiaa kuitenkaan tee. Eikä oikeastaan tule vastaan muuta kuin rakkauden tunnustuksillaan. Se ei aikuiselle ihmiselle riitä, kun arki on hoidettava. Juominen tekee sen arjen monin verroin raskaammaksi kantaa. Parisuhteen ylä- ja alamäet ovat ymmärrettäviä. Kuitenkin alkoholin varjoon jääminen on mielestäni isompi juttu kuin "alamäki". Siinä uhraa itsensä ja lasten elämän. Se on liian kova hinta. - onnellinenko 1
kahden äiti -79 kirjoitti:
Rakastuin tulisesti tummaan mieheen. Hänen äitinsä oli juuri kuollut. Hän oli lämmin ja hellä ja halusi koko ajan olla kanssani. Tein silloin kahta työtä ja hän oli työtön. Kolmansien treffien jälkeen hän jäi luokseni asumaan. Ei enää halunnut luotani pois. Koko ensimmäisen vuoden aikana hän oli vain minun. En tavannut hänen ystäviään ollenkaan. Tuolloin se tuntui ihanalta olin ollut sinkku pitkään ja kaipasin kipeästi rakkautta. Hän rupesi puhumaan perheestä ja lapsista ja päätimme hankkia ensimmäisen lapsemme.
Paljon voimia kaikille teille! Rakasta itseäsi enemmän.Tapasin mieheni 1970 luvulla juovan juopon. Oli aika kamalaa aikaa. Hän raitistui 1980 luvun lopulla. Raittiutta kesti 5 vuotta. Sitten retkahti. Tapasi duunissa pari sievää pimua, jotka töiden jälkeen pyyteli ulos olusille. Koska kyseessä oli viehättävät ja vetovoimaiset naiset, ei hän pystynyt kovin montaa kertaa kieltäytymään. Joten menoksi. Aluksi hän hallitsi juomistaan jonkin aikaa, sitten mopo karkasi käsistä. Naistenkin mielenkiinto lopahti tähän rapajuoppoon. Työn antaja katseli 7 vuotta, sitten tuli kenkää. Ja täysi päiväinen juoppo. Valehtelua, pettämistä, velkaantumista. Pahinta oli, että yrittäessäni yllä pitää huushollia, velkaannuin itsekkin ulosotto osastolle asti. Uusi raittius alkoi tämän vuosituhannen alussa. Nyt hänellä on sähköposti, puhelin ja tekstiviesti muija ystävä 400 km päästä. Tapaamiset on 0 . Mutta muija haluaisi tavata. Ylistää, kehuu ja lipoo joka tavalla meidän ukkoa. Samalla mainiten ettei pari olutta tai viinilasia tee kenestäkään alkoholistia, iltaisin nautittuna, koska se auttaa rentoutumaan. Ukko on kahden vaiheilla juodakko vai ei? Minä yritän epätoivoisesti estää ja tappeluks menee. Oon käynyt Al-Anonit ei auta minua. Koen olevani Honkki Dotte tuulimyllyjä vastaan. Tiedän että pitäis irrottaa, vaan kun ei pysty. Mä en tiedä kans mitä pitäis tehdä? Kun oikeesti en koskaan pääse siitä eroon, se tulee aina takaisin.Yritetty on. Olen kai täysi lammas. Oon yrittänyt että tää platoninen suhde loppuis, mutta se on kuin huumetta sille. Tiedän että olen jonkinlaisessa riippuvuus suhteessa, mut en pysty repäisemään. Koen jo ikänikin ( 50:n ja kuoleman väliltä) esteeksi. En yksinkertaisesti tiedä mitä helvettiä tekisin, kun ei vain voi antaakkaan asioiden olla näin.
- Selvillä vesillä...
Aina huolissaan kirjoitti:
Hei,
Entinen puolisoni on alkoholisti. Olemme hiljakkoin eronneet, mutta irtaantuminen on hidasta ja hyvin vaikeaa. Haluaisin auttaa ja tukea häntä, mutta hän ei halua korjata alkoholismia vaan palata yhteen ja korjata avioliittoa... Eroprosessimme alkoi juuri alkoholin ja siihen liittyvien ilmiöiden vuoksi, väsyin kun asiat eivät menneet parempaan suuntaan. Hoitoon hakeutuminen olisi ollut yksi positiivinen signaali, mutta ei. Eivätkä pelkät lupaukset vähentämisestä minua lämmitä. Hain eron pelastaakseni itseni ja lapseni. Silti koen syyllisyyttä hänen hylkäämisestään ja hän syyllistää minua hänen elämänsä pilaamisesta, koska halusin eron. En tiedä olisiko minulla ollut voimavaroja loppuelämää tämän saman asian kanssa taistella. Isäni oli alkoholisti, joten olen lapsuudessa kokenut riippuvuuden varjopuolet. Minusta tuntuu että olen saanut riittävän ison annoksen sitä laatua. Järjen mukaan minulla pitäisi olla oikeus omaan, tasapainoiseen elämään. Tunteen tasolla se onkin vaikeampi juttu, irtautua syyllisyydestä ja vastuunkantajan roolista. Se, että kantaa vastuun vain itsestään ja lapsista, pitäisi kaiketi riittää. Olen luvannut häntä tukea ja auttaa jos jaksan - jos asiat menevät oikeaan suuntaan. Mutta jos mitään yritystä lopettaa ei tapahdu, ja mies kokee olevansa "olosuhteiden uhri", niin miten autat? Reppuselkääni en halua häntä ottaa. Enkä omaa ja lasten hyvinvointia uhrata hänen vuokseen. Meillä on paljon hyviä muistoja ja siksi eroaminenkin on vaikeaa. Olemme tavallaan samassa venessä kuitenkin - eronkin jälkeen. Hänen hyvinvointinsa heijastuu lastemme hyvinvointiin. Siksi haluaisin häntä tukea. Helpoksi hän ei asiaa kuitenkaan tee. Eikä oikeastaan tule vastaan muuta kuin rakkauden tunnustuksillaan. Se ei aikuiselle ihmiselle riitä, kun arki on hoidettava. Juominen tekee sen arjen monin verroin raskaammaksi kantaa. Parisuhteen ylä- ja alamäet ovat ymmärrettäviä. Kuitenkin alkoholin varjoon jääminen on mielestäni isompi juttu kuin "alamäki". Siinä uhraa itsensä ja lasten elämän. Se on liian kova hinta.Itse aloin tunnistaa miehessäni jo puolen vuoden seurustelun jälkeen alkoholistin piirteitä. Hän omasi kuitenkin lahjakkaat puhetaidot, ja sai aina keploteltua syyn juomiseen: "Muttakun on viikonloppu, kaverin synttärit, menisit itsekin jos olisi kaverin juhlat, soita sinä sitten ja peru puolestani, tämä oli tässä jos ei kerran kelpaa, siinäkös maksat laskut olemattomilla tuloillasi." Yritin lyhyen seurusteluaikamme aikana jättää hänet useaan otteeseen, mutta hän osasi aina puhua pääni ympäri, että otin hänet takaisin. Aluksi tukeuduin ystäviini, ja yritin todella pysyä sanojeni takana ja tarkoittaa sitä että jätän hänet. Lopen häpesin jo niin pahasti, kun en yrityksistäni huolimatta päässyt hänestä eroon, etten kehdannut enää tukeutua ystäviini, vaan aloin peitellä ongelmiamme. Jonkin aikaa meni hyvin, vuorottelimme jopa joku kerta juhlimista. Minä saatoin lähteä perjantaina ulos ja hän jäi tyttäreni kanssa kotiin, lauantaina sitten vaihdettiin. lopen sekään ei enää onnistunut, sillä hän alkoi juoda kun oli lapseni kanssa kotona. Asia ahdisti ja pelotti, se oli minun tyttöni, jonka läsnäollessa hän joi! Yritin selittää, että en halua, että kotona juodaan kun tyttäreni on läsnä, vaikka se nukkuisikin: "No mitä se nyt haittaa jos muutaman ottaa" Pian muutama vaihtui kuuteen ja niin edelleen. Kännissä hän käyttäytyi milloin mitenkin, aina jos hän joi raakaa viinaa, tiesin tuloksen: Tappeluita joko kanssani tai muiden ihmisten kanssa, tai sekä että. Viimeinen naula arkkuun oli, kun olimme viettämässä juhannusta kaveriporukalla tyttäreni ollessa hyvällä ystävälläni hoidossa. Mies sammui jo yhdentoista aikaan ja kertoi sekavana tapelleensa työkaverinsa kanssa, muttei muistanut miksi. Lisäksi hän oli saanut porttikiellon paikalliseen baariin, johon meidän piti tyttöjen kanssa mennä myöhemmin samana iltana. Hän tietenkin oletti että en mene sinne siksi kun hän on saanut sinne kiellon, sanoin että menen silti, koska aioin juhlia juhannustani hänen toilailuistaan huolimatta. Mies yritti saada asiasta riidan aikaiseksi, mutta sain jotenkin keploteltua asian ohi. Lähdimme lopulta käymään kuskin kotona, koska hän halusi vaihtaa vaatteensa. Odottelimme pihalla auton vieressä seisten kuskia, kun mies oli taas vuorostaan sammunut autoon ja kaikkia tuntui tilanne jännittävän muutenkin. Lopulta kuski tuli ja matkaa oli tarkoitus jatkaa baariin, kaikki istuimme autoon ja vedimme ovet kiinni, jolloin miehelläni jostain syystä "napsahti" ja hän alkoi nyrkillä huitoa auton lasia rikki. Pakenimme sisälle ja soitin samalla poliisit. Olin hysteerinen, peloissani, kauhuissani, tärisin, en kyennyt vuoroin hengittämään ja vuoroin itkemään... Lopulta olin täysin shokissa. En muista paljoa muuta koko tapahtumasta, kuin seuraavana sen, kun miestä viedään maijan perään. Hän oli onnistunut rikkomaan autostani kaksi lasia ja kolmannessa näkyi verinen nyrkin jälki... Tässä vain pieni raapaisu kaikesta, mutta ehdoton piste kaikelle. Tiedän, että koko eroprosessi on vasta alussa ja tästä tulee vielä vaikeaa, koska mies on todellakin tunneihminen, kuten aiemmin luin ylhäältä. Toivon, että mies oikeasti hankkii apua, itsensä vuoksi. Kaikkia muutoksia hän oli valmis tekemään vain jos pysymme yhdessä: Ei riitä. En jaksa kuunnella enää kateettomia lupauksia, loputtomia rakkauden tunnustuksia... omat tunteeni häntä kohtaan ovat kuihtuneet jo kuukausia sitten.
- netissä
http://www.al-anon.fi/cgi-bin/linnea.pl?document=toipumiskertomuksia
http://www.paihdelinkki.fi/perhe
http://www.google.fi/#hl=fi&q=alkoholistin läheinen&meta=&fp=ed07c387f20bdfbe - Rikottu rakkaus-
Kevät. Se kului lähes normaalisti... Tai sitten en vain huomannut, siivosin miesystäväni kotia vuosien rempallaan pitämisen jäljiltä.Masensi toisten tekemiä sotkuja ja kauhuleffa-tyylisiä hämisten seittipesäkkeitä pestä, kaikkea mahdollista peitti paksu vaikeasti puhdistettava tupakanterva ja sanoinkuvaamaton lika.
Samalla hoidin oman työni, kotini ja muut omat asiani. Sitten kaverin juominen paheni... Mäyräkoira, tai enemmänkin plus kapakointi per vrk.
Yritin vielä... Samalla kelasin, ettei ole omilta omaisiltaan ja kavereiltaan mitään kiintymystä, kun kuljettavat kotiinsa juomaa, jopa taksilta tilaa kotiinkuljetuksena...
Eilen. Puhelimessa kuulin ryöpyn "mutiaisista", jotka sitä ja tuota pahaa... Itsekään mikään suomi- maitotyttö ole, karjalaiset juuret, ja laitoin koko homman nyt poikki, saa opetella asenteita, ja oikeasti rakastamaan ylipäätään ketään, ennenkuin mitään, ja sittenkin luottamus on mennyt...
Niitä juopon valheita on ollut liikaa, ja liikaa olen joutunut yksin vastaamaan parisuhteen sujumisesta. - Nauriskaulin
Se dokas aikansa, nyt se on AA.ssa, eikä oo mun läheinen. Se dokaa edelleen.
- _selvä_
Entinen poikaystäväni oli todella pahasti alkoholisoitunut, ja vielä todella nuorena. Suhteen alussa ystävät sanoivat että hän käyttää alkoholia todella paljon, mutta pidin sympaattista ihanaa miestä vain väärinymmärrettynä. Lopulta sanoin että viinalle en suostu olemaan kakkonen, ja lopetin suhteen. Tämän jälkeen alkoi tulla syytöksiä ja muita selityksiä miten olin ajanut hänet juomaan ja uhkauksia siitä että jos en ota häntä takaisin, juo hän itsensä hengiltä koska ei ole enää mitään syytä elää. Sellainen tilanne on todella raskas, mutta ei kenenkään kanssa voi olla säälistä, ja itsemurhauhkaus ei koskaan kerro rakkaudesta. Voimia kaikille jotka taistelevat alkoholisoituneen rakkaan kanssa.
- suohirviö
Isäni on ollut alkoholisti niin kauan kuin muistan. Varhaisimpia muistojani hänestä on kun hän uhkaili humalassa äitiä, äiti itki ja itse yritin kiskoa isää pois äidin kimpusta. He erosivat ja äiti otti minut mukaansa. Isä sai kuitenkin käydä meillä melkein aina kun halusi. Häntä näki harvoin selvin päin. Joskus hän tuli kännissä örveltämään ja silloin äiti ei päästänyt häntä sisälle. Isä hakkasi ovia ja yritti takaovenkin kautta sisään, mutta äiti sai sen ajoissa lukkoon. Sitten isä sammui takapihalle ja äiti soitti poliisit.
Kerran isällä oli taas pahemman kerran vauhti päällä ja hänen siskonsa retuutti minut paikalle. Isä oli ryyppykaverinsa kanssa asunnossaan, hänen siskonsa yritti puhua hänelle järkeä ja mainitsi minut. Isä siihen: "Mikä *****?" Sisko: "*****! Sun tyttäres!" Humalassa isä ei joskus edes tunnistanut kuka olin. En ole oikein koskaan pystynyt puhumaan hänen kanssaan mistään, koska hän oli aina niin huonossa kunnossa eikä tajunnut mitään mitä hänelle sanoi. Rakastin häntä kun hän oli selvin päin, mutta minua alkoi aina inhottaa kun hän soitti kännissä. Humalassa hän on ihan kuin eri ihminen.
Sama meno jatkui pari vuosikymmentä. Kun sitten muutin pois kotoa toiselle paikkakunnalle, isä rupesi syyllistämään minua, että "jätän hänet" kun lähden pois kotoa. Minä siihen, että "sinä se kyllä jätit MUT." Hän alkoi soitella minulle kuinka hänen elämänsä on nyt niin surkeaa kun minä lähdin ja kuinka hän ryyppää. Minä siihen, että no eipä se tilanne sitten ole yhtään erilainen verrattuna siihen kun vielä äidin luona asuin. Äiti oli yrittänyt puhua hänelle, että oli isän oma vika ettei hän ollut enemmän läsnä elämässäni ja nyt se alkaa olla jo hieman myöhäistä, ja että en minä voi ikuisesti äidinkään nurkissa asua kun koulu ja kaverit ovat muualla. Sehän ei isää vakuuttanut... Lakkasin vastaamasta hänen puheluihinsa, kun tiesin että sieltä tulee vain syyllistämistä ja huutoa. Jos isä soitti, en vastannut, soiton loputtua soitin äidille ja kysyin onko isä selvin päin. Jos äiti sanoi että oli, soitin isälle takaisin. Jos taas ei, en soittanut, enkä vastannut kun yritti soittaa uudestaan.
Hieman ennen vuoden vaihdetta äiti soitti ja kertoi, että isä on TAAS sairaalassa. Tällä kertaa kuitenkin kyse oli jo hieman vakavammista jutuista kuin pelkästä alkoholimyrkytyksestä. Isä oli teho-osastolla nelisen kuukautta, jonka jälkeen hänelle oli sanottu, että joko raitistut tai kuolet. 3-4 kuukauden ajan hänen elämäntilanteensa alkoi kohentua ja aloimme pitää enemmän yhteyttä. En ollut edes muistanut millainen ääni hänellä on selvin päin. Jutustelimme puhelimessa ihan eri sävyyn kuin ennen ja olin jo positiivisella mielellä, että jospa tämä avaisi hänen silmänsä ja hän eläisi loppuikänsä raittiina.
Ja p*skanmarjat. Pari viikkoa sitten hän alkoi taas soitella ympärikännissä. Soitin äidille ja kysyin, onko isä menettänyt viimeisetkin järjen rippeensä. Äiti sanoi, että himo oli taas iskenyt ja kun hän ei yhteen ryyppykertaan ollutkaan kuollut, niin oli alkanut ryypätä lisää. Lisäksi kuvioihin oli tullut hänen ryyppykavereitaan, jotka olivat alkaneet pörrätä hänen asunnollaan kun hän oli kotiutunut sairaalasta. Kuluneen viikon aikana hän on nyt kolmesti soitellut minulle "hyvästi" ja "rakastan sinua" -puheluita ja valitusta siitä, kuinka on niin huono olo. Olen sanonut, että en valitettavasti ole edelleenKÄÄN lääkäri, joten turha minulle on valittaa, soita sairaalaan. Tosin hän aina karkailee sairaaloista heti kun vointi on vähänkin parempi, ja menee takaisin kotiinsa ryyppäämään.
Emme ole nähneet kohta vuoteen, koska joka kerta kun olen käynyt vanhalla kotipaikkakunnallani, hän on vetänyt ryyppyputken juuri ennen saapumistani - jos ilmoitin etukäteen, niin sen takia, tai jos en ilmoittanut, niin sattumalta. Olen pelännyt hänen kuolemaansa lapsesta saakka jatkuvasti, ja nyt kun sen aika alkaa olla käsillä, niin olen huomannut enemmänkin toivovani sitä kuin surevani. Tiedän, ettei hänellä ole sitä ainoaa asiaa mikä hänet voisi vielä pelastaa: OMAA halua parantua. Isän sisukalut ovat jo aikalailla tohjona, eikä hän ole kertonut minulle, mutten ihmettelisi vaikka joku syöpäkin löytyisi. Kuitenkin... jos hän kuolisi, hänen kärsimyksensä loppuisivat eikä minun, äitini, isän äidin tai siskon tarvitsisi enää elää pelossa että hän tappaa itsensä.
En yleensä puhu koko asiasta kenenkään kanssa, koska se alkaa vain ahdistaa, mutta jälleen taas yhden tuollaisen sekavalla änkytyksellä ja tuskankorinoilla kyllästetyn rakastan sinua ja hyvästi -puhelun saatuani tuntui että on pakko päästä avautumaan johonkin. Kiitos, helpotti ainakin vähän. Unensaanti voi tosin olla vähän vaikeaa tänä yönä... Pitänee suosiolla keittää vahvaa kahvia ja katsoa yö leffoja tai lukea foorumeita.
T: Alkoholistin tytär, absolutisti ja absolutistin avopuoliso- mikkokkk
on todella surullista katsottavaa nähdä miten tietyt henkilöt käyttävät alkoholia. itse tunnen yden läheisen, mutta ei siitä sen enempää. karua on myös katsoa todellisuuta siitä, miten sama mies tässä lähistöllä kyselee jokaiselta vastaantulijalta alkoholia, ei näin.
- hanna---_-___
mikkokkk kirjoitti:
on todella surullista katsottavaa nähdä miten tietyt henkilöt käyttävät alkoholia. itse tunnen yden läheisen, mutta ei siitä sen enempää. karua on myös katsoa todellisuuta siitä, miten sama mies tässä lähistöllä kyselee jokaiselta vastaantulijalta alkoholia, ei näin.
Minun tapauksessa veljeni ja isäni ovat alkoholisteja. Olen itse nuori nainen. Yhdessä vaiheessa huomasin että alkoholi alkoi tuottaa minullekin ongelmia, kunnes päätin dramaattisesti vähentää ja enpä ole päätöstä katunut. Tajuan edelleenkin että minun on hankala pitää rajoja juomisessa, mutta tärkeintä on yrittää, vaikkei aina onnistuisikaan.
Isäni joi paljon lapsuudessani, eritoten silloin kun hän oli työtön. Muistan pelänneeni lapsena hänen käytöstään ja inhosin viinaa jo lapsuudessa koska tiesin miten se isääni vaikuttaa. Joskus hänellä oli änkyräkännit, joskus hän oli ihan leppoisa, joskus agressiivinen, joskus hän sai järjettömiä mustasukkaisuuskohtauksia äidistäni, joskus hän lähti kännissä ajelemaan uhaten itsemurhalla, joskus piti tilata poliisi viemään hänet juoppoputkaan tai naapuri tilasi. En tiedä toista ihmistä kelle viina sopii niin huonosti kuin hänelle, koska jälkikäteen ajateltuna hänen persoonansa on muutenkin huomionhakuinen, dramaattinen ja hän on usein masentunut ja masennus ja alkoholi ei ole paras yhdistelmä. Olen sanonut hänelle jälkikäteen kuinka paljon hänen alkoholinkäytönsä vaikutti minuun, mutta hän naureskelee asialle ja siltikin avaa kaljan joka kerta vaikka kävisin vain kerran puolessa vuodessa. "Pitäähän sitä nyt saunakaljat olla". Jätän monesti käymättä hänen luonaan sen takia, koska usein saunakaljan avaaminen saattaa johtaa sen 24 packin tuhoamiseen ja jotenkin ajattelen että hän häpäisee itsensä poikaystäväni edessä. Hän ei ikinä ottanut todesta äitini pyyntöjä lopettaa viinankäyttö, vaikka syytä olisi ollut. Välimme ovat parantuneet kotoa muutettuani ja jotenkin tuntuu vapauttavalta, ettei minun tarvitse seurata tilannetta läheltä. ensimmäisenä vuonna kotoa muuttaessani tunsin syvää rauhaa siitä ettei minun tarvitse enää pakosta seurata sitä tilannetta, elämäni muuttui hetkessä tasaiseksi. Inhosin eniten lapsena ja nuorena sitä tunnetta kun isäni lähti ilmoittamatta baarikierroksilleen yhä uudelleen ja uudelleen, eikä ikinä tiennyt missä kunnossa hän sieltä vaeltaa takaisin. Näin jälkikäteen ajateltuna se oli isältäni kuin jotain teini-ikäisen kapinaa ja tarvetta mennä vaikka äitini pyysi monesti ettei hän lähtisi mihinkään, mutta hän kyllä meni. Mutta pyynnöillä ei ollut merkitystä kun viinanhimo oli kova. Muistan että äitini ja isäni liitto oli hyvin myrskyisä ja usein avioero kolkutti ovella. Mutta äitini oli anteeksiantavaista sorttia. Olen nykyään avoliitossa ja rakastan miestäni, jo pelkästään sitä ettei hän aiheuta käytöksellään ikinä niin suurta huolta kuin isäni eikä mieheni luonne ikinä muutu hänen juodessaan alkoholia. Olen päättänyt että toista alkoholistia en alkaisi katsomaankaan elämässäni.
Veljeni on pelannut kännipäissään itselleen suuret velat, puhutaan kymmenistä tuhansista. Häneen alkoholi vaikuttaa melko samalla tavalla kuin isääni. Hän vaikuttaa itsetuhoiselta kännissä ja hänenkin luonteensa muuttuu kännipäissään tasapainottomaksi. Hän on monesti loukannut minua kännissä, mutta toisaalta hän tiedostaa ongelmansa paremmin kuin isäni jolle edelleen kalja on harmiton tapa viettää lauantai-iltaa. (Ja maanantai, ja tiistai...) Mutta monesti hän uskottelee juovansa vain harvoin, vaikka tosiasiassa soittaessani hänelle, hän on monesti kännissä ihan viikollakin.
Toisaalta minulla on syvä huoli ja välillä jopa tuntuu että sanani menisivät perille, mutta alkoholistia ei sanoilla paranneta, koska viinanhimo on niin suuri että se ajaa kaikkien läheisten toiveidenkin ohi. Isäni pyytää minua monesti käymään useammin, mutta käyn harvoin siksi, etten jaksa hänen alkoholinkäyttöään. Koen sen aiheuttaneen minulle liikaa surua ja mielipahaa, en jaksa enää katsoa sitä touhua. Itsekästä? Ehkä, mutta toisaalta eikö itsesuojeluvaisto ole tervettä. En edes osaa laskea niitä kertoja kun hän on loukannut tai järkyttänyt minua pahasti humalaisella käytöksellään. äitini yritti muuttaa isääni mutta olen tajunnut ettei ketään voi muuttaa. Isäni tulee käyttämään alkoholia väärin kuolemaansa asti. välillä olen huolissani koska äitini on kuollut ja kukaan ei ole huolehtimassa hänestä, mutta eikö aikuinen ihminen ole vastuussa itsestään?
Isäni käytös on aiheuttanut minulle suurta häpeää nuorempana ja monta kertaa loukkaantumista ja pettymistä koska hän ei ole lupauksista huolimatta lopettanutkaan. Kärsin nykyään kroonisesta ahdistuksesta ja masennuksesta. Uskoisin että sillä on melko paljon yhteys siihen että olin jo lapsena hyvin ahdistunut koska en päässyt pakoon siitä tilanteesta. Pelkään itsekin alkavani juomaan koska geenit vaikuttaisivat ainakin vievän siihen suuntaan, mutta aion taistella tuota alkoholimörköä vastaan. - mikkokkk
hanna---_-___ kirjoitti:
Minun tapauksessa veljeni ja isäni ovat alkoholisteja. Olen itse nuori nainen. Yhdessä vaiheessa huomasin että alkoholi alkoi tuottaa minullekin ongelmia, kunnes päätin dramaattisesti vähentää ja enpä ole päätöstä katunut. Tajuan edelleenkin että minun on hankala pitää rajoja juomisessa, mutta tärkeintä on yrittää, vaikkei aina onnistuisikaan.
Isäni joi paljon lapsuudessani, eritoten silloin kun hän oli työtön. Muistan pelänneeni lapsena hänen käytöstään ja inhosin viinaa jo lapsuudessa koska tiesin miten se isääni vaikuttaa. Joskus hänellä oli änkyräkännit, joskus hän oli ihan leppoisa, joskus agressiivinen, joskus hän sai järjettömiä mustasukkaisuuskohtauksia äidistäni, joskus hän lähti kännissä ajelemaan uhaten itsemurhalla, joskus piti tilata poliisi viemään hänet juoppoputkaan tai naapuri tilasi. En tiedä toista ihmistä kelle viina sopii niin huonosti kuin hänelle, koska jälkikäteen ajateltuna hänen persoonansa on muutenkin huomionhakuinen, dramaattinen ja hän on usein masentunut ja masennus ja alkoholi ei ole paras yhdistelmä. Olen sanonut hänelle jälkikäteen kuinka paljon hänen alkoholinkäytönsä vaikutti minuun, mutta hän naureskelee asialle ja siltikin avaa kaljan joka kerta vaikka kävisin vain kerran puolessa vuodessa. "Pitäähän sitä nyt saunakaljat olla". Jätän monesti käymättä hänen luonaan sen takia, koska usein saunakaljan avaaminen saattaa johtaa sen 24 packin tuhoamiseen ja jotenkin ajattelen että hän häpäisee itsensä poikaystäväni edessä. Hän ei ikinä ottanut todesta äitini pyyntöjä lopettaa viinankäyttö, vaikka syytä olisi ollut. Välimme ovat parantuneet kotoa muutettuani ja jotenkin tuntuu vapauttavalta, ettei minun tarvitse seurata tilannetta läheltä. ensimmäisenä vuonna kotoa muuttaessani tunsin syvää rauhaa siitä ettei minun tarvitse enää pakosta seurata sitä tilannetta, elämäni muuttui hetkessä tasaiseksi. Inhosin eniten lapsena ja nuorena sitä tunnetta kun isäni lähti ilmoittamatta baarikierroksilleen yhä uudelleen ja uudelleen, eikä ikinä tiennyt missä kunnossa hän sieltä vaeltaa takaisin. Näin jälkikäteen ajateltuna se oli isältäni kuin jotain teini-ikäisen kapinaa ja tarvetta mennä vaikka äitini pyysi monesti ettei hän lähtisi mihinkään, mutta hän kyllä meni. Mutta pyynnöillä ei ollut merkitystä kun viinanhimo oli kova. Muistan että äitini ja isäni liitto oli hyvin myrskyisä ja usein avioero kolkutti ovella. Mutta äitini oli anteeksiantavaista sorttia. Olen nykyään avoliitossa ja rakastan miestäni, jo pelkästään sitä ettei hän aiheuta käytöksellään ikinä niin suurta huolta kuin isäni eikä mieheni luonne ikinä muutu hänen juodessaan alkoholia. Olen päättänyt että toista alkoholistia en alkaisi katsomaankaan elämässäni.
Veljeni on pelannut kännipäissään itselleen suuret velat, puhutaan kymmenistä tuhansista. Häneen alkoholi vaikuttaa melko samalla tavalla kuin isääni. Hän vaikuttaa itsetuhoiselta kännissä ja hänenkin luonteensa muuttuu kännipäissään tasapainottomaksi. Hän on monesti loukannut minua kännissä, mutta toisaalta hän tiedostaa ongelmansa paremmin kuin isäni jolle edelleen kalja on harmiton tapa viettää lauantai-iltaa. (Ja maanantai, ja tiistai...) Mutta monesti hän uskottelee juovansa vain harvoin, vaikka tosiasiassa soittaessani hänelle, hän on monesti kännissä ihan viikollakin.
Toisaalta minulla on syvä huoli ja välillä jopa tuntuu että sanani menisivät perille, mutta alkoholistia ei sanoilla paranneta, koska viinanhimo on niin suuri että se ajaa kaikkien läheisten toiveidenkin ohi. Isäni pyytää minua monesti käymään useammin, mutta käyn harvoin siksi, etten jaksa hänen alkoholinkäyttöään. Koen sen aiheuttaneen minulle liikaa surua ja mielipahaa, en jaksa enää katsoa sitä touhua. Itsekästä? Ehkä, mutta toisaalta eikö itsesuojeluvaisto ole tervettä. En edes osaa laskea niitä kertoja kun hän on loukannut tai järkyttänyt minua pahasti humalaisella käytöksellään. äitini yritti muuttaa isääni mutta olen tajunnut ettei ketään voi muuttaa. Isäni tulee käyttämään alkoholia väärin kuolemaansa asti. välillä olen huolissani koska äitini on kuollut ja kukaan ei ole huolehtimassa hänestä, mutta eikö aikuinen ihminen ole vastuussa itsestään?
Isäni käytös on aiheuttanut minulle suurta häpeää nuorempana ja monta kertaa loukkaantumista ja pettymistä koska hän ei ole lupauksista huolimatta lopettanutkaan. Kärsin nykyään kroonisesta ahdistuksesta ja masennuksesta. Uskoisin että sillä on melko paljon yhteys siihen että olin jo lapsena hyvin ahdistunut koska en päässyt pakoon siitä tilanteesta. Pelkään itsekin alkavani juomaan koska geenit vaikuttaisivat ainakin vievän siihen suuntaan, mutta aion taistella tuota alkoholimörköä vastaan.hanna, ikävää luettavaa tuo sinun postauksesi. olen sitä mieltä, että ihmisiä voi muuttaa ja ihmiset voivat myös muuttua, mutta joskus on vain liian myöhä. hieman sivuten aihetta alkoholista.... kaverini isä oli todella luotaantyöntävä ja julma lapsia kohtaan. kaverin vanhemmat sitten erosivat ja hieman sen jälkeen isä muuttui paljon ihmisenä ja koitti olla yhteydessä lapsiinsa. tämä ei kuitenkaan onnistunut, sillä lapset (nykyisin aikuisia) eivät halunneetkaan enää pitää minkäänlaisia yhteyksiä isäänsä. joskus on siis liian myöhä muuttua tai muuttaa asioita...
- subry
Olen 20-vuotias ja elän avoliitossa 21-vuotiaan miehen kanssa. Yhdessä olemme olleet noin 2,5 vuotta ja yhdessä asuneet noin 1,5 vuotta. Kun mieheni lähtee muuttoavuksi, saunailtaan, kalalle yms. niin tiedän ettei hän aio tulla kotiin yöksi, ei ainakaan siihen aikaan kun on luvannut ja useimmiten ei ollenkaan. Seuraavana päivänä kotiin tulee pahalta haiseva mies, joka kysyy että mitä ruokaa ja alkaa katsomaan telkkaria tai menee tietokoneelle istumaan. Yhdessä asumisemme aikana olen oppinut olemaan luottamatta näihin lupauksiin ja pelkäämään jatkuvasti että milloin se taas repsahtaa. Tammikuussa pyysin mieheltäni YHTÄ tipatonta kuukautta, vielä en ole sitä nähnyt. Tammikuussa rupesin merkkaamaan kalenteriin ylös kaikki ryyppypäivät että jos miehenkin silmät vaikka sillä avautuisivat. Tällä hetkellä tammikuusta heinäkuun puoleen väliin on kertynyt 40 kännäyspäivää ja pahimmillaan aina kolmen päivän putkia jolloin en näe miestäni ollenkaan, eikä hän vastaa puhelimeen eikä viesteihin.
Koska mieheni on noin nuori, pistää hänen vanhempansa ja sukulaiset sen iän piikkiin, että nuoren pitää kokeilla. Itse en näe asiaa niin, mutta minähän se vain asun miehen kanssa. Enkä ole itsekkään mikään himoraitis, ihan kohtuudella ja joskus vähän ylikin, mutta itse en juo edes joka kuukausi ja se on mielestäni ihan normaalia. En luota mieheeni, varsinkaan raha-asioissa. Tänäänkin mies on pikkuputkellansa, lupasi tulla tänään kotia. Uskoo ken haluaa.- pullopos, joku tulee
ei juo putkia vahingossa ja tajuamatta alkoholin vaikutuksia.
Avoliitossa on juopon avomiehesi hyvä olla, kun ei tarvitse huolehtia ruoasta eikä kai mistään muustakaan.
Jos asuntonne on miehen, sun on helppo ottaa kamasi ja juopporetkiltä tulija joutuu ihmettelemään, mitenkä tässä näin pääsi käymään. Ja sitten se vannoo, että ei ikinä enää.
Jos asunto on sinun, kerro ukolle, milloin vaihdat lukot, että se ehtii hankkimaan uuden kämpän. Ja sitten se vannoo, että ei ikinä enää.
Jos asuntonne on yhteinen, sitten en tiedä miten pitäisi toimia, ehkä jatkatte ja mies vannoo, että ei enää ikinä.
- subry
Edelliseen vielä, että en pelkää miestäni. On hän pari kertaa töninyt yms. mutta osaab kyllä lyödä takaisin jos siitä on kiinni. Häpeän miestäni, varsinkin oman perheeni edessä. Miehen äitin on alkoholisti myös, samoin pari miehen hyvää kaveria. Ja aina kun mies saa esim. töissä jonkun uuden, hyvän kaverin ja haluaa mennä sen kanssa yhdelle niin tekee mieli huutaa tuolle tuntemattomalle kaverille että " älä jumalauta tule viemään mun miestä baariin koska sillä on alkoholiongelma"
- mikkokkk
subry, joo tuossa on jo jonkinlaiset enteet pahalle alkoholismille..
- Kati Kati
Noilla läheisillä olla muita foorumeita kuin puliukkopalsta. Sehän on ihan eri asia kuin alkoholi ja alkoholismi itsessään. Jotain perheneuvontapalstaa tms. Plinkissä on sopiva palsta läheisillekkin.
- pumi-360
alkoholistien läheisille tarkotettuja al-anon vertaistukiryhmiä kokoontuu ympäri suomea!! netistä löydät tietoa kokoontumisajoista ja paikoista sivulta www.al-anon.fi
- Hanneeele Kirkas
mustikkaan, siellä ajatukset selkiää. Ei missään leireillä, ne vaan sotkee sun ajatukset.
- Pertti Kaura
Ajatusten selkeyttäminen tärkeintä, ei niiden sotkeminen.
- sankaiina
Pertti Kaura kirjoitti:
Ajatusten selkeyttäminen tärkeintä, ei niiden sotkeminen.
alkoholismi on ihan syvältä. Niin tuttuja tarinoita, itse olen hyvällä alulla repimässä itseäni irti vajaa vuoden kestävästä suhteesta alkoholistiin. Kiltti ihminen, ei väkivaltainen missään vaiheessa, juomamäärät illassa 15-18 kaljaa ja seuraavana päivänä töihin. Joskus. On myös niitä putkia ku ei mennä töihin viikkoon, kahteen. Sit ollaan kotona ja juodaan 24-30 kaljaa tai jotain sinne päin aamusta alkaen yötä päivää. Parit rattijuoppoudet takana ja nyt autossa alkolukko, onneksi. Aluksi kuskasin kaljakauppaan ja muuta, jokin aika sitten tein lakon. sitten hurautetaan taksilla ja ostetaan laatikko kaljaa, kun taksilla ei kannata vähempää hakea. Uskoin ja toivoin pitkään että voin auttaa, mutta ei onnistu. Katkot on käyty, pätkä mainiemessä. Ja taas kaljaa naamariin. Jotenkin mulla on helpottunut olo kun osaan jo sanoa ei huolimatta syyllistämisestä. Alan irtautua, vaikka silti surettaa,,, Alkoholismi on vittumainen riippuvuus
- sankaiina
sankaiina kirjoitti:
alkoholismi on ihan syvältä. Niin tuttuja tarinoita, itse olen hyvällä alulla repimässä itseäni irti vajaa vuoden kestävästä suhteesta alkoholistiin. Kiltti ihminen, ei väkivaltainen missään vaiheessa, juomamäärät illassa 15-18 kaljaa ja seuraavana päivänä töihin. Joskus. On myös niitä putkia ku ei mennä töihin viikkoon, kahteen. Sit ollaan kotona ja juodaan 24-30 kaljaa tai jotain sinne päin aamusta alkaen yötä päivää. Parit rattijuoppoudet takana ja nyt autossa alkolukko, onneksi. Aluksi kuskasin kaljakauppaan ja muuta, jokin aika sitten tein lakon. sitten hurautetaan taksilla ja ostetaan laatikko kaljaa, kun taksilla ei kannata vähempää hakea. Uskoin ja toivoin pitkään että voin auttaa, mutta ei onnistu. Katkot on käyty, pätkä mainiemessä. Ja taas kaljaa naamariin. Jotenkin mulla on helpottunut olo kun osaan jo sanoa ei huolimatta syyllistämisestä. Alan irtautua, vaikka silti surettaa,,, Alkoholismi on vittumainen riippuvuus
Jos on tammikuusta heinäkuuhun juomatta noin 40 päivää, niin eikö jotain oo pahasti pielessä?
- alkoholiton...
sankaiina kirjoitti:
Alkoholistia ei saa hyysätä millaan tavoin vaan hänet on jätettävä ns oman onnensa varaan. Pois kaikenlainen holhous, ihmisen on kohdattava totuus ja toivoa että oma järki löytyy.Alkoholisti ei raitistu kenenkään toivomuksesta eikä käskystä vaan siihen täytyy tulla oma halu.
Pahinta mitä läheinen voi tehdä on alkaa holhota toista. Ei ihminen muutu jos ei tule omaa halua tervehtyä ja muuttua ja muuttaa elämäänsä. Aina löytyy syitä juoda, ainakin alkoholiriippuvainen löytää.
Telkussa oli ruotsalainen dokumentti viinan viemät hiljattain. Siinä eräs yrittäjämies, joka oli raitistunut kiitteli ex-vaimoaan joka jätti hänet oman onnensa nojaan. Se oli paras teko joka herätti miehen muuttamaan elämänsä.
- 45534543ggd
Miten läheisen juominen vaikuttaa sinun elämääsi? http://www.iltalehti.fi/terveys/2013061017134155_tr.shtml
- Anonyymi
kiitos sankaiina!!!!! sanoistasi!
- Anonyymi
Olen keski-ikäinen mies ja minulla on päihdeongelma. Tilanne jatkunut vuosia ja nykyisin asun vanhassa vuokra-asunnossa toimeentulotuen ja asumistuen turvin Oulun Maikkulassa.
Kaikki rahat menevät halvimpaan kaljaan ja teen kiljua lisäksi. Kuukauden lopulla vatsani oireilee kiljun juonnista ja ravinnon puutteesta. Töihin en kykene,vaatteet kirpputorilta hankittua samoin ikivanha kodin elektroniikka.
Minulla ei ole ystäviä ja ainut harrastus kirjoitella tänne ja kerran kuussa käyn psykiatrilla. Vanhat luokkakaverit pärjänneet hyvin elämässä ja minulla ei ole edes tyttöystävää , ei perhettä , ei rahaa vaan kaljamaha, rapistuva ulkonäkö ja masturbointi. Vedän taas kiljua kitaan ja nappailen bentsoja katsellen VHS-nauhalta Napakymppiä. Ette arvaa kuinka vituttaa, kun en enää osaa laskea päässä ostosten hintaa enkä ratkoa ristisanatehtäviä. - Anonyymi
En tiedä, mitä tekisin. Mies on nykyään joka päivä humalassa. Mieliala muuttunut itsekeskeiseksi ja jopa agressiiviseksi. Siis puheet.
Tunnen olevani aivan pohjasakkaa.
Keksii, että jalat lähtevät alta, kun selkä menee huonommaksi. Kaatuilee joskus useamman kerran päivässä ihan viinan vuoksi. Ei mitään itsesuojelua. Tuntuu, etten jaksa enää.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59814Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723