Olen jo kauan haaveillut kirjahyllyyni seuraavaa Melody Penan suunnittelemaa patsasta:
http://www.gargoylestatuary.com/images2/HyenaGargoyle.jpg"
Ongelma on se, ettei noita tältä puolen Atlantia oikeastaan saa. Pitäisi tilata Californiasta asti, ja itse patsas maksaa lähes 100 dollaria rahti...joten:
Ajattelin koittaa väsätä tuon patsaan itse! Ensin mallinan tuon 3D muotoon tietokoneella (onnistuu) jotta saan referenssiä. Sitten ajattelin yrittää saada sen käsinkosketeltavaan muotoon. Mutta mistä materiaalista tuo kannattaisi tehdä? Mikä on helppoa käsitellä? Puu voisi olla hyvä materiaali, mutta mikä puu on hyvää materiaalia kuvanveistoon? Sellaista joka ei lohkeile kun tuossa on paljon yksityiskohtia yms.
Toivottavasti saan vastauksia.....=)
Mistä teen patsaan
37
5986
Vastaukset
- Tman
Jos puusta aiot tehdä, kannattaa valita kova laatu, jossa on tiheät ja kierot syyt. Esim. visakoivu tai pahka.
- Jari
Kiitän vastauksesta
Mutta: Ajattelin tehdä semmoisen 30 cm korkean tuosta ja eikös niin isot pahkat ole todella harvinaisia =)
Vai että visakoivu. Pitääpä miettiä. - IitaLinta
Jari kirjoitti:
Kiitän vastauksesta
Mutta: Ajattelin tehdä semmoisen 30 cm korkean tuosta ja eikös niin isot pahkat ole todella harvinaisia =)
Vai että visakoivu. Pitääpä miettiä.Kun en tiedä mikä on sun osaamis tasos,niin en niin syvällisiä neuvoja tässä kerro, mutta kyllä sun kannattaa lähtee ihan savesta ihan tavallisesta punasavesta josta muotoilet ekaks sellasia kolmiuloitteisia (3D) hahmotelmia, ja sitten vasta haet lopullista mallia. Mikäli savimalli onnistuu hyvin voithan siitä tehdä sitten valumuotin ja sitä rataa eteenpäin valaa vaikka pronssista patsaan.
Toisaalta on niinkin että toisen tekeleitä ei saa ihan huoleta kopioida. Kirjastosta löydät erinoimaisia ohjeita askartelu ja kädentaidot osastolta.... - Jari
IitaLinta kirjoitti:
Kun en tiedä mikä on sun osaamis tasos,niin en niin syvällisiä neuvoja tässä kerro, mutta kyllä sun kannattaa lähtee ihan savesta ihan tavallisesta punasavesta josta muotoilet ekaks sellasia kolmiuloitteisia (3D) hahmotelmia, ja sitten vasta haet lopullista mallia. Mikäli savimalli onnistuu hyvin voithan siitä tehdä sitten valumuotin ja sitä rataa eteenpäin valaa vaikka pronssista patsaan.
Toisaalta on niinkin että toisen tekeleitä ei saa ihan huoleta kopioida. Kirjastosta löydät erinoimaisia ohjeita askartelu ja kädentaidot osastolta....Joo savi on toinen vaihtoehto, siitä olen aiemminkin tehnyt, en tosin noin monimutkaista objektia. Ongelma on vain siinä, että pitäisi saada se sitten uuniin jonnekkin. Normaali sähköuunissa tuskin riittää lämpöasteet =)
Ajattelisin, että tekisin ensin savesta suurpiirteisen mallin jonka antaisi kovettua. Kovettumisen jälkeen sitä voisi sitte hienosäätää, mulla on semmoinen pieni sähköhammasharjan kokoinen hiomakone jossa on semmosia muotoilupäitä..
Tuosta tekijänsuojasta, saahan mallista piirtääkin, miksei muotoilla? =) - mari
Jari kirjoitti:
Joo savi on toinen vaihtoehto, siitä olen aiemminkin tehnyt, en tosin noin monimutkaista objektia. Ongelma on vain siinä, että pitäisi saada se sitten uuniin jonnekkin. Normaali sähköuunissa tuskin riittää lämpöasteet =)
Ajattelisin, että tekisin ensin savesta suurpiirteisen mallin jonka antaisi kovettua. Kovettumisen jälkeen sitä voisi sitte hienosäätää, mulla on semmoinen pieni sähköhammasharjan kokoinen hiomakone jossa on semmosia muotoilupäitä..
Tuosta tekijänsuojasta, saahan mallista piirtääkin, miksei muotoilla? =)Omaan käyttöön saa valmistaa kopion, mutta ei myyntiin, eli saat tehdä huoletta itsellesi patsaan. Mutta et voi väittää sitä omaksi hengentuotteeksesi.
Kansalaisopisto, askarteluliikkeet(?) ja yksityiset keraamikot voivat sopimuksesta polttaa savitöitä.
Terveisin kuvanveistäjä. - yore
Jari kirjoitti:
Kiitän vastauksesta
Vai että visakoivu. Pitääpä miettiä.no ei kai nyt pahkasta ainakaan,paitsi jos sen laittaa jalustaksi. Kierosyistä puuta ei käsityökaluilla veistetä,joten visakaan ei liene hyvä ratkaisu ja on kyllä varsin kallista jos kaunistakin.
- Hanska
No moi!!! ehdottaisn että teet sen männystä tai jos päädyt johonkin muuhun materiaaliin niin suosittelisin kipsiä tai savea....
- yore
kukaan joka ei halua työnsä menevän hukkaan ei lähde tuonlaista työtä männystä tekemään! pohjoiset männyt ovat tasasyisempiä ja tasalaatuisempia kuin etelän puut,mutta kovin tarkkaa yksityiskohtien tekemistä se ei oikein tahdo kestää ja mahdolliset pihka halkeamat ym. saatavat lopulta pilata koko työn. Tein männystä minäkin harjoittelu ja kokeilu kappaleita vielä siihen aikaan kun vuolin puukolla ja vasta aloittelin koristeveistäjän uraani,mutta pian oli hyväksyttävä se tosi asia,ettei mänty sovellu käsin veistettäväksi materiaaliksi. Kyllä siihenkin saa tehtyä ja on tullut tehdyksikin,mutta se yksityiskohtien toisto ja kestävyys puuttuu, joten ei kannata käyttää kotimaisia havupuita käsinveistettäessä,koneelliseen työstöön ne sopivat paremmin,mutta lähinnä huonekalu teollisuuden materiaaliksi. Koivu on suhteellisen hyvä ja turvallinen ratkaisu kestävyytensä ja tasalaatuisuutensa vuoksi eikä hintakaan ole mikään este.
- hmm.
Tuli mieleeni, että monet kuvanveistäjät käyttävät (ainakin muilla mailla) sellaista muovailtavaa epoksimassaa. Massa muodostuu kahdesta eri tökötistä, jotka sotketaan keskenään ja sen jälkeen muovaillaan haluttuun muotoon.
Tässä linkki massan käytöstä kirjoitettuun artikkeliin: http://www.wetcanvas.com/Articles2/8060/253/- Jari
Näyttää ihan hyvältä tuo epoksimassa, mutta näyttäisi olevan niin kallista että valmiin patsaan tilaaminen ei paljoa kalliimpaa enää olisi..
Mänty? Minun käsitykseni mukaan mänty lohkeaa helposti, tuohon kun pitäisi saada paljon pieniä yksityiskohtia.
No, pitää nyt ensin saada se 3D-malli valmiiksi ja katsoa sitten mistä tuota alkaa työstämään..
Uusia ideoita saa edelleen heittää =) - yore
Kiitos vinkistä,tätäpä täytyy kokeilla. Myös valumuovi on yksi vaihtoehto materiaalien joukossa,niin muottiin valettuna kuin harkoksi valettuna,jota sitten voi sahaten ja veistäen tai koneellisesti työstää edelleen.
- Candyman
Tee se sokerista. Kesällä on sitten mukava seurata kärpästen puuhastelua sen kimpussa.
- Tyttiss
...tai sitten toimitat 3D-tiedoston johonkin RPI-mallipajaan ja saat "tulosteen" valmiina käteen.
Hinta tosin taikaakin olla sitten jo toinen juttu...!- Jari
hmm...pistä joku esimerkki moisesta firmasta =)
- tyttiss
Jari kirjoitti:
hmm...pistä joku esimerkki moisesta firmasta =)
Sori viivettä, katselin tänne päin vasta nyt. Kyllä näitä löytyy, netistä esim. hakusanoilla rapid prototyping ja stereolitografia. Niin, ja tarkoitin aiemmin sanoa RP-mallipaja (tulee juuri sanoista rapid prototyping), ei siis RPI) :) (ks. muuten myös cnc-jyrsintä).
Mutta kuten sanoin, hinta onkin sitten jo toinen juttu!:) - Jari
tyttiss kirjoitti:
Sori viivettä, katselin tänne päin vasta nyt. Kyllä näitä löytyy, netistä esim. hakusanoilla rapid prototyping ja stereolitografia. Niin, ja tarkoitin aiemmin sanoa RP-mallipaja (tulee juuri sanoista rapid prototyping), ei siis RPI) :) (ks. muuten myös cnc-jyrsintä).
Mutta kuten sanoin, hinta onkin sitten jo toinen juttu!:)No joo eipä liene järkevää edes harkita tuota teettämistä...sitäpaitsi tekemisen ilo jäisi kokematta :)
Tuosta puusta veistämisestä tarvitsisin kokeneempien neuvoja. Eli olen miettinyt ensin saada jostain käsiini kunnon palan sopivaa materiaalia (eli ilmeisesti se visakoivu lienee paras?). Sitten teen siitä semmoisen 30x30x30cm kuution jonka sivuun piirrän hahmon sivuprofiilin (tuon 3d mallinukseni mukaan) jonka mukaan sahaan ylimääräiset pois. (en tosin vielä tiedä millaisella sahalla). Sen jälkeen etuprofiili samalla tavalla (tosin pitää piirtää ja sahata epätasaisempaa pintaa pitkin)...ja lopuksi vielä yläprofiili. Tuo sahaus siis tehtäisiin vain suurpiirteisesti, eli loput yksityiskohdat muilla välineillä.
Onko ylläolevassa mitään järkeä? Ja onko ehdotuksia minkälaisella sadalla tuon tekisi? Ihan pikkusaha kun ei varmaan käy kun meinaan tuosta patsaasta semmoista lähes 30 korkeaa.. - yore
Jari kirjoitti:
No joo eipä liene järkevää edes harkita tuota teettämistä...sitäpaitsi tekemisen ilo jäisi kokematta :)
Tuosta puusta veistämisestä tarvitsisin kokeneempien neuvoja. Eli olen miettinyt ensin saada jostain käsiini kunnon palan sopivaa materiaalia (eli ilmeisesti se visakoivu lienee paras?). Sitten teen siitä semmoisen 30x30x30cm kuution jonka sivuun piirrän hahmon sivuprofiilin (tuon 3d mallinukseni mukaan) jonka mukaan sahaan ylimääräiset pois. (en tosin vielä tiedä millaisella sahalla). Sen jälkeen etuprofiili samalla tavalla (tosin pitää piirtää ja sahata epätasaisempaa pintaa pitkin)...ja lopuksi vielä yläprofiili. Tuo sahaus siis tehtäisiin vain suurpiirteisesti, eli loput yksityiskohdat muilla välineillä.
Onko ylläolevassa mitään järkeä? Ja onko ehdotuksia minkälaisella sadalla tuon tekisi? Ihan pikkusaha kun ei varmaan käy kun meinaan tuosta patsaasta semmoista lähes 30 korkeaa..osapuilleen tarvitsemasi työvälineet ovat puukko,lyijykynä,viivotin ja vaikka työntömitta,muutama veistorauta ks. lisää vaikka Googlelta Sorby (tools),woodcarving jne. ja Suomesta pares hankinta paikka on Plektra-Trading Helsinki,kaikki tarvittava ammattilaisen puunveistoon ! sekä pari sahaa,esim. vaikka timpurin saha ( tavallinen rautakauppa sahakin käy ) ja kuvio sahaksi lehtisaha tai vastaava.
On mullakin joku pienois pora ja niihen kaikennälöisiä vaihtoteriä,mutta sillä kitkuttaminen on ihan turhaa tuon koko luokan työssä. Broidi on käyttänyt sitä sähkökitaroita tehdessään ja kunnostaessaan,mun osalta sen käyttäminen on jäänyt lähinnä veistorautojen terien kiilloittamiseen ja joskus olen jotain metalli kaiverruksia sillä vempeleellä laiskuuttani tehnyt. Puutöiden kanssa pienoisporat ja vastaavat ovat lähinnä leluja,ellei kyseessä ole miniatyyri työt jollois niistä saattaa ollakin apua. - yore
Jari kirjoitti:
No joo eipä liene järkevää edes harkita tuota teettämistä...sitäpaitsi tekemisen ilo jäisi kokematta :)
Onko ylläolevassa mitään järkeä? Ja onko ehdotuksia minkälaisella sadalla tuon tekisi? Ihan pikkusaha kun ei varmaan käy kun meinaan tuosta patsaasta semmoista lähes 30 korkeaa..tee malli piirrokset tukevalle kartogille sillä vain aihion kylkeen piirrettynä he katoavat heti miten. Kirjallista tietoa asiasta löytyy suomen kielellä teoksista Puunveistokirja.Jennifer Rung sekä Koristeveisto, Oiva Kentta, joten noihin tutstuminen maksaa vaivan.
Kerrothan sitten joskus,kuinka työ eteni,mihin materiaaleihin päädyit jne.
Mä tein joskus alkuaikoina pahville vastaavat,mutta kartonki on parempi ja jos vielä sivelee lakalla,kestää malline käyttöä vuosien ajan. Nih..kyllä mä kuulinkin irvimistä että " ai sä leikit paperi nukeilla".mutta nauratti se itseänikin.
- Huvittunut
Kuljetuskulut jotain 100 US dollaria ?! Se kannattaa -
siinä vaiheessa kun olet maksanut niin puusta kuin
varsinkin asiaan kuuluvista KUNNON työkaluista, on
menosi paljonkin suuremmat kuin satanen!
Haaveilet MÄÄRÄTTYÄ teosta - hanki se! Aito on aina
AITO, luovu jostain muusta mutta hanki se, joku puoli
huolimaton jäljennös ei tule pitkään tyydyttämään, ei
vaikka olisi omista käsistä lähtenyt, päin vastoin!- Jari
Eli patsaan hinta siis on noin $100 ja rahti semmoisen 40$. Ei opiskelijalla ole varaa moiseen, kyseessä nyt on kuitenkin koriste-esine.
Sitäpaitsi se olisi mielenkiintoista koitaa tehdä itse. Materiaalin kun saan ilmaiseksi ja työkalut löytyvät jo omastatakaa, on kulut kutakuinkin 0€.
Vai minkälaisia "kunnon työkaluja" tarjoitat?
- Kaunonäppi
Jos osaat muovailla patsaan itse, tuon näköisen veistoksen (mittakaavaa on tosin kuvasta vaikea päätellä) saa aikaan vaikka polymeerivahalla. Löytyy askartelukaupoista mm. tuotenimellä Fimo. Veistoksen voi kovettaa omassa uunissa. Toinen vaihtoehto olisi, että tietokoneella tehtyjen mallien perusteella voisi tehdä (en kyllä tiedä miten) muovista muotin, jonka täyttäisi vahalla.
- Jari
Tuosta patsaasta ajattelin semmoista 25 cm korkeaa.
Miten kallista tuo Polymeerivaha on? Onko helppo muovailla tuollainen objekti? (siis helpompi kuin savi tms.) - Kaunonäppi
Jari kirjoitti:
Miten kallista tuo Polymeerivaha on? Onko helppo muovailla tuollainen objekti? (siis helpompi kuin savi tms.)60 gramman pakkaus maksaa n. 2,50e, saattaisit selvitä n. viidellä paketilla.
Polymeeria on mielestäi helppo muovailla, Fimo classic on tosin aluksi jäykkää, mutta pehmenee sopivaksi käsittelyssä, Fimo soft taas on nimensä mukaisesti pehmeämpää. Hauska asia polymeerivahassa on se, että se ei kovetu keskeneräisenä, vaikka työstäisit patsastasi puoli vuotta (kuin lasten muovailuvaha). Fimo classicin pinta on polton jälkeen vähän muovimainen (itse en siitä niin pidä), softin taas kaunis matta. Massaa voi jälkeenpäin maalatakin. Jos haluat tutustua aiheeseen lisää, käy www.polymerclaycentral.com , sieltä saattaa löytyä jotain vinkkejä esim. pinnan käsittelyyn. - yore
Jari kirjoitti:
Miten kallista tuo Polymeerivaha on? Onko helppo muovailla tuollainen objekti? (siis helpompi kuin savi tms.)olen tehnyt askartelumassasta siten,jotta mäntypalikkaan laitetaan tiiviisti elmukelmu tai vastaava ympärille ja sen päälle sitten massa päälle jolloin kallimpaa materiaalia säästyy.
Olen myös tehnyt niin,jotta puupalan sijasta käytinkin lasi purkkia ja joissain töissä lasipulloa,jonkä päälle massa jonka voi työstää sitten miten haluaa.
Ainoa ohjesääntö on,että jos käyttää huokoista sisällä materiaalia,se kannatta kelmuttaa koska massa työstäessä sitä voi tarvita kostuttaa vedellä ( vain kostuttaa,ei kastella !) niin vesi imeytyy puuhun ja massa kovettuessaan kuivuu ja halkeilee. Keskustan voi myös jättää ontoksi tai voi käyttää sopivaa kiveä puun ja lasin sijasta! Lasipurkkia/pulloa ei siis tarvitse kelmuttaa eikä työt ole säröilleet,vaan edelleen täysin kunnossa hyllyn päällä odottamassa näyttelyyn menoa varten.
Siis,askartelumassaa ei tarvitse käyttää uunnissa,vaan se kovettuu n vuorokaudessa sisäilmassa ilman sen kummempia toimen piteitä
Jos haluat siis päästä hommasta edullisesti ja tehdä sen itse,niin tarvitset ainoastaan hiukan viitseliäisyyttä,askartelu alustan tai jonkin muovikassin pöydän suojaksi,puupalan ja muovin tai sopivan lasi tai muovi esineen,5 euroa rahaa pariin massa pakkaukseen ja ja siitä sitten vaan, aina konstit löytyy kun tahtoa riittää. Massan pinnan voi kuvioida ennen kuivumista kuten vain haluaa ilman kalliita työkaluja,esim kynnellä saa vedettyä ohuet tarkat viivat,hius kampa,karkea kangas pala,tulitikku, tee lusikka,jne. ovat kaikki hyviä työkaluja. Vettä ei pidä laittaa liikaa,ettei massa liukene saveksi,vaan kostutus hoituu siten,että vain kastaa sormiaan vedessä,eikä aina tarvitse vettäkään,mutta sen avulla saa tosi sileän pinnan helpoiten aikaiseksi.
Itse teen etupäässä tilaus töitä puunveistäjänä ja kuvataiteilijana ja lähes jokainen työ on täysin erillainen kuin edellinen. Siitä syystä monesti on valmistettava ihan itseäni helpottamaan kokeilu ja malli kappaleita. Käytän siihen tarkoitukseen mukuloiden muovailuvahaa,koska sehän tunnetusti muovautuu aina tarpeen mukaan ja on uudelleen käytettävissä ja voi tietty muutella mielensä mukaan kunnes haluttu malli asento syntyy.
Teen myös lavasteita ym. kaikennäköistä sen sellaista,koristeveisto on kuitenkin bravuuri ja rakkain ala.
Eikä sinua mikään estä tekemästä haluamaasi veistosta niin puusta kuin savesta ja kipsistä ja ... kun vielä päästät rohkeasti luovuutesi valloilleen,niin tiedä mitä kaikkea synnytätkään ! Ei näissä töissä ole muuta vaaraa kuin ne vievät mennessään,vaan hyvä tapa se on koukkuun jäädä ja saahan siitä antoisan harrastuksen ellei jopa työnkin ja siis mistä tiedämme vielä mikä taiteilija tekijässä piileekään. Rohkeasti vain tuumasta toimeen!
- yore
Jos puun valitset,niin kotimainen koivu on hyvä,samoin myös lehmus,ulkolaisista jelutong tai kaikki riippuu siitä että miten olet ajatellut pintakäsitellä valmiin työn,eli jääkö se puun väriseksi,ja puita löytyy mustasta valkoiseen ja lähes kaikkea siltä väliltä. Paikka josta saa tuonti puuta hankittua on Helsingissä,myydään sahatavaraa koko lautoina,ei sen pienempinä kappaleina.
siis tuleeko työ puun väriseksi,vai värjätäänkö se petsillä tai maalilla jne.
Olen koristeveistäjä,ja jos haluat teettää em. patsaan,jätän hinta tarjouksen 123 euroa,sisältäen materiaali kulut jos työ on n 30 cm korkea.
Jos taas haluat itse tehdä veistoksen,niin puu on edullinen materiaali,mutta myös kipsi,sementtii ja askartelumassa ovat hyviä vaihtoehtoja. Askartelumassasta nimenomaan ne laadut,jotka kovettuvat n vuorokaudessa ilman sen kummempia toimenpiteitä. Tämän lisäksi askartelumassa on maalattavissa esim. askartelu käyttöön tarkoitetuilla maaleilla,joita sekä ja että saa mm. Sinooperistä,Tiimarista ja useista kirjakaupoista jne.
Jos käyt Helsingissä niin tiedoksi,jotta marmori kujalla on tuonti tavara kauppa,jossa oli ainakin keväällä vielä puusta veistettyjä lohikäärmeitä kaupan,hintaan 85-150 euroa koosta riippuen,ne oli muistaakseni malesiasta tuotuja,eivätkä yhtään huonosti tehtyjä (tökerömpiäkin ns. veisto töitä on kyllä myöskin myynnissä näkynyt,mutta niiden hintoja en ole välittänyt katsella niin että mieleen olisi jääneet).- Jari
Kiitos kaikille vastauksista.
Tosiaan pitää tehdä se 3D-malli ensin, ja se on vasta alussa. Tämä on siis pitkä ikuisuusprojekti.
Taidan luopua tuosta puu-ideasta, olen itsekin jo miettinyt että taitaa olla turhan hankala materiaali ja malli, varsinkin kun ei ole aiempaa kokemusta.
Tuosta polymeerimassata vielä, tuli hieman ristiriitaisia tietoja, eli kovettuuko se nyt muovailukelvottomaksi alle vuorokaudessa vai ei? Ajattelin että voi olla hieman tuskallista jos tuo pitää saada kerralla hyväksi..
Ja itse muovailusta semmoinen kysymys, että pitääkö pyrkiä tekemään patsas "yhdestä palasta" vai voiko esim nuo siivet muovata erikseen ja liittää siihen hyvin ja niin että ne vielä pysyy kiinni?
Entä voiko massaa sitten vielä hioa ja muokata kovettumisen jälkeenkin? - yore
Jari kirjoitti:
Tosiaan pitää tehdä se 3D-malli ensin, ja se on vasta alussa. Tämä on siis pitkä ikuisuusprojekti.
Taidan luopua tuosta puu-ideasta, olen itsekin jo miettinyt että taitaa olla turhan hankala materiaali ja malli, varsinkin kun ei ole aiempaa kokemusta.
Tuosta polymeerimassata vielä, tuli hieman ristiriitaisia tietoja, eli kovettuuko se nyt muovailukelvottomaksi alle vuorokaudessa vai ei? Ajattelin että voi olla hieman tuskallista jos tuo pitää saada kerralla hyväksi..
Ja itse muovailusta semmoinen kysymys, että pitääkö pyrkiä tekemään patsas "yhdestä palasta" vai voiko esim nuo siivet muovata erikseen ja liittää siihen hyvin ja niin että ne vielä pysyy kiinni?
Entä voiko massaa sitten vielä hioa ja muokata kovettumisen jälkeenkin?Ei puu ole hankala materiaali,päin vastoin. Mutta kuten kaikki käsityöt,niin ovat tietty työläitä,eli vaativat oman vaivansa.
Polymeerimassasta minulla ei ole omakohtaista kokemusta,eli siitä en tiedä,mutta askartelumassasta on paljonkin kokemusta ja kirjoittamani ohjeistukset viittaavat nimenomaan askartelumassaan,joka siis kuivuu huoneilmassa n vuorokaudessa ja kovettuu myös eli se ei vaadi polttouuniin laittoa lujuuden saavuttamiseksi.
Hioa ei ole koskaan tarvinnut,joten sitä piti kokeilla aivan justiinsa uteliaisuudesta ja pystyy sitä hiomaan sekä vuolemaan ja kovettumisen jälkeen.
Sanompa vaan,jotta pyrikuitenkin tekemään aihio niin,ettei jää mitään erityistä työvaraa,sillä sen joutuu kuitenkin sitten poistamaan ja se on turhaa työtä. Turhaa työtä kannatta aina välttää,ja työvaran poistaminen jäljempänä tarkoittaa:" että-tekee-työn-ikäänkuin-kaksi-kertaa",joka on tosi turhauttaavaa huomata. Koulussa puutyö tunneilla opetettiin että pitää jättää työvaraa...jonkun opettajan mielestä työvara oli pari milliä,toisen mielestä senttejä,mutta käytäntö on osoittanut että millikin on turhan paljon,ainoastaan luonnoksissa ja koe kappaleissa voi olla työvaraa,koska sitä ei tarvitse poistaa,mutta varsinaisen työkappaleen ollessa kyseessä ei siis kannata tehdä itselleen enempää työtä.
---------------
Ei ole olemassa yhtä ainoaa totuutta,eli tekijä itse saa päättää tekeeko työnsa yhdestä vai useammasta kappeleesta eikä sillä ole tässäkään tapauksessa merkitystä,eli kyse on lähinnä maku asiasta ja omasta mieltymyksestäsi.
Puun etu on tietenkin se,että voit tehdä asian sitä mukaa kuin itse haluat,tehdä yhdestä tai useammasta osasta,liitosten teko ei ole vaikeaa,liima ja puristin yleensä riittää mutta jos haluaa esim. liikuvia osia,tarvitaan siihen liitos tyypistä riippuen ainakin naula,tai puutappi ja pora,tai saha ja liitoksia on niin monia erillaisia että kaikkien niiden luettelu jääkööt.
Mutta,se 3D...pääset tosi helpolla kun käytät tuota muovailuvaahaa siihen tarkoitukseen.
Ikuisuus projekti? se on varsin lyhyt aika sitten,kun katsoin mallikuvaa niin arvioisin että teos olisi valmis noin kuuden tunnin päästä puisena,jos tästä ajaa verstaalle ja takaisin reilut puoli tuntia,ja massasta tehtynä valmis tänään,huomisena kuiva ja luovutus kunnossa viim. ylihuomenna.
Eli alku on aina hankalaa ja suunnittelu työ vaatii usein eniten aikaa,itse tekeminen sujuukin sitten joutuisasti ellei teen itse asiaa sen hankalammaksi,eli tarkoittaa lähinnä sopimattomien työkalujen käyttöä tai alussa olevaa tekijän omaa epävarmuutta. Vasta alkaja saa tuollaisen kaltaisen työn valmiiksi kevyesti alle viikossa käsityökaluilla että lyhyt on ikuisuus siinä mielessä.
Työ opettaa tekijäänsä...olen siitä samaa mieltä. - Kaunonäppi
Jari kirjoitti:
Entä voiko massaa sitten vielä hioa ja muokata kovettumisen jälkeenkin?Polymeerimassa (Fimo etc.) ei kovetu (kuten jo sanoin) ennen kuin sen polttaa uunissa.
Siivet yms. voi muovailla ensin erikseen, ja sitten liittää muuhun veistokseen. Saumat saa silitettyä sormin tai jollain muovailuvälineellä. Sisään kannattaa ehkä tosiaan laittaa joku kehikko, kuten Yore sanoi, rautalankakin voi olla yksi vaihtoehto.
Voi muokata ja hioa kovettamisen jälkeen.
Onnea projektille! - Jari
Kaunonäppi kirjoitti:
Polymeerimassa (Fimo etc.) ei kovetu (kuten jo sanoin) ennen kuin sen polttaa uunissa.
Siivet yms. voi muovailla ensin erikseen, ja sitten liittää muuhun veistokseen. Saumat saa silitettyä sormin tai jollain muovailuvälineellä. Sisään kannattaa ehkä tosiaan laittaa joku kehikko, kuten Yore sanoi, rautalankakin voi olla yksi vaihtoehto.
Voi muokata ja hioa kovettamisen jälkeen.
Onnea projektille!Mistä tuota Fimo massaa saisi? Turussa asun, Sinooperissa ei ainakaan näyttänyt olevan...
Hmm..alkasin miettimään tuota puu juttua uudestaan kun nuo massasta tehdyt esimerkissä ovat niin lelun näköisiä..
yore, tuota Sinooperista saatavaa massaako oot käyttänyt? - Kaunonäppi
Jari kirjoitti:
Mistä tuota Fimo massaa saisi? Turussa asun, Sinooperissa ei ainakaan näyttänyt olevan...
Hmm..alkasin miettimään tuota puu juttua uudestaan kun nuo massasta tehdyt esimerkissä ovat niin lelun näköisiä..
yore, tuota Sinooperista saatavaa massaako oot käyttänyt?lelut on lelun näköisiä, mutta muutakin on olemassa. Katsoitko nämä: http://www.polymerclaycentral.com/pcc/featured/houghtaling2.html
Turun askartelukaupoista en tiedä mitään, oisko siellä Akateemisessa kuvisosastoa, ehkä sieltä? - yore
Kaunonäppi kirjoitti:
lelut on lelun näköisiä, mutta muutakin on olemassa. Katsoitko nämä: http://www.polymerclaycentral.com/pcc/featured/houghtaling2.html
Turun askartelukaupoista en tiedä mitään, oisko siellä Akateemisessa kuvisosastoa, ehkä sieltä?totta joo,kyllä asia on useimmiten niin,että ei työn lopputulos ole käytetyistä materiaaleista kiinni.Kyllä loppu tulokseen vaikuttaa monet seikat,mutta yksi vähiten vaikuttaja on käytetty materiaali.
- yore
Jari kirjoitti:
Mistä tuota Fimo massaa saisi? Turussa asun, Sinooperissa ei ainakaan näyttänyt olevan...
yore, tuota Sinooperista saatavaa massaako oot käyttänyt?Mä olen käyttänyt Suomalaisesta Kirjakaupasta ja Tiimarista ostamiani askartelumassoja,yllättäen Tiimarissa oleva vastaava tuote on ollut n 0.40 € kallimpaa...
Pakkauksen Suomen-kielinen sisällysluettelo sanoo " muovailumassa " . On ollut kahden eri tuottajan toimittamaa ( toinen nimeltään Jovi,toista tuottajaa en nimeltä muista ),mutta tuotteet ovat olleet hyvän laatuista ja " samaa kamaa" riippumatta miltä maa-alueelta ovat peräisin. Valmiit värivaihtoehdot ovat valkoinen ja terrakotta. Mitään keskinäistä eroa niissäkään ei ole ollut,joten on sikäli makuasia kumman tuottajan tuotetta tai kumpaa väriä käyttää,tai vaikka kaikkea sekaisin keskenään,varsinkin jos teos maalataan lopuksi.
Sinooperin massoja ym. en ole vielä käyttänyt,mutta kun eilen kävin Vantaan Sinooperissä kipsin hankinta asiolla,niin löytyi käyttämiäni vastaava tuote,jonka paketissa lukee " korkea laatuista muovailumassaa erillaisten taideteosten muovailuun" ja ominaisuuksiltaan se on vastaavaa kuin aiemmin käyttämäni,eli sitä ei polteta,voi maalata ja vielä lisäksi tuossa lukee sileäpintainen kuin posliini ja kestää lakkauksen"
Ostin 3 pakettia,koska olivat vain 2.90€/peketti,mutta en ole vielä ehtinyt kokeillatuon ominaisuuksia,enkä vielä aiokaan,koska mulla on muutama tilattu puutyö työn alla ja ne ovat etusijalla ettei tule turhaa kiirettä.
Vantaan Sinooperissa en löytänyt Fimoa,vaikka joku vastaavalta näyttänyt tuote kyllä löytyi.Turussa luulisi olevan osapuilleen sama tarjonta,koska Sinooperin tuotteissa ei olettaisi olevan alueellisia eroja.
Seinäjoelta kuulin,että on olemassa Sinooperissa myytävää CERNIS-nimistä vastaavanlaista tuotetta,JOKA KOVETATAAN VAIKKA KOTI UUNISSA 125*C :n LÄMPÖTILASSA,mutta muuten Fimo .n saatavuudesta ei ollut tietoa,liekö sitten markkinat täällä niin pienet,että saatavuus ja tunnettuvuus ovat muualla toista kuin täällä.
Vaan,kun käyt Sinooperissä,niin kysäisepä henkilökunnalta,kyllä ne osaavat auttaa asiassa varmaan paremmin kuin minä. On vaan tämän asian yhteydessä tullut mullekin paljon uusia tuotteita ja vihjeitä vastaan,ja mistä kiitos kaikille vihjeitä antaneille. Olen edelleen sitä mieltä,jotta puu on paras vaihtoehto,vaikka se on vain mun mielipide ja puu ei sulje muita vaihtoehtoja pois. Olen sitä mieltä myös,ettei käytettävä materiaali ole ratkaisevin tekijä,kunhan se muutoin soveltuu valittuun käyttötarkoitukseen. Kyllä kaikista materiaaleista saa sekä lelun näköisiä kuin ei lelun näköisiä tehtyä. Mutta taidot oppii vain käytännössa ja ne kasvavat kyllä kun vain tekee asioita enemmän ja enemmän,niinkuin aina asioiden kanssa on tapana olla.
Puun työstön vaikeutena on tietenkin työkalujen tarve,hintavuus ja ellei ole sopivaa työtilaa,on silloin joku massa tai vastaava helpompi materiaali,kun taas jos em. asiat eivät tee ongelmaa,on puu muilta ominaisuuksiltaan yksi parhaista vaihtoehdoista.
Mutta niinhän sadutkin alkavat,"olipa kerran köyhä puuseppä ( Pinoccio tarina)..." sillä oletko kuullut rikkaasta puusepästä joskus??? Ja mäkin olisin kulta seppä,jos olisi alun alkaen ollut varaa alkaa teoksia kullasta tekemään,niin puu oli helpommin saatavilla ja siitä sitten aloitin ja siihen jäin,mutta sivujuonteita on ollut ja tulee olemaan,mm savityöt ja vastavat,eli puu ei ainoa,eikä huonoin vaihtoehto,on muitakin ja vasta käytännön työskentelyn mukaan tulee joukkoon lisää käden taitoa,joten kokeile vaan vaikka puuta tai massaa tai mitä tahansa materiaalia tai kaikkia niitä,pääasia on että pistät tuumasta toimeen ja hihat heilumaan,aina syntyy kun yrittää !!! - Jari
yore kirjoitti:
Mä olen käyttänyt Suomalaisesta Kirjakaupasta ja Tiimarista ostamiani askartelumassoja,yllättäen Tiimarissa oleva vastaava tuote on ollut n 0.40 € kallimpaa...
Pakkauksen Suomen-kielinen sisällysluettelo sanoo " muovailumassa " . On ollut kahden eri tuottajan toimittamaa ( toinen nimeltään Jovi,toista tuottajaa en nimeltä muista ),mutta tuotteet ovat olleet hyvän laatuista ja " samaa kamaa" riippumatta miltä maa-alueelta ovat peräisin. Valmiit värivaihtoehdot ovat valkoinen ja terrakotta. Mitään keskinäistä eroa niissäkään ei ole ollut,joten on sikäli makuasia kumman tuottajan tuotetta tai kumpaa väriä käyttää,tai vaikka kaikkea sekaisin keskenään,varsinkin jos teos maalataan lopuksi.
Sinooperin massoja ym. en ole vielä käyttänyt,mutta kun eilen kävin Vantaan Sinooperissä kipsin hankinta asiolla,niin löytyi käyttämiäni vastaava tuote,jonka paketissa lukee " korkea laatuista muovailumassaa erillaisten taideteosten muovailuun" ja ominaisuuksiltaan se on vastaavaa kuin aiemmin käyttämäni,eli sitä ei polteta,voi maalata ja vielä lisäksi tuossa lukee sileäpintainen kuin posliini ja kestää lakkauksen"
Ostin 3 pakettia,koska olivat vain 2.90€/peketti,mutta en ole vielä ehtinyt kokeillatuon ominaisuuksia,enkä vielä aiokaan,koska mulla on muutama tilattu puutyö työn alla ja ne ovat etusijalla ettei tule turhaa kiirettä.
Vantaan Sinooperissa en löytänyt Fimoa,vaikka joku vastaavalta näyttänyt tuote kyllä löytyi.Turussa luulisi olevan osapuilleen sama tarjonta,koska Sinooperin tuotteissa ei olettaisi olevan alueellisia eroja.
Seinäjoelta kuulin,että on olemassa Sinooperissa myytävää CERNIS-nimistä vastaavanlaista tuotetta,JOKA KOVETATAAN VAIKKA KOTI UUNISSA 125*C :n LÄMPÖTILASSA,mutta muuten Fimo .n saatavuudesta ei ollut tietoa,liekö sitten markkinat täällä niin pienet,että saatavuus ja tunnettuvuus ovat muualla toista kuin täällä.
Vaan,kun käyt Sinooperissä,niin kysäisepä henkilökunnalta,kyllä ne osaavat auttaa asiassa varmaan paremmin kuin minä. On vaan tämän asian yhteydessä tullut mullekin paljon uusia tuotteita ja vihjeitä vastaan,ja mistä kiitos kaikille vihjeitä antaneille. Olen edelleen sitä mieltä,jotta puu on paras vaihtoehto,vaikka se on vain mun mielipide ja puu ei sulje muita vaihtoehtoja pois. Olen sitä mieltä myös,ettei käytettävä materiaali ole ratkaisevin tekijä,kunhan se muutoin soveltuu valittuun käyttötarkoitukseen. Kyllä kaikista materiaaleista saa sekä lelun näköisiä kuin ei lelun näköisiä tehtyä. Mutta taidot oppii vain käytännössa ja ne kasvavat kyllä kun vain tekee asioita enemmän ja enemmän,niinkuin aina asioiden kanssa on tapana olla.
Puun työstön vaikeutena on tietenkin työkalujen tarve,hintavuus ja ellei ole sopivaa työtilaa,on silloin joku massa tai vastaava helpompi materiaali,kun taas jos em. asiat eivät tee ongelmaa,on puu muilta ominaisuuksiltaan yksi parhaista vaihtoehdoista.
Mutta niinhän sadutkin alkavat,"olipa kerran köyhä puuseppä ( Pinoccio tarina)..." sillä oletko kuullut rikkaasta puusepästä joskus??? Ja mäkin olisin kulta seppä,jos olisi alun alkaen ollut varaa alkaa teoksia kullasta tekemään,niin puu oli helpommin saatavilla ja siitä sitten aloitin ja siihen jäin,mutta sivujuonteita on ollut ja tulee olemaan,mm savityöt ja vastavat,eli puu ei ainoa,eikä huonoin vaihtoehto,on muitakin ja vasta käytännön työskentelyn mukaan tulee joukkoon lisää käden taitoa,joten kokeile vaan vaikka puuta tai massaa tai mitä tahansa materiaalia tai kaikkia niitä,pääasia on että pistät tuumasta toimeen ja hihat heilumaan,aina syntyy kun yrittää !!!Jees, eli tajusin että taitaa olla selvin tehdä tuo sillee, että tekee puusta suurpiirteisen "tukirungon", jonka päälle pistää tuon polymeerimassan ja tekee sillä detailit (kasvonpiirteet, korvat, siivet, häntä ym). Näin säästyy tuota kalliimpaa raaka-ainetta, kuten yore ehdotti. Pitääköhän se kelmuttaa, kun ajattelin käyttää tuota uunissa kovetettavaa massaa?
Taidanpa myös kehitellä siipiä varten jonkinlaisen rautalanka-tukirangan niiden sisään.. - Kaunonäppi
Jari kirjoitti:
Jees, eli tajusin että taitaa olla selvin tehdä tuo sillee, että tekee puusta suurpiirteisen "tukirungon", jonka päälle pistää tuon polymeerimassan ja tekee sillä detailit (kasvonpiirteet, korvat, siivet, häntä ym). Näin säästyy tuota kalliimpaa raaka-ainetta, kuten yore ehdotti. Pitääköhän se kelmuttaa, kun ajattelin käyttää tuota uunissa kovetettavaa massaa?
Taidanpa myös kehitellä siipiä varten jonkinlaisen rautalanka-tukirangan niiden sisään..Toki kannattaa kelmuttaa ja säilyttää poissa auringosta keskeneräisenä...
Muuten, Yore mainitsi Cernit massan (myös polymeeriä). Olen kokeillut sitä enkä suosittele: se lämpenee ja löystyy käsissä tosi äkkiä, on melkein mahdoton työstää. Muovautumisen kannalta Fimo on paras. - Kaunonäppi
Kaunonäppi kirjoitti:
Toki kannattaa kelmuttaa ja säilyttää poissa auringosta keskeneräisenä...
Muuten, Yore mainitsi Cernit massan (myös polymeeriä). Olen kokeillut sitä enkä suosittele: se lämpenee ja löystyy käsissä tosi äkkiä, on melkein mahdoton työstää. Muovautumisen kannalta Fimo on paras.Minä siis olen tehnyt koruja ja korkeintaan 10 cm hahmoja, eikä Cernit sopinut niihin. Sinun projektiisi se voi sopia paremmin.
- näprää
Täältä löytyy Fimoon ja Cernittiin suomenkiliset ohjeet
http://porro.claymountain.com/massafaq.html - Selittäjä
Hmm. Jos patsaaseen tulee kiemuraisia tai pieniä kohtia,suosittelen lämpimästi Fimoa,kuten joku jo taisikin sanoa. Jos aiot käyttää Fimoa,suosittelen kumihanskoja koska sormenjäljen yleensä ärsyttävät lopputulosta,vaikkakin ne saa ihan hiomalla pois.
T: 10 v (Selittäjä)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305892Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144444Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403257IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522991Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391581- 711351
Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2331227Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek101180- 791179