Olisin kiinnostunut tekemään omaa ruutia (kaliumnitraatti, hiili, rikki). Saako näitä tavan talliainen ostettua jostain kemian liikkeistä, verkkokauppa tms. ilman lupaa? Jos luvan tarvitsee, niin mitä se maksaa, missä sen voi hankkia jne. Tarkoituksenani ei ole siis mikään pommien tekeminen tai muu rikollinen toiminta, olen vain kiinnostunut kemiasta pienimuotoisesti. Kaliumnitraattia olen nähnyt akvaarioliikkeiden sivuilla (25-30€ 0,5kg) kalliilla hinnalla. Saako suomesta kohtuu hinnalla jotain 1-2 kg erää kno3? Ei minua huvita ostaa mitään suursäkkejä, kun ei minulla ole semmoisille määrille mitään käyttöä.
Tarvitaanko lupaa tai muita erityisehtoja?
4
1671
Vastaukset
Ruuti on luvanvaraista tavaraa eikä näin ollen sen valmistaminen ole laillista. Koitapa toteuttaa "pienimuotoista kemian kiinnostustasi" jonkin laillisen väylän kautta.
- mustanokipulveriukko
Ryhdy mustaruutiampujaksi! Silloin voit luvallisesti käsitellä mustaaruutia ja perkussionalleja.
Luvallisen aseen omistaja saa ostaa kaupasta hyvälaatuista mustaaruutia. Todella hyvän, tasa-aineisen ja sopivalla nopeudella palavan ruudin valmistus ei ole niin helppoa kuin moni luulee. On myös olemassa _savutonta_ mustaaruutia.
Mustaruuti on tokikin melko sottaista ainetta. Se haisee, ruostuttaa rautaa ja pilaa messinkipinnat. Savuttoman ruudin aseilla ampuminen on paljon siistimpää puuhaa.- mustanokipulveriukko
... Niin ja mustaruuti syttyy kipinästä _paljon_ herkemmin kuin savuton ruuti. Siksipä sen kanssa on syytä olla varovainen kun esim. avonaisen ruutinassakan kanssa puuhataan.
Esimerkiksi ruutipullo on yleensä messinkiä siksi että jos se sattuu putoamaan ja osumaan kiveen - joka käytännössä ennen pitkää tapahtuu - niin ei iske kipinää joka voisi sytyttää herkästi syttyvän ruutipölyn. Rautainen astia helposti synnyttää kipinän kiveen iskiessään ja niin lentää ruutiukko nassakkoineen taivaan tuuliin.
Sikäli mustaruutiammunta vaatii erikoista huolellisuutta ja kurinalaisuutta.
- hsxb
Tarvitseeko kaliumnitraatin ostamiseen lupaa? Eikös rikkiä pitäis saada ilman lupaakin? Näin olen kuullut...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2032143
- 1341178
- 1131073
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa23827- 58796
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34751ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42638Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175584Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46567- 10540