Mitä tämä tarkoittaa? Nunquam caput mortuum aut capita mortua?
Olen kiitollinen, jos apua löytyy!
Latinan käännös.
4
99
Vastaukset
- Näinkö se menee?
Kuolleen kapitalistin pää ei ole koskaan kaputt.
Ei mitään kovin tolkullista: ei koskaan kuollut pää tai kuolleet päät. Tai voisihan sen tulkita jotenkin näin: ei koskaan kuollutta päätä eikä kuolleita päitä, ja ”kuollut pää” saattaisi viitata keskiajan alkemistien kieleen, jossa sillä tarkoitettiin reaktiossa jäljelle jäävää hyödytöntä ainetta, hyödytöntä jäännöstä siis.
Noin yleisesti sanojen merkitys riippuu ihan siitä, kuka niitä käyttää ja missä yhteydessä. Yksittäisten fraasien heitteleminen selviteltäväksi kontekstia kertomatta on siis jokseenkin hyödytöntä.- Q2
'Ei koskaan kuollutta päätä eikä kuolleita päitä.' Eihän tuossa paljon järkeä tosiaan ole.
- Pääkallo_pigmentti
Nunquam = Ei, ei koskaan
caput mortuum http://en.wikipedia.org/wiki/Caput_mortuum
aut = tai
capita mortua = caput mortuum :n monikkomuoto.
Kysyjälle. Olet kysynyt tätä useita kertoja aikaisemminkin eri foorumeissa ihan samoilla sanoilla. Jos asia kiinnostaa, mikset voi kertoa, mistä olet kopsannut tämän pätkän tekstiä? Ja mitä kaikkea olet poistanut sen ympäriltä? Jos kyse on jostain täysin vapaamuotoisesta esim. patologin lausunnosta tai vastaavasta, ei niitä niin vaan voi pätkä kerrallaan kääntää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad961555- 541053
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että403961- 164913
- 57762
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän124737- 51678
- 57651
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38645- 76642