Hei! Viime syksynä pyysin omalääkäritä pääsyä mahalaukun ohitusleikkaukseen. Olen 160 cm pitkä ja painoin 125 kiloa. Pääsin ravitsemusnevojalle, joka kertoi, että ensin minun pitää laihtua noin sataan kiloon ja sain vaikutelman, että kiireesti. Terapeutin ryhdyin laihduttamaan neuvojen mukaan Nutrilett- ja vastaavilla valmisteilla. Sain 10 kg putoamaan, mutta sitten painon putoaminen loppui kuin seinään. Kyse oli kuulemma siitä, että elimistö on mennyt säästötilaan. Sitten sain ruokadieerttiohjeita ja jossain vaiheessa sain painon pudotettua 115 kiloon ja sitten taas tuli jumi.
Tässä vaiheessa piti ruveta dieetille, joka tulisi olemaan myös leikkauksen jälkeen. Nyt ihmettelen, mitä virkaa koko leikkauksella on. Leikkaus ei kuulemma takaa kylläisyyden tunnetta edes aterian jälkeen. Jotkut leikatut voivat olla koko ajan nälissään ja toiset eivät koskaan.
Olen kuullut kahdesta ihmisestä, jotka ovat olleet leikkauksessa, laihtuneet ja mahanahkakin on pienennetty, mutta ovat sitten lihoneet kaiken takaisin.
Olen nyt kahden vaiheilla - pyrkiäkö vielä leikkaukseen vai jättääkö koko homma. Haluaisin kovasti kuulla muiden kokemuksia. Mieluiten sellaisten, jotka on leikattu jo vuosi-peri sitten.
mahalaukun ohitus- eli "lihavuusleikkaus"
50
8025
Vastaukset
- onnellinen38
Olen ollut leikkauksessa vajaa viisi vuotta sitten, mitoilla 166 cm ja 131 kg sinne lähdin ja nyt painan tällä hetkellä 60-65 kg, paino hieman heittelee. Nutrasin ennen leikkausta, sain pois 12 kg, eli painoin aivan valtavan paljon ennen nutrausta ja leikkausta:(
Näin minulla. Minulle tämä oli parasta mitä minulle on tapahtunut tuohon mennessä. Sain pitää terveyteni.
Kerrot että ennen nutrausta painoit 125 kg, nutrilla sait pois 10 kg ja sitten vielä sen jälkeen dieetillä lisää siten että painosi oli 115 kg (minusta 125-10=115)....en oikein tajunnut tuota kohtaa.
Olen nainen ja ikää minulla 0n 38 v- leikkausta pohtiva
Mistä koostuu tämänpäiväinen ruokavaliosi? Onko rajoituksia? Millaisia? Itsekin olen pohtimassa leikkausta, mutta pelottaa ajatus,että elämä menee täysin sekaisin sen jälkeen. Voitko esim. käydä ravintolassa ja syödä tavallista ruokaa perheen/ystävien seurassa? Onko jotakin, mitä ehdottamasti kannattaa ottaa huomioon?
- menossa jo
leikkausta pohtiva kirjoitti:
Mistä koostuu tämänpäiväinen ruokavaliosi? Onko rajoituksia? Millaisia? Itsekin olen pohtimassa leikkausta, mutta pelottaa ajatus,että elämä menee täysin sekaisin sen jälkeen. Voitko esim. käydä ravintolassa ja syödä tavallista ruokaa perheen/ystävien seurassa? Onko jotakin, mitä ehdottamasti kannattaa ottaa huomioon?
Googlaa lihavuusleikkausporttaaliin itsesi sieltä voit lukea kokemuksia leikkauksesta ja sen jälkeisestä elämästä. Ilmeisesti sen kummempia rajoituksia ei tule annoskoot ovat vain pienempiä ja nesteen saannista tulee pitää huoli. Positiivisia puolia on paljon mm. lääkitystä voidaan joutua lopettamaan, mutta kaikki on tietenkin yksilöllistä. Itselläni olisi leikkaus joulukuussa ja kaikenlaista pyörii mielessä ja kun ei ole ketään kenen kanssa jutella asiasta välillä iskee pakokauhu että onko mitään järkeä. Huumorimielellä ajatellen leikkauksen jälkeen on pakko napostella kun masuun ei kerralla mahdu paljon....
- leikkaukseen?
Anteeksi sekoilu noissa luvuissa. Tarkoitus oli, että 115 kilosta OLISI PITÄNYT saada vielä 15 pois. Tässä en ole onnistunut, mutta yritän edelleen. Jos saan painon noin sataan, pääsen leikkaukseen. Mietin vain, että jos pystyisin ilman leikkausta laihduttamaan 25 kiloa, lähtisi sitä varmaan enemmänkin.
Pystyt ilmeisesti elämään niillä tosi niukoilla dieteeillä. Tuleeko sinulle koskaan kylläinen olo ja kaipaatko sitä edes? Missä kaupungissa sinut leikattiin? Tampere vaatii enemmän omaa painonpudotusta, sinulta oli vaadittu laskujeni mukaan 10kg.
Omalla kohdallani lihavuus on ollut koko elämän ongelma. En siis ole koskaan esim. juonut virvoitusjuomia tai makeita mehuja, en myöskään ole juuri mässäillyt grilliherkuilla enkä pizzoilla. Laihtuminen on vaikeaa ja lihominen todella helppoa.- herzz
Moi!
ovatko lääkärit ikinä tutkineet lihomistasi, tai siis sitä, että lihot vaikka et syö mitään herkkuja, ja vaikea laihtua mutta helppo lihoa? Kysyn ihan vain siksi, että itselläni on aivan sama juttu. Olen lihonut holtittomast n. puolivuotiaasta asti, pahimmillaan jopa 30 kiloa vuodessa, vaikka en ole ikinä syönyt herkkuja tai muuta sellaista. Tapaustani on tutkittu jopa cambridgen yliopistossa asti, mutta selvyyttä siihen ei ole saatu. Olen siis 17-vuotias tyttö ja painan tällä hetkellä 187kg. Kävin tays:ssa lastenklinikalla tarkastuksissa aina puolen vuoden välein, nykyisin käyn lähinnä vain ravitsemusterapeutilla.
Laihdutusleikkaukseen olisi tarkoitus mennä heti kun saan 25 kiloa pois, ja leikkaus tullaan tekemään kahdessa osassa ( ensin vatsalaukkua kiristetään pannalla, että saadaan enemmän painoa pois, ja lopullisesti tehdään mahalaukun ohitusleikkaus )
Olen käynyt kaikenlaisissa painonpudotusryhmissä kuten painonvartijoissa, mutta ne lähinnä auttavat pitämään painon tasaisena, eivät laihduttamaan. Vuosi sitten talvella laihduin nutriletin avulla 12kg, mutta seuraavana kesänä tuli 20kg takaisin. Nyt olen laihduttanut 9kg ene-dietillä, ja sillä olisi tarkoitus saada loputkin kilot karistettua. - 11+10
herzz kirjoitti:
Moi!
ovatko lääkärit ikinä tutkineet lihomistasi, tai siis sitä, että lihot vaikka et syö mitään herkkuja, ja vaikea laihtua mutta helppo lihoa? Kysyn ihan vain siksi, että itselläni on aivan sama juttu. Olen lihonut holtittomast n. puolivuotiaasta asti, pahimmillaan jopa 30 kiloa vuodessa, vaikka en ole ikinä syönyt herkkuja tai muuta sellaista. Tapaustani on tutkittu jopa cambridgen yliopistossa asti, mutta selvyyttä siihen ei ole saatu. Olen siis 17-vuotias tyttö ja painan tällä hetkellä 187kg. Kävin tays:ssa lastenklinikalla tarkastuksissa aina puolen vuoden välein, nykyisin käyn lähinnä vain ravitsemusterapeutilla.
Laihdutusleikkaukseen olisi tarkoitus mennä heti kun saan 25 kiloa pois, ja leikkaus tullaan tekemään kahdessa osassa ( ensin vatsalaukkua kiristetään pannalla, että saadaan enemmän painoa pois, ja lopullisesti tehdään mahalaukun ohitusleikkaus )
Olen käynyt kaikenlaisissa painonpudotusryhmissä kuten painonvartijoissa, mutta ne lähinnä auttavat pitämään painon tasaisena, eivät laihduttamaan. Vuosi sitten talvella laihduin nutriletin avulla 12kg, mutta seuraavana kesänä tuli 20kg takaisin. Nyt olen laihduttanut 9kg ene-dietillä, ja sillä olisi tarkoitus saada loputkin kilot karistettua.Puhutko ihan totta että olet vasta 17-vuotias ja painaisit 187 kiloa? Miten sinä 17-vuotias elät, liikut, käyt koulua? Onko vanhempasi lihavia tai suvussasi lihavia?
- herzzz
11+10 kirjoitti:
Puhutko ihan totta että olet vasta 17-vuotias ja painaisit 187 kiloa? Miten sinä 17-vuotias elät, liikut, käyt koulua? Onko vanhempasi lihavia tai suvussasi lihavia?
Kyllä, täytin viikko sitten 17 ja painan 187 kiloa. pahimmillani olen painanut 196kg.
elän ihan "normaalisti", aloitan syksyllä lukion 2. vuoden ja vietän aikaa kaverini kanssa. Liikun koulumatkoina n. 1km/päivä sekä aloitin kuntosalilla käynnin noin puoli vuotta sitten ja sielä käyn äitini kanssa aina kun ehdin, mutta vain 3-5 kertaa viikossa, sillä sali sijaitsee eri paikkakunnalla kuin asun. Vaikka olen näin painava ja luulisi että minulla olisi kaiken maailman nivelsairaudet, diabetes, korkea verenpaine yms, niin minulla ei ole mitään niistä. Nilkat ovat tietysti joskus arat kun ne joutuvat kannattelemaan tällaista painoa.
Vanhempani eivät ole ikinä olleet ylipainoisia. Äidin isäni on ylipainoinen ja serkkuni isäni puolelta, mutta ne tuskin liittyvät minuun mitenkään. - 6+6
herzzz kirjoitti:
Kyllä, täytin viikko sitten 17 ja painan 187 kiloa. pahimmillani olen painanut 196kg.
elän ihan "normaalisti", aloitan syksyllä lukion 2. vuoden ja vietän aikaa kaverini kanssa. Liikun koulumatkoina n. 1km/päivä sekä aloitin kuntosalilla käynnin noin puoli vuotta sitten ja sielä käyn äitini kanssa aina kun ehdin, mutta vain 3-5 kertaa viikossa, sillä sali sijaitsee eri paikkakunnalla kuin asun. Vaikka olen näin painava ja luulisi että minulla olisi kaiken maailman nivelsairaudet, diabetes, korkea verenpaine yms, niin minulla ei ole mitään niistä. Nilkat ovat tietysti joskus arat kun ne joutuvat kannattelemaan tällaista painoa.
Vanhempani eivät ole ikinä olleet ylipainoisia. Äidin isäni on ylipainoinen ja serkkuni isäni puolelta, mutta ne tuskin liittyvät minuun mitenkään.En oikein usko vieläkään tarinaasi että 17-vuotiaana voisit olla peräti 196-kiloinen. Vielä epäuskottavampi juttu on että eläisit normaalisti, viettäisit aikaa kavereiden kanssa jne. Jos valittaisit kiusaamista ja terveysongelmia voisin ihan vähän uskoa. Ja muuten alaikäisille ei tehdä lihavuusleikkauksia.
- wewedde
herzzz kirjoitti:
Vanhempani eivät ole ikinä olleet ylipainoisia. Äidin isäni on ylipainoinen ja serkkuni isäni puolelta, mutta ne tuskin liittyvät minuun mitenkään.Ja paskat.
Et ole fysiikan lakien yläpuolella, läski ei synny itsestään. Jotkut sairaudet/lääkkeet voivat hidastaa aineenvaihduntaa ja altistaa lihoamiselle, mutta siltikään kilot eivät tule itsestään. Kertomaasi painoon ei pääse kuin syömällä liikaa. piste. Lisäksi jos oikeasti olisit jokin lääketieteellinen kummajainen, jonka lihomaista ei lääketiede pystyisi selittämään, eivät lääkärit olisi passittamassa sinua leikkaukseen jonka nimenomaan on tarkoitus rajoittaa syömäsi ruuan määrää. Jollet pysty tätä itsellesi myöntämään on laihdutuksesi tuomittu epäonnistumaan. - lihavuudesta
herzzz kirjoitti:
Vanhempani eivät ole ikinä olleet ylipainoisia. Äidin isäni on ylipainoinen ja serkkuni isäni puolelta, mutta ne tuskin liittyvät minuun mitenkään.No ihan hyvin 17v voi painaa 187kg. Mä muistan muutaman vuoden takaa yläasteelta yhden tytön, joka painoi takuulla yli 150kg! En koskaan kehdannut kysyä, mutta ulkonäöstä huomasi, et hän oli aivan todella painava. Niin ylipainoista en sittemmin ole nähnyt. Hänkin kävi hoidossa jossakin. Ja rehellisesti sanottuna en usko, että hän olisi vain syömällä ja liikkumattomuudella saanut sellaisen painomäärän aikaan, kyllä siinä varmaan oli joku aineenvaihdunnan häiriö tms... Todistaahan tiedekkin, että painoon vaikuttaa muutkin asiat kuin syöminen ja liikkuminen.
Ja jos jonkun aineenvaihdunta on syystä tai toisesta hidastunut, niin eikö silloin ole ihan loogista, että PAV on pienempi ja ei voi syödä niin paljoa, kuin muut samassa tilanteessa olevat tai kuin normaalisti syödään (ikään, pituuteen, painoon yms. nähden). Jos mun PAV on 2000kcal/vrk ja jollain se on hidastunut, eikä siksi voi syödä kuin 1500kcal vaikka olisi nälkä, niin silloin hän lihoo ja me ei ymmärretä miksi!
Muutenkin on hyvä muistaa, että tiede kehittyy koko ajan. Se mitä tiedetään nyt, voi korvaantua uudella tiedolla 10v päästä. - kyttäääääääääää
6+6 kirjoitti:
En oikein usko vieläkään tarinaasi että 17-vuotiaana voisit olla peräti 196-kiloinen. Vielä epäuskottavampi juttu on että eläisit normaalisti, viettäisit aikaa kavereiden kanssa jne. Jos valittaisit kiusaamista ja terveysongelmia voisin ihan vähän uskoa. Ja muuten alaikäisille ei tehdä lihavuusleikkauksia.
Joo paskaa jauhaa tää "17v", alaikäsiä ei tosiaan suomessa leikata, ja painonvartijatkin on lopetettu JO 2010, eli olit siellä muka laihduttamassa reilusti alle 15 vuotiaana, HAH!
Mistä näitä idiootteja paskanjauhajia aina riittää.....
- TL 02
Heippa! Olen menossa tuonne, sain lähetteen työpaikka lääkäriltäni. Pituus 155 ja elopainoa 93,5. Bmi 40,5 ei lisäsairauksia ( vielä!) Poriin myös menossa, saas kattoo miten paljon laittavat laihduttamaan. Olen ikuinen jojo laihduttaja, saan paljon pois, mutta palaavat aina takaisin:( 3 perättäistä raskautta eivät ole asiaa edistäneet.
Työpaikka lääkärini laittoi eka 5kg pudottamaan, nutrasin sen pois. Mahtaako olla kauheat jonot porissa? Olen ollut painonvartijoissa, kaalidietillä, yök) atkinsilla ja nyt nutraan, pian 2 vko menossa. Mitä teille tehtiin kun pääsitte sinne?- kohtalotoveri1
Tervehdys!
Kuinka projektisi on edennyt? Olisi kiva kuulla, sillä itse sain lähetteen samaan paikkaan. Mitään tietoa ei vielä ole tullut. Sen verran kerrottiin, että ravotsemusterapeutille ja mahalaukuntähystykseen pitää mennä sekä nutrata neljä viikkoa ennen toimenpidettä.
- Kokemuksen ääni
Jos lihoo niin, että on aivan sairaalloisen lihava, niin vika ei ole mahassa vaan päässä. Minä olen itse itsestäni sen todennut!
- Olipa uutinen
Niin. Mikähän oli rakentavan kommenttisi varsinainen sanoma?
- Kokemuksen ääni
Olipa uutinen kirjoitti:
Niin. Mikähän oli rakentavan kommenttisi varsinainen sanoma?
Se, että sitä kohtaa jossa ei ole vikaa, niin ei tarvitse operoida! Se missä vika on, sille täytyy yrittää tehdä jotain ja hakea apua!
- turhaluuta
Kokemuksen ääni kirjoitti:
Se, että sitä kohtaa jossa ei ole vikaa, niin ei tarvitse operoida! Se missä vika on, sille täytyy yrittää tehdä jotain ja hakea apua!
Mihin sitten mielestäsi perustuu laihdutusleikkauksilla saatu hyvä tulos?
Ei johdu pelkästään pään viasta kun yksi lihoo ja toinen ei millään.
Se on hiukan monimutkaisempi prosessi kaikkineen. Ja jos nyt päästä vikaa etsitään niin lähinnä se on niillä jotka hyökkäävät kuin hyeenat lihavien kimppuun. Se kohtelu mitä lihava lapsi, nuori tai aikuinen saa, vammauttaa varmasti henkisesti herkimmät. Jos mitä tahansa muuta ryhmää kohdeltaisiin kuten lihavia on aina kohdelta siihen puuttuisi jo laki.
Itse olen ollut lihava kohta 60 vuotta. Joskus enemmän ja joskus vähemmän. Olen laihduttanut satoja kiloja. Laihdun aina hyvin mutta paino ei pysy koskaan paikallaan. Jos en laihduta niin paino nousee koko ajan. Laihtuminen hidastuu vanhetessa. Nyt olen laihduttanut kaksi ja puoli kuukautta, eli kaikki makea ja rasvainen pois, paljon vihanneksia, kasviksia, juureksia. Olen kokeillut ruokarytmiä mutta se pitää yllä jatkuvaa näläntunnetta joten palasin takaisin minulle luontaiseen aamiainen, päiväruoka, iltapala-rytmiin. Paino on pudonnut alle neljä kiloa! Laihdutusleikkaus on usein ollut mielessä mutta tuskin siihen koskaan pääsisin jos ennen leikkausta on pudotettava paino sataan kiloon :( - navettapiika
turhaluuta kirjoitti:
Mihin sitten mielestäsi perustuu laihdutusleikkauksilla saatu hyvä tulos?
Ei johdu pelkästään pään viasta kun yksi lihoo ja toinen ei millään.
Se on hiukan monimutkaisempi prosessi kaikkineen. Ja jos nyt päästä vikaa etsitään niin lähinnä se on niillä jotka hyökkäävät kuin hyeenat lihavien kimppuun. Se kohtelu mitä lihava lapsi, nuori tai aikuinen saa, vammauttaa varmasti henkisesti herkimmät. Jos mitä tahansa muuta ryhmää kohdeltaisiin kuten lihavia on aina kohdelta siihen puuttuisi jo laki.
Itse olen ollut lihava kohta 60 vuotta. Joskus enemmän ja joskus vähemmän. Olen laihduttanut satoja kiloja. Laihdun aina hyvin mutta paino ei pysy koskaan paikallaan. Jos en laihduta niin paino nousee koko ajan. Laihtuminen hidastuu vanhetessa. Nyt olen laihduttanut kaksi ja puoli kuukautta, eli kaikki makea ja rasvainen pois, paljon vihanneksia, kasviksia, juureksia. Olen kokeillut ruokarytmiä mutta se pitää yllä jatkuvaa näläntunnetta joten palasin takaisin minulle luontaiseen aamiainen, päiväruoka, iltapala-rytmiin. Paino on pudonnut alle neljä kiloa! Laihdutusleikkaus on usein ollut mielessä mutta tuskin siihen koskaan pääsisin jos ennen leikkausta on pudotettava paino sataan kiloon :(En oikein ymmärrä näitä, että pitää laihtua ennen leikkausta niin ja niin paljon. Jos leikkaukseen päädytään on sitä ennen kokeiltu jo kaikki mahdollinen, ja paino ei ole pudonnut. Olen itse jojolaihduttaja.
Minut on leikattu kaksi ja puoli vuotta sitten, painoa lähti 45 kiloa. Nälkää on hyvin harvoin, elän kevyesti päivän tuoremehulla ja kahvilla. Makeaakin tekee välillä mieli. Annokset ovat edelleen pieniä ja aikaa menee syömiseen, eli päivän lehti tulee luettua aika tarkkaan. Syötävä on,jotta suoli toimii, leikkauksen jälkeen sairastuin umpipussin tautiin ja paksustasuolesta lähti pätkä. Vitamiinilisät on pakko muistaa tai olo muuttuu nuutuneeksi.
Leikkausta ennen oli kahden viikon ene-kuuri, milloin paino putosi 10 kiloa, ja leikkaukseen mennessä olin aivan hädissäni, että onko se tarpeeksi, mutta hyvin riitti.
Nyt olen täysin tyytyväinen tilanteeseen, enkä edelleenkään jättäisi menemättä. Ukko tosin ei kestänyt tilannetta, mutta jos se oli läskistä kiinni, niin parempi olikin kun lähti.
Jotain erittäin positiivista tuli myös, en pysty oksentamaan. Tätä ei ole edes lääkärit pystyneet selittämään, näin vain kävi.Leikkauksen jälkeen olen kyllä yökännyt, mutta mitään ei nouse ylös.
Kännääminenkään ei ole enään ongelma, kun yhdellä terävällä jo sammuu. Joten eipä houkuttele.
Henkisesti voi olla rankkaakin sopeutua, mutta itse olen päässyt helpolla. On tieten niin paljon muuta mietittävää, ettei syömiset paljon stressaa. - pimpom59
navettapiika kirjoitti:
En oikein ymmärrä näitä, että pitää laihtua ennen leikkausta niin ja niin paljon. Jos leikkaukseen päädytään on sitä ennen kokeiltu jo kaikki mahdollinen, ja paino ei ole pudonnut. Olen itse jojolaihduttaja.
Minut on leikattu kaksi ja puoli vuotta sitten, painoa lähti 45 kiloa. Nälkää on hyvin harvoin, elän kevyesti päivän tuoremehulla ja kahvilla. Makeaakin tekee välillä mieli. Annokset ovat edelleen pieniä ja aikaa menee syömiseen, eli päivän lehti tulee luettua aika tarkkaan. Syötävä on,jotta suoli toimii, leikkauksen jälkeen sairastuin umpipussin tautiin ja paksustasuolesta lähti pätkä. Vitamiinilisät on pakko muistaa tai olo muuttuu nuutuneeksi.
Leikkausta ennen oli kahden viikon ene-kuuri, milloin paino putosi 10 kiloa, ja leikkaukseen mennessä olin aivan hädissäni, että onko se tarpeeksi, mutta hyvin riitti.
Nyt olen täysin tyytyväinen tilanteeseen, enkä edelleenkään jättäisi menemättä. Ukko tosin ei kestänyt tilannetta, mutta jos se oli läskistä kiinni, niin parempi olikin kun lähti.
Jotain erittäin positiivista tuli myös, en pysty oksentamaan. Tätä ei ole edes lääkärit pystyneet selittämään, näin vain kävi.Leikkauksen jälkeen olen kyllä yökännyt, mutta mitään ei nouse ylös.
Kännääminenkään ei ole enään ongelma, kun yhdellä terävällä jo sammuu. Joten eipä houkuttele.
Henkisesti voi olla rankkaakin sopeutua, mutta itse olen päässyt helpolla. On tieten niin paljon muuta mietittävää, ettei syömiset paljon stressaa.Turhaluuta : Syy miksi pitää laihduttaa ennen leikkausta johtuu siitä syystä että maksa pitää saada pienemmäksi että kirurgi mahtuu niistä pienistä aukoista operoimaan. Rasvoittunut maksa on kuulemma ihan höttiä ja aiheuttaa leikkauksessa ongelmia. Vaikeeta on, keväällä lähti 10 kg mut nyt ei meinaa millään saada kiloja pois.
- navettapiika
pimpom59 kirjoitti:
Turhaluuta : Syy miksi pitää laihduttaa ennen leikkausta johtuu siitä syystä että maksa pitää saada pienemmäksi että kirurgi mahtuu niistä pienistä aukoista operoimaan. Rasvoittunut maksa on kuulemma ihan höttiä ja aiheuttaa leikkauksessa ongelmia. Vaikeeta on, keväällä lähti 10 kg mut nyt ei meinaa millään saada kiloja pois.
No sen maksan ymmärrän toki, mutta sen ympäriltä rasvan poisto kestää tovin. Itse painoin 129 kiloa ennen enekuuria ja kuurin jälkeen 119 ja seuraavana päivänä leikattiin. Tietysti leikkaavakirurgi määrittelee tapauskohtaisesti laihdutustarpeen ennen leikkausta. Tähystyksen ja ultran jälkeen on aina paljon viisaampi.
Mielestäni kannattas hankkia se lähete ensin ja kuulla jonotilanne ennen kuin vajoaa epätoivoon laihduttamisen kanssa. Itse jonotin tutkimuksiin kaksi vuotta ja sitten leikkaukseen kolme kuukautta. Nykyään tilanne on jonkin verran vielä muuttunut pääsykriteerien osalta ja jonotusajat ovat pidentyneet. Tietysti yksityiselle pääsee sukkelammin. - turhaluuta
pimpom59 kirjoitti:
Turhaluuta : Syy miksi pitää laihduttaa ennen leikkausta johtuu siitä syystä että maksa pitää saada pienemmäksi että kirurgi mahtuu niistä pienistä aukoista operoimaan. Rasvoittunut maksa on kuulemma ihan höttiä ja aiheuttaa leikkauksessa ongelmia. Vaikeeta on, keväällä lähti 10 kg mut nyt ei meinaa millään saada kiloja pois.
Ravitsemusterapeutin kanssa jutellessa tuo sisäelinten ympäriltä pois saatava rasva tuli piuheeksi, mutta hänen mielestään siihen riittää 2 viikkoa ene-dieettiä juuri ennen leikkausta. Hän ei maininnut mitään kilomääriä kriteerinä. Olisi tosi noloa jos ei joku tietty kilomäärä täyttyisi ja leikkaus peruuntuisi viime metreillä.
Tässä taloudellisessa tilanteessa tosin tuokin kuulostaa mahdottomalta. VLCD-tuotteiden hinnat taitavat olla aika pilvissä, lisäksi tulee sairaalamaksut maksettavaksi. Alle tonnin eläkkeellä ei moinen juuri naurata. Ruokavalio koostuu nykyään vähän halvemmista aineista, kuten perunasta, leivästä, puurosta, juureksista, hedelmistä ym. - navettapiika
turhaluuta kirjoitti:
Ravitsemusterapeutin kanssa jutellessa tuo sisäelinten ympäriltä pois saatava rasva tuli piuheeksi, mutta hänen mielestään siihen riittää 2 viikkoa ene-dieettiä juuri ennen leikkausta. Hän ei maininnut mitään kilomääriä kriteerinä. Olisi tosi noloa jos ei joku tietty kilomäärä täyttyisi ja leikkaus peruuntuisi viime metreillä.
Tässä taloudellisessa tilanteessa tosin tuokin kuulostaa mahdottomalta. VLCD-tuotteiden hinnat taitavat olla aika pilvissä, lisäksi tulee sairaalamaksut maksettavaksi. Alle tonnin eläkkeellä ei moinen juuri naurata. Ruokavalio koostuu nykyään vähän halvemmista aineista, kuten perunasta, leivästä, puurosta, juureksista, hedelmistä ym.Minulla koko laihdutusleikkauksen kustannukset on tässä 3 kertaa polimaksut 32euroa, 3vrk sairaalamaksuja noin 100. Enekuuri ennen leikkausta 2 viikkoa päivä nutriletteja noin 8 euroa eli yhteensä 120 euroa ja rehuja päälle. Elikkä heti kustannukset 310euroa ja myöhemmin seurannat pari kertaa vuodessa alkuun 30 kerta ja kuukauden vitamiinit noin 12 euroa, riippuu merkistä ja purkin koosta.
Jos miettii ruoan menekin vähenemistä ja vaatteiden halpenemista, niin mikä tässä maksaa? Taitaa mennä plussalle. - Gastroenteroloogikko
navettapiika kirjoitti:
En oikein ymmärrä näitä, että pitää laihtua ennen leikkausta niin ja niin paljon. Jos leikkaukseen päädytään on sitä ennen kokeiltu jo kaikki mahdollinen, ja paino ei ole pudonnut. Olen itse jojolaihduttaja.
Henkisesti voi olla rankkaakin sopeutua, mutta itse olen päässyt helpolla. On tieten niin paljon muuta mietittävää, ettei syömiset paljon stressaa.navettapiika....laihdutus ened (erittäin niukkaenergisella dieetillä vert. Nutrilett jne.) pienentää maksan kokoa sekä sisäelimien välissä olevaa rasvaa.
Tämä dieetti on pakollinen eniten siitä syystä että suurimmatkin eli esim. Roux-en-Y eli vatsalaukun ohitusleikkaus tehdään tähsytysmenetelmällä ja lihavilla maksan koko on iso ongelma kun se sattuu sijaitsemaan osittain vatsalaukun päällä.
Kun maksan koko saadaan hiukan pienemmäksi ja maksa elimenä "letkeämmäksi" on se helpompi pitää leikkausvälineillä syrjässä, niin että kirugien on helpompi suorittaa leikkaus "keyhole"- aukoista eikä tarvitse avata koko vatsaa.
Jännä juttu että sinut on leikattu jo muttet tätä tiennyt?
hmm..
- toiveikas
olen nyt saanut lähetteen ravintoteraupeutille kuin myös leikkaukseen.kauankohan kestää ennenkuin jotain tapahtuu?
- Idätys
Minkä vuoksi pitää mättää perunaa, leipää, puuroa ym täytetavaraa ja napsia vitamiineja purkista kun vatsalaukku on pienennetty ? Miksei voi nauttia esimerkiksi ituja, avocadoja ja pähkinöitä jotka ovat ravinteikkaita ja kuitupitoisia ? Jotain on jo lähtökohtaisesti pielessä kun ihmisellä on halu olla kuin jätemylly. Leikkauksien pitäisi olla vasta viimeinen vaihtoehto!
- neiti 500kg
Syö paskaas.
- navettapiika
Syön rehupuolta aika paljon ja totuus on, ettei mahaani mahdu riittävästi eikä ehdi imeytyä ennenkuin se on jo ulkona. Tästä syystä on pakko ottaa täydennystä purkista. Ituihin en koske, koska niissä voi olla bakteereja,mitkä aiheuttaa ruokamyrkytyksen, mikä taas tietää sairaalareissua.
Pähkinöitä syön kohtuudella ja avocado ei sovi minulle,en ihan koko päivää halua olla vessassa.
On tietysti helppo ojentaa meitä jätemyllyjä, mutta idättäjätkään ei ehkä kaikkea ravinnosta saa,sorry vaan.
- Miksi?
Kun vika on päässä, niin leikataan vatsa?
Miksi?- Jonossa
Koska joillain ihmisillä sieltä vatsasta lähtee vääränlaisia viestejä päähän. Vaikka sinua asia risoo, niin monet ovat saaneet avun vatsan leikkauksesta siihen päävikaan.
Äläkä ala vaahtoamaan verorahojen käytöstä. Lapsettomana, omistusasujana, opiskeluajankin työssäkäyneenä ja muuten terveenä en koe olevani mikään verosyöppö. Jos leikkaukseen pääsen, niin menen. - Miksi?
Jonossa kirjoitti:
Koska joillain ihmisillä sieltä vatsasta lähtee vääränlaisia viestejä päähän. Vaikka sinua asia risoo, niin monet ovat saaneet avun vatsan leikkauksesta siihen päävikaan.
Äläkä ala vaahtoamaan verorahojen käytöstä. Lapsettomana, omistusasujana, opiskeluajankin työssäkäyneenä ja muuten terveenä en koe olevani mikään verosyöppö. Jos leikkaukseen pääsen, niin menen."Koska joillain ihmisillä sieltä vatsasta lähtee vääränlaisia viestejä päähän."
Tuo on ihan höpöä.
Ulkomailla tehtiin tutkimus ja suurin osa leikatuista rupesi käyttämään alkoholia tai jotain muuta siihen pahaan oloonsa, johon ennen söivät.
Eli terapiaan vaan, niin paranee. - onnellinen leikattu
Miksi? kirjoitti:
"Koska joillain ihmisillä sieltä vatsasta lähtee vääränlaisia viestejä päähän."
Tuo on ihan höpöä.
Ulkomailla tehtiin tutkimus ja suurin osa leikatuista rupesi käyttämään alkoholia tai jotain muuta siihen pahaan oloonsa, johon ennen söivät.
Eli terapiaan vaan, niin paranee.Tutustuin kyseiseen tutkimukseen, mutta se ei silti koske kaikkia leikattuja. Siitäkin on tutkimus, että leikkaus vaikuttaa "päähän" eli mielitekoihin, kyse on osin hormonitoiminnasta. Tästä tutkimuksesta tuli taannoin ohjelmakin televisiosta.
Minulta leikkauksen myötä hävisi niin nälän tunne kuin makean himokin. Alkoholia ei maistunut ennen leikkausta eikä se maistu nytkään, joten en usko alkoholistiksikaan rupeavani.
Ellei sinulla ole oikeasti kokemusta leikkauksesta niin älä sinäkään höpöjä viitsi täällä kirjoitella. Parasta tietoa usein on oma kokemus. - pää kuntoon
onnellinen leikattu kirjoitti:
Tutustuin kyseiseen tutkimukseen, mutta se ei silti koske kaikkia leikattuja. Siitäkin on tutkimus, että leikkaus vaikuttaa "päähän" eli mielitekoihin, kyse on osin hormonitoiminnasta. Tästä tutkimuksesta tuli taannoin ohjelmakin televisiosta.
Minulta leikkauksen myötä hävisi niin nälän tunne kuin makean himokin. Alkoholia ei maistunut ennen leikkausta eikä se maistu nytkään, joten en usko alkoholistiksikaan rupeavani.
Ellei sinulla ole oikeasti kokemusta leikkauksesta niin älä sinäkään höpöjä viitsi täällä kirjoitella. Parasta tietoa usein on oma kokemus.1 ihmisen kokemusta ei voi muihin verrata.
Luin tutkimuksen, jossa porukka alkoi juomaan ahdistukseen, johon ennen söivät. - Inkretiini
Miksi? kirjoitti:
Tuo on ihan höpöä.
Eli terapiaan vaan, niin paranee.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20152736
Kylläpäs nyt vaan inkretiinin eritys lisääntyy leikkauksen jälkeen. Se on päivänselvää.
Vesku Loiri muuten laihdutti inkretiinimimeetillä eli Victozalla. laihdutusleikkauksen jälkeen oma kroppa alikaa erittämään elimistön omaa inkretiiniä, joka aiheuttaa kylläisyyden tunnetta ja parantaa verensokerin kontrollia.
Lihomisen syyt ovat ennen kaikkea hormonaalista lkuperää. - Vähän tarkemmin
pää kuntoon kirjoitti:
1 ihmisen kokemusta ei voi muihin verrata.
Luin tutkimuksen, jossa porukka alkoi juomaan ahdistukseen, johon ennen söivät.Oliko sekin tutkimus tehty ulkomailla?
- Gastroenteroloogikko
Miksi? kirjoitti:
Tuo on ihan höpöä.
Eli terapiaan vaan, niin paranee.Missähän "ulkomailla" tämä tutkimus tehtiin? olisin kiinnostunut lukemaan tämän artikkelin...viitsitkö linkata.
- hilmahinen
Minäpä luin tutkimuksen jossa onnellisimmat parit olivat lihavimpia!
Tutkimus kertoo juuri ne asiat joita tutkijat haluavat painottaa. - Doctor 12345
Ei kannata missään tapauksessa mennä muhunkään lihavuusleikkauksiin. On olemassa tutkimuksia, joiden mukaan leikatut kärsivät vakavasta masennuksesta ja itsetuhoisista ajatuksista. Ravitsemustaojen muutos ja liikunnan lisääminen asteittain sekä psykologinen kartoitus ovat toimivampia menetelmiä
- niin että
Minä mahdun siihen tutkimukseen, jonka mukaan leikkaus on parasta mitä lihavuuden hoitoon vakavan lihavuuden hoitoon on tällä hetkellä tarjolla.
- henrik ijös72
painoni 104.2 optimi vöhemmänpituus 192.5 pituus192.5c,m
- henrik ijlös72
pituus 193.5cm
- henrik ijös723
henrik ijlös72 kirjoitti:
pituus 193.5cm
colonsteril puoli purkkia vajaa puhdistaa suolen iso lasi vettä kylmää
- henrik ijöls72
henrik ijös723 kirjoitti:
colonsteril puoli purkkia vajaa puhdistaa suolen iso lasi vettä kylmää
ibumax mun suosikki
- Entinen sohvaperuna5
Minä leikkuutin itseni omilla varoilla, eikä kela korvannut senttiäkään. En ikinä olisi saanut näitä kiloja muuten pois. Elämänlaatuni on kohentunut ja aktivoitunut. Jaksan eritavalla niin töissä kuin vapaa-ajalla. Mieheni on täysin hullaantunut uuteen minään, vaikka ei hän koskaan valittanut 45 liikakilosta. Itsetuntoni on kohentunut valtavasti. Kun lasken hintaa mitä olen leikkaukseen laittanut, niin olen sujut sen kanssa, kun ruokaan ei mene murto-osa entisestä, vanhat vaatteet sopivat päälle ja yrittäjänä teen töitäkin paremmin. Lääkekulut pieneni ja vahvojen särkylääkeiden käyttö loppui. Enpä tiedä parempaa sijoittamista omaan terveyteen ja elämään.
- ahistaaaa
Ihan pakko on kysäistä, että tökkikö sinulla painonlasku missään vaiheessa. Itse olin leikkauksessa viime keväänä ja painoa on pudonnut 32 kg. Nyt on kuukauden verran ollut, että paino ei mene alaspäin, ei sitten millään. Oliko sinulla tällaisia vaiheita?
- valoatunnelinpäässä
saanko kysyä mitä ensimmäisellä käynnillä tehdään,on arviointiaika ens vkolla?..onko se lääkärin tapaaminen vai ravit.terap?...saanko heti tietää pääsenkö leikkaukseen vai en?..162cm/98kg,mutta paljon muita vaivoja..kauan suunnilleen kestää koko prosessi ennenkuin on leik.pöydällä?,,asun hgissä
- yksi tarina
Ensimmäinen lääkäri jolta kysyin mahdollisuutta leikkaukseen, oli ortopedi joka laittoin varsinaisen prosessin liikkeelle. Itselläni ei ole lihavuudesta syntyneitä sairauksia, mutta lapsena todettuja tuki- ja liikuntaelinvaivoja.
Itse lihavuusleikkausta ajatellen tapasin ihan ensimmäisenä sisätautilääkärin, joka teki ensimmäisen arvion olenko mahdollinen leikattava. Kun sieltä tuli plussaa, sain lähetteen ravitsemusterapeutin arvioon ja lähetteen leikkaavaan sairaalan. Leikkaava sairaala kutsui minut uudellen oman sisätautilääkärinsä arvioitavaksi ja kirurgin puheille, joka teki lopullisen leikkauspäätöksen. Aikaa koko ruljanssiin meni tuosta ortopedin pakeilta leikkuupöydälle vuosi ja 2kk.
En ole pääkaupunkiseudulta. - yksi tarina
yksi tarina kirjoitti:
Ensimmäinen lääkäri jolta kysyin mahdollisuutta leikkaukseen, oli ortopedi joka laittoin varsinaisen prosessin liikkeelle. Itselläni ei ole lihavuudesta syntyneitä sairauksia, mutta lapsena todettuja tuki- ja liikuntaelinvaivoja.
Itse lihavuusleikkausta ajatellen tapasin ihan ensimmäisenä sisätautilääkärin, joka teki ensimmäisen arvion olenko mahdollinen leikattava. Kun sieltä tuli plussaa, sain lähetteen ravitsemusterapeutin arvioon ja lähetteen leikkaavaan sairaalan. Leikkaava sairaala kutsui minut uudellen oman sisätautilääkärinsä arvioitavaksi ja kirurgin puheille, joka teki lopullisen leikkauspäätöksen. Aikaa koko ruljanssiin meni tuosta ortopedin pakeilta leikkuupöydälle vuosi ja 2kk.
En ole pääkaupunkiseudulta.Ai niin se eka käynti. :) Lääkäri kyseli vaivat ja sairaudet ja oli otettu perusverikokeet jo aiemmin, jotka katsottiin mm. sokerirasitus. Ja titenkin se paino!! Ihan leppoisaa jutustelua, ei kannata stressata. Sain siis ensimmäisellä käynnillä vihreää valoa leikkaukseen, mutta molemmat lääkärit keillä kävin korostivat sitä, että kirurgi tekee lopullisen päätöksen leikataanko vai ei.
- valoatunnelinpäässä
yksi tarina kirjoitti:
Ai niin se eka käynti. :) Lääkäri kyseli vaivat ja sairaudet ja oli otettu perusverikokeet jo aiemmin, jotka katsottiin mm. sokerirasitus. Ja titenkin se paino!! Ihan leppoisaa jutustelua, ei kannata stressata. Sain siis ensimmäisellä käynnillä vihreää valoa leikkaukseen, mutta molemmat lääkärit keillä kävin korostivat sitä, että kirurgi tekee lopullisen päätöksen leikataanko vai ei.
kiitos asiallisesta vastauksesta...jännittää kovasti pääsenkö vai en?...jossainhan se raja kulkee...pitkä on prosessi.
- leikkaus tulossa
valoatunnelinpäässä kirjoitti:
kiitos asiallisesta vastauksesta...jännittää kovasti pääsenkö vai en?...jossainhan se raja kulkee...pitkä on prosessi.
Hei!
Olen 1964 syntynyt nainen, n 171 cm ja viime syksynä painoni oli 156,7kg (tänä aamuna paino oli 132 kg). Olen vauvasta asti ollut ylipainoinen ja elämäni aikana
olen laihduttanut vähintään 100 kg ja luultavasti enemmänkin. Ja kaikki kilot ovat tulleet korkojen kera takaisin.
Itselläni ajatus leikkaukseen menosta lähti itämään jo varmaankin kolmisen vuotta sitten. Kuitenkin puhuin asiasta työpaikkalääkärille vasta toissa syksynä. Lääkäri olisi kirjoittanut lähetteen samantien, mutta halusin kuitenkin yrittää laihduttamista vielä kerran ilman leikkausta. No, eipähän siitä tullut yhtään mitään
Nyt sitten viime joulun alla todettiin oikeassa polvessa nivelrikko (muita sairauksia ei vielä ole) ja se oli sitten se viimeinen niitti. Soitin työpaikkalääkärille ja pyysin lähetteen leikkaukseen.
Luin netistä, että ennen leikkausta pitää olla vähäenergisellä dietillä jonkun aikaa. Ja hakeuduin sitten oman terveyskeskuseni ravintoterapeutille. Hän neuvoi minua dietin noudattamisessa ja paino tippuikin.
Maaliskuussa olin ensin ravitsemisterapeutin luona ja ennen hänen luokse menemistään olin täyttänyt useamman kyselylomakkeen ja niistä hän sitten kyseli
lisää. Tämän jälkeen menin sitätauttien lääkärin juttusille. Ja molemmat näyttivät vihreää valoa.
Toukokuussa olin kirurgin juttusilla ja hänkin näytti vihreää valoa. Kirurgi kertoi, että puolen vuoden päästä pitäisi olla leikkaus. Lisäksi hän ilmoitti, että ennen leikkausta pidettävän ene-dieetin aikana painon pitää tippua 7%, muuten leikkaus siirtyy,
Nyt olen huomenna menossa vatsalaukun tähystykseen ja mahan ultraan ja sen jälkeen alankin odottamaan soittoa sairaalan ravintoterapeutilta, joka ilmoittaa minulle koska minun pitää aloittaa kuukauden pituinen ede-dieetti. Ja tällöin saan kuulla myös lopullisen leikkauspäivän.
Olen seurannut tänä kesänä erittäin tarkasti tuota painoani ja voi pojat kuinka helposti se nousee. Ei tarvitse olla kuin yksi grilli-ilta, jonka aikana syöt salaattia, kalkkunamakkaraa ja juot pari lonkeroa tai pari lasillista viiniä. Seuraavana aamuna kun menee puntariin, niin paino on noussut pari kiloa.
Eli painon kyllä saa alas, mutta sen pitäminen siellä alhaalla... sen taidon kun oppisi
- Optimistinen-65
Eri puolilla maata tuntuu olevan aika paljon toisistaan poikkeavia käytäntöjä. Itse asun pikkukunnassa, joka ostaa palvelun TaYS:sta. Kävin tk-lääkärillä puhumassa leikkauksesta, ja edellytykset täyttyivät helposti:) Seuraavaksi menen terveydenhoitajan ohjaukseen laihduttamaan 7% lähtöpainosta, joka on aika paljon...
kun se on saavutettu, ilmoittaa terkkari lääkärille, joka lähettää lähetteen. Leikkausajankohta ilmoitetaan kuulemma 2 päästä, mutta en tiedä kuinka pitkälle se sitten menee. Tässä alkuvaiheessa käyn myös ravitsemusterapeutilla.
Odotan innolla leikkausta, olen asiaa kypsytellyt kymmenen vuotta ja samaan aikaan kerännyt lisää kiloja, jotka suurimmaksi osaksi johtuivat lääkityksestä, joka nyt on onneksi lopetettu. Taistoon vain :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3541431- 741395
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3101175Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461097Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht32916Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231904vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163878Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40835Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20817Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804