Puolesta vai vastaan?

.

Urpilainen kertoi illalla euroalueen puhelinkokouksen jälkeen, että Espanjan lainapyyntöön suhtaudutaan myönteisesti. Muutoin vaarana olisi, että eurokriisi levisi koko Eurooppaan.

Kaikki yksityiskohdat ovat vielä auki. Espanja esittää pyyntönsä virallisesti ensi viikolla. Lainan ehdot ovat Urpilaisen mukaan tiukat.

Vielä on auki esimerkiksi se, että myönnetäänkö laina väliaikaisen vai pysyvän kriisirahaston kautta. Hän toivoo, että se laina hyväksyttäisiin pysyvän mekanismin kautta, koska se olisi edullisempi veronmaksajille.

http://www.iltalehti.fi/talous/2012060915688708_ta.shtml

Lainan määrä on vielä auki. Kokouksessa puhuttiin enintään 100 miljardin euron lainasta. Urpilainen myönsi, että se on suuri summa. Se on kuitenkin "kohtuullinen", jos ajattelee, että ilman sitä koko Eurooppa ajautuisi kriisiin.

Urpilainen myönsi olevansa todella huolestunut Euroopan taloustilanteesta.

- Olemme vakavien asioiden edessä. Kriisin leviämisen mahdollisuudet ovat suuret.

27

73

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja se kriisikö ei leviä sillä, että muut ottaa toisen maan puolesta kauhean velan maksaakseen? Jaaha, mitäs kun meidän maan väeltä loppuu kapasiteetti kustantaa muiden köyhyys?

Voi vitun vitun vittu mä sanon taas. Taulapäät.

• Missä pankki, siellä suo.

• ...

jonain päivänä ranskalaiset ja saksalaiset saavat suuren ahaa-elämyksen ja pääomittavat omat pankkinsa

• Bilderberg ja veronm
        ... kirjoitti:

jonain päivänä ranskalaiset ja saksalaiset saavat suuren ahaa-elämyksen ja pääomittavat omat pankkinsa

.

Mitähän siellä Bilderbergissä puuhasteltiin veronmaksajien rahoilla?????

.

• ... kirjoitti:

No se voi olla mahdollista. Voiskohan joku jahdata noi toopet tuolta pois, sohlaamasta enempää maan asioilla.

• Bilderberg ja veronm kirjoitti:

.

.

Niin vai Pildebers?

• Bilderberg ja veronm kirjoitti:

.

.

Bilderbergissä on päätetty, että epävarmuutta luomalla saadaan aikaan olosuhteet, joissa langenneen enkelin ruumiillistuman on mahdollista nousta valtaan. =)

• Teijo T
        teevadit kirjoitti:

No se voi olla mahdollista. Voiskohan joku jahdata noi toopet tuolta pois, sohlaamasta enempää maan asioilla.

Muistaakseni tuo Islanti....tosin ei Eu-maa....hoiti maansa talousasiat yksin kuntoon:)
        Ottiko tuo naapurimaa Ruotsi ollenkaan osaa noihin Kreikka talkoisiin....muistelen ettei...ainaskin suhtautuivat asiaan negatiivisesti.
        Jos vene vuotaa....ei siinä äyskäröinti auta....kiireesti siitä veneestä veks...pohjatulppa hukassa.((

• Tuli jo eilen mieleen, että sinusta on tullut palstan uusi Papu.

Kreikan ja Espanjan köyhät kärsikööt eikä niitä tarvitse auttaa. Itse ovat asiansa sotkeneet valitsemalla huonoja päättäjiä ja harrastaneet etuus- ja verokikkailua. Suomen köyhiä sen sijaan täytyy auttaa, vaikka olisivatkin itse sotkeneet asiansa. Vai onko se tässä tapauksessa yhteiskunnan vika tai vain huonoa tuuria?

Raja on siis kansallisvaltion raja. Miksi se on juuri siinä? Miksi uusmaalaisen pitäisi auttaa lappilaista? Miksi helsinkiläisen pitäisi auttaa vantaalaista? Miksi eiralaisen pitäisi auttaa jakomäkeläistä? Miksi minun pitäisi auttaa naapuriani? Tai sukulaistani tai ystävääni? Riittisikö rajaksi, että autan vain perheenjäsentäni?

Kuka määrittelee, missä menee läheisen auttamisen raja? Moni nuorihan ei halua auttaa edes avopuolisoaan vaan vaatii, että yhteiskunta auttaa.

• jooop
        Ratikkakuski kirjoitti:

Tuli jo eilen mieleen, että sinusta on tullut palstan uusi Papu.

Kreikan ja Espanjan köyhät kärsikööt eikä niitä tarvitse auttaa. Itse ovat asiansa sotkeneet valitsemalla huonoja päättäjiä ja harrastaneet etuus- ja verokikkailua. Suomen köyhiä sen sijaan täytyy auttaa, vaikka olisivatkin itse sotkeneet asiansa. Vai onko se tässä tapauksessa yhteiskunnan vika tai vain huonoa tuuria?

Raja on siis kansallisvaltion raja. Miksi se on juuri siinä? Miksi uusmaalaisen pitäisi auttaa lappilaista? Miksi helsinkiläisen pitäisi auttaa vantaalaista? Miksi eiralaisen pitäisi auttaa jakomäkeläistä? Miksi minun pitäisi auttaa naapuriani? Tai sukulaistani tai ystävääni? Riittisikö rajaksi, että autan vain perheenjäsentäni?

Kuka määrittelee, missä menee läheisen auttamisen raja? Moni nuorihan ei halua auttaa edes avopuolisoaan vaan vaatii, että yhteiskunta auttaa.

Ei tässä köyhiä olla auttamassa vaan PANKKEJA. Tahallaanko vääristät asioita?

• 4D tähti
        Teijo T kirjoitti:

Muistaakseni tuo Islanti....tosin ei Eu-maa....hoiti maansa talousasiat yksin kuntoon:)
        Ottiko tuo naapurimaa Ruotsi ollenkaan osaa noihin Kreikka talkoisiin....muistelen ettei...ainaskin suhtautuivat asiaan negatiivisesti.
        Jos vene vuotaa....ei siinä äyskäröinti auta....kiireesti siitä veneestä veks...pohjatulppa hukassa.((

Yksittäiset valtiot (omalla valuutalla!) toipuu kriiseistä varsin nopeasti. Niin islanti kuin Suomikin 1990-luvulla.

"Ottiko tuo naapurimaa Ruotsi ollenkaan osaa noihin Kreikka talkoisiin ... "

Ruotsi, Britannia jne.. ottaa talkoisiin vain IMF:n (valuuttarahasto) kautta koska Euro-alueen asiat ei kuulu heille. Saksa ja Ranska etunenässä ottaa talkoisiin osaa, koska niiden kannalta on melko sama tuetaanko suoraan niiden pankkeja vai väillisesti antamalla velkamaille rahaa. Suurin idiootti porukassa on Suomi, jolla ei ole mitään erityistä voitettavaa, mutta kustannukset samaa luokkaa kuin Saksalla per veronmaksaja.

• jooop kirjoitti:

Ei tässä köyhiä olla auttamassa vaan PANKKEJA. Tahallaanko vääristät asioita?

Teevadit puhui köyhistä.

Noin muuten kun pankki menee nurin, ei ainoa kärsijä ole pankin osakkeenomistaja tai edes työttömäksi jäävä pankkivirkailija. Pienyrittäjien lainat irtisanotaan, jolloin tulee sijaiskärsijöitä. Lisäksi asuntolainat irtisanotaan, jolloin ihmiset joutuvat pakkomyymään asuntonsa.

Köyhä kärsii ja rikas pärjää aina.

• 4D tähti
        Ratikkakuski kirjoitti:

"Kreikan ja Espanjan köyhät kärsikööt eikä niitä tarvitse auttaa. "

Olisikohan Kreikan ja Espanjan köyhillekin parasta että siellä olisi työtä?

Mutta kun taloudet on yliarvostetun valuutan kanssa kansainvälisesti täysin kilpailukyvyttömiä (voi tarkistaa kauppataseesta) ja nyt pakotetut julkisen sektorin säästöt pahentaa reaalitalouden tyhjäkäyntiä entisestään. Onneksi oliivipuut on hengissä.

• 4D tähti
        Ratikkakuski kirjoitti:

Teevadit puhui köyhistä.

Noin muuten kun pankki menee nurin, ei ainoa kärsijä ole pankin osakkeenomistaja tai edes työttömäksi jäävä pankkivirkailija. Pienyrittäjien lainat irtisanotaan, jolloin tulee sijaiskärsijöitä. Lisäksi asuntolainat irtisanotaan, jolloin ihmiset joutuvat pakkomyymään asuntonsa.

Köyhä kärsii ja rikas pärjää aina.

Koska oikeasti köyhillä mitään asuntolainoja on ollut? (Vastaan itse: korkeintaan juuri silloin kun asuntomarkkinoille on puhallettu suurin mahdollinen kupla. Näitä oli Amerikassakin Freddie Macin ja Fannie Mayn asiakkaat.)

"Noin muuten kun pankki menee nurin, ... Pienyrittäjien lainat irtisanotaan ... "

Terveessä markkinataloudessa elinvoimaista yritystä tulee mieluusti rahoittamaan toinen "ahne" pankki lainottamaan tai sitten pitää kaivaa oman pääoman ehtoista rahoitusta. Eurooppalainen systeemi suurine laina-asteineineen onkin perseestä.

• Ratikkakuski kirjoitti:

Vai uusi Papu? No mä en ole ollut maahan muuttajiakaan vastaan, en muiden maiden auttamista. Mielestäni olen tuossa suhteessa suvaitsevampi. Mutta jossain se raja tulee kulkea.

Rajathan on jokaisen maan oma asiansa. Joskus on haluttu kullekin maalle omat rajansa. Mä en ollut keksimässä tätä politiikkaa, joka ei toimi.

Voithan sinä antaa omasta tilipussistasi Espanjan pankeille tuon summan, jos sinua ei yhtään häiritse se että se on sulta pois. :-)

Suomelle tuosta auttamisesta tulee laiha lohtu.

• Teijo T kirjoitti:

Ei swedut lähde niin hövelisti kaikkeen hullutteluun mukaan, kun suomi. Olen tuota Sveitsiäkin tässä tovin miettinyt mahdollisena uutena kotimaana. Eihän tästä maasta jää lapsillekkaan perinnöksi, kun velkaa.

• Teijo T
        teevadit kirjoitti:

Ei swedut lähde niin hövelisti kaikkeen hullutteluun mukaan, kun suomi. Olen tuota Sveitsiäkin tässä tovin miettinyt mahdollisena uutena kotimaana. Eihän tästä maasta jää lapsillekkaan perinnöksi, kun velkaa.

Sveitsihän on kaiken "ulkopolella" ja hyvin pärjää;)
        Jostai olin lukevinani: ainoo miiinus: kuulemma paljon "huumehörhöjä":(((

• Teijo T kirjoitti:

Sveitsihän on kaiken "ulkopolella" ja hyvin pärjää;)
        Jostai olin lukevinani: ainoo miiinus: kuulemma paljon "huumehörhöjä":(((

Niin just siks, ne pärjää hyvin kun ne pysyy kaikista pallinaamoista erossa. :-) Tekee yhteistyötä mutta omilla ehdoillaan.

Hörhöjä nyt on joka maassa.

:-)

• Teijo T
        teevadit kirjoitti:

Niin just siks, ne pärjää hyvin kun ne pysyy kaikista pallinaamoista erossa. :-) Tekee yhteistyötä mutta omilla ehdoillaan.

Hörhöjä nyt on joka maassa.

:-)

Ovat pelannet korttinsa hyvin.
        Eikä taitais tuo ilmastokaan kovin paljon poiketa Suomesta.
        Väittävät, että noita huumepiikkejä olis joisain puistoissa?

• Teijo T kirjoitti:

Ovat pelannet korttinsa hyvin.
        Eikä taitais tuo ilmastokaan kovin paljon poiketa Suomesta.
        Väittävät, että noita huumepiikkejä olis joisain puistoissa?

No niitä pikkejä löytyy päiväkotien pihoistakin. Jopa suomessa.

• Illuminaatti:.!!%#?+
        dazu kirjoitti:

Bilderbergissä on päätetty, että epävarmuutta luomalla saadaan aikaan olosuhteet, joissa langenneen enkelin ruumiillistuman on mahdollista nousta valtaan. =)

.

Kokoontuuko siellä bilderbeerissä Illuminaatti ja Uusi Maailmanjärjestys

Har!

.

• 4D tähti

"Muutoin vaarana olisi, että eurokriisi levisi koko Eurooppaan. "

Sama tarina joka helvetin kerta. Kauniisti puhutaan kriisin leviämisen estämisestä ja käytännön toimilla vain pitkitetään sitä. Ensin Kreikka, nyt Espanja, seuraavaksi Italia ja sitten Ranska.

Ratkaisu: purkakaa rahaliitto, antakaa talouksien sopeutua. (ei tule tapahtumaan ennen kuin veri oikeasti virtaa kaduilla)

"- Olemme vakavien asioiden edessä. Kriisin leviämisen mahdollisuudet ovat suuret. "

Niin että kummasta se niskalenkki onkaan otettu: markkinavoimista vai poliitikoista?

• kohti vaaleja

Oliko se gallup-tulos niin, että SDP on nousussa ja persut laskussa...

• Yhtenä uutena näkökulmana tähän itseään ruokkivaan tapahtumaketjuun voisi laittaa, että kreikalaiset ja muut on niin helvetin ylpeitä vielä, että millään eivät pystyisi a) myöntämään virheitään b) tekemään ajoissa korjausliikkeitä c) pyytämään ajoissa apua, jolla voisi tehdä rakenteellisia korjauksia hätäavun sijaan. Argentiina ajautui aikanaan ihan samanlaiseen konkurssitilaan ja samoista syistä. Länsieurooppalaiset kuten me, on prgmaattisempia ja realistisempia. Ja paljon vastuuntuntoisempia luonnostaan.

• Sama litania.

Sama vaara kaikkien euromaiden kanssa. Sitähän se oli myös Kreikan tapauksessa.

• Nasdaq

Asia ei koske minua, sillä äänestin euro-äänestyksessä kielteisesti n. kaksikymmentä vuotta sitten.. Perustin kantani mutuun.

• Mä en enää jaksa olla puolesta, enkä myöskään vastaan. Perseaukisia tässä kaikki ollaan niin mitä väliä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      148
      8168
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      32
      3260
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      404
      2415
    4. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      29
      2002
    5. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      289
      1885
    6. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      168
      1789
    7. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      20
      1650
    8. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      24
      1495
    9. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      22
      1293
    10. Sokea "ystävälle"

Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1279
    Aihe