Tullin apinamainen toiminta, Vaatimuksenmukaisuustodistus

rageee333

Joo ihan mielenkiinnosta kirjottelen tänne onko muilla vastaavia helvetinmoisia sekoiluja tullin kanssa autotuonnin suhteen kun meillä kaverin kanssa.

Kaverille haettiin toukokuun alussa Golffi Saksasta. Kauppakirja ja muut vaadittavat paperit saatiin tottakai auton mukana, mutta ei tuota vaatimuksenmukaisuustodistusta (CoC?). No kaveri pisti tullille papereita menemään rekisteriotteet, kauppakirjat yms.. Tullilta ilmoitetaan, että kauppakirja ei kelpaa, koska siinä ei ole mainittu auton runkonumeroa. No hemmetti, eipä tähän hätään uuttakaan enää Saksasta saa. Tulli ilmoittaa myös, että he vaativat tuon todistuksen päästöistä. Ihmeteltiin sitten mitähän tässä tekisi ja kaveri soitti tullille.

Puhelimeen vastaa nainen, jonka kanssa hetki asiaa selvitellessä käy ilmi, että kauppakirjaa ei tarvita. Todistuksen tulli kuitenkin VAATII, vaikka EI SITÄ ITSE TARVITSE, vaan koska KATSASTUSMIES EHKÄ SEN TARVITSEE?!?! Kaveri tilasi sen paperin, joka maksoi kutakuinkin reilun 100e. Hän postitti sen tullille, ja nyt tullilta tuli vastaus, että vaatimuksenmukaisuustodistuksesta "EI SAA SELVÄÄ". Vittu 100e paperi tilas sitten vissiin turhaan? Mukana tuli myös ilmoitus uudelleen, että kauppakirja ei kelpaa, vaikka toinen virkailija väitti että sitä ei tarvitsekaan.

Mitä helvettii? Miten voi poiketa eri virkailijoiden käytännöt noin paljon toisistaan?? Auto on nyt kuitenkin saatu katsastettua, mutta tulli ei veropäätöstä suostu lähettämään. Mitä ihmettä tässä pitäisi vielä tehdä? Mikä helvetti tuon paperin merkitys on, koska eikö ne päästöt lue jo Saksan katsastuspaperissa?

30

2058

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ragee3333

      Ja lisää päivitystä tähän hommaan.

      Kaveri soitti vielä kerran tullille ja nyt hänelle vastasi taas eri virkailija, joka sanoi asian selvitettyään että "homma on kunnossa, veropäätös tulee parin päivän kuluessa".

      • Simppelitdirektiivit

        Lain mukaan (siis meilläkin teknisissä asioissa olevan EU-direktiivien mukaan) ei mitään CoC papereita autontuojalta tarvita jos auto on aikaisemmin tyyppihyväksytty toisessa EU tai ETA maassa, vain rekisteriotteen eka osa alkuperäisenä ja toisesta osasta kopiokin riittää. Kauppakirjaksi käy myös kuitti jos tavara on jotenkin yksiselitteisesti yksilöity. Hintaakaan ei tarvitse näkyä.
        Mikäli toisessa edellä mainitussa maassa auto on tyyppihyväksytty ilman CoC papereita niin ko maan on toimitettava hyväksymispaperi auton valmistajalle jonka tehtävä on toimittaa paperi selityksineen sen maan viranomaiselle joka paperia tarvitsee. Eli auton tuojan ei lain mukaan tarvitse tehdä mitään itse eikä sen pidä maksaa mitään. Tämä tarina lukee myös EU:n sivuilla ihan suomeksi mutta ilmeisesti Suomessa ei osata enää suomea.
        Vielä ihan selvennykseksi, auton tyyppihyväksyntä on oikea ilmaisu, ei autoyksilön käyttöönottopäivämäärä jolla ei ole mitään tekemistä koko asian kanssa
        Aika monessa asiassa Suomessa selitellään EU-määräyksillä vaikka ne ovat ihan selkeät ilman tulkinnanvaraa vaan monimutkaistaminen ja vääristely tapahtuu jostain syystä Suomessa. En ole koskaan ymmärtänyt miksi ihmeessä näin pitää tehdä vai ollaanko me Suomessa vaan niin hemmetin tyhmiä. Oieaa tietoa voimassa olevista laeista jotka ovat olleet voimassa vuodesta 1995 voi kaivella tuolta: http://europa.eu/legislation_summaries/internal_market/single_market_for_goods/motor_vehicles/motor_vehicles_technical_harmonisation/index_fi.htm .


      • leksa..
        Simppelitdirektiivit kirjoitti:

        Lain mukaan (siis meilläkin teknisissä asioissa olevan EU-direktiivien mukaan) ei mitään CoC papereita autontuojalta tarvita jos auto on aikaisemmin tyyppihyväksytty toisessa EU tai ETA maassa, vain rekisteriotteen eka osa alkuperäisenä ja toisesta osasta kopiokin riittää. Kauppakirjaksi käy myös kuitti jos tavara on jotenkin yksiselitteisesti yksilöity. Hintaakaan ei tarvitse näkyä.
        Mikäli toisessa edellä mainitussa maassa auto on tyyppihyväksytty ilman CoC papereita niin ko maan on toimitettava hyväksymispaperi auton valmistajalle jonka tehtävä on toimittaa paperi selityksineen sen maan viranomaiselle joka paperia tarvitsee. Eli auton tuojan ei lain mukaan tarvitse tehdä mitään itse eikä sen pidä maksaa mitään. Tämä tarina lukee myös EU:n sivuilla ihan suomeksi mutta ilmeisesti Suomessa ei osata enää suomea.
        Vielä ihan selvennykseksi, auton tyyppihyväksyntä on oikea ilmaisu, ei autoyksilön käyttöönottopäivämäärä jolla ei ole mitään tekemistä koko asian kanssa
        Aika monessa asiassa Suomessa selitellään EU-määräyksillä vaikka ne ovat ihan selkeät ilman tulkinnanvaraa vaan monimutkaistaminen ja vääristely tapahtuu jostain syystä Suomessa. En ole koskaan ymmärtänyt miksi ihmeessä näin pitää tehdä vai ollaanko me Suomessa vaan niin hemmetin tyhmiä. Oieaa tietoa voimassa olevista laeista jotka ovat olleet voimassa vuodesta 1995 voi kaivella tuolta: http://europa.eu/legislation_summaries/internal_market/single_market_for_goods/motor_vehicles/motor_vehicles_technical_harmonisation/index_fi.htm .

        mistäs saat selville auton co2-päästöt, jos variantti-ja versiotieto puuttuu ulkomaisesta rek.otteesta (co2-tieto tulee merkitä rek.tietoihin v.2001 alkaen)?.


      • Simppelidirektiivit
        leksa.. kirjoitti:

        mistäs saat selville auton co2-päästöt, jos variantti-ja versiotieto puuttuu ulkomaisesta rek.otteesta (co2-tieto tulee merkitä rek.tietoihin v.2001 alkaen)?.

        Lain mukaan se on viranomaisen päänsärky eikä autontuojan. Periaatteellisella tasolla EU:n tarkoitus on nimenomaan tehdä helpoksi tavaran vapaa liikkuvuus EU:n alueella. Viranomainen saa selville haluamansa tiedot auton valmistajalta tai sen tyyppihyväksynnän tehneeltä maalta EU:n alueella. Suomi taitaa olla EU:n ainoita maita missä yhteisesti 1995 sovitut lait eivät ole voimassa.
        Mutta kuten nimim. "Niin ja odottaa" sanoi on monasti helpompaa olla pompotettavana ja hommata CoC paperi jonka auton myyjä saa halvimmalla, 50-60e kuten EU:ssa sanotaan mikäli välttämättä haluaa paperin hommata itse.
        Niin, ja jos olet tuonut auton syyskuu 2002 tai myöhemmin yksityisenä niin kannattaa hakea alvielvistelyt pois kuten EU tuomiossa Suomelle sanottiin.


      • leksa...
        Simppelidirektiivit kirjoitti:

        Lain mukaan se on viranomaisen päänsärky eikä autontuojan. Periaatteellisella tasolla EU:n tarkoitus on nimenomaan tehdä helpoksi tavaran vapaa liikkuvuus EU:n alueella. Viranomainen saa selville haluamansa tiedot auton valmistajalta tai sen tyyppihyväksynnän tehneeltä maalta EU:n alueella. Suomi taitaa olla EU:n ainoita maita missä yhteisesti 1995 sovitut lait eivät ole voimassa.
        Mutta kuten nimim. "Niin ja odottaa" sanoi on monasti helpompaa olla pompotettavana ja hommata CoC paperi jonka auton myyjä saa halvimmalla, 50-60e kuten EU:ssa sanotaan mikäli välttämättä haluaa paperin hommata itse.
        Niin, ja jos olet tuonut auton syyskuu 2002 tai myöhemmin yksityisenä niin kannattaa hakea alvielvistelyt pois kuten EU tuomiossa Suomelle sanottiin.

        minä en löytänyt kohtaa em. linkistä, jossa kerrotaan, että viranomaisen on selvitettävä auton esim. co2-tieto, jos ulkom. rek.otteen tiedot ovat puutteelliset.
        Voisitko heittää faktaa???


      • Simppelidirektiivit
        leksa... kirjoitti:

        minä en löytänyt kohtaa em. linkistä, jossa kerrotaan, että viranomaisen on selvitettävä auton esim. co2-tieto, jos ulkom. rek.otteen tiedot ovat puutteelliset.
        Voisitko heittää faktaa???

        Tekstiä on paljonkin: "2. Jäsenvaltioiden on myönnettävä EY-tyyppihyväksynnät 9 ja 10 artiklan mukaisesti." "6. Hyväksyntäviranomaisen on viipymättä ilmoitettava muiden jäsenvaltioiden hyväksyntäviranomaisille epäämistään tai peruuttamistaan ajoneuvon hyväksynnöistä ja päätöksensä syistä.

        7. Kunkin jäsenvaltion hyväksyntäviranomaisten on lähetettävä kolmen kuukauden välein muiden jäsenvaltioiden hyväksyntäviranomaisille luettelo edeltävän kauden aikana myöntämistään, muuttamistaan, epäämistään tai peruuttamistaan järjestelmien, osien tai erillisten teknisten yksiköiden EY-tyyppihyväksynnöistä. Tähän luetteloon on sisällytettävä liitteessä XIV määritellyt tiedot.

        8. EY-tyyppihyväksynnän myöntäneen jäsenvaltion on toisen jäsenvaltion pyynnöstä lähetettävä 20 työpäivän kuluessa pyynnön vastaanottamisesta kopio kyseisestä EY-tyyppihyväksyntätodistuksesta liitteineen. Paperikopion sijasta voidaan toimittaa sähköinen tiedosto.
        http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32007L0046:FI:NOT . Tuo sisältää kaikki tiedot, ei vain CO juttuja. Ja kaikki lähetetyt ja vastaanotetut asiakirjat ovat julkisia eli niitä voi EU-kansalainen vaatia.
        Tuossa vielä alkuperäinen direktiivi joka tänä päivänä koskee kaikkia käytettyjä autoja; jos on hyväksytty toisessa EU/ETA maassa niin hyväksytään myös toisessa ellei ole osoittaa toisen maan tyyppihyväksynnän puutteita: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=DD:13:01:31970L0156:FI:PDF . Eli jos epäselvää niin valtiot tappelevat keskenään, ei yksityinen auton maahantuoja joka ruuvaa kilvet kiinni tyytyväisenä. Mutta, kuten sanottu, nämä ovat olleet voimassa ETA/EU:ssa jo 70-luvulta mutta ilmeisimmin ei Suomessa vaikka liityimme EU:hun vuonna 1995 ja olimme ETAssa jo aikaisemmin. Huomioitavaa on että koskee siis automallin tyyppihyväksyntää, ei autoyksilön käyttöönottopäivämäärää.


      • Epätietoinen..
        Simppelidirektiivit kirjoitti:

        Tekstiä on paljonkin: "2. Jäsenvaltioiden on myönnettävä EY-tyyppihyväksynnät 9 ja 10 artiklan mukaisesti." "6. Hyväksyntäviranomaisen on viipymättä ilmoitettava muiden jäsenvaltioiden hyväksyntäviranomaisille epäämistään tai peruuttamistaan ajoneuvon hyväksynnöistä ja päätöksensä syistä.

        7. Kunkin jäsenvaltion hyväksyntäviranomaisten on lähetettävä kolmen kuukauden välein muiden jäsenvaltioiden hyväksyntäviranomaisille luettelo edeltävän kauden aikana myöntämistään, muuttamistaan, epäämistään tai peruuttamistaan järjestelmien, osien tai erillisten teknisten yksiköiden EY-tyyppihyväksynnöistä. Tähän luetteloon on sisällytettävä liitteessä XIV määritellyt tiedot.

        8. EY-tyyppihyväksynnän myöntäneen jäsenvaltion on toisen jäsenvaltion pyynnöstä lähetettävä 20 työpäivän kuluessa pyynnön vastaanottamisesta kopio kyseisestä EY-tyyppihyväksyntätodistuksesta liitteineen. Paperikopion sijasta voidaan toimittaa sähköinen tiedosto.
        http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32007L0046:FI:NOT . Tuo sisältää kaikki tiedot, ei vain CO juttuja. Ja kaikki lähetetyt ja vastaanotetut asiakirjat ovat julkisia eli niitä voi EU-kansalainen vaatia.
        Tuossa vielä alkuperäinen direktiivi joka tänä päivänä koskee kaikkia käytettyjä autoja; jos on hyväksytty toisessa EU/ETA maassa niin hyväksytään myös toisessa ellei ole osoittaa toisen maan tyyppihyväksynnän puutteita: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=DD:13:01:31970L0156:FI:PDF . Eli jos epäselvää niin valtiot tappelevat keskenään, ei yksityinen auton maahantuoja joka ruuvaa kilvet kiinni tyytyväisenä. Mutta, kuten sanottu, nämä ovat olleet voimassa ETA/EU:ssa jo 70-luvulta mutta ilmeisimmin ei Suomessa vaikka liityimme EU:hun vuonna 1995 ja olimme ETAssa jo aikaisemmin. Huomioitavaa on että koskee siis automallin tyyppihyväksyntää, ei autoyksilön käyttöönottopäivämäärää.

        Onko suomessa tulli sitten tämä hyväksyntäviranomainen vai miksi sen pitäisi tietää kaikkien autojen CoC- asiat?


    • heh heh

      Laittomia tuonnin esteitä. EU-linsäädäntö on tuossa hyvin yksniittinen. Kannattaa pyytää tuollaiset vaatimukset aina kirjallisena ja lähettää saman tien Komissiolle.

      • Niin, ja odottaa

        seuraavat pari vuotta päätöstä. Aloittajalle sen verran että käytetyssä autossa on varminta olla CoC tai vaatimustenmukaisuustodistus mukana niin säästyy monelta harmilta ja sekoilulta. Uudemmissa autoissa CoC:n pitäisi kuulua automaattisesti mukaan ja vanhempaan määräystenmukaisuustodistus maksaa Saksassa Tûv:llä noin 60 €. Ainakin minä otan jommankumman aina autoa tai moottoripyörää Suomeen tuodessani. Eipähän tarvitse tuollakaan asialla sen enempää stressata. Jokainen voi tietysti puskea päätään seinään aivan mielensä mukaan.


    • RA

      Mulle kävi että toin auton virosta (rekisterissä Virossa)joka oli haettu saksasta(rekisterissä saksassa) ja auto oli amerikan vientimallia niin autoa katsastaessa katsastus mies vaihdatti umpiot ja COC Todistus piti hommata ei eu maasta tuodun auto todistus joka maksoi 400 Euroa.minä yriti pullikoida vastaan että auto on ollut jo kahdessa toisessa eu maassa rekisterissä EI AUTA auto on USA sta tuotu Vittjat mita helevetin pelleilijöitä nuo on.

      • Simppelidirektiivit

        Noin lyhyesti, katsastajan olisi pitänyt oma-alotteisesti pyytää Saksan viranomaisilta perusteet miksi auto on hyväksytty EU-maan rekisteriin mikäli lakia olisi noudatettu. Mutta näinhän Suomessa ei tapahdu. Normaalisti CoC paperia ei tarvita kun auto on jo hyväksytty toisessa EU-maassa rekisteriin ellei ole vahvaa syytä epäillä ettei auto ole määräysten mukainen. Ja silloinkin katsastajan pitää kysyä syitä toisesta EU-maasta oma-alotteisesti. Siis lain mukaan,


      • Katsur1
        Simppelidirektiivit kirjoitti:

        Noin lyhyesti, katsastajan olisi pitänyt oma-alotteisesti pyytää Saksan viranomaisilta perusteet miksi auto on hyväksytty EU-maan rekisteriin mikäli lakia olisi noudatettu. Mutta näinhän Suomessa ei tapahdu. Normaalisti CoC paperia ei tarvita kun auto on jo hyväksytty toisessa EU-maassa rekisteriin ellei ole vahvaa syytä epäillä ettei auto ole määräysten mukainen. Ja silloinkin katsastajan pitää kysyä syitä toisesta EU-maasta oma-alotteisesti. Siis lain mukaan,

        Kun olet hyvin perillä vaatimusasioista, niin annappa yhteystietoja ympäri Eurooppaa, joista tarvittavat Trafin edellyttämät rekisteriin merkittävät tiedot (mm. tyyppihyväksyntänumero, variantti, versio, päästö- ja kulutustiedot sekä turvavarustetiedot) voi hankkia suoraan vaivaamatta asiakasta. Näistä tiedoista olisi suunnaton apu täällä kastastuksessa. Kiitoksia jo etukäteen!


      • Simppelidirektiivit
        Katsur1 kirjoitti:

        Kun olet hyvin perillä vaatimusasioista, niin annappa yhteystietoja ympäri Eurooppaa, joista tarvittavat Trafin edellyttämät rekisteriin merkittävät tiedot (mm. tyyppihyväksyntänumero, variantti, versio, päästö- ja kulutustiedot sekä turvavarustetiedot) voi hankkia suoraan vaivaamatta asiakasta. Näistä tiedoista olisi suunnaton apu täällä kastastuksessa. Kiitoksia jo etukäteen!

        Teet samalla lailla kun hyvilläkin katsastusasemilla. Sinulla on valtuudet pyytää esimerkiksi rekisteriotteet sen maan viranomaiselta josta auto on tullut, saat sen helposti sähköpostilla eikä mene kuin pari minuuttia. Koska EU lait eivät vaadi Trafin vaatimia tietoja eli laki ei vaadi niin niitähän ei tarvita. Valtioneuvostohan on hyväksynyt jo nuo. Koskee siis toisessa EU/ETA maassa aikaisemmin rekisteröityjä autotyyppejä ja tyypin ensimmäistä rekisteröintiä toisessa EU/ETA-maassa., ei autoyksilön rekisteröintipäivämäärää.
        Koska katsastaja on valtuutettu Trafin toimesta ikäänkuin viranomaiseksi on hän (siis Sinä) valtuutettu myös pyytämään halutut tiedot automerkin maahantuojalta jonka taas pitää hommata ne autonvalmistajalta tarvittaessa. EU-direktiivit ovat hyvin selvät tuossa. Näin tehdään ihan kaikissa muissa euroopan maissa, EU-control, juu nou.
        No nythän tullaan ihan hulluun hommaan Suomessa; Trafi antaa toimiluvat katsastusasemille ja ne ovat ikäänkuin Trafin lieassa. Noudattaako lakeja vai ollako hälläväliä välinpitämätön surkea katsastaja ja toimisiko laittomasti kun pääsee helpommalla? Kaivaako EU-lait ihan itse esille vai ollako ammattitaidoton laeista tietämätön katsastaja? Tietämättömyydellä pääsee helpommalla.
        Eri maiden viranomaiset saat helposti selville kysymällä esimieheltäsi ja automerkkien maahantuojatkin selviävät helposti. Ei kestä kiittää.

        Noin ihan omana mielipiteenäni pidän ihan hölmöläisten touhuna sitä ettei ison autotehtaan toisissa EU-maissa aikaisemmin hyväksyttyjä autotyyppejä meinaa saada Suomessa rekisteriin ilman hömppäpömppäpapereita. Ja toinen juttu on tuo autotyypin/rekisteröintipäivämäärän tyhmä väärinymmärrys selvästä suomenkielisestä tekstistä.


      • Katsur1
        Simppelidirektiivit kirjoitti:

        Teet samalla lailla kun hyvilläkin katsastusasemilla. Sinulla on valtuudet pyytää esimerkiksi rekisteriotteet sen maan viranomaiselta josta auto on tullut, saat sen helposti sähköpostilla eikä mene kuin pari minuuttia. Koska EU lait eivät vaadi Trafin vaatimia tietoja eli laki ei vaadi niin niitähän ei tarvita. Valtioneuvostohan on hyväksynyt jo nuo. Koskee siis toisessa EU/ETA maassa aikaisemmin rekisteröityjä autotyyppejä ja tyypin ensimmäistä rekisteröintiä toisessa EU/ETA-maassa., ei autoyksilön rekisteröintipäivämäärää.
        Koska katsastaja on valtuutettu Trafin toimesta ikäänkuin viranomaiseksi on hän (siis Sinä) valtuutettu myös pyytämään halutut tiedot automerkin maahantuojalta jonka taas pitää hommata ne autonvalmistajalta tarvittaessa. EU-direktiivit ovat hyvin selvät tuossa. Näin tehdään ihan kaikissa muissa euroopan maissa, EU-control, juu nou.
        No nythän tullaan ihan hulluun hommaan Suomessa; Trafi antaa toimiluvat katsastusasemille ja ne ovat ikäänkuin Trafin lieassa. Noudattaako lakeja vai ollako hälläväliä välinpitämätön surkea katsastaja ja toimisiko laittomasti kun pääsee helpommalla? Kaivaako EU-lait ihan itse esille vai ollako ammattitaidoton laeista tietämätön katsastaja? Tietämättömyydellä pääsee helpommalla.
        Eri maiden viranomaiset saat helposti selville kysymällä esimieheltäsi ja automerkkien maahantuojatkin selviävät helposti. Ei kestä kiittää.

        Noin ihan omana mielipiteenäni pidän ihan hölmöläisten touhuna sitä ettei ison autotehtaan toisissa EU-maissa aikaisemmin hyväksyttyjä autotyyppejä meinaa saada Suomessa rekisteriin ilman hömppäpömppäpapereita. Ja toinen juttu on tuo autotyypin/rekisteröintipäivämäärän tyhmä väärinymmärrys selvästä suomenkielisestä tekstistä.

        Kaiken meuhkaamisen lisäksi olisi mukava saada konkreettisia vinkkejä sen sijaan, että tarjoaisit ylimalkaisia näkemyksiä asiasta, josta tiedät vain teoriatasolla.

        Ymmärthän, että Trafin valtuuttamana katsastajat ovat sidottuja toimimaan viranomaisen ohjeiden mukaan. Riittävän poikkeavasta menettelystä "lakejasi noudattava" katsastaja menettää lupansa sekä rahakkaan toimeentulonsa. :)

        Jos viranomaisyhteistyö ETA-maiden välillä olisi niin avointa ja yksinkertaista kun annat ymmärtää, eikö rekisteröintiasiat hoidettaisi juuri näin kuin fantasioissasi? Mutta saako rekisteriotteen tilattua toisesta valtiosta parissa minuutissa, ja saako tilattua ollenkaan? Kas, ei saa tilattua. Vielä en ole kuullut mainitsemistasi Hyvistä Katsastusasemista, mutta kuulisin mielelläni konkreettisia esimerkkejä?

        Minulle on soitettu toiseen ETA-valtioon autonsa vieneen asiakkaan toimesta ja tiedusteltu mitä ovat dokumentit, joita paikallinen viranomainen edellytti suomalaisen auton rekisteröintikatsastamiseen. Kas, vaatimukseksi ilmeni suomalaiset rekisteriotteet sekä COC-todistus. Aivan kuin Suomessa (pl. COC-vaatimus käytettyyn euro-autoon), mutta hei sinähän kerroit ettei näin toimita muissa EU-maissa, joten asiakas kai valehteli?

        Lisäksi asiakkaat ovat kertoneet, että Belgiassa tulee kastastuksessa pitää aina COC-todistus mukana. Melkoista natsismia kun täällä pääsee katsastukseen ilman rekisteridokumentteja ja jopa ilman kilpiä. ;)

        En kiellä, etteikö fantasiayhteistyö helpottaisi pirusti meidän kaikkien elämää mutta realismi on ihan muuta puun ja kuoren välissä.

        Mitä muuten meinaat rekisteröintipäivämäärän väärinymmärtämisellä?


      • Simppelidirektiivit
        Katsur1 kirjoitti:

        Kaiken meuhkaamisen lisäksi olisi mukava saada konkreettisia vinkkejä sen sijaan, että tarjoaisit ylimalkaisia näkemyksiä asiasta, josta tiedät vain teoriatasolla.

        Ymmärthän, että Trafin valtuuttamana katsastajat ovat sidottuja toimimaan viranomaisen ohjeiden mukaan. Riittävän poikkeavasta menettelystä "lakejasi noudattava" katsastaja menettää lupansa sekä rahakkaan toimeentulonsa. :)

        Jos viranomaisyhteistyö ETA-maiden välillä olisi niin avointa ja yksinkertaista kun annat ymmärtää, eikö rekisteröintiasiat hoidettaisi juuri näin kuin fantasioissasi? Mutta saako rekisteriotteen tilattua toisesta valtiosta parissa minuutissa, ja saako tilattua ollenkaan? Kas, ei saa tilattua. Vielä en ole kuullut mainitsemistasi Hyvistä Katsastusasemista, mutta kuulisin mielelläni konkreettisia esimerkkejä?

        Minulle on soitettu toiseen ETA-valtioon autonsa vieneen asiakkaan toimesta ja tiedusteltu mitä ovat dokumentit, joita paikallinen viranomainen edellytti suomalaisen auton rekisteröintikatsastamiseen. Kas, vaatimukseksi ilmeni suomalaiset rekisteriotteet sekä COC-todistus. Aivan kuin Suomessa (pl. COC-vaatimus käytettyyn euro-autoon), mutta hei sinähän kerroit ettei näin toimita muissa EU-maissa, joten asiakas kai valehteli?

        Lisäksi asiakkaat ovat kertoneet, että Belgiassa tulee kastastuksessa pitää aina COC-todistus mukana. Melkoista natsismia kun täällä pääsee katsastukseen ilman rekisteridokumentteja ja jopa ilman kilpiä. ;)

        En kiellä, etteikö fantasiayhteistyö helpottaisi pirusti meidän kaikkien elämää mutta realismi on ihan muuta puun ja kuoren välissä.

        Mitä muuten meinaat rekisteröintipäivämäärän väärinymmärtämisellä?

        Mainitsemasi asiat on jo käsitelty aikaisemmissa viesteissä. Myös tuo katsastusasemat/toimilupa/Trafi yhteys. Lueppa kerran vielä läpitse.
        Vaikka olemme olleet vuodesta 1995 EU:ssa ei vieläkään Suomessa ymmärretä sitä.
        Ilman papereita ei pääse kait missään maassa katsastukseen, tarvitaan ainakin alkuperäinen rekisteriote. Siinä mielessä natsismiviitettä en ymmärrä.
        Fantasiapuheissa viittaan aikaisempiin viesteihin sekä EU lainsäädäntöön teknisissä asioissa jotka ovat voimassa myös meillä. Suomen Valtio on vastaanpanematta hyväksynyt ne.
        Rekisteröintipäivämääräkin on käsitelty jo, EU ei tunne asiaa vaan ainoastaan ko. autotyypin hyväksyntäpäivämäärä toisessa jäsenvaltiossa, EU tai ETA maa.
        Eräs jännä juttu on se että EU-tuomiossa sanotaan että 2002 syyskuusta eteenpäin yksityinen automaahantuoja saa alvielvistelyt takaisin mutta kovin suurta julkisuutta tuokaan ei ole saanut. Hopi hopi, nyt äkkiä alveja takaisin ruikuttamaan.
        Minkä takia ruikutetaan ja valitetaan näistä kun ovat luettavissa suomenkielisiltä EU-sivuilta? Ollaanko me täysiä tomppeleita kun toisen pitää aina kaivaa kaikki valmiiksi pöytään kuten tässäkin on nyt tehty? Jos olet oikea katsastaja niin luulisi asian kiinnostavan edes periaatteen vuoksi kun se kuuluu ammattiin.


      • Rahtari8
        Simppelidirektiivit kirjoitti:

        Mainitsemasi asiat on jo käsitelty aikaisemmissa viesteissä. Myös tuo katsastusasemat/toimilupa/Trafi yhteys. Lueppa kerran vielä läpitse.
        Vaikka olemme olleet vuodesta 1995 EU:ssa ei vieläkään Suomessa ymmärretä sitä.
        Ilman papereita ei pääse kait missään maassa katsastukseen, tarvitaan ainakin alkuperäinen rekisteriote. Siinä mielessä natsismiviitettä en ymmärrä.
        Fantasiapuheissa viittaan aikaisempiin viesteihin sekä EU lainsäädäntöön teknisissä asioissa jotka ovat voimassa myös meillä. Suomen Valtio on vastaanpanematta hyväksynyt ne.
        Rekisteröintipäivämääräkin on käsitelty jo, EU ei tunne asiaa vaan ainoastaan ko. autotyypin hyväksyntäpäivämäärä toisessa jäsenvaltiossa, EU tai ETA maa.
        Eräs jännä juttu on se että EU-tuomiossa sanotaan että 2002 syyskuusta eteenpäin yksityinen automaahantuoja saa alvielvistelyt takaisin mutta kovin suurta julkisuutta tuokaan ei ole saanut. Hopi hopi, nyt äkkiä alveja takaisin ruikuttamaan.
        Minkä takia ruikutetaan ja valitetaan näistä kun ovat luettavissa suomenkielisiltä EU-sivuilta? Ollaanko me täysiä tomppeleita kun toisen pitää aina kaivaa kaikki valmiiksi pöytään kuten tässäkin on nyt tehty? Jos olet oikea katsastaja niin luulisi asian kiinnostavan edes periaatteen vuoksi kun se kuuluu ammattiin.

        vuonna 1999 valmistettu ja 2001 Joulukuussa Saksassa käyttöönotettu auto ei kelpaa Suomessa rekisteriin, koska siinä ei ole OBD:tä. Koska auto on Saab merkkinen ei siitä saa tietoja konkurssi tehtaasta eikä Saksaksta löydy noin vanhasta häntälupia joilla on saatu rekisteriin. Että tälläisillä säännöillä pelataan. Katsastaja ei voi viedä tällaista autoa Suomen rekisteriin jos meinaa lupansa säilyttää.


      • Simppelidirektiivit
        Rahtari8 kirjoitti:

        vuonna 1999 valmistettu ja 2001 Joulukuussa Saksassa käyttöönotettu auto ei kelpaa Suomessa rekisteriin, koska siinä ei ole OBD:tä. Koska auto on Saab merkkinen ei siitä saa tietoja konkurssi tehtaasta eikä Saksaksta löydy noin vanhasta häntälupia joilla on saatu rekisteriin. Että tälläisillä säännöillä pelataan. Katsastaja ei voi viedä tällaista autoa Suomen rekisteriin jos meinaa lupansa säilyttää.

        Kiinnittää huomiota kaksi asiaa; ODB-juttua huutavat Suomessa 2002 ja eteenpäin käyttöönotetuista autoista ja sitten EU eli voimassaoleva laki sanoo että autotyypin ensimmäisestä rekisteröimispäivämäärästä johonkin EU- tai ETA-maahan lasketaan mitä tarvitaan.
        Juuri tuo lupien säilyttäminen on katsastusasemien ongelma jos toimisivat laillisesti. Aah kuinka tragikoomista täällä Suomessa.


    • ite haettu ja ajettu

      Itse jouduin sen CoC todistuksen hommaan kun saksan papereissa ei ollut sitä variantti numeroa.....

      No merkin mahaantuojalta sain sitten paperin ....

    • vwfahrer81

      Minä olen jo pitkään ihmetellyt, miksi ajoneuvon CoC-todistus ei kulje samalla ajoneuvon mukana kuin esim. huoltokirja. Jokaisen maan rekisteröintiviranomaiset vois sit ottaa siitä kopion arkistoon todisteeksi (ja vaikka lyödä leimoja ja allekirjoitukset, että originaali esitetty).

      Sekin on kummallinen juttu, että uudesta autosta on ihan varmasti ollut tiedossa ey-tyyppihyväksyntänrot, variantit ja versiot, mutta miksi kaikkia tietoja ei ole merkitty tai on merkitty puutteellisesti rekisteröintitodistukseen? Mut nää on tämmösiä kysymyksiä mihin ei koskaan saa järkeviä vastauksia...

      • Simppelidirektiivit

        Järjettömyys on jo siinä että CoC:tä ei tarvita jos autotyyppi on jo rekisteröity aikaisemmin EU- tai ETA-maahan. Paperienhan on silloin jo täytynyt olla kunnossa.
        Ja viittaan laissa mainittuun viranomaisen velvollisuuteen hommata paperit jos niitä halutaan.


      • Werzekeringsduur
        Simppelidirektiivit kirjoitti:

        Järjettömyys on jo siinä että CoC:tä ei tarvita jos autotyyppi on jo rekisteröity aikaisemmin EU- tai ETA-maahan. Paperienhan on silloin jo täytynyt olla kunnossa.
        Ja viittaan laissa mainittuun viranomaisen velvollisuuteen hommata paperit jos niitä halutaan.

        Simppelidirektiivit 20.8.2012 01:51

        "8. EY-tyyppihyväksynnän myöntäneen jäsenvaltion on toisen jäsenvaltion pyynnöstä lähetettävä 20 työpäivän kuluessa pyynnön vastaanottamisesta kopio kyseisestä EY-tyyppihyväksyntätodistuksesta liitteineen. Paperikopion sijasta voidaan toimittaa sähköinen tiedosto.
        http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32007L0046:FI:NOT . Tuo sisältää kaikki tiedot, ei vain CO juttuja. Ja kaikki lähetetyt ja vastaanotetut asiakirjat ovat julkisia eli niitä voi EU-kansalainen vaatia."

        Kappale on lainattu puitedirektiivistä 2007/46, joka käsittelee tyyppihyväksyntämenettelyjä, eikä liity käytetyn ajoneuvon rekisteröintiin toisessa EU-maassa, kuten lainaaja virheellisesti antaa ymmärtää.


      • Simppelidirektiivit
        Werzekeringsduur kirjoitti:

        Simppelidirektiivit 20.8.2012 01:51

        "8. EY-tyyppihyväksynnän myöntäneen jäsenvaltion on toisen jäsenvaltion pyynnöstä lähetettävä 20 työpäivän kuluessa pyynnön vastaanottamisesta kopio kyseisestä EY-tyyppihyväksyntätodistuksesta liitteineen. Paperikopion sijasta voidaan toimittaa sähköinen tiedosto.
        http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32007L0046:FI:NOT . Tuo sisältää kaikki tiedot, ei vain CO juttuja. Ja kaikki lähetetyt ja vastaanotetut asiakirjat ovat julkisia eli niitä voi EU-kansalainen vaatia."

        Kappale on lainattu puitedirektiivistä 2007/46, joka käsittelee tyyppihyväksyntämenettelyjä, eikä liity käytetyn ajoneuvon rekisteröintiin toisessa EU-maassa, kuten lainaaja virheellisesti antaa ymmärtää.

        Ei ole eroa uudessa ja käytetyssä paitsi että tyyppihyväksyntä on tehty käytetyssä jo aikaa sitten. Kun tsekkaat muita linkkejä ja mahdollisesti muitakin direktiivejä tavaran vapaan liikkumisen EU:n alueella (käytetty ja uusi tavara) huomaat että rekisteröinnin pitäisi olla todella helppoa ja viranomaisen velvollisuus on kaivaa tahtomansa paperit autontuojan toimittaman alkuperäisen rek otteen ykköskappaletta ja toisen osan kopiota sekä kauppakirjaa lukuunottamatta. Vain Suomessa "tulkitaan" aivan selvää ja yksiselitteistä lakia.
        Ja muistakaa hakea ne alvit ja elvistelyt pois 2002 syyskuun jälkeen tuoduista autoista. Noille ei ole takarajaa EU-tuomion mukaan jota vielä tukee tuomiossa sanottu "ilman eri pyyntöä". Ja jos ei meinaa onnistua niin valitus EU:hun ja taas me tyhmät suomalaiset otetaan vastaan uusi EU-tuomio. Tosin alvit ja elvit saa kuitenkin takaisin. http://europa.eu/contact/index_fi.htm .


      • Werzekeringsduur
        Simppelidirektiivit kirjoitti:

        Ei ole eroa uudessa ja käytetyssä paitsi että tyyppihyväksyntä on tehty käytetyssä jo aikaa sitten. Kun tsekkaat muita linkkejä ja mahdollisesti muitakin direktiivejä tavaran vapaan liikkumisen EU:n alueella (käytetty ja uusi tavara) huomaat että rekisteröinnin pitäisi olla todella helppoa ja viranomaisen velvollisuus on kaivaa tahtomansa paperit autontuojan toimittaman alkuperäisen rek otteen ykköskappaletta ja toisen osan kopiota sekä kauppakirjaa lukuunottamatta. Vain Suomessa "tulkitaan" aivan selvää ja yksiselitteistä lakia.
        Ja muistakaa hakea ne alvit ja elvistelyt pois 2002 syyskuun jälkeen tuoduista autoista. Noille ei ole takarajaa EU-tuomion mukaan jota vielä tukee tuomiossa sanottu "ilman eri pyyntöä". Ja jos ei meinaa onnistua niin valitus EU:hun ja taas me tyhmät suomalaiset otetaan vastaan uusi EU-tuomio. Tosin alvit ja elvit saa kuitenkin takaisin. http://europa.eu/contact/index_fi.htm .

        Tyyppihyväksyntämenettelyssä toimitaan tyyppihyväksyntäviranomaisten tasolla. Suomessa tyyppihyväksyntäviranomainen on Trafi, ei katsastustoimipaikat. Täten Trafi voi pyytää kopiota EY-tyyppihyväksyntätodistuksesta, ei katsastus.


      • Simppelidirektiivit
        Werzekeringsduur kirjoitti:

        Tyyppihyväksyntämenettelyssä toimitaan tyyppihyväksyntäviranomaisten tasolla. Suomessa tyyppihyväksyntäviranomainen on Trafi, ei katsastustoimipaikat. Täten Trafi voi pyytää kopiota EY-tyyppihyväksyntätodistuksesta, ei katsastus.

        Ollakseni hieman ilkeä kysynkin että voinko viedä auton siis katsastukseen Trafin toimipisteeseen? Ja eikö Suomessakin olla oltu EU:ssa vuodesta 1995? Siitä lähtien Suomessakin tyyppihyväksynnät on hyväksynyt EU. Suomi ei ole valittanut EU:n tyyppihyväsyntämenettylstä vielä koskaan määräaikaan mennessä vaan EU-lait on allekirjoitettu suoraan koskien teknisiä asioita paitsi aikaisemmin mainittu rekkojen painoa koskeva direktiivi. Olemmeko siis kuitenkin EU:n ulkopuolella salaa ja oman maamme viranomaiset pettävät samanmaalaisia ihmisiä? Miksi likaamme omaa pesäämme? Vai olemmeko vaan niin tyhmiä ettemme ymmärrä selvää suomea?


      • Werzekeringsduur
        Simppelidirektiivit kirjoitti:

        Ollakseni hieman ilkeä kysynkin että voinko viedä auton siis katsastukseen Trafin toimipisteeseen? Ja eikö Suomessakin olla oltu EU:ssa vuodesta 1995? Siitä lähtien Suomessakin tyyppihyväksynnät on hyväksynyt EU. Suomi ei ole valittanut EU:n tyyppihyväsyntämenettylstä vielä koskaan määräaikaan mennessä vaan EU-lait on allekirjoitettu suoraan koskien teknisiä asioita paitsi aikaisemmin mainittu rekkojen painoa koskeva direktiivi. Olemmeko siis kuitenkin EU:n ulkopuolella salaa ja oman maamme viranomaiset pettävät samanmaalaisia ihmisiä? Miksi likaamme omaa pesäämme? Vai olemmeko vaan niin tyhmiä ettemme ymmärrä selvää suomea?

        Ristiriita onkin siinä ettei katsastus ole tässä maassa viranomaisen tasolla jotta rekisteröintitoimet sujuisivat maiden välillä niin vaivatta kun olisi suotavaa. Toisaalta taas viranomainen ei tee, eikä ole edes oikeutettu tekemään katsastuspäätöksiä Suomessa. :)


    • Paska maa

      Tampereen tullissa tuli auton kuntoarvioita toimittamaan 60v naisvirkailija joka ei ymmärtänyt auton päälle hölkäsen pöläystäkään! Hyvä jos merkin osasi takapellistä lukea. 15 vuotta vanhalla autolla oli ajettu 200 tkm. Muori väitti että minun täytyy esittää todistus että autolla on tosiaan ajettu niin PALJON!!!
      Pinna paloi sitä ylimielistä esitystä kuunnellessa.Kys oli siis 5-6000 euron autosta!
      Kukahan pkele senkin rotan palkan maksaa!!

      • Simppelidirektiivit

        Jos haluat oikeudenmukaisen kohtelun (halvemman autoveron) niin ota todistus joltain ulkopuoliselta auton kunnosta. Virkailija toimi mielestäni ihan oikein koska yritti selvittää auton todellista kuntoa ja arvoa. Otan aina valokuvat ja todisteet vioista koska niiden avulla tulli pystyy selvittämään auton arvon helpommin. Lain mukaan auton arvo perustuu sen kuntoon maahantulohetkellä. Kilometrit vaikuttavat jonkin verran auton arvoon ja ovat osana auton kuntoa. Omalla kohdallani tulli on ollut aina ihan asiallinen enkä ole huomannut eroa nais- tai miesvirkailijoiden välillä. No, ehkä naiset ovat halunneet tarkemmat näytöt muttei se nyt niin haittaa.


      • Paska maa
        Simppelidirektiivit kirjoitti:

        Jos haluat oikeudenmukaisen kohtelun (halvemman autoveron) niin ota todistus joltain ulkopuoliselta auton kunnosta. Virkailija toimi mielestäni ihan oikein koska yritti selvittää auton todellista kuntoa ja arvoa. Otan aina valokuvat ja todisteet vioista koska niiden avulla tulli pystyy selvittämään auton arvon helpommin. Lain mukaan auton arvo perustuu sen kuntoon maahantulohetkellä. Kilometrit vaikuttavat jonkin verran auton arvoon ja ovat osana auton kuntoa. Omalla kohdallani tulli on ollut aina ihan asiallinen enkä ole huomannut eroa nais- tai miesvirkailijoiden välillä. No, ehkä naiset ovat halunneet tarkemmat näytöt muttei se nyt niin haittaa.

        No ei tälle "autoalan ammattilaiselle" kelvannut korjaamon arvio, vaan hän vaati LASKUN!! Eli auto olisi pitänyt korjauttaa ensin!!
        Näin täälä stanan DDR:ssä!


    • Eesti

      Olen ostamassa moottoripyörää Virosta. Pyörä on rekisteröity Viroon. Tarvitsenko vaatimuksenmukaisuustodistuksen. Viestiketjussa ilmeisesti molempaa kantaa.

      • Paska maa

        Riippuu vuosimallista.
        Pahimmillaan voi käydä siten että pyörä on esim. mallia 2000 mutta otettu käyttöön vasta 2002, siis ensirekisteröinti. Jos tässä välissä on tapahtunut joku idioottimainen direktiivin muutos niin voi käydä niin että et saa pyörääsi rekisteriin millään.Tai korkeintaan teettämällä älyttömän hintaisia tyyppihyväksyntöjä. Minun kävi niin, mutta väärensin lopulta yhden paperin ja pyörä meni läpi. Eli lisäsin kopioon yhden ykkösen! Rikos on jo vanhentunut joten turha yrittää jäljittää :)
        Suomessahan on näissä asiossa maalaisjärjen käyttö täysin mahdotonta. DDR!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8276
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe