ei käy kaikille

järki hukassa

Pehmeät koulutusmetodit;nameja vaan suuhun,tekipä koira mitä tahansa.
Menin paimenkoirani kanssa kentälle; nuori,n. puolet omasta iästäni,koulutusohjaaja,yritti alkaa ns. muna kanaa opettaa tyylin.
Ei kuulemma saisi pitää kentällä ketjupantaa,ei saisi kieltää yms.
Meillä nyt vain on rotu,johon tuollaiset huonoa ei huomioida menetelmät käy,ainakaan kaikissa tlanteissa.
Miksiköhän moni pehmeää linjaa käyttänyt joutuu luopumaan jo ,yleensä vuoden iässä viimeistään koirastaan?
No, kun on ollut rakkautta,mutta ei rajoja...
Minä vaihdan kenttää,tiedän itse ,mitkä metodit omamme kohdalla toimii/mitkä ei!
Namien syöttö kilpailuun en koulutuskentällä ala,eräskin syötti puolikkaan hk;n sinisen pieninä paloina jo 15 min. aikana,sitten ihmetteli kun junnua ei koulu kiinnostanut?
kuin sen aikaa kun työnsi makkaraaa suuhun..

77

667

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Sinun on varmasti vaikea löytää kenttää, jossa ketjupannat hyväksytään.

Meillä on ainakin kouluttajia moneen tyyliin, myös kovempaa linjaa käyttäviä, mutta yksiselitteiset ohjeet ovat kaikille kentälle tulijoille ja niistä yksi on, että koiralla ei saa olla minkäänlaista kuristavaa pantaa koulutuksissa.

• ...

Ja ennen viilausta: poikkeuksena tietenkin näyttelyyn tähtäävät koulutukset...

• Oho!

Onko totta tuo panta -juttu? Eikö puolikiristävääkään sallita? Miten sitten silloin, jos koiralla on tosi pieni ja kapea pää, josta panta sujahtaa helposti pois? Omalla koirallani on pieni pää, ja tavallisen pannan pitäisi olla hirmu kireällä suoraan korvien juuressa, että se ei sujahtaisi päästä läpi. Ei riitä se normaali ohjeistus, että pari sormea pitää saada pannan ja kaulan väliin, vaan pitäisi olla paljon kireämällä, ettei pää tule läpi. Itse käytän koirallani leveää kankaista puolikiristävää pantaa.

• ...
        Oho! kirjoitti:

Onko totta tuo panta -juttu? Eikö puolikiristävääkään sallita? Miten sitten silloin, jos koiralla on tosi pieni ja kapea pää, josta panta sujahtaa helposti pois? Omalla koirallani on pieni pää, ja tavallisen pannan pitäisi olla hirmu kireällä suoraan korvien juuressa, että se ei sujahtaisi päästä läpi. Ei riitä se normaali ohjeistus, että pari sormea pitää saada pannan ja kaulan väliin, vaan pitäisi olla paljon kireämällä, ettei pää tule läpi. Itse käytän koirallani leveää kankaista puolikiristävää pantaa.

Kyse ei meillä ainakaan ole sallimisesta, vaan ohjeistamisesta. Kyse ei ole välineurheilusta, eli emme voi vaatia ihmisiä hommailemaan välineitä omaan makuumme, mutta ohjeistamme aina aloittaville, että koiralla tulee olla hyvä, mielellään nahkainen, leveä normaali panta. On jokaisen oma asia hommaako asianmukaisen pannan. Selkeästi kuristavan pannan kanssa harjoitellessa saa varmasti kuitenkin varautua siihen, että siitä huomautetaan joka kerta, oli koulutusohjaaja sitten niitä positiivisen tyylin tai kovempien otteiden suosijoita...

En tiedä, ei ole koskaan käynyt niin, että joku rimpuilisi ohjeita vastaan, että olisiko seurauksia/harjoituksista poistamista tms.

• Kertokaa...

Miksi koiraa ei saisi kieltää? Mikä sanassa "ei" on niin pahaa ja negatiivista? Tätä en ole ymmärtänyt koskaan...

• ...

Mikä ei sanassa on negatiivista? Koko sana?

Mikä siinä on pahaa? Ei varmasti yhtään mikään, vaan kyse on ainoastaan siitä, että koska sana on negatiivinen, niin se ei sovellu positiivisen koulutuksen lähtökohtiin.

• JÄRKI HUKASSA
        ... kirjoitti:

Mikä siinä on pahaa? Ei varmasti yhtään mikään, vaan kyse on ainoastaan siitä, että koska sana on negatiivinen, niin se ei sovellu positiivisen koulutuksen lähtökohtiin.

Edelleen kysyn;miksihän on paljon n.vuoden ikäisiä koiria,ongelmineen etsimässä kotia?? ja painotan kertaalleen; pehmeä koulutus "hömpötys" lisännyt ongelmia n. tuplasti.. tämäkään ei tietysti päde kaikkiin,on oikeasti sellaisiakin tilanteita,että koiralle joudutaan etsimään uusi koti,muista syistä.
        Enkä myöskään ymmärrä,miksi ei voi käyttää ketjupantaa? jos sitä osaa oikein käyttää?
        EI sillä ole tarkoitus koiraa kuristaa! EIKÄ sillä myöskään tarvitse jatkuvasti koiraa nykiä!
        Enemmistö suurten koirien omistajista kuitenkin käyttää ketjupantaa...
        Aivan samalla tavalla nuo nahkapannat tekevät nykäyksiä koiran niskaan,jos koira riuhtoo,ja monet koirat nahkapannassa riuhtovat paljon enemmän.

• ...
        JÄRKI HUKASSA kirjoitti:

Edelleen kysyn;miksihän on paljon n.vuoden ikäisiä koiria,ongelmineen etsimässä kotia?? ja painotan kertaalleen; pehmeä koulutus "hömpötys" lisännyt ongelmia n. tuplasti.. tämäkään ei tietysti päde kaikkiin,on oikeasti sellaisiakin tilanteita,että koiralle joudutaan etsimään uusi koti,muista syistä.
        Enkä myöskään ymmärrä,miksi ei voi käyttää ketjupantaa? jos sitä osaa oikein käyttää?
        EI sillä ole tarkoitus koiraa kuristaa! EIKÄ sillä myöskään tarvitse jatkuvasti koiraa nykiä!
        Enemmistö suurten koirien omistajista kuitenkin käyttää ketjupantaa...
        Aivan samalla tavalla nuo nahkapannat tekevät nykäyksiä koiran niskaan,jos koira riuhtoo,ja monet koirat nahkapannassa riuhtovat paljon enemmän.

Paha sanoa, koska itselläni koirat eivät ole vuoden iässä, eikä muunkaan ikäisinä etsineet uutta kotia, enkä tunne yhtäkään koiraa joka olisi ollut etsimässä silloin uutta kotia. Ehkä sinun pitää kysyä niiltä "paljoilta" ihmisiltä, jotka ovat koiriaan antamassa pois vuoden iässä, että miksi?

Jos sinulla on puolella lisääntyneet koirien käytöshäiriöt positiivisen koulutuksen ansioista, voisit miettiä teetkö asian ihan oikein.

Kaikenkaikkiaan pehmeän koulutuksen rantautuminen suomeenkin näkyy mm. siinä, että suomessa on maailman parhaiten menestyvät koirat kilpailukentillä tällä hetkellä niin tokossa, agissa kuin pk-puolellakin.

Koirakentille tullaan kuitenkin pääasiassa opiskelemaan sitä, että koira on yhteiskuntakelpoinen, eikä vedä tai riuhdo mihinkään suuntaan, oli pannassa kuin pannassa. Itse näkisin ainakin ohjaajana mieluiten sen, että jos koiralla on taipumusta riuhtoa ohjaajastaan pois päin, se voi sen vapaasti tehdä, eikä se pannan takia jätä tekemättä, koska silloin koiran käytöksen haasteet on nähtävissä ja tietää mitä kohtaa tuon koiran käytöksessä tulee erityisesti painottaa... Sama kuin sitruunapantoja haukun estoon ei tule ohjatuissakoulutuksissa käyttää, koska jos koira ei pannan takia hauku, niin haukkumistaipumuksesta on vaikea ohjata parivaljakkoa pois, kun ei edes tiedä milloin ja missä yhteyksissä koira haukkuu...

Ketjupantojen käytön kieltäminen koulutuksessa ohjatuissa harjoituksissa perustuu käsitääkseni siihen, että koulutuskenttien ideologiaan ei sovi mikään mikä voi satuttaa koiraa.

• Kertokaa...
        ... kirjoitti:

Koko sana? Miten noin voi ajatella, sehän on vain sana... Jos joku kysyy sinulta "onko sinulla jano?" - mitä vastaat, jos et ole janoinen. Sanotko "ei" vai sanotko "olen juuri juonut lasillisen vettä"... Minun mielestä korkeintaan haukkuma -sanat on negatiivisia, ja kaikki muut neutraaleja.

Miten koiralle sitten saa ilmaista, ettei sen ole luvallista nousta pöydälle ottamaan ruokaa, tai napata suuhun ampiaista, tai työntää kuonoaan sähköaitaan? Pitääkö olla vain huomaamatta, vai keksiä joku muu sana tai äännähdys?

Kyllähän eläimet itsekin keskenään kieltävät toisiaan jollain äänellä esim. murisemalla... "Ei" on vain pieni äännähdys, eikä sen kummempi kuin esim. Victoria Stillwellin käyttämä "ää ää" - onhan sekin kielto.

Miten minusta tuntuu, että usein näiden positiivisilla menetelmillä koiria kouluttavien joukosta löytyy kaikista negatiivisimmat ihmiset? Vähän sama kuin kiihko -uskovaisten kohdalla... Aina vain tuomitaan toisella tavalla elävät ja tekevät alimpaan helvettiin, vaikka mitään väärää ja väkivaltaista ei olisi tapahtunut.

Jos koiralleen sanoo "ei" kun haluaa katkaista sen tekemän ei -toivotun asian, oli se sitten ruuan varastamista, haukkumista, ampiaisen jahtaamista - mitä tahansa, niin eihän se sitä tarkoita, että on väkivaltainen eläinrääkkääjä, ja koiran hakkaaja, tai että hyväksyisi väkivallan.

• putkis.
        ... kirjoitti:

Paha sanoa, koska itselläni koirat eivät ole vuoden iässä, eikä muunkaan ikäisinä etsineet uutta kotia, enkä tunne yhtäkään koiraa joka olisi ollut etsimässä silloin uutta kotia. Ehkä sinun pitää kysyä niiltä "paljoilta" ihmisiltä, jotka ovat koiriaan antamassa pois vuoden iässä, että miksi?

Jos sinulla on puolella lisääntyneet koirien käytöshäiriöt positiivisen koulutuksen ansioista, voisit miettiä teetkö asian ihan oikein.

Kaikenkaikkiaan pehmeän koulutuksen rantautuminen suomeenkin näkyy mm. siinä, että suomessa on maailman parhaiten menestyvät koirat kilpailukentillä tällä hetkellä niin tokossa, agissa kuin pk-puolellakin.

Koirakentille tullaan kuitenkin pääasiassa opiskelemaan sitä, että koira on yhteiskuntakelpoinen, eikä vedä tai riuhdo mihinkään suuntaan, oli pannassa kuin pannassa. Itse näkisin ainakin ohjaajana mieluiten sen, että jos koiralla on taipumusta riuhtoa ohjaajastaan pois päin, se voi sen vapaasti tehdä, eikä se pannan takia jätä tekemättä, koska silloin koiran käytöksen haasteet on nähtävissä ja tietää mitä kohtaa tuon koiran käytöksessä tulee erityisesti painottaa... Sama kuin sitruunapantoja haukun estoon ei tule ohjatuissakoulutuksissa käyttää, koska jos koira ei pannan takia hauku, niin haukkumistaipumuksesta on vaikea ohjata parivaljakkoa pois, kun ei edes tiedä milloin ja missä yhteyksissä koira haukkuu...

Ketjupantojen käytön kieltäminen koulutuksessa ohjatuissa harjoituksissa perustuu käsitääkseni siihen, että koulutuskenttien ideologiaan ei sovi mikään mikä voi satuttaa koiraa.

Minä olen kyllä nähnyt ketjupantoja paljonkin koirien kaulassa kentällä, pääosin kyllä aina ei-kuristavaksi laitettuina. Ja palloja, patukoita ja nameja myös, samojen koirien koulutuksessa:)

• ...
        putkis. kirjoitti:

Minä olen kyllä nähnyt ketjupantoja paljonkin koirien kaulassa kentällä, pääosin kyllä aina ei-kuristavaksi laitettuina. Ja palloja, patukoita ja nameja myös, samojen koirien koulutuksessa:)

Jeps, näin myös meillä, jos ihminen tulee eka kertaa kentälle, eikä ole asianmukaisia välineitä, vaan ainoastaan ketjupanta kaulassa, siksi kerraksi se laitetaan ei-kuristavaksi. Ja tietenkin myös jatkossa jos omistaja ei saa pantaa vaihdettua seuraavillekaan kerroille...

• ...
        Kertokaa... kirjoitti:

Koko sana? Miten noin voi ajatella, sehän on vain sana... Jos joku kysyy sinulta "onko sinulla jano?" - mitä vastaat, jos et ole janoinen. Sanotko "ei" vai sanotko "olen juuri juonut lasillisen vettä"... Minun mielestä korkeintaan haukkuma -sanat on negatiivisia, ja kaikki muut neutraaleja.

Miten koiralle sitten saa ilmaista, ettei sen ole luvallista nousta pöydälle ottamaan ruokaa, tai napata suuhun ampiaista, tai työntää kuonoaan sähköaitaan? Pitääkö olla vain huomaamatta, vai keksiä joku muu sana tai äännähdys?

Kyllähän eläimet itsekin keskenään kieltävät toisiaan jollain äänellä esim. murisemalla... "Ei" on vain pieni äännähdys, eikä sen kummempi kuin esim. Victoria Stillwellin käyttämä "ää ää" - onhan sekin kielto.

Miten minusta tuntuu, että usein näiden positiivisilla menetelmillä koiria kouluttavien joukosta löytyy kaikista negatiivisimmat ihmiset? Vähän sama kuin kiihko -uskovaisten kohdalla... Aina vain tuomitaan toisella tavalla elävät ja tekevät alimpaan helvettiin, vaikka mitään väärää ja väkivaltaista ei olisi tapahtunut.

Jos koiralleen sanoo "ei" kun haluaa katkaista sen tekemän ei -toivotun asian, oli se sitten ruuan varastamista, haukkumista, ampiaisen jahtaamista - mitä tahansa, niin eihän se sitä tarkoita, että on väkivaltainen eläinrääkkääjä, ja koiran hakkaaja, tai että hyväksyisi väkivallan.

Ei on negaatio, tarkoittaa kielteistä asiaa.

Siis postiivisen vastakohta.

pallo on pallo.

Ei pallo tarkoittaa,e ttei palloa ole.

"Miten koiralle sitten saa ilmaista, ettei sen ole luvallista nousta pöydälle ottamaan ruokaa, tai napata suuhun ampiaista, tai työntää kuonoaan sähköaitaan?"

En teidä mitä tarkoittaa "saa ilmaista", mutta itse positiivisen tavan edustajana, ilmaisen koiralle asioita joita se saa tehdä. Jos aikoo ottaa pöydältä jotain, annan sille ohjeen jonka olen sille opettanut "alas". Jos se aikoo napata suuhunsa ampiaisen tai työntää kuononsa sähköaitaan, kutsun sen luokseni.

" Pitääkö olla vain huomaamatta, vai keksiä joku muu sana tai äännähdys?"

Positiivisessa tavassa ohjeistetaan koiraa siihen mitä sen tulee tehdä. Se ontekemässä jotain mitä ei pitäisi; korjataan sen käytös kehoittamalla tekemään jotain muuta. Tai jos kyseessä ei ole mikään haitallinen juttu, niin miksei koira saa kokeilla jos haluaa, jätetään vaan noteeraamatta ja annetaan palautetta sitten kun tekee jotain fiksumpaa... eli esim. koriamme hyppää olohuoneen pöydälle ja jää tollistelemaan, antaa sen seisoa siinä, mitäs haittaa siitäkään on. Heti kun hyppää alas se saa huomiota ja kehuja lattialla olemisesta ja sen jälkeen sitä aktiivisesti muissakin tilanteissa kuin vain olohuoneessa musitetaan kiitellä lattian tasolla pysymisestä.

Ei on varmasti hyvä käsky, jso se opetetaan korialle oikein, eli sitä ei tarvitse karjua tai pelotella koiraa sen kanssa muutenkaan, vaan se on vain käsky käskyjen joukossa. Itselläni aiemmat koirat osasisivat mm. käskyn jätä (joak käytännössä tarkoitti siis seuraa; koira kiinnittää huomion kissan sijasta minuun), jolla siis sama pysäyttävä vaikutus. Kuitenkin nykyisin on niin laiska, että eipä tuota ole jaksanut opettaa, koska kaikki muutkin käskyt ajavat saman asian. Jos koira meinaa karata kissan perään, voin kutsua sen luokse... ei ole ollut mitään syytä opettaa yhtä ylimääräistä käskyä, jonka jälkeen koira aina tarvihtoo jokatapauksessa sen toimintaa ohjaavan käskyn...

Loppu viestisi... Yritän unohtaa, mutta en voi olla kysymättä, kenelläköhän se olikaan mahdollisimman negatiivinen kuva asiasta. Oletat muiden pitävän itsäsi kammottavana mörkönä. En hirveän positiivisena näkemyksenä pitäisi...

• putkis.
        ... kirjoitti:

Jeps, näin myös meillä, jos ihminen tulee eka kertaa kentälle, eikä ole asianmukaisia välineitä, vaan ainoastaan ketjupanta kaulassa, siksi kerraksi se laitetaan ei-kuristavaksi. Ja tietenkin myös jatkossa jos omistaja ei saa pantaa vaihdettua seuraavillekaan kerroille...

Minulle sen kyllä sanottiin olevan nimenomaan asianmukainen (täsmennyksellä "ei sitä tarvitse kuristavalla pitää"), kun menin alunperin ihan tavallisella pannalla.

No eipä tuosta haittaakaan ole ollut. Kun normielämässä käytetään valjaita, ketjukaulaimen kaulaan saaminen on koiralle sellainen "jee, nyt mennään pitämään hauskaa"- merkki koiralle. Ja on siis ei-kuristavalla.

• ...
        putkis. kirjoitti:

Minulle sen kyllä sanottiin olevan nimenomaan asianmukainen (täsmennyksellä "ei sitä tarvitse kuristavalla pitää"), kun menin alunperin ihan tavallisella pannalla.

No eipä tuosta haittaakaan ole ollut. Kun normielämässä käytetään valjaita, ketjukaulaimen kaulaan saaminen on koiralle sellainen "jee, nyt mennään pitämään hauskaa"- merkki koiralle. Ja on siis ei-kuristavalla.

Outo juttu... Aloitajakin löytää siis etsimällä kentän jossa kuristava panta sallitaan, jos sattuu joskus liikkumaan teillä päin...

Toki on myös mahdollsita, että juuri pk-harjoituksissa noin on voitu sanoakin, meilläkin aiemmin pk-puolella käyttivät yleisesti kuristavia pantoja (kuristavana ja ei-kuristavana), mutta nykyisin sielläkään niitä ei suosita. Mutta aloittaja ei varmasti pk-harjoituksissa ole ollut, koska oli nähnyt makkaraa syötettävän paljon, niissähän kuitenkin pääpaino kai (?) kaikkialla on koiran vieteillä kouluttamisessa...

• putkis.
        ... kirjoitti:

Outo juttu... Aloitajakin löytää siis etsimällä kentän jossa kuristava panta sallitaan, jos sattuu joskus liikkumaan teillä päin...

Toki on myös mahdollsita, että juuri pk-harjoituksissa noin on voitu sanoakin, meilläkin aiemmin pk-puolella käyttivät yleisesti kuristavia pantoja (kuristavana ja ei-kuristavana), mutta nykyisin sielläkään niitä ei suosita. Mutta aloittaja ei varmasti pk-harjoituksissa ole ollut, koska oli nähnyt makkaraa syötettävän paljon, niissähän kuitenkin pääpaino kai (?) kaikkialla on koiran vieteillä kouluttamisessa...

oska oli nähnyt makkaraa syötettävän paljon"

No minä olen ja olen itsekkin syöttänyt makkaraa paljon, silloin kun ruokapalkka koirallani vielä toimi hyvin (kasvuiässä).

Ruuanhankintavietistä taidetaan puhua.

• Otan osaa
        ... kirjoitti:

pallo on pallo.

"Miten koiralle sitten saa ilmaista, ettei sen ole luvallista nousta pöydälle ottamaan ruokaa, tai napata suuhun ampiaista, tai työntää kuonoaan sähköaitaan?"

En teidä mitä tarkoittaa "saa ilmaista", mutta itse positiivisen tavan edustajana, ilmaisen koiralle asioita joita se saa tehdä. Jos aikoo ottaa pöydältä jotain, annan sille ohjeen jonka olen sille opettanut "alas". Jos se aikoo napata suuhunsa ampiaisen tai työntää kuononsa sähköaitaan, kutsun sen luokseni.

Positiivisessa tavassa ohjeistetaan koiraa siihen mitä sen tulee tehdä. Se ontekemässä jotain mitä ei pitäisi; korjataan sen käytös kehoittamalla tekemään jotain muuta. Tai jos kyseessä ei ole mikään haitallinen juttu, niin miksei koira saa kokeilla jos haluaa, jätetään vaan noteeraamatta ja annetaan palautetta sitten kun tekee jotain fiksumpaa... eli esim. koriamme hyppää olohuoneen pöydälle ja jää tollistelemaan, antaa sen seisoa siinä, mitäs haittaa siitäkään on. Heti kun hyppää alas se saa huomiota ja kehuja lattialla olemisesta ja sen jälkeen sitä aktiivisesti muissakin tilanteissa kuin vain olohuoneessa musitetaan kiitellä lattian tasolla pysymisestä.

Ei on varmasti hyvä käsky, jso se opetetaan korialle oikein, eli sitä ei tarvitse karjua tai pelotella koiraa sen kanssa muutenkaan, vaan se on vain käsky käskyjen joukossa. Itselläni aiemmat koirat osasisivat mm. käskyn jätä (joak käytännössä tarkoitti siis seuraa; koira kiinnittää huomion kissan sijasta minuun), jolla siis sama pysäyttävä vaikutus. Kuitenkin nykyisin on niin laiska, että eipä tuota ole jaksanut opettaa, koska kaikki muutkin käskyt ajavat saman asian. Jos koira meinaa karata kissan perään, voin kutsua sen luokse... ei ole ollut mitään syytä opettaa yhtä ylimääräistä käskyä, jonka jälkeen koira aina tarvihtoo jokatapauksessa sen toimintaa ohjaavan käskyn...

Loppu viestisi... Yritän unohtaa, mutta en voi olla kysymättä, kenelläköhän se olikaan mahdollisimman negatiivinen kuva asiasta. Oletat muiden pitävän itsäsi kammottavana mörkönä. En hirveän positiivisena näkemyksenä pitäisi...

Auttakaa häntä.

• putkis. kirjoitti:

Oikein olet nähnyt.Kyllä niitä ihan käytetään.Se sitten,jos jossain kentillä on jotkut tietynlaiset systeemit,niin ei suinkaan tarkoita,että kaikkialla on...
        Se sitten,miten niiden ketjujen kanssa toimitaan,ja missä toimitaan,on oma juttunsa...
        Minulla on ollut k kaikilla koirilla kiristyskaulain.Myös kääpiöillä,ja ihan kiristyspuolella.Mutta,sillä ei ole ollut merkitystä,koska sitä ei ole käytetty,ketju on ollut vain pelkkä toiminnan merkkausväline siis kaulassa ;)

Kirraria kyllä käytetään ihan koulutuksellisestikkin,ihan nykypäivänäkin.Siitä sitten voidaan olla montaa mieltä,ja se on oma juttunsa.
        Pk-puolella tuon käyttö on aika yleistäkin.Toki sielläkin käytetään hyvinkin paljon,varsinkin nykyään,niin ruokaa kuin saalispalkkaakin.Eli vietteihin perustetaan.Aika vähissä taitaa olla,että niitä ei lainkaan käytettäisi...

Sekin pitää paikkansa,että näytelmissä on aika usein ketjupanta.Osalla järeämpi,ja siitä syystä,että hallinta ei ole henkisesti välttämättä ihan kunnossa,ja sillä halutaan varmistaa,että hallinta pitää.
        Osalla se on siksi,että on huomaamattomampi,kuin panta.Valjaitahan ei näytelmissä saa pitää.Osalla on ketju taas hyvinkin pieni ja "siro",eli on vaan siksi,että sopii esim.koiralle ja kuten mainitsin,on huomaamaton.

Jos itse pitäisi sanoa,joku verme,jota en itse halua nähdä kentällä,niin joo,löytyyhän sellainenkin.Flexi...

• ...
        putkis. kirjoitti:

oska oli nähnyt makkaraa syötettävän paljon"

No minä olen ja olen itsekkin syöttänyt makkaraa paljon, silloin kun ruokapalkka koirallani vielä toimi hyvin (kasvuiässä).

Ruuanhankintavietistä taidetaan puhua.

Meillä päin pk-tottelevaisuusharjoituksissa koiraa motivoidaan patukalla, makkarat on mukana lähinnä patukasta irrottamista ja autoon menoon motivoimista varten.

Olen siis aloitajan kanssa kuitenkin hyvin paljon samaa mieltä; jos pk-tottisharjoituksissa syötetään makkaraa koiran motivoinniksi, minäkin vaihtaisin ohjaajaa... Mutta hyvin vahvasti erimieltä siitä, etteikö pehmeä tapa sopisi myös kaikille pk-rotuisille koirille.

• Suvitar78
        ... kirjoitti:

pallo on pallo.

"eli esim. koriamme hyppää olohuoneen pöydälle ja jää tollistelemaan, antaa sen seisoa siinä" Mitä hittoa!! Kyllä se hiukan häiritsee jos pöydällä on 45kg koiraa.
        Sun positiivisella tyylilläs vaikuttaa siltä että sekä sinä että koira olette hieman eksyssissä. Koirahan selkeesti pomoilee pitkin kämppää.
        Voithan sille koiralle sanoa pelkästään "seuraa" ilman ei tai jätäkäskyjä. Tosin seuraaminenkin on aika laaja käsite.. Toivottavasti et asu taajama-alueella koska tod.näk. sekä sinä että koirasi ovat ne ongelmat muille koirille ja ihmisille jotka pelkäävät tai eivät muuten halua tutustua sun tessuun. Eihän sille voi sanoa että alappa tulla jos haluaa jäädä väijymään vastaantulevaa vaan odotellaan miten tilanne kehittyy.. Ai juma!!!!

• ...
        Suvitar78 kirjoitti:

"eli esim. koriamme hyppää olohuoneen pöydälle ja jää tollistelemaan, antaa sen seisoa siinä" Mitä hittoa!! Kyllä se hiukan häiritsee jos pöydällä on 45kg koiraa.
        Sun positiivisella tyylilläs vaikuttaa siltä että sekä sinä että koira olette hieman eksyssissä. Koirahan selkeesti pomoilee pitkin kämppää.
        Voithan sille koiralle sanoa pelkästään "seuraa" ilman ei tai jätäkäskyjä. Tosin seuraaminenkin on aika laaja käsite.. Toivottavasti et asu taajama-alueella koska tod.näk. sekä sinä että koirasi ovat ne ongelmat muille koirille ja ihmisille jotka pelkäävät tai eivät muuten halua tutustua sun tessuun. Eihän sille voi sanoa että alappa tulla jos haluaa jäädä väijymään vastaantulevaa vaan odotellaan miten tilanne kehittyy.. Ai juma!!!!

Hiukan outoa tekstiä..

Meillä koira painaa vain parikymmentä kiloa nyt, sellaiset kymmenen kiloa enemmän kun on aikuinen Eli 45 kiloa koiraa ei pöydällämme seiso, sillä minun pöydällänihän se seisoo, minähän tässä olen se joka kouluttaa koiraansa positiivisella tyylillä, joten miksi se sinua häiritsee?

Seuraaminen laaja käsite? Hmmm..? Miten? Meillä päin se tarkoitta, että koira on paikoillaan ja tuijottaa minua silmiin? Mitä montaa muuta asiaa se teillä tarkoittaa ollakseen laaja käsite?

En asu taajama-alueella. Tästäkin on pakko kysyä miksi? Miksi epäilet, että ihmiset pelkäävät koiraani tai se väijyy muita koiria? Otitko huomioon, että koirani on kasvatettu, sitä vain ei kasvateta kielloilla, vaan sille opetetaan se mitä kannattaa tehdä? Eli sitä estetään tekemästä miljoonia asioita ja se ei saa tehdä asioita joita se ei saa tehdä, mutta sille opetetaan ne asiat vain vahvistamalla niitä mitä se saa tehdä. Toisten koirien väijyminen tosin ei ole asia jota se ei saisi tehdä, jos sillä olisi sellaiseen taipumusta (se olisi merkki epävarmuudesta, jonka jälkeen epävarmuudelle -ei väijymiselle- tulisi tehdä jotain), mutta ihmisten pelottelu on varmasti yksi niitä joita se ei saa tehdä. Mietin mikä koirissa ihmisiä pelottaa? Yleensä varmaan hyökkiminen ja räksytys, kaiken kaikkinen uhkaava käytös... Joo ei aivan taatusti saisi tehdä jos olisi taipumusta...

• Huh huh!
        ... kirjoitti:

Hiukan outoa tekstiä..

Meillä koira painaa vain parikymmentä kiloa nyt, sellaiset kymmenen kiloa enemmän kun on aikuinen Eli 45 kiloa koiraa ei pöydällämme seiso, sillä minun pöydällänihän se seisoo, minähän tässä olen se joka kouluttaa koiraansa positiivisella tyylillä, joten miksi se sinua häiritsee?

Seuraaminen laaja käsite? Hmmm..? Miten? Meillä päin se tarkoitta, että koira on paikoillaan ja tuijottaa minua silmiin? Mitä montaa muuta asiaa se teillä tarkoittaa ollakseen laaja käsite?

En asu taajama-alueella. Tästäkin on pakko kysyä miksi? Miksi epäilet, että ihmiset pelkäävät koiraani tai se väijyy muita koiria? Otitko huomioon, että koirani on kasvatettu, sitä vain ei kasvateta kielloilla, vaan sille opetetaan se mitä kannattaa tehdä? Eli sitä estetään tekemästä miljoonia asioita ja se ei saa tehdä asioita joita se ei saa tehdä, mutta sille opetetaan ne asiat vain vahvistamalla niitä mitä se saa tehdä. Toisten koirien väijyminen tosin ei ole asia jota se ei saisi tehdä, jos sillä olisi sellaiseen taipumusta (se olisi merkki epävarmuudesta, jonka jälkeen epävarmuudelle -ei väijymiselle- tulisi tehdä jotain), mutta ihmisten pelottelu on varmasti yksi niitä joita se ei saa tehdä. Mietin mikä koirissa ihmisiä pelottaa? Yleensä varmaan hyökkiminen ja räksytys, kaiken kaikkinen uhkaava käytös... Joo ei aivan taatusti saisi tehdä jos olisi taipumusta...

Minä luulin että tuo mainitsemasi koiran pöydälle hyppääminen oli vain hatusta vedetty esimerkki, jota ei ole koskaan ihan oikeasti tapahtunut... Miten uskallat antaa pentusi hyppiä minne sattuu? Minä en antaisi, sillä liukkaalle lattialle takaisin hypätessään tai pudotessaan se voi loukata itsensä.

Jos huomaat koirasi olevan aikeissa hypätä pöydälle, niin eikö kannata vaikka imitoida Victoria Stilwelliä ja määkäistä "ää ää" jos jotain tiettyjä sanoja ei voi käyttää? Sitten jos koira ehtii hypätä pöydälle, niin eikö se kannata sanaakaan sanomatta ja hyvin neutraalisti reagoiden ohjata sieltä alas, kuin että antaa sen tulla sieltä mukkelis makkelis itsekseen alas, ja sitten on pahimmillaan luita poikki ja niveliä rikki... Sotiiko se positiivista koulutustapaa vastaan, jos ottaa tuollaisessa tilanteessa koiraa pannasta kiinni ja ohjaa sen nätisti sanaakaan sanomatta alas, eikä jätä sitä itsekseen arpomaan milloin se alas tulee ja miten päin ja millä vauhdilla?

• ...
        Huh huh! kirjoitti:

Minä luulin että tuo mainitsemasi koiran pöydälle hyppääminen oli vain hatusta vedetty esimerkki, jota ei ole koskaan ihan oikeasti tapahtunut... Miten uskallat antaa pentusi hyppiä minne sattuu? Minä en antaisi, sillä liukkaalle lattialle takaisin hypätessään tai pudotessaan se voi loukata itsensä.

Jos huomaat koirasi olevan aikeissa hypätä pöydälle, niin eikö kannata vaikka imitoida Victoria Stilwelliä ja määkäistä "ää ää" jos jotain tiettyjä sanoja ei voi käyttää? Sitten jos koira ehtii hypätä pöydälle, niin eikö se kannata sanaakaan sanomatta ja hyvin neutraalisti reagoiden ohjata sieltä alas, kuin että antaa sen tulla sieltä mukkelis makkelis itsekseen alas, ja sitten on pahimmillaan luita poikki ja niveliä rikki... Sotiiko se positiivista koulutustapaa vastaan, jos ottaa tuollaisessa tilanteessa koiraa pannasta kiinni ja ohjaa sen nätisti sanaakaan sanomatta alas, eikä jätä sitä itsekseen arpomaan milloin se alas tulee ja miten päin ja millä vauhdilla?

"Miten uskallat antaa pentusi hyppiä minne sattuu? "

Tällä aktiivisuus tasolla toimiva koira ei kysele minulta ennenkuin tekee asioita. Meillä sisällä ei ole hirveästi vaaranpaikkoja, hirvittävintä on kun koira ottaa kierrokset metsässä. Pakko olettaa, että se oppii tärkeitä taitoja jokaisesta haavasta ja kolhusta.

Puhutaa se koko luokan koirasta, että pöydältä putoaminen ei sille ole vaarallista.

"Sotiiko se positiivista koulutustapaa vastaan, jos ottaa tuollaisessa tilanteessa koiraa pannasta kiinni ja ohjaa sen nätisti sanaakaan sanomatta alas"
        En tiedä, mutta omaa koultustapaani vastaan sotii koiran fyysinen ohjaaminen, tilanteissa joissa sille(tai kenellekään muulle) ei koidu vaaraa.

• Huh huh!
        ... kirjoitti:

"Miten uskallat antaa pentusi hyppiä minne sattuu? "

Tällä aktiivisuus tasolla toimiva koira ei kysele minulta ennenkuin tekee asioita. Meillä sisällä ei ole hirveästi vaaranpaikkoja, hirvittävintä on kun koira ottaa kierrokset metsässä. Pakko olettaa, että se oppii tärkeitä taitoja jokaisesta haavasta ja kolhusta.

Puhutaa se koko luokan koirasta, että pöydältä putoaminen ei sille ole vaarallista.

"Sotiiko se positiivista koulutustapaa vastaan, jos ottaa tuollaisessa tilanteessa koiraa pannasta kiinni ja ohjaa sen nätisti sanaakaan sanomatta alas"
        En tiedä, mutta omaa koultustapaani vastaan sotii koiran fyysinen ohjaaminen, tilanteissa joissa sille(tai kenellekään muulle) ei koidu vaaraa.

Itselläni on labradorinnoutaja, joten sen kai pitäisi olla sitä kokoluokkaa, että luut ei mene ihan helpolla poikki jos tippuu jostain korkealta... Kuitenkin isommatkin koirat voivat liukastua tullessaan alas lattialle ja siinä voi mennä nivelet pahimmillaan.

Koirani on erittäin - siis ERITTÄIN vilkas ja energinen, ja juuri siitä syystä se ei ole saanut koskaan - ikinä hyppiä huoneella yhtään minnekään. Sille ei ole luvallista mennä sänkyyn, sohvalle, eikä todellakaan pöydille! Ja tämän tein sille heti alkuunsa selväksi sanomalla "ei" sellaisella äänenpainolla, että ei jäänyt epäselväksi mitä se tarkoittaa...

Se sai pentuna ihan hirveitä "hepuleita" niin mitäpä olisikaan tapahtunut, jos se olisi keskellä keittiön pöytää päättänyt vetää pikku kierrokset! En uskalla edes kuvitella.

Minusta tuo on jo liioittelua, että jos joku asia sotii vastaan omaa koulutustapaa, niin sitä ei missään tilanteessa voi tehdä... Parempi vissiin sekin vaihtoehto, että koira loukkaa itsensä pahasti tai kuolee, kunhan vain ei tule tehtyä vastoin jotain oppikirjan ohjesääntöjä?

Minunkin ajatusmaailmaani vastaan sotii väkivalta, enkä ole väkivaltainen ihminen, enkä hyväksy esim. lyömistä, mutta taatusti jos joku uhkaisi minua, koiraani, perhettäni tai ketään rakastani, olisin valmis vaikka väkivaltaa käyttämällä puolustautumaan, kuin että antaisin satuttaa itseäni ja rakkaitani.

Ei noin musta-valkoinen voi olla, kuin sinä! Tuo on jo liioittelua.

• ...
        Huh huh! kirjoitti:

Itselläni on labradorinnoutaja, joten sen kai pitäisi olla sitä kokoluokkaa, että luut ei mene ihan helpolla poikki jos tippuu jostain korkealta... Kuitenkin isommatkin koirat voivat liukastua tullessaan alas lattialle ja siinä voi mennä nivelet pahimmillaan.

Koirani on erittäin - siis ERITTÄIN vilkas ja energinen, ja juuri siitä syystä se ei ole saanut koskaan - ikinä hyppiä huoneella yhtään minnekään. Sille ei ole luvallista mennä sänkyyn, sohvalle, eikä todellakaan pöydille! Ja tämän tein sille heti alkuunsa selväksi sanomalla "ei" sellaisella äänenpainolla, että ei jäänyt epäselväksi mitä se tarkoittaa...

Se sai pentuna ihan hirveitä "hepuleita" niin mitäpä olisikaan tapahtunut, jos se olisi keskellä keittiön pöytää päättänyt vetää pikku kierrokset! En uskalla edes kuvitella.

Minusta tuo on jo liioittelua, että jos joku asia sotii vastaan omaa koulutustapaa, niin sitä ei missään tilanteessa voi tehdä... Parempi vissiin sekin vaihtoehto, että koira loukkaa itsensä pahasti tai kuolee, kunhan vain ei tule tehtyä vastoin jotain oppikirjan ohjesääntöjä?

Minunkin ajatusmaailmaani vastaan sotii väkivalta, enkä ole väkivaltainen ihminen, enkä hyväksy esim. lyömistä, mutta taatusti jos joku uhkaisi minua, koiraani, perhettäni tai ketään rakastani, olisin valmis vaikka väkivaltaa käyttämällä puolustautumaan, kuin että antaisin satuttaa itseäni ja rakkaitani.

Ei noin musta-valkoinen voi olla, kuin sinä! Tuo on jo liioittelua.

Labratorin noutaja.. 45 kiloa ja erittäin vilkas... Anteeksi ei ollut tarkoitus olla sarkastinen, ei vain voinut olla hymyilyttämättä... Massaa on, toki kannattaa vähän varoa rakennetta, jos joutuu jostain hyppäämään...

Ehkä minä olen siis liian hidas.. Pointti kuitenkin on se, että koska koirallemme ei ole mitään vaaraa seistä olohuoneen pöydällä se siinä halutessaan voisi seistä, siis sitä ei tarvitse sellaisesta turhanpäiväisestä kieltää. Yleensä minä kerkeän sanoa Öööh... kun koiramme on ulko-ovelta viuhahtanut keittiöön ylittäen matkalla ruokapöydän (joka siis huomattavasti korkeampi kuin olohuoneen pöytä). Itse en pidä, että koira edes viuhahtaa ruokapöydällä, siksi meillä on sisääntulot harjoiteltu uusiksi, ihan sillä lähtökohdalla, että koiralle on kerrottu mitä se voi tehdä tullessaan sisään, ei suinkaan keskittymällä siihen mitä se ei saa tehdä tullessaan sisään.

Ruokapöytä ongelma onkin meillä ongelma omaa luokkaansa; jos tuolit eivät ole pöydän alla, koira kiipeili niitä pitkin ottamaan pöydältä jotain. nyt kun ei enää kiipeile ottamaan pöydiltä mitään ja olemme juuri oppineet pitämään tuolit aina pöydän alla koira on kasvanut niin isoksi, että se ei mahdu pöydän alta kun tuolit ovat siellä. Ja pöytä inhottavasti sijaitsee linjalla ulko-ovi-keittiö ja tapanahan ei ole kiertää, jää vaihtoehdoksi tasan mennä yli... Toki jos muuta olisin halunnut olisin ottanut toisenlaisen koiran, mutta kyllä silti nämä elämän pienet vaikeudet aina välillä ihmetyttää... Nythän tilanne on rauhoittunut, ei siinä mitään, kun koiralle on opetettu malttia vähän muutenkin ja siis myös sisääntuloihin...

"Minusta tuo on jo liioittelua, että jos joku asia sotii vastaan omaa koulutustapaa, niin sitä ei missään tilanteessa voi tehdä..."

Mitäköhän minä vastasin? Käynpä kopioimassa senkin: "En tiedä, mutta omaa koultustapaani vastaan sotii koiran fyysinen ohjaaminen, tilanteissa joissa sille(tai kenellekään muulle) ei koidu vaaraa. "

Jää vain ihmettely... Tarkennatko vähän: vastasin, että jos ei ole vaaraa, en ala koira fyysisesti ohjaamaan ja vastaat että se on liioiteltua, jos jotain ei tehdä, vaikka siitä olisi vaaraa... Jos jokin on vaaraksi jollekin, niin toki silloin ohjaan fyysisesti, kyseessä ei silloin vain ole opetustilanne, vaan vaaran välttämistilanne. Jos irtokoira hyökkää koiraani kohden ja koirani suhtautuu agressiivisesti, toki nostan koirani ylös tai astun väliin, vedän hihnasta, ihan mitä tahansa, ettei hyökkäävälle koiralle tai omalleni tule vaaraa yhteenotosta. Mutta en minä silloin tasan tarkkaan harjoittele koirani kanssa toisten kohtaamista, vaan vältän vaaran.

Käytän nimerkkiäsi "huh huh", kun ihmettelen loppukaneettiasia? Minä mustavalkoinen? Kumpi puusilmä meistä ei edes hyväksy toisen värin (oli se postiivinen koulutustapa sitten musta tai valkoinen) olemassa oloakaan? Kyllä mielumin maailman vaikka mustavalkoisena näkee kuin vain mustana tai valkoisena...

• Huh huh!
        ... kirjoitti:

Labratorin noutaja.. 45 kiloa ja erittäin vilkas... Anteeksi ei ollut tarkoitus olla sarkastinen, ei vain voinut olla hymyilyttämättä... Massaa on, toki kannattaa vähän varoa rakennetta, jos joutuu jostain hyppäämään...

Ehkä minä olen siis liian hidas.. Pointti kuitenkin on se, että koska koirallemme ei ole mitään vaaraa seistä olohuoneen pöydällä se siinä halutessaan voisi seistä, siis sitä ei tarvitse sellaisesta turhanpäiväisestä kieltää. Yleensä minä kerkeän sanoa Öööh... kun koiramme on ulko-ovelta viuhahtanut keittiöön ylittäen matkalla ruokapöydän (joka siis huomattavasti korkeampi kuin olohuoneen pöytä). Itse en pidä, että koira edes viuhahtaa ruokapöydällä, siksi meillä on sisääntulot harjoiteltu uusiksi, ihan sillä lähtökohdalla, että koiralle on kerrottu mitä se voi tehdä tullessaan sisään, ei suinkaan keskittymällä siihen mitä se ei saa tehdä tullessaan sisään.

Ruokapöytä ongelma onkin meillä ongelma omaa luokkaansa; jos tuolit eivät ole pöydän alla, koira kiipeili niitä pitkin ottamaan pöydältä jotain. nyt kun ei enää kiipeile ottamaan pöydiltä mitään ja olemme juuri oppineet pitämään tuolit aina pöydän alla koira on kasvanut niin isoksi, että se ei mahdu pöydän alta kun tuolit ovat siellä. Ja pöytä inhottavasti sijaitsee linjalla ulko-ovi-keittiö ja tapanahan ei ole kiertää, jää vaihtoehdoksi tasan mennä yli... Toki jos muuta olisin halunnut olisin ottanut toisenlaisen koiran, mutta kyllä silti nämä elämän pienet vaikeudet aina välillä ihmetyttää... Nythän tilanne on rauhoittunut, ei siinä mitään, kun koiralle on opetettu malttia vähän muutenkin ja siis myös sisääntuloihin...

"Minusta tuo on jo liioittelua, että jos joku asia sotii vastaan omaa koulutustapaa, niin sitä ei missään tilanteessa voi tehdä..."

Mitäköhän minä vastasin? Käynpä kopioimassa senkin: "En tiedä, mutta omaa koultustapaani vastaan sotii koiran fyysinen ohjaaminen, tilanteissa joissa sille(tai kenellekään muulle) ei koidu vaaraa. "

Jää vain ihmettely... Tarkennatko vähän: vastasin, että jos ei ole vaaraa, en ala koira fyysisesti ohjaamaan ja vastaat että se on liioiteltua, jos jotain ei tehdä, vaikka siitä olisi vaaraa... Jos jokin on vaaraksi jollekin, niin toki silloin ohjaan fyysisesti, kyseessä ei silloin vain ole opetustilanne, vaan vaaran välttämistilanne. Jos irtokoira hyökkää koiraani kohden ja koirani suhtautuu agressiivisesti, toki nostan koirani ylös tai astun väliin, vedän hihnasta, ihan mitä tahansa, ettei hyökkäävälle koiralle tai omalleni tule vaaraa yhteenotosta. Mutta en minä silloin tasan tarkkaan harjoittele koirani kanssa toisten kohtaamista, vaan vältän vaaran.

Käytän nimerkkiäsi "huh huh", kun ihmettelen loppukaneettiasia? Minä mustavalkoinen? Kumpi puusilmä meistä ei edes hyväksy toisen värin (oli se postiivinen koulutustapa sitten musta tai valkoinen) olemassa oloakaan? Kyllä mielumin maailman vaikka mustavalkoisena näkee kuin vain mustana tai valkoisena...

Puusilmä..? Ei hyväksy toisen värin olemassaoloa..? :) Mistä päättelet, että en itse käyttäisi positiivisia menetelmiä... Siitäkö kun sanoin sanoneeni koiralleni "ei" sellaisella äänenpainolla, että se tajuaa mitä tarkoitetaan? :) Ja mistähän tuon koirani painonkin tuohon vetäisit? En ole sen painosta mitään puhunut, mutta jos sinun täytyy tietää, niin painoa siltä löytyy 32 kg.

Olet sinä outo tyyppi... Ei kai pitäisi alentua sananvaihtoon kanssasi enää enempää, mutta sanonpahan vaan, että kyllä tuo vaaralliselta kuulostaa että koira riehuu pitkin kämppää ja keittiönpöytiä yms. Minusta ainakin pöydille hyppiminen ja siellä seisoskelu on vaarallista minkä kokoiselle koiralle hyvänsä, ja täytyy olla idiootti, jos ei sitä tajua.

Jotain vaikuttaa menneen päin persettä ja pahasti tuossa sinun touhussasi, ei tuo normaalilta enää kuulosta, edes energisen koiran kohdalla... Toivottavasti koira rauhoittuu ajan kanssa, eikä ehdi sillä välin tappaa tai loukata itseään. Tiedän eräänkin 20 -kg koiran joka sai hyppiä sohville ja sieltä kerran alas tullessaan repi nivelsiteensä...

Että mietihän toisen ja kolmannenkin kerran tarkasti, että kannattaisiko se koira kuitenkin ohjata pois sieltä pöydältä, ja kannattaisiko sille kuitenkin opettaa se sana "ei" tai vaikka "ää ää" tai vaikka "pusi pusi" josta se tietäisi että nyt pitää pysähtyä ja heti paikalla... Erityisesti kun olet niin hidas kuten itse sanot, niin pieni tavun mittainen äännähdys eli "ei" tai vakka "ai" purkautuisi ehkä kohtalaisella nopeudella sinunkin suustasi... Vai tarkoititko hitaudella järjenjuoksuasikin?

• ... kirjoitti:

Muistaakseni jossain ketjussa oli puhetta luustosta,ulkoilun yhteydessä(nuoren koiran).

En nyt oikein tiedä miten suhtautua...
        Tuosta liikunnasta olit kovin tarkka,ja mielipiteesi siitä.Luuston kärsimisestä oli puhetta...
        Nyt koirasi saa hyppiä kuin aropupu pöydällä ja niiden yli.
        Kyllä tuo nyt on jo aikamoista riskiä luustolle,jos mikä.Niin liukastumisvaaran vuoksi,kuin ihan etupäälle,joka joutuu alastulossa koville.Ja jos vielä on siis nuoresta koirasta kyse.Vähän menee ristiriitaiseksi.

Toki jokainen toimii tavallaan,oli sitten kyse halusta tehdä jotain/tai haluttomuudesta,tai kykenemättömyydestä tai mistä lie.Jokaisella tapansa toimia,oli sitten se mitä...
        Kannattaisi kuitenkin huomioida,jos vaaratilanteet on mahdollisia,vaikka omallekkin koiralle...

• canis.familiaris

Tuskin koira ymmärtää sanaa "EI", sen varsinaisessa merkityksessä. Sanahan on vain yksi (laajempi käsky) käsky muiden joukossa (alkaneen/alkavan toiminnan keskeytys).

Joskus kummassakin jutussa ollaan aina ääripuolella jotain ja se näkyy, vaikka se keskitie on tunnetusti aika toimiva.

Pannat olen jättänyt ja siirtynyt valjaisiin. Aijemmin käytin kuristuspantaa, mutta vain sen kätevyyden vuoksi (Laitto/pois) On kokemusta kyllä muustakin käytöstä.

Palkkio on hyvä juttu kuten rajojen asettaminenkin. Palkkio voi olla mikä tahansa koiraa palkitseva asia. (vetoleikki, pallo makupala jne.)

• järki hukassa

Meillä ei ole ollut,eikä ole nykyäänkään,koirilla käytösongelmia,eikä muitakaan ongelmia.
        Tarkoitin yleensä,esim. kun apulan palstojakin selailee.
        Aika oudolta tuntuu,että toimit,jos toimit.. koulutusohjaajana;tässäkään et pysty asialliseen keskusteluun,ilman että on "piikit pystyssä"

• järki hukassa
        järki hukassa kirjoitti:

Meillä ei ole ollut,eikä ole nykyäänkään,koirilla käytösongelmia,eikä muitakaan ongelmia.
        Aika oudolta tuntuu,että toimit,jos toimit.. koulutusohjaajana;tässäkään et pysty asialliseen keskusteluun,ilman että on "piikit pystyssä"

Ja itse en paljon tokosta,agista perusta;pk-puolella ne taidot punnitaan,kun palveluskoira kyseessä.
        Ja sieltä meillä näyttöä riittää.
        Toki en muitakaan lajeja halveeraa.
        Aika outoa ;ketjupannan käyttö sallittu näyttelyharkoissa?
        Kyllä se koiraa voi satuttaa myös näyttelyharkoissa& siellähän ne näytetään kiskovan jopa ihan korvien alle,koiran herkimpään kohtaan.
        Meillä koirat viedään ei kiristävällä näyttelyissä,kuten spk;t yleensäkin.

• canis.familiaris
        järki hukassa kirjoitti:

"et pysty asialliseen keskusteluun,ilman että on "piikit pystyssä" "..?

• Kertokaa...

No sitähän minäkin, että se "ei" on vaan jonkin toiminnan keskeytykseksi tarkoitettu, enkä ymmärrä mitä väärää siinä on...

En tykkää ääripäistä ja liian fanaattisesta ajatusmaailmasta lähes minkään asian suhteen, vaan sitä keskitietä pitäisi etsiä - toki enemmän positiiviseen kallellaan olevaa - ja ymmärtää, että koirissakin on yksilökohtaisia eroja ja mikä toimii yhteen ei välttämättä toimi toiseen.

Palkitsemista en tosiaankaan vastusta millään muotoa, vaan olipa se mikä hyvänsä - leikki tai makupala tai sanallinen kehu, niin kannatan ehdottomasti. Kuitenkaan en tajua tuota, että ei saisi käyttää jotain tiettyä sanaa! Sitten kuitenkin ilmeisesti jollain muulla äännähdyksellä (Stillwell "ää ää") saa saman asian hoitaa. :D

• canis.familiaris
        Kertokaa... kirjoitti:

No sitähän minäkin, että se "ei" on vaan jonkin toiminnan keskeytykseksi tarkoitettu, enkä ymmärrä mitä väärää siinä on...

En tykkää ääripäistä ja liian fanaattisesta ajatusmaailmasta lähes minkään asian suhteen, vaan sitä keskitietä pitäisi etsiä - toki enemmän positiiviseen kallellaan olevaa - ja ymmärtää, että koirissakin on yksilökohtaisia eroja ja mikä toimii yhteen ei välttämättä toimi toiseen.

Palkitsemista en tosiaankaan vastusta millään muotoa, vaan olipa se mikä hyvänsä - leikki tai makupala tai sanallinen kehu, niin kannatan ehdottomasti. Kuitenkaan en tajua tuota, että ei saisi käyttää jotain tiettyä sanaa! Sitten kuitenkin ilmeisesti jollain muulla äännähdyksellä (Stillwell "ää ää") saa saman asian hoitaa. :D

Tässä on yksi vanhoista keskusteluista. Näitä aiheeseen liittyviä topiikkeja on useampi.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9772103

• canis.familiaris

• putkis.
        canis.familiaris kirjoitti:

Tässä vieressä oli toinen aihetta koskeva...

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9283618

Hyvä kun kaivoit esiin vanhat hyvät ketjut. Nuo 2010 kesän jutut olivat varmaan ensimmäiset, mitä eksyin tänne lukemaan ja oli palstalla niin hyvät jutut (mm. kukkahatuttoman sedän asiapitoiset kirjoitukset), että jumituin tänne. :D

• ...
        järki hukassa kirjoitti:

Itse miettisin yhteiskuntaamme sen takana, että koirista luovutaan nykyisin niin helposti, jos tällainen trendi on olemassa....

Selityksiähän on annettu monia, miksi ihmsiet eivät nykyisin sitoudu tai vie aloittamiaan projekteja loppuun saakka ja niitä on mm. "minulle kaikki ja nyt"- mentaliteetti ja laman vaikutukset nykyiseen aikuisväestöön...

"Piikit pystyssä" on vain onmaa tulkintaasi... Ota vihaiset lasit pois silmiltäsi ja kokeile lukea uudelleen.

• ...
        järki hukassa kirjoitti:

Ja itse en paljon tokosta,agista perusta;pk-puolella ne taidot punnitaan,kun palveluskoira kyseessä.
        Ja sieltä meillä näyttöä riittää.
        Toki en muitakaan lajeja halveeraa.
        Aika outoa ;ketjupannan käyttö sallittu näyttelyharkoissa?
        Kyllä se koiraa voi satuttaa myös näyttelyharkoissa& siellähän ne näytetään kiskovan jopa ihan korvien alle,koiran herkimpään kohtaan.
        Meillä koirat viedään ei kiristävällä näyttelyissä,kuten spk;t yleensäkin.

"Aika outoa ;ketjupannan käyttö sallittu näyttelyharkoissa?"

Kuristavan pannan käyttö sallittua näyttelyharjoituksissa. Myös ketjuisten.

• Luultavasti

se tarkoitti ton kolmipisteen omituisia ajatuksia, mutta laitto viestin vahingossa väärään paikkaan. No, sellaista sattuu...

• järki hukassa

juu,viesti oli kolmipisteelle.

• järki hukassa

juu,vastaus oli kolmipisteelle.

• pysy puheissasi
        ... kirjoitti:

"Aika outoa ;ketjupannan käyttö sallittu näyttelyharkoissa?"

Kuristavan pannan käyttö sallittua näyttelyharjoituksissa. Myös ketjuisten.

Etkö pysty vastaamaan?
        Miten se ketjupanta onkin, yllättäen näyttelyharkoissa sallittu????
        Aivan samanlainen panta se on sielläkin??
        Menikö "jauhot suuhun" miss kaikkitietävä??

• ...
        pysy puheissasi kirjoitti:

Etkö pysty vastaamaan?
        Miten se ketjupanta onkin, yllättäen näyttelyharkoissa sallittu????
        Aivan samanlainen panta se on sielläkin??
        Menikö "jauhot suuhun" miss kaikkitietävä??

Öööh...

Koska näyttelyharjoituksissa tulee käyttää samoja vehkeitä, joita näyttelyssä tulee käyttää...?

Suurin osa koirista esitetään kuristavalla taluttimella, siksi jo harjoituksissa niitä opetetaan esittämään näyttelyhihnoillaan.

Anteeksi, en vain ymmärtänyt tuon oikeasti olevan kysymys, koska vastaus on niin itsestään selvä...

• kurukuru

Mä en jaksa uskoa, etteikö tavallista ketjukaulainta saisi koulutuksissa käyttää.
      Itse vedän koulutuksia ja ollessani koulutuksissa, on isolla ja pienellä koiralla ketjut kauloissa.
      En minä niitä revi, enkä riepottele. Syötän nameja ja käytän naksutinta. Hyödynnän myös koiran saalisviettiä koulutuksissa ja ohjeistan muitakin kokeilemaan, josko saaliin kautta saisivat nopeutta liikkeisiin.

Hittoako se ohjaajalle kuuluu, että onko koiralla ketju tai nahkapanta.
      Itse luotan vain ketjuun, siitä ei koira pujottele päätään läpi.

• canis.familiaris

Minusta on aika outoa, jos ohjaaja ei saa itse päättä minkälaista pantaa koirallaan käyttää..Ja kuten joku jo mainitsi, että "normi" pannalla saa myös vahinkoja aikaan, jos kiskoa yleensä pitää..Outoa meininkiä, kuten moni ääripäästä ääripäähän asia nykyisin.

• ...

Minusta taas on outo lähtökohta koulutukseen, jos mietitään sitä mistä koira pääsee karkuun ja mistä ei.

Mielellään nahkainen paksu tavallinen panta, meillä ohjeena sen takia, että jos vahinkoja sattuu, niistä ei synny ainakaan vahinkoa koiralle.

Kentällä koulutus kuitenkin lähtee siitä, että koira ei pyri karkuun ohjaajaltaan, vaan ensin tehdään se motivaatio ja työskentelyn ilo sellaiseksi, että koira on suuntautunut vain ohjaajaanssa, jolloin on yksi ja sama onko se ylipäätään hihnassa vai ei. Jos koira pyrkii rimpuilemaan pois taluttimestaan ja ilmeisesti (?) lähtemään toisten koirien luokse, niin ei siinä pannalla paljoa merkitystä ole, vaan koiralta puuttuu motivaatio työskentelyyn ohjaajan kanssa. Ja tuota motivaatioita syö vielä lisää se jos käytetään kuristavaa pantaa, eli aloitavalle koiralle (joka vielä saattaa pyrähtää väärään suuntaan) tulee epämieluisia tuntemuksia kentällä olosta.

Siis ääntä, leikkiä, makupaloja, houkuttelua, yllättävyyttä... lisää kehiin, jos pelko on, että koira saattaa karata hallinnasta, eikä pidä lähteä miettimään sitä millaisesta virityksestä se ei pääse karkuun.

Tämä keskustelu on kuitenkin ollut erittäin antava kaikkineen. Olen jotenkin pitänyt meidän yhdistyksen koulutusta melkoisen takapajuisena, mutta kyllä tämä laittaa tuntemaan ylpeyttä koulutuksemme lähtökohdista. Jos silloin kun itse saavuin tokokentälle ensimmäisen koirani kanssa aikanaan, tuli pannasta selkeät ohjeet.. Ajatella, jos muualla ei vieläkään panosteta koiran motivointiin hallinnassa, vaan hallinta pohjautuu pantaan...

• Kysynpähänvaan?

Laitappa ketjupanta omaan kaulaasi ja käske kaverin riuhtaista...Siltä koirasta tuntuu. Onhan väkivaltaa helppo käyttää jos ei ole viitseliäisyyttä ajan kanssa kouluttaa. Saat kyllä kiltin koiran, mutta et onnellista. Ja koiria myydään paljon, isoja pieniä, kaikenikäisiä. Myös kissija myydään paljon ja kaneja, muitakin tolkuttomasti. Katsos kun nykyajan ihminen ei jaksa sitoutua mihinkään, kaikki pitäis olla niin pirun hauskaa! Ja miksi ottaa rotu jonka kanssa ei tavallisella pannalla pärjää?????

• juurikin silleen

pakko kysyä,että ? mitähän se teille kuuluu,jos on ketjupanta tai ei?
        Ja aloittajahan juurikin painotti että,ei sillä tarvitse kuristaa eikä jatkuvasti repiä.

Meillä koira kulkee ketju pannassa,joka on ei kiristävällä,jos on tarvette huomauttaa jostai,siitä toisesta lenkistä hieman huomautetaan ja asia on selvä,ei meillä jatkuvasti nyitä koiraa..

• ...
        juurikin silleen kirjoitti:

pakko kysyä,että ? mitähän se teille kuuluu,jos on ketjupanta tai ei?
        Ja aloittajahan juurikin painotti että,ei sillä tarvitse kuristaa eikä jatkuvasti repiä.

Meillä koira kulkee ketju pannassa,joka on ei kiristävällä,jos on tarvette huomauttaa jostai,siitä toisesta lenkistä hieman huomautetaan ja asia on selvä,ei meillä jatkuvasti nyitä koiraa..

Ihmeesti monet pörhistelevät netissä käyttävänsä ohjeista huolimatta ketjupantaa.

Reality elämässä, kun joku tulee ketjupannan kanssa tokoharkkoihin ja saa siitä sanomista, niin seuraavalla kerralla koiralla on jo eri panta.

• ... kirjoitti:

Ihmeesti monet pörhistelevät netissä käyttävänsä ohjeista huolimatta ketjupantaa.

Reality elämässä, kun joku tulee ketjupannan kanssa tokoharkkoihin ja saa siitä sanomista, niin seuraavalla kerralla koiralla on jo eri panta.

Kellekkäänhän se ei viime kädessä kuulu,mitä ihmiset käyttävät kentän ulkopuolella,eikä siihen voi vaikuttaa.
        Se on sitten eri asia,mitä kentällä,jos kentällä on ohjeistuksia.
        Se on taas sitten seuran oma asia,mitä ohjeistuksia käyttää.Saako esim.käyttää ketjukaulainta vai ei.Aika monella kyllä saa.Itse en ole vielä sellaisellakentällä ollut,jossa ei saisi käyttää,halutessaan,viimekädessä.Kuulemma jälkimmäisiä on...Täältä luin.
        Viimekädessä,se ei myöskään estä menemästä ohjaajan neuvojen mukaan tai ylipäätään olemaan käyttämästä ketjuominaisuutta.

On myös kenttiä,ihan kuin ennenkin,joilla kirrari on ihan normikäytäntö,kuin myös sen ominaisuuksien käyttäminen.

• Koulutusohjaajat on sitä varten,että ne todellakin ohjaavat koulutettavia.Ja koulutuksiin mennään,että saadaan oppia.Kummankaan iällä ei ole mitään merkitystä.
      Se,minkä ikäinen on kouluttaja,ei myöskään itsessään kerro hänen taidoistaan...
      Kun niitä taitavampia,ja vähemmän,löytyy ihan iästä riippumatta.
      Jos oma ego ei kestä,että nuorempi ohjaa,niin sitten menee muualle,JOS ikä on se oleellisin.
      Toisaalta,jos ilkeä olisi,niin tuon voisi kääntää,että aikoinaan itsellänikin oli maltissa pitelemistä,kun olin nuori(vaikkakin jo aika kokenut koulutusohjaaja),kun kentälle tuli vanhempia,joilla tietty asenne jo kättelyssä nuorempaan ohjaajaan.Ja vaikka joukossa oli hyvinkin tumpeloita,niin tuntui olevan hyvinkin ennakkoasenteisia...(tämä nyt "vertauskuvallisesti" ja käänteisesti,jos näin haluaan...)

Jos tosiaan ei homma miellytä,niin kannattaa vaihtaa kenttää ja hakea sopiva.Oli syy mikä tahansa.

"Namien syötto kilpailuun..." Ruuan käyttö koulutuksessa perustuu vietin käyttöön.Sitä voi myös käyttää joko oikein tai väärin.Jos sitä käytetään väärin,eikä homma onnistu,niin se ei itse toimintaa tee huonommaksi.Vietin käyttö on ihan peruskamaa koulutuksessa,ja jos ei halua itse käyttää,niin huonoksi se ei hommaa tee.

• järki hukassa

Niin,nameja meilläkin,yhdellä koiristamme on käytetty koulutuksessa,mutta kohtuudella.
        Kyse ei ole siitä,ettenkö arvostaisi nuoria koulutusohjaajia,jos nämä asiansa osaavat,
        hyvähän se on saada uutta verta kuvioihin mukaan.
        Satun vaan omaamaan pitkän pitkän kilpailutaustan;kentällä käyn ainoastaan sen takia,että koira saa häiriötilanteita.

• järki hukassa kirjoitti:

Niin,nameja meilläkin,yhdellä koiristamme on käytetty koulutuksessa,mutta kohtuudella.
        Kyse ei ole siitä,ettenkö arvostaisi nuoria koulutusohjaajia,jos nämä asiansa osaavat,
        hyvähän se on saada uutta verta kuvioihin mukaan.
        Satun vaan omaamaan pitkän pitkän kilpailutaustan;kentällä käyn ainoastaan sen takia,että koira saa häiriötilanteita.

Kohtuudella,minäkin kannatan.Tosin jotkut käyttää aika reippaasti,jossain tilanteissa,itsekkin jossain,JOS tarvetta vaatii.
        Mutta kaikkein tärkein on,että käytetään oikeassa kohtiin ja oikeaan aikaan.

Ehkä omakin kirjoitus oli vähän kärkevä,mutta kannattaa itsekunkin tässä muistaa,että on sitä itsekkin ollut aloittelija,ja nuorikin :D.Miten se sananlaskukin meni,että ennen oli sentäs nuori ja kaunis,enää ei ole kuin kaunis... :D

Toisaalta,ongelma on monella kentällä,kouluttajia on vaikea saada.Kaikkea voi siis olla mukana.
        Mutta oli sitten minkä ikäinen tahansa,niin aina kannattaa kysyä perusteluita,jos jokin mietityttää.Ja vaikka sitäkin,onko ja mitä tuloksia saatu jutuillaan ym.ym.
        Kyllä koulutusohjaajankin pitää perustella,mitä sitten tekeekin.

• huikauhistussentään

Itse olen sitä mieltä, että ehkä joillekin koirille se ylisuperhyperpositiivinenlässyn lässyn koulutus voikin olla toimiva juttu, mutta esimerkiksi minun koirilleni ei ja tuskin sitä käytän koskaan tulevaisuudessakaan, se ei kuitenkaan tee minusta huonoa koiranomistajaa.
      Kyllä minä ainakin kiellän koiraa ei käskyllä ja se lopettaa heti sen mitä olen kieltänyt, onko se olevinaan väärin? Joskus saatan murahtaa tai äännellä muuten, joka tarkoittaa samaa. Joskus riittää pelkkä yskäisy ja koira tietää. Jos alkaisin jotenkin hempeilemään namien kanssa jotta haluaisin kieltää koiraa, niin kyllä koira käyttäisi häpeilemättä sen hyväkseen ja silloin juttu ei toimisi. Koira tietää milloin olen tosissani ja jos alan lässyttämään niin homma voi kaatua. Sekin on varmaan aivan väärin, kun olen selättänyt nuoren koiran kun alkoi uhmailemaan minun käskyäni? Hui kauhistus! tai että olen ottanut koiraa poskivilloista kiinni ja katsonut silmiin sitä? Tai että olen käyttänyt puolikurkkaria? Nameja en ole juurikaan koirilleni syöttänyt, mitä nyt istu ja maahan meno käskyissä. Vaikka en ole käyttänyt positiivista koulutusta niin koirani ei ole mitään ongelmakoiria, tiedoksi vielä se...:)

• ...

Tämä ei nyt tähän viestiin liity kokonaisuudessaan, mutta yksi huomion arvoinen juttu on kuitenkin se,e ttä jos kerrotaan positiivisesta koultustavasta, niin ihmiset jotka eivät sitä käytä, alkavat heti puolustella itseään aivan hurjana... "En ole mikään koirien hakkaaja..."

Hmmm... Minulla on positiivisen keinoin kasvatettu koira, eikä minulla ainakaan ole joka kerta siitä mainitessani tarvetta alkaa puolustelemaan "koirani ei muuten ole ylipainoinen..." tms...

Mietin msitä tuo välitön puolustautuminen (ennen kuin kukaan on edes mitään sanonut) johtuu? Ketä siinä ennekaikkea pyritään vakuuttelemaan?

Itse olen aiemmat koirat johtajuusmetodilla perinteisesti kasvattanut alkuun ja tiedän varsin hyvin, että se ei muunmuassa sisällä pätkääkään fyysistä koiraan koskemista, vaan hyvä johtaja johtaa aina vain psyykkisesti...

• Makkara
        ... kirjoitti:

Tämä ei nyt tähän viestiin liity kokonaisuudessaan, mutta yksi huomion arvoinen juttu on kuitenkin se,e ttä jos kerrotaan positiivisesta koultustavasta, niin ihmiset jotka eivät sitä käytä, alkavat heti puolustella itseään aivan hurjana... "En ole mikään koirien hakkaaja..."

Hmmm... Minulla on positiivisen keinoin kasvatettu koira, eikä minulla ainakaan ole joka kerta siitä mainitessani tarvetta alkaa puolustelemaan "koirani ei muuten ole ylipainoinen..." tms...

Mietin msitä tuo välitön puolustautuminen (ennen kuin kukaan on edes mitään sanonut) johtuu? Ketä siinä ennekaikkea pyritään vakuuttelemaan?

Itse olen aiemmat koirat johtajuusmetodilla perinteisesti kasvattanut alkuun ja tiedän varsin hyvin, että se ei muunmuassa sisällä pätkääkään fyysistä koiraan koskemista, vaan hyvä johtaja johtaa aina vain psyykkisesti...

No johtuiskohan puolustautuminen siitä, että jos sanoo ettei ole nami -kouluttaja, niin nykyisin asennoituminen tahtoo olla sitä näiden positiivisen tavan nimeen vannovien taholta, että on rääkkääjä..?

Ehkä silloin kun sinä aloittelit koirien kouluttamista, ei paljon muuta tapaa ollutkaan kuin johtajuuteen perustuva, ja sen vuoksi sinua ei ole koskaan rääkkääjäksi epäilty ja pahasti mulkoiltu. Nykyään taas on eri tapoja, ja jos joku on "hurahtanut" naksuttimiin ja makkaroihin, niin hän hyvin herkästi tuomitsee muut tavat, ja pitää rääkkääjänä toisin toimivia...

Itse en kuulu kumpaankaan "koulukuntaan" sillä en ole tuohon johtajuus -juttuun perehtynyt ollenkaan, ja naksutin ja namit on käytössä kun uusia asioita opetellaan, mutta en ole siihenkään tyyliin hirveästi perehtynyt. Pyrin toimimaan sillä tavalla mikä omalle koiralleni sopii, ja käyttämään omaa järkeä, ja toistaiseksi on mennyt hyvin... Olen kyllä karjahtanut sille "ei" kun oli pentuna menossa pöydältä varastamaan ruokaa, ja se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun sitä kokeili... Lieneekö tuo poloinen traumatisoitunut? Ei kyllä omasta mielestäni. ;)

• ...
        Makkara kirjoitti:

No johtuiskohan puolustautuminen siitä, että jos sanoo ettei ole nami -kouluttaja, niin nykyisin asennoituminen tahtoo olla sitä näiden positiivisen tavan nimeen vannovien taholta, että on rääkkääjä..?

Ehkä silloin kun sinä aloittelit koirien kouluttamista, ei paljon muuta tapaa ollutkaan kuin johtajuuteen perustuva, ja sen vuoksi sinua ei ole koskaan rääkkääjäksi epäilty ja pahasti mulkoiltu. Nykyään taas on eri tapoja, ja jos joku on "hurahtanut" naksuttimiin ja makkaroihin, niin hän hyvin herkästi tuomitsee muut tavat, ja pitää rääkkääjänä toisin toimivia...

Itse en kuulu kumpaankaan "koulukuntaan" sillä en ole tuohon johtajuus -juttuun perehtynyt ollenkaan, ja naksutin ja namit on käytössä kun uusia asioita opetellaan, mutta en ole siihenkään tyyliin hirveästi perehtynyt. Pyrin toimimaan sillä tavalla mikä omalle koiralleni sopii, ja käyttämään omaa järkeä, ja toistaiseksi on mennyt hyvin... Olen kyllä karjahtanut sille "ei" kun oli pentuna menossa pöydältä varastamaan ruokaa, ja se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun sitä kokeili... Lieneekö tuo poloinen traumatisoitunut? Ei kyllä omasta mielestäni. ;)

Voipi johtua siitäkin...

Kuitenkin esim. minulla on siis ollut kaksi koiraa johtajuusopin mukaisessa kasvatuksessa aikoinaan, enkä ole joutunut koskaan puolustelemaan, jotenkin on ollut itsestään selvää että koiria ei pelolla tai fyysisellä otteella hallita, vaikka uskoikin johtajuuteen... Kai sitä vain sitten olettaa kaikkien muidenkin pitävän itsestään selvänä, että ne asiat eivät kasvatukseen kuulu, joten on ollut turha mainitakaan.Siksi vain halu tuoda tuo asia esiin viesteissään tuntuu oudolta...

Tjaa, ehkä kun mietin aikaa, kun ensimmäiset alkoivat puhua pehmeästä koiran kasvatuksesta... Tulikohan silloin minun vielä johtajuuteen vannovana, mainittua, etten fyysisesti tai pelolla hallitse koiriani? En muista joutuneeni sitä selittelemään, vai onko aika kullannut muistot...

• Namikoira

Aivan, oma koira kulkee kaikkialla vapaana seuraten katseella minua ja on muuten nameilla koulutettu:) Hihna on oikeastaan täysin tarpeeton, jos koulutus on onnistunut. Tiedän että koiria ei saa pitää irti mutta eipä ole juuri kukaan siihen asiaan puuttunut. Miksikähän kaikkein vaarallisimmat koirat joita kohtaamme on väkivalloin koulutettu, juuri näitä selätettyjä, käveleviä pommeja.

• Makkara

Niin... Mistäs sinä tiedät miten kaikki sinua vastaan tulevat koirat on koulutettu? En minä ainakaan tiedä yhdestäkään tuntemattomasta koirasta, että mitä metodia on käytetty...

Tosin joidenkin aggressiivisten remmirähjien kohdalla olen nähnyt, että nameja ja leluja käytetään ja kovasti yritetään motivoida koiraa johonkin muuhun, kuin minun koirani tappamisesta haaveilemiseen, mutta ilmeisen laihoin tuloksin, kun se vuodesta toiseen jatkuu, ja koiran käytös pysyy samana - ellei jopa pahene...

Toki en tiedä onko siellä kyse sitten siitä positiivisesta menetelmästä vai mistä, ja jos onkin - niin onko omistaja oikein kunnolla sisäistänyt koko juttua, ja tekeekö edes suurin piirtein oikein...

Kyllähän se kieltämättä vatsanpohjasta kouraisee, kun vastaan tulee riehuva kaukkari, jolle omistaja vinguttaa lelua ja kiljuu iloisesti "täällä! täällä!" tai heiluttaa makkaraa nokan edessä, ja koiraa ei voisi vähempää kiinnostaa... Itse toivoisin hänen vain pitelevän ison koiransa remmistä kaksin käsin kiinni, ja keskittymään siihen että saa pidettyä koiransa aloillaan.

Sellaista tapausta ei kuitenkaan vielä ole vastaan tullut, että olisin nähnyt kenenkään selättävän tai kurittavan koiraansa lenkillä, olipa käytös mitä hyvänsä. Sinä ilmeisesti olet nähnyt, kun tunnut tietävän niin hyvin, miten ne "tikittävät pommit" on koulutettu.

• kjWBCKJBVKJWVKJ

Lueskelin ketjua jonkin verran.. ja noista "kuristus" pannoista sen verran, että hirvittää katsoa koiraa joka kieli sinisenä kiskoo ja silmät on pullistumasta päästä..

Mutta mutta, itsekin kuitenkin noita pantoja käytä, syystä että minun koirani eivät saa vetää. Eli olen ne aina pennusta saakka kouluttanut niin, että kuristuspannan käyttö on nyt mahdollista, pennulla olen pitäyt valjaita tai tavallista pantaa.
      Koirat eivät siis vedä, missään tilanteessa.

Kurituspantaa käytän, koska koirat ovat kiinni vain tarpeen vaatiessa. Panta helppo laittaa ja ottaa pois.

Jokaisessa koulutusvälineessä on omat riskinsä.

Noista kouluttajista ja koulutuskentistä.. Niistä en tiedä kun ei ole koskaan ollut tarvetta käydä.

• Semmonen rimpula

Nyt täytyy sanoa, että ehkä ne ns. ongelmakoirat johtuvat siitä, että niitä ei oikeasti osata sosiaalistaa ja peruskouluttaa ihan pienestä pitäen. Itselläni pari otusta toinen viiden vuoden ja toinen vajaa neljä kk. Vanhemmalla käytän ns. puolikiristävää välillä juuri helppouden takia. Esim. kun menemme koirapuistoon jossa pantoja ei suvaita. Muuten on pantoja ja valjaita. Valjas kun laitetaan päälle tarkoittaa meillä sitä, että saa vetääkin välillä. Puolikiristävä hyvä myös ottaa mukaan, kun käytetään valjaita. Oma vanhempi koirani tietää, että kun ketjuosa helähtää on tulossa komento mennä sivulla tai tulla sivulle tms. Se ei kuitenkaan toimi satuttavana elementtinä. Nyt liki nelikuinen pentu jo suurinpiirtein sisäsiisti, istuu ja menee maahan käsimerkein. Toki villi kuin mikä niinkuin pitääkin pennun olla. Nämä pienet jutut opittu ihan namipalkalla ja leikillä. Maahan menon oppi parissa minuutissa. Tietty koko koiran elämähän on yhtä koulua. Sillä jos jättää väliin huomaa piankin, että tuppaa asiat unohtumaan. Koirahan elää vain tätä hetkeä varten, ei huomista eikä eilistä.

Kävipä tässä eräänä päivänä lenkillä ollessamme, että pk oli tulossa vastaan nuoren kanssa. Jouduimme odottamaan heidän menoaan sillä ohittaa ei voi koska EI HALLITSE eläintään toisen kohdatessa???!!!! Samalla reissulla yksi pakeni koiransa kanssa äkkiä sisään, ettei pääse vahingossa tulemaan päälle. Ko eläin aina kohdatessa aivan raivoissaan, KAMALAA KATSOTTAVAA. Eläin nostetaan välillä ylös pannan varassa kun riuhtoo raivoissaan niin paljon. SIIS KAIKKI PIELESSÄ. Sanon vaan, että raukka parka. Ulos mennessämme tänä päivänä saa aina mennä hieman varautuneena, että kuka tulee vastaan ja yrittäen kiertää pahat paikat/tilanteet. Jospa kaikki koiran yleensä eläimen hankkijat tutustuisivat tilaneeseen mitä kaikkea lemmikin pito vaatii. Kukaan ei ole seppä syntyessään, mutta tarjolla on koulutulsia jos jonkin moista. On nettiä, mistä voi ammentaa tietoa jne. Koira ihmeisille suosittelen esim Tuire Kaimion kirjoja, on pentukirjaa sekä koiran käyttäytymistä koskeva teos. Kentällä koulutuksessa samat ohjeet kaikille tietty, sillä eihän siitä mitään tule jos yhdellä valjaat ja toisella kuristuspanta. Ja mielestäni kun puhutaan koiran HALLINNASTA, niin se tarkoittaa sitä, että koira kuuntelee ja tottelee isäntäänsä/emäntäänsä kaikissa tilanteissa. Omani ottaa aina katsekontaktin pyytämättä tänäpäivänä odottaen viestiä minulta monessakin eri tilanteessa. Toivottavasti saan joskus tämän tulokkaankin toimimaan fiksusti. Ikinä en ole koiraani fyysisesti rangaissut sillä ei ole ollut tarvetta kun aloittaa homman ajoissa.

• yritä jaksaa

Erikoisuus koko ketju, pelkkää tyhjän jauhantaa jota yksi ja sama kirjoittaa (jokunen poikkeus mukana vahinkossa).On sellainen monisuuntainen mieliala persoona.
        Ei noita todellisuudessa voi montaa olla, siksi lääketiede ei ole syvemmin perehtynyt koko häiriöön.
        Toivottavasti kuristut pantaasi tai tukehdut nameihisi, tee niinkun hyvältä tuntuu

• missämissämissä
        yritä jaksaa kirjoitti:

Erikoisuus koko ketju, pelkkää tyhjän jauhantaa jota yksi ja sama kirjoittaa (jokunen poikkeus mukana vahinkossa).On sellainen monisuuntainen mieliala persoona.
        Ei noita todellisuudessa voi montaa olla, siksi lääketiede ei ole syvemmin perehtynyt koko häiriöön.
        Toivottavasti kuristut pantaasi tai tukehdut nameihisi, tee niinkun hyvältä tuntuu

Molossi;sanonta on;ennen oltiin nuoria ja kauniita,nyt ei olla kuin ja:=))

Kolmipiste vielä mainostaa olevansa koulutusohjaaja; Mutta MISSÄ?

Et ole vielä saanut kerrottua....

• Outo tyyppi
        missämissämissä kirjoitti:

Molossi;sanonta on;ennen oltiin nuoria ja kauniita,nyt ei olla kuin ja:=))

Kolmipiste vielä mainostaa olevansa koulutusohjaaja; Mutta MISSÄ?

Et ole vielä saanut kerrottua....

Vaikuttaa jyväskylässä

• missämissämissä
        Outo tyyppi kirjoitti:

Vaikuttaa jyväskylässä

Siis tuo;et ole vielä saaanut kerrottua;; tarkoitin kolmipisteelle,kun kehuu olevansa koulutusohjaaja,muttei saa kerrottua ,MISSÄ??
        Epäilempä,ettei missään..
        Minä en ainakaan usko.

• missämissämissä

Siis tuo;et ole vielä saaanut kerrottua;; tarkoitin kolmipisteelle,kun kehuu olevansa koulutusohjaaja,muttei saa kerrottua ,MISSÄ??
        Epäilempä,ettei missään..
        Minä en ainakaan usko.

Todella outo tuntuu olevan,siis kolmipiste..

• ...

Todella outo tuntuu olevan,siis kolmipiste..

Olkaa hyvä ja kysykää, jos jokin on epäselvää.

Paikkakuntaa en kerro, kaikki tuntevat varmasti tunnistavat, eikä siinä mitään.

Jyväskylä on kiva kaupunki...

• kivempi yksinään
        ... kirjoitti:

Ei ainakaan kukaan halua tuntea, eikä sinulla ole mitään annettavaakaan meille koira-asioissa, mutta jatka omaa jutusteluasi rauhassa, äläkä hoitoasi unohda, jos avohoidossa saat vielä olla

• 1111111112211111111
        ... kirjoitti:

Kolmipiste "häärää" muillakin palstoilla;ja jutut yhtä "kuutamolta"

• ...
        1111111112211111111 kirjoitti:

Kolmipiste "häärää" muillakin palstoilla;ja jutut yhtä "kuutamolta"

Epäselväksi jäi se, oliko postiivisessa tavasssa kouluttaa koiraa teille vielä jotain epäselvää?

• ::::::::::::::::::::
        ... kirjoitti:

Epäselväksi jäi se, oliko postiivisessa tavasssa kouluttaa koiraa teille vielä jotain epäselvää?

Ei siitä koirien koulutuksesta jäänyt mitään epäselvää,mutta tuo ihmisen opetus ilman järeitä työkaluja onkin jo vaikeampaa

• ...
        :::::::::::::::::::: kirjoitti:

Ei siitä koirien koulutuksesta jäänyt mitään epäselvää,mutta tuo ihmisen opetus ilman järeitä työkaluja onkin jo vaikeampaa

Ahaa... Minusta taas tuntui, että he eivät ymmärtäneet jotain, koska vetivät aika tyhjänpäiväisen löpinän puolelle. Heistä positiivisessa tavasssa kouluttaa koira on ilmeisesti vielä jotain heidän mielestään käsittämätöntä, näin ainakin itse tulkitsisin jos melkoisen selkeä suomen kielinen teksti on heistä kuutamolla...

• Sairasta on touhu

Jos koiraa ei saa käskeä tai kieltää.
      Jatkossa on ongelmia tiedossa, tuolla 'pehmeällä' metodilla koira ei koskaan opi paikkaansa laumassa. Toivon totisesti että se jota tuollainen koira puree, on sen oma kasvattaja eikä joku ohikulkija.

• Cat1982

Ideana on koulutuskentällä kuristavan pannan käytön kieltämisessä se, että koiraa koulutetaan siellä kentällä tekemään asioita. Kun ei kuristuspantaa käytetä, niin voi olla varmempi siitä että koira oikeasti oppii. Monet myös käyttää kuristuspantoja/ketjuja väärin ja sillä ei ole mitään hyötyä koulutuskentillä. Opetetaanko sillä kuristuspannalla sitä koiraa vai? Kuristuspannat on laiskojen ihmisten keksintö. Puolikuristava on sen sijaan eri asia, varsinkin jos on leveä ja pehmeä panta kyseessä.

Pehmeät metodit eivät tarkoita että koiraa ei kielletä. Tottakai kielletään, mutta yleensä näytetään vaihtoehtoinen toimintatapa kielletylle asialle, ja vahvistetaan sitä vaihtoehtoista toimintatapaa. Pehmeä metodi ei tarkoita samaa kuin "nakkia suuhun jatkuvalla syötöllä".

Jos ei kuristuspantaa omien sanojensa mukaan käytä kuristamiseen, niin eikö silloin vaan kannattaisi taipua sen normaalin pannan käyttämiseen koulutuksissa. Itse käytän valjaita, koska sillä varmistan että en käytä turhia pakotteita koiraan. Tällä siis tarkoitan että koiran pitää itse oivaltaa ja oppia, kuin että minä asettelen sen kädellä tai hihnalla oikeaan asentoon (ns pakotan oikeaan asentoon) jotta se ehkä oppisi sen.

• pakkopakote

Käytät siis pakotetta.

• ...
        pakkopakote kirjoitti:

Käytät siis pakotetta.

Niin kuin suurin osa koiran kouluttajista, jotka kouluttavat koiraansa vireellä..

Entä sitten sulkeeko se mielestäsi pois mahdollisuuden postiiiviseen koiran kouluttamiseeen?

Pakote on koiralle palkkio. Minun koiraillani esimerkiksi patukka on ollut pakote, niiden on pakko tehdä jotain saadakseen haluamansa patukan.

Tosin en ymmärtänyt miten ja millä mielellä pakote ymmärrettynä Cat19jotain ekrtoi käyttävänsä pakotteita...

Ihan muutamista viesteistä vedettyä yhteenvetoa: Positiivinen koulutus ei merkitse sitä, että koiraa vain ruokitaan palkkioksi, se ei tarkoita, etteikö pakotteita käytettäisi (kun pakote sana on ymmärretty oikein), se ei tarkoita sitä, että koiraa ei käskytettäisi, se ei tarkoita, etteikö koiralta estettäisi ei-toivottuja asioita, se ei tarkoita, että koira saa tehdä mitä haluaa... Vaan se tarkoittaa ainoastaan sitä, että koiraa ei opeteta kieltojen kautta.

• Nyt ottamatta kantaa,oikein väärin,niin yhä edelleen pk-kentillä käytetään paljon kiristyspantaa tottelevaisuudessa.Siis itse koulutukseen.Ja sanoisin,että suomalaiset pk-koirat on aika huippuluokkaa.
        Eli en ihan allekirjoita,että ilman kirraria voi olla nimenomaan varmempi.Itse tunnen jokusen huipputason koiraa,jotka on kaikintavoin ns.varmaksi luettavia.
        Viime kädessä varmuuteen,niin kentällä toimimiseen,kuin sen ulkopuolella vaikuttaa moni seikka.
        Ja jos nyt vaan varmuudesta puhutaan,niin siihen voi päästä myös hieman eri tavoin.Siis lopputulokseen.
        Se sitten,mitä miekltä kukin on tavoista,on taas oma juttunsa.

"Jos ei kuristuspantaa..."
        Jäljellä on omat vehkeensä,jälkivaljaat.Työkoiralla signaalina työhön oli ohjaajan työasu.Eli sitä kirraria voi käyttää ihan samoin signaalina koiralle,kuten mm.minä teen.
        Siksi.
        Pakotteet suhteessa vermeisiin,on kiinni ihan ohjaajasta.Ei siis niistä vermeistä.

• NO NYTKÖ??

Se kolmipiste alkaa rakentelemaan ohjeita,muiden kirjoituksia ynnäämällä...

• ...

Öööh... Yhteenveto oli omista kirjoituksistani.

Ohjeista? Jos satuit huomaamaan -noinkin terävänä- tässä ketjussa on kysytty postiivisesta koulutustavasta muutamia asioita, kuten miksi koiralle ei postiivisessa koulutustavassa sanota ei ja miksi positiivisessa tavassa ei käytetä koiran kouluttamiseen kuristuspantaa. Olen niihin vastannut, koska postiiivinen tapa on itselleni erittäin tuttu. Mä en ole nähnyt että ketjussa hirveämmin oltaisiin neuvoa tai ohjeita kysytty.

Yhteenveto siis siksi että ilmeisesti ihmiseillä on jotenkin erikoinen käsitys positiivisesta koulutuksesta ja toivon, ettei käsitykset "koiraa ei saa käskyttää, koira saa tehdä mitä haluaa..." ole lähtöisin minun teksteistäni positiivisesta kouluttamisesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2551
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      349
      2180
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      26
      2012
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      14
      1850
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1608
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1142
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1119
    8. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      990
    9. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      63
      965
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      2
      938
    Aihe