Keretä vai keritä?

gksfop

Kun tarkoitetaan ehtimistä, onko oikein keretä vai keritä?

8

4489

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EsaL-74

Eiköhän molemmat ole murteellisia ilmaisuja.

• Keretä on kai se standardimpi muoto, mutta keritä on myös käytössä murteissa.

• Keritä kerkiän

Keritä on se tavallin ja ihan perus-perussuomea. Taipuu kerkiän, jne.. (Keritä, keritsen on sitten se toinen merkitys.) Keretä on myös ihan oikein.

Esim. kerjetä on murreilmaisu.

• Kiire ehtiä

Juuri, on myös puulla, jopa useita. Juuri niin, eli aivan, koska en kerkiä nyt minnekään, tai kyllä kohta kerkiän. "Kerkiit sä?" "Kerkiätkö sinä?" ...

• Tällaiset asiat selviäisivät nopeammin ja luotettavammin suomen kielen sanakirjoista kuin kysymällä netistä, jossa ihmiset yleensä kilvan arvailevat ja mutuilevat. Tosin kannattaa katsoa paristakin sanakirjasta, koska kielen normitkin muuttuvat.

Nykysuomen sanakirjan mukaan ”keritä” on suomen yleiskieltä, samoin sen harvinaisempi muunnelma ”kerjetä”, kun taas ”keretä” ei ole hyväksyttävä (se on hakusanana, mutta siinä on vain viittaus suositeltuun sanaan ”keritä”).

Suomen kielen perussanakirjan kanta on sallivampi: ”keretä” on hyväksyttävä, mutta siinäkin tavallisimmaksi versioksi kuvataan ”keritä”.

Näin siis normien mukaan. Käytännössä ”keretä” näyttää olevan tavallisin, esim.
      "en taida keritä" 2 200 Google-osumaa
      "en taida kerjetä" 20
      "en taida keretä" 9 050.

• U. Nikala

Nykysuomen sanakirjan ja Suomen kielen perussanakirjan seittiversioiden osoitteet olisi siten hyvä julkistaa. Monillakaan ei liene paperiversioita kotona.

Minulla ei tulisi mieleenikään käyttää "keretä"-verbiä, vaan tietenkin "keritä".

• U. Nikala kirjoitti:

Nykysuomen sanakirjan ja Suomen kielen perussanakirjan seittiversioiden osoitteet olisi siten hyvä julkistaa. Monillakaan ei liene paperiversioita kotona.

Minulla ei tulisi mieleenikään käyttää "keretä"-verbiä, vaan tietenkin "keritä".

>> Nykysuomen sanakirjan ja Suomen kielen perussanakirjan seittiversioiden osoitteet olisi siten hyvä julkistaa. Monillakaan ei liene paperiversioita kotona.

• Ehtijä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5263
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5064
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3218
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      53
      1934
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1649
    Aihe