http://www.extremetech.com/extreme/134672-harvard-cracks-dna-storage-crams-700-terabytes-of-data-into-a-single-gram
Tuossa on sitten todellinen universaali informaation massatallennusväline. Kai tuota dna:ta voisi pitää vaikka tulevaisuuden ohjelmointikielten pohjana (jos oikein tässä innostuu skifistelemään....) kunhan vaan tekniikka kehittyy.
Ties mitä jännää sieltä ihmisenkin ns. puppudna:sta vielä löytyy - jos vaikka jotkut avaruusölliäiset ovat joskus muinoin laittaneet sinne jotain infoa odottamaan sitä aikaa kun ko. oliolaji alkaa ymmärtämään kyseisen tekniikan saloja ja pystyy avamaan koodin..... :-O
Dna tiedon tallennusvälineenä
9
145
Vastaukset
- heramurti
Niin, tai jospa meidän dnassa on tallennettuna kaikkien meidän esi-isien ja esiäitien elämä, kokemukset ja tieto.Toisessa pystypienassa isälinja, toisessa äitilinja. Luonto vaan on osannut pakata ne paljon tehokkammin kuin nykyajan tietokoneohjelmat. Pitää vaan löytää avaimet, joilla nuo dnan arkistot avautuvat.
>>Niin, tai jospa meidän dnassa on tallennettuna kaikkien meidän esi-isien ja esiäitien elämä, kokemukset ja tieto.
>>Ties mitä jännää sieltä ihmisenkin ns. puppudna:sta vielä löytyy - jos vaikka jotkut avaruusölliäiset ovat joskus muinoin laittaneet sinne jotain infoa odottamaan sitä aikaa kun ko. oliolaji alkaa ymmärtämään kyseisen tekniikan saloja ja pystyy avamaan koodin..... :-O
- vaihtelee_edelleen
"Eiköhän miljoonien vuosien aikana tapahtuneet mutaatiot olisi tehnyt koodin lukukelvottomaksi, nimenomaan siellä "puppu-dna:ssa", jotta se siitä. "
Aika sitkeesti tuo ihmisenkin dna on pysynyt kasassa - ei ole tapahtunut taantumista takas ameeban tasolle ainakaan puhumattakaan siitä että on pysytty vielä elollisen luonnon puolella ts. dnakoodi on aika sitkeää vaikka entropia jyllääkin koko ajan taustalla.
Pienenä oheiskommenttina:
Symmetrian vuoksi voisi ihan hyvin kaivaa esiin fyysikko Erwin Schrödingerin vanhan idean negentropiasta eli entropian vastavoimasta. Todisteita ainakin löytyy jo atomeista lähtien monimutkaisempiin rakenteisiin.- vaihtelee_edelleen
kekek-kekek kirjoitti:
>>Aika sitkeesti tuo ihmisenkin dna on pysynyt kasassa...
Onko tuon ns. puppu-dna:n karsiutumista edes tutkittu?
Onhan tuossa dna:ssa jopa virheenkorjaus olemassa tavallaan estämässä kopiointivirheitä ja vielä ilmeisesti aika hyvä sellainen.
Ps. tuo nykyinen sattuma-luonnovalinta evoluutioalgoritmi ei oikein selitä yhtään mitään. Siihen tarvitaan lisäksi joku negentropian kaltainen yleinen integroiva ja aineen monimutkaisuutta ja älykkyyttä edistävä voima entropiaa vastaan. Villinä spekulaationa voisin heittää että se liittyy jotenkin gravitaatioon. vaihtelee_edelleen kirjoitti:
Onko tuon ns. puppu-dna:n karsiutumista edes tutkittu?
Onhan tuossa dna:ssa jopa virheenkorjaus olemassa tavallaan estämässä kopiointivirheitä ja vielä ilmeisesti aika hyvä sellainen.
Ps. tuo nykyinen sattuma-luonnovalinta evoluutioalgoritmi ei oikein selitä yhtään mitään. Siihen tarvitaan lisäksi joku negentropian kaltainen yleinen integroiva ja aineen monimutkaisuutta ja älykkyyttä edistävä voima entropiaa vastaan. Villinä spekulaationa voisin heittää että se liittyy jotenkin gravitaatioon.>>Onko tuon ns. puppu-dna:n karsiutumista edes tutkittu?>Onhan tuossa dna:ssa jopa virheenkorjaus olemassa tavallaan estämässä kopiointivirheitä ja vielä ilmeisesti aika hyvä sellainen.>Ps. tuo nykyinen sattuma-luonnovalinta evoluutioalgoritmi ei oikein selitä yhtään mitään.>Siihen tarvitaan lisäksi joku negentropian kaltainen yleinen integroiva ja aineen monimutkaisuutta ja älykkyyttä edistävä voima entropiaa vastaan. Villinä spekulaationa voisin heittää että se liittyy jotenkin gravitaatioon.
- RONTTOSAURUSrex
En usko että on "puppu"-DNAta.
Perusteluni on kieltämättä hiukan maallikko-mu-tua;
Evoluutio on kehittänyt ihmistä muutenki niin "nuukasti" esim. sepelvaltimot, jotka ruokkivat sydänlihasta;
on miehellä n.1.5mm ja naisella 1mm halkaisijaltaan.
Jos ne olisivat edes millin suuremmat ei sydäninfarkteja olisi niin paljon............Vastaavia on esimerkkejä on lisääkin.
Miksipä siis evoluutio kantaisi DNAssa jotain turhaa ja se meidän luulema turha on varmasti pysynyt järjestyksessä, ihan
samoin kuin se "tärkeä"-koodi.
Odotetaan tutkimusten etenemistä. Veikkaan että vielä löytyy
paaaljon toimintoja jotka johtuu DNAsta. - arkistonhoitaja
Pitääkö dna-ketjun välttämättä kasvaa, jos arkistossa vaan on tilaa, jos pakkausohjelma vaan on riittävän toimiva.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384659Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2722376Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532247- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131642M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289