Suomalaisten verovaroilla ylläpidetty Folktinget suoltaa ohjeita

demokratian aika!

suomalaisille päättäjille. Mitä se muuten kuuluu pienelle vähemmistölle mitä kieliä maan suuri enemmistö opiskelee? Vielä enemmän minua ihmetyttää jos päättäjät KUUNTELEVAT tätä pikkuvähemmistön valitusvirttä.

http://www.folktinget.fi/sve/article-41735-19470-utlatande-om-rapporten-funktionell-svenska

7

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin !

      Onhan se outoa, että VAIN yhden vähemmistön etujärjestölle on annettu puolivirallinen asema.

    • Ei maksa veroja

      Sehän on pelkkä huijareiden kerho.

    • huusianna.

      Suomessa on kolme kansanedustuslaitosta. Ahvenanmaalla on Landsting, ruotsinkielisille on Folkting ja koko maalle on Eduskunta.

      Kaikki ne saavat rahaa valtion budjetista ja voivat vaikuttaa maan asioihin. Folkting ja Landsting ovat yksikielisiä , ruotsinkielisiä. Niihin ei pääse edes ehdokkaaksi jos ei osaa ruotsia ja niissä saa käyttää ainostaan ruotsia. Pirkanmaalainen ruotsinkieliseksi käätynyt Sasi on Folktingetin varapuheenjohtaja

      Eduskunta on ainoa joka on kaksikielinen, joten siellä saa käyttää myös suomea. Eduskunta on ainoa johon suomenkielinen pääsee myös ehdokkaaksi.

      On suomalaiset vellipöksyjä ja paljon on vikaa Suomen maassa.

      • Ja saamelaisilla on kansankeräjänsä.
        Mutta Folktinget tai saamelaisten kansankeräjät eivät lakeja säädä. Vaan ovat ko. kansanryhmän intressejä valvova instituutio. Valtiovallalla on velvollisuus kuulla myös vähemmistöjä ettei huomaamaattomuudesta ja tietämättömyydestä tekisi sellaisia päätöksiä jotka huomattavasti vaikeuttaa ko kansanosan asemaa muihin verrattuna. Ruotsinkielisenä katson että kuka paremmin ymmärtää saamelaisten asemaa kuin saamelaiset itse, miksi me emme kuuluisi mitä mieltä he itse ovat asioista jotka vaikuttavat heihin. Ja miksi olisi sitten väärin kuunella mitä maan ruotsinkieliset ovat asioista jotka suoraan vaikuttavat heihin? Kun nyt palvleuja yleensä yhteiskunnassa joudumme leikkaamaan niin sen voi tehdä tavalla joka käytännössä sulkee vähemmistöt pois koko palvelusta tai sellaisella tavalla että se vähennetään yhtä paljon paikilta. Mutta silloin on kuunneltava mitä vähemmistö itse katsoo toimivan.

        Ahvenanmaalla ei ole Landstingiä vaa Lagtingiä. Lagting säätää nimensä mukaa Ahvenan maakunnan lakeja. Koska aluella on itsehallintoa niin tietenkin alueella pitää olla lakia säätävä elin. Mikä vika siinä on? Itse katson että tästä olisi alueelle kuin alueelle paljon enemmän hyötyä että voisi katsoa oman alueen tarpeisiin eikä kaiken on mentävä Arkadiamäen mukaan.


      • p.ersu
        twervig kirjoitti:

        Ja saamelaisilla on kansankeräjänsä.
        Mutta Folktinget tai saamelaisten kansankeräjät eivät lakeja säädä. Vaan ovat ko. kansanryhmän intressejä valvova instituutio. Valtiovallalla on velvollisuus kuulla myös vähemmistöjä ettei huomaamaattomuudesta ja tietämättömyydestä tekisi sellaisia päätöksiä jotka huomattavasti vaikeuttaa ko kansanosan asemaa muihin verrattuna. Ruotsinkielisenä katson että kuka paremmin ymmärtää saamelaisten asemaa kuin saamelaiset itse, miksi me emme kuuluisi mitä mieltä he itse ovat asioista jotka vaikuttavat heihin. Ja miksi olisi sitten väärin kuunella mitä maan ruotsinkieliset ovat asioista jotka suoraan vaikuttavat heihin? Kun nyt palvleuja yleensä yhteiskunnassa joudumme leikkaamaan niin sen voi tehdä tavalla joka käytännössä sulkee vähemmistöt pois koko palvelusta tai sellaisella tavalla että se vähennetään yhtä paljon paikilta. Mutta silloin on kuunneltava mitä vähemmistö itse katsoo toimivan.

        Ahvenanmaalla ei ole Landstingiä vaa Lagtingiä. Lagting säätää nimensä mukaa Ahvenan maakunnan lakeja. Koska aluella on itsehallintoa niin tietenkin alueella pitää olla lakia säätävä elin. Mikä vika siinä on? Itse katson että tästä olisi alueelle kuin alueelle paljon enemmän hyötyä että voisi katsoa oman alueen tarpeisiin eikä kaiken on mentävä Arkadiamäen mukaan.

        Koska Ahvenanmaa sai asemansa siten, että vieras valta
        (ruotsalaiset) miehittivät itsenäisen Suomen alueesta osan ja
        onnistuivat kiristämään nykyisen autonomian kompromissina
        ( alunperin tarkoitus oli liittää alue ruotsiin)
        ei tällä asemalla ole mitään merkitystä.
        Suomen pitää lopettaa itsehallinto ja miehittää saaret.
        Ahvenanmaasta yksi tavallinen kunta, kuten esim. Närpiö.
        Suomenkielisten ihmisoikeudet turvattava.
        Miettikää jos Suomi olisi II maailmansodan aikana Saksan
        suostumuksella miehittänyt osan Pohjois- Norjasta ?
        Vieläkö olisi autonominen "Kveenin maa" olemassa?


      • p.ersu kirjoitti:

        Koska Ahvenanmaa sai asemansa siten, että vieras valta
        (ruotsalaiset) miehittivät itsenäisen Suomen alueesta osan ja
        onnistuivat kiristämään nykyisen autonomian kompromissina
        ( alunperin tarkoitus oli liittää alue ruotsiin)
        ei tällä asemalla ole mitään merkitystä.
        Suomen pitää lopettaa itsehallinto ja miehittää saaret.
        Ahvenanmaasta yksi tavallinen kunta, kuten esim. Närpiö.
        Suomenkielisten ihmisoikeudet turvattava.
        Miettikää jos Suomi olisi II maailmansodan aikana Saksan
        suostumuksella miehittänyt osan Pohjois- Norjasta ?
        Vieläkö olisi autonominen "Kveenin maa" olemassa?

        Täysin uusia tietoja siis! Lähteitä kiitos!

        Että Ruotsi olisi valloittanut Ahvenanmaata 1917? Ruotsi ei koskaan valloittanut Suomea tai sen osaa Suomen ollessa suurruhtinaskunta tai itsenäinen valtio.

        Ahvenanmaalaiset itse halusivat suurella enemmistöllä liittyä Ruotsiin. Mutta Suomi toimi täysin paikallisväestön tahtoa vastaan. Suomi antoi Ahvenanmaalle takuut itsehallinosta sekä oikeudet kielelliseen asemaansa. Ellei Suomi olis ne antanut niin alue olisi liitetty Ruotsiin täysin väestön tahdon mukaan. Mutta Suomi käytti ahvenanmaanratkaisu ihan omaksi hyödykseen kun pääsivät heti Kansainliiton jäseneksi koska oli laatinut sellaiset lait jotka antoivat kielelliselle vähemmistölle täydet kansalliset oikeudet sekä ratkennut ruotsinkielisen ahvenanmaakysymysken sitoutumalla itsehallintoon. Muut Venäjältä samaan aikaan itsenäistyneet valtiot joutuivat syyniin ja "puhutteluun" vähemmistölakisäädämmöistään.

        Ja että pohjoismaiden pohjoisosilla olis autonomia sopii oikein hyvin minun käsityksiini itsehallinnosta, Itsehallinto turvaan oman alueen elinmahdollisuuksia. Lisää itsehallintoa Suomeen niin itäiset ja pohjoiset osat kerrankin voisivat toimia omilla ehdoillaan!


    • p.ersu

      Heh,heh. Hyvin kuvaava on tuossa Folktingetin sivulla
      äärimmäisenä oikealla oleva kuva jossa herra puku päällä
      on lääkärissä.
      Ilmeisesti hän (ruotsinkielinen ) saa siinä PALVELUA omalla
      kielellään pakkoruotsitetulta ja kielivalvotulta finnarilta.
      Myös tuo lakikirjan kuva on aika veikeä.
      LAG, LAG, LAG ( ja ihan vielä itse tehty)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1663
    2. 44
      1003
    3. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      62
      958
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      929
    5. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      60
      908
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      879
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      840
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      785
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      768
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      752
    Aihe