Kunnollinen hernekeitto.

hernerokki

Oikeista herneistä ja kannattaa laittaa suolaa siihen veteen jo valmiiksi missä herneet ovat sitten yön yli paisumassa, niin menee suolaa herneisiin sisällekin samalla, jauhettua pippuria voi myös laittaa valmiiksi siihen veteen.

Ja sitten pala valmiiksi paistettua possun paistia mistä leikkaamalla hienoksi lihat siihen.

44

4171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pierukokki

      Ja sitten läskinpaloja joukkoon, ruisleipää syömisen aikana ja piimää, kyllä muuten pierettää.

    • Savustettua

      potkaa tai savukylkeä,tai paistettua siankylkeä, hernekeittoon mitään paistinpalasia laiteta.

    • Joppejuu

      Mitä tarkoittaa "oikeista herneistä" onko vääriäkin herneitä tarjolla?

      • hernemamma

        Oikea herne on sellainen ehdasta herneestä valmistettu kuivattu herne.
        Nämä muut herneet pakasteissa ja purkeissa on alkujaan olleet herneitä,
        mutta esimerkiksi värjätty yms jotta olisi komean vihreitä.

        mä oon koko lasten kotonaoloajan tehnyt vain purkista valmista soppaa.
        Ja muksu kotoa lähdettyään opiskeli hernekeiton teon ja tekee itse.
        Ohje on hernepussin kyljessä.


    • oikeista herneistä

      Kyllä se on tosiaan parasta hernekeittoa itse oikeista herneistä tehty, vielä kun siinä keiton pinnalla killuu sellaiset läskinpalat, njaaaam. Kyllä kun sitä ruisleivän ja piimän kanssa vetelee niin kyllä makiasti sitten pierettää.

    • muorinmörkö

      Tuota..,,, Näin vanhana kokkina neuvoisin kuitenkin, että suola kannattaa lisätä vasta valmiiseen keittoon sillä herneitten valkuaisaine kovettuu jos sen lisää aikaisemmin, sen myötä keittoaika pitenee, Kyllä itsetehty hernekeitto on hyvää, varsinkin jos heittää sekaan jokusen savustetun luun palasen.

    • talon isäntä

      Niin kyllähän se on tosiasia ettei hernekeittoon mitään luita laiteta, aitoa ja oikeata läskiä se olla pitää, se pitää miehen tiellä ja pierut housuissa.

    • purkkiruokaonpop

      kuka sitä ny jaksaa herneistä vääntää kun purkista saa minuuteissa

      • rtyfghuijokplå¨

        Purkista vaan, on valmista minuuteissa ja kun kerran pierasee niin on maha tyhjä. Mutta on kätevää. Läskinpalojako hernekeitossa, hyi v**tu.....


      • öykkäri

        Purkki ruuat,ajattele vähän kirjoittelet ne sisältävät kuivattua lampaan paskaa


    • herne nenässä

      Yritätkö keksiä pyörää uudelleen. Ja mitkä on oikeat herneet ?

    • Ärtsoppa

      Älä laita suolaa ennen kuin valmiiseen hernekeittoon. Jos laitat suolan alkuvaiheessa niin herneet jäävät koviksi.

      Itse tein viime kerralla hernekeiton johon laitoin mukaan porkkanaa ja sipulia sekä soijarouhetta, jota olin ensin pannulla öljyssä ja mausteissa muhittanut. Keitto oli hyvää kun lisäsin valmiiseen keittoon sinappia ja lorauksen kermaa sekä vähän meiramia. Nam.

      • Ärtsoppa

        Joukkoon kuuluu myös eiliset kaurapuuron jämät sekä toissaviikkoinen nakkikastike.


      • ärtsoppa

        Olipa tuulahdus 70-lukua ja Jalostajan hernekeittopurkkia. Olisikohan ollut tämä rouva Viren, joka antoi Jalostajan sopan tuunausohjeeksi "sinappia, loraus kermaa ja vähän meiramia".

        Mitähän haet tuolla soijarouheella. Herneethän ovat jo itsessään proteiinipitoisia. Soijalla ei saa aikaan muuta kuin hiilijalanjälkeä ja soppaan pahan maun.


      • ajo_ohje
        ärtsoppa kirjoitti:

        Olipa tuulahdus 70-lukua ja Jalostajan hernekeittopurkkia. Olisikohan ollut tämä rouva Viren, joka antoi Jalostajan sopan tuunausohjeeksi "sinappia, loraus kermaa ja vähän meiramia".

        Mitähän haet tuolla soijarouheella. Herneethän ovat jo itsessään proteiinipitoisia. Soijalla ei saa aikaan muuta kuin hiilijalanjälkeä ja soppaan pahan maun.

        Paljkonkohan alumiinia irtoo purkista
        https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/kokkaa/niksit/itse-tehty-hernekeitto-erottuu-purkkiversiosta-6-vinkkia-herkkusoppaan


    • Hernekeittoon

      ei tarvitse,kun vettä,herneitä ja suolaa seon herrain hernekeitto.JÄTKÄN hernekeittoon HERNEITÄ SIANLIHAA,JA SUOLA.Halkaistu ydinluu antaa keittoon lisää makua samoinkun uunipaistiin,vanhakansa sanoi luunvierestä se liha maukkainta on.

      • että pierettää

        Viittuu, hernekeittoon mitään luita laiteta, luut annetaan koirille jos on, toivottavasti ei. Sianläskiä keittoon vaan niin pysyy äijä kuin äijä tiellä.
        Joo ja ruisleivän kanssa sitten nautitaan ja piimän.


      • rokka muija
        että pierettää kirjoitti:

        Viittuu, hernekeittoon mitään luita laiteta, luut annetaan koirille jos on, toivottavasti ei. Sianläskiä keittoon vaan niin pysyy äijä kuin äijä tiellä.
        Joo ja ruisleivän kanssa sitten nautitaan ja piimän.

        kyllä luita laitetaan ja sit puhdistetaan, otetaan liha talteen ja laitetaan keittoon., antaa hyvän maun. ennen oli luita aina myynnissä mutta ei enään. luulen että hernekeitto on olltu halpa köyhien ruoka.


    • hyi vitura

      Hernevelli on ihan sairaan pahaa

    • Oikeat herneet ovat kuivia, pussissa olevia, siis ei pakastettuja. Siksi niitä pitää liottaa yön yli. Hernepussissa on hyvä ohje, noudata sitä. Itse laitan keittoon savustetun sian potkan lihatiskin pojan neljään osaan sahaamana ja poistan sitten kypsästä keitosta luut. Ja on takuulla hyvää ! Maku vaan paranee lämmitettäessä.

      • 15+5

        Pistähän seuraavalla kerralla hellakoukku sekaan niin aina paranee.


    • ruokaa rakastava

      Hienoa, että kahleeton antoi just priman ohjeen. Keitin viime sunnuntaina puuhellan päällä ison satsin ja siitä riitti tyttären perheellekin.
      Eli illalla kun laitat herneet likoamaan ja laitat kiehumaan sian savupotkan kanssa, niin ei muuta puutu suolan ja maustepippurin lisäksi. Hissukseen keität pari tuntia ja herkuttele..

      • meillä keitetään

        kaikki keitoruuat muutkin ruuat aina kattilassa,vuoassa tai padassa ei koskaan puu tai sähköhellalla


    • pikiperho

      Ainoa kerran vuodessa syötävä hernekeitto muodustuu loppukinkusta (siis lihaa mutta vähemmän läskiä), edellisen päivän liotetuista herneistä, mausteista ja suolasta. Lihat lisätään vasta loppuvaiheessa koska nehän ovat jo kypsiä.

      Jos muuna aikana itse tehdään niin palvilihaa kinkun tilalle, sekään ei tarvitse samaa aikaa kuin itse keitto. Naurista ja lanttuakin on kokeiltu eikä sekään ole huono.

    • pierettäjä

      paljon syö niin kyllä sappikivet saa kyytiä,aitoa itse tehtyä hernekkeittoa jossa savulihaa kyl on hyvää,sinappia se on kyl siinä näin köyhäin kukkarolle.

    • possunkylkipaistia

      Niin ei tietenkään naudanpaistia, vaan paistina uunissa tehtyä possunkylkifilettä laitoin "hernerokkiin" on läskiäkin mukana. Ei tuollaisessakaan ole luita lainkaan ja on läskiäkin.

    • karjalanpoika

      Hernekeitto. Laita herneet yöksi veteen. Aamulla laita ne pataan ja lisäksi kylkeä(sian) kyytipojaksi. Leivinuuniin hautumaan (200astetta). Ruisleipä, aito hapatetaikinaan tehty leipä.. Jos joku haluaa neuvoa, niin kysy minulta. Minä teen aitoa luomuruisleipää

    • kuuppa punainen

      Hevosen takajalka ilman kenkää ja sata rammia herneitä, a vot.

    • 14+8

      Välillä tulee nakattua perinteisen hernekeiton joukkoon ruskistettua jauhelihaa. Sopii mainiosti ja saa kunnolla lihaa soppaan.

    • .8f

      Kyllä itse tehty hernekeitto on parempaa kuin nykyiset kaupasta ostettavat.Nykyään ei juuri löydä kunnollista hernekeittoa ,sellaista jossa herneet ovat kokonaisina eikä soseena kaupan valikoimista.

    • herne miehen
    • meirän äitee

      meirän äitee laittaa rokkaan jauhelihaa ja on muuten hyvää

    • Niin tosiaanko

      hernekeitto tässä ohje.
      Herneitä
      Vettä
      Suola
      Keitetään kattilassa kypsäksi syödään nauttien pöydän antimia.

      • simppelisoppa

        Ohjeestasi tuli mieleen K-kaupan Pirkka-luomuhernekeitto ilman lihaa. Paras hernekeitto, jota olen syönyt. Seuraksi hyvää täysjyväruisleipää raikkaalla juustolla ja kylmää olutta.

        Ei todellakaan uskoisi, että vain herneistä, vedestä ja suolasta voi saada aikaan jotain niin maukasta, mutta totta se on. Mitään sikaa tai mausteita se ei kaipaa.


    • riuttala76

      Mulle kelpaa hyvin purkkihernekeitto kun paistaa pannulla jauhelihaa ja sipulia ja heittää ne ja liemikuution sekaan.

    • fii_lis
    • Anonyymi

      Kuivatut herneet liotetaan muutama tunti.
      Liotusvesi kaadetaan pois.
      Keitetään raikkaassa vedessä n.1/2 - 1 tunti.
      Lisätään kuoritut paloitellut porkkanat, sipulia maun mukaan, muita mausteita maun mukaan.
      Keitetään kunnes porkkanapalat pehmeitä.
      Aivan viimeiseksi suola. tai soijakastike.

      Soseutetaan haluttaessa.
      Annosastiassa päälle maustamatonta jugurttia.

      • Anonyymi

        Ehkäpä myös tl. piparjuurta lautaselle ! Ja/tai kermaa....


    • Anonyymi

      Liity ryhmääni sovelluksessa Messenger käymällä osoitteessa: https://m.me/join/AbYQIVlMbZ-4YqBN

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe